Connect with us

Eveniment

De la 1 ianuarie 2024, ajutorul de deces a fost majorat. Care este suma și cine poate beneficia de acest ajutor

Publicat

Publicitate

Ajutorul pentru înmormântare a fost majorat în 2024, începând cu 1 ianuarie, cu suma de 778 de lei, oferind sprijin suplimentar familiilor aflate în momente dificile, relatează alba24.ro.

Pentru a beneficia de ajutorul de deces, este necesară depunerea unei cereri și a certificatului de deces. Este esențial de reținut că suma nu este acordată automat și trebuie solicitată explicit.

Plata ajutorului se va efectua în decurs de trei zile lucrătoare de la depunerea cererii.

În schimb, potrivit noilor legi, începând cu data de 1 ianuarie 2024, conform prevederilor art. 20 din Legea nr. 422/2023, cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, este următorul:

– În cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 7.567 lei de la 6.789 lei;

– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei.

Publicitate

Ajutor înmormântare 2024. Indemnizația de deces a fost majorată
Pentru anul 2024 au fost anunțate schimbări în privința ajutorul de deces. Acești bani se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare de către:

– casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia
– instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, sau al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi:

– Soţul supravieţuitor
– Copilul;
– Părintele;
– Tutorele;
– Curatorul;
– Oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
În acest fel, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.

Ajutorul de înmormântare pentru persoanele care NU au calitatea de asigurat sau de pensionar
– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului ajutorul de deces este de 3.784 lei.

În cazul în care persoana decedată NU avea calitatea de asigurat sau de pensionar, ajutorul de deces se achită unui membru de familie (al persoanei decedate) care are calitatea de asigurat sau pensionar. În sensul legii, membru de familie aflat în întreţinerea titularului poate fi:

a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Ajutorul de deces : acte necesare
• cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
• certificat de deces (original şi copie);
• act de identitate al solicitantului (original şi copie);
• acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
• dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
• act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l– a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original), dacă este cazul;
• adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), dacă este cazul.
• adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
• dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
După efectuarea plății ajutorului de deces, plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Schimbări care intră în vigoare în septembrie 2024
Din septembrie 2024, după cum stabilește noua lege a pensiilor (Legea 360/2023), ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului persoanelor care se asigură cu cel puțin șase luni înainte, indiferent de stagiul de cotizare realizat, dar și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului potrivit avocatnet.ro.

De la 1 septembrie 2024, în situația persoanelor fizice care solicită ajutor de deces, plata acestuia se va putea face și prin virament bancar.

Totodată, plata ajutorului de deces se va putea face și către firme, nu doar către persoane fizice, atâta timp cât fac dovada că au suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Incendiul de pe strada Pacea: Pompierii au anunțat că un coș de fum neizolat termic ar fi cauza probabilă

Publicat

Publicitate

Cauza probabilă a fost stabilită ca fiind coș de fum neizolat termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Vă reamintim faptul că în sezonul toamnă – iarnă multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Publicitate

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult

Eveniment

Problema transportului ilegal cu pasageri preluați de la Aeroportul Suceava trebuie stopată! Un oficial are soluția

Publicat

Publicitate

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a solicitat oficial mai mulți polițiști la Aeroportul “Ștefan cel Mare” Suceava pentru că transportatorii ilegali trebuie să dispară.

„Problema transportului ilegal cu pasageri preluați de la Aeroportul Suceava trebuie stopată! Nemulțumirile sucevenilor legate de transportatorii ilegali de la Aeroportul „Ștefan cel Mare” sunt justificate. Problema există de prea mult timp, iar această situație nu mai poate continua”,  a declarat Șoldan, relatează newsbucovina.ro.

El a spus că sunt multe microbuze și autoturisme cu numere de Ucraina care operează clandestin și creează haos și nemulțumiri în zona aeroportului, punând în pericol atât siguranța pasagerilor, cât și buna funcționare a aerogării.

„Înțeleg că numărul redus de polițiști a făcut imposibilă o monitorizare permanentă a zonei de drop-off/pick-up a aeroportului. Tocmai de aceea, împreună cu conducerea Aeroportului Suceava, am făcut demersuri pentru suplimentarea efectivelor Postului de Poliție Transporturi Aeriene”, a spus Șoldan.

Președintele CJ Suceava a anunțat că începând din luna martie, Inspectoratul General al Poliției Române va suplimenta schema de personal a Postului de Poliție Transporturi Aeriene cu trei noi polițiști, care vor asigura monitorizarea permanentă a activităților din zona aeroportului.

„Un aeroport modern, așa cum ne dorim cu toții să avem la Suceava, înseamnă și reguli clare, respectate de toată lumea.  Mesajul meu e clar: cine vrea să facă transport de persoane trebuie să o facă legal! De cealaltă parte, le cer polițiștilor de la aeroport să fie fermi în aplicarea legii! Să-i sancționeze pe cei care încalcă legislația, să elimine orice practici abuzive și să vegheze la siguranța pasagerilor. Suplimentarea forțelor de ordine este un prim pas”, a declarat Șoldan.

Publicitate

El a mai spus că autoritățile sucevene vor continua să monitorizeze situația și vor lua toate măsurile necesare pentru ca Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava să fie un spațiu sigur și organizat pentru toți pasagerii.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Grădina de Vară a Teatrului Mihai Eminescu și scuarul din Piața Revoluției intră în reabilitare

Publicat

Publicitate

Pentru lucrarea mult așteptată de botoșăneni a fost semnat contractul de execuție, constructorul desemnat în urma licitației publice fiind SC CORNELL’S FLOOR SRL.

Deja a fost semnat ordinul de începere a lucrărilor și a început și organizarea de șantier.
Proiectul de reabilitare și modernizare a Grădinii de Vară și scuarului include:
– consolidarea elementelor structurale ale clădirii și spații conexe Teatru, de 298 mp;
– restaurarea și amenjarea spațiilor interioare și a faţadelor exterioare ale clădirii monument istoric și a curții interioare, respectiv zona desfășurării spectacolelor cu public, cu respectarea standardelor privind siguranţa si protecția contra incendiilor și facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități;
– restaurarea componentelor artistice ale clădirii, cu respectarea trăsăturilor arhitectonice ale construcţiei originale;
– reabilitarea instalaţiilor și dotarea spațiilor și a zonei de spectacole ale Grădinii de Vară cu echipamentele și instalaţiile necesare pentru desfășurarea activităților specifice;
– amenajarea zonelor exteriore componente, incluzând și restaurarea monumentului de for public „Bust Mihai Eminescu”.
„Închidem o rană a orașului. Prin acest proiect, Grădina de Vară va fi readusă la grandoarea pe care o merită și va completa armonios teatrul deja restaurat”, a susținut primarul Cosmin Andrei.
Termenul de execuție a lucrărilor este de 12 luni.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: FOC la marginea municipiului Botoșani! Un incendiu violent a izbucnit într-un atelier de reparaţii auto de pe strada Pacea

Publicat

Publicitate

Un incendiu violent a izbucnit, în urmă cu puțin timp, într-un atelier de reparaţii auto de pe strada Pacea, din municipiul Botoșani.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, două echipaje din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SAJ. Aceștia au constatat faptul că atelierul ardea în totalitate și că nu erau persoane surprinse în interiroul clădiri. Angajatul care era în interior, în momentul producerii evenimentului, a reușit să iasă afară. Acesta a evacuat și o autoutilitară.

Incendiul este stins. Se lucrează pentru înlăturarea efectelor.

Cauza probabilă este în curs de stabilire.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending