Connect with us

Actualitate

Decembrie 2021: Cinci asteroizi vor trece pe lângă Pământ în această lună. Unul este clasificat ”potențial periculos”

Sursa foto ilustrativ: People.com

Cinci asteroizi vor trece pe în luna decembrie pe lângă Terra, iar unul dintre aceștia este catalogat ca fiind „potenţial periculos” pentru Pământ.

Potrivit NASA, orice asteroid mai mare de 140 de metri ar putea provoca o adevărată catastrofă dacă ar lovi Pământul. La data de 11 decembrie, ”4660 Nereus”- un corp ceresc cu o dimensiune considerabilă va trece pe lângă planeta noastră.

Asteroidul este considerat din punct de vedere tehnic „potențial periculos” datorită dimensiunii și proximității sale de Pământ, dar aceste caracteristici îl fac una dintre cele mai bune ținte potențiale pentru o viitoare misiune spațială.

Pe 11 decembrie, va fi în cel mai apropiat punct de planeta noastră într-o perioadă de douăzeci de ani. Va trece la o distanță de 3,9 milioane de kilometri, de aproximativ 10 ori mai mare decât distanța dintre Pământ și Lună.

Asterioid de 330 de metri, potențial periculos

Nu există nicio posibilitate de impact, dar oamenii de știință observă deja asteroidul de 330 de metri și adună mai multe date care ar putea fi folosite pentru o misiune viitoare. Observațiile de până acum au dus la concluzia că roca spațială ar putea să conțină nichel, fier și cobalt în valoare de miliarde de dolari, scrie Antena3.ro.

Un alt asteroid masiv, care este aproape la fel de mare ca cea mai înaltă structură artificială din lume, Burj Khalifa, va trece pe lângă Pământ pe 17 decembrie.

NASA, misiune-test pentru devierea unui asteroid

NASA vrea ca omenirea să fie pregătită pentru astfel de amenințări. NASA a lansat în urmă cu o săptămână o rachetă Falcon 9, ce aparține SPACE X- compania lui Elon Musk. Misiunea este menită să testeze tehnologii de apărare a planetei, prin lovirea intenționată a unui asteroid, relatează CNBC.

Sonda DART va încearca să modifice traiectoria unui asteroid aflat la peste 10 milioane km de Terra. Sonda va ajunge la asteroidul Dimorphos în septembrie 2022 și ar trebui să-l izbească cu o viteză de 24.000 km/h pentru a-i modifica extrem de puțin traiectoria.

Pentru prima oară omenirea încearcă să schimbe traiectoria unui obiect ceresc în spațiu, iar misiunea de acum este un test pentru viitorul îndepărtat când ar fi posibil ca un asteroid mare să lovească Terra. Lansarea este programată pentru ora 8.20 iar NASA o transmite în direct. Lansarea a avut loc la ora 8.21.

Misiunea se numește Double Asteroid Redirection (DART) și este un fel de misiune „kamikaze”, fiindcă sonda lansată acum, care cântărește aproximativ 670 kg, nu are, precum alte sonde spațiale, super – instrumente științifice la bord, ci are doar instrumente de navigație și, foarte important, o cameră video.

Misiunea este pregătită din 2015

NASA a început în 2015 lucrul la această misiune, iar sistemul binar de asteroizi spre care sonda se îndreaptă a fost descoperit de astronomii în anii 90. Sonda DART se va desprinde de rachetă la o oră de la lansare și echipa de la sol va prelua controlul.

Dimorphos, asteroidul pe care ar trebui să-l intercepteze, nu constituie niciun pericol pentru Terra, ci va servi doar ca obiect ceresc de test pentru această misiune. Asteroidul are 163 de metri lățime și scopul misiunii este de a vedea dacă după ce este lovit își va schimba în vreun fel viteza și traiectoria și dacă da, în ce mod.

Cei de la NASA au făcut o comparație: asteroidul Dimorphos este ca un teren de fotbal american plin cu pietre, iar sonda care îl lovește este mică în comparație cu el, cam cât o mașină Smart. Inginerii de la NASA au spus că NU există niciun pericol pentru Terra din partea acestei misiuni și asteroidul nu are cum să se dezintegreze de la lovitură.

Lansarea a avut loc la Vandenberg Space Force Base, California și totul a fost gândit cu mare precizie, planul fiind ca în seara zilei de 26 septembrie 2022 sonda să lovească asteroidul Dimorphos cu o viteză de 24.000 km/h. Data nu este „bătută în cuie”.

Dumitru Prunariu: E singura soluţie viabilă

Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul. Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid”, a declarat Dumitru Prunariu.

Ciocnirea sondei spatiale nu va distruge asteroidul

Ciocnirea nu va distruge asteroidul, ci planul este ca în urma impactului viteza corpului ceresc să se modifice cu o fracțiune de milimetru/secundă, iar dacă misiunea a reușit sau nu se va constata după observații făcute de la sol, cu telescoapele.

Dimorphos orbitează în jurul unui asteroid mult mai mare, Didymos, care are 790 de metri diametru. Cei doi alcătuiesc un sistem binar și un astfel de sistem este ideal pentru genul acesta de test fiindcă impactul ar trebui să schimbe orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu 1%, suficient cât totul să fie detectat cu aparatele de observație de pe Terra.

Cercetătorii au gândit multe moduri în care un asteroid care ar deveni un pericol pentru Terra ar putea fi eliminat. Printre scenariile luate în seamă s-au numărat: distrugerea cu focoase nucleare, „arderea” asteroidului cu lasere sau modificarea traiectoriei după ce asteroidul este „agățat” de o navetă care se apropie de el. Și alte variante au fost luate în seamă, dar toate sunt prea complicate pentru tehnologia din prezent.

Asteroizii sunt rămășițe plantezimale sau mici planete de la începuturile sistemului solar, acum 4,5 miliarde de ani. Ar fi trebuit să formeze o planetă, dar gravitația puternică a lui Jupiter i-a împiedicat. Asteroizii sunt foarte utili în explorarea spațiului, fiindcă se presupune că au rămas neschimbați de la formarea sistemului solar și dacă îi studiem putem afla lucruri esențiale de la formarea cosmosului.

Dumitru Prunariu: Este doar un test, nu salvăm acum Pământul

„Problema devierii orbitei unui asteroid periculos care poate lovi Pământul este analizată teoretic de mulţi ani. Se pare că este singura soluţie viabilă în cazul în care chiar avem de-a face cu un asteroid care să fie periculos şi care să se apropie de Pământ, dar care este descoperit cu mulţi ani înainte ca orbita lui să se intersecteze cu cea a Pământului. Acest prim test, DART, are menirea de a verifica datele teoretice, obţinute prin calcul.

Sigur, aici nu vorbim de un asteroid periculos, nu este o misiune care să salveze acum Pământul. E doar un test pentru a vedea care este efectul tehnologiei asupra devierii unui mini-asteroid.

Misiunea constă în mai multe misiuni de fapt. Este vorba de aceasta lansată acum, care peste un an se va apropia de asteroid. Se va desprinde de nava cosmică acea parte care va impacta asteroidul. Nava are cam 600 kg, deci cam 200 kg vor impacta asteroidul. Va fi şi o altă navă de control care pleacă cu această misiune şi care va măsura în timp desprinderea orbitei acestui asteroid mic de asteroidul principal pe care îl orbitează.

Peste doi ani de zile, Europa va lansa o misiune, care se numeşte Hera şi care va consta în ajungerea în preajma acestui asteroid şi măsurarea cu precizie a deviaţiei orbitei. Sigur, noi sperăm ca prin această tehnologie, în viitor să putem aborda asteroizi care chiar reprezintă un pericol pentru Pământ. Vom putea trage concluzii mult mai apropiate de realitate prin tehnologia aceasta”, a declarat Dumitru Prunariu pentru DC NEWS.

Scenariul din Armageddon, neplauzibil. De ce nu e bine să rupem asteroidul în mai multe bucăţi

În 1998, Bruce Willis şi Ben Affleck au jucat în filmul Armageddon, în care o echipă de experţi în forări petroliere este trimisă în spaţiu pentru a rupe un asteroid care ne ameninţa planeta în mai multe bucăţi. Conform intrigii, ruperea asteroidului ar fi dus la arderea bucăţilor mai mici în atmosfera planetei noastre.

Dumitru Prunariu a explicat de ce acest scenariu  nu este unul plauzibil.

„Metoda de rupt în două nu este una viabilă. Am văzut cu toţii Armageddon, ne-a impresionat, e superb ca film, dar e total rupt de realitate. A rupe un asteroid înseamnă a crea mai multe bucăţi care se vor deplasa pe orbite hazardante, care pot lovi Pământul. Nu se evită impactul, doar se rupe un asteroid şi se va rupe în mai multe bucăţi.

Metoda realistă şi curată este de a-i devia orbita, astfel încât el să treacă pe lângă Pământ”, a mai punctat cosmonautul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează