Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cum s-au aruncat milioane de euro pe investiții făcute haotic. Stații de epurare și canalizări construite înainte de alimentarea cu apă a localităților

Publicat

Publicitate

Deși s-au cheltuit zeci de milioane pe rețele cu apă și canalizare plus stații de epurare, în județul Botoșani mii de localnici primesc apă cu porția sau stau pe uscat toată vara. Culmea, multe investiții s-au făcut total anapoda, punându-se carul înaintea boilor, scrie Adevărul .

Județul Botoșani este al doilea din România, ca luciu de apă, după Tulcea. Cu toate acestea, în această zonă este o uriașă problemă privind alimentarea cu apă a populației, mai ales în zonele rurale. S-au făcut investiții de milioane de euro, pe rețele de apă și canal în tot județul, dar majoritatea aproape inutile, fără să se simtă o îmbunătățire. Adică, în toiul verii, atunci când lumea are cea mai mare nevoie de apă, la Botoșani, această resursă esențială pentru întreținerea vieții este dată cu porția. Și asta fiindcă majoritatea investițiilor se potrivesc de minune proverbului românesc, ”au pus carul înaintea boilor„.

Jumătate din populația județului, fără apă

Publicitate

De rețelele de apă și canal, dar și de distribuția apei în județ se ocupă societatea Nova Apaserv, operatorul de apă și canal al județului, o firmă privată cu capital exclusiv de stat, unde acționari sunt comunele adunate într-o asociație dar și Consiliul Județean Botoșani. Societatea a realizat un masterplan, acum mai bine de un deceniu jumătate prin care se plănuia extinderea și reabilitarea rețelelor de apă și canal în tot județul. Lucrurile nu au ieșit conform planului. Cel puțin asta arată statisticile. Dintr-un total de 78 de municipii,orașe și comune, 33 nu beneficiază de rețele de apă potabilă. Iar consecințele sunt dezastruoase. În fiecare vară, mii de botoșăneni din mediul rural, care trăiesc exclusiv din agricultură și creșterea animalelor trăiesc un calvar.

Cară de prin iazuri apă cu cisternele pentru a nu le muri animalele. ” Aduc zece transporturi pe zi, adică 120 de tone. În localitate nu avem apă deloc. Nu știu ce o să facă oamenii. Dacă mai ține o lună așa, vor renunța la animale și la tot. ”, spune Cristi Dutcă,   președinte al Asociației Crescătorilor de Animale din Drăgușeni. La Ungureni, vara, localnicii din Plopenii Mici au probleme mari cu apa. Acum doi ani a fost dezastru. Luni de zile au cărat apă cu butoaiele pentru animale. ”Ne mureau animalele de sete. A fost dezastru. Vara, domnule, tocmai vara ori se dă apă cu porția, ori nu se dă deloc„, mărturisește o săteancă din Plopenii Mici. Situație disperată este și în comuna Blândești, localitatea Cerchejeni, acolo unde nu există nicio sursă de apă. Inclusiv majoritatea fântânilor sunt secate.

Milioane de euro dați pentru apă cu porția și stații de epurare nefuncționale

Publicitate

În multe comune sau orașe s-au investit milioane de euro în rețele de apă. Nici așa localnicii nu se pot bucura de această resursă vitală. Și asta fiindcă o parte a rețelelor fie nu au fost preluate de Nova Apaserv fie sunt conectate la niște magistrale vechi și subdimensionate. Adică, nu ajunge apa în rețele. Cel mai bun exemplu este la Flămânzi. O magistrală veche din anii 70, care ducea apa din municipiul Botoșani către filatura comunistă din Flămânzi, alimentează astăzi un oraș și trei comune. Țeava este efectiv distrusă. Chiar și reprezentanții de la Nova Apaserv mărturisesc că au pierderi de aproape 80% pe această conductă. În consecință, apa nu ajunge la oameni. În Flămânzi s-au făcut investiții mari pe rețeau de apă, fiind amenajați în jur de 30 de kilometri de conducte.

Dar localnicii primesc apă cu porția în fiecare vară. De altfel, încă din această lună, din cauza temperaturilor ridicate, Nova Apaserv a anunțat deja că la Flămânzi localnicii vor primi apă, trei ore dimineața și trei ore seara. Colac peste pupăză, la Flămânzi s-a construit și o stație de epurare, care nu funcționează la capacitate maximă cu un debit scăzut de apă sau cu pauze în furnizarea apei. Numai stația de epurare a costat peste 17 milioane de lei. În comuna Vorona este o situație asemănătoare. Nova Apaserv a făcut investiții majore, inclusiv o stație de epurare în valoare de 3 milioane de euro. Stația a rămas în conservare de ani buni fiindcă nu circula apă prin conducte.

Numai paza obiectivului costa 20.000 de lei pe lună. În alte comune,, precum Copălăul, autoritățile locale au făcut rețea proprie de apă, dar din cauza magistralei incapabilă să furnizeze apă suficientă pentru toți cei branșați, oamenii primesc apă cu porția. ”Nu face față, domnule, la atâția utilizatori. Era pentru filatura de la Flămânzi, nu pentru patru comune și un oraș”, precizează un localnic, din satul Cerbu, comuna Copălău. Cu alte cuvinte, fără o magistrală capabilă să aducă apă în toate aceste zone, investițiile în rețelele de apă, canalizare și stații de epurare sunt, momentan, aproape inutile.

Publicitate

Canalizare fără apă

Există și situații în care s-au făcut canalizări înainte ca apa să curgă prin conductele din comună. Ba mai mult decât atât se face și o stație de epurare. O rețetă deja consacrată în câteva zone din județ. Autoritățile locale au făcut canalizarea prin PNDL, cu aproximativ 2 milioane de euro, pentru localnicii din satele Lunca și Bâznoasa. Culmea, culmilor, comuna nu are încă apă, ca să ajute de fapt la funcționarea sistemului de canalizare. Autoritățile locale spun că investiția era necesară și așteaptă să fie adusă și apa în comună, de operatorul județean. ”Canalizarea era foarte necesară. S-a terminat cu wc-ul în fundul curții. Nu este bine nici pentru mediu. „, precizează edilul din Lunca.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Doi bărbați din Gorbănești au „tocat” în bătaie un consătean care a avut nevoie de 50 de zile de îngrijiri. Au fost trimiși în judecată. Începe procesul

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a dispus trimiterea în judecată în stare de arest preventiv a inculpaților:

– T.I., în vârstă de 31 de ani, din com. Gorbănești, jud. Botoşani, cercetat pentru săvârşirea a două infracţiuni de „tentativă la omor calificat” și o infracțiunea de „distrugere”;

– H.C., în vârstă de 43 de ani, din com. Gorbănești, jud. Botoşani, cercetat pentru săvârşirea unei infracţiuni de „tentativă de omor”.

Publicitate

S-a reţinut că, în data de 15.09.2024, în jurul orei 10.35, în timp ce se afla pe un teren din extravilanul satului Silișcani, com. Gorbănești, jud. Botoșani, pe fondul unui conflict spontan, inculpatul T.I., care a mai fost condamnat în trecut pentru o tentativă de omor, i-a aplicat pers. văt. Ș.V. multiple lovituri cu o bâtă în zona capului, mâinilor și picioarelor, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 7-8 zile de îngrijiri medicale, împrejurare în care i-a distrus și un telefon mobil în valoare de 3200 lei; în ziua de 16.09.2024, în jurul orei 10.00, în timp ce se aflau în proximitatea stației peco Talpa din com. Gorbănești, jud. Botoșani, pe fondul unei stări conflictuale anterioare, inc. H.C. și T.I. i-au aplicat multiple lovituri cu un obiect contondent, cu pumnii și picioarele pers. văt. H.O., în zona capului și corpului, cauzându-i leziuni pentru vindecarea cărora a necesitat 45-50 zile de îngrijiri medicale.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Prima zăpadă pune probleme șoferilor. Un TIR a derapat și a blocat drumul, după ce a lovit un stâlp, la Iași

Publicat

Publicitate
Accident rutier pe DN 2, Miroslovești, județul Iași. Pe fondul vitezei, un TIR a derapat și a lovit un stâlp de electricitate, blocând temporar carosabilul.
Echipele DRDP Iași sunt mobilizate în zonă, în încercarea de a tracta autotrenul și a restabili traficul.
„Circulați cu atenție!”, îndeamnă autoritățile.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) PSD a publicat lista integrală a întrebărilor de interes public de care fuge președintele PNL Botoșani. Ce are de ascuns?

Publicat

Publicitate

Mai mulți reprezentanți ai PSD au prezentat, joi, pe rețelele sociale lista integrală a întrebărilor de interes public, rămase fără răspuns, pe care le-au adresat în ultima perioadă președintelui PNL Botoșani, Valeriu Iftime. 

Există o modă la PNL de a spune una în campania electorală și de a face pe dos când se văd cu voturile în căruță. Fostul președinte PNL Florin Vasile Cîțu ne spunea senin să facem distincție între promisiunea creșterii pensiilor din programul electoral al PNL din 2020 și decizia de înghețare a pensiilor pe care a luat-o ca premier în 2021.

La fel face și Valeriu Iftime: la alegerile locale trâmbița peste tot că va veni cu transparența în politică, iar după ce a primit voturile fuge mâncând pământul de întrebările incomode, dar legitime pentru interesul public.

Publicitate

Lista integrală de care fuge „transparentul” președinte al PNL Botoșani:

 

  • ⁠ Au fost sau nu amendate firmele lui Iftime de Consiliul Concurenței pentru că au vândut repartitoare la suprapreț cetățenilor disperați să-și reducă povara costurilor cu energia termică? Dacă da, cum mai poate acum să joace rolul celui care se sacrifică de grija cetățenilor?
  • De ce a pus-o pe avocata PNL, care candidează la Senat, să blocheze acțiunea Primăriei Botoșani de a-i evacua pe chiriașii agresivi din Centrul Vechi? Câte voturi speră să obțină PNL de la cei vizați de evacuare?
  • Cum a obținut fără licitație 90% din cele 7.800 de contracte pe bani publici din care firmele sale au încasat 15 miliarde de lei noi din taxele și impozitele plătite de dumneavoastră?
  • ⁠Câte miliarde de lei noi au încasat firmele sale de la administrațiile locale conduse de PNL, adică de la colegii săi de partid?
  • ⁠Cine sunt acum beneficiarii reali ai firmelor sale? Sunt sau nu rude ale sale până la gradul al II-lea, care nu au dreptul să încheie contracte cu instituția pe care o conduce acum în calitate de președinte?
  • Cum l-a pus Iftime pe fiul său la conducerea Camerei de Comerț Botoșani, pe care a controlat-o până și-a luat mandatul la Consiliul Județean?
  • ⁠De ce se enervează mereu când i se adresează aceste întrebări și își pune secunzii care candidează la Parlament să atace PSD? N-ar fi mai simplu fie transparent și să răspundă? Iar dacă nu răspunde, ce are de ascuns?

 

Publicitate

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

RAR eXpert: Cum poți afla ce probleme are mașina, înainte de a o cumpăra. Verifică kilometrajul, defecțiunile ascunse și istoricul

Publicat

Publicitate

RAR Cluj oferă celor care vor să își cumpere o mașină second-hand, un serviciu de verificare amănunțită cu privire la kilometraj, defecțiuni ascunse sau probleme de identificare a autovehiculului, scrie alba24.ro

Este vorba despre RAR eXpert, implementat în alte regiuni încă de acum doi ani.

”Dacă aduceți mașina în reprezentanță, inginerii îi vor face o verificare amănunțită prin serviciul “RAR eXpert”.

Publicitate

Experiența ne-a arătat cât de vulnerabili pot fi unii cumpărători atunci când cred că au găsit autovehiculul mult așteptat și, pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea credință, pun la vânzare mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul modificat sau, și mai grav, cu probleme de identificare.

Și, uite așa, apar situațiile nefericite în care cumpărați mașini pe care nu le puteți folosi.

Centrul țării este o zonă în care ajung frecvent autovehicule importate din UE, iar acesta este motivul pentru care ne-am asumat și rolul de consultant oficial în materie de achiziții auto și considerăm că sfatul nostru și verificarea pe care o primiți la RAR pot cântări semnificativ la decizia de a cumpăra o mașină” precizează reprezentanții RAR Cluj.

Publicitate

Prin efectuarea verificării RAR eXpert puteți afla și dacă mașina pe care vreți să o cumpărați a fost în trecut implicată în accidente ale căror reparații nu au fost făcute ca la carte și nu mai corespunde criteriilor de fabricație, dacă sunt probleme la geometria roților și la sistemele de frânare și direcție, insesizabile pentru necunoscători, dar care neremediate în timp pot face diferența între o manevră sigură și una cu riscuri.

Sunt verificate elementele de identificare, bazele de date cu vehicule date în urmărire, geometria caroseriei, toate sistemele vitale ale vehiculului și elementele care prezintă deformări, tăieturi sau suduri care ridică semne de întrebare.
Serviciile prin RAR eXpert costă între 270 de lei (identificare) și 400 de lei (evaluarea detaliată a stării tehnice).

FOTO: RAR Cluj – Facebook

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending