Connect with us

Actualitate

Cum poți amâna înscrierea în școala pregătitoare a copilului, după împlinirea vârstei de 6 ani și ce documente sunt necesare

Publicat

Publicitate

Cum poți amâna înscrierea în școala pregătitoare a copilului, după împlinirea de 6 ani și ce documente sunt necesare, scrie alba24.ro.

Există un set de afecțiuni medicale care pot justifica amânarea începerii școlii la vârsta de 6 ani. Aceste afecțiuni pot afecta dezvoltarea fizică, psihică sau emoțională a copilului și îl pot împiedica să facă față cerințelor școlare în mod corespunzător, potrivit legislație.just.ro.

Lista cuprinde boli cronice sau acute, tulburări de creștere, afecțiuni neurologice, cardiace, respiratorii, metabolice, oftalmologice, O.R.L., dermatologice, motorii și psihologice.

Lista de afecțiuni medicale ce pot amâna înscrierea în școala pregătitoare a copilului, după împlinirea de 6 ani

  • Tulburări severe de nutriţie (cu greutate corporală sub 16 kg la băieţi şi sub 15 kg la fete şi/sau hemoglobină sub 9,5 g/dl);
  • Tuberculoză (indiferent de localizare) în evoluţie şi formele recent stabilizate (sub 6 luni de la stabilizare);
  • Leziuni cardiace (congenitale sau dobândite) organice, cu semne incipiente sau manifeste de decompensare;
  • Tulburări de ritm cardiac patente;
  • Boli circulatorii cu tulburări manifeste (arteriopatii, venopatii, limfopatii);
  • Bronhopneumopatii cronice trenante;
  • Astm bronşic sub tratament;
  • Hepatită virală acută (în ultimele 12 luni);
  • Hepatită cronică (persistentă sau agresivă);
  • Sindroame de malabsorbţie neechilibrate terapeutic;
  • Alte afecţiuni digestive cronice cu semne manifeste;
  • Glomerulonefrită (în ultimele 12 luni);
  • Alte nefropatii cronice cu semne de decompensare;
  • Anemii cronice feriprive cu hemoglobină sub 9,5 g/dl;
  • Anemii hemolitice cu crize de hemoliză şi/sau splenomegalie;
  • Anemie Biermer;
  • Talasemie majoră Cooley;
  • Aplazii medulare;
  • Purpură trombocitopenică idiopatică cu splenomegalie;
  • Agranulocitoză;
  • Hipersplenism;
  • Hemopatii cu sângerări;
  • Histiocitoză X cronică;
  • Boala Hand-Schuller-Cristian;
  • Sarcoidoză;
  • Reumatism articular acut, inclusiv Coreea Sydenham (în ultimele 6 luni);
  • Reumatisme cronice în faze evolutive;
  • Colagenoze (lupus eritematos diseminat, sclerodermie, dermatomiozită, periarterită nodoasă);
  • Boli maligne (leucemie, limfoame şi reticuloane maligne etc.);
  • Imunodeficienţe primare;
  • Diabet zaharat insulinodependent tip I;
  • Boli metabolice cu impact asupra dezvoltării somatice şi neuropsihice;
  • Tireotoxicoză (hipertiroidie);
  • Tiroide cronice;
  • Insuficienţă cortico-suprarenală primară;
  • Mixedem congenital;
  • Diabet insipid;
  • Sindrom Turner;
  • Sindrom adrenogenital (hiperplazie suprarenală congenitală) cu pierdere de sare;
  • Deficienţe de creştere staturală din orice cauză (sub 107 cm la băieţi şi sub 105 cm la fete);
  • Alte endocrinopatii manifeste;
  • Obezitate cu insuficienţă respiratorie restrictivă sub 75%;
  • Întârziere mentală uşoară (coeficient de inteligenţă 50-69);
  • Intelect de limită (coeficient de inteligenţă 70-89);
  • Tulburări de dezvoltare a limbajului şi vorbirii;
  • Tulburări specifice de dezvoltare motorie;
  • Tulburări invalidante ale dezvoltării (autism infantil etc.);
  • Tulburări hiperkinetice;
  • Tulburări emoţionale şi imaturitate afectiv-comportamentală (anxios-fobică etc.);
  • Tulburări ale funcţiei sociale (mutism electiv etc.);
  • Ticuri cronice (motorii, vocale, boala Gilles de la Tourette);
  • Alte tulburări de comportament şi emoţionale (encomprezis, enurezis diurn, bolboroseală, balbism etc.);
  • Tulburări mentale organice;
  • Traumatism cranian forte (în ultimele 6 luni) şi sechele după traumatism cranian;
  • Epilepsie cu crize rezistente la tratament;
  • Handicap motor sau neuromotor (paralizii cerebrale infantile – boala Little, plegii; boli neuromusculare miastenii, distrofie musculară Duchenne, miotonii, miopatii; afecţiuni inflamatorii, tumorale, vasculare cerebrale sau periferice);
  • Meningită sau meningoencefalită (în ultimul an) ori sechele după acestea;
  • Alte afecţiuni neuropsihice manifeste;
  • Hipoacuzii cu pierdere socială de auz mai mare de 20 decibeli;
  • Otită medie supurată bilaterală recidivantă (în ultimele 6 luni);
  • Tulburări de dicţie şi fonaţie, care împiedică o comunicare cvasinormală (dificultăţi importante în pronunţarea unor foneme, rinolalie, sigmatism etc.);
  • Sindrom Meni’f3re;
  • Alte boli O.R.L. severe;
  • Scăderea acuităţii vizuale după corecţie la ambii ochi sub 1/2 cc;
  • Scăderea acuităţii vizuale după corecţie la un ochi sub 1/10 (inclusiv lipsa unui ochi), indiferent de acuitatea vizuală la celălalt ochi;
  • Miopie progresivă cu leziuni de coroidoză miopigenă la fundul de ochi;
  • Astigmatism cu tulburări mari de acomodare;
  • Strabism cu tulburări accentuate de motilitate oculară, care necesită tratament ortoptic (sau cu ambliopie forte ori medie, în curs de recuperare);
  • Alte afecţiuni grave oculare (glaucom congenital, dezlipiri de retină sub 1 an, cu acuitate vizuală normală etc.);
  • Eczemă cronică întinsă, rebelă la tratament;
  • Dermatoză micotică manifestă;
  • Dermatoze buloase;
  • Psoriazis întins;
  • Alte boli cronice de piele cu tulburări manifeste;
  • Malformaţii congenitale ale membrelor (ectromelii transversale sau longitudinale, aplazii de membre ori de segmente de membre);
  • Scolioze congenitale sau esenţiale mai mari de 20°;
  • Inegalităţi de membre, mai mari de 2 cm;
  • Luxaţie congenitală de şold;
  • Picior strâmb congenital în tratament;
  • Artrogripoză;
  • Pectus excavatum cu insuficienţă respiratorie de tip restrictiv sub 75%;
  • Osteomielită acută sau cronică;
  • Sechele motorii după poliomielită;
  • Tumori benigne sau maligne ale aparatului locomotor;
  • Osteocondrită de şold;
  • Orice afecţiune traumatică totală chirurgicală cu osteosinteză metalică (fracturi);
  • Alte afecţiuni osteomusculoarticulare, congenitale sau dobândite, cu semne clinice manifeste;
  • Orice afecţiune cronică severă pe care specialistul din domeniul medical respectiv o consideră stânjenitoare unei şcolarizări normale la vârsta de 6 ani.

Documente necesare pentru înscrierea copilului în clasa pregătitoare

Potrivit Edupedu, pentru înscrierea copilului în clasa pregătitoare, părinții trebuie să depună un dosar care să conțină mai multe documente obligatorii.

Acestea vizează atât identificarea copilului și a părintelui/tutorelui legal, cât și îndeplinirea eventualelor criterii suplimentare.

Lista completă a actelor necesare este următoarea:

Publicitate
  • Cerere-tip de înscriere;
  • Copie şi original după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal. Părinții divorțați depun la înscriere și hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă modul în care se exercită autoritatea părintească și unde a fost stabilită locuința minorului;
  • Copie şi original – certificat de naştere copil;
  • Recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare (acolo unde este cazul);
  • Alte documente care să ateste îndeplinirea criteriilor generale şi/sau specifice (acolo unde este cazul).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O familie din Zăicești a fost la un pas să rămână fără casă după ce scuterul electric dintr-o magazie a luat foc

Publicat

Publicitate

Casa unei familii din localitatea Zăicești a fost în pericol în această dimineață, din cauza unui incendiu izbucnit de la un scuter electric.

 

Din fericire, flăcările au fost observate la timp de către vecini, care i-au alertat imediat pe proprietari.

 

La caz au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, cu două autospeciale de stingere. Au ars anexa în care se afla motoscuterul și o parte din acoperișul locuinței, salvatorii reușind să limiteze extinderea flăcărilor la restul casei.

 

Publicitate

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu cauzate de vehicule electrice, ISU Botoșani recomandă respectarea câtorva măsuri:

 

-Folosește doar încărcătorul original. Încărcătoarele incompatibile pot cauza supraîncălzirea bateriei și, implicit, incendii.

 

-Nu lăsa scuterul la încărcat nesupravegheat. Evită să încarci scuterul peste noapte sau atunci când nu ești acasă.

 

-Nu expune scuterul la căldură excesivă. Evită parcarea scuterului în soare puternic sau în apropierea surselor de căldură

 

-Inspectează regulat bateria și cablurile

 

-Nu modifica instalația electrică.

Citeste mai mult

Educație

Definitivat 2025: Peste 9.500 de candidați susțin proba scrisă

Publicat

Publicitate

Proba scrisă din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământ – sesiunea 2025 se va desfășura marți, în 42 de centre – câte unul în fiecare județ.

Potrivit Ministerului Educației, sunt așteptați să participe cei peste 9.500 de candidați (dintr-un total de peste 9.900 înscriși), care au îndeplinit cumulativ următoarele condiții:

* au efectuat un stagiu de predare în specialitate de cel puțin un an;

* dețin calificativul ‘Bine’ sau ‘Foarte bine’ pentru anul școlar în curs;

* au avut cel puțin 8 media aritmetică a notelor obținute la cele două inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective.

Accesul candidaților are loc în intervalul 7:30 – 8:00, pe baza unui act de identitate valabil – carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate – ori, în lipsa acestuia, pașaportul în termen de valabilitate.

Publicitate

Proba începe la ora 9:00 și are o durată de 4 ore, cu posibilitatea prelungirii cu 1 – 2 ore în anumite situații speciale (exemple: pentru candidații nevăzători, ambliopi sau cu anumite deficiențe de vedere sau în situația în care proba se desfășoară prin dictarea conținutului acesteia de către un candidat cu anumite deficiențe, către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfășoară proba respectivă), precizează Ministerul Educației.

Elaborarea subiectelor pentru cele 99 discipline, traducerea acestora în limbile minorităților naționale la solicitarea candidaților, elaborarea baremelor de evaluare și afișarea acestora, după susținerea probei scrise, sunt asigurate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.

După finalizarea probei scrise, subiectele și baremele de evaluare se vor afișa pe pagina web dedicată (ora 15:00) și la avizierele centrelor de examen.

Disciplinele de examen/specializările cu cel mai mare număr de candidați care pot susține proba scrisă sunt: învățământ preșcolar în limba română (2.518 candidați), învățământ primar în limba română (1.632), educație fizică și sport (751) și consiliere psihopedagogică (408).

Toate spațiile alocate examenului (sălile în care se desfășoară proba scrisă, precum și sălile în care își desfășoară activitatea comisiile de examen, comisiile de evaluare a lucrărilor scrise și comisiile de soluționare a contestațiilor etc.) sunt monitorizate audio-video.

Lucrările scrise vor fi evaluate digitalizat în centre constituite la nivel național pe discipline.

Primele rezultate vor fi afișate în data de 15 iulie, în centrele de examen și pe pagina de internet a examenului.

Contestațiile se depun la centrele de examen în zilele de 15 iulie (până la ora 20:00) și 16 iulie (până la ora 12:00). Ele pot fi depuse și online la adresele de e-mail comunicate de inspectoratele școlare prin afișarea la sediul centrelor de examene în ziua susținerii probei scrise.

Rezultatele finale se afișează la centrele de examen și pe site în data de 21 iulie. Acestea vor fi validate prin ordin de ministru în perioada 24 iulie – 14 august.

Media minimă de promovare a examenului este 8 (opt). Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar. Prin accesul la definitivarea în învățământ, cadrele didactice trec de etapa de debutant și pot intra pe o rută ascendentă de profesionalizare, potrivit MEC.

Examenul național pentru definitivare în învățământ poate fi susținut fără taxă de cel mult 3 ori.

Având în vedere prognoza meteorologică anunțată pentru ziua de marți, 8 iulie (caniculă), Ministerul Educației și Cercetării a solicitat inspectoratelor școlare județene să ia măsuri specifice pentru a asigura condiții de organizare/desfășurare adecvate acestei situații.

În acest sens, în spațiile destinate probei scrise trebuie să existe sisteme de climatizare corespunzătoare, apă potabilă pentru candidați și membrii comisiilor, precum și asistență medicală pe întreaga durată a probei. De asemenea, se pot lua orice alte măsuri de ordin logistic, în interiorul cadrului formal aprobat, pentru asigurarea condițiilor optime de desfășurare.

Marți, în intervalul orar 8:00 – 17:00, Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziție linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind desfășurarea probei scrise. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Mucenici Epictet preotul și Astion monahul

Publicat

Publicitate
Aceşti doi sfinţi martiri erau originari din Asia Mică, dintr-un oraş al Frigiei. Epictet s-a născut din părinţi creştini şi a învăţat de mic carte, fiind foarte râvnitor pentru cunoaşterea Sfintei Evanghelii.
Apoi, dorind să slujească toată viaţa lui Hristos, a părăsit casa părinţilor săi şi s-a făcut călugăr în una din mănăstirile Frigiei. Pentru sfinţenia vieţii sale, fericitul Epictet s-a învrednicit de darul preoţiei şi a devenit un neobosit propovăduitor al Evangheliei lui Hristos în patria sa, convertind la creştinism şi botezând în numele Preasfintei Treimi mulţi locuitori frigieni. Printre cei convertiţi a fost şi un tânăr ales, anume Astion, fiul unui magistrat numit Alexandru.
Urmând dascălului şi părintelui său duhovnicesc, fericitul Astion a luat jugul cel bun al lui Hristos, făcându-se călugăr. Datorită persecuţiei lui Diocleţian (284-305), în jurul anului 290, fericiţii Epictet preotul şi Astion monahul şi-au părăsit patria lor şi, râvnind să mărturisească pe Hristos, s-au stabilit în Sciţia Mică (Dobrogea), în oraşul Halmyris, situat pe braţul de sud al Dunării. Aici au propovăduit cu mult curaj Evanghelia lui Hristos, convertind la creştinism un mare număr de păgâni.
Auzind de aceasta, guvernatorul Latronianus a dat poruncă să închidă în temniţă la Halmyris pe fericiţii mărturisitori Epictet preotul şi Astion monahul, chinuindu-i cumplit pentru a se lepăda de Hristos. Văzând însă bărbăţia şi tăria credinţei lor, guvernatorul a poruncit să li se taie capetele de către Vigilantius, unul din judecătorii celor doi martiri. Părinţii tânărului mucenic Astion monahul, Alexandru şi Marcelina, pornind în căutarea fiului lor, au ajuns până la Halmyris. Aici, auzind de mucenicia Sfântului Astion, au fost convertiţi la credinţa în adevăratul Dumnezeu de preotul Bonosus, fiind botezaţi de episcopul de Tomis, Evanghelicus, în a paisprezecea zi de la mucenicia Sfinţilor Epictet şi Astion.

Citeste mai mult

Actualitate

Bolojan: Titularii din Educație nu-și pierd locurile de muncă, nu li se taie din salarii. Se reorganizează bursele

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan a declarat luni că titularii din Educație nu își pierd locurile de muncă și nu li se taie din salarii. De asemenea, bursele nu dispar, dar sistemul se reorganizează pentru ”a deveni sustenabil și meritocratic”,scrie alba24.ro.

Iar bursele nu dispar, dar sistemul se reorganizează pentru a deveni sustenabil și meritocratic. Bursele vor fi acordate doar pentru merit real (minim nota 9, maxim 15% dintr-o clasă), iar burse sociale – pentru nevoi reale. Se elimină, așadar, anomalia prin care aproape o întreagă clasă primea bursă de merit fără performanță.

Gândiți-vă că am avut clase la Bacalaureat care o bună parte erau cu burse de merit, dar unii dintre cei care au dat Bacalaureatul au căzut. Se pune problema când a fost evaluarea corectă”, a spus Bolojan, în plenul reunit al Parlamentului, potrivit Agerpres.

El a adăugat că ”o altă anomalie” a fost aceea că de trei ani valoarea burselor pentru elevi ”a crescut de peste 25 de ori, de la 188 de milioane la 4,7 miliarde”.

”Norma didactică va crește cu două ore, ajungând în felul acesta aproape de norma medie europeană”, a menționat premierul.

Pachetul de măsuri fiscale. Amendamente în Educație

În ceea ce privește domeniul educației, Guvernul a adoptat următoarele amendamente:

Publicitate
  • Mamele minore reintegrate într-o unitate de învățământ vor beneficia în continuare de o bursă lunară în cuantum de 700 de lei pe perioada desfășurării activităților didactice, cu condiția frecventării orelor de curs.
  • Personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control va putea fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:
    • Personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării  în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ.
    • Personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu aceleași norme metodologice
    • Parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și  atribuţiile acestora se stabilesc prin hotărâre de guvern.

Pachetul de măsuri fiscale. Numărul de elevi din clase

În contextul obligației Guvernului de a asigura dreptul constituțional privind păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase și principiile de egalitate şi de nediscriminare, numărul de copii pentru formațiunile de studiu (grupe sau clase) în ceea ce privește învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației  se organizează astfel:

  • unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul standard
  • formaţiunile de studiu, grupe sau clase cuprind un număr de antepreșcolari/ preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul standard.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending