Connect with us

Actualitate

De ce fug tinerii doctori de orașele mici. Nu salariile sunt de vină

Publicat

Publicitate

Mai mulți actori din domeniul sanitar caută soluții pentru atragerea medicilor în zonele slab deservite. În acest sens, Asociația Medici pentru România, împreună cu OMS și Ministerul Sănătății, a vizitat în luna iulie șapte spitale din țară. Ei au descoperit că nu salariile reprezintă motivul pentru care tinerii nu vor să lucreze în spitalele mai mici din țară, scrie ADEVĂRUL.

În cadrul proiectului „Inițiative de sprijin pentru personalul medical”, parte a Programului Național de Redresare și Reziliență, au fost vizitate șapte spitale din țară. În aceste vizite, s-au purtat discuții cu medici, manageri și reprezentanți ai autorităților publice locale.

„Discuţiile s-au concentrat pe modele de bună practică de recrutare şi retenţie a personalului medical în zonele slab deservite. Vizitele au fost desfăşurate în unităţi sanitare din judeţele Braşov, Timiş, Argeş, Iaşi şi Călăraşi. În cadrul acestor întâlniri a fost iniţiat dialogul cu manageri de spital, profesori, medici din diferite specialităţi, cât şi rezidenţi, asistenţi medicali şi reprezentanţi ai primăriei. Interviurile au vut ca scop identificarea unor soluţii de succes în atragerea şi retenţia cadrelor medicale, oportunitatea de extrapolare la nivel naţional, fezabilitatea adaptării şu adoptării unor modele de bune practici de la nivel international, precum şi motive pentru care medicii rezidenţi ar considera sau respinge oferte de muncă în zone subdeservite, rurale sau fără afiliere academică”, se arată în comunicatul de presă al Aociației Medici pentru România.

Vizitele din cadrul proiectului au relevat dorința medicilor de a profesa în comunități mici și subdeservite, în special în zonele lor natale. Suportul personal și profesional este esențial în decizia medicilor de a lucra în spitale din afara centrelor universitare, arată comunicatul.

Asociația Medici pentru România va distribui un chestionar prin Ministerul Sănătății pentru a colecta opiniile medicilor rezidenți, iar un workshop va fi organizat în septembrie pentru a discuta recomandările. Până la sfârșitul anului 2024 vor fi propuse modificări legislative pentru a sprijini medicii să profeseze în comunități mici și slab deservite.

„Este un proiect cu potențial, dar el în sine are nevoie de ajutor și din partea altor entități din sistem, din societatea civilă și din alte structuri din administrație, ca să poată privi problema complet în ansamblu ei. Dar e un pas înainte și este încă o entitate care lucrează spre rezolvarea problemei. Mai departe, rămâne de văzut cum se va concretiza această inițiativă”, a transmis dr. Vrîncianu Rareș, președintele Societății Multidisciplinare a Medicilor Rezidenți, pentru „Adevărul”.

Publicitate

De ce nu vor medicii să lucreze în provincie 

Momentan nu au fost găsite soluții concrete care să-i atragă pe medici să lucreze în orașele mai mici din țară. Potrivit Asociației Medici pentru România, contactată de „Adevărul”, în acest moment lucrurile se concentrează pe identificarea neajunsurilor personalului medical din aceste spitale, scrie ADEVĂRUL.

„Noi în momentul de față suntem în proces de colectare a informațiilor. Am făcut șapte vizite, mai avem câteva de făcut până data de 10 august. Iar după ce vom serializa informațiile vom lucra la o serie de propuneri. În primă fază vom prezenta situația, care sunt problemele și ce am identificat și abia ulterior vom veni cu o serie de propuneri.”, a precizat Alexandru Costache, preşedintele asociaţiei „Medici pentru România“

Printre problemele pe care medicii care lucrează în zone slab deservite le-au comunicat se numără infrastructura slabă a sistemului sanitar, problemele din sistemul educațional, dar și dificultatea ca ceilalți membri ai familiilor să-și găsească un loc de muncă.

„Medicul care merge într-o zona slab deservită, trebuie să aibă o școală, trebuie să aibă soțul, soția sau cu cine merge acolo un loc de muncă, de asemenea. Sunt foarte multe elemente de luat, e o problemă complexă, cei drept, cu care nu doar România se confruntă. Perspectiva de dezvoltare profesională e un aspect extrem de important.  Pentru că dacă mergi într-o zonă slab deservită, automat și cazuistica e mai simplă, iar perspectiva de dezvoltare nu este la fel de mare ca într-un centru universitar.”, a detaliat Alexandru Costache.

În timp ce banii nu mai sunt motivul pentru care astfel de posturi sunt refuzate, polițele de malpraxis, dar și lipsurile din spiale, îi îndepărtează pe medici de zonele de provincie din țară.

„Partea financiară nu mai reprezintă o problemă. Medicii în momentul de față au ajuns la un confort financiar. Poate nu ca în țările din vest, dar nici trăiul și costrurile din țările din vest nu sunt aceleși. Alte probleme țin de infrastructură în spitale, adică partea de dotare. Asta e o problemă care este în curs de rezolvare,  pentru că avem acest PNRR, prin care sperăm că în următorii 4-5 ani spitalele vor arăta cu totul diferit.  Polița de malpraxis este un alt subiect pe care l-am observat, este una care nu îi acoperă prea mult de malpraxis și drept urmare se practică medicină defensivă, fiindu-le foarte teamă să pună un diagnostic sau să ia anumite decizii medicale, tocmai în ideea de a nu fi trași ulterior la răspundere.”, accentuează reprezentantul organizației.

O problemă de familie 

Și Cezar Irimia, Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer avertizează că foarte mulți medicii sunt concentrați în centrele universitare mari, iar distribuția acestora nu este unitară.

„Ne pleacă din țară familii tinere, nu numai de medici, cu copii, nu pentru satisfacție financiară, ci pentru a le asigura copiilor acces la un sistem de sănătate corect și la un sistem de educație corect pentru viitorul lor. Problemele sunt mult mai profunde. Nu faptul că unui medic nu-i convine salariul dintr-un orășel mai mic, că s-ar putea să-l aibă mai mare decât într-un oraș universitar. Nu asta este problema. Problema este a familiei. Cum își asigură medicul tânăr, cum asigură familiei o dezvoltare armonioasă cu acces la educație și sănătate pentru familia lui.”, a transmis Cezar Irimia pentru „ADEVĂRUL”.

Un studiu realizat de Colegiul Medicilor din România relevă că 57% dintre medicii tineri, sub 35 de ani, intenționează să emigreze. Motivul principal nu este salariul, ci condițiile de practicare a meseriei. Rezidenții se plâng de lipsa echipamentelor și tratamentelor necesare pentru îngrijirea pacienților din spitale. Lucrurile sunt confirmate și de reprezentantul pacienților.

În România nu pot fi urmărite aceste dezvoltări profesionale. Orice medic care a învățat șase ani facultate, cinci ani de rezidențiat, dorește să progreseze, dorește să aibă satisfacție profesională. Cu ce? Acces la investigație zero. Acces la medicație zero. Deci problemele sunt complexe și multiple, nu doar că nu au bani, sunt bani, sunt salarii bune pentru România zilelor noastre. Ceea ce nu funcționează e țara asta, nu funcționează sistemul de sănătate,sistemul educativ și nu știu dacă funcționează ceva în țara asta, perspectiva tinerilor e aproape de zero în România.”, punctează Cezar Irimia.

Consecințe pentru pacienți 

Atât pacienții, cât și medicii care lucrează în spitalele din marile orașe suportă consecințele. Camerele de Gardă ale unităților medicale din centrele urbane sunt aglomerate la orice oră din zi și din noapte.

Atunci când nu ai medic pentru o anumită specialitate, „mergi automat într-un oraș mare și aglomerezi spitalul respectiv”.

„Personalul, nici în spitalele mari, nu este suficient. Capacitatea este subdimensionată. Ne afectează în primul rând prin calitatea serviciilor, automat, atunci când un medic este suprasolicitat e firesc ca nivelul de calitate al actului medical să scadă.”, spune Alexandru Costache.

Mai mult, Cezar Irimia aduce în discuție lipsa a peste 1.500 de medici de familie din sistem, atât din mediul rural, cât și din mediul urban.

„Pacienții din aceste zonele nu fac decât să sune 112 și aglomerează primirile de urgență din spitalul cel mai apropiat, personalul medical nu mai poate salva o viață acel centru UPU, pentru că este foarte aglomerat cu diferite probleme minore pe care ar fi putut să le rezolvă medicul de familie. Pe nimeni nu interesează să asigure asistența medicală corectă. Decidenții noștri nu au pus bază pe medicina de familie care este temelia oricărui sistem de sănătate responsabil. În România medicul de familie este persiflat, este marginalizat, este Acarul Păun din actualul sistem. De aici trebuie să începem, de aici derivă toate necazurile, un bulgăraș mic de neajunsuri va deveni o avalanșă majoră care ne va acoperi pe toți.”, atrage atenția Cezar Irimia.

Această problemă ar trebui rezolvată, mai ales că mulți medici de familie urmează să iasă la pensie, mai adaugă ADEVĂRUL.

„Un medic de familie ar trebui să fie poarta de intrare în sistemul de sănătate, și nu cum au fost numiți peirotaiv în cadrul unei discuții «trimitologi » . Responsabilitățile medicilor de familie, într-adevăr, ar trebui să fie unele mai mari, nu doar de a trimite mai departe. Ar trebui rezolvată cumva în sensul în care medicina de familie să devină mai atractivă pentru noii medici.”, a declarat președintele asociației Medici pentru România.

Ce e de făcut
Între timp, președintele CNAS, dr. Valeria Herdea a criticat recent slaba implicare a autorităților locale în susținerea sistemului medical, subliniind că această lipsă de implicare contribuie la depopularea sistemului. Valeria Herdea a menționat că administrațiile locale trebuie să ofere condiții decente, inclusiv dotări și aparatură, pentru a atrage și menține medicii.

Ea a exemplificat situația din județul Suceava, unde patru localități de la granița cu Ucraina se confruntă cu lipsa specialiștilor. În județul Tulcea, totuși, s-a reușit acoperirea aproape completă cu medici de familie. Pentru a atrage personal medical în zonele rurale, se acordă sporuri de până la 200%, a menționat președintele CNAS.

„Avem 52,5% din populaţie în oraş şi restul este în zona rurală. Mi-aş dori să vorbesc despre locuri unde există şi apă, unde există şi electricitate, unde există şi drum care nu se surpă sau case care nu alunecă. Şi îmi doresc personal mediu, alături de medic, pe care acesta să poată să-l plătească, pentru că altfel nu stă nimeni. (…) Facem toate eforturile să aducem tineri, să-i motivăm, am luat legătura şi avem în derulare proiecte de parteneriat cu universităţile de farmacie şi medicină din ţară, în aşa fel încât să se includă în pregătirea curriculară, în specializarea acestor tineri medici, inclusiv un stagiu scurt la ţară, în aşa fel încât să vadă ce înseamnă zona rurală. În această perioadă, încercăm să suplinim în zonele unde nu există acces facil accesul persoanelor la servicii medicale.”, a transmis preşedintele CNAS.

Dr. Vrîncianu Rareș spune că e nevoie de soluții complexe, dar și de cooperare între autoritățile statului pentru ca problema să fie rezolvată, deși salută inițiativa lansată de organizația Medici pentru România.

„Problemele sunt arhicunoscute, să zic că nu sunt neapărat foarte cuantificate. Dorim să facem și un studiu mai amplu, dar nu ca să identificăm probleme, ci să vedem magnitudinea lor. În opinia mea, deficitul de medici este încadrat într-un fenomen mai amplu al depopulării acelor zone. Pe termen scurt, sunt moduri de a corecta acest deficit prin dotarea spitalelor, ca să fie oferit un mediu de lucru cât mai bun, sau oferirea de stimulente de financiare sau de sprijin. O altă soluție ar fi și creșterea numărului de posturi la rezidențiat. Dar pe termeni mediu și lung, trebuie soluții ce vizează timp, din nefericirea mai multe arii, ă se implice mai multe ministere și administrația locală, pentru că orașul și regiunea în sine trebuie să devină mai ofertante, printr-o dezvoltare economică și socială uniformă. Medicul își termină activitatea la spital, dar ulterior tot iese în societate, tot iese în acel oraș, în acea zonă care nu este foarte dezvoltată și nu are foarte multe posibilități.”, spune reprezentantul medicilor rezidenți.

Cezar Irimia consideră că ar trebui să dezvoltăm  „sisteme care să funcționeze”.  Altfel, „ne vor pleca tinerii pe capete și nu numai medici. Vor pleca pentru că își doresc să se dezvolte profesional, își doresc să asigure familiilor acces la educație și sănătate, își doresc o viață nu îmbelșugată, o viață la limita normalității. România de astăzi nu mai oferă aceste minime garanții firești până la urmă”, concluzionează reprezentantul pacienților.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Tentativă de mituire filmată cu body-cam în Botoșani. Polițiștii au refuzat 200 de euro și 2.000 de lei

Publicat

Publicitate

Luni, în jurul orei 13:25, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către un echipaj de poliție din cadrul IPJ Botoșani – Poliția  Municipiului  Botoșani – Biroul Rutier cu privire la faptul că, în aceeași zi, în timp ce se afla în exercitarea atribuțiilor de serviciu pe raza localității Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, au constatat că șoferul unei autoutilitare a efectuat o manevră de depășire pe linie continuă.

Având în vedere cele constatate de polițiști, conducătorului auto, un cetățean în vârstă de 55 de ani din localitatea Trușești, județul Botoșani, i s-a adus la cunoștință contravenția săvârșită și că urmează să fie sancționat contravențional, cu amendă și reținerea permisului de conducere. În acest context, pentru a nu lua măsurile legale care se impuneau, conducătorul auto i-a promis unuia dintre polițiști suma de 200 de euro.

Agentul de poliție a refuzat propunerea, procedând la sancționarea contravențională a conducătorului auto și la reținerea permisului de conducere pe o perioadă de 60 de zile. Cu ocazia prezentării procesului-verbal de constatare a contravenției în vederea semnării, șoferul a promis din nou o sumă de bani agentului de poliție, respectiv 2.000 de lei, pentru a nu dispune măsurile legale față de acesta.

Polițiștii  au refuzat categoric propunerile conducătorului auto și au sesizat Direcția Generală Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani. Interacțiunea a fost filmată cu dispozitivul body-cam din dotarea agentului de poliție constatator.

Cercetările continuă pentru clarificarea tuturor împrejurărilor și stabilirea măsurilor legale ce se impun, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Economie

Piața de producători locali „De aici, de aproape. Din Moldova” se deschide la Carrefour Botoșani

Publicat

Publicitate

Piața de producători locali „De aici, de aproape. Din Moldova” ajunge în Botoșani, în cadrul proiectului lansat de Grupul Agrointeligența, în parteneriat cu Carrefour România și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale anul acesta. Timp de 3 zile, între 19-21 noiembrie, hipermarketului Carrefour Botoșani (Bd. Eminescu, nr 6) găzduiește 17 producători români din regiune.

Cea de-a patra ediție a Pieței de producători locali ajunge acum la Botoșani, după succesul înregistrat anterior în Târgu Mureș, Craiova și Constanța. Acesta face parte dintr-o serie de evenimente care aduc producătorii locali mai aproape de clienți, oferindu-le produse proaspete chiar în incinta hipermarketului.

La deschiderea târgului au fost alături de vizitatori și reprezentanți ai autorităților locale: Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, Alexandru Bociu, președintele Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), precum și Gilles Ballot, CEO-ul Carrefour România.

„De 24 de ani, Carrefour este prezent în România, construind mai mult decât o rețea de magazine: un ecosistem care sprijină producătorii locali și le oferă clienților acces la produse proaspete din diverse regiuni. Prin această inițiativă, continuăm să susținem micii producători din județul Moldova, oferindu-le o platformă reală de dezvoltare și aducând produsele mai aproape de consumatori. Impactul activității noastre se vede și în cifre: în 2024, contribuția Carrefour România la bugetul de stat a fost de aproape 1 miliard de lei, o confirmare a angajamentului nostru continuu față de comunitățile locale și economia țării”, a declarat Gilles Ballot, CEO Carrefour.

În perioada 19-21 noiembrie, producătorii din rețeaua Agrointeligența și partenerii Carrefour oferă publicului o gamă variată de produse: lactate, ouă bio și cașcaval de Săveni, alături de preparate din carne și pește, proaspăt, afumat sau conservat. De asemenea, publicul are ocazia să descopere alimente locale precum pâine, mere, verdețuri, ciuperci, precum și produse din lavandă.

Preparate deosebite din Moldova, care așteaptă să fie descoperite

Publicitate

Agricultorii din Moldova își prezintă bunătățile cu aceeași grijă care îi definesc, iar cei prezenți sunt invitați să exploreze o gamă diversă de produse locale. Five Continents, Dorolact și Lacto Solomonescu oferă o varietate de produse lactate, care satisface toate gusturile.

Pasionații de pește vor regăsi la Moldfish și Piscicola Botoșani pește proaspăt, afumat sau conservat, iar ouăle bio de la Ferma 7 Dubina aduc un plus de proteine în alimentație.

„Ne bucurăm în mod deosebit de colaborarea pe care o avem cu Carrefour, chiar de la deschiderea primului magazin în România. Produsele noastre lactate din gama Five Continents sunt prezente pe rafturile magazinelor Carrefour, oferind clienților o varietate mare de sortimente de înaltă calitate, precum cașcaval, telemea și o varietate de produse proaspete, atent selecționate pentru a satisface gusturile diverse ale clienților noștri. Toate acestea vin în completarea ofertei de pe rafturile Carrefour și contribuie la aprecierea de care acest brand se bucură în rândul cumpărătorilor”, a declarat Hani Khalil, Director general FIVE CONTINENTS TRADING COMPANY 1993 SRL.

Iubitorii de panificație pot gusta pâinea rumenă și produsele de brutărie de la Agropan și MOPAN, în timp ce merele aromate de la furnizorul Ailincai Gavril și verdețurile de sezon de la Vlădeanu Alexandru aduc un strop de prospețime. Ciupercile alese de la Natur Champ și produsele din lavandă de la Acatrinei Marius Petru completează oferta.

Cei care apreciază preparatele din carne vor găsi sortimente variate la SAMCOM, INVICTA Grup Est și Balky Com, iar cașcavalul de Săveni de la Viofanny Lact Prodcom se remarcă prin gustul său distinct. MARSAT completează oferta cu mălai fin, obținut din porumb cultivat local, perfect pentru preparatele gătite acasă.

***

Despre Carrefour

Carrefour România le oferă clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Primul retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service, în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO, Glovo, Wolt, Bolt Food și Trendyol sau pe baza comenzii pe www.carrefour.ro.

Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 450 de magazine, în 113 orașe din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024, 2025).

Compania susține comunitățile în care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact pozitiv în societate: Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina Noastră și Poftim Brânză Românească. Platforma Act For Good transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social. Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate, prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte personalizate.

Unul dintre cei mai mari angajatori din România, companiile aparținând Grupului Carrefour în România fac parte din categoria celor ce contribuie semnificativ prin impozitele și taxele datorate către stat. Astfel, în 2024, Carrefour a plătit la bugetul de stat prin toate companiile prin care este prezent pe piața locală (Carrefour Romania S.A., România Hypermarche S.A., Supeco Investment SRL și Columbus Active SRL) impozite și taxe de aproape un 1 Miliard de lei, în creștere cu peste 20% față de 2023.

Carrefour România operează în România prin trei entități juridice principale: Carrefour România S.A., Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania Hypermarche S.A.

 

Citeste mai mult

Economie

Impozitul auto în 2026: Majorări importante dar și reduceri pentru anumite categorii de mașini. Exemple de calcul

Publicat

Publicitate

Impozitul auto în 2026. Noul impozit care se va aplica de anul viitor pentru autovehicule va suferi modificări semnificative și va fi calculat în baza unei formule care va ține cont atât de capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare al mașinii, informează alba24.ro.

Vor exista majorări importante pentru anumite categorii de mașini. Schimbările privind impozitul auto vor afecta mașinile mild hybrid și full hybrid, care vor avea un impozit aproape cât autovehiculele pe benzină sau motorină.

Mașinile electrice vor avea un impozit de 40 de lei/an (redus de la 80 de lei în prezent), iar pentru autoturismele cu motoare de până la 1.600 cmc, impozitul se va dubla.

Impozitul auto în 2026. Cum se calculează

Potrivit legii, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu o anumită sumă, în funcție de norma de poluare.

Astfel, în cazul motocicletelor, triciclurilor, cvadriciclurilor și autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 19,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 18,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 17,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 16,5 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 16,2 lei

În prezent, pentru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 8 lei, indiferent de norma de poluare.

Publicitate

În cazul motocicletelor, triciclurilor și cvadriciclurilor cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 22,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 21,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 19,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 18,7 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 18,4 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 29,7 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 28,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 27,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 25,1 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 24,6 lei

În prezent, entru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 18 lei, indiferent de norma de poluare.

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 92,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 88,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 82,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 77,8 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 76,4 lei

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 182,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 172,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 154,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 151,2 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 149,8 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 319,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 297,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 294,4 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 290,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 275,5 lei

În cazul autobuzelor, autocarelor și microbuzelor, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 31,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 30,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 28,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 26,4 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 25,9 lei

Pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 39,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 37,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 35,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 33,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 32,4 lei

Valoarea impozitului pentru mașini electrice, tractoare și alte categorii de vehicule

Potrivit noii legi, în cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din lista de mai jos:

  • Tractoare înmatriculate – 18 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc – 2 – 4 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc – 4 – 6 lei/200 cmc
  • Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50-150 lei/an

În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul se poate reduce cu maximum 30%, prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al municipiului București, după caz.

În cazul autovehiculelor acționate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoarea de 40 lei/an.

Impozitul auto în 2026: Exemple de calcul

Spre exemplu, în cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, încadrate la Non-Euro, (E0 – E3), impozitul auto va fi în anul 2026 de:

  • 8 x 19,5 lei = 156 lei/an

În prezent, pentru aceeași mașină impozitul este de 64 lei/an.

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual în 2026 va fi de 132 de lei pentru norma Euro 6, 140,8 lei pentru Euro 5 și de 150 lei pentru cele încadrate la Euro 4.

În cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică de 2.000 cmc, Euro 5, impozitul auto în 2026 va fi de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 27,6 lei = 276 lei/an

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual va fi de 251 de lei pentru norma Euro 6, 285 de lei pentru Euro 4 și 297 de lei pentru Non-Euro, (E0 – E3).

În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 3.000 cmc, Euro 6, impozitul auto va fi în 2026 de:

  • 3.000 cmc : 200 cmc = 15
  • 15 x 151,2 lei = 2.268 lei/an

În cazul unui autoturism hibrid, cu motor de 2.000 cmc, cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km, impozitul auto va fi anul viitor de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 24,6 lei = 246 lei/an

Categoriile de mijloace de transport pentru care nu se datorează impozit

Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
  • b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;
  • c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
  • d) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing
  • e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a persoanelor fizice
    prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
  • f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport.

Consiliile locale pot acorda scutirea sau reducerea impozitului auto

Conform legii adoptate de Parlament, Consiliile locale/Consiliul General al municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
  • b) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
  • c) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
  • d) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
  • e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localitățile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările și completările ulterioare și în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.

Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, se dispune și cu privire la documentele justificative pentru fiecare situație în parte, după caz.

Scutirea sau reducerea se aplică, persoanelor care dețin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București și care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București.

Citeste mai mult

Eveniment

A murit medicul botoșănean Flavia Groșan

Publicat

Publicitate

Medicul pneumolog Flavia Groșan, devenită în timpul pandemiei o figură controversată pentru pozițiile anti-vaccin și teoriile conspirației promovate online, a murit după ce a fost internată în stare gravă la Spitalul Județean din Oradea. Potrivit presei locale, suferea de cancer în stadiu avansat, cu multiple metastaze. 

Flavia Groșan era internată de la jumătatea lunii octombrie în secția de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Oradea, în comă profundă. Surse medicale citate de Digi24 au precizat că medicul avea metastaze cerebrale, pulmonare, hepatice și suprarenale. Potrivit acelorași informații, aceasta „avea convulsii, a făcut stop-cardiorespirator și a fost resuscitată”.

Pe 10 octombrie, chiar Flavia Groșan publica un mesaj pe pagina de Facebook PneumoMed, unde activa ca pneumolog, în care mărturisea că suferea de „tuse epuizantă” și o „durere atroce la întreg plămân”.

Controversată pentru teoriile din pandemie
Medicul devenise cunoscut în mediul online prin promovarea unor teorii conspiraționiste despre COVID-19, vaccinare și tratamente neconvenționale. Într-una dintre postările criticate de specialiști și verificate ulterior ca fiind fără dovezi, Groșan susținea că o persoană vaccinată ar putea îmbolnăvi o persoană nevaccinată „prin relații intime”. Declarația a determinat Colegiul Medicilor din România să deschidă o anchetă disciplinară.

În altă ocazie, după ce fostul președinte american Donald Trump a afirmat că ar exista o legătură între paracetamol și autism, Flavia Groșan a reacționat susținând că ea nu a prescris niciodată acest medicament, adăugând: „Știința? Poate. Intuiție, sigur”.

Încă din perioada pandemiei, Groșan s-a remarcat prin opinii contrare recomandărilor medicale oficiale, contestând protocoalele de tratament, vaccinurile și strategiile de sănătate publică.

Publicitate

Moartea ei a fost anunțată marți, presa locală relatând că încercările medicilor de a o stabiliza au eșuat, pe fondul agravării bolii oncologice.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending