Connect with us

Actualitate

Decembrie 2021: Cinci asteroizi vor trece pe lângă Pământ în această lună. Unul este clasificat ”potențial periculos”

Publicat

Sursa foto ilustrativ: People.com
Publicitate

Cinci asteroizi vor trece pe în luna decembrie pe lângă Terra, iar unul dintre aceștia este catalogat ca fiind „potenţial periculos” pentru Pământ.

Potrivit NASA, orice asteroid mai mare de 140 de metri ar putea provoca o adevărată catastrofă dacă ar lovi Pământul. La data de 11 decembrie, ”4660 Nereus”- un corp ceresc cu o dimensiune considerabilă va trece pe lângă planeta noastră.

Asteroidul este considerat din punct de vedere tehnic „potențial periculos” datorită dimensiunii și proximității sale de Pământ, dar aceste caracteristici îl fac una dintre cele mai bune ținte potențiale pentru o viitoare misiune spațială.

Pe 11 decembrie, va fi în cel mai apropiat punct de planeta noastră într-o perioadă de douăzeci de ani. Va trece la o distanță de 3,9 milioane de kilometri, de aproximativ 10 ori mai mare decât distanța dintre Pământ și Lună.

Asterioid de 330 de metri, potențial periculos

Nu există nicio posibilitate de impact, dar oamenii de știință observă deja asteroidul de 330 de metri și adună mai multe date care ar putea fi folosite pentru o misiune viitoare. Observațiile de până acum au dus la concluzia că roca spațială ar putea să conțină nichel, fier și cobalt în valoare de miliarde de dolari, scrie Antena3.ro.

Publicitate

Un alt asteroid masiv, care este aproape la fel de mare ca cea mai înaltă structură artificială din lume, Burj Khalifa, va trece pe lângă Pământ pe 17 decembrie.

NASA, misiune-test pentru devierea unui asteroid

NASA vrea ca omenirea să fie pregătită pentru astfel de amenințări. NASA a lansat în urmă cu o săptămână o rachetă Falcon 9, ce aparține SPACE X- compania lui Elon Musk. Misiunea este menită să testeze tehnologii de apărare a planetei, prin lovirea intenționată a unui asteroid, relatează CNBC.

Sonda DART va încearca să modifice traiectoria unui asteroid aflat la peste 10 milioane km de Terra. Sonda va ajunge la asteroidul Dimorphos în septembrie 2022 și ar trebui să-l izbească cu o viteză de 24.000 km/h pentru a-i modifica extrem de puțin traiectoria.

Pentru prima oară omenirea încearcă să schimbe traiectoria unui obiect ceresc în spațiu, iar misiunea de acum este un test pentru viitorul îndepărtat când ar fi posibil ca un asteroid mare să lovească Terra. Lansarea este programată pentru ora 8.20 iar NASA o transmite în direct. Lansarea a avut loc la ora 8.21.

Misiunea se numește Double Asteroid Redirection (DART) și este un fel de misiune „kamikaze”, fiindcă sonda lansată acum, care cântărește aproximativ 670 kg, nu are, precum alte sonde spațiale, super – instrumente științifice la bord, ci are doar instrumente de navigație și, foarte important, o cameră video.

Misiunea este pregătită din 2015

NASA a început în 2015 lucrul la această misiune, iar sistemul binar de asteroizi spre care sonda se îndreaptă a fost descoperit de astronomii în anii 90. Sonda DART se va desprinde de rachetă la o oră de la lansare și echipa de la sol va prelua controlul.

Dimorphos, asteroidul pe care ar trebui să-l intercepteze, nu constituie niciun pericol pentru Terra, ci va servi doar ca obiect ceresc de test pentru această misiune. Asteroidul are 163 de metri lățime și scopul misiunii este de a vedea dacă după ce este lovit își va schimba în vreun fel viteza și traiectoria și dacă da, în ce mod.

Cei de la NASA au făcut o comparație: asteroidul Dimorphos este ca un teren de fotbal american plin cu pietre, iar sonda care îl lovește este mică în comparație cu el, cam cât o mașină Smart. Inginerii de la NASA au spus că NU există niciun pericol pentru Terra din partea acestei misiuni și asteroidul nu are cum să se dezintegreze de la lovitură.

Lansarea a avut loc la Vandenberg Space Force Base, California și totul a fost gândit cu mare precizie, planul fiind ca în seara zilei de 26 septembrie 2022 sonda să lovească asteroidul Dimorphos cu o viteză de 24.000 km/h. Data nu este „bătută în cuie”.

Dumitru Prunariu: E singura soluţie viabilă

„Problema devierii orbitei unui asteroid periculos care poate lovi Pământul este analizată teoretic de mulţi ani. Se pare că este singura soluţie viabilă în cazul în care chiar avem de-a face cu un asteroid care să fie periculos şi care să se apropie de Pământ, dar care este descoperit cu mulţi ani înainte ca orbita lui să se intersecteze cu cea a Pământului.

Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul. Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid”, a declarat Dumitru Prunariu.

Ciocnirea sondei spatiale nu va distruge asteroidul

Ciocnirea nu va distruge asteroidul, ci planul este ca în urma impactului viteza corpului ceresc să se modifice cu o fracțiune de milimetru/secundă, iar dacă misiunea a reușit sau nu se va constata după observații făcute de la sol, cu telescoapele.

Dimorphos orbitează în jurul unui asteroid mult mai mare, Didymos, care are 790 de metri diametru. Cei doi alcătuiesc un sistem binar și un astfel de sistem este ideal pentru genul acesta de test fiindcă impactul ar trebui să schimbe orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu 1%, suficient cât totul să fie detectat cu aparatele de observație de pe Terra.

Cercetătorii au gândit multe moduri în care un asteroid care ar deveni un pericol pentru Terra ar putea fi eliminat. Printre scenariile luate în seamă s-au numărat: distrugerea cu focoase nucleare, „arderea” asteroidului cu lasere sau modificarea traiectoriei după ce asteroidul este „agățat” de o navetă care se apropie de el. Și alte variante au fost luate în seamă, dar toate sunt prea complicate pentru tehnologia din prezent.

Asteroizii sunt rămășițe plantezimale sau mici planete de la începuturile sistemului solar, acum 4,5 miliarde de ani. Ar fi trebuit să formeze o planetă, dar gravitația puternică a lui Jupiter i-a împiedicat. Asteroizii sunt foarte utili în explorarea spațiului, fiindcă se presupune că au rămas neschimbați de la formarea sistemului solar și dacă îi studiem putem afla lucruri esențiale de la formarea cosmosului.

Dumitru Prunariu: Este doar un test, nu salvăm acum Pământul

„Problema devierii orbitei unui asteroid periculos care poate lovi Pământul este analizată teoretic de mulţi ani. Se pare că este singura soluţie viabilă în cazul în care chiar avem de-a face cu un asteroid care să fie periculos şi care să se apropie de Pământ, dar care este descoperit cu mulţi ani înainte ca orbita lui să se intersecteze cu cea a Pământului. Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul.

Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid.

Misiunea constă în mai multe misiuni de fapt. Este vorba de aceasta lansată acum, care peste un an se va apropia de asteroid. Se va desprinde de nava cosmică acea parte care va impacta asteroidul. Nava are cam 600 kg, deci cam 200 kg vor impacta asteroidul. Va fi şi o altă navă de control care pleacă cu această misiune şi care va măsura în timp desprinderea orbitei acestui asteroid mic de asteroidul principal pe care îl orbitează.

Peste doi ani de zile, Europa va lansa o misiune, care se numeşte Hera şi care va consta în ajungerea în preajma acestui asteroid şi măsurarea cu precizie a deviaţiei orbitei. Sigur, noi sperăm ca prin această tehnologie, în viitor să putem aborda asteroizi care chiar reprezintă un pericol pentru Pământ. Vom putea trage concluzii mult mai apropiate de realitate prin tehnologia aceasta”, a declarat Dumitru Prunariu pentru DC NEWS.

Scenariul din Armageddon, neplauzibil. De ce nu e bine să rupem asteroidul în mai multe bucăţi

În 1998, Bruce Willis şi Ben Affleck au jucat în filmul Armageddon, în care o echipă de experţi în forări petroliere este trimisă în spaţiu pentru a rupe un asteroid care ne ameninţa planeta în mai multe bucăţi. Conform intrigii, ruperea asteroidului ar fi dus la arderea bucăţilor mai mici în atmosfera planetei noastre.

Dumitru Prunariu a explicat de ce acest scenariu  nu este unul plauzibil.

„Metoda de rupt în două nu este una viabilă. Am văzut cu toţii Armageddon, ne-a impresionat, e superb ca film, dar e total rupt de realitate. A rupe un asteroid înseamnă a crea mai multe bucăţi care se vor deplasa pe orbite hazardante, care pot lovi Pământul. Nu se evită impactul, doar se rupe un asteroid şi se va rupe în mai multe bucăţi.

Metoda realistă şi curată este de a-i devia orbita, astfel încât el să treacă pe lângă Pământ”, a mai punctat cosmonautul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi reguli pentru motocicliști: Se vor putea strecura printre maşini. Modificări la Codul Rutier, aprobate de Senat

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru motocicliști. Motocicliștii ar putea circula și pe benzile de autobuz și s-ar putea strecura fără să fie sancționați printre mașinile blocate la semafor, potrivit unui proiect legislativ care a trecut recent de Senat. În prezent, manevra este interzisă și se pedepsește cu amendă de până la 800 de lei și reținerea permisului pentru 30 de zile, scrie alba24.ro.

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, inițiată de mai mulți parlamentari de la PNL, PSD, USR și UDMR, a fost adoptată tacit de Senat pe 16 octombrie. Proiectul a ajuns în prezent la Camera Deputaților, unde urmează să fie dezbătut.

Noi reguli pentru motocicliști

Iniţiativa legislativă propune câteva măsuri pentru fluidizarea circulaţiei, cum ar fi utilizarea benzilor dedicate circulaţiei mijloacelor de transport în comun şi de către conducătorii de motociclete şi mopede, posibilitatea acestora de a înainta între sau pe lângă coloanele de autovehicule oprite la semafor sau la bariera de trecere la nivel cu calea ferată, cu respectarea
măsurilor de siguranţă.

Astfel, potrivit proiectului, banda destinată mijloacelor de transport în comun va putea fi utilizată și de motociclete şi mopede.

Pentru evitarea blocării intersecţiilor, se propune crearea unor marcaje de siguranţă între marcajul pentru traversare pietonală şi maşinile care staţionează la semafoare, respectiv înaintea barierelor de trecere la nivel cu calea ferată.

„Autoritățile administrației publice locale vor lua măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia pietonilor, vehiculelor cu tracţiune animală, a tractoarelor, de locuri de parcare gratuite dedicate motocicletelor şi mopedelor în toate parcările publice care au minim 6 locuri de parcare auto, de spaţii de siguranţă pentru vehicule pe două roţi în zonele cu trafic intens, de piste pentru biciclete, precum şi de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administrează, conform standardelor şi reglementărilor tehnice în vigoare şi cu avizul poliţiei rutiere”, se prevede în proiect.

Publicitate

De asemenea, potrivit proiectului, nu se va considera depăşire dacă un moped sau o motocicletă trece înaintea unui alt autovehicul sau ocoleşte un obstacol în condiţiile în care nu încalcă marcajul de demarcare a benzii de circulaţie. Regula va fi valabilă pentru toţi participanţii la trafic, în sprijinul evitării formării de coloane de autovehicule în spatele unui vehicul lent.

Tot în sprijinul evitării congestiilor provocate de parcarea autovehiculelor, se prevede posibilitatea ca vehiculele pe două roţi să poată staţiona pe trotuar, paralel cu marginea carosabilului, cu obligaţia de a păstra o distanţă de 1 metru pe trotuar, pentru circulaţia pietonilor şi altor participanţi la trafic.

„Prin excepție (…) autovehiculele aflate în proprietatea persoanelor cu dizabilităţi sau a însoţitorilor, respectiv a asistenţilor personali ale acestora, autovehiculele destinate transportului bolnavilor, bicicletele, motocicletele fără ataş şi mopedele pot ocupa trotuarele, cu respectarea lăţimii minime de cel puţin un metru lăsate la dispoziţia pietonilor. În aceste cazuri, vehiculul va staţiona paralel cu axa drumului, cât mai aproape de marginea dinspre carosabil”, mai prevede inițiativa legislativă.

Propunerea legislativă nu se aplică în prezent. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie să fie adoptată de Camera Deputaților, promulgată de președintele Nicușor Dan și mai apoi publicată în Monitorul Oficial.

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi URIAȘE pentru comercianții care refuză să înlocuiască un produs neconform. Proiect adoptat în Camera Deputaților

Publicat

Publicitate

Amenzi uriașe pentru comercianții care refuză să înlocuiască un produs neconform, fie că este defect, expirat sau pur și simplu nu este conform promisiunii de vânzare. Și până acum vânzătorii erau obligați să înlocuiască produsele, dar elementul de noutate îl reprezintă amenzile, care acum pot ajunge până la 25.000 de lei, scrie alba24.ro

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, miercuri, un proiect de lege potrivit căruia refuzul vânzătorului de a înlocui un produs în cazul în care acesta este neconform intră în categoria contravenţiilor şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei.

Legea a fost introdusă pe circuit acum 7 luni.

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PNL, Ordonanţa de urgenţă nr. 140/2021 a fost adoptată pentru a stabili cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător şi consumator.

Sunt vizate în special norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, modalităţile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum şi garanţiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor şi a bunei funcţionări a pieţei interne.

Amenzi URIAȘE pentru comercianții care refuză să înlocuiască un produs: până la 25.000 de lei

Publicitate

„Din păcate, legiuitorul a instituit o nouă obligaţie în sarcina vânzătorului – înlocuirea bunului neconfom – însă nu a dispus şi sancţiunile aplicabile pentru abaterile de la prevederile art. 11 alin. (7), respectiv refuzul vânzătorului de a înlocui bunul neconform, în temenul stipulat de lege.

Absenţa sanţiunii detemină în practică multiple refuzuri nejustificate din partea comercianţilor, chiar dacă, în termenul de 30 de zile, consumatorul solicită înlocuirea bunurilor neconforme”, au explicat inițiatorii, în expunerea de motive.

Pentru a corecta omisiunea legiuitorului, propunem modificarea OUG 140/2021 şi includerea în categoria contravenţiilor sancţionate cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei a nerespectării acestor prevederi”, au explicat iniţiatorii proiectului, potrivit Agerpres.

Proiectul de lege a fost adoptat şi de Senat, iar Camera Deputaţilor este for decizional în acest caz.

Citeste mai mult

Eveniment

Oana Gheorghiu – numită vicepremier de președinte. Va depune jurământul joi, la Cotroceni

Publicat

Publicitate

Președintele Nicușor Dan a semnat miercuri decretul de numire în funcția de membru al Guvernului a Oanei Gheorghiu, în funcția de viceprim-ministru, anunță Administrația Prezidențială.

Decretul a fost trimis miercuri după-amiază la Monitorul Oficial și va fi publicat joi, 30 octombrie. Ceremonia de depunere a jurământului de învestitură în funcție va avea loc joi dimineață. AGERPRES

Oana Gheorghiu are 56 de ani și este absolventă a Academiei de Studii Economice din București, promoția 1994, cu specializare în management economic. Din februarie 2025, ea este co-președintă a Asociației Dăruiește Viață, după ce anterior a fost vicepreședintă.

Timp de peste un deceniu, Gheorghiu s-a implicat în proiecte de infrastructură medicală și în campanii de advocacy dedicate îmbunătățirii sistemului de sănătate publică. Sub coordonarea sa, Asociația Dăruiește Viață a reușit să atragă peste 100 de milioane de euro din donații și sponsorizări private, contribuțiile venind din partea a peste 500.000 de persoane fizice și 10.000 de companii.

Cea mai notabilă realizare este Spitalul pentru Copii bolnavi de cancer construit de la zero în curtea Spitalului Marie Curie din București, o investiție de 12.000 de metri pătrați, cu nouă etaje și peste 140 de paturi. Este primul proiect de acest fel realizat integral din fonduri private în România.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (399)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

„LUCEAFĂRUL DE DIMINEAȚĂ”, O ALTĂ FAȚĂ

Citesc revista „Luceafărul de dimineață” de pe vremea când se numea „Luceafărul” și se declara revistă pentru scriitorii tineri. Și chiar era. Elev de liceu fiind (anii 70), o procuram de la o librărie din Vidra (Vrancea). Veneau două exemplare. Unul îl cumpăram eu, pe cel de-al doilea un coleg dintr-un an mai mare. Ca student îl citeam număr de număr la biblioteca Universității. Intrat în „câmpul muncii”, ca să folosesc o sintagmă specifică timpului de atunci, îmi făceam abonament annual. Abonament am și acum când deja am ieșit la pensie. După Revoluție, revista se numește „Luceafărul de dimineață”. Asta fiindcă domnul Ion Istrate a mers repede la OSIM și a înregistrat marca „Luceafărul” alături de editura „Agata”, revistă la care câțiva ani am fost și eu redactor-șef. Puș în fața faptului împlinit, fostul „Luceafărul” și-a luat denumirea pe care o are și azi, adică „Luceafărul de dimineață”. Calitatea articolelor nu a scăzut, doar că menirea, aceea de a fi o tribună a tinerilor scriitori s-a cam atenuat. Începând din acest an (2025), revista a redevenit una, cu preponderență, și a tinerilor. Apar cronici la cărțile tinerilor scriitori, paginile sunt deschise unor debuturi și unor puncte de vedere ale tinerilor, Horia Gârbea, Răzvan Voncu, Aurel Maria Baros, Dan Stanca, Angelo Mitchievici și alți colaboratori îmbrățișează cu un mare grad de condescendență tinerele talente. Putem spune că „Luceafărul de dimineață” are o altă față. Rețin debutul unei cronici făcută unuii tânăr poet de Andrea H. Hedeș: „Citind cărțile poeților care fac parte din ceea ce numim „generația tânără” am în minte metafora orezului care stă cu picioarele în apă și cu capul în soare. Acești poeți sunt ancorați în concretul, absurdul, dificultățile vieții, societății contemporane, în care se luptă să nu se scufunde tânjind, în același timp, spre lumină, sprepromisiunea unei realități suprafirești, a unui loc mai bun, în care idealurile, inocența pierdute pe rând, să poată fi regăsite. E o imensă căutare a sensului și o dureroasă dorință de a fi văzuți, auziți, înțeleși, parcă mai acut decât la la generațiile anterioare, mascate prin rebeliune, uneori exces și, după depășirea acestor etape firești, prin ironie și o luciditate greu de suportat”. Andrea H. Hedeș continuă să scruteze poezia tânără de unde sistematizez: 1) „cuțitul vieții, ajuns la os, nu mai permite efuziuni”; 2) „natura nu mai este cântată, este plânsă”; 3) dragostea nu este idealizată, ci disecată”; 4) „această generație de poeți și prozatori a resimțit presiuni ale plăcilor tectonice ale istoriei”; 5) „un tremolo dureros reverberează în opera acestei alte generații de sacrificiu”; 6) „această generație încearcă să-și găsească un sens prin creație”.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending