Connect with us

Eveniment

De la 1 iulie intră în vigoare legea care poate desființa instituții publice

Publicat

Publicitate

Începând cu data de 1 iulie 2024, instituţiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale/locale îşi pot desfăşura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiţii cumulative, relatează alba24.ro. Legea care poate desființa instituții publice intră în vigoare de la 1 iulie: O serie de măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung intră în vigoare la 1 iulie 2024. Sunt vizate instituțiile publice.

Sunt introduse mai multe condiții cumulative pentru instituțiile publice, inclusiv pentru cele locale.

Dacă nu le îndeplinesc, se pot desființa sau comasa cu alte instituții.

Mai multe consilii județene din țară au luat deja măsuri pentru a reorganiza unele instituții subordonate.

Alte instituții nici măcar nu știu de existența ei, în condițiile în care ”Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare” a suferit mai multe schimbări.

Publicitate

Inițial, legea trebuia aplicată în 2023, dar a fost prorogată de Guvern cu termenul de 1 iulie 2024.

Ce condiții trebuie să îndeplinească pentru a nu se desființa

(1) Începând cu data de 1 iulie 2024, instituţiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale/locale îşi pot desfăşura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:

a) au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii şi efectiv ocupate în structurile organizatorice;

b) activităţile desfăşurate de instituţiile publice nu se suprapun sau sunt similare cu alte activităţi desfăşurate de alte instituţii publice cu obiect de activitate acelaşi sau similar.

(2) Instituţiile publice care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) se pot desfiinţa/reorganiza/fuziona sau pot transfera activitatea şi personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităţilor administraţiei publice locale/centrale/judeţene, prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare.

(3) Prin desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activităţii către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene/centrale, trebuie să rezulte cel puţin următoarele condiţii cumulative:

a) o reducere cu cel puţin 15% a numărului de personal proporţional atât pentru funcţiile de conducere, cât şi pentru funcţiile de execuţie;

b) o reducere cu cel puţin 15% a cheltuielilor de funcţionare, respectiv a cheltuielilor materiale şi servicii.

(4) Forma prin care se reorganizează instituţiile publice care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1), respectiv: desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate şi număr de personal, se aprobă prin hotărâri ale Guvernului României sau, după caz, prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene.

(5) Personalul disponibilizat ca urmare a aplicării prevederilor alin. (2) beneficiază de toate drepturile legale salariale prevăzute de lege.

(6) Conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale/locale/judeţene care au în subordine/coordonare/autoritate instituţii publice/entităţi publice, inclusiv instituţiile publice asimilate, cărora le sunt incidente prevederile alin. (1) au obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, lista instituţiilor publice care se vor desfiinţa/reorganiza/fuziona sau îşi vor transfera activitatea şi personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităţilor administraţiei publice locale/centrale/judeţene.

Procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare se va desfăşura în perioada 1 octombrie 2023 – 1 ianuarie 2024 (prorogat pe 1 iulie 2024 – n.red.).

(7) Conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale/locale/judeţene care au în subordine/coordonare/autoritate instituţii publice/entităţi publice, inclusiv instituţiile publice asimilate, cărora le sunt incidente prevederile alin. (1) au obligaţia de a finaliza procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate prin aprobarea noilor organigrame, state de funcţii, regulamente de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte documente care sunt necesare. În urma procesului de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate pot fi păstrate structuri organizatorice fără personalitate juridică, astfel încât anumite categorii de activităţi să nu fie afectate, cu condiţia îndeplinirii prevederilor alin. (3) lit. a) şi b).

(8) Guvernul României poate aproba prin memorandum excepţii de la procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activităţii către alte structuri organizatorice pentru instituţiile publice/entităţile publice, numai în situaţiile în care activitatea instituţiilor publice/entităţilor publice este considerată unică.

(9) În sensul alin. (8), activitatea unei instituţii publice/entităţi publice este considerată unică dacă îndeplineşte una din următoarele condiţii:

a) activitatea desfăşurată de instituţia publică/entitatea publică este unică prin specificul său;

b) sunt instituţii publice/entităţi publice care reprezintă elemente de identitate naţională a României;

c) impactul procesului de comasare/desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activităţii este major asupra mediului educaţional, cultural, economico-social ori asupra identităţii etnice a minorităţii/minorităţilor naţionale.

Legea care poate desființa instituții publice intră în vigoare de la 1 iulie: instituții exceptate

(10) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) instituţiile publice din domeniul culturii de interes judeţean şi local, precum şi instituţiile publice din domeniul culturii care au fost înfiinţate ca urmare a unor legi speciale, acorduri internaţionale sau ca urmare a primirii unor donaţii cu sarcini, instituţii care susţin/promovează identitatea minorităţilor naţionale, instituţiile prefectului, structurile cu organizare militară/de poliţie, cluburile sportive de interes naţional şi local, precum şi orice alte instituţii publice care se aprobă prin memorandum de către Guvernul României.

(11) Prin excepţie de la termenul prevăzut la alin. (1), pentru instituţiile publice/entităţile publice, inclusiv instituţiile publice din domeniul educaţiei, sănătăţii, asistenţei şi protecţiei sociale, culturii, precum şi din alte domenii aprobate prin memorandum de Guvernul României termenul de intrare în vigoare pentru procesul de comasare/desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activităţii este data de 1 ianuarie 2025.

(12) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), instituţiile publice care au peste 50 de posturi aprobate şi îşi desfăşoară activitatea în acelaşi domeniu de activitate se pot desfiinţa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea şi personalul încadrat către alte structuri organizatorice, inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităţilor administraţiei publice locale/centrale/judeţene, prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare, cu aprobarea Guvernului României sau, după caz, prin hotărâre a consiliilor locale/judeţene.

Legea care poate desființa instituții publice intră în vigoare de la 1 iulie: Alte excepții

M3

(13) Măsurile prevăzute la alin. (1) nu se aplică Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi nici Departamentului pentru luptă antifraudă.

M10

(14) Autorităţile deliberative la nivelul unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale administraţiei publice locale pot hotărî ca măsurile prevăzute la alin. (1) să nu se aplice:

a) serviciilor comunitare de utilităţi publice prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

b) serviciilor publice judeţene şi locale „Salvamont”, organizate potrivit art. 33 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările şi completările ulterioare;

c) serviciilor publice de salvare acvatică – salvamar şi posturilor de prim ajutor, organizate potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006;

d) serviciilor publice comunitare locale/judeţene de evidenţă a persoanelor organizate potrivit prevederilor art. 4, respectiv ale art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 84/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 372/2002.

CIN

Derogări de la prevederile art. XXIX au fost acordate prin:

– art. I alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2024 privind desemnarea entităţii centrale de stocare din România şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul rezervelor de stat (M11).

Precizăm că dispoziţiile de derogare menţionate mai sus sunt reproduse în pct. 2 din nota de la sfârşitul textului actualizat.

Conform art. LXIX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 (M4), termenul prevăzut la alin. (7) al art. XXIX se prorogă până la data 30.06.2024.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Campanie de combatere a ambroziei în județul Botoșani. Autoritățile locale somate să ia măsuri urgente

Publicat

Publicitate

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Botoșani a demarat recent o amplă campanie de informare și conștientizare a populației, instituțiilor și autorităților locale cu privire la necesitatea combaterii buruienii ambrozia (Ambrosia Artemisiifolia), o plantă extrem de invazivă care s-a răspândit semnificativ în județ în ultimii ani.

Ambrozia, cunoscută popular drept „iarba de paragină”, „iarba pârloagelor” sau „floarea pustiei”, este recunoscută pentru adaptabilitatea sa crescută și capacitatea rapidă de înmulțire, fiind întâlnită pe terenuri abandonate, necultivate sau slab întreținute. Potrivit specialiștilor, această buruiană apare frecvent în apropierea căilor ferate, drumurilor publice, lacurilor și cursurilor de apă, dar și în grădini, parcuri neîngrijite, șantiere de construcții sau zone unde există pământ excavat.

Conform legislației în vigoare, proprietarii sau administratorii terenurilor afectate sunt obligați să efectueze lucrări specifice pentru prevenirea, combaterea și distrugerea ambroziei. Autoritățile recomandă intervenții până la data-limită de 30 iunie a fiecărui an, perioada optimă fiind de la răsărirea plantei și până înainte de apariția primelor inflorescențe. Totodată, în cazul reapariției focarelor de ambrozie, lucrările de combatere trebuie repetate pe întreaga durată a anului, astfel încât planta să nu ajungă la înflorire și să producă efecte negative asupra sănătății populației.

„Instituția noastră a transmis notificări principalelor autorități responsabile din județ, respectiv primăriilor, Sistemului de Gospodărire a Apelor (SGA), Căilor Ferate, Direcției Județene de Drumuri și Poduri (DJDP) și Secției Drumuri Naționale (SDN), solicitându-le măsuri concrete și urgente pentru a stopa răspândirea acestei plante invazive. Necesitatea intervenției imediate este cu atât mai importantă cu cât am primit tot mai multe sesizări din partea cetățenilor, nemulțumiți că terenurile sau chiar grădinile din apropierea locuințelor lor sunt invadate de ambrozie, provocând un disconfort semnificativ”, a declarat Narcisa-Maria Dumitriu, director executiv al APM Botoșani.

Ambrozia afectează nu doar culturile agricole, ci și sănătatea populației, provocând alergii severe, motiv pentru care combaterea sa reprezintă o prioritate de interes public pentru autoritățile județene.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CCR a RESPINS definitiv candidatura lui Călin Georgescu la prezidențiale. Decizia BEC rămâne valabilă

Publicat

Publicitate

Curtea Constituțională a României (CCR) a respins apelul depus de candidatul pro-rus Călin Georgescu împotriva deciziei Biroului Electoral Central (BEC), care i-a interzis participarea la alegerile prezidențiale din luna mai. Hotărârea CCR, luată cu unanimitate de voturi, este definitivă, astfel că Georgescu nu mai poate candida la scrutinul prezidențial.

Informația privind respingerea apelului a fost confirmată inițial pe surse, în jurul orei 18:50, fiind ulterior preluată de presa centrală. CCR nu a făcut deocamdată publice motivele care au stat la baza deciziei, acestea urmând să fie explicate în perioada următoare.

Primul lider politic care a reacționat vehement după anunțul CCR a fost președintele AUR, George Simion. Acesta a postat pe pagina sa de Facebook un mesaj prin care condamnă decizia judecătorilor constituționali: „Rușine! Rușine! Rușine! Nu ne veți învinge! Deja poporul român s-a trezit și va fi învingător! CG”.

În fața sediului Curții Constituționale s-au adunat câteva sute de protestatari care și-au exprimat nemulțumirea față de această decizie. Zona este supravegheată îndeaproape de un dispozitiv impresionant de jandarmi, pregătit să intervină în cazul escaladării tensiunilor.

Reamintim că duminică, 9 martie, Biroul Electoral Central (BEC) a respins dosul de candidatură al lui Călin Georgescu, politician susținut de formațiunile suveranistă AUR și extremistă POT, acuzându-l că adoptă o atitudine contrară valorilor fundamentale ale statului de drept. Potrivit motivării oficiale a BEC, Georgescu „nu întrunește condițiile de legalitate, întrucât prin comportamentul său a încălcat însăși obligația fundamentală de a apăra democrația”.

Controversele din spatele lui Georgescu

Călin Georgescu este în prezent sub control judiciar, fiind acuzat de șase infracțiuni, printre care fals în declarații, tentativă la instigare de acțiuni contra ordinii constituționale, dar și comunicarea de informații false.

Publicitate

Asupra candidaturii acestuia planează însă și o serie de aspecte pe care nu le-a lămurit.

De altfel, nici nu avea cum, pentru că el comunică unidirecțional și nu acceptă întrebări de la jurnaliști sau de la oamenii cu care se întâlnește.

Călin Georgescu își va depune vineri candidatura. Aspecte pe care nu le-a clarificat:

Legăturile cu Horațiu Potra, negate inițial. Ulterior s-a dovedit că Potra i-a dat bani și o mașină (lucru care trebuia declarat potrivit legii finanțării campaniei electorale) și i-a cerut bani lui Frank Timiș pentru Georgescu.

Legături cu personaje controversate. Anturajul lui Georgescu este împănat de oameni de afaceri cu probleme penale, interlopi și, mai ales, rezerviști din structurile de forță ale statului.

Discursuri publice controversate, plagiate din Corneliu Zelea Codreanu, Osho, filme artistice, seriale de succes sau cărți. Aparent, Călin Georgescu le-a învățat pe de rost și le-a servit publicului drept mesaje proprii.

Declarații pentru ieșirea României din UE și NATO, declarații pentru ”înțelepciunea rusească”, despre desființarea partidelor politice și a unor forme de proprietate (idei fasciste clasice).

Legături potențiale cu serviciile secrete românești. Călin Georgescu a făcut o declarație despre ”colegii din SIE”, alimentând teoria că ar fi agent acoperit încă din anii 80. De altfel, au apărut o serie de articole pe această temă. Liderul UDMR, Kelemen Hunor, a declarat pentru publicația maghiară Maszol că și Călin Georgescu ar fi „o emanație” a rețelei Caraman.

Om al sistemului: Deși se prezintă ca un outsider, Georgescu a fost tot timpul parte a sistemului, învârtindu-se în cercurile de putere politică și financiară.

Nu a clarificat din ce a trăit în Austria în ultimii zece ani, într-un cartier bogat, fără să aibă venituri declarate.

Este susținut în mod asumat de Moscova prin vocea unor instituții sau lideri importanți.

Problemele din CV cum ar fi apartenența la Clubul de la Romafuncția deținută la ONU sau perioada de circa 10 ani petrecută la Viena fără vreo sursă clară de venit, felul în care și-a făcut averea au atras atenția și au fost demontate de diverse investigații de presă.

Citeste mai mult

Educație

Profesorii pensionari nu mai pot avea contracte de muncă în școli. Angajarea încetează automat după pensionare

Publicat

Publicitate

Profesorii care primesc decizia de pensionare nu vor mai putea continua să lucreze în școli cu contract individual de muncă, indiferent dacă solicită sau nu suspendarea plății pensiei, relatează alba24.ro.

Raportul de muncă al acestora încetează automat odată cu emiterea deciziei de pensionare, conform unei analize realizate de portalul Edupedu, care detaliază noile prevederi legale.

Măsura a fost introdusă prin Ordonanța de Urgență nr. 9 din 6 martie 2025, care modifică și completează Legea salarizării unitare nr. 153 din 2017. Potrivit actului normativ, profesorii pensionari mai pot activa în învățământ doar în regim de plată cu ora, pierzând astfel posibilitatea de a mai fi încadrați permanent cu contract individual de muncă.

De asemenea, în baza unei recente decizii pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), aceleași reguli se aplică și funcționarilor publici care au primit deja decizia de pensionare. Astfel, nici funcționarii publici nu vor mai putea lucra în administrația publică după pensionare, indiferent dacă au cerut suspendarea plății pensiei.

Noile prevederi clarifică astfel situația juridică a angajaților pensionari, eliminând cumulul pensiei cu veniturile salariale obținute printr-un contract permanent de muncă în școli și instituții publice. Măsura vizează atât cadrele didactice, cât și personalul administrativ care au atins vârsta de pensionare.

Publicitate
Citeste mai mult

Dorohoi

Furnizarea apei potabile, ÎNTRERUPTĂ două zile în Dorohoi și localitățile limitrofe

Publicat

Publicitate

Compania Nova Apaserv anunță întreruperea furnizării apei potabile în perioada 14-15 martie 2025, ca urmare a unor lucrări esențiale de intervenție și modernizare la conducta principală de aducțiune Leorda – Dorohoi.

Potrivit reprezentanților Nova Apaserv, lucrările sunt necesare pentru îmbunătățirea semnificativă a sistemului de alimentare cu apă, crescând siguranța și calitatea serviciilor oferite populației.

În aceste două zile, alimentarea cu apă va fi sistată integral în municipiul Dorohoi, dar și în localitățile Dealu Mare, Broscăuți, Șendriceni, Leorda, Brăești, Poiana, Dolina, Văculești și Saucenița.

Nova Apaserv recomandă locuitorilor afectați să își asigure din timp rezerve minime de apă potabilă pentru a evita disconfortul generat de această situație.

Conducerea companiei își cere scuze pentru inconveniențele create și asigură consumatorii că echipele de intervenție vor lucra operativ pentru finalizarea cât mai rapidă a lucrărilor.

„Ne cerem scuze față de abonații afectați și îi asigurăm că depunem toate eforturile pentru ca disconfortul resimțit să fie minim, iar lucrările să fie finalizate cât mai repede posibil”, a transmis directorul general al Nova Apaserv, Alin-Cătălin Cirimpei.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending