Definitivat 2024: A fost anunțat calendarul examenului de anul viitor, aprobat de Ministerul Educației. Profesorii se pot înscrie până în 13 octombrie, iar proba scrisă va fi în 24 iulie 2024, informează alba24.ro.
Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.
Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.
Publicitate
În prima etapă a concursului, sunt evaluate activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ și portofoliul profesional personal. Se susțin cel puţin două inspecţii la clasă.
În etapa a doua, la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar, este proba scrisă, pe discipline/specialități.
Candidații care nu promovează definitivatul pot fi angajați de școli ca profesor debutant, pe perioadă determinată.
Publicitate
Precizările ministerului
„În contextul intrării în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, precizăm că, până în anul școlar 2027-2028 inclusiv, examenul de definitivat se organizează în condițiile stabilite în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare”, a anunțat Ministerul Educației.
Definitivat 2024 – calendar examen:
până în 13 octombrie 2023: înscrierea candidaților la unitățile de învățământ
16-27 octombrie 2023: transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul școlae; înștiințarea candidaților cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere
Publicitate
până în 31 mai 2024: efectuarea inspecțiilor de specialitate:
prima inspecție de specialitate până la 9 februarie
a doua inspecție de specialitate până la 31 mai
3-14 iunie 2024: completarea dosarelor de către candidați
24 iulie 2024: susținerea probei scrise
30 iulie 2024: afișarea rezultatelor inițiale
30-31 iulie 2024: înregistrarea contestațiilor
6 august 2024: afișarea rezultatelor finale.
Definitivat 2024 – etape:
etapa I, eliminatorie – în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar, inspectoratele şcolare evaluează activitatea profesională a candidatului din cadrul unităţii de învăţământ, portofoliul profesional personal şi susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă
etapa a II-a – la finalul stagiului practic cu durata de un an şcolar, candidatul susține examen scris
Definitivat 2024 – portofoliul profesional
Include:
curriculum vitae
scrisoare de intenţie în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activităţii /experienţei câştigate pe parcursul desfășurării activității didactice, autoaprecierea portofoliului şi propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/ metode/ instrumente de predare–învăţare–evaluare în sistem blended learning/ online
raport de progres școlar, însoțit de următoarele documente-suport: planificările calendaristice anuale, pe unități de învățare; minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecții diferite; instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri); catalogul profesorului; resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei
autoevaluarea portofoliului
Sunt evaluate:
proiectarea activităţilor (creativitate în conceperea lecţiilor/activităţilor, corelaţia dintre componentele actului didactic, strategii didactice şi evaluare);
desfăşurarea activităţilor (comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice, integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitate în conducerea lecţiilor şi în orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea timpului didactic, atingerea performanţei)inclusiv a activităţilor de învăţare în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
evaluarea randamentului şcolar – metode şi tehnici de evaluare, inclusiv tehnologii digitale, a rezultatelor învăţării;
nivelul pregătirii elevilor, apreciat pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate şi a evaluării longitudinale, folosind inclusiv tehnologii digitale
cunoaşterea elevilor (strategii de diferenţiere şi individualizare)
competenţe psihorelaţionale (în raporturile cu elevii, cu părinţii, cu cadrele didactice şi cu comunitatea locală)
autoevaluarea (capacitatea de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic elevat)
activitatea educativă în şcoală şi în afara ei
activitatea de perfecţionare (metodică şi ştiinţifică, inclusiv pentru utilizarea aplicațiilor informatice)
aprecierea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ cu privire la activitatea didactică şi la conduita în cadrul şcolii şi al comunităţii şcolare
Defintivat 2024 – condiții de prezentare a candidaților la proba scrisă
Pentru a participa la proba scrisă, candidații trebuie să aibă media finală la inspecțiile la clasă și portofoliu de cel puțin 8, dar nu mai puțin de 7 la fiecare dintre acestea.
De asemenea, trebuie să aibă calificativ ”bine” sau ”foarte bine” la activitatea derulată în anul școlar curent.
Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care, pentru promovarea examenului, trebuie să fie de cel puțin 8 (opt).
Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.
Definitivat 2024 – proba scrisă pe discipline
Proba scrisă a examenului se susţine la:
disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători, învăţători- itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Card european unic pentru persoanele cu dizabilități. O directivă europeană recent oficializată prevede instituirea cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități. Acestea vor facilita accesul persoanelor cu dizabilități la diverse servicii publice și private, la tratament preferențial sau la facilități de parcare, în mod egal, în toate țările Uniunii Europene, scrie alba24.ro.
Statele membre vor trebui să transpună noua directiva în legislațiile naționale până la data de 5 iulie 2027. Dispozițiile acesteia ar urma să fie aplicate începând cu data de 5 iunie 2028.
Directiva (UE) 2024/2841 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2024 de instituire a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități a fost publicată joi, 14 noiembrie, în Jurnalul Oficial al UE.
Publicitate
Potrivit documentului, fiecare stat membru va introduce versiunea fizică a cardului european pentru dizabilitate respectând formatul standardizat și accesibil comun. De asemenea, statele vor introduce în versiunea fizică a cardului un cod QR și alte caracteristici digitale care utilizează mijloace electronice pentru a preveni și combate frauda.
Recunoașterea reciprocă a cardului european pentru dizabilitate și a cardului european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va facilita accesul persoanelor accesul la condițiile speciale sau la tratamentul preferențial oferite de autorități publice sau de operatori privați într-o gamă largă de servicii, activități și facilități, inclusiv atunci când acestea sunt furnizate fără plată, precum și accesul la condițiile și facilitățile de parcare rezervate persoanelor cu dizabilități și, după caz, persoanelor care îi însoțesc sau îi asistă, inclusiv asistenții personali.
Card european unic pentru persoanele cu dizabilități
Cardul european pentru persoanele cu dizabilități va fi un document unic recunoscut în toate statele membre ale Uniunii Europene, care va facilita accesul egal la condiții speciale și tratament preferențial în servicii publice și private, cum ar fi transportul, evenimentele culturale și centrele de agrement. Acesta va completa documentele naționale existente și va fi emis de autoritățile naționale competente.
Publicitate
De asemenea, cardul european de parcare pentru persoanele cu dizabilități va avea un format standardizat, recunoscut în întreaga Uniune, și va oferi drepturi de parcare similare în toate statele membre. Acesta va înlocui cardurile naționale de parcare.
Facilități de care vor beneficia persoanele cu dizabilități, în toate statele Uniunii Europene
Printre exemplele de condiții speciale sau tratamente preferențiale se numără:
accesul gratuit,
taxele sau tarifele reduse,
taxele de utilizare reduse pentru drumuri, poduri sau tuneluri care fac obiectul taxării rutiere,
accesul prioritar,
accesul în zone cu trafic restricționat și zone pietonale,
locuri prioritare în transportul public,
locuri desemnate și accesibile în transportul public, în parcuri și în alte zone publice,
locuri accesibile în cadrul evenimentelor culturale sau publice,
asistență personală,
animale de asistență, cum ar fi câini-ghid sau câini de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere,
asistență pe plajă pentru intrarea în apă,
sprijin cum ar fi accesul la Braille,
ghiduri audio,
interpretare în limbajul semnelor,
acordarea de ajutoare sau asistență,
împrumutarea unui fotoliu rulant,
împrumutarea unui fotoliu rulant plutitor,
obținerea de informații turistice în formate accesibile și utilizarea unui scuter de mobilitate pe carosabil sau a unui fotoliu rulant pe benzile pentru biciclete fără amendă.
Printre exemplele de condiții și facilități de parcare se numără:
Publicitate
parcarea gratuită sau prelungită sau spațiile de parcare rezervate,
accesul în zonele în care traficul este restricționat pentru anumite vehicule în conformitate cu dreptul intern, cum ar fi zonele cu emisii scăzute.
În ceea ce privește serviciile de transport de pasageri cu mijloace de transport aerian, feroviar, naval sau cu autobuzul și autocarul, pe lângă condițiile speciale sau tratamentul preferențial oferite persoanelor cu dizabilități, animalele de asistență, cum ar fi câinii-ghid sau câinii de asistență pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv cu deficiențe de vedere, asistenții personali, interpreții în limbajul semnelor sau alte persoane care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă călătoresc gratuit sau la un preț redus și se așază, dacă este posibil, lângă persoana cu dizabilități pe care o însoțesc sau o asistă.
Persoanele care însoțesc sau asistă persoanele cu dizabilități sunt desemnate de persoanele cu dizabilități însele sau de tutorele lor legal și se pot schimba ad-hoc, în funcție de cerințele persoanei cu dizabilități.
Într-un moment crucial pentru viitorul României, Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu se prezintă în fața electoratului cu un mesaj puternic de unitate și speranță. Candidând pentru Senat și, respectiv, Camera Deputaților, cei doi politicieni aduc în prim-plan importanța implicării civice și a alegerilor informate.
Un Apel la Acțiune
„Dragi cetățeni, viitorul nostru este în mâinile noastre,” declara Cătălin Silegeanu într-un discurs recent. „Haideți la vot! Împreună putem scrie istorie și decide soarta noastră, a copiilor noștri, a părinților și a bunicilor noștri. Gândiți-vă la ei, la dorințele și nevoile lor. Împreună, putem transforma visele în realitate și să construim un viitor mai bun pentru toți!”
Publicitate
Acest mesaj de unitate și responsabilitate civică a fost bine primit de public, subliniind că schimbarea începe cu fiecare vot și că fiecare cetățean are puterea de a influența direcția în care se îndreaptă țara.
O Viziune Comună pentru Progres
Ariadna Cîrligeanu, candidată la Camera Deputaților, completează viziunea colegului său, punând accent pe proiecte concrete care să răspundă nevoilor imediate ale comunităților. „Este momentul să ascultăm și să acționăm. Împreună putem aduce soluții reale pentru problemele cu care se confruntă cetățenii noștri. Ne dorim o Românie în care fiecare voce să conteze și unde fiecare cetățean să aibă șansa la o viață mai bună.”
Publicitate
Angajamentul față de Comunitate
Amândoi candidații sunt dedicați să reprezinte interesele oamenilor, să promoveze politici care să sprijine dezvoltarea economică și socială, și să îmbunătățească standardele de viață în întreaga țară. Cu un angajament ferm față de transparență și responsabilitate, Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu invită cetățenii să participe activ la construirea unei Românii mai prospere și echitabile.
Un Apel la Participare
Publicitate
Cei doi candidați subliniază că alegerile nu sunt doar despre a alege lideri, ci despre a defini un drum comun. „Haideți să ne implicăm, să votăm și să fim parte din schimbarea pe care o dorim,” îndeamnă Ariadna Cîrligeanu. „Viitorul este al nostru și împreună putem să-l facem strălucitor.”
Acest apel la unitate și acțiune este esențial în contextul actual, unde fiecare vot poate contribui la modelarea viitorului țării. Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu se prezintă nu doar ca lideri, ci ca reprezentanți ai unei mișcări care își propune să transforme aspirațiile în realitate. CMF 11240014
În noaptea de 14 spre 15 noiembrie a.c., puțin după ora 24:00, polițistul local aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu – monitorizare și supraveghere video a municipiului, a alarmat patrulele de poliție locală, cu privire la faptul că în Centrul Istoric, un furt se află în plină desfășurare.
Numitului R.C. de sex masculin, în vârstă de 50 de ani, domiciliat în Jud. Botoșani, sat Oneaga, în timp ce se odihnea pe treptele din fața sediului unui agent economic din zona literelor volumetrice cu inscripția – “Botoșani”, i-a fost furat telefonul mobil, de către un tânăr de etnie romă.
Practic, numitul T.P., în vârstă de 18 ani, domiciliat în Piața 1 Decembrie, a observat starea de ebrietate în care se afla respectiva persoană și intrând în discuție cu aceasta, prefăcându-se că îl îmbrățișează, i-a sustras din buzunar telefonul mobil. În doar 1 minut, la fața locului, au ajuns patrulele de Poliție Locală, care efectuând control corporal persoanei indicate de săvârșirea infracțiunii de furt, au găsit asupra sa telefonul mobil, acesta susținând că l-a găsit pe jos.
Publicitate
În vederea efectuării cercetărilor cu privire la săvârșirea infracțiunii de furt și a dispunerii măsurilor legale, cei doi au fost conduși la sediul Poliției Municipiului Botoșani.
Un copil în vârstă de 13 ani a murit, vineri seară, după ce scuterul pe care se afla a lovit un tractor aflat în mers pe raza localităţii Bosanci, un al doilea adolescent aflat pe moped, în vârstă de 15 ani, fiind rănit, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Suceava.
Potrivit sursei citate, al doilea copil, în vârstă de 15 ani, a fost rănit şi transportat la Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava.
„Au intervenit pompierii militari ai Detaşamentului Suceava cu o autospecială pentru descarcerare şi două ambulanţe SMURD (B2 şi TIM). Pe moped se aflau două persoane, una dintre acestea este în stare de inconştienţă şi se aplică manevrele de resuscitare. Cea de a doua persoană este conştientă şi i se acorda primul ajutor de către echipajul SMURD B2. Persoana preluată de echipajul SMURD B2 este transportată la spital pentru investigaţii suplimentare şi tratament de specialitate (…) Din nefericire, pentru tânărul în vârstă de 13 ani, medicul de pe ambulanţa SMURD TIM (Terapie Intensivă Mobilă) a declarat decesul”, au precizat oficialii ISU Suceava.
Publicitate
Conducătorul utilajului agricol nu a necesitat îngrijiri medicale. AGERPRES