Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cum se calculează bursele sociale ale elevilor. Valoarea poate fi suplimentată

Publicat

Publicitate

Pentru bursele sociale ale elevilor se ia în considerare salariul minim pe economie la data de 20 octombrie 2023, conform unei notă a Ministerului Educației. Potrivit documentului, dosarele pentru acordarea burselor s-au depus în maximum 25 de zile de la începutul cursurilor anului școlar 2023-2024, iar lista finală de elevi a fost transmisă de școli către inspectoratele școlare la data de 20 octombrie 2023, potrivit edupedu.ro. Ministerul precizează că aceasta este considerată „data acordării burselor”.
De remarcat este că precizarea Ministerului Educației vine după ce în țară s-au acordat deja de 3 ori bursele: în luna noiembrie 2023 (pentru lunile septembrie și octombrie), în decembrie 2023 (pentru luna noiembrie) și pe 15 ianuarie 2024.

De la 1 octombrie 2023, salariul minim net pe economie este de 2.079 lei, potrivit Economedia. Anterior, salariul minim net pe economie era de 1.898 de lei.
„În anul școlar 2023-2024 cuantumul burselor este stabilit conform prevederilor Legii Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și conform prevederilor Metodologiei-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2023-2024. În cazul burselor de excelență și al burselor sociale, cuantumul, respectiv eligibilitatea se stabilesc în funcție de valoarea salariului minim pe economie la data acordării burselor. Având în vedere faptul că dosarele pentru acordarea burselor s-au depus în maximum 25 de zile de la începutul cursurilor anului școlar 2023-2024, iar lista finală de beneficiari a fost transmisă de unitățile de învățământ către inspectoratele școlare la data de 20 octombrie 2023, aceasta este considerată „data acordării burselor”, se arată în adresa Ministerului Educației.

Cuantumul minim al burselor:

Publicitate

Bursă de excelenţă olimpică I: între 750 și 3000 lei
Bursă de excelenţă olimpică II: 700 lei
Bursă de merit : 450 lei
Bursă socială: 300 lei
Bursă pentru mame minore: 700 lei
Bursă tehnologică: 300 lei
Amintim că valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale sau alte venituri obţinute potrivit legii. Valoarea cu care se măresc este decisă de școli, începând cu acest an, consiliile locale doar alocă sume. Procedura din Sectorul 1, de exemplu, prevede că școlile trebuie să facă lunar cerere pentru banii de la primărie.

Ce este bursa socială, potrivit metodologiei
Articolul 9 – „(1) Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar.

(2) Bursa socială se acordă la cerere, în funcție de situația materială/socială/medicală a elevului, a familiei sau a susținătorilor legali.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Activitatea notarială electronică: Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la notar, în anumite situații

Publicat

Publicitate

Activitatea notarială electronică. Guvernul a aprobat, joi, un proiect de lege privind activitatea notarială electronică. Prin intermediul unei platforme denumită Top-not, notarii vor putea legaliza documente și în variantă digitală care să aibă aceeași valoare ca și documentele pe hârtie, scrie alba24.ro

În plus, în anumite situații nu va mai fi nevoie de prezența fizică a cetățenilor la cabinetele notariale. Noile măsuri ar urma să fie aplicate din anul 2026. 

Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.

Publicitate

„Toate actele şi procedurile notariale electronice vor fi integrate într-o singură platformă IT, denumită Top-not, gestionată de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România”, a scris ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, pe Facebook.

„Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică”, a explicat ministrul Justiției, Alina Gorghiu.

Potrivit acesteia, printre beneficiile proiectului se află şi sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor, precum şi degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale.

Publicitate

Proiectul de lege aduce multiple beneficii pentru profesia de notar public, prin modernizarea și eficientizarea activității acestei profesii, și pentru mediul de afaceri național și internațional, permițând accesul simplificat și rapid la serviciile notariale, eliminând obstacolele distanței fizice și oferind o modalitate sigură de stocare și administrare a documentelor notariale. Actele și documentațiile întocmite în formă electronică vor fi administrate în condiții de securitate, păstrând confidențialitatea și integritatea informațiilor, cu respectarea secretului profesional.

Activitatea notarială electronică. Ce reprezintă actul notarial în formă electronică

Potrivit proiectului, actul notarial în formă electronică, purtând semnătura electronică calificată a notarului public, precum și sigiliul electronic calificat al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, aplicat de platforma Top-not, va fi de autoritate publică și va produce aceleași efecte juridice ca același act notarial întocmit pe suport hârtie.

Notarii publici care optează pentru îndeplinirea actelor și procedurilor notariale în formă electronică vor avea obligația să solicite Uniunii, în prealabil, autorizația pentru desfășurarea activității în această modalitate, precum și accesul la platforma Top-not și la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.

Publicitate

Pentru îndeplinirea unui act sau a unei proceduri notariale în formă electronică, părțile vor sesiza notarul public printr-o cerere semnată cu semnătură electronică calificată.

Actele sau procedurile notariale vor putea fi îndeplinite în formă electronică numai la sediul profesional al notarului public, dacă părțile sunt prezente fizic și semnează actul cu semnătură electronică calificată.

La cererea părților, poate fi întocmit în formă electronică orice act notarial prevăzut de lege, cu respectarea normelor de competență teritorială.

Ce proceduri notariale se vor putea îndeplini în formă electronică

Potrivit proiectului aprobat de Guvern, notarul public va putea îndeplini în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, următoarele acte și proceduri notariale:

  • consultații juridice scrise cu caracter notarial;
  • primirea și păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială;
  • darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică;
  • legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

De asemenea, va putea fi îndeplinită în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, și încheierea de îndreptare a erorilor materiale și, după caz, de completare a omisiunilor vădite privind anumite acte și proceduri notariale, respectiv darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică și legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

Activitatea notarială electronică: Operațiuni prin mijloace electronice, în procedura succesorală

În procedura succesorală notarială vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii privind deschiderea procedurii, însoțită de certificatul de deces în formă electronică;
  • transmiterea cererii de amânare și comunicarea noului termen stabilit;
  • transmiterea cererilor de repunere pe rol a unui dosar succesoral;
  • transmiterea cererilor privind suspendarea procedurii succesorale;
  • transmiterea cererilor de inventariere a bunurilor ce au aparținut defunctului și a celor pentru punerea de sigilii;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

În procedura autentificării înscrisurilor, vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii de îndeplinire a procedurii;
  • verificările și comunicările în/către registrele publice, după caz;
  • transmiterea documentelor necesare în formă electronică;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către Oficiul Național al Registrului Comerțului a actelor privind societățile;
  • transmiterea de către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

Încheierile privind îndreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vădite dintr-un act notarial întocmit pe suport hârtie nu pot fi întocmite în formă electronică.

În exercitarea activității notariale, pot fi îndeplinite de către notarul public, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererilor adresate instituțiilor și autorităților publice;
  • comunicarea cererilor și a oricăror alte documente pentru efectuarea operațiunilor de publicitate imobiliară;
  • solicitarea înregistrării fiscale a contribuabililor, la cererea acestora, ca urmare a îndeplinirii unor acte și proceduri notariale care necesită această operațiune;
  • îndeplinirea formalităților, la solicitarea părții, în vederea exercitării dreptului de preempțiune, în cazurile prevăzute de lege;
  • obținerea oricăror înscrisuri, certificate, avize și autorizații necesare întocmirii actelor și procedurilor notariale.

Eliberarea duplicatelor de pe înscrisurile notariale în altă formă decât cea în care au fost întocmite

La cererea oricăreia dintre părți, a succesorilor acestora, a reprezentantului legal sau convențional, precum și a oricărei persoane care justifică un drept sau un interes legitim, notarul public va putea elibera un duplicat în formă electronică al unui act notarial original pe suport hârtie aflat în arhiva sa, denumit E-duplicat. În cazul în care calitatea de notar public a încetat, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, E-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

La cererea oricăreia dintre persoanele menționate anterior, notarul public care a întocmit actul poate elibera un duplicat pe suport hârtie al unui act notarial original în formă electronică, aflat în arhiva Top-not, denumit A-duplicat. În cazul în care notarul public nu mai este în funcție, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, A-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

În textul duplicatului se reproduc cuvânt cu cuvânt atât cuprinsul înscrisului original, cât şi cel al încheierii prin care s-a încuviințat întocmirea acestuia. În locul semnăturii originale se menționează numele de familie şi prenumele fiecărui semnatar.

Duplicatul va avea aceeași forță probantă ca înscrisul original.

Pe prima pagină a duplicatului eliberat se va face mențiunea E-duplicat sau A-duplicat, după caz.

Emiterea copiei legalizate de pe înscrisuri într-o altă formă decât cea în care acestea au fost întocmite

Notarul public va elibera copii legalizate în formă electronică numai de pe înscrisurile originale pe suport hârtie prezentate de părți.

Se vor putea legaliza copii electronice atât de pe un înscris original pe suport hârtie în întregime, cât şi de pe părţi determinate ale acestuia, după confruntarea copiei electronice cu originalul. Copia electronică în extras cuprinde și elementele esențiale ale înscrisului şi nu poate denatura înţelesul şi conținutul înscrisului.

Notarul public va elibera copii legalizate pe suport hârtie ale actelor originale în formă electronică, după confruntarea copiei pe suport hârtie cu originalul în formă electronică.

Se vor putea legaliza copii pe suport hârtie numai de pe un înscris original în formă electronică în întregime.

Potrivit proiectului, legea va intra în vigoare în termen de 1 an și 6 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Mașină de gunoi în flăcări, la Săveni

Publicat

Publicitate

Pompierii din cadrul Stației Săveni au intervenit în urmă cu puțin timp pentru a stinge un incendiu izbucnit la o autospecială de gunoi care se afla în trafic.

Șoferul acesteia a observat fum în bena de transport a deșeurilor și a oprit imediat în poarta Stației de Pompieri pentru a cere ajutor. Incendiul se manifesta in spațiul de depozitare a gunoiului, fiind stins în cel mai scurt timp, înainte ca acesta să se extindă la întregul ansamblu. Se pare că totul a pornit de la un jar aflat printre deșeurile încărcate în autospecială.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Municipiul Dorohoi rămâne trei zile fără apă. Mai multe comune din jur au aceeași soartă din cauza unei avarii

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează că în urma unei avarii majore survenite pe conducta de transport apă cu diametrul de 1000 mm, Bucecea-Leorda-Dorohoi, se va întrerupe furnizarea apei potabile, pentru a permite echipelor de intervenție să execute lucrările necesare.

Astfel, începând de astăzi, 15 noiembrie 2024, afectați de sistarea furnizării apei potabile sunt consumatorii din municipiul Dorohoi, respectiv din localitățile: Broscăuți, Șendriceni, Leorda, Brăești, Poiana, Dolina, Văculești și Saucenița.

Precizăm că restabilirea la parametrii normali a furnizării apei potabile se va realiza începând cu data de 17 noiembrie 2024, ora 22:00.

Publicitate

Pentru a evita  eventualele efecte negative cauzate de lipsa apei, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani recomandă utilizatorilor afectaţi să-şi creeze minime rezerve de apă pentru perioada de întrerupere.

„Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă asigurăm că se depun toate eforturile pentru a restabili furnizarea apei în cel mai scurt timp posibil!”, transmite Nova Apaserv.

 

Publicitate

 

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Evenimentul „Toamna Bobocilor”, sub lupa polițiștilor. Cluburi și discoteci din municipiul Botoșani, verificate

Publicat

Publicitate

În noaptea de 14 spre 15 noiembrie 2024, intervalul orar 18:00-02:00, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani, împreună cu jandarmii au organizat o acțiune pentru prevenirea faptelor antisociale, acționând în zona cluburilor, discotecilor și localurilor publice din municipiul Botoșani, având în vedere organizarea evenimentului ”Toamna Bobocilor”, fără a fi înregistrate incidente deosebite de tulburare a ordinii și liniștii publice.

 

Astfel, au fost legitimate peste 100 de persoane, cele mai multe depistate în zona cluburilor și discotecilor. 34 dintre acestea au fost atenționate cu privire la comportamentul în societate, iar șase persoane au fost supuse controlului corporal, fără a fi identificate bunuri interzise la deținere.

Publicitate

 

De asemenena, 27 dintre persoane au fost sancționate contravențional, condform Legii 61 din 1991, pentru nerespectarea normelor de conviețuire socială, cu amendă în valoare totală de aproximativ 3.000 de lei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending