Connect with us

Eveniment

Cum se sărbătorește Crăciunul în regiuni din România

Publicat

Publicitate

Crăciunul este prilej de bucurie și sărbătoarea pentru oameni din toată lumea. Este o perioadă în care voia bună, timpul petrecut cu familia, petrecerile și cadourile completează atmosfera sărbătorii, notează alba24.ro.

Există unele obiceiuri care variază în funcţie de ţară şi de istoria fiecărui popor.

MESAJE de CRĂCIUN: Urări de Sărbători pentru cei dragi. SUTE de mesaje frumoase și felicitări haioase
Crăciunul în România
De Crăciun, sunt păstrate mai multe tradiții și obiceiuri, dar sunt și o serie de superstiții.

În toate zonele istorice ale României, în centrul sărbătorior de iarnă se află familia şi credinţa într-un an mai bun şi mai prosper.

Colindul este cea mai larg răspândită tradiţie de Crăciun, alături de împodobirea bradului.

Crăciunul în Transilvania – Alba și Târnave
În satele de pe Târnave, „butea feciorilor”. Băieţii se strâng în ceată pentru a aduna, încă din zilele de post, vin pentru petrecrea din ultima săptămână a anului.

Publicitate

Ceata de colindători este organizată după reguli complicate. Fiecare membru are un rol (ghirău, ajutor de ghirău, jude, pârgău mare, pârgău mic). Tot în această zonă se cântă un colind cu rădăcini de peste două milenii, intitulat „Împăratul Romei”.

În satul Limba, din judeţul Alba, se păstrează încă un vechi obicei – „Piţăratul”. Denumirea vine de la „piţărău” – colacul pe care cei mici îl primesc atunci când merg la colindat. El este făcut din aluat care rămâne de la pâine sau de la cozonaci.

În Apuseni, în ultima duminică dinaintea Crăciunului are loc „Crăciunul fiarelor” sau „Noaptea lupilor”. În zorii zilei, un flăcău „neînceput” este trimis la marginea satului.

Aici, cu o seară înainte, fetele atârnă într-un copac măşti care reprezintă duhurile pădurii. Flăcăul alege una dintre ele şi devine „vârva” satului – o personificare a lupului, considerat ocrotitorul pădurii şi al vânatului.

Băiatul porneşte prin sat, însoţit de o ceată. În calea lor nu are voie să iasă nicio fată sau femeie. Se spune că aceasta va fi bântuită tot anul de lupi.

Bărbaţii îi primesc în curte, unde îi servesc cu băutură şi friptură. Seara, flăcăii merg la huda lupului, o peşteră adâncă. Acolo aruncă un purcel sau un berbec, jertfă oferită animalelor sălbatice.

Crăciunul în Transilvania – Sibiu, Bistrița-Năsăud
În comuna Ilva Mare din Bistriţa-Năsăud, în Ajnul Crăciunului pornesc prin sat „belciugarii”. Sunt tineri costumaţi în capră, soldat, urs, preot, jandarm, doctor, mire şi mireasă, care interpretează, în fiecare casă, o mică scenetă. Localnicii cred că gospodăria în care joacă „belciugarii” va fi una bogată în anul care vine. De aceea, toată lumea îi aşteaptă şi îi răsplăteşte.

La Sălişte, în judeţul Sibiu, se păstrează o tradiţie veche din anul 1895. În seara de Ajun, cetele de feciori colindă în toate casele satului, îmbrăcaţi în costume populare. Colindatul începe cu casa primarului şi a preotului. Apoi, feciorii pornesc din casă în casă, până dimineaţă, iar la final se duc direct la „ceată”, unde colindă „gazda”.

În prima zi de Crăciun, la prânz, cetele de feciori colindă în biserică, după încheierea slujbei, fiind ascultaţi de tot satul.

În a patra zi de Crăciun, toate cetele din Mărginime, dar şi din localităţi de dincolo de munţi, din judeţele Vâlcea şi Argeş, sunt invitate la întrunirea cetelor de juni de la Sălişte. Se ţine anual încă de la 1895, cu o singură întrerupere, de zece ani, după al Doilea Război Mondial.

Fiecare ceată îşi prezintă jocurile tradiţionale şi mesajul, după care se prind cu toţii în Hora Unirii.

Crăciunul în Transilvania – Maramureș
În satele din Maramureş, colindătorii iau cu asalt uliţele încă din Ajunul Crăciunului şi sunt răsplătiţi cu nuci, mere, colaci sau bani.

Tinerii umblă din casă în casă cu „Steaua” sau cu „Capra”,

Ceva mai aparte şi consacrat în zona Maramureşului este „Jocul Moşilor”. La origine se crede că au stat ceremoniile cu măşti din nopţile de priveghi, un ritual străvechi de cinstire a morţilor. După ce au colindat toată noaptea, copiii şi tinerii îşi iau bicele şi ies pe uliţele satului.

Cine le ise în cale este „croit” de biciul „moşilor”. „Moşii” maramureşeni poartă, în general, o mască făcută din blană de cornute şi bat la uşile oamenilor pentru a-i speria şi pentru a le ura un an mai bun.

O altă tradiţie nelipsită în acest colţ al României este „Viflaimul”. O piesă de teatru popular în care este recreat momentul apariţiei magilor şi al păstorilor ce prevestesc naşterea lui Iisus.

Cam 20-30 de tineri pot participa la acest spectacol. Sunt întruchipate personaje biblice precum

Maria, Iosif, Irod, vestitorul, hangiul, îngerul, păstorii, cei trei crai de la Răsărit
ostaşii, moartea, dracul, moşul, străjerul
şi mulţi alţii, în funcţie de cât de mare este ceata.
Crăciunul în Moldova
În unele gospodării se păstrează un obicei străvechi – decorarea caselor cu plante: busuioc, maghiran şi bumbişor, purtător de noroc.

Bucatele tradiţionale din carne de porc sunt preparate de seara

tobă, caltaboşi, cârnaţi, piftie, sarmale sau poale-n brâu.
Tradiţia spune că femeile nemăritate îşi pot vedea ursitorul dacă pun într-o strachină, pe prispă, sub fereastră, câte un pic din toate mâncărurile.

În special în Bucovina, oamenii fac turte de Crăciun şi le păstrează până la primăvară, când sunt puse între coarnele vitelor atunci când pornesc la arat. Se spune că aceşti colaci trebuie să fie rotunzi precum Soarele şi Luna.

În ziua de Ajun, femeile obişnuiesc să ascundă fusele de la furca de tors sau să bage o piatră în cuptor pentru a ţine şerpii departe de gospodărie.

O tradiţie frumoasă, dar care s-a pierdut, este cea de a ieşi afară cu mâinile pline de aluat şi de a atinge fiecare pom din livadă, repetând:

„Cum sunt mâinile mele pline de aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod tot anul”.
Tot în Bucovina sunt preparate 12 feluri de mâncare de post

prune afumate, sarmale cu cartofi, ciuperci tocate cu ustoroi, borş de bureţi, care sunt pentru masa din Ajun – ultima înainte de încheierea postului.
Uneori, sub masă sunt răsfirate câteva fire de fân. Peste masă se petrece un fir de lână roşie, legat sub formă de cruce, iar la colţurile mesei se aşează căpăţâni de ustoroi. În mijlocul mesei este pus un colac rotund, iar în jurul său cele 12 feluri de mâncare.

În unele zone, pe lângă colindători ies pe uliţele satului cetele de mascaţi – „babe şi moşnegi” care prin joc, gesturi şi dialog transmit urări pentru anul care vine.

Crăciunul în Banat
Pe Valea Almăjului, colindătorii iau cu ei un băţ din lemn de alun încrustat în coajă sau afumat la lumânare.

Băţul este lovit de podeaua casei pentru a alunga duhurile rele. Alunul fiind naşul, în folclorul românesc, cu el se alungă şerpii, norii. Astfel se ferește gospodăria de diavoli şi îi aduce prosperitate.

Bătrânii aruncă în faţa colindătorilor boabe de grâu şi porumb. Dacă vor amesteca boabele peste care au trecut colindătorii cu sămânţa pe care o vor pune în brazdă

vor avea parte de o recoltă bună în anul care vine.
În Ajunul Crăciunului, sârbii din Banat fac focul pentru pentru a arde „badnajak-ul”. Este vorba despre un trunchi de stejar tânăr care este aprins în noaptea de Crăciun în curtea casei. Scânteile focului ar aduce bunăstare gospodăriei.

Crăciunul în Oltenia
În satele din Oltenia, în Ajunul Crăciunului se practică „scormonitul în foc”. Toţi membrii familiei se adună în jurul focului şi, pe rând, dau cu o nuia, spunând:

„Bună dimineaţa lui Ajun/ Că-i mai bună a lui Crăciun/ Într-un ceas bun/ Oile lânoase/ Vacile lăptoase/ Caii încurători/ Oamenii sănătoşi/ Să se facă bucatele, porumbul, grâul”.
„Piţărăii” este un obicei de pe vremea dacilor care se practică în localităţile de pe Valea Jiului. Semnifică sacrificiul adus divinităţii drept mulţumire pentru rodnicia holdelor şi a pomilor.

Piţărăii sunt numai bărbaţi, copii sau adolescenţi, organizaţi în cete, îmbrăcaţi în haine populare care se adună în noaptea dinaintea Ajunului. Împodobesc steaguri cu clopoţei, năframe multicolore, ciucuri şi coroniţe de flori. Le agaţă de prăjini de câţiva metri lungime. Alaiul porneşte apoi la colindat.

În Oltenia, văile răsună de Colinde în fiecare Ajun. Cea mai răspândită este „Steaua”, care se cântă, în general, în cete de câte patru.

Fiecare membru are un rol: unul ţine Steaua, altul este responsabil cu strânsul banilor, al nucilor şi al covrigilor promişi, în vreme ce alţi doi ţin sacul şi un ciomag, pentru a se apăra de câini.

În ziua de Crăciun, dimineaţa, femeile pleacă la cimitir, unde dau cu tămâie mormintele. Apoi se întorc acasă şi scot colacii de le copt. Pe fiecare colac sunt puse un ou şi o lumânare, iar apoi se dă de pomană prin vecini.

Crăciunul în Dobrogea
Varianta dobrogeană a „Caprei” este „Struţul”. Tradiţionala costumaţie de Crăciun este făcută în această zonă dintr-o ţesătură groasă de lână. De aceasta sunt prinse legături de stuf, plante găsite din abundenţă pe malurile lacurilor dobrogene.

Flăcăii se strâng în cete încă din 6 decembrie, de la Moş Nicolae, pentru a începe repetiţiile. În trecut, cetele erau foarte bine organizate. Fiecare avea un „cap” care se asigura de păstrarea tuturor tradiţiilor, un ajutor, un contabil, un ţuicar, un pisic şi o iapă.

În nordul Dobrogei, în apropierea Munţilor Măcinului, cetele de feciori au şi „Oleleul”. Este personaj de origine păgână care intră primul în gospodărie. Înconjoară ceata de colindători de două-trei ori, după care o veghează.

Oleleul are misiunea de a speria duhurile rele. El este îmbrăcat în general în cojoc din piele de oaie şi înarmat cu un buzdugan şi cu o sabie din lemn.

Costumaţia este completată cu beteală, clopoţei şi tălăngi. ”Oleleul” le bate din pământ pentru a proteja gospodăriile de spiritele rele.

Tot în zona Dobrogei se găsesc şi aşa-numiţii „moşoi”. Aceşti colindători cu măşti colorate au devenit o emblemă pentru Luncaviţa.

Colindătorii poartă măşti pentru a simboliza prezenţa spiritelor strămoşeşti care alungă răul din calea naşterii lui Iisus şi vestesc un an mai îmbelşugat, cu linişte şi bucurii.

Moşoii se costumează

într-un cojoc lung până în pământ, întors pe dos, din blană de vulpe sau de iepure
măşti făcute din tărtăcuţe, coarne de berbec, panglici colorate, flori şi mărgele colorate.
Crăciunul în România – alte superstiții
nu se dă cu mătura, nu se spală rufe şi nu se dă nimic cu împrumut

cei care au animale şi păsări în gospodărie obişnuiesc să le dea mâncare pe săturate şi o bucată de aluat dospit, despre care se spune că le-ar feri de boli

încă se mai leagă pomii fructiferi cu paie pentru a fi mai roditori în anul care vine

cei superstiţioşi ung cu usturoi vitele, la coarne şi la şolduri, pentru a alunga spiritele rele

Din străbuni se spune că, dacă vitele se culcă în seara de Ajun pe partea stângă, este semn că iarna va fi lungă şi geroasă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Școlile Dorohoi și Darabani care dărâmă toate prejudecățile. Care este secretul performanței elevilor de provincie

Publicat

Publicitate

În nordul extrem al Moldovei, performanța școlară „crește” în sate și orășele mici de provincie, semi-ruralizate. Sunt școli de top, pepiniere de olimpici, acolo unde puțini s-ar aștepta, departe de marile centre urbane ale României. Secretul stă în ambiție și dedicație profesională, scrie ADEVĂRUL.

În general, performanța școlară în România este asociată doar cu școlile de elită din marile centre urbane, de acolo de unde vin majoritatea olimpicilor, la loturile naționale, dar și acolo unde se obțin cele mai importante rezultate la concursurile școlare naționale. Școlile din orașele mici de provincie sau cele sătești, mai ales cele situate la mare depărtare de aceste puternice centre educaționale naționale, sunt cel mai adesea asociate cu probleme sociale, cu absenteism, analfabetism funcțional și rezultate rușinoase la Evaluare Națională sau Bacalaureat. Evident nu iese fum fără foc, iar genul acesta de tradiție sumbră a învățământului de masă s-a perpetuat în ultimele trei decenii în aceste zone sărace sau marginale ale țării.

Sunt însă și unități de învățământ care contrazic orice prejudecată sau stereotipie legată de învățământul rural sau provincial. Iar cel mai bun exemplu îl reprezintă o serie de școli și licee din nordul extrem al României, într-unul dintre cele mai sărace județe ale României (cel puțin statistic), nu departe de ultima frontieră a Uniunii Europene. În aceste școli există un cult al performanței școlare, dar și al pasiunii pentru învățătură, combinată cu o preocupare, surprinzătoare, a societății de a oferi noilor generații o șansă la o viață mai bună.

Olimpicii de la capătul României

Puțini români au auzit de Dorohoi, un municipiu cu aproximativ 22.000 de locuitori, situat la numai 18 kilometri de granița României cu Ucraina. Poate doar cei trecuți de vârsta de 50 de ani să fi auzit de sticlăriile renumite din perioada comunistă, care deveniseră un brand al acestui orășel. Dorohoiul s-a aflat mult timp la capitolul orașe prăbușite ale României post-comuniste, marcat de sărăcie, lipsă de perspectivă și cădere economică. De aproximativ un deceniu, Dorohoiul începe să respire aer proaspăt, tinzând să redevină târgul cochet de la marginea de nord a țării. Dorohoiul respiră și prin investițiile din domeniul infrastructurii dar mai ales prin educația de elită care a început să devină un brand al orașului. În special cele două licee ale orașului, „Regina Maria” și Colegiul Național „Grigore Ghica” sunt adevărate unități școlare fanion la nivel zonal.

Informaticienii de la Dorohoi FOTO Cosmin Zamfirache
Informaticienii de la Dorohoi FOTO Cosmin Zamfirache

Majoritatea elevilor celor două licee nu numai că reușesc să facă față cu brio examenelor naționale, dar se remarcă la competiții și olimpiade școlare naționale. De exemplu, cei de la Liceul „Regina Maria” sunt printre cei mai buni din țară la informatică și inteligență artificială. „Totul a început acum vreo 10 ani, cu o generație extraordinară. Mergeau și luau numai locurile I, II și III la toate olimpiadele și concursurile. Apoi au continuat în fiecare an, copiii s-au tras unul după altul. Există la Dorohoi un mini-cuib de olimpici. Cuiburile mari sunt la București, Ploiești, Târgu Jiu, Craiova, Cluj, Iași, dar pentru dimensiunea Dorohoiului este foarte bine. La ultima olimpiadă județeană de informatică, trei locuri din patru le-au luat dorohoienii, la TIC (Tehnologia informației și a Comunicațiilor) tot trei locuri din patru au fost câștigate de dorohoieni. La Inteligență Artificială, toate au fost adjudecate de elevii din Dorohoi”, spune profesorul de informatică, Petru Oprița, de la Liceul „Regina Maria”.

Ștefan Gășpărel și Tudor Damian, acum elevi în clasa a X-a la Liceul „Regina Maria” din Dorohoi, au început încă din clasa a IX-a, să adune medalii. Ambii au deja medalii de bronz la Olimpiada Națională de Inteligență Artificială. Informatica nu este singurul domeniu la care fac performanță elevii din Dorohoi, aceștia reușind să obțină rezultate bune și la alte concursuri școlare.

De 20 de ani performanță în educație la nivel național

La nivel gimnazial se remarcă elevii unei școli care se află chiar la capătul României. Este vorba despre școlarii din Darabani, cel mai nordic oraș al României. Un fost târg care poartă amintirea comunităților evreiești, dar și a boierilor din neamul Balș, dar și cu o poveste post-decembristă aproape trasă la indigo cu a Dorohoiului. Fondurile europene și guvernamentale au salvat din sărăcie lucie orășelul semi-ruralizat de la graniță. Inclusiv educația dărăbăneană care înregistrează o adevărată tradiție a performanței. La Școala Gimnazială „Leon Dănăilă” din Darabani, numită în onoarea savantului neurochirurg originar de pe aceste meleaguri, de aproape două decenii elevii participă anual la olimpiade și concursuri școlare naționale. Inclusiv cu rezultate notabile.

Publicitate
Școala Leon Dănăilă din Darabani FOTO Cosmin Zamfirache
Școala Leon Dănăilă din Darabani FOTO Cosmin Zamfirache

„De 15-20 de ani avem măcar câte 10 copii care merg la olimpiade școlare, faza națională, la diferite obiecte”, spune Ovidiu Ștefănucă, directorul școlii din Darabani. De exemplu, cinci ani consecutiv, elevii școlii dărăbănene s-au calificat la Olimpiada Națională de Istorie, obținând inclusiv locul I pe țară prin elevul Rareș Mandache.

„Sunt performanțe deosebite la Școala Gimnazială „Leon Dănăilă”. Și la istorie, dar nu numai. Și la celelalte obiecte, la limba română, la limba engleză, la biologie, la educație fizică și la multe altele”, spune profesorul de istorie Lucian Florea.

O altă școală care se remarcă la nivel gimnazial este cea din localitatea în care, la 1907, izbucnea ultima mare răscoală țărănească din Europa. Este vorba bineînțeles de Flămânzi. La Școala „Ion Bojoi” din localitate elevii s-au remarcat mereu prin performanțe la examenele naționale dar și la diferite concursuri școlare. În general, elevii școlii sunt renumiți pentru performanțele obținute la matematică.

Performanță și la meserii

Nu în ultimul rând, tot în nordul extrem se află și printre cele mai puternice școli de meseriași. În primul rând este vorba despre Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” din Șendriceni, acolo unde elevii se bat pe un loc la profesională.

„Noi nu vrem să fim locul unde ajung cei care nu intră nicăieri. La noi există un alt slogan: «Trebuie să meriţi ca să ajungi la profesională». Am fost nevoiţi să organizăm concursuri pentru departajare, atât de mulţi candidaţi am avut. Noi îi luăm pe cei mai buni, vrem să facem meseriaşi foarte buni. Există o cerere foarte mare fiindcă ştiu că ies cu o meserie în mână“, spune directorul Dohotaru. Liceul este un adevărat brand fiind renumit pentru meseriașii care-i formează în domenii de top pe piața muncii, în special mecanică auto, mecanică agricolă, patiserie-cofetărie, brutărie, tâmplărie, instalatori.

Elevii fac practică la Șendriceni FOTO Cosmin Zamfirache
Elevii fac practică la Șendriceni FOTO Cosmin Zamfirache

„Liceul nostru a devenit un brand în zona învăţământului tehnologic. Şi asta pentru că scopul nostru este de a oferi tinerilor o meserie căutată pe piaţa muncii”, adaugă Dohotaru. În plus, educația tehnologică se face atât de serios la Șendriceni încât elevii au obținut numeroase premii la concursurile naționale. De exemplu, în urmă cu câțiva ani, Șendriceniul a avut oficial cei mai buni elevi tinichigii din România. „Avem pereţii plini cu diplome. Aici se învaţă meseria şi disciplina în muncă. De exemplu unul dintre absolvenţii noştri a obţinut premiul I la tinichigerie pe ţară în urmă cu câţiva ani“, mărturisește directorul.

Secretul performanței în nordul României

Ce-i face atât de performanți pe acești elevi care nu trăiesc nici în centre universitare, nici în mare aglomerări urbane și nici în zone foarte dezvoltate economic, din contră, locuiesc într-un județ considerat sărac și majoritatea sunt din familii de oameni simpli, cu posibilități financiare modeste, în cel mai bun caz de nivel mediu? În primul rând ar fi implicarea familiilor care doresc un viitor mai bun pentru copii și pasiunea acestora pentru a învăța. „Au o pasiune aparte pentru învățătură. Și o ambiție de a ajunge cât mai sus. Ei știu că singurul secret al reușitei în cazul lor este învățătura”, spune profesorul de istorie Marian Florea.

Au poate mai multă ambiție, mai multă determinare. Poate văd în asta o șansă de a evolua, de ajunge mai departe”, confirmă profesorul de informatică Petru Oprița. Și asta-i face să muncească mai mult și să se dedice total învățăturii. „Muncesc mult! De exemplu, la clasa a IX-a există un grup de patru elevi care deja au depășit și materia de clasa a XI-a. Ei lucrează, deja, cu totul altceva la oră. Fiind patru, se trag unul după altul”, adaugă profesorul de informatică din Dorohoi.

La toate acestea se adaugă și un nucleu de profesori foarte dedicați, în fiecare școală. Aceștia mărturisesc că încearcă să găsească acel ceva la fiecare elev și să-i valorifice calitățile la maxim.„Cred că este foarte multe dragoste pentru ceea ce facem. Iar elevii simt lucrul ăsta. Și cred că ăsta este un secret al reușitei la noi”, spune Mihaela Cardaș, profesor de română.  „Eu cred că există o scânteie pe care noi o observăm în fiecare copil şi pe care încercăm să le-o cultivăm“, precizează și Diana Apachiţei, profesor de limba engleză. Unii spun că ar fi vorba și de o componentă genetică, Botoșaniul fiind renumit pentru numărul foarte mare de genii și specialiști pe care l-a oferit României de-a lungul timpului.

Investiții de zeci de milioane de euro în educație

Pe lângă pasiune, muncă, susținere, o cheie esențială a succesului o reprezintă și investițiile masive în sistemul educațional din aceste localități din nordul extrem. La Liceul „Regina Maria” din Dorohoi s-au investit milioane de euro, din fonduri europene și guvernamentale pentru dotarea sălilor de clasă, a laboratoarelor, spațiilor de practică, inclusiv a laboratoarelor de informatică. A fost achiziționată tehnologie de ultimă generație, inclusiv imprimante 3 D, roboți și multe alte dispozitive.

Școala din Darabani FOTO Cosmin Zamfirache
Școala din Darabani FOTO Cosmin Zamfirache

La Școala Gimnazială „Leon Dănăilă” din Darabani au fost investiți peste 2.5 milioane de euro pentru construirea de la zero a unei școli moderne, de nivel european, cu toate dotările necesare și tehnologie de ultimă generație.

Aceeași situație este înregistrată și la Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” din Șendriceni, considerat unul dintre cele mai bogate licee din România. Și asta fiindcă are suprafețe de teren și o fermă proprie de vaci, pentru venituri proprii, dar și în scop didactic. Investițiile au fost substanțiale în reabilitarea școlii, în laboratoare și dotări pentru orele de practică, de la tractoare la dispozitive moderne, precum simulatoare auto.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

Șicanare în trafic transformată în ring de box: Patru bărbați după gratii după un incident petrecut pe strada Împărat Traian din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Patru persoane au fost reținute pentru că s-au agresat reciproc în urma unei șicanări în trafic

La data de 15 septembrie 2025, polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele a patru persoane din județul Botoșani și Suceava, cercetate pentru săvârșirea infracțiunilor de lovire sau alte violențe și tulburarea ordinii și liniștii publice.

Din cercetări, a reieșit faptul că aceștia, pe fondul unor șicănări în trafic, produse pe strada Împărat Traian, din municipiul Botoșani, s-au agresat reciproc, unul dintre aceștia având, ulterior, nevoie de îngrijiri medicale.

Prin comportamentul lor cei patru bărbați au tulburat ordinea și liniștea publică și au produs indignarea cetățenilor.

Cele patru persoane cu vârste cuprinse între 19 și 41 de ani, au fost reținute pentru 24 de ore, fiind introduse în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN de ceață, valabil în județului Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis un Cod galben de ceață, valabil în județului Botoșani, până la ora 09:00.

Din această cauză, vizibilitatea va fi redusă local sub 200 de metri și, izolat, sub 50 de metri.

Pentru a preveni evenimentele rutiere, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să reducă viteza și să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

De asemenea, pietonii trebuie să traverseze numai prin locurile special marcate și după o asigurare temeinică.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim

Publicat

Publicitate

Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim a fost membru al mișcării „Rugul Aprins”, deținut politic între 1958-1964, pictor bisericesc și „Duhovnicul Bucureștilor”.

Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim s-a născut la 7 octombrie 1912, în localitatea Cuconeștii Vechi, județul Bălți.
A intrat în mănăstire la Schitul Rughi din Soroca, în toamna anului 1926. A urmat școala de cântăreți bisericești de la Mănăstirea Dobrua-Soroca, între anii 1928 și 1932. A fost tuns în monahism la 25 decembrie 1937, iar pe 6 august 1939 a fost hirotonit ierodiacon în catedrala din orașul Bălți. În 1940, a absolvit Seminarul monahal de la Mănăstirea Cernica. Înzestrat cu darul picturii, a urmat Academia de Arte Frumoase din București (1940-1945). În perioada 1942-1946, a făcut și Facultatea de Teologie din București.

În 1945 a fost hirotonit ieromonah pe seama Mănăstirii Antim din București. A fost unul dintre participanții cei mai cunoscuți la întâlnirile cultural-duhovnicești ale mișcării „Rugul Aprins” de la Mănăstirea Antim, grupare care a cuprins vârfuri ale clerului ortodox și ale intelectualității creștine laice între anii 1945-1950.
În perioada 1950-1958, a fost numit stareț la Mănăstirea Antim, apoi la Plumbuita. A pictat mai multe biserici și a fost câțiva ani profesor la Seminarul Monahal de la Mănăstirea Neamț.

În anul 1958, a fost condamnat la muncă silnică pentru activitatea desfășurată în cadrul „Rugului Aprins”. A fost eliberat în 1964, în urma decretului general de grațiere. A rămas în Mănăstirea Antim până la sfârșitul vieții pământești, slujind cu multă blândețe și dăruire ca duhovnic și având sute de ucenici, motiv pentru care a fost numit „Duhovnicul Bucureștilor”.

A trecut la Domnul în ziua de 14 septembrie 2002 și a fost înmormântat la Mănăstirea Căldărușani.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a canonizat în anul 2024 cu data de prăznuire în 16 septembrie, alături de alți 15 mărturisitori din secolul trecut. Proclamarea generală a canonizării celor 16 sfinți a avut loc în data de 4 februarie la Catedrala Patriarhală din București cu ocazia aniversării a 100 de ani de patriarhat românesc.
Cuviosul Sofian de la Antim, este primul sfânt ortodox canonizat care a trăit în secolul 21.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending