Connect with us
Publicitate

Actualitate

Dacă aveți copil de grădiniță care a intrat în contact cu un coleg care are COVID puteți lua concediu plătit

Publicat

Publicitate

Copiii de grădiniță care au intrat în contact cu un caz de COVID din grupă trebuie să stea în carantină cinci sau zece zile. La fel se întâmplă și în cazul copiilor care frecventează creșa. Potrivit legii în vigoare, părinții acestora pot primi concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav, relatează alba24.ro.

Pe baza deciziei de carantinare primită de copilul care a fost stabilit contact direct al unei persoane infectate, unul dintre părinții acestuia poate primi concediu medical pentru îngrijirea copilului, care se plătește cu 85% din media veniturilor ultimelor șase luni, indiferent dacă adultul respectiv este vaccinat/ vindecat de COVID-19 sau nu.

Concediul medical pentru îngrijirea copilului bolnav se acordă persoanelor care au un stagiu minim de asigurare de șase luni în ultimele 12 luni anterioare perioadei pentru care se acordă concediul medical, potrivit prevederilor OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate care se regăsesc la articolul 26.

Publicitate

Același act normativ prevede că acest concediu medical poate fi acordat în limita a 45 de zile calendaristice pe an pentru copil, respectiv pe codul numeric personal al copilului, indiferent că certificatul medical este solicitat de mama sau tatăl acestuia.

Suspendarea cursurilor cu prezență fizică în unitățile de învățământ preuniversitar/conexe se dispune, la propunerea consiliului de administrație al unității de învățământ, pentru o perioadă de 14 zile la apariția unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă de învățământ antepreșcolar/preșcolar sau clasă de învățământ primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal.

Contacții direcți ai elevului testat pozitiv sunt stabiliți de DSP în urma anchetei epidemiologice și pentru aceștia se va emite decizie de carantină, iar restul elevilor din respectiva clasă urmează cursurile școlare on-line, nefiind considerați contacți direcți.

Publicitate

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tineri plasați sub control judiciar pentru furt de echipament sportiv vestiarul Clubului de fotbal FC Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani – Biroul de Investigații Criminale au documentat activitatea infracțională a trei tineri, din municipiul Botoșani, bănuiți de comiterea infracțiunii de furt calificat.

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că aceștia, ar fi pătruns fără drept în incinta Stadionului Municipal Botoșani, apoi în vestiarul clubului de fotbal, de unde au sustras încălțăminte sport în valoare de 20.000 de lei. Prejudiicul cauzat prin activitatea infracțională a fost recuperat parțial.

 

Publicitate

Cercetările continuă pentru stabilirea întregii situații de fapt, urmând ca la finalizarea acestora să fie dispuse măsuri legale.

Citeste mai mult

Eveniment

ITM Botoșani: Eliberarea adeverințelor de vechime, o obligație legală! Campanie națională de conștientizare a angajatorilor

Publicat

Publicitate

Perioada în care se desfășoară această campanie este 11.10.2024-31.12.2024.

 

Motivarea campaniei

Publicitate

Potrivit dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Având în vedere numărul mare de sesizări prin care sunt semnalate dificultăți întâmpinate cu privire la obținerea adeverințelor referitoare la activitatea realizată în baza unui contract de muncă, este necesară desfășurarea la nivel național a unei campanii de informare și conștientizare cu privire la eliberarea acestora.

Publicitate

 

Obiectivul campaniei

Informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă,  cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.

Publicitate

 

Grupul–țintă al acestei campanii sunt angajatorii, administratorii judiciari/lichidatorii judiciari, salariații/foștii salariați.

 

Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în  funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.

Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.

Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator.

În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

   unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

 

–   inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

 

  1. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime, astfel:

 

–  la încetarea activităţii salariatului, fără a fi  necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;

la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

  1. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.

  1. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

 

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

 

Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.

 

Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.  

 

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

 

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.

 

Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

 

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

 

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Citeste mai mult

Eveniment

Câinii din rasa Ogar, luați la ochi de polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor Botoșani

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor, împreună cu cei ai Serviciului Arme Explozivi și Substanțe Periculoase și Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au organizat o acțiune pentru verificarea modului de respectare a legislației privind regimul câinilor din rasa Ogar.

 

Activitățile s-au desfășurat în comuna Vornicenii și au fost verificați 9 deținători de ogari și de câini din rase cu potențial agresiv,  fiind identificate 10 de exemplare canine, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 12 sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 50.000 de lei.

Publicitate

 

Sancțiunile au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale privind regimul de deținere a câinilor ogari, respectiv sterilizare și microciparea și pentru neasigurarea condițiilor de bunăstare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Trei persoane din Botoșani, reținute pentru braconaj în urma unei acțiuni de amploare a polițiștilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au desfășurat o acțiune de amploare pentru descurajarea și combaterea braconajului cinegetic, constând în vânătoarea practicată de persoane care nu dețin permis de vânătoare, transportul vânatului în mod ilegal, nerespectarea regimului armelor și munițiilor și uzul de armă fără drept.

 

Astfel, având în vedere cercetările care se efectuează în cadrul unui dosar penal privind infracțiuni de braconaj, la data de 7 noiembrie 2024, au fost puse în executare opt mandate de percheziție domiciliară, la persoane bănuite de comiterea faptei, din municipiul Botoșani, comuna Răchiți și com Bălușeni.

Publicitate

 

În urma activităților desfășurate au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor, patru autoturisme, cu o valoare de piață de aproximativ 40.000 euro, o armă de vânătoare, în valoare de 7.500 lei, un dispozitiv de vizualizat pe timp de noapte și termoviziune, în valoare de 1950 euro, 12 cartușe cu proiectil, cantitatea de  aproximativ 100 de kg de carne congelată, susceptibilă de a fi origine vânat, ce a fost predată D.S.V.S.A, în vederea expertizării.

 

Publicitate

Cu prilejul activităților desfășurate au fost identificate și controlate 24 de exemplare canine din rase cu potențial agresiv, dintre care 6 exemplare nu erau sterilizate, iar 14 nu erau microcipate, motiv pentru care a fost aplicată proprietarilor și o sancțiune de 10.000 de lei

 

De asemenea, trei persoane au fost conduse la sediul poliției, în baza unor mandate de aducere, ulterior, față de acestea fiind dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending