Connect with us

Actualitate

Decembrie 2021: Cinci asteroizi vor trece pe lângă Pământ în această lună. Unul este clasificat ”potențial periculos”

Sursa foto ilustrativ: People.com
Publicitate

Cinci asteroizi vor trece pe în luna decembrie pe lângă Terra, iar unul dintre aceștia este catalogat ca fiind „potenţial periculos” pentru Pământ.

Potrivit NASA, orice asteroid mai mare de 140 de metri ar putea provoca o adevărată catastrofă dacă ar lovi Pământul. La data de 11 decembrie, ”4660 Nereus”- un corp ceresc cu o dimensiune considerabilă va trece pe lângă planeta noastră.

Asteroidul este considerat din punct de vedere tehnic „potențial periculos” datorită dimensiunii și proximității sale de Pământ, dar aceste caracteristici îl fac una dintre cele mai bune ținte potențiale pentru o viitoare misiune spațială.

Pe 11 decembrie, va fi în cel mai apropiat punct de planeta noastră într-o perioadă de douăzeci de ani. Va trece la o distanță de 3,9 milioane de kilometri, de aproximativ 10 ori mai mare decât distanța dintre Pământ și Lună.

Asterioid de 330 de metri, potențial periculos

Nu există nicio posibilitate de impact, dar oamenii de știință observă deja asteroidul de 330 de metri și adună mai multe date care ar putea fi folosite pentru o misiune viitoare. Observațiile de până acum au dus la concluzia că roca spațială ar putea să conțină nichel, fier și cobalt în valoare de miliarde de dolari, scrie Antena3.ro.

Publicitate

Un alt asteroid masiv, care este aproape la fel de mare ca cea mai înaltă structură artificială din lume, Burj Khalifa, va trece pe lângă Pământ pe 17 decembrie.

NASA, misiune-test pentru devierea unui asteroid

NASA vrea ca omenirea să fie pregătită pentru astfel de amenințări. NASA a lansat în urmă cu o săptămână o rachetă Falcon 9, ce aparține SPACE X- compania lui Elon Musk. Misiunea este menită să testeze tehnologii de apărare a planetei, prin lovirea intenționată a unui asteroid, relatează CNBC.

Publicitate

Sonda DART va încearca să modifice traiectoria unui asteroid aflat la peste 10 milioane km de Terra. Sonda va ajunge la asteroidul Dimorphos în septembrie 2022 și ar trebui să-l izbească cu o viteză de 24.000 km/h pentru a-i modifica extrem de puțin traiectoria.

Pentru prima oară omenirea încearcă să schimbe traiectoria unui obiect ceresc în spațiu, iar misiunea de acum este un test pentru viitorul îndepărtat când ar fi posibil ca un asteroid mare să lovească Terra. Lansarea este programată pentru ora 8.20 iar NASA o transmite în direct. Lansarea a avut loc la ora 8.21.

Misiunea se numește Double Asteroid Redirection (DART) și este un fel de misiune „kamikaze”, fiindcă sonda lansată acum, care cântărește aproximativ 670 kg, nu are, precum alte sonde spațiale, super – instrumente științifice la bord, ci are doar instrumente de navigație și, foarte important, o cameră video.

Misiunea este pregătită din 2015

NASA a început în 2015 lucrul la această misiune, iar sistemul binar de asteroizi spre care sonda se îndreaptă a fost descoperit de astronomii în anii 90. Sonda DART se va desprinde de rachetă la o oră de la lansare și echipa de la sol va prelua controlul.

Dimorphos, asteroidul pe care ar trebui să-l intercepteze, nu constituie niciun pericol pentru Terra, ci va servi doar ca obiect ceresc de test pentru această misiune. Asteroidul are 163 de metri lățime și scopul misiunii este de a vedea dacă după ce este lovit își va schimba în vreun fel viteza și traiectoria și dacă da, în ce mod.

Cei de la NASA au făcut o comparație: asteroidul Dimorphos este ca un teren de fotbal american plin cu pietre, iar sonda care îl lovește este mică în comparație cu el, cam cât o mașină Smart. Inginerii de la NASA au spus că NU există niciun pericol pentru Terra din partea acestei misiuni și asteroidul nu are cum să se dezintegreze de la lovitură.

Lansarea a avut loc la Vandenberg Space Force Base, California și totul a fost gândit cu mare precizie, planul fiind ca în seara zilei de 26 septembrie 2022 sonda să lovească asteroidul Dimorphos cu o viteză de 24.000 km/h. Data nu este „bătută în cuie”.

Dumitru Prunariu: E singura soluţie viabilă

Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul. Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid”, a declarat Dumitru Prunariu.

Ciocnirea sondei spatiale nu va distruge asteroidul

Ciocnirea nu va distruge asteroidul, ci planul este ca în urma impactului viteza corpului ceresc să se modifice cu o fracțiune de milimetru/secundă, iar dacă misiunea a reușit sau nu se va constata după observații făcute de la sol, cu telescoapele.

Dimorphos orbitează în jurul unui asteroid mult mai mare, Didymos, care are 790 de metri diametru. Cei doi alcătuiesc un sistem binar și un astfel de sistem este ideal pentru genul acesta de test fiindcă impactul ar trebui să schimbe orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu 1%, suficient cât totul să fie detectat cu aparatele de observație de pe Terra.

Cercetătorii au gândit multe moduri în care un asteroid care ar deveni un pericol pentru Terra ar putea fi eliminat. Printre scenariile luate în seamă s-au numărat: distrugerea cu focoase nucleare, „arderea” asteroidului cu lasere sau modificarea traiectoriei după ce asteroidul este „agățat” de o navetă care se apropie de el. Și alte variante au fost luate în seamă, dar toate sunt prea complicate pentru tehnologia din prezent.

Asteroizii sunt rămășițe plantezimale sau mici planete de la începuturile sistemului solar, acum 4,5 miliarde de ani. Ar fi trebuit să formeze o planetă, dar gravitația puternică a lui Jupiter i-a împiedicat. Asteroizii sunt foarte utili în explorarea spațiului, fiindcă se presupune că au rămas neschimbați de la formarea sistemului solar și dacă îi studiem putem afla lucruri esențiale de la formarea cosmosului.

Dumitru Prunariu: Este doar un test, nu salvăm acum Pământul

„Problema devierii orbitei unui asteroid periculos care poate lovi Pământul este analizată teoretic de mulţi ani. Se pare că este singura soluţie viabilă în cazul în care chiar avem de-a face cu un asteroid care să fie periculos şi care să se apropie de Pământ, dar care este descoperit cu mulţi ani înainte ca orbita lui să se intersecteze cu cea a Pământului. Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul.

Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid.

Misiunea constă în mai multe misiuni de fapt. Este vorba de aceasta lansată acum, care peste un an se va apropia de asteroid. Se va desprinde de nava cosmică acea parte care va impacta asteroidul. Nava are cam 600 kg, deci cam 200 kg vor impacta asteroidul. Va fi şi o altă navă de control care pleacă cu această misiune şi care va măsura în timp desprinderea orbitei acestui asteroid mic de asteroidul principal pe care îl orbitează.

Peste doi ani de zile, Europa va lansa o misiune, care se numeşte Hera şi care va consta în ajungerea în preajma acestui asteroid şi măsurarea cu precizie a deviaţiei orbitei. Sigur, noi sperăm ca prin această tehnologie, în viitor să putem aborda asteroizi care chiar reprezintă un pericol pentru Pământ. Vom putea trage concluzii mult mai apropiate de realitate prin tehnologia aceasta”, a declarat Dumitru Prunariu pentru DC NEWS.

Scenariul din Armageddon, neplauzibil. De ce nu e bine să rupem asteroidul în mai multe bucăţi

În 1998, Bruce Willis şi Ben Affleck au jucat în filmul Armageddon, în care o echipă de experţi în forări petroliere este trimisă în spaţiu pentru a rupe un asteroid care ne ameninţa planeta în mai multe bucăţi. Conform intrigii, ruperea asteroidului ar fi dus la arderea bucăţilor mai mici în atmosfera planetei noastre.

Dumitru Prunariu a explicat de ce acest scenariu  nu este unul plauzibil.

„Metoda de rupt în două nu este una viabilă. Am văzut cu toţii Armageddon, ne-a impresionat, e superb ca film, dar e total rupt de realitate. A rupe un asteroid înseamnă a crea mai multe bucăţi care se vor deplasa pe orbite hazardante, care pot lovi Pământul. Nu se evită impactul, doar se rupe un asteroid şi se va rupe în mai multe bucăţi.

Metoda realistă şi curată este de a-i devia orbita, astfel încât el să treacă pe lângă Pământ”, a mai punctat cosmonautul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate

Autovehiculele de peste 7,5 tone nu vor putea circula în acest weekend pe sectoarele de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale din cele 28 de judeţe aflate sub avertizare Cod roşu de caniculă, informează Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Restricţiile de circulaţie se vor aplica în judeţele Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Argeş, Dâmboviţa, Prahova, Ialomiţa, Călăraşi, Dolj, Olt, Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Timiş, Caraş – Severin, Arad, Bihor, Satu Mare, Suceava, Botoşani, Neamţ, Iaşi, Bacău, Vaslui, Buzău, Vrancea, Galaţi şi Brăila, în intervalul orar 10:00 – 20:00.

Exceptate de la aceste restricţii sunt transporturile de persoane, transporturile de animale vii şi de produse perisabile de origine animală şi vegetală, vehiculele care participă la intervenţii în caz de forţă majoră, transporturile funerare, transporturile poştale, transporturile de echipamente de prim ajutor, transporturile pentru distribuire de carburanţi, transporturile de mărfuri sub temperatură controlată, transporturile pentru tractări vehicule avariate, transporturile pentru distribuirea de apă şi hrană în zonele calamitate, transporturile cu vehicule specializate destinate prin construcţie salubrizării, transporturile de apă îmbuteliată, transporturile de produse provenite din exploatări agricole şi transporturile militare implicate în exerciţii multinaţionale.

De asemenea, pe perioada restricţiilor vor fi exceptate atât utilajele proprii ale CNAIR, cât şi utilajele închiriate de la firmele cu care CNAIR are contracte de lucrări în derulare. AGERPRES

Eveniment

Nova Apaserv: Este posibilă restricționarea furnizării apei potabile în municipiul Dorohoi și localitățile Broscăuți, Șendriceni, Brăiești, Leorda

Publicitate

S.C. NOVA APASERV S.A. Botoșani informează că din cauza consumului de apă foarte ridicat înregistrat în ultimele zile urmare a vremii caniculare și a utilizării apei potabile la lucrările agricole, dar și din cauza capacității limitate a conductelor de transport a apei, pentru menținerea unor valori minime necesare ale parametrilor hidraulici (nivelul apei în rezervoare, presiuni) ai sistemului de alimentare cu apă Leorda-Dorohoi, dar și pentru a evita apariția unor avarii majore pe conductele de transport, este posibilă restricționarea furnizării apei potabile în municipiul Dorohoi și localitățile Broscăuți, Șendriceni, Brăiești, Leorda în perioada 12 iulie 2024 -18 iulie 2024, în intervalul orar 18.00 – 07.00.

S.C. NOVA APASERV S.A. reînnoiește apelul ca toți utilizatorii să raționalizeze consumurile de apă numai pentru nevoile stricte, pentru a da posibilitatea tuturor abonaților noștri să beneficieze de serviciile de alimentare cu apă.

Eveniment

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a aprobat canonizările pentru 16 sfinţi români

Publicitate

Biroul de presă al Patriarhiei Române a emis un comunicat cu noile decizii luate de Sinodul Bisericii Ortodoxe Române în zilele de 11-12 iulie. Sinodalii au aprobat 16 canonizări.

Comunicatul integral:

În zilele de joi și vineri, 11-12 iulie 2024, în Aula Magna Teoctist Patriarhul din Palatul Patriarhiei, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, s-a desfășurat ședința de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.

Principalele hotărâri noi ale Sfântului Sinod sunt următoarele:

a) Aprobarea canonizărilor pentru 16 sfinţi români, urmând ca textele liturgice ale unora să fi completate, iar ale tuturor să fie diortosite într-o viitoare şedinţă a Sfântului Sinod. Aceşti sfinţi sunt:

1. Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, starețul Mănăstirii Antim din București, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, cu cinstire în ziua de 16 septembrie;
  2. Părintele Dumitru Stăniloae, profesor de teologie la Sibiu și la București, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, cu cinstire în ziua de 4 octombrie;
  3. Părintele Constantin Sârbu, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu, cu cinstire în ziua de 23 octombrie;
  4. Părintele protosinghel Arsenie Boca, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop, cu cinstire în ziua de 28 noiembrie;
  5. Părintele Ilie Lăcătușu, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu, cu cinstire în ziua de 22 iulie;
  6. Părintele ieroschimonah Paisie Olaru, duhovnicul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
  7. Părintele arhimandrit Cleopa Ilie, starețul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
  8. Părintele arhimandrit Dometie Manolache, cu titulatura: Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț, cu cinstire în ziua de 6 iulie;
  9. Părintele arhimandrit Serafim Popescu, starețul Mănăstirii Sâmbăta de Sus, cu titulatura: Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, cu cinstire în ziua de 20 decembrie;
  10. Părintele Liviu Galaction Munteanu, profesor de teologie la Cluj-Napoca, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj, cu cinstire în ziua de 8 martie;
  11. Părintele arhimandrit Gherasim Iscu, starețul Mănăstirii Tismana, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana, cu cinstire în ziua de 26 decembrie;
  12. Părintele arhimandrit Visarion Toia, starețul Mănăstirii Lainici, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici, cu cinstire în ziua de 10 noiembrie;
  13. Părintele protosinghel Calistrat Bobu, duhovnic la Mănăstirea Timișeni și la Mănăstirea Vasiova, cu titulatura: Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova, cu cinstire în ziua de 10 mai;
  14. Părintele Ilarion Felea, profesor de teologie la Arad, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, cu cinstire în ziua de 18 septembrie;
  15. Părintele protosinghel Iraclie Flocea, exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Chișinăului, cu titulatura: Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia, cu cinstire în ziua de 3 august;
  16. Părintele protoiereu Alexandru Baltaga cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia, cu cinstire în ziua de 8 august;

b) Aprobarea proiectului de text al volumelor Sinaxarului Sinodal al Bisericii Ortodoxe Române pentru lunile Februarie, Martie, Aprilie, Mai, Iunie, Iulie și August, precum și al celui deal XIII-lea volum, dedicat sărbătorilor din perioada Triodului și a Penticostarului;

Publicitate

c) Aprobarea proiectului de text al Acatistului și al Paraclisului Sfântului și Dreptului Lazăr și includerea acestuia în cărțile de cult ale Bisericii Ortodoxe Române;

d) Ridicarea la rang de Arhiepiscopie a Episcopiei Ortodoxe Române a Marii Britanii cu titulatura de Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Marii Britanii și Irlandei de Nord, pentru a răspunde astfel realităților și necesităților pastoral-misionare și a grijii părintești manifestată față de credincioșii din această eparhie.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Foto credit: Ziarul Lumina / Luigi Ivanciu

Educație

„Invitatul Zilei” la Botosani24.ro: Bogdan Suruciuc, Inspector general I.S.J. Botoșani

Publicitate

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botosani24.ro a fost astăzi Bogdan Suruciuc, Inspectorul general Inspectoratului Școlar Județean Botoșani.
Profesorul Bogdan Suruciuc a vorbit despre rezultatele finale ale elevilor de la Botoșani la examenul de Bacalaureat, după afișarea rezultatelor la contestații, despre rezultatele de la Examenul Național de Evaluare, despre condițiile în care s-a învățat în ultimii patru ani, și cum s-a ajuns ca rezultatele să fie cu mult mai mari față de cele de anul trecut la procentul de promovabilitate cu aproape 6%. Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botoșani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Știri Romania24.ro