Connect with us

Actualitate

Cum poți contesta o amendă auto în 2024: Ce acte sunt necesare și care sunt termenele care trebuie respectate

Publicat

Publicitate

Șoferii care cred că au fost sancționați necorespunzător sau că amenda primită este excesivă au posibilitatea să conteste procesul verbal. Pentru acest lucru, trebuie să urmeze anumite proceduri și să respecte termenele prevăzute de lege, scrie stiripesurse.ro.

 

Procedura de contestare a unei amenzi de circulație este reglementată de Ordonanța de Guvern nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

 

Conform articolului nr. 15 din Ordonanța de Guvern, agenții constatatori autorizați să aplice sancțiuni contravenționale pot fi:

-Primarii;

-Ofițeri și subofițeri din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;

Publicitate

-Persoane împuternicite în acest scop de miniștri.

-Persoane prevăzute în legi speciale;

-Alți reprezentanți ai autorităților publice centrale.

Sancțiunile pe care șoferii le pot contesta includ:

-Avertismentul;

-Amenda contravențională;

-Prestarea de activități în folosul comunității.

Conform legii, se poate aplica o singură sancțiune contravențională principală pentru aceeași abatere, împreună cu una sau mai multe sancțiuni complementare.

Avertismentul și amenda contravențională pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cât și celor juridice, în timp ce prestarea de activități în folosul comunității se aplică exclusiv persoanelor fizice.

Ce acte trebuie să prezinte șoferii

La un control rutinier în trafic, șoferii sunt obligați să prezinte următoarele documente:

-Actul de identitate (cartea de identitate sau buletinul);

-Permisul de conducere;

-Atestatul profesional, în cazul în care este necesar;

-Certificatul de înmatriculare al vehiculului (talonul mașinii);

-Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a vehiculului, care poate fi prezentată și în format electronic.

Este important ca șoferii să aibă aceste documente asupra lor în original în timpul conducerii, deoarece lipsa acestora poate duce la sancțiuni contravenționale.

Procesul-verbal de contravenție întocmit de autorități trebuie să cuprindă următoarele informații, conform legii:

-Data și locul întocmirii procesului-verbal;

-Numele, prenumele, funcția și instituția agentului constatator;

-Datele de identificare ale contravenientului, inclusiv codul numeric personal, ocupația și locul de muncă;

-O descriere detaliată a faptei contravenționale, incluzând data, ora și locul săvârșirii acesteia, precum și circumstanțe relevante;

-Menționarea actului normativ care stabilește și sancționează contravenția;

-Indicarea societății de asigurări, în cazul unui accident de circulație;

Informații privind opțiunea de achitare a jumătății din minimul amenzii în termen de 15 zile, dacă legea permite acest lucru.

Este important ca procesul-verbal să fie întocmit corect și să conțină toate informațiile relevante pentru a fi considerat valid în instanță.

Conform legii, agentul constatator are obligația de a informa contravenientul cu privire la dreptul acestuia de a face obiecțiuni cu privire la conținutul actului de constatare. Dacă există obiecțiuni, acestea trebuie înregistrate separat, în rubrica „Alte mențiuni” a procesului-verbal. Omiterea acestui pas poate duce la nulitatea procesului-verbal. În plus, dacă procesul-verbal nu este semnat de contravenient, agentul constatator trebuie să desemneze un martor care să contrasemneze documentul.

Cum se contestă un proces-verbal de contravenție

Pentru a contesta un proces-verbal de contravenție, este necesar să întocmiți un dosar de contestație, care ar trebui să includă:

-O descriere a faptelor în legătură cu prevederile legale;

-Contestația propriu-zisă;

-O copie a procesului-verbal de contravenție;

-Dovada plății taxei judiciare de timbru;

-Un memoriu împotriva polițistului, dacă este cazul;

-Alte documente justificative relevante.

Acest dosar trebuie depus la serviciul Poliției Rutiere din cadrul Inspectoratului Județean în a cărui jurisdicție a avut loc contravenția.

Care este termenul de contestație

Termenul de contestație pentru o amendă auto în România este, în general, de 15 zile de la data primirii amenzii sau comunicării acesteia. Dacă șoferul a semnat procesul-verbal, se consideră că a luat la cunoștință de acesta, iar termenul de 15 zile începe să curgă din ziua aplicării amenzii. În cazul în care șoferul refuză să semneze procesul-verbal, termenul de 15 zile începe de la data primirii acestuia prin poștă sau curier.

Contestația trebuie depusă la instanța competentă, care este considerată a fi judecătoria în a cărei rază teritorială a fost săvârșită contravenția. Conform articolului nr. 32 din Ordonanța de Guvern nr. 2/2001, contestația suspendă executarea amenzii până la soluționarea cauzei.

Pentru a contesta o amendă auto în instanță, șoferii pot să o facă privind legalitatea procesului-verbal sau temeinicia faptelor consemnate. În ceea ce privește legalitatea, contestația poate viza lipsa sau erorile informațiilor din procesul-verbal, precum datele de identificare ale contravenientului sau ale agentului constatator, data și locul întocmirii procesului-verbal, descrierea faptei contravenționale sau încadrarea în textul legii. Pe de altă parte, în ceea ce privește temeinicia faptelor, șoferii pot contesta descrierea faptei sau aprecierea acestora.

Dosarul de contestație trebuie să conțină o descriere a faptelor, contestația propriu-zisă, o copie a procesului-verbal de contravenție, dovada plății taxei judiciare de timbru, un memoriu împotriva polițistului, dacă este cazul, și alte documente justificative relevante. Acest dosar trebuie depus la instanța de judecată competentă pentru soluționarea contestației.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

APIA Botoșani: Precizări cu privire la eco-schemele din sectorul zootehnic Campania 2024

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Judetean Botoșani informează că până la data de 31.01.2025 inclusiv, solicitantii eco-schemelor din sectorul zootehnic, care prin cererea de plată depusă la Centrele APIA în Campania 2024, și-au asumat voluntar angajamente anuale, trebuie să depună deconturile justificative anuale/trimestriale însoțite de documentele care atestă îndeplinirea cerințelor specifice de bunăstare.

În condițiile în care solicitanții nu depun deconturile justificative vor fi respinși de la plată.

Ecoschemele care se acordă în sectorul zootehnic, pe baza cererii depuse pentru Campania 2024, sunt următoarele:

   PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte;

   ► PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat;

   ► PD-27 – Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate.

Publicitate

Formularul decontului justificativ precum și documentele specifice sunt prevăzute în ”Ghidul informativ pentru solicitanții intervențiilor în sectorul zootehnic, Campania 2024, Ediția II” afișat pe site-ul APIA www.apia.org.ro, si poate fi accesat la link: https://apia.org.ro/wp-content/uploads/2024/06/Ghid-informativ-interventii-sector-zootehnic-C2024-editia-II.pdf.

Reamintim că în conformitate cu prevederile Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024:

  • efectivele de bovine pentru care s-au asumat voluntar angajamente privind eco-schemele „PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte” și „PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşatși pentru care nu au fost respectate condițiile superioare de bunăstare în perioada 01.01.2024 și până la data depunerii cererii de plată, nu vor putea fi eligibile la plată dar nu vor fi sancționate, perioada respectivă fiind considerată perioadă de adaptare.

 

Legislație:

Hotărârea nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat cu modificările și completările ulterioare.

Ordinul nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările si completările ulterioare.

Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024.

Citeste mai mult

Eveniment

Cu ochii pe operatorul de apă: „ADI Aqua” Botoșani va prelua în regim non-stop sesizarile clienților Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

ADI „AQUA BOTOŞANI” s-a constituit în scopul reglementării, înfiinţării, organizării, finanţării, exploatării, monitorizării şi gestionării în comun a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare pe raza județului. Asociația își exercită rolul de monitorizare și control al operatorului Nova Apaserv SA Botoșani în baza Contractului unic de delegare a gestiunii la nivelul județului Botoșani.

 

“În urma analizei amănunțite a activității operatorului  Nova Apaserv  SA, pentru o mai bună monitorizare  si gestionare a deficiențelor care pot surveni în serviciul de alimentare cu apă și canalizare în aria de operare a Nova Apaserv SA,  ADI Aqua vine în sprijinul clienților operatorului prin preluarea in regim nonstop a sesizarilor acestora” a declarat președintele ADI Aqua Botoșani, vicepreședintele CJ Botoșani, dl. Constantin Bursuc.

“Punem la dispoziția utilizatorilor serviciilor de apă și canalizare numărul de telefon 0743149450, funcțional 24 ore/24 unde, prin intermediul aplicației Whatsapp, aceștia ne pot semnala avariile survenite în funcționarea în parametri a sistemului de alimentare cu apă și canalizare aflat in exploatarea operatorului Nova Apaserv SA” precizează directorul executiv al ADI Aqua Botoșani, dl. Dan Deleanu.

Sesizarile vor trebui să conțină adresa exactă și o descriere sumară a situației însoțită de fotografii. Echipele de experți tehnici ale ADI Aqua se vor deplasa la fața locului, vor transmite către operator situațiile apărute și le vor monitoriza până la remediere.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Acțiune a polițișilor pentru prevenirea accidentelor rutiere. 22 de șoferi depistați cu viteză peste limită

Publicat

Publicitate

Luni, polițiști din cadrul Serviciului Rutier au acționat pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere și pentru impunerea unui climat de ordine și siguranță rutieră pe drumurile din județ.

 

Astfel, activitățile s-au desfășurat în intervalul orar 09:00-12:00, pe sectoarele de drum D.N. 29A – în interiorul localității Vârfu Câmpului și pe D.E.58 (D.N. 28B) – pe raza localităților Copălău și Flămânzi, locuri în care au fost înregistrate accidente grave, fiind vizați conducătorii auto care încalcă limita legală de viteză.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost controlate peste 40 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 35 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 40.000 de lei.  22 dintre sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea regimului legal de viteză.

 

Publicitate

Totodată, au fost reținute opt permise de conducere, în vederea suspendării exercitării acestui drept.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Elevii Școlii Gimnaziale „Mihail Kogălniceanu” nr. 8 , Dorohoi au aflat de la polițiști cum să se păzească de accidente

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii rutieri din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au desfășurat activități de prevenire cu elevii Școlii Gimnaziale ”Mihail Kogălniceanu” nr. 8 , Dorohoi.

 

Polițiștii au oferit elevilor  sfaturi cu privire la comportamentul pe care trebuie să îl adopte atunci când sunt pe stradă, precum şi cu privire la măsurile pe care trebuie să le ia atunci când siguranţa le este pusă în primejdie .

 

Accentul a fost pus pe siguranţa rutieră, fiindu-le prezentate principalele reguli de comportament în trafic. Polițiștii au discutat  despre traversarea în siguranță, care sunt regulile de circulație atunci când sunt pe biciclete/trotinete , unde este locul lor în automobil, precum și alte noțiuni de educație rutieră necesare fiecărei categorii de vârstă.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending