Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cum se va face MOBILIZAREA în caz de RĂZBOI în România. Cine și cum este luat la oaste

Publicat

Publicitate

Rusia a început joi dimineață invazia în Ucraina, însă țara noastră nu este implicată în acest conflict. În România armata nu mai este obligatorie. În cazul în care țara noastră decide să participe la un război, însă, armata redevine obligatorie, relatează cluj24.ro.

Potrivit Legii nr. 446 din 30 noiembrie 2006 privind pregătirea populaţiei pentru apăraree, declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu, îndeplinirea serviciului militar în calitate de militar în termen devine obligatorie pentru bărbaţii cu vârste cuprinse între 20 şi 35 de ani, care îndeplinesc criteriile pentru a îndeplini serviciul militar.

Publicitate

În contextul diferitelor evenimente curente, interne și/sau internaționale, un subiect precum cel ce privește posibilitatea prin care efectuarea serviciului militar în România devine obligatorie poate prezenta interes. De altfel, un subiect precum acesta vine cu scopul de a preveni o probabilă dezinformare.

În cele ce urmează, cu scop strict informativ, vor fi prezentate dispozițiile legale în vigoare care circumstanțiază subiectul efectuării serviciului militar în România.

Pot fi românii obligați să execute serviciul militar?

Publicitate

E notoriu faptul că în prezent serviciul militar poate fi efectuat pe baza de voluntariat, adică, armata nu mai e obligatorie. Acest aspect rezultă din Legea nr. 395/2005 privind suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu și trecerea la serviciul militar pe bază de voluntariat. Astfel, s-a dispus în sensul în care începând cu data de 1 ianuarie 2007, executarea serviciului obligatoriu, în calitate de militar în termen și militar cu termen redus, se suspendă. Totuși, cetățenii români, bărbați și femei, care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare, pot efectua, pe bază de voluntariat, orice formă a serviciului militar, fără discriminare.

„Pe de altă parte însă, aceeași Lege 395/2005, în articolul 3, dispune că pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum și pe timpul stării de asediu, executarea serviciului militar devine obligatorie, în condițiile legii. Aceasta înseamnă că în cazul declarării stării de război sau stării de mobilizare, ori în ipoteza instituirii stării de asediu, „armata redevine obligatorie”, afirmă Cătălin Pop, Avocat Iordăchescu & Asociații.

Cine declară sau instituie starea de război, mobilizare sau asediu?

Publicitate

Constituția României ne spune în articolul 65 alineatul (2) că Parlamentul, Camera Deputaților și Senatul în ședință comună, e cel care poate declara mobilizarea totală sau parțială precum și starea de război. Totodată, articolul 93 din Constituția României arată că Președintele României e cel care instituie starea de asediu și starea de urgență. După cum s-a văzut recent, în temeiul acestui articol al Constituției României, Președintele României a declarat starea de urgență în raport de situația pandemică generată de Covid-19.

Despre starea de război, mobilizare, asediu

Constituția României, în ceea ce privește starea de război, starea de mobilizare și starea de asediu se completează practic cu Legea nr. 355 din 20.11.2009 privind regimul stării de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate și al stării de război și cu Ordonanța de Urgență nr. 1 din 21.01.1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență. Din aceste dispoziții normative aflăm detaliile privind cele 3 ipoteze de interes, în special procedurile de urmat în ceea ce privește fiecare stare declarată sau instituită.

Publicitate

 

Cine nu poate fi obligat să execute serviciul militar în caz de stare de mobilizare, război sau asediu?

Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare arată că cetățenii încorporabili, în sensul prezentei legi, sunt considerați cetățenii români, bărbați, cu vârste cuprinse între 20 și 35 de ani, care îndeplinesc criteriile pentru a executa serviciul militar, iar femeile pot îndeplini, la cerere, oricare dintre formele serviciului militar.

„Regula de mai sus însă are și excepții, în sensul în care Legea nr. 446/2006 arată categoriile de persoane care sunt scoase din rândul cetățenilor încorporabili.

Astfel, cei care nu îndeplinesc serviciul militar sunt: „cei clasați inapți pentru serviciul militar, cu scoatere din evidență, conform baremului medical; personalul hirotonit sau ordinat care aparține cultelor religioase recunoscute de lege, personalul consacrat oficial ca deservent al unui asemenea cult, precum și călugării care au o vechime în mănăstire de cel puțin 2 ani; persoanele condamnate la pedepse privative de libertate, pe timpul executării pedepsei, precum și cele arestate preventiv sau trimise în judecata până la data rămânerii definitive a hotărârii prin care s-a soluționat cauza penală, precum și cei care, în general vorbind, dar cu respectarea unor anumite condiții, au persoane în întreținere”, continuă av. Cătălin Pop.

Un aspect interesant de remarcat este dat de articolul 4 al Legii 446/2006 care prevede că „cetățenii care, din motive religioase sau de conștiință, refuză sa îndeplinească serviciul militar sub arme execută serviciul alternativ”. În acest caz nu am vorbi de o neîndeplinire a serviciului militar, ci doar despre faptul că, practic, cel încorporat poate refuza să poarte armă.

Despre procedura încorporării

Legea 446/2006 detaliază procedura prin care cetățeanul român este încorporat, această procedură implicând medicul de familie, istoricul medical, comisia locală de încorporare, etc.

De scos în evidență în acest context este faptul că deși vorbim de o procedură legată de serviciul militar, mijloacele de apărare a drepturilor există în mod clar. Astfel, deciziile comisiilor locale se pot contesta la comisia județeană de încorporare. În orice caz, „dacă recruții consideră că au fost lezați într-un drept sau interes legitim, după epuizarea căilor de atac, se pot adresa instanțelor competente”.

Deci orice cetățean se poate adresa în final instanțelor de judecată, în fața unui judecător care o să rezolve acțiunea promovată de acesta, orice cetățean își poate apăra în mod concret drepturile.

Despre sancțiuni în caz de refuz al încorporării

Nu e necunoscut faptul că în cazul încălcării unei obligații stabilite de lege există și sancțiuni. În materia încorporării, există sancțiuni contravenționale, care pot consta în amenzi care pot varia între 500 și 8.000 lei (raportându-ne la valoarea salariului minim brut pe economie), conform Legii 446/2006.

Pot exista și sancțiuni penale, Codul penal sancționând infracțiunile de sustragere de la serviciul militar sau de la luarea în evidență militară sau neprezentarea la încorporare sau concentrare. Totuși, cu privire la aceste infracțiuni, trebuie îndeplinite anumite condiții strict prevăzute de Codul penal.

Concluzii

Toate aceste aspecte arătate mai sus trebuie conștientizate cu titlu de informare deoarece, cel puțin din perspectiva serviciului militar, există extrem de multe variabile care depind atât de circumstanțele internaționale, cât și de cele interne. Trebuie avut în vedere și că Parlamentul, cu numărul corespunzător de voturi poate modifica dispozițiile legale prezentate (cu excepția Constituției, a cărei modificare ar necesita o revizuire a acesteia).

„Există multe incertitudini. În orice caz, ce nu trebuie uitat este faptul că mereu există mijloace prin care drepturile românilor să fie protejate, înrolarea fiind de asemenea un subiect privitor la care în eventualitatea unui conflict, se poate ajunge în final în fața unui judecător.”,  încheie av. Cătălin Pop.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

FOTO: Panică într-un bloc din municipiul Botoșani. Un incendiu a izbucnit la subsol

Publicat

Publicitate

Panică, în această după-amiază, pe scara unui bloc de pe Aleea Arcului din municipiul Botoșani, după ce la subsol a izbucnit un incendiu.

Locatarii au simțit miros de fum și de plastic încins și au sunat după ajutor, la 112.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD.

Publicitate

Când au ajuns echipajele de salvatori, ardeau două prize, mai multe cabluri electrice, un transformator electric și o baterie de 12 Volți, cu degajări mari de fum.

Pompierii au intervenit rapid, astfel încât flăcările să nu se extindă. Aceștia au folosit și un ventilator pentru evacuarea fumului din interiorul scării de bloc.

Nu s-a impus evacuarea locatarilor.

Publicitate

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost scurtcircuitul.

❗️ATENTIE❗️

✔️ Nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective;

Publicitate

✔️ Nu utilizaţi aparate electrice care au conductorii de alimentare uzaţi, deterioraţi sau care nu mai au ştecher;
✔️ Nu alimentaţi mai mulţi consumatori electrici din acelaşi prelungitor, concomitent;

✔️ Nu lăsaţi aparatele electrice sub tensiune când nu le folosiţi deoarece acestea pot fi oricând surse generatoare de incendiu;

✔️ Verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Zeci de elevi din Botoșani s-au întrecut pentru trofeul ,,Prietenii Pompierilor”

Publicat

Publicitate

80 de elevi s-au întrecut, astăzi, pentru trofeul “Prietenii Pompierilor”. Organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, concursul s-a desfășurat pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv din municipiul Botoșani și a reunit la start opt echipaje de la unități de învățământ din municipiul Botoșani, Roma, Pomârla și Leorda.

Concursul „Prietenii Pompierilor” este destinat elevilor din învățământul gimnazial și este organizat în scopul dezvoltării capacității de înțelegere și apreciere a pericolelor generate de situațiile de urgență, precum și pentru dezvoltarea unor calități precum iniţiativa, spiritul de echipă, curajul și disciplina. Echipajele, formate din câte nouă membri și o rezervă, au avut de trecut o probă teoretică, cu întrebări din domeniul prevenirii și stingerii incendiilor, o pistă cu obstacole și o ştafetă de 400 m, cu obstacole.

În urma rezultatelor obținute, clasamentul se prezintă astfel:

Publicitate

La categoria fete

Locul I –Școala Gimnazială nr.1 Leorda
Locul II –Liceul cu Program Sportiv Botoșani
Locul III –Liceul Teoretic “Anastasie Bașotă ” Pomârla

La categoria băieți
Locul I – Liceul cu Program Sportiv Botoșani
Locul II –Liceul Teoretic “Anastasie Bașotă ” Pomârla
Locul III –Școala Gimnazială nr.1 Roma.

Publicitate

Competiția s-a încheiat cu o festivitate de premiere. Câștigătorii au primit diplome, medalii și cupe.

Adresăm felicitări tuturor elevilor care au participat și instituțiilor de învățământ din care aceștia au făcut parte: Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul Teoretic „Anastasie Bașota” Pomârla, Școala Gimnazială nr. 1 Roma, Școala Gimnazială nr. 7 Botoșani și Școala Gimnazială Nr. 1 Leorda.

Competiția a fost organizată cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, Liceului cu Program Sportiv Botoșani și voluntarilor din cadrul programului național “Salvator din Pasiune “.

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bani pentru reabilitări energetice și panouri fotovoltaice. Cine și cum poate intra în posesia voucherelor date de stat

Publicat

Publicitate

Ministrul Fondurilor Europene anunță că UE dă drumul la 300 de milioane de euro, bani sub formă de vouchere ce pot fi folosite pentru reabilitări energetice și panouri fotovoltaice. 

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Adrian Câciu a anunţat că „300 milioane euro disponibile pentru consumatorii vulnerabili de energie care vor beneficia de vouchere pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul gospodăriilor individuale”, deoarece a fost lansat în dezbatere publică ghidul pentru această schemă de sprijin finanţată din capitolul RepowerEU al PNRR. El a mai spus că, la finalul lunii iunie, are în intenţie lansarea apelului de proiecte.

„300 milioane euro disponibile pentru consumatorii vulnerabili de energie care vor beneficia de vouchere pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice în cadrul gospodăriilor individuale. Am lansat în dezbatere publică ghidul pentru această schemă de sprijin finanţată din capitolul RepowerEU al PNRR, iar la finalul lunii iunie ne propunem lansarea apelului de proiecte!”, a scris Adrian Câciu, vineri pe Facebook.

Publicitate

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a mai spus că, în cadrul acestui apel beneficiarii (persoane fizice) pot opta să achiziţioneze:

Reabilitare clădiri rezidenţiale – valoare maximă voucher 14.000 euro;

  • Instalare panouri fotovoltaice – valoare maximă voucher 5.000 euro.

 

Publicitate

El a mai precizat că beneficiarul final este consumatorul vulnerabil de energie, proprietar de locuinţă unifamilială, iar solicitant de finanţare va fi parteneriatul format din firma prestatoare de lucrări de construcţie şi firma de instalare panouri fotovoltaice. „Firma de construcţii va fi lider de parteneriat”, a adăugat Câciu.

„Aceasta este prima etapă din finanţarea de care vor beneficia cetăţenii români pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a gospodăriilor.

În etapa a doua, disponibila din toamna acestui an, alte 300 milioane euro vor fi alocate, de această dată beneficiarii fiind celelalte tipuri de consumatori casnici”, a conchis ministrul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. De luni, 20 mai, se pot depune cereri pentru reînscrieri

Publicat

Publicitate

Părinții/reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică – nivel preșcolar în unitățile de învățământ pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.Pentru reînscriere la grădiniță, părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă adresată conducerii unității de învățământ respective, scrie alba24.ro.

În cazul înscrierii, părintele/reprezentantul legal al copilului atașează și documentele doveditoare, care sunt analizate și validate de către comisia de înscriere de la nivelul unității, potrivit metodologiei.

Copiii din grupa mare – nivel antepreșcolar din cadrul unităților de învățământ pot fi reînscriși, la cererea părinților/reprezentanților legali, în grupa mică – nivel preșcolar din unitatea respectivă.

Publicitate

În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

Apoi, în limita capacității de școlarizare a unității de învățământ, inspectoratele școlare, la solicitarea conducerii unității de învățământ, pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiiilor de 3 ani.

Părinții/reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică – nivel preșcolar în unitățile de învățământ pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.

Publicitate

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Unde poate fi înscris copilul

În grupele de nivel antepreșcolar (creșă) pot fi înscriși copiii cu vârsta de până la 3 ani, în limita locurilor disponibile.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile.

Prin cifra de școlarizare se asigură, cu prioritate, cuprinderea generației de copii de 4 ani în grupa mijlocie și a copiilor de 5 ani în grupa mare.

Publicitate

Unitatea de învățământ aleasă de părinte/reprezentantul legal al copilului poate fi o creșă sau grădiniță din apropierea domiciliului/reședinței sau din apropierea locului de muncă.

Părintele/reprezentantul legal al copilului poate opta pentru înscrierea în orice unitate de învățământ cu personalitate juridică, cu grupe de nivel antepreșcolar respectiv preșcolar. Condiția este ca aceasta să aibă locuri libere rămase după etapa de reînscrieri.

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Criterii generale – înscrieri la creșă 2024

Criteriile generale care se aplică pentru nivelul antepreșcolar (creșă) sunt următoarele:

Publicitate
  • copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs
  • domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde depune cererea de înscriere
  • ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul validării cererii/în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar sau
    • părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului
      • situațiile în care părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de tip PFA/SRL se asimilează cu cea a părinților/reprezentanților legali care lucrează
  • cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului
  • existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă)
  • cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile:
    • pensionat în conformitate cu prevederile legale
    • cu certificat de handicap
    • șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă
  • părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea

Criteriile generale – înscrieri la grădiniță 2024

  • copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar (1 septembrie 2024)
  • domiciliul/reședința copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal se află în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de înscriere
  • cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004
  • existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă)
  • ambii părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile
    • pensionat în conformitate cu prevederile legale
    • cu certificat de handicap
    • șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă
  • existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului și/sau a certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE
  • existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Înscrieri la grădiniță sau creșă 2024. Acte necesare pentru înscrieri

Dosarul de înscriere la creșă/grădiniță/ serviciul de educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente:

  • cerere-tip: pe această cerere, părintele/reprezentantul legal al copilului va trece trei opțiuni (trei unități de învățământ) pe care acesta le are în vedere pentru copil
  • copie de pe certificatul de naștere al copilului
  • copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentantului legal
  • adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar
  • alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
  • (după caz) în situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă a cererii-tip, părintele va transmite unității de învățământ o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.
  • (dacă este cazul) dovada modului în care se exercită autoritatea părintească în cazul părinților divorțați și informații privind părintele la care a fost stabilită locuința minorului.

Înscrieri și grădiniță sau creșă 2024. Calendar

  • 20-24 mai: reînscrierea copiilor care frecventează creșa/grădinița în acest an școlar
  • 24 mai: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după etapa de reînscrieri
  • 27 mai – 14 iunie: înscrieri Etapa I, pe baza celor trei opțiuni exprimate de părinți
  • 14 iunie: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după prima etapă de înscrieri
  • 17 iunie – 5 iulie: înscrieri – Etapa a II-a, pe baza celor trei opțiuni exprimate de părinți
  • 5 iulie: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după a doua etapă
  • 19-29 august: etapa de ajustări – înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape/nu au participat la înscriere
  • 30 august: afișarea listei copiilor înscriși și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending