Connect with us

Actualitate

Cum se calculează media și când are loc repartizarea computerizată la ADMITEREA la liceu 2025. Calendarul oficial și condiții

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a publicat calendarul oficial pentru admiterea la liceu în anul 2025. Potrivit documentului, completarea fișelor de înscriere, cu opțiunile pentru licee, va avea loc pe 14 iulie, iar repartizarea computerizată este programată pentru data de 23 iulie.

La această etapă a admiterii pot participa și absolvenții de clasa a VIII-a din promoțiile anterioare, cu condiția să nu fi împlinit vârsta de 18 ani până la începutul anului școlar 2025-2026, relatează alba24.ro.

Admitere liceu 2025. Cum se calculează media

Media de admitere în clasa a IX-a de liceu o reprezintă media generală la evaluarea națională pentru clasa a VIII-a. Aceasta este calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională.

Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă.

În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate. Aceasta se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență.

Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei generale la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

Publicitate

Media de admitere liceu 2025: profil artistic și sportiv

Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:

(3 APT + MA)/4 = MFA,

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini

MA = media de admitere (calculată conform Punctului I)

MFA = media finală de admitere.

Media de admitere liceu 2025: profil teologic și militar

Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:

(APT + MA)/2 = MFA,

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini

MA = media de admitere (calculată conform Punctului I)

MFA = media finală de admitere.

Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel:

0,2 MA + 0,8 NP = MFA,

unde: NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică

MA = media de admitere (calculată conform Punctului I)

MFA = media finală de admitere

Fisa_Admitere_2025_2026_liceu

Fisa_Admitere_2025_2026_aptitudini

Admitere liceu 2025. Departajarea candidaților cu medii egale

Pentru repartizarea computerizată, în cazul în care doi candidați au medii de admitere egale, aceștia vor fi departajați folosind, în ordine, următoarele criterii:

  • media generală de absolvire a claselor a V-a — a VIII-a
  • nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale
  • nota obținută la proba de matematică din cadrul evaluării naționale
  • nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, susținută conform prevederilor

În cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc, există candidați cu opțiunea exprimată pentru acea unitate școlară și care au mediile de admitere, precum și toate mediile menționate egale, atunci toți acești candidați sunt declarați admiși la opțiunea solicitată.

Admitere liceu 2025. Locuri speciale

Inspectoratele școlare alocă peste numărul de locuri repartizat unităților de învățământ 1—2 locuri special suplimentare la clasă pentru elevii romi, respectiv pentru elevi cu cerințe educaționale speciale (CES), care susțin evaluarea națională.

Admitere liceu 2025: repartizarea elevilor olimpici

Elevii care au obţinut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa naţională a olimpiadelor şcolare organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei sau au obţinut premiile I, II sau III la competiţii internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei pot fi înscrişi în clasa a IX-a, în anul şcolar 2025 -2026, peste numărul maxim de elevi în formaţiunile/clasele de elevi.

Candidaţii pot participa la repartizarea computerizată într-un singur judeţ. Înscrierea candidaţilor care doresc să participe la admiterea computerizată în alt judeţ se realizează la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii.

Admitere liceu 2025. Repartizarea în a doua etapă

Se repartizează în a doua etapă de admitere în învățământul liceal:

  • candidații care au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar nu și-au depus dosarele de înscriere în termen sau au renunțat, în scris, la locul ocupat
  • candidații care nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizați computerizat
  • cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025—2026.

După rezolvarea situațiilor speciale și după a doua etapă de admitere se repartizează și absolvenții clasei a VIII-a care nu au susținut evaluarea națională și cărora nu li se poate calcula media de admitere.

În învățământul liceal, la cursuri cu frecvență redusă, se pot înscrie absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare care împlinesc 20 de ani până la data de 31 august 2025 inclusiv.

Admitere liceu 2025. Calendar

20 mai – 13 iunie 2025: Şedinţe/acțiuni de instruire cu părinţii şi elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere şi a planului de şcolarizare, organizate la unitatea de învățământ sau prin mijloace electronice de comunicare (telefon, e-mail, videoconferință on-line etc.).

23 mai 2025: Transmiterea la Ministerul Educației a broşurilor de admitere ale fiecărui judeţ, în versiune electronică şi tipărită.

19 iunie 2025: Transmiterea de către fiecare unitate de învăţământ gimnazial către comisia de admitere a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenţilor clasei a VIII-a, precum şi a listei elevilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiată sau exmatriculaţi, prin completarea acestor informații în aplicația informatică centralizată.

Unitățile de învățământ vor verifica corectitudinea datelor cu privire la mediile generale de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a și efectuează eventualele corecții până la această dată.

20 iunie 2025: Transmiterea de către comisiile de admitere către Comisia naţională de admitere a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenţilor clasei a VIII-a, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice completării acestor date în aplicația informatică centralizată.

10 iulie 2025: Transmiterea de către Comisia națională de admitere către comisiile judeţene a bazei de date cu mediile de admitere şi a ierarhiei judeţene prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice.

Depunerea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea naţională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă şi literatură maternă, la secretariatele unităţilor de învăţământ de provenienţă.

Admitere liceu 2025. Calendar

11 iulie 2025: Completarea de către secretariatele şcolilor a fişelor de înscriere cu numele/codul unităţii de învăţământ gimnazial, cu datele personale ale absolvenţilor claselor a VIII-a, cu mediile generale de absolvire, cu notele şi mediile obţinute la evaluarea naţională din clasa a VIII-a, cu mediile de admitere, prin preluarea acestora din aplicația informatică centralizată.

11 iulie 2025: Anunţarea ierarhiei la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a absolvenţilor claselor a VIII-a.

Admitere liceu 2025. Probele de aptitudini

12 – 13 mai 2025: Eliberarea/Transmiterea anexelor fişelor de înscriere pentru elevii sau absolvenţii care doresc să participe la probe de aptitudini.

14 – 16 mai 2025: Înscrierea pentru probele de aptitudini

19 – 23 mai 2025: Desfăşurarea probelor de aptitudini

26 mai 2025: Comunicarea rezultatelor la probele de aptitudini. Depunerea contestaţiilor la probele de aptitudini (dacă există prevederi metodologice privind contestarea probelor).

30 mai 2025: Comunicarea rezultatelor finale, în urma contestaţiilor, la probele de aptitudini.

19 iunie 2025: Actualizarea de către comisiile din unitățile de învățământ liceal vocațional a listelor candidaţilor declaraţi admişi la probele de aptitudini, prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, amânaţi sau exmatriculaţi, în aplicația informatică centralizată.

11 iulie 2025: Validarea de către comisia de admitere a listei candidaţilor admişi la liceele/clasele la care s-au susţinut probe de aptitudini şi comunicarea rezultatelor în unitatea de învăţământ liceal respectivă, prin tipărire din aplicația informatică centralizată.

14 iulie 2025: Ridicarea/Transmiterea de la liceele vocaţionale a anexelor fișelor de înscriere ale candidaţilor care nu au fost admişi la clasele pentru care au susţinut probe de aptitudini. Candidaților care nu au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, precum și candidaților care au fost admiși dar care au declarat, în scris, că renunță la locul obținut, li se poate elibera, de către unitatea de învățământ gimnazial, fișa de înscriere, pentru completarea opțiunilor în vederea participării la repartizarea computerizată.

Probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

12 – 13 mai 2025: Eliberarea/Transmiterea anexelor fişelor de înscriere pentru elevii sau absolvenţii care doresc să participe la probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă.

14 – 16 mai 2025: Înscrierea candidaţilor pentru probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă.

Documentele necesare pentru recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine cu proba de verificare a cunoștințelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulaţie internaţională pot fi depuse la unitatea de învăţământ de provenienţă până la data de 26 mai 2025.

20 – 23 mai 2025: Desfăşurarea probelor de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă.

26 mai 2025: Comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă. Depunerea contestaţiilor la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă (dacă există prevederi metodologice privind contestarea probelor).

30 mai 2025: Comunicarea rezultatelor finale, după contestaţii, la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă. Transmiterea către comisia de admitere a listelor cu rezultatele finale la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, prin completarea acestora în Etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026

Admitere liceu 2025: completarea fișelor de înscriere

14 – 21 iulie 2025: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a

Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită! Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului!

Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere.

Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026, completează opțiunile în perioada 16 – 18 iulie 2025.

14 – 21 iulie 2025 Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere.

14 – 21 iulie 2025 Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată.

Admitere liceu 2025: repartizarea computerizată

23 iulie 2025 Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026.

23 iulie 2025 Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal.

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București

24 – 29 iulie 2025 Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați.

29 iulie 2025 Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere.

30 iulie – 1 august 2025 Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.

A doua etapă de admitere 2025

pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026

1 august 2025: Afișarea centrului de admitere, a situației locurilor rămase libere, inclusive a celor destinate candidaților rromi, precum și a celor destinate candidaților aplicația informatică centralizată.

2 – 4 iunie 2025: Ridicarea/Transmiterea anexelor fişelor de înscriere de la unităţile la care candidaţii au susţinut probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă.

4 – 6 iunie 2025: Depunerea/Transmiterea anexelor fişelor de înscriere ale candidaţilor care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, la unităţile de învăţământ de proveniență.

4 august 2025: Înscrierea candidaților pentru probele de aptitudini sau probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă.

A doua etapă de admitere 2025

5– 6 august 2025: Desfășurarea probelor de aptitudini sau a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

7 – 8 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele de aptitudini și la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și rezolvarea eventualelor contestații

11 – 13 august 2025: Primirea cererilor de înscriere a candidaților care:

  • au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar nu și-au depus dosarele de înscriere în termen
  • au fost respinși la liceele/clasele care au organizat probe de aptitudini
  • au susținut probe de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau de limbă maternă în etapa a doua
  • nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizați computerizat, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă.

Primirea cererilor de înscriere a absolvenților clasei a VIII-a care nu au susținut evaluarea națională.

18 – 19 august 2025: Repartizarea candidaților din etapa a doua, de către comisia de admitere

Admitere liceu 2025: învățământul seral

14 iulie 2025: Anunțarea calendarului admiterii la învățământ seral pentru candidații din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026

24 – 25, 28 – 29 iulie 2025: Înscrierea la învățământul seral a candidaților din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026.

30 iulie – 1 august 2025: Repartizarea candidaților din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025 – 2026 pe locurile de la învățământul seral.

Admitere liceu 2025: învățământul cu frecvență redusă

14 iulie 2025: Anunțarea calendarului admiterii la învățământ cu frecvență redusă pentru candidații din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 20 ani până la data de 31 august 2025 inclusiv.

24 – 25, 28 – 29 iulie 2025: Înscrierea la învățământul cu frecvență redusă a candidaților din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 20 ani până la data de 31 august 2025 inclusiv.

30 iulie – 1 august 2025: Repartizarea candidaților din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 20 ani până la data de 31 august 2025 inclusiv pe locurile pentru învățământul cu frecvență redusă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cutremur în sistemul de sănătate: Guvernul anunță sancțiuni pentru medici și spitale, dar și schimbări majore pentru pacienți

Publicat

Publicitate

Guvernul Bolojan a prezentat luni un set de măsuri menite să reformeze sistemul sanitar. Inițiativa vizează creșterea transparenței în utilizarea fondurilor publice, combaterea fraudei, optimizarea rețelei de spitale și facilitarea accesului pacienților la servicii medicale de calitate, scrie alba24.ro.

În cadrul unei conferințe de presă susținute la Palatul Victoria, ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a spus că reforma vizează atât sistemul public, cât și cel privat. Se urmărește o mai bună coordonare și responsabilizare a tuturor actorilor din sănătate.

”Ne propunem o schimbare profundă de abordare: banii din sănătate trebuie să meargă către pacient și către tratamente de calitate, nu către scheme financiare netransparente. Reforma nu înseamnă tăieri de fonduri, ci eliminarea risipei și a abuzurilor”, a declarat Alexandru Rogobete, citat de Mediafax.

UPDATE: Rogobete a anunțat că primele măsuri de reformă în sistemul sanitar prezentate luni vor fi aplicate începând cu 1 august, după consultări cu sindicatele, asociațiile de pacienți, organizațiile profesionale și instituțiile-cheie din domeniu.

Reforma sistemului sanitar. Măsuri propuse

Una dintre direcțiile esențiale ale reformei vizează schimbarea modului de finanțare a spitalelor. Tarifele pentru servicii vor fi corelate cu activitatea reală a unităților sanitare, în funcție de numărul de cazuri și gradul de ocupare al secțiilor. De asemenea, internările care nu sunt justificate medical vor fi limitate, urmând să fie înlocuite cu tratamente în regim de spitalizare de zi sau ambulatoriu.

Tot în zona spitalicească, autoritățile pregătesc introducerea unor sancțiuni clare pentru personalul medical care nu respectă programul de lucru, iar în cazurile grave și repetate, contractul de muncă ar putea fi chiar desfăcut.

Publicitate

Eliminarea unor practici frauduloase

În paralel, se urmărește eliminarea unor practici frauduloase. Spitalele – fie ele publice sau private – care decontează servicii medicale neefectuate vor putea fi sancționate cu până la 10% din valoarea contractului cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate. În plus, dacă nu pot justifica cheltuieli legate de medicamente sau materiale sanitare, vor suporta o penalizare suplimentară de 20%.

Ministrul a anunțat și o măsură corectivă pentru situațiile în care sistemul privat tratează cazuri complicate superficial. Dacă un pacient tratat într-un spital privat revine într-o unitate publică cu complicații în mai puțin de 48 de ore, unitatea privată va fi obligată să suporte costurile intervenției ulterioare.

Fără coplată pentru unii pacienți

Un alt pas important este eliminarea coplății pentru pacienții tratați în cadrul programelor naționale de sănătate, fie că aceștia sunt internați în spitale publice sau private.

„Este inacceptabil ca un pacient dintr-un program național, deja aprobat și susținut de stat, să fie obligat să mai plătească ceva”, a precizat Rogobete.

Reorganizare a rețelei de spitale

Reforma propune și o reorganizare a rețelei de spitale, prin definirea unei noi categorii de spitale strategice, capabile să răspundă prompt în cazuri grave sau situații de urgență. Unitățile sanitare cu adresabilitate redusă vor fi regândite pentru a oferi servicii relevante pentru comunitățile locale.

Pe termen mediu, Ministerul Sănătății dorește și stimularea asigurărilor private, segment care rămâne slab dezvoltat în România, după cum a declarat ministrul. Măsurile vor fi completate de parteneriate între sistemul public și cel privat, pentru a construi un sistem coerent, fără zone gri.

Rectificare bugetară de 10 miliarde lei

Pentru sistemul sanitar este necesară o rectificare suplimentară de 10 miliarde de lei, a afirmat, luni, premierul Ilie Bolojan, care a adăugat că această sumă reprezintă, în condițiile actuale, ”o presiune mare” pe bugetul de stat.

”Anul acesta avem un buget alocat de 77 de miliarde de lei, la care colegii noștri ne-au solicitat o suplimentare obligatorie, în așa fel încât, pe de o parte, să putem să aducem facturile restante la zi – pentru că din martie nu am mai avut capacitatea financiară de a achita integral sumele – și, de asemenea, să putem funcționa până la finalul anului. Pentru asta, ne trebuie cel puțin 10 miliarde rectificare suplimentară, ceea ce reprezintă, în condițiile actuale, o presiune mare pe bugetul de stat”, a declarat Bolojan, potrivit Agerpres.

El a menționat că sistemul de sănătate a acumulat ”probleme mari” în ultimii ani, iar unul dintre aspectele care îi afectează buna funcționare este creșterea accelerată a cheltuielilor.

”Un aspect major este creșterea accelerată a cheltuielilor și nu mai putem să susținem această creștere în anii următori, raportat la veniturile pe care le avem la buget. Cheltuielile care sunt alocate prin Casa Națională de Sănătate sistemului sanitar au ajuns la o pondere de 16% din veniturile curente de la bugetul de stat, față de o pondere de aproximativ 11%, cât am înregistrat în anii trecuți. Doar în pandemie am mai ajuns la această pondere. Pe cale de consecință, există o presiune puternică asupra bugetului pentru acoperirea acestor cheltuieli”, a explicat prim-ministrul.

Criterii de performanță pentru salarizarea medicilor

”Avem o lipsă a criteriilor de performanță în sistem din punct de vedere al salarizării medicilor, nu există sisteme care să încurajeze medicii să lucreze în spitale mai mult, să facă mai multe operații. Și ceea ce am discutat cu domnul ministru este să susținem câteva proiecte-pilot, în care să introducem salarizarea funcției de performanță, în așa fel încât, dacă rezultatele vor apărea, să putem generaliza acest lucru în întreg sistemul, iar medicii să fie plătiți în principal în funcție de performanța pe care o fac”, a explicat Ilie Bolojan.

Premierul a punctat cazurile de șefi de secții din spitale care nu sunt numiți de managerii unităților sanitare. ”Iar dacă sunt numiți de alte instituții, cum sunt universitățile de medicină, de exemplu, sau facultățile de medicină, și nu au un raport de performanță încheiat fără echivoc, cu indicatori clari, cu cei care conduc spitalul, vă puteți da seama că un manager de spital nu are instrumentele necesare dacă nu îi are, în echipele de management, pe șefii de secție, presați de indicatori să facă performanță, să livreze servicii de calitate și eficiente”, a explicat Ilie Bolojan.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu izbucnit într-o gospodărie din Sadoveni. O anexă a fost cuprinsă de flăcări

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această după-amiază, într-o gospodărie din localitatea Sadoveni. O anexă a fost cuprinsă de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Stației Săveni, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Manoleasa. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Aceștia au constatat faptul că ardea acoperișul anexei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă. A ars acoperișul casei pe o suprafața de aproximativ 70 de metri pătrați. S-a salvat și protejat bunurile din interiorul anexei, dar și casa.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

Publicitate

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Activități de educație pentru promovarea integrității desfășurate la Spitalului Județean de Urgență MAVROMATI Botoșani

Publicat

Publicitate

În săptămâna 14-18 iulie 2025, ofițerii de poliție din cadrul Serviciului Judeţean Anticorupţie Botoșani au desfășurat, în cadrul protocolului de colaborare încheiat cu Spitalului Județean de Urgență MAVROMATI Botoșani, activități de educație pentru promovarea integrității cu personalul din cadrul secției psihiatrie, precum și cu persoane care s-au adresat acestei unități medicale pentru a beneficia  de  servicii de sănătate.

În cadrul întâlnirilor cu cadrele medicale și personalul auxiliar, în cadrul tematicii ,,CUM FACEM FAȚĂ CORUPȚIEI?”, au fost prezentate aspecte referitoare la structura organizatorică și competențele Direcției Generale Anticorupție, ca unică structură  de prevenire în arsenalul instituțiilor prevăzute în Strategia Națională Anticorupție implicate în lupta împotriva corupției, subliniind importanța și rolul  prevenției, atât în domeniul sănătății publice, cât și al corupției.

Astfel, pornind de la  misiunea și obiectivele instituției beneficiare, comparativ cu cele ale  Ministerului Afacerilor Interne, ca instituții care au în centru cetățeanul/pacientul, respectiv viața și sănătatea acestuia, au fost prezentate noțiuni juridice referitoare la termenul de funcționar public și răspunderea în planul implicării în acte de corupție a personalului medical, infracțiunile de corupție, tangente domeniului abordat, modalități de sesizare a faptelor de corupție, obligația  atitudinea/reacția  față de corupție, consecințele implicării în fapte de corupție.

Au fost prezentate și dezbătute spețe instrumentate la nivelul DGA, în care au fost implicate cadre medicale, iar în susținerea acestora și au fost difuzate materiale audio-video. Activitățile au fost interactive și au avut un feedback pozitiv, fiind oferite clarificări cu privire la dilemele și întrebările formulate de participanți.

Atât în cadrul activităților susținute împreună cu cadrele medicale, cât și cu cetățenii,  au fost popularizate sistemul telefonic Call-center anticorupție 0800806806, modul de funcționare al acestuia și campania națională ,,E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA!”, obiectivele și sloganurile acesteia, auditoriul fiind încurajat să adopte atitudinile necesare menținerii unui comportament integru.

În vederea realizării unei comunicări eficiente cu instituția noastră, reamintim faptul că la nivelul județului Botoșani, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu nr. 57, jud. Botoșani, telefon: 0231507128, fax: 0231507120, e-mail: botosani.dga@mai.gov.ro, date de contact la care cetățenii pot sesiza faptele de corupție săvârșite de personalul MAI.

Publicitate

 

SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE BOTOȘANI

Citeste mai mult

Educație

Rezultatele finale înregistrate la proba scrisă din cadrul Examenului național pentru definitivare în învățământ – sesiunea 2025, după soluționarea contestațiilor

Publicat

Publicitate

La nivelul județului Botoșani, rata mediilor peste 8 (opt), obținute de candidații care au susținut proba scrisă a crescut la 73,6%, față de 69,6%, înainte de contestații.

La nivel național, procentul candidaților care au obținut medii peste 8,00 este de 69,2%.

Anul acesta, la nivelul județului Botoșani, au fost depuse 36 de contestații la proba scrisă. Toate notele contestate au fost modificate, după cum urmează: pentru 18 lucrări contestate notele inițiale au fost mărite, pentru 18 lucrări notele inițiale au fost micșorate.

Media minimă de promovare a examenului este 8 (opt). Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național.

„Cu un procent de promovare superior celui național, ne bucurăm să vedem că eforturile constante de formare și susținere a profesorilor debutanți dau roade. Acest rezultat demonstrează calitatea resursei umane din învățământul botoșănean. Îi felicit pe toți cei care au promovat și le urez succes în parcursul lor profesional!” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending