Definitivat 2024: A fost anunțat calendarul examenului de anul viitor, aprobat de Ministerul Educației. Profesorii se pot înscrie până în 13 octombrie, iar proba scrisă va fi în 24 iulie 2024, informează alba24.ro.
Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.
Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.
În prima etapă a concursului, sunt evaluate activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ și portofoliul profesional personal. Se susțin cel puţin două inspecţii la clasă.
În etapa a doua, la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar, este proba scrisă, pe discipline/specialități.
Candidații care nu promovează definitivatul pot fi angajați de școli ca profesor debutant, pe perioadă determinată.
Publicitate
Precizările ministerului
„În contextul intrării în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, precizăm că, până în anul școlar 2027-2028 inclusiv, examenul de definitivat se organizează în condițiile stabilite în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare”, a anunțat Ministerul Educației.
Definitivat 2024 – calendar examen:
până în 13 octombrie 2023: înscrierea candidaților la unitățile de învățământ
16-27 octombrie 2023: transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul școlae; înștiințarea candidaților cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere
până în 31 mai 2024: efectuarea inspecțiilor de specialitate:
prima inspecție de specialitate până la 9 februarie
a doua inspecție de specialitate până la 31 mai
3-14 iunie 2024: completarea dosarelor de către candidați
24 iulie 2024: susținerea probei scrise
30 iulie 2024: afișarea rezultatelor inițiale
30-31 iulie 2024: înregistrarea contestațiilor
6 august 2024: afișarea rezultatelor finale.
Definitivat 2024 – etape:
etapa I, eliminatorie – în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar, inspectoratele şcolare evaluează activitatea profesională a candidatului din cadrul unităţii de învăţământ, portofoliul profesional personal şi susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă
etapa a II-a – la finalul stagiului practic cu durata de un an şcolar, candidatul susține examen scris
Definitivat 2024 – portofoliul profesional
Include:
curriculum vitae
scrisoare de intenţie în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activităţii /experienţei câştigate pe parcursul desfășurării activității didactice, autoaprecierea portofoliului şi propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/ metode/ instrumente de predare–învăţare–evaluare în sistem blended learning/ online
raport de progres școlar, însoțit de următoarele documente-suport: planificările calendaristice anuale, pe unități de învățare; minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecții diferite; instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri); catalogul profesorului; resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei
autoevaluarea portofoliului
Sunt evaluate:
proiectarea activităţilor (creativitate în conceperea lecţiilor/activităţilor, corelaţia dintre componentele actului didactic, strategii didactice şi evaluare);
desfăşurarea activităţilor (comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice, integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitate în conducerea lecţiilor şi în orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea timpului didactic, atingerea performanţei)inclusiv a activităţilor de învăţare în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
evaluarea randamentului şcolar – metode şi tehnici de evaluare, inclusiv tehnologii digitale, a rezultatelor învăţării;
nivelul pregătirii elevilor, apreciat pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate şi a evaluării longitudinale, folosind inclusiv tehnologii digitale
cunoaşterea elevilor (strategii de diferenţiere şi individualizare)
competenţe psihorelaţionale (în raporturile cu elevii, cu părinţii, cu cadrele didactice şi cu comunitatea locală)
autoevaluarea (capacitatea de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic elevat)
activitatea educativă în şcoală şi în afara ei
activitatea de perfecţionare (metodică şi ştiinţifică, inclusiv pentru utilizarea aplicațiilor informatice)
aprecierea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ cu privire la activitatea didactică şi la conduita în cadrul şcolii şi al comunităţii şcolare
Defintivat 2024 – condiții de prezentare a candidaților la proba scrisă
Pentru a participa la proba scrisă, candidații trebuie să aibă media finală la inspecțiile la clasă și portofoliu de cel puțin 8, dar nu mai puțin de 7 la fiecare dintre acestea.
De asemenea, trebuie să aibă calificativ ”bine” sau ”foarte bine” la activitatea derulată în anul școlar curent.
Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care, pentru promovarea examenului, trebuie să fie de cel puțin 8 (opt).
Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.
Definitivat 2024 – proba scrisă pe discipline
Proba scrisă a examenului se susţine la:
disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători, învăţători- itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Guvernul a suspendat aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la 31 decembrie 2025. Prin Ordonanța de urgență nr. 29/2025, se amână aplicarea anumitor prevederi din Ordonanța de urgență nr. 41/2022, care reglementează funcționarea Sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri (RO e-Transport). Măsura va rămâne valabilă până la sfârșitul anului 2025, relatează alba24.ro.
Decizia vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți în implementarea și testarea completă a noilor cerințe tehnologice impuse de sistem. Guvernul motivează suspendarea prin necesitatea asigurării unei perioade de adaptare pentru contribuabili, evitării blocajelor la frontiere în contextul aderării României la spațiul Schengen, și prevenirii afectării activității operatorilor economici din domeniul transporturilor.
În mod concret, suspendarea vizează aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor referitoare la dotarea vehiculelor de transport cu dispozitive de geolocalizare și transmiterea datelor în timp real, prevăzute la art. 131 alin. (1) lit. d) și e) și alin. (3) și (4) din OUG nr. 41/2022.
Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 aprilie 2025 și este semnată de prim-ministrul Ion-Marcel Ciolacu și de miniștrii de resort.
Implicatiile suspendării: Suspendarea aplicării unor dispoziții permite autorităților să remedieze eventualele neajunsuri identificate după aplicarea inițială, să ajusteze măsuri care ar putea avea un impact negativ asupra operatorilor din domeniul transporturilor și să asigure un echilibru între nevoile de monitorizare și respectarea drepturilor tuturor părților implicate.
Autoritățile guvernamentale subliniază că această decizie nu reprezintă o renunțare la obiectivele de securitate și transparență în transporturi, ci mai degrabă o ajustare a cadrului normativ pentru a facilita o implementare eficientă și echitabilă a sistemului de monitorizare.
Sancțiunile care au fost suspendate în aplicarea sistemului GPS e-Transport
• Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
Publicitate
• Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit Prevederile nu se aplică în cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
• Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit.
Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către operatorul de transport rutier constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
Obligații ale conducătorul vehiculului de transport:
În cazul transporturilor rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.
De asemenea acesta este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.
Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către conducătorul vehiculului de transport constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Prima ediţie a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă „Mavromati” din Botoşani va aborda interdisciplinaritatea terapeutică în era inteligenţei artificiale
În aproximativ o lună, în perioada 20-24 mai 2025, cel mai mare spital din estul ţării va da startul ediţiei inaugurale a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati” din Botoşani, prima ediţie a conferinţei medicale organizate de această instituţie desfăşurându-se sub titulatura ştiinţifică “Abordarea terapeutică interdisciplinară în era inteligenţei artificiale”.
Evenimentul este organizat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Botoşani, Colegiul Medicilor Botoşani şi Ordinul Asistenţior Medicali Generalişti Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, filiala Botoşani şi va avea loc sub înaltul patronaj al Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi. De asemenea, manifestarea beneficiază de sprijinul direct şi nemijlocit al mediului de afaceri local.
Peste 400 de medici din diferite specialităţi (medicina de urgenţă, chirurgie generală, neurochirurgie, ortopedie, neonatologie, psihiatrie, gastroenterologie, cardiologie, medicină internă, urologie, dermatologie, oncologie, chirurgie plastică şi reparatorie, pediatrie), dar şi fizioterapeuţi, psihologi, audiologi şi asistenţi medicali din toată ţara sunt asteptaţi la lucrările conferintei. Cei care încă nu s-au înregistrat, pot face acest lucru prin accesarea website-ului manifestării, zilele-spitalului-mavromati.ro. Răsplata va fi un program medical de excepţie, ce va putea fi accesat atat în format onsite, dar şi online, care va fi evaluat cu numeroase credite EMC (educaţie medicală continuă).
„Suntem încântaţi că odată cu prima ediţie a Zilelor SpitaluluiJudeţean de Urgenţă “Mavromati” creem la Botoşani o modalitate importantă de asigurare a unui proces continuu şi sustenabil de formare medicală la nivelul tuturor categoriilor de personal din cadrul spitalului, cu consecinţe benefice în funcţionarea instituţiei pe termen lung şi, pe cale de consecinţă, în beneficiul pacienţilor arondaţi.”, a declarat dl. Corneliu Prepeliţă, managerul spitalului.
Dintre lectorii invitaţi, putem aminti pe Prof. Dr. Anca Trifan, Prof. Dr. Camelia Cojocariu, Prof. Dr. Ana-Maria Sîngeap, Prof. Dr. Cătălin Sfarti de la Institutul de Gastroenterologieşi Hepatologie din Iaşi, pe Prof. Dr. Romeo Dobrin, Dr. Ovidiu Alexinschi de la Institutul de Psihiatrie “Socola” din Iaşi, Prof. Dr. Ingrith Miron, Prof. Dr. Laura Trandafir, Prof. Dr. Cristina Gavrilovici, Prof. Dr. Alina Luca, Prof. Dr. Valeriu Lupu , Conf. Dr. Magdalena Starcea, Conf. Dr. Ileana Katerina Ioniuc , Conf. Dr. Solange Tamara Roșu , Şef Lucrări Maria Adriana Mocanu, Şef Lucrări Dr. Otilia Frăsinariu , Dr. Ioana Grigore, Dr. Camelia Ivănescu de la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii “Sfânta Maria” din Iaşi, Prof. Dr. Dana Turliuc de la Spitalul Clinic de Urgență “Prof. Dr. N. Oblu”din Iași, Șef lucrări Dr Horațiu Stan de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca, Prof. Dr. Ovidiu Alexa, Prof. Dr. Irina Iuliana Costache-Enache, Dr. Daniela Crişu de la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Spiridon” din Iasi. Preşedintele de onoare al manifestării este Prof. Univ. Dr. Viorel Scripcariu, Rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi.
Publicitate
Operatorul manifestării este SC Focus Event SRL din Iaşi, iar website-ul evenimentului poate fi găsit la adresa www.zilele-spitalului-mavromati.ro
În cursul zilei de astăzi, 28 aprilie 2025, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani anunță desfășurarea unor lucrări programate de întreținere pe conducta de transport apă Leorda -Dorohoi.
Pe durata acestor intervenții, există posibilitatea întreruperii temporare a furnizării apei potabile pentru utilizatorii din municipiul Dorohoi și localitatea Corlăteni.
„În acest moment, alimentarea cu apă este asigurată din rezervoarele de înmagazinare, însă pentru orice eventualitate, recomandăm consumatorilor să își facă rezerve de apă necesare pentru consumul de bază”, transmit reprezentanții Nova APaserv.
Cum îl mai citim pe Eminescu; ce știm despre el; cum îi prezentăm textele sau biografia, contextul istoric, social sau literar în care a activat; cum a fost sau este receptat; cum îi citim poezia, proza, publicistica, traducerile; cum putem integra textele sau biografia într-un program informatic, cum îl prezentăm într-un joc de lumini și sunet, într-un spectacol, într-un reportaj imaginar sau unul real cu cititori; cum putem discuta cu personajele din textele lui; cum putem crea un rețetar al bucatelor din epocă, un album despre vestimentația timpului; cum putem urmări itinerarul biografic al poetului sau al personajelor; cum putem urmări edițiile Eminescu – acestea sunt doar câteva sugestii, deloc restrictive, de teme de proiect, de întrebări la care sunt invitați să răspundă liceenii, uzând de toată creativitatea lor.
Concursul se va desfășura în două etape:
la prima etapă, care se va încheia în data de 30 mai, participanții vor trimite pe adresa Memorialului Ipotești – ipotesti@gmail.com – descrierea conceptului cu o prezentare video de 3-5 minute; juriul va selecta 5 cele mai bune proiecte;
la etapa a doua, participanții vor fi invitați, pentru perioada 12-15 iunie, la Ipotești pentru prezentarea publică a proiectelor; în baza jurizării va fi desemnat câștigătorul; premierea și prezentarea proiectului câștigător va avea loc pe data de 15 iunie.