Definitivat 2024: A fost anunțat calendarul examenului de anul viitor, aprobat de Ministerul Educației. Profesorii se pot înscrie până în 13 octombrie, iar proba scrisă va fi în 24 iulie 2024, informează alba24.ro.
Prin concursul de definitivat, cadrele didactice cu cel puțin un an de vechime în învățământ dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.
Examenul este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.
În prima etapă a concursului, sunt evaluate activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ și portofoliul profesional personal. Se susțin cel puţin două inspecţii la clasă.
În etapa a doua, la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar, este proba scrisă, pe discipline/specialități.
Candidații care nu promovează definitivatul pot fi angajați de școli ca profesor debutant, pe perioadă determinată.
Publicitate
Precizările ministerului
„În contextul intrării în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, precizăm că, până în anul școlar 2027-2028 inclusiv, examenul de definitivat se organizează în condițiile stabilite în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare”, a anunțat Ministerul Educației.
Definitivat 2024 – calendar examen:
până în 13 octombrie 2023: înscrierea candidaților la unitățile de învățământ
16-27 octombrie 2023: transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul școlae; înștiințarea candidaților cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere
până în 31 mai 2024: efectuarea inspecțiilor de specialitate:
prima inspecție de specialitate până la 9 februarie
a doua inspecție de specialitate până la 31 mai
3-14 iunie 2024: completarea dosarelor de către candidați
24 iulie 2024: susținerea probei scrise
30 iulie 2024: afișarea rezultatelor inițiale
30-31 iulie 2024: înregistrarea contestațiilor
6 august 2024: afișarea rezultatelor finale.
Definitivat 2024 – etape:
etapa I, eliminatorie – în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar, inspectoratele şcolare evaluează activitatea profesională a candidatului din cadrul unităţii de învăţământ, portofoliul profesional personal şi susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă
etapa a II-a – la finalul stagiului practic cu durata de un an şcolar, candidatul susține examen scris
Definitivat 2024 – portofoliul profesional
Include:
curriculum vitae
scrisoare de intenţie în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activităţii /experienţei câştigate pe parcursul desfășurării activității didactice, autoaprecierea portofoliului şi propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/ metode/ instrumente de predare–învăţare–evaluare în sistem blended learning/ online
raport de progres școlar, însoțit de următoarele documente-suport: planificările calendaristice anuale, pe unități de învățare; minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecții diferite; instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri); catalogul profesorului; resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei
autoevaluarea portofoliului
Sunt evaluate:
proiectarea activităţilor (creativitate în conceperea lecţiilor/activităţilor, corelaţia dintre componentele actului didactic, strategii didactice şi evaluare);
desfăşurarea activităţilor (comportamentul cadrului didactic, utilizarea strategiilor didactice, integrarea mijloacelor de învăţământ în lecţie, creativitate în conducerea lecţiilor şi în orientarea acţiunilor şi gândirii elevilor, gestionarea timpului didactic, atingerea performanţei)inclusiv a activităţilor de învăţare în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
evaluarea randamentului şcolar – metode şi tehnici de evaluare, inclusiv tehnologii digitale, a rezultatelor învăţării;
nivelul pregătirii elevilor, apreciat pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate şi a evaluării longitudinale, folosind inclusiv tehnologii digitale
cunoaşterea elevilor (strategii de diferenţiere şi individualizare)
competenţe psihorelaţionale (în raporturile cu elevii, cu părinţii, cu cadrele didactice şi cu comunitatea locală)
autoevaluarea (capacitatea de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic elevat)
activitatea educativă în şcoală şi în afara ei
activitatea de perfecţionare (metodică şi ştiinţifică, inclusiv pentru utilizarea aplicațiilor informatice)
aprecierea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ cu privire la activitatea didactică şi la conduita în cadrul şcolii şi al comunităţii şcolare
Defintivat 2024 – condiții de prezentare a candidaților la proba scrisă
Pentru a participa la proba scrisă, candidații trebuie să aibă media finală la inspecțiile la clasă și portofoliu de cel puțin 8, dar nu mai puțin de 7 la fiecare dintre acestea.
De asemenea, trebuie să aibă calificativ ”bine” sau ”foarte bine” la activitatea derulată în anul școlar curent.
Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care, pentru promovarea examenului, trebuie să fie de cel puțin 8 (opt).
Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.
Definitivat 2024 – proba scrisă pe discipline
Proba scrisă a examenului se susţine la:
disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători, învăţători- itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română
limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
A scăzut numărul locuințelor date în folosință, potrivit celor mai recente date prezentate de Institutul Național de Statistică. Trendul descendent este evidențiat în primele 9 luni ale anului 2025, comparativ cu perioada similară de anul trecut.
Potrivit INS, în perioada ianuarie-septembrie au fost terminate 40322 locuinţe. Numărul este în scădere cu 1990 locuinţe, faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent.
Similar, în trimestrul al treilea din 2025 au fost date în folosinţă 15713 locuinţe, în scădere cu 663 locuinţe, faţă de trimestrul III 2024.
Majoritatea locuințelor terminate, în mediul urban
În trimestrul III 2025, mediul urban a deținut o pondere de 53,1% din totalul locuințelor terminate.
Faţă de trimestrul III 2024, a scăzut numărul locuinţelor realizate din fonduri private cu 856 locuinţe şi a crescut cele din fonduri publice cu 193 locuinţe.
Situația pe regiuni de dezvoltare: Nord–Vest (-644 locuinţe), Nord–Est (-351), Centru (-293), Sud–Vest Oltenia (-75), Sud–Muntenia (-33) și Sud–Est (-11)
Publicitate
Creşteri au avut loc în regiunile de dezvoltare: Bucureşti–Ilfov (+687 locuinţe) și Vest (+57).
Mai multe locuințe din fonduri publice
În perioada ianuarie-septembrie 2025, cele mai multe locuinţe au fost date în folosinţă în mediul urban (54,3% din totalul locuințelor terminate).
A scăzut numărul locuinţelor realizate din fonduri private (-2126 locuinţe), în schimb a crescut numărul locuinţelor realizate din fonduri publice (+136 locuinţe)
Situația pe regiuni de dezvoltare: Centru (-868 locuinţe), Nord–Vest (-614), Vest (-341), Sud–Muntenia (-233), Sud–Est (-223) și Sud–Vest Oltenia (-215).
Creşteri au fost înregistrate în regiunile de dezvoltare: Bucureşti–Ilfov (+448 locuinţe) și Nord–Est (+56 locuinţe).
Potrivit INS, locuinţele terminate sunt locuinţele ridicate în cursul perioadei de referinţă, ale căror elemente, inclusiv fundaţia, s-au construit pentru prima dată şi la care s-au finalizat toate lucrările prevăzute în documentaţia tehnică şi au fost recepţionate de beneficiar.
Polițiștii de imigrări din Botoșani au desfășurat, la data de 11 decembrie a.c., o serie de verificări în domeniul prevenirii și combaterii muncii și șederii ilegale a străinilor, la două societăți comerciale de pe raza județului. Activitățile au vizat atât sectorul restaurantelor, cât și o unitate de reparații auto unde lucrează cetățeni din Republica Moldova și Ucraina.
Acțiunea polițiștilor de imigrări, desfășurată în cursul zilei de 11 decembrie, a avut ca obiectiv verificarea respectării regimului juridic privind șederea și încadrarea în muncă a străinilor. Controalele au avut loc la două societăți comerciale din Județul Botoșani, una cu domeniu de activitate „restaurante”, iar cealaltă specializată în repararea și întreținerea autovehiculelor.
În cadrul verificărilor au fost identificate și legitimate patru persoane, dintre care doi cetățeni români, un cetățean ucrainean și un cetățean din Republica Moldova. Polițiștii au verificat documentele și situația juridică a străinilor prezenți, pentru a se asigura că activitatea acestora se desfășoară în conformitate cu legislația în vigoare.
În urma acțiunilor efectuate, nu au fost depistați străini aflați în ședere ilegală și nu au fost constatate contravenții.
Astfel de controale sunt realizate periodic de către polițiștii de imigrări, având un rol important în prevenirea muncii nedeclarate și menținerea unui climat de ordine și legalitate pe piața muncii. Inspectoratul General pentru Imigrări recomandă angajatorilor și cetățenilor străini să respecte prevederile legale privind regimul șederii și încadrarea în muncă, pentru evitarea unor consecințe de natură contravențională sau penală.
Drumurile naționale din județul Botoșani necesită lucrări de modernizare, precum și adaptarea lor la noile valori de trafic și la condițiile de siguranță rutieră.
În acest context, în urma demersurilor realizate de echipa PSD Botoșani, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a scos la licitație realizarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea mai multor sectoare importante: DN29B, Cătămăști Deal – Dorohoi (25,3 km), DN29, Botoșani – Săveni (31,1 km) și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut (62,8 km).
Potrivit recensământului de trafic, DN29B, Botoșani – Dorohoi, este cel mai circulat sector de drum din județ și prezintă, în anumite zone, probleme generate de alunecări de teren. Acest sector a fost expertizat, iar studiul de fezabilitate necesar pentru obținerea finanțării pentru modernizare a fost scos la licitație. Firmele interesate pot depune oferte până pe 26 ianuarie.
La fel de important este sectorul DN29, Botoșani – Săveni, afectat și el de alunecări de teren. În acest caz, în cadrul procedurii de achiziție publică pentru studiul de fezabilitate au fost depuse 15 oferte, aflate acum în evaluare tehnică. Și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut, un sector strategic la granița cu Republica Moldova, se află în aceeași fază de evaluare, cu 17 oferte depuse.
Pentru DN29A, Vârfu Câmpului – Dorohoi, Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție a fost finalizată, iar indicatorii tehnico-economici au fost înaintați la CNAIR pentru începerea procesului de avizare.
„În timp ce unii confundă visele cu viziunile și desenează drumuri pe harta județului cu creioane colorate, noi chiar facem demersurile necesare pentru modernizarea drumurilor naționale din județ. Primul pas este realizarea documentațiilor tehnice, fără de care nu putem vorbi despre indicatorii tehnico-economici și, implicit, despre identificarea surselor de finanțare și bugetarea modernizării drumurilor. Botoșani are nevoie de drumuri bune, dar pentru aceasta sunt necesare acțiuni concrete și din partea conducerii județului, nu PR pe Facebook și TikTok”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.
Publicitate
La rândul său, deputatul Marius Budăi a subliniat necesitatea finalizării cât mai rapide a acestor studii de fezabilitate. „Din păcate, sunt proceduri de durată, atât achizițiile publice, cât și realizarea propriu-zisă a documentațiilor, care trebuie apoi aprobate de CNAIR, Ministerul Transporturilor și ulterior de către Guvern. De aceea, ne dorim ca DRDP Iași să finalizeze cât mai repede aceste proceduri, pentru ca ulterior să le putem promova la finanțare. Dacă nu facem acești pași acum, se pierde timp important, care cu greu va putea fi recuperat. Noi, cei din echipa PSD, punem un accent deosebit pe dezvoltarea proiectelor de infrastructură din județ”, a conchis prim-vicepreședintele PSD Botoșani.
Polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba atrag atenția asupra riscurilor la care sunt expuse animalele atunci când, în preajma lor, se folosesc articole pirotehnice.
Zgomotele puternice le pot provoca animalelor, mai ales câinilor și pisicilor, reacții imprevizibile:
dezorientare,
probleme cardiace,
anxietate,
panică.
Polițiștii le recomandă cetățenilor să aibă grijă de animalele de companie și să le țină într-un spațiu sigur, pentru a se asigura că zgomotele nu mai sunt atât de intense, iar panica nu s-ar putea declanșa.
Mai mult, este recomandată identificarea animalului prin microcipare.
Dacă animalul se rătăcește, cresc șansele de a fi găsit mai repede. Siguranța necuvântătoarelor nu cade doar în sarcina celor care le dețin, ci și în sarcina comunității.
Publicitate
Vecinii trebuie să fie responsabili și să nu utilizeze articole pirotehnice.
Polițiștii reamintesc faptul că, din acest an, pot fi folosite doar articolele pirotehnice care nu pot răni pe nimeni. Articolele pirotehnice din categoriile P1 si T1, respectiv petardele, pocniturile și cele de scenă, sunt interzise publicului larg.
Artificiile de brad, bețișoarele bengale, pocniturile mici pentru petreceri sau granulele scânteietoare pot fi achiziționate de publicul larg.
Nerespectarea cadrului legislativ pune în pericol oameni, animale și bunuri materiale.
Siguranța tuturor presupune empatie, respect și un comportament responsabil.