Connect with us

Administratie

Cum se calculează și până când trebuie plătit IMPOZITUL AUTO pe 2022. Cine beneficiază de scutiri

Publicat

Publicitate

În România, cetățenii care la sfârșitul anului 2021 dețineau un mijloc de transport trebuie să plătească în acest an impozit pentru bunul respectiv, scrie alba24.ro. Impozitul auto poate fi plătit în două tranșe, însă cei care plătesc tot impozitul anual până la primul termen, respectiv 31 martie, beneficiază de o reducere a acestuia de până la 10%.

Calculul impozitului care trebuie plătit de fiecare posesor de autoturism se face în funcție de capacitatea cilindrică a motorului. Valoarea impozitului datorat statului român crește cu o sumă fixă, în funcție de capacitatea cilindrică a fiecărui motor.

Potrivit legii, impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deține dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.

Cu alte cuvinte, cetățenii care dețineau o mașină la data de 31 decembrie 2021, datorează impozit pentru autovehicul în 2022. Obligația rămâne valabilă chiar dacă între timp au vândut mașina.

Plata impozitului

Conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe mijloacele de transport se plătește la bugetul local al localității unde persoana își are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz.

Publicitate

Impozitul pe mijlocul de transport se plătește anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie inclusiv.

Pentru plata cu anticipație a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv inclusiv, se acordă o bonificație de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local.

Impozitul anual pe mijlocul de transport, datorat aceluiași buget local de către contribuabili, persoane fizice și juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plătește integral până la primul termen de plată. În cazul în care contribuabilul deține în proprietate mai multe mijloace de transport, pentru care impozitul este datorat bugetului local al aceleiași unități administrativ-teritoriale, suma de 50 lei se referă la impozitul pe mijlocul de transport cumulat al acestora.

Calculul impozitului

Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de tipul mijlocului de transport.

În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmcsau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

– Mijloace de transport cu tracțiune mecanică – lei/200 cmc sau fracțiune din aceasta

– Vehicule înmatriculate (lei/200 cmc sau fracțiune din aceasta)

– motociclete, tricicluri, cvadricicluri și autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc, inclusiv – 8 lei/200 cmc

– motociclete, tricicluri și cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc – 9 lei/200 cmc

– autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv – 18 lei/200 cmc

– autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv – 72 lei/200 cmc

– autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv – 144 lei/200 cmc

– autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc – 290 lei/200 cmc

– autobuze, autocare, microbuze – 24 lei/200 cmc

– alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv – 30 lei/200 cmc

– tractoare înmatriculate – 18 lei/200 cmc

Vehicule înregistrate

– vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc – 2 – 4 lei/200 cmc

– vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc – 4 – 6 lei/200 cmc

– vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50 – 150 lei/an lei/200 cmc

În cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu minimum 50%, conform hotărârii consiliului local.

În cazul unui ataș, impozitul pe mijlocul de transport este de 50% din impozitul pentru motocicletele respective.

În cazul unei remorci, al unei semiremorci sau rulote care nu face parte dintr-o combinație de autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

Masa totală maximă autorizată – Impozit (lei)

– până la 1 tonă, inclusiv – 9 lei

– peste 1 tonă, dar nu mai mult de 3 tone – 34

– peste 3 tone, dar nu mai mult de 5 tone – 52

– peste 5 tone – 64

Cine beneficiază de scutiri la impozitul auto

Codul fiscal stabilește o serie de scutiri și reduceri de la plata impozitului auto.

Astfel, nu se plătește impozitul auto pentru mașinile veteranilor sau văduvelor de război, persoanelor cu handicap grav sau accentuat și ale persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, pentru vehiculele istorice sau cele electrice.

Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

– mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

– mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanților legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere și întreținere persoane cu handicap grav sau accentuat și persoane încadrate în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

– mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 şi art. 5 alin. (1) – (8) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, şi a persoanelor fizice prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului; scutirea rămâne valabilă şi în cazul transferului mijlocului de transport prin moştenire către copiii acestora;

– navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței;

– mijloacele de transport ale instituțiilor publice;

– mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;

– vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;

– mijloacele de transport specializate pentru transportul stupilor în pastoral, astfel cum sunt omologate în acest sens de Registrul Auto Român, folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral.

– mijloacele de transport folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență;

– mijloacele de transport ale instituțiilor sau unităților care funcționează sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice sau a Ministerului Tineretului și Sportului;

– mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;

– mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;

– autovehiculele acționate electric;

– autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing;

– mijloacele de transport deținute de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cutremur cu magnitudinea de 3,6 grade în zona seismică Vrancea

Publicat

Publicitate

Un cutremur slab cu magnitudinea 3,6 s-a produs marți seara, la ora 16:13, în județul Buzău, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), relatrează agerpres.ro

Seismul a avut loc la adâncimea de 133,6 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 51 km vest de Focșani, 58 km nord-vest de Buzău, 64 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 72 km est de Brașov și 85 km nord-est de Ploiești.

De la începutul lunii ianuarie, în România s-au produs 22 cutremure cu magnitudini cuprinse între 2,1 și 3,9.

Cel mai important cutremur din 2024, cu o magnitudine de 5,4 grade, a avut loc în județul Buzău în data de 16 septembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

DECIZIE: Consumul de droguri la volan, infracțiune DOAR dacă se demonstrează că au afectat capacitatea şoferului de a conduce

Publicat

Publicitate

Consumul de substanțe psihoactive la volan este infracțiune doar dacă se demonstrează că aceste substanțe au afectat capacitatea şoferului de a conduce, a decis luni Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), citată de Agerpres.

În cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive, prevăzută de art. 336 alin. (2) din Codul penal, pentru realizarea condiției esentiale ataşată elementului material al laturii obiective, aceea ca inculpatul să se fi aflat sub influenţa unor substanțe psihoactive, este necesar să se constate atât prezența in probele biologice a substanței psihoactive, cât și aptitudinea acesteia de a putea determina afectarea capacității de a conduce a autorului faptei, se arată în decizia luată de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte.

Sesizare de la Curtea de Apel Cluj

”Instanța supremă a admis sesizările formulate de Curtea de Apel Braşov şi Curtea de Apel Cluj, prin care se solicita pronunțarea unei botărâri prealabile pentru dezlegarea urmatoarei chestiuni de drept în cazul infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența substantelor psihoactive, prevăzută de art. 336 alin. (2) din Codul penal pentru realizarea cerintel esenţiale preexistente ca inculpatul să se fi aflat sub influenta unor substante psihoactive este suficient så se constate prezenta in probele biologice a substanței psihoactive, indiferent de concentraţia acesteia, influența asupra capacității de a conduce find prezumată absolut ori dacă această prezumţie este una relativă, putand fi combătută prin mijloace de proba stiinţifice potrivit cărora, în ciuda prezenței substanțelor psihoactive într-o concentrație minimală, persoana nu se află sub influența substanțelor psihoactive, cu afectarea capacități de a conduce autovehicule pe drumurile publice?”, arată ÎCCJ.

Interpretări despre șoferi

De asemenea, Instanța supremă trebuie să răspundă la întrebarea: Dacă dispoziția aflată sub influența unor substante psihoactive, din cuprinsul infracțiunii prevăzute de art. 336 alin. (2) din Codul penal se referă la o persoană care a consumat substanțe psihoactive sau la o persoană a cărei capacitate de a conduce un vehicul (pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere) este aiterată în urma consumului de substante psihoactive?.

Concret, sesizările se refereau la modul in care trebuie interpretată sintagma persoana care conduce aflată sub influenţa unor substanțe psihoactive, respectiv dacă este necesar să se introducă un prag valoric pentru infracțiunea de conducere a unui autovehicul sub influența drogurilor, aşa cum este la consumul de alcool la volan.

Potrivit art. 336 alin. (2) Cod penal, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă persoana aflată sub influenta unor substante psihoactive, care conduce un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Senatorul Cătălin Silegeanu în Parlamentul European: Viitorul Europei aparține popoarelor sale, nu birocraților!

Publicat

Publicitate

Senatorul Cătălin Silegeanu a fost prezent astăzi, 27 ianuarie 2025, la Bruxelles, la invitația colegilor săi din Parlamentul European, pentru a participa la a doua ediție a evenimentului „Make Europe Great Again”. Prima ediție a acestui eveniment a avut loc la București, iar acum reunește patrioți, lideri și reprezentanți din toate țările membre ale Uniunii Europene, precum și din întreaga lume.

Într-un comunicat emis de AUR Botoșani către redacția noastră se precizează că în cadrul conferinței, senatorul Silegeanu a subliniat că „viitorul Europei aparține popoarelor sale, nu birocraților!”. Acesta a evidențiat importanța valorilor care definesc identitatea europeană: familia, credința creștină, libertatea și suveranitatea națională.

„Acest moment istoric este o oportunitate de a discuta și apăra valorile fundamentale care ne unesc și ne definesc ca europeni. Este timpul să ne unim și să construim împreună o mișcare istorică, pentru o Europă liberă, suverană și prosperă!”, a declarat senatorul.

Un subiect esențial abordat la eveniment a fost situația gravă din România, unde alegerile prezidențiale au fost anulate fără ca publicului să i se prezinte vreo probă concretă. Senatorul Silegeanu a accentuat sprijinul partenerilor internaționali în lupta României pentru democrație, libertate și dreptate, subliniind că anularea alegerilor a atras atenția și îngrijorarea comunității internaționale.

„Europa nu aparține birocraților, ci popoarelor sale. Trebuie să ne asigurăm că democrația și libertatea sunt apărate și respectate peste tot în Europa”, a concluzionat Cătălin Silegeanu.

Evenimentul „Make Europe Great Again” continuă să fie un forum vital pentru discuții și colaborări între liderii europeni care își propun să consolideze o Europă a popoarelor, liberă și suverană.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

A fost întocmită prima hartă seismică interactivă a României: În ce zonă a riscului seismic se află județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Începând de astăzi România dispune de prima hartă interactivă cu unitățile administrativ-teritoriale vizate de riscul seismic, care vor putea cere finanțare de la minister pentru consolidarea clădirilor”, a precizat ministrul Cseke Attila, relatează mediafax.ro. 

Harta este interactivă și va ajuta atât locuitorii să știe în ce zonă stau, cât și autoritățile locale să acceseze fonduri pentru consolidări dacă localitățile sunt vizate de un cutremur, a explicat într-un comunicat de presă ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

În ce zonă a riscului seismic se află județul Botoșani

Conform hărții, majoritatea județului Botoșani este situată în zone cu un risc seismic scăzut, având valori ale accelerației terenului în intervalul 0.15 g – 0.20 g. Localități importante precum municipiile Botoșani, Dorohoi, Săveni sau Darabani se află în această zonă cu risc seismic redus.

Harta interactivă poate fi vizualizată AICI.

”Prin aceste programe, avem deja în derulare 98 de proiecte care vizează siguranța seismică a școlilor, spitalelor, a blocurilor de locuințe și a clădirilor publice, și fac un apel ferm către autoritățile locale să conlucreze pentru a expertiza clădirile, cu finanțare de la Ministerul Dezvoltării, care prezintă vulnerabilități, astfel încât, în cel mai scurt timp posibil, să acceseze fondurile puse la dispoziție de minister”, a transmis ministrul Cseke Attila, care a reiterat că finanțarea lucrărilor este asigurată 100% de la bugetul de stat, inclusiv expertiza de risc seismic necesară cererii de finanțare.

Ce spun reprezentanții ministerului Dezvoltării

Guvernul a creat instrumente de finanțare pentru siguranța seismică, este responsabilitatea autorităților locale să aducă documentația necesară pentru proiecte mature care pot fi finanțate, a declarat Cseke Attila.

Publicitate

Până în prezent, dintre toate contractele semnate prin cele trei programe, doar 11 blocuri de locuințe și 3 școli din municipiul București sunt finanțate.

”Avem prea puține contracte la nivel național și la nivelul municipiului București, în condițiile în care Capitala țării este printre primele 10 Capitale din lume expuse riscului seismic. Pentru că viața și siguranța oamenilor este cea mai importantă, trebuie să reușim să consolidăm cât mai multe dintre aceste clădiri, în fiecare an, inclusiv în București”, a spus ministrul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending