Connect with us

Economie

Cum pot fi folosite noile VOUCHERE SOCIALE aprobate de Guvern și ce categorii de români vor beneficia de acestea

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat în şedinţa de luni proiectul de ordonanţă de urgenţă privind acordarea de vouchere sociale persoanelor vulnerabile pentru compensarea unei părţi din cheltuielile cu hrana. Măsura este cuprinsă în pachetul economico-social „Sprijin pentru România”.

În şedinţa Executivului a fost adoptat proiectul de ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situaţii de risc de deprivare materială şi/sau risc de sărăcie extremă, suportate parţial din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora.

Aproape 3 milioane de beneficiari

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, declara vineri că valoarea totală a acestui program este de 3,1 miliarde lei, precizând că lista de beneficiari finali cuprinde circa 2.861.000 de persoane.

„Valoarea totală a acestui program este de 3,1 miliarde lei şi jumătate din aceşti bani sunt din fonduri europene. Numărul estimat, lista de beneficiari finali, după evidenţele care sunt acum la Casa de Pensii şi Agenţia Naţională de Plăţi Sociale, este undeva în jur de 2.861.000 persoane.

Lista, mecanismul pe care l-am propus şi pe care sperăm să îl aprobe Guvernul, aceste liste de beneficiari aflaţi în evidenţele Caselor de Pensii şi mai apoi cei aflaţi în evidenţele Agenţiei Naţionale de Plăţi Sociale sunt transmise la Ministerul Fondurilor.

Ministerul Fondurilor va fi cel care va încărca pe cardurile beneficiarilor contravaloarea acestor tichete sociale şi mai apoi beneficiarii se vor prezenta la magazinele alimentare din reţeaua pe care o au emitenţii de carduri pentru a-şi putea cumpăra produsele alimentare de bază de care au nevoie”, explica Boloş.

Publicitate

El anunţa că, în acelaşi timp, va începe procesul de distribuire a cardurilor, dar va dura o perioadă până când acestea vor ajunge la beneficiari.

Tichete sociale distribuite la fiecare două luni

Guvernul a anunțat că va distribui tichete sociale în valoare de 250 de lei, la fiecare două luni, bani care pot fi cheltuiți exclusiv pentru a cumpăra produse alimentare și a se servi mese calde în anumite unități.

Printre categoriile de populaţie eligibile să primească tichete sociale pentru alimente de bază şi mese calde se numără pensionarii şi oamenii cu dizabilităţi care au venituri nete lunare proprii mai mici sau egale cu 1.500 de lei, dar şi oamenii fără adopost.

Tichetul social este valabil începând cu data de 1 iunie 2022 până la data de 31 decembrie 2022, reiese din proiectul de OUG

La ce se pot folosi voucherele date de Guvern

Tichetele sociale pe suport electronic vor putea fi folosite de beneficiari doar pentru achiziţia produselor alimentare și plata meselor calde. Aceste tichete nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.

Beneficiarul poate utiliza tichetele sociale, pe baza actului de identitate. Fac excepţie de la această regulă persoanele fără adăpost care vor prezenta un document eliberat de autoritățile publice locale care va atesta identitatea acestora

Categoriile de români care vor beneficia de ajutorul de 250 de lei de la stat:

  • Pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor teritoriale de pensii/sectoriale şi beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 1500 lei
  • Persoanele, copii și adulți, încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1500 lei
  • Familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei
  • Familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei
  • Familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social în condițiile Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare
  • Persoanele fără adăpost astfel cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.

Cum vor fi livrate ajutoarele sociale

Tichetele sociale vor fi livrate de Poșta Română și sunt carduri electronice. Ele vor alimentate automat de către stat, cu câte 250 de lei, la fiecare două luni.

Distribuirea lor va începe de la 1 iunie și vor fi acordate până pe 31 decembrie.

Alte informații utile

  • Banii pot fi utilizați în termen de maxim 12 luni de la data fiecărei alimentări.
  • Nu se pot retrage bani de pe aceste tichete și nu pot fi schimbate în bani.
  • Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate și numai pentru achiziționarea de produse alimentare și de mese calde.
  • Nu se primește rest în bani la folosirea tichetelor sociale.
  • Beneficiarul poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde numai în rețeaua unităților afiliate, pe baza actului de identitate.
  • Sumele nu se impozitează și nu reprezintă bază de calcul pentru stabilirea contribuțiilor de asigurări sociale de stat, asigurări sociale de sănătate sau contribuția asiguratorie pentru muncă și nici nu sunt supuse executării silite.

Cine vor fi beneficiarii voucherelor sociale, acordate de guvern

Potrivit jurnaliștilor de economica.net, care au consultat proiectul de OUG beneficiază de sprijin material sub formă de tichetele sociale, emise pe suport electronic, următoarele categorii de persoane și familii:

  • pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale şi beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 de lei;
  • persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 de lei;
  • familiile cu cel puţin 2 copii în întreținere, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 de lei;
  • familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei;
  • familiile care au dreptul la ajutor social, în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.
  • persoanelor fără adăpost, astfel cum sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare;
  • persoanele care au cel mult 18 ani, aflate în întreținerea familiilor al căror venit mediu pe membru de familie este sub valoarea venitului minim garantat în plată, prevăzut de Legea 416/2001 privind ajutorul social cu modificările și completările ulterioare

Cine nu beneficiază de tichete sociale

Nu beneficiază de tichetele sociale acordate de guvern persoanele care aparţin categoriilor de beneficiari, de mai sus, care la data acordării sprijinului se află în perioada de satisfacere a stagiului militar, execută pedepse privative de libertate, au domiciliul sau reședința în străinătate, beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial, publice sau private.

Ce venituri nu se iau în calcul pentru acordarea tichetelor sociale

Nu se consideră venituri care se iau în calcul la stabilirea pragurilor de venituri enumerat mai sus:

  • alocația pentru susținerea familiei;
  • alocația de stat pentru copii;
  • alocația lunară de plasament;
  • ajutorul social;
  • ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie;
  • indemnizația lunară, bugetul personal complementar lunar şi prestaţiile sociale prevăzute la art. 58 alin. (4) lit. b) şi, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • indemnizația acordată în baza articolului 42 alineatul (4) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • indemnizația lunară de hrană, prevăzută de Legea nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspândirii maladiei SIDA în Romania si de protectie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA;
  • indemnizația lunară de hrană, prevăzută de Legea nr. 302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
    stimulentul de inserție;
  • indemnizațiile, ajutoarele și sprijinul acordate în baza articolului 32 din OUG nr. 111/2010, aprobată prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare;
  • sumele acordate adoptatorilor în baza articolelor 100¹ – 100⁴ din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
    bursele şcolare;
  • stimulentul educaţional oferit sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
  • sprijinul financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu”, cu modificările şi completările ulterioare;
  • veniturile obţinute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
  • alte venituri – definite la articolul 62 din Legea nr.227/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția celor prevăzute la alineatul (1) litera k).

Ce se poate cumpăra cu  tichetele sociale

Tichetele sociale pe suport electronic vor putea fi folosite de beneficiari doar pentru achiziţia produselor alimentare și plata meselor calde. Aceste tichete nu permit efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.

Se interzice unităților afiliate acordarea unui rest de bani la tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde.

Cum se uitilizează tichetele

Beneficiarul poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde numai în rețeaua unităților afiliate, pe baza actului de identitate.

Fac excepţie de la această regulă persoanele fără adăpost care vor prezenta un document eliberat de autoritățile publice locale care va atesta identitatea acestora.

Cum ajung tichetele la beneficiari

Transmiterea tichetelor sociale pe suport electronic se face la domiciliul beneficiarilor, cu confirmare de primire, prin serviciile Poştei Române.

În acest sens, Ministerul Investiției și Proiectelor Europene încheie cu Poșta Română protocol de distribuție a tichetelor sociale pe suport electronic în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, aflată acum în stadiul de proiect de act normativ.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene Fondurilor Europene asigură distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde de la unitatea emitentă către Poșta Română, conform tabelelor centralizatoare comunicate de Ministerul Muncii prin entitățile aflate în subordonarea, coordonarea, sub autoritatea acestuia.

Ce trebuie să conțină tichetele pentru a fi valabile

Fiecare tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde este valabil numai dacă are înscris numărul cu care a fost înseriat de către unitatea emitentă și va conține următoarele informații înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod pe acesta:

  • numele și adresa emitentului și datele sale de identificare;
  • perioada de valabilitate a suportului electronic;
  • numele, prenumele și codul numeric personal al beneficiarului. În cazul persoanei fără adăpost, va conține doar numele și prenumele acesteia.
  • interdicția de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Mai puține accidente grave în Botoșani, însă tot mai mulți șoferi sancționați și prinși băuți la volan

Publicat

Publicitate

Siguranța rutieră, prioritate pentru polițiștii botoșăneni: Scădere a accidentelor grave, dar creștere a sancțiunilor aplicate în trafic

Siguranța traficului rutier rămâne una dintre principalele priorități ale polițiștilor din județul Botoșani, care, în prima jumătate a anului 2025, au desfășurat numeroase activități pentru prevenirea accidentelor și eliminarea din trafic a conducătorilor auto care pun în pericol siguranța celorlalți participanți.

În perioada ianuarie–iunie 2025, polițiștii rutieri au acționat atât în baza planurilor întocmite la nivel local, în urma analizelor realizate asupra evenimentelor din anul precedent, cât și în cadrul Programului Operațiunilor Europene ROADPOL și al Calendarului de acțiuni al Inspectoratului General al Poliției Române.

146 de acțiuni punctuale pentru combaterea principalelor cauze de accidente

Pe întreg teritoriul județului Botoșani au fost organizate 146 de acțiuni (+8 față de aceeași perioadă din 2024), concentrate pe categorii specifice de abateri, sectoare de drum cu risc crescut și intervale orare cu incidență ridicată. În urma acestor activități, au fost descoperite și instrumentate 359 de infracțiuni rutiere, în ușoară scădere față de 2024 (-32).

Tot în cadrul acțiunilor de control în trafic, polițiștii au confiscat 3.400 de țigarete și 67 de metri cubi de material lemnos, descoperite în condiții ilegale de transport sau fără documente justificative.

Publicitate

Peste 16.000 de sancțiuni aplicate în doar 6 luni

Numărul sancțiunilor contravenționale aplicate a crescut considerabil, ajungând la 16.029, cu 2.333 mai multe decât în primele șase luni ale anului trecut. Dintre acestea:

6.064 de sancțiuni pentru nerespectarea regimului legal de viteză;
1.897 pentru neutilizarea centurii de siguranță;
1.153 pentru abateri comise de pietoni;
415 pentru nerespectări ale legislației rutiere de către bicicliști;
138 pentru neacordarea priorității pietonilor;
105 sancțiuni pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice.
De asemenea, au fost reținute 1.804 permise de conducere (+78), dintre care 1.621 pentru suspendarea dreptului de a conduce, 117 au fost anulate, iar 8 retrase din motive medicale. Au fost retrase temporar și 644 de certificate de înmatriculare (+9).

Creștere alarmantă a numărului de persoane reținute pentru alcool la volan

Un semnal de alarmă îl reprezintă creșterea semnificativă a numărului de rețineri pentru infracțiuni legate de conducerea sub influența alcoolului. În primele 6 luni din 2025 au fost reținute 38 de persoane, comparativ cu doar 4 în aceeași perioadă a anului trecut.

Mai puține accidente rutiere grave, dar victimele rămân o preocupare

Analiza accidentelor rutiere grave arată un trend descendent. În prima jumătate a anului 2025 au fost înregistrate 181 de accidente, cu 8 mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 33 au fost accidente grave, iar 148 ușoare.

În ceea ce privește urmările, s-au înregistrat 188 de persoane rănite ușor (-12) și 24 de persoane rănite grav (-1). Numărul deceselor s-a menținut la același nivel: 13 persoane și-au pierdut viața în urma accidentelor.

Cele mai multe accidente grave au avut loc în zilele de vineri (24%) și joi (21%), în intervalul orar 14:00–22:00, când s-au înregistrat 16 accidente grave și 85 ușoare.

Principalele cauze ale accidentelor grave: bicicliștii și traversările neregulamentare

Printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor grave s-au numărat:

  • abateri ale bicicliștilor – 7 cazuri;
  • traversarea neregulamentară a pietonilor – 6 cazuri;
  • viteza neadaptată sau neregulamentară – 3 cazuri;
  • neacordarea priorității pietonilor și vehiculelor – câte 3 cazuri fiecare.

Deși datele statistice indică o scădere a numărului de accidente grave și a victimelor rănite, creșterea numărului de sancțiuni, precum și a cazurilor de conducere sub influența alcoolului, arată că responsabilitatea în trafic trebuie să rămână o prioritate atât pentru autorități, cât și pentru fiecare participant la trafic. Poliția Rutieră Botoșani va continua acțiunile de prevenire și control, pentru a asigura un climat de siguranță pe drumurile publice.

Citeste mai mult

Eveniment

IPJ: Mai puține infracțiuni pe străzile din Botoșani. Lovirile și furturile, în scădere semnificativă în 2025

Publicat

Publicitate

În primele șase luni ale anului 2025, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au fost înregistrate 535 de fapte penale stradale, comparativ cu 655 de fapte în aceeași perioadă din 2024, ceea ce reprezintă o scădere de 18,32%.

Cele mai frecvente infracțiuni stradale raportate în prima jumătate a anului 2025 sunt lovirile sau alte acte de violență – 262 de fapte (față de 323 în 2024), în scădere cu 19,70%, și furturile – 123 de fapte (față de 161 în 2024), în scădere cu 25,90%.

În ceea ce privește cele 123 de infracțiuni de furt, se remarcă o scădere de 38 de fapte comparativ cu perioada similară din 2024. Acest declin este reflectat în reducerea numărului de furturi din buzunare, poșete și genți (-25), din autoturisme (-12), precum și a altor tipuri de furturi, cum ar fi furturile auto (-4) și de bani (-3). Totuși, se înregistrează o ușoară creștere în alte categorii de furturi (+6).

Scăderi ale faptelor stradale au fost raportate atât în mediul urban, cu 96 de fapte mai puțin față de anul precedent, cât și în mediul rural, cu o reducere de 24 de fapte.

Citeste mai mult

Eveniment

Arhim. Clement Haralam, născut la Botoșani, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale, distins cu Crucea Patriarhală

Publicat

Publicitate

Arhim. Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale, a împlinit miercuri frumoasa vârstă de 70 de ani – o viață dedicată lui Hristos și slujirii semenilor prin rugăciune și liturghisire.

Cu acest prilej, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a înmânat Crucea Patriarhală, cea mai înaltă distincție din Patriarhia Română, acordată pentru activitate de excepție în Biserică și în sprijinul acesteia.

Distins în special pentru activitatea cultural-misionară

„Vă mulțumim pentru activitatea extrem de bogată”, a spus Patriarhul României la ceremonia de decernare desfășurată la Reședința Patriarhală.

„În mod deosebit am apreciat publicarea de texte muzicale pentru slujbele Bisericii noastre. Această activitate de diortosire și tipărire a muzicii bizantine în versiune românească a contribuit foarte mult la lucrarea misionară a Bisericii.”

Patriarhul Daniel i-a oferit Crucea Patriarhală Marelui Eclesiarh al Catedralei Patriarhale istorice, Arhim. Clement Haralam, miercuri, 23 iulie 2025. Foto: Ziarul Lumina / Mihnea Păduraru

„Vă dorim ani mulți cu sănătate, împreună cu toată obștea de la Catedrala Patriarhală istorică!” i-a urat Patriarhul Daniel Părintelui Arhimandrit Clement Haralam.

Născut într-o familie numeroasă

Arhimandritul Clement Haralam s-a născut în 23 iulie 1955, la Zlătunoaia, județul Botoșani, într-o familie cu opt copii.

Publicitate

Tradiția familiei nu este străină de nevoințele monahale: Arhim. Clement Haralamb, unchiul său dinspre tată, un monah ajuns la vârsta centenară, a fost distins în 2023 cu Crucea Patriarhală, după mai mult de șapte decenii de slujire monahală.

În umbra marilor duhovnici

Arhim. Clement Haralam, viitorul Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale, a crescut în tinda Mănăstirii Sihăstria, de unde a luat povață de la Sf. Cuv. Paisie și Cleopa, precum și de la viitorul stareț al Schitului Prodromu din Sf. Munte Athos, Cuviosul Petroniu Tănase.

A urmat cursurile Seminarului Teologic din Mănăstirea Neamţ (1970 -1975), apoi a studiat la Institutul Teologic de Grad Universitar din București.

A desfășurat o bogată activitate misionară și liturgică, fiind slujitor la Catedrala Mitropolitană din Iași, stareț al Mănăstirii „Sf. Trei Ierarhi” din Iași, slujitor la Catedrala Mitropolitană „Sf. Spiridon” – Nou și la Mănăstirea Antim, ambele din Capitală.

Pentru o perioadă, în 2006, a condus obștea nou-înființatei Mănăstiri „Sf. Dimitrie cel Nou” din Middletown, în statul american New York.

Mănăstirea de metanie și viețuirea în Athos

Arhim. Clement Haralam s-a închinoviat în obștea Putnei în timpul stăreției Arhim. Iachint Unciuleac, dar a avut perioade în care a viețuit și în Sf. Munte Athos.

„Părintele Clement a adunat numeroase mărturii, printre care și biografiile celor care s-au aflat la conducerea Schitului românesc Prodromu, capitol care vorbește despre istoria de peste un veac și jumătate a lăcașului chinovial”, scrie Episcopul vicar Timotei Prahoveanul al Arhiepiscopiei Bucureștilor în volumul „Clerici slujitori al Catedralei patriarhale și ai Capitalei” (Cuvântul Vieții, 2023).

Prezența în Capitală a unor slujitori bisericești care s-au nevoit în Sfântul Munte „înseamnă binecuvântare pentru viața duhovnicească a Biserici, pentru credincioși, dar și pentru clerici”, subliniază ierarhul.

Foto credit: Ziarul Lumina / Mihnea Păduraru

Citeste mai mult

Eveniment

Precizări ale Poliției cu privire la informațiile apărute online despre un autoturism suspect în comuna Ungureni

Publicat

Publicitate

Cu privire la informațiile apărute în mediul online, referitoare la prezența unui autoturism suspect în comuna Ungureni, facem următoarele precizări:

Până la acest moment, cele semnalate nu au fost confirmate, iar persoana care a alertat autoritățile a menționat că s-a speriat în momentul în care autoturismul respectiv ar fi oprit în apropierea sa. Nu au fost semnalate alte aspecte care să contureze comiterea unei fapte de natură penală.

Sesizarea este în atenția polițiștilor, iar în situația în care vor apărea date de interes public, acestea vor fi comunicate în mod oficial.

Recomandăm cetățenilor ca, în cazul în care dețin informații despre fapte care pot afecta siguranța publică, să se adreseze de îndată celei mai apropiate unități de poliție sau să apeleze numărul unic de urgență 112.

Precizăm faptul că fiecare sesizare de acest gen este tratată cu operativitate și profesionalism, în cel mai scurt timp, fiind angrenate forțe care să identifice și să dispună măsurile legale ce se impun.

Totodată, atragem atenția asupra faptului că alertarea nejustificată a polițiștilor constituie contravenție si se sancționează cu amendă de până la 4.000 de lei, conform legislației în vigoare.

Publicitate

FOTO cu caracter ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending