Connect with us
Publicitate

Actualitate

De ce NU se vede creștere economică la Botoșani: Patronii își plătesc salariații cu aproape 2000 de lei mai puțin ca în toată România

Publicat

Publicitate

Creșterea economică a județului Botoșani de 2% în primul semestru al 2024, o cifră de aproape trei ori mai mare decât media națională, ceea ce a transformat Botoșaniul în cele mai performante județe din România, și care se datorează exclusiv investițiilor publice realizate de Consiliul Județean Botoșani și Primăria Botoșani, cu bani europeni, nu a dus automat și la creșterea nivelului de trai din casele botoșănenilor.

Iar acest lucru pentru că cei care plătesc pentru munca făcută pentru pâinea zilnică de pe masa botoșănenilor nu sunt liderii politici și instituțiile care aduc bani și fac drumuri, reabilitează școli sau spitale –  pentru că doar atât le dă voie legea, ci sunt patronii firmelor și companiilor de la Botoșani. Ori, NU este economie socială, ci capitalism, iar patronii sunt interesați de creșterea profiturilor, nu de majorarea salariilor.

Acestea sunt condițiile în care ultimele date făcute publice de Direcția Județeană de Statistică de la Botoșani arată că câștigul salarial mediu brut realizat în mai 2024 la nivelul județului Botoșani este mai mic cu 1827 lei/salariat față de media pe țară, iar câștigul salarial mediu net, adică cel primit în mână, este mai mic cu 1087 lei/salariat.

Publicitate

Câștigul salarial mediu brut în luna mai 2024 a fost la Botoșani de 6528 lei/salariat, în creștere cu 22 lei  față de luna aprilie 2024, în timp ce câștigul salarial mediu net în luna mai 2024 a fost de 4031 lei/salariat, în creștere cu doar 33 lei față de luna aprilie 2024.

Din motive legislative Direcția Județeană de Statistică de la Botoșani nu prezintă în statistici însă și numărul de salariați care sunt plătiți cu salariul minim, pentru că abia atunci s-ar vedea adevăratul dezastru din casele botoșănenilor.

Știm doar că efectivul salariaților din județul Botoșani, la sfârșitul lunii mai 2024 a fost de 61223 persoane, mai mare cu 626 persoane față de mai 2023, pentru că Direcția Județeană de Statistică de la Botoșani nu face publice decât numărul total de angajați, nu și cifra celor plătiți cu salariul mediu pe economie și a celor cu salariul minim.

Publicitate

Cum spre deosebire de alte județe, chiar cele din Moldova, angajații de la Botoșani accepta orice salariu oferit de patronat, chiar dacă este cel mai mic posibil, s-a ajuns ca într-o proporție covârșitoare angajații să fie plătiți doar cu salariul stabilit prin lege ca fiind obligatoriu salariu minim în România.

Toate datele publice arată că, practic, patronii din Botoșani cresc salariile doar dacă sunt forțați prin lege de statul român, indiferent de profitul mic sau imens pe care îl are afacerea pe care o gestionează, și, în același timp, nu există o negociere reală a salariilor, între angajați și patronat.

Botoșaniul pare căzut pradă politicilor de cartel in privința salarizării mimime, iar dacă se cer salarii mai mari patronii închid afacerile. Așa se explică de ce imediat după creșterea salariului minim pe economie în România, în loc să crească salariile angajaților din județ, începând din aprilie, nu mai puțin de trei firme de la Botoșani au trimis în șomaj peste 600 de oameni.

Publicitate

Și dacă tot vorbim despre fapte, vedem că repercusiunile acceptării în bloc a salariului minim de către oamenii care muncesc în acest județ a făcut ca la Botoșani fie înregistrate și cele mai mici pensii din România.

Până la recalcularea pensiilor din această lună, pe baza contribuției în câmpul muncii, și pentru că zeci de ani botoșănenii au lucrat pe salariul minim oferit de patronat, la Botoșani s-au înregistrat cele mai mici valori ale pensiei medii lunare. Cel puțin în cazul pensiei de asigurări sociale de stat, la Botoșani pensia a fost în medie de 1588 lei, cu aproape 1000 de lei mai puțin față de pensiile din celelalte județe ale României.

Asta a după ce o viață au acceptat munca pe salariul minim, ceea ce a însemnat contribuție minimă la bugetul asigurărilor sociale, sau chiar fără carte de muncă, adică contribuții zero.

În această situație s-au aflat mulți din pensionarii de la Botoșani, iar după ani de muncă, se sting încet în sărăcie.

Numărul mediu de pensionari în trimestrul I 2024 a fost de 76563 persoane, în scădere cu 228 persoane față de trimestrul precedent şi în scădere cu 194 persoane față de trimestrul I 2023, ceea ce arată că inclusiv numărul de pensionari este tot mai mic la Botoșani.

Adăugam totuși și că doar după intervenția prin lege, pensia medie lunară la Botoșani în trimestrul I 2024 a fost de 1811 lei, mai mare cu 14,04% fata de trimestrul precedent, şi în creștere tot cu 14,04% faţă de cea din trimestrul I 2023, și nu în baza contribuției generate de cei care au muncit zeci de ani acceptând salarii minime la Botoșani.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prezidenţiale2024 AEP: Până la ora 9,00 au votat în diaspora 4.377 de alegători

Publicat

Publicitate

Până la ora 9,00 au votat vineri, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, în diaspora, 4.377 de alegători, potrivit datelor furnizate în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă.

Au votat pe liste suplimentare 150 de cetăţeni români.

Prin corespondenţă şi-au exercitat dreptul constituţional 4.227 de alegători din străinătate.

Publicitate

Datele sunt prezentate în timp real pe site-ul www.roaep.ro.

Vineri este prima zi de alegeri prezidenţiale în diaspora. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților ”

Publicat

Publicitate

Dan Șlincu, deputat PSD: „Am votat Ordonanța Guvernului Ciolacu pentru eficientizarea cheltuielilor publice, acordarea de facilități fiscale prin anularea dobânzilor și penalităților precum și acordarea de bonificații celor cu taxele la zi”

 

Deputatul PSD Dan Șlincu, care a votat proiectul de lege al guvernului, a arătat că principala prevedere se referă la ștergerea dobânzilor și penalităților, total sau parțial, pentru cei care își achită datoriile către stat.

Publicitate

Este pentru prima oară când amnistia a oferit o bonificație de 3% din impozitul pe profit pentru buni platnici. O altă măsură importantă s-a referit la redistribuirea banilor de investiții prin acordarea posibilității ca autoritățile locale să-și poată redistribui, în interiorul bugetului, banii alocați pentru a-și asigura finanțarea proiectelor avansate. În același timp, pentru autoritățile locale, a avut loc o creștere a plafonului de împrumut de la 1 miliard de lei, la 2 miliarde de lei, pentru a putea finanța proiectele locale de investiții. În ceea ce privește eficientizarea cheltuielilor publice, s-a prevăzut limitarea cheltuielilor instituțiilor statului la media din primele 8 luni ale anului, precum și suspendarea, până la finalul anului 2024, a cheltuielilor care nu sunt necesare”, a declarat Dan Șlincu.

În momentul emiterii actului normativ, premierul Marcel Ciolacu a procedat așa cum  trebuie să facă toți cei care gestionează bani publici: a luat măsuri pentru a ține sub control cheltuielile publice și pentru a recupera cât mai mult din banii datorați statului.

Avem o amnistie care stimulează firmele și cetățenii, nu sancționează și mai mult oferă flexibilitate aleșilor locali, pentru a-și putea asigura finanțarea pentru proiectele de investiții. Astfel, pentru firmele și persoanele fizice s-au șters dobânzile și penalitățile, total sau parțial, pentru cei care și-au achitat datoriile către stat. În acelai timp s-a promovat și o formă de bonificație pentru cei care sunt corecți și își plătesc la timp taxele și impozitele. Aceștia vor beneficia de o reducere a taxelor datorate. Se încurajează astfel conformarea la plata taxelor, dincolo de recuperarea unor taxe datorate care se va realiza prin această măsură”, a subliniat Dan Șlincu.

Publicitate

Meritul principal al Guvernului Ciolacu este că, pentru prima dată sunt premiați și contribuabilii corecți care își plătesc taxele la timp.

Președintele PSD a demonstrat că este un prim-ministru eficient: a redus inflația la o singură cifră, a oprit specula din piața de alimente, a dus la bun sfârșit cea mai amplă reformă a pensiilor cu beneficii importante pentru  3,8 milioane de pensionari, iar lista măsurilor bune poate continua.

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Legea prin care PFA-urile puteau deveni SRL-uri, declarată neconstituţională de CCR

Publicat

Publicitate

Curtea Constituţională a României (CCR) a declarat neconstituțională modificarea legislativă prin care persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau transforma în societăţi cu răspundere limitată (SRL) sau altfel de societăţi comerciale, scrie alba24.ro.

În cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, CCR a admis joi o obiecţie de neconstituţionalitate ridicată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că este neconstituţională, în ansamblul său, Legea pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, scrie agerpres.ro.

Legea a fost adoptată în Parlament în luna octombrie şi prevedea introducerea art. 33 (1) în OUG 44/2008, cu următorul cuprins:

Publicitate

„(1) Prin excepţie de la prevederile art.21, 27 şi 33, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pot opta, după minimum un an de funcţionare, pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute la art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă depun la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială îşi va avea sediul societatea următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare obţinut conform prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) actul constitutiv al societăţii şi dovada efectuării vărsămintelor în temeiul actului constitutiv, cu excepţia societăţilor cu răspundere limitată;
c) dovada sediului social;
d) certificatul de atestare fiscală;
e) codul de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
(2) Societatea înfiinţată potrivit alin.(1) îşi menţine codul de identificare fiscală şi codul de înregistrare în scopuri de TVA.

(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea documentelor, autorităţile competente vor elibera certificatul de înmatriculare al noii societăţi”.

Publicitate

Prin această modificare legislativă persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale se puteau reorganiza, prin transformare, în una dintre entităţile reglementate de art. 2 din Legea societăţilor nr.31/1990, respectiv: societate în nume colectiv, societate în comandită simplă, societate pe acţiuni, societate în comandită pe acţiuni, societate cu răspundere limitată.

În esenţă, CCR a reţinut că intenţia legiuitorului de a reglementa un drept de opţiune al persoanelor fizice autorizate, al întreprinderilor individuale şi al celor familiale pentru modificarea formei de organizare în societate în una dintre formele prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990 nu este însoţită de reglementarea în concret a unei proceduri legale care să permită realizarea efectivă a acestei modificări, având în vedere regimul juridic diferit al societăţilor reglementat prin Legea nr.31/1990.

Curtea a constatat că simpla exercitare a unui drept de opţiune recunoscut la nivel legal unor entităţi fără personalitate juridică, chiar însoţită de depunerea unor înscrisuri, nu este suficientă şi nu poate conduce în mod automat şi integral la asimilarea regimului juridic al entităţilor economice fără personalitate juridică, reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societăţilor cu personalitate juridică, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici nu determină aplicarea corespunzătoare a procedurii prevăzute de Legea nr.31/1990 în cazul schimbării formei societăţilor.

Publicitate

Curtea a mai reţinut că, în condiţiile în care nu se stabilesc în mod expres şi neechivoc procedura de transformare, condiţiile de fond şi formă necesare pentru a opera transformarea unei entităţi fără personalitate juridică în societate, legea criticată creează, sub unele aspecte, premisele unei aplicări neunitare a normelor legale instituite, iar în unele cazuri duce la imposibilitatea aplicării efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis şi incomplet de redactare a normelor acesteia, de natură a contraveni dispoziţiilor constituţionale referitoare la principiul legalităţii, în componenta sa referitoare la calitatea legii.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Racovăț. O casă s-a aprins, proprietara a suferit un atac de panică

Publicat

Publicitate

Reparați coșurile de fum: pericol de incendiu !

 

 

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Racovăț. Acoperișul unei case a fost cuprins de flăcări. Alarma a fost dată chiar de proprietar.

 

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Pomârla. Aceștia au constatat faptul că ardea o parte din acoperișul casei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu cuprindă întregul imobil.

Publicitate

 

Proprietara a primit îngrijiri medicale la fața locului întrucât a suferit un atac de panică, dar a refuzat transportul la spital.

 

Publicitate

Cel mai probabil, incendiul a fost generat de un coș de fum deteriorat.

 

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

 

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

 

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

 

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

 

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

 

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending