Connect with us

Eveniment

De la 1 ianuarie 2024, ajutorul de deces a fost majorat. Care este suma și cine poate beneficia de acest ajutor

Publicat

Publicitate

Ajutorul pentru înmormântare a fost majorat în 2024, începând cu 1 ianuarie, cu suma de 778 de lei, oferind sprijin suplimentar familiilor aflate în momente dificile, relatează alba24.ro.

Pentru a beneficia de ajutorul de deces, este necesară depunerea unei cereri și a certificatului de deces. Este esențial de reținut că suma nu este acordată automat și trebuie solicitată explicit.

Plata ajutorului se va efectua în decurs de trei zile lucrătoare de la depunerea cererii.

În schimb, potrivit noilor legi, începând cu data de 1 ianuarie 2024, conform prevederilor art. 20 din Legea nr. 422/2023, cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, este următorul:

– În cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 7.567 lei de la 6.789 lei;

– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei.

Publicitate

Ajutor înmormântare 2024. Indemnizația de deces a fost majorată
Pentru anul 2024 au fost anunțate schimbări în privința ajutorul de deces. Acești bani se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare de către:

– casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia
– instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, sau al unui membru de familie al acestuia.

Ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi:

– Soţul supravieţuitor
– Copilul;
– Părintele;
– Tutorele;
– Curatorul;
– Oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
În acest fel, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.

Ajutorul de înmormântare pentru persoanele care NU au calitatea de asigurat sau de pensionar
– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului ajutorul de deces este de 3.784 lei.

În cazul în care persoana decedată NU avea calitatea de asigurat sau de pensionar, ajutorul de deces se achită unui membru de familie (al persoanei decedate) care are calitatea de asigurat sau pensionar. În sensul legii, membru de familie aflat în întreţinerea titularului poate fi:

a) soţul/soţia;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Ajutorul de deces : acte necesare
• cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
• certificat de deces (original şi copie);
• act de identitate al solicitantului (original şi copie);
• acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
• dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
• act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l– a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original), dacă este cazul;
• adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), dacă este cazul.
• adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
• dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
După efectuarea plății ajutorului de deces, plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Schimbări care intră în vigoare în septembrie 2024
Din septembrie 2024, după cum stabilește noua lege a pensiilor (Legea 360/2023), ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului persoanelor care se asigură cu cel puțin șase luni înainte, indiferent de stagiul de cotizare realizat, dar și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului potrivit avocatnet.ro.

De la 1 septembrie 2024, în situația persoanelor fizice care solicită ajutor de deces, plata acestuia se va putea face și prin virament bancar.

Totodată, plata ajutorului de deces se va putea face și către firme, nu doar către persoane fizice, atâta timp cât fac dovada că au suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiști avansați în grad înainte de termen cu ocazia Zilei naționale

Publicat

Publicitate

*POLIȚIȘTI AVANSAȚI ÎNAINTE DE TERMEN CU OCAZIA ZILEI NATIONALE A ROMÂNIEI*

În contextul sărbătoririi Zilei Naționale a României, la data de 2 decembrie a.c., la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, în cadrul unei ședințe festive, 21 de polițiști au fost avansați în gradul profesional următor, înainte de termen.

Această formă de recompensare reflectă recunoașterea dedicării, profesionalismului și rezultatelor obținute de polițiști în activitatea desfășurată în sprijinul comunității.

Cu această ocazie, conducerea Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani le-a adresat felicitări tuturor celor avansați și le-a urat succes în parcursul profesional.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune pentru siguranța pietonilor, la Darabani

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere, care au drept cauze generatoare indisciplina pietonilor.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost aplicate 17 sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 5.000 de lei, iar 14 dintre acestea au fost aplicate pentru abateri ale pietonilor.

 

Reamintim că indisciplina pietonilor este principala cauză generatoare a accidentelor mortale în județul Botoșani.

 

Publicitate

Polițiștii vor continua să desfășoare astfel de activități preventive și în perioada următoare.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Biciclist pe trei cărări, pe bulevardul din Dorohoi: 2,25 mg/l alcool pur în aerul expirat

Publicat

Publicitate

Cea mai mare viteză înregistrată pe drumurile din județ a fost de 125 de km/h, în localitatea Cândești. Conducătorul auto a fost sancționat cu amendă în valoare de 2.000 de lei, iar permisul i-a fost reținut pentru 120 de zile, fără drept de circulație.

 

Totodată, cea mai mare alcoolemie a fost înregistrată în Dorohoi, duminica, 30 noiembrie 2025. Aparatul etilotest indicând o valoare de 2,25 mg/l alcool pur în aerul expirat în cazul unui biciclist. Acesta se deplasa pe drumul public, punându-se în pericol atât pe el, cât și pe conducătorii auto care se deplasau în zona respectivă.

Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de aproximativ 1.600 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Aproximativ 70 de permise și certificate de înmatriculare reținute de polițiști în minivacanța de 1 Decembrie

Publicat

Publicitate

În minivacanța prilejuită de Ziua Națională a României la nivelul județului Botoșani s-a intervenit la 115 evenimente. De asemenea, au fost organizate 21 de acțiuni punctuale, atât pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, cât și pentru prevenirea accidentelor rutiere.

 

Polițiștii care au fost prezenți în teren în aceste zile, au aplicat peste 500 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 260.000 de lei, cele mai multe fiind aplicate pentru abateri la regimul rutier și nerespectarea normelor de conviețuire socială.

 

În aceeași perioadă, în urma controalelor efectuate în trafic au fost reținute, în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce, 39 de permise de conducere și 30 de certificate de înmatriculare.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending