Connect with us

Actualitate

CSAT a constatat că TikTok a influenţat alegerile prezidenţiale din România: Un candidat a beneficiat de o expunere masivă

Publicat

Publicitate

„Un candidat la alegerile prezidenţiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferenţial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic”, arată CSAT, citat de mediafax.ro.

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării nu are atribuţii legate de desfăşurarea procesului electoral, însă, în cazul în care există elemente cu impact asupra securităţii naţionale, se impune analiza acestor aspecte în cadrul unei reuniuni a CSAT.

La şedinţa de joi, reprezentanţii autorităţilor cu atribuţii în domeniul apărării, al ordinii publice şi al securităţii naţionale au prezentat evaluări cu privire la posibile riscuri la adresa securităţii naţionale, generate de acţiunile unor actori cibernetici statali şi non-statali asupra unor infrastructuri IT&C, suport pentru procesul electoral.

Potrivit documentelor prezentate, membrii Consiliului au constatat că au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral.

De asemenea, a fost confirmat faptul că, în actualul context de securitate regional şi mai ales electoral, România, alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO, a devenit o prioritate pentru acţiunile ostile ale unor actori statali şi non-statali, în special Rusia, existând din partea acesteia un interes în creştere pentru a influenţa agenda publică în societatea românească şi coeziunea socială.

„Din analiza documentelor a reieşit, totodată, că, prin încălcarea legislaţiei electorale, un candidat la alegerile prezidenţiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferenţial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligaţia de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligaţie impusă prin legislaţia electorală.

Publicitate

Astfel, vizibilitatea candidatului respectiv a crescut semnificativ în raport cu ceilalţi candidaţi care au fost recunoscuţi de algoritmii TikTok drept candidaţi la alegerile prezidenţiale, iar conţinutul promovat de aceştia a fost filtrat masiv, diminuând exponenţial vizibilitatea acestora la nivelul utilizatorilor platformei.

Acest tratament preferenţial a fost potenţat cu nerespectarea de către TikTok a Deciziei Biroului Electoral Central, care a constatat că, în fapt, compania chineză, contrar celor comunicate în mod oficial autorităţilor române, nu a implementat sub niciun aspect prevederile Deciziei BEC”, transmite CSAT.

Din această perspectivă, CSAT a luat act de faptul că, în mod cert, reţeaua de socializare TikTok, prin neimplementarea Deciziei BEC, nu a respectat normele legale care reglementează desfăşurarea procesului electoral, cu impact asupra rezultatului final al acestuia.

În acest sens, membrii Consiliului au cerut autorităţilor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, celor cu atribuţii în buna desfăşurare a procesului electoral, precum şi organelor de urmărire penală să întreprindă de urgenţă demersurile necesare, conform competenţelor legale, pentru clarificarea aspectelor prezentate în şedinţa CSAT.

Reacţia TikTok

TikTok a declarat că susţine un spaţiu digital sigur în România şi respinge acuzaţiile privind influenţarea alegerilor din România, într-un comunicat oficial.

„În urma alegerilor recente din România, doresc să reafirm angajamentul de neclintit al TikTok de a oferi un spaţiu digital sigur, transparent şi de încredere pentru cei 8 milioane de utilizatori români ai platformei noastre. Pe TikTok, oamenii se reunesc pentru a învăţa, descoperi şi conecta, iar protejarea confidenţialităţii, securităţii şi siguranţei lor este prioritatea noastră principală”, a scris, într-un comunicat, Jakub Olek, director TikTok de relaţii guvernamentale pentru Europa Centrală şi de Est.

El a mai spus că „o serie de rapoarte eronate şi înşelătoare au ridicat întrebări cu privire la rolul TikTok în timpul acestor alegeri, denaturând măsurile ample pe care le-am implementat pentru a sprijini procesul electoral din România. Este de menţionat că majoritatea candidaţilor au interacţionat activ cu românii pe diverse platforme digitale, nu doar pe TikTok. Permiteţi-mi să vă asigur că TikTok a luat măsuri exhaustive pentru a asigura integritatea platformei înainte, în timpul şi după alegeri”.

Potrivit TikTok, strategia pentru alegeri „se bazează pe trei piloni principali. În primul rând, protejăm integritatea alegerilor eliminând dezinformările nocive despre procesele civice şi electorale, colaborând cu fact-checkeri pentru a evalua acurateţea conţinutului şi etichetând afirmaţiile care nu pot fi verificate. În al doilea rând, împuternicim oamenii conectându-i cu informaţii din surse de încredere, ajutându-i să facă distincţia între fapte şi ficţiune. În cele din urmă, colaborăm cu experţi pentru a contracara ameninţările emergente şi a sprijini integritatea alegerilor la nivel global.

Ca dovezi ale acestui efort, oferim următoarele date pentru perioada septembrie-noiembrie a acestui an:

-Am eliminat peste 66.000 de conturi false, 7 milioane de aprecieri false şi 10 milioane de urmăritori falşi.
-Am prevenit 40 de milioane de aprecieri false şi am blocat crearea a peste 216.000 de conturi spam.
-Până în prezent, nu am găsit dovezi ale unei operaţiuni de influenţă ascunsă pe platforma noastră în ultimele săptămâni legate de alegerile prezidenţiale din România, nici ale unei influenţe externe.
-În raportul nostru lunar privind Operaţiunile de Influenţă Ascunsă pentru septembrie, am dezvăluit că am întrerupt o reţea care viza publicul român, deşi aceasta nu avea legătură şi nu a jucat niciun rol în promovarea campaniei lui Georgescu.
-Deşi unii au susţinut existenţa a 5.000 de conturi false legate de interferenţe electorale, investigaţiile noastre nu au găsit dovezi care să susţină această afirmaţie”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Facebook, WhatsApp și Instagram au picat în Europa și în SUA. Zeci de mii de utilizatori sunt afectați și în România

Publicat

Publicitate

Au existat peste 105.000 de incidente în care oamenii au raportat probleme cu Facebook și peste 70.000 cu Instagram, potrivit reuters.

 

WhatsApp, aplicația de mesagerie a Meta, a fost, de asemenea, căzută pentru mai mult de 12.000 de utilizatori.

Unii utilizatori Facebook și Instagram au postat pe platforma rivală X că s-au confruntat cu o eroare care spunea că „ceva nu a mers bine” și că Meta lucrează pentru a o repara.

Platformele s-au confruntat cu o altă întrerupere în luna octombrie.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (307)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

În „România literară” nr. 6 din 2019, Gellu Dorian publică un interviu cu Liviu Ioan Stoiciu, laureatul ediţiei a XXVIII-a a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu”. Reţinem  din spusele laureatului: 1. „Pentru mine scriitorii adevăraţi, valoroşi, aveau autoritatea din naştere a unui nobil”; 2. „Nu o dată scriitorii de azi sunt puşi pe baricade adverse, „tribalizaţi”; 3. „Azi scriitorul, dacă nu e ignorat cu totul, e marginalizat, nu mai e loc la tribună pentru el; îşi cultivă steaua fiecare după cum crede de cuviinţă, plin de frustrări, intolerant, redus la un fel de observator depăşit de vremuri”; 4. „Schimbarea discursului poetic a venit de la sine, „scriind înainte”,  au trebuit să treacă ani să intru pe un alt făgaş decât cel dinainte, pe altă „formulă” (impropriu zis); 5. „N-am încredere în criticii care cred că au o reţetă estetică de scris versuri şi dau sfaturi şi sentinţe şi nu lasă poeţii să scrie aşa cum cred ei de cuviinţă, peste orice direcţie lirică, şi nu cum vor criticii”; 6. „Nu sunt nici „posedat” când scriu, nici „inspirat”, am conştiinţa unei acumulări de energie creatoare care trebuie eliberată”; 7. „Trăiesc o adevărată dramă la recitire, tot ce am scris mi se pare a fi prost, eşuat, fără valoare”; 8. „Da, scriu numai pentru sufletul meu, nu pentru public (nu pentru critici sau pentru poeţi), îmi respect cererea naturală  de a mă exploata, pentru a supravieţui”; 9. „Cred că fiecare dintre noi e altceva la masa de scris, unii mai aşezaţi, mai normali, alţii mai zbuciumaţi, mai atipici, lăsaţi aşa de la mama natură”; 10. „Eu sunt aşa cum arăt în opera mea poetică, atotprezent, cu bolboroseli mitice şi fraze epice clare, care ies din tiparul liric, pe cât posibil în permanentă evoluţie şi involuţie la nivel lingvistic, mă recunosc în fiecare vers, în tot fragmentarismul operei mele”; 11. „Eu sunt în asemenea hal născut, că trebuie să-mi ascund gândurile de propriul subconştient, fiindcă sunt pedepsit dacă mă laud (îmi anulează orice plan propus)” etc.;

  1. D. Zeletin, în „Ateneu” nr. 1 din 2006, face o paralelă între Sadoveanu şi Vasile Voiculescu. Continuăm să reţinem: 16. SADOVEANU: „poezia prozei sale stă în vorbire, instrument al vorbirii lirice” – VOICULESCU: „poezia prozei sale e condensată în secretul vieţii concrete, de unde prestigiul tăcerii lucrurilor necântate”; 17. SADOVEANU: „vederea e în alb / negru, scotopică” – VOICULESCU: „vederea e cromatică, fotopică”; 18. SADOVEANU: „scrutează lumea la depărtarea care-l defineşte ca filozof plutitor pe largi perspective crepusculare” – VOICULESCU: „îşi propune să vadă lumea de aproape, din vecinătăţi unde culoarea frapează recomandând structuri şi s-o exprime prin înţelegere de biolog”; 19. SADOVEANU: „totul se realizează ca reverie” – VOICULESCU: „totul se realizează ca revelaţie”; 20. SADOVEANU: „planează egal, păstrându-şi altitudinea” – VOICULESCU: „se afundă spre a se înălţa”;

La pagina 194-195 a jurnalului său, „Întoarcerea din Iad” (ediţie îngrijită şi cuvânt înainte de Florentina Toniţă, Editura „Eikon”, Bucureşti, 2018), Camelia Răileanu face unele aprecieri privind  punctele de vedere exprimate de Gellu Dorian şi Lucian Alecsa faţă de cele două cărţi de poezie pe care le-a scris. Reţinem: 1. „Gellu Dorian vorbeşte de „existenţa (mea) tragică” şi de „disperare”. Greşeşte, pentru că le caută în poeme scrise înainte de operaţie şi bineînţeles că nu le găseşte. Dar finalul arată o percepţie bună. Spune că fac victorie din zi în zi din viaţa mea care merge mai departe cu siguranţa memoriei clipei ce a trecut, şi a celei ce va veni”; 2. „Gellu Dorian a făcut din mine un personaj în cronica sa, de altminteri blândă”; 3. „Acum doi ani, scriind despre prima mea carte, un alt poet (Lucian Alecsa), mă numea „condamnată la întuneric”, legându-se de boala mea, fără îndoială. Acum mă văd din nou în situaţia de a mă întreba de ce îi fascinează pe oameni boala unui poet tânăr. Toată cronica se bazează pe o regretabilă eroare, aceea că poemele publicate sunt scrise după operaţie, când în realitate doar 2-3 din cele scrise în ultimii doi ani sunt înserate în cărţile mele. Mi se exploatează boala pentru a „condimenta” cronica” etc.

           

Publicitate

Despre prima carte de poezie a Cameliei Răileanu am scris şi eu la timpul respectiv. Recenzia mea se intitula „Împăcarea culturii cu natura” şi a fost publicată în „Actualitatea botoşăneană” nr. 1066 din 22 iulie 1998. Recenzia a fost reluată sub acelaşi titlu şi în cartea mea „Chipul efemerului. Jurnal din Actualitate(a)” (Editura „Agata”, Botoşani, 2008).  Se pare că autoarea n-a citit-o  la momentul apariţiei, sau i s-a părut neinteresantă pentru a-şi exprima un punct de vedere în „Jurnalul” său. Reiau rândurile scrise de mine: „Citind „Dimineaţa cercului”, o suspectez pe Camelia Răileanu (profesor de limba şi literatura română la Şcoala nr. 16 din Botoşani) de frondă feministă, fără ca autoarea să facă aceasta dintr-un capriciu gratuit, ci mai mult dintr-o necesitate a vârstei.  Cartea este o „invitaţie” la risipirea misterului feminin, la deschiderea acelei „cutiuţe fermecate” pe care numai femeia o are şi-i dă superioritate. Titlul, „Dimineaţa cercului”, e o provocare. „Cercul” de aici  fiind sexul, „dimineaţa” nu reprezintă altceva decât timpul dezvirginării, când orice femeie e coaptă şi e plină de dorinţele dezlegării enigmelor feminine: „ca să dau de tine, / urc în două, trei, sau patru labe / spirala turnului mov / de pe care poţi vedea /toată tristeţea lumii. / venită să mă arunc de pe turn, / e de-ajuns să-mi întinzi o mână / ca să fac din ea / o scară de urcat în ceruri…”.

            Punând accent pe stările personale şi adeptă a lui Freud, poeta sugerează mereu experienţe. Spre exemplu, trecerea din copilărie în adolescenţă: „A venit ursul din tine să / muşte cu dinţii lui din felia mea / de vis cu urşi de pluş…”.

            Suntem obişnuiţi ca în „poşeta” feminismului să găsim mode, isterie, capricii, intimităţi gratuite, nulităţi simpatice etc. Nu se întâmplă la Camelia Răileanu. Deşi nu este adepta liniştii fiindcă poeta vrea, în general, dezbatere şi zbucium, cartea se sustrage tiptil acestei constatări şi, asemenea multor cărţi de acest gen, întăreşte o afirmaţie a psihanalistului francez Andre Green: „Suntem cu toţii nişte isterici, cu excepţia când ne scriem lucrările”.

            Într-o carte a sa, Marin Mincu se  întreabă: „Ce să gust mai întâi, cultura sau natura?” Camelia Răileanu dă un răspuns acestei dileme: „Iubirea mea / e o infantă înzorzonată / în candorile mitice / ale sufletului tău, iar tu / un straniu Velasquez / desenându-mi sub picior / treapta sinucigaşă.” Să privim „Dimineaţa cercului” şi ca o încercare reuşită de împăcare a culturii şi naturii”;

Primesc un mesaj de la poetul Cezar Haiura cu referire la recenzia pe care i-am făcut-o cărţii sale de poezie „Poet de contrabandă”: Lăsând la o parte mulţumirile, care sunt absolut obligatorii din partea mea, nu pot să nu remarc un critic literar de forță si subtilitate în persoana dumneavoastră. Sunteţi singurul care a remarcat ceva din ciclul „Între maluri”…care e o metaforă în integralitatea sa. Vă felicit şi va doresc să publicaţi la un nivel cât mai înalt”;

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Programul Casa Verde Fotovoltaice ar putea fi suspendat sau amânat

Publicat

Publicitate

Programul Casa Verde Fotovoltaice întâmpină noi probleme. Acesta ar putea fi suspendat. Înscrierile în program s-au încheiat în urmă cu două luni, iar beneficiarii încă nu își pot alege un instalator autorizat pentru montarea panourilor. Instalatorii nu pot fi aleși pentru că au apărut suspiciuni legate de garanțiile firmelor participante, potrivit TVR Info.

Iar una dintre companiile excluse a dat Ministerul Mediului în judecată.

În program au fost acceptate până acum aproape 66.00 de persoane fizice. Acestea vor avea 90 de zile la dispoziţie pentru a alege un specialist.

Termenul este strâns, având în vedere că până la finalul anului mai sunt circa trei săptămâni. Cele mai multe panouri vor fi montate pe imobilele beneficiarilor abia în 2025.

Programul Casa Verde Fotovoltaice ar putea fi suspendat sau amânat

Mircea Fechet, ministrul Mediului, a explicat situația, pentru sursa citată:

”Au fost nişte probleme în ceea ce priveşte procesul de validare al instalatorilor, în sensul în care o parte din garanţiile solicitate erau acoperite prin nişte instrumente financiare nebancare ce nu respectau legislaţia. Am dat posibilitatea acelor instalatori să redepună scrisorile de garanţie bancară”.

Publicitate

”Este importantă de fiecare dată transparenţa şi uşurinţa de a întra într-un program şi de a beneficia de acest program. Pentru instalatori este important să ştie datele acestor garanţii de participare, că anumite IFN-uri sau societăţi sunt valide sau nu în program şi ce variante sunt ca să treci de acest pas”, spune, pentru TVR Info, Dan Tudose, CEO companie energie verde.

Programul Casa Verde Fotovoltaice ar putea fi din nou în pericol de suspendare, situație similară cu cea de anul trecut.

O firmă ale cărei scrisori de garanţie au fost respinse de Administraţia Fondului pentru Mediu a dat în judecată Ministerul Mediului.

”În funcţie de ce va spune instanţa poate să însemne de la câteva luni întârziere, două maxim trei luni până la aproape un an”, spune Dan Pîrşan, preşedinte Asociaţia Prosumatorilor.

Citeste mai mult

Eveniment

Alertă alimentară: Ciocolată retrasă de la vânzare din magazinele Lidl. Care sunt motivele anunțate de ANSVSA

Publicat

Publicitate

Un sortiment de ciocolată a fost retras de la vânzare din magazinele Lidl. ANSVSA a anunțat că produsele vizate au ”gust nespecific”, scrie alba24.ro.

Potrivit anunțului ANSVSA, produsul poate fi returnat în toate magazinele Lidl. Contravaloarea produsului va fi returnată, chiar și fără prezentarea bonului fiscal.

Produsul vizat este ”Calendar de Crăciun” cu cod EAN 5900847005785, producător Milano sp. z o.o. S.K.A.

„Millano sp. z o.o. S.K.A. regretă să vă informeze că, din cauza unei modificări senzoriale – gust nespecific, care nu reflectă calitatea şi savoarea standard a produsului, toate loturile de calendare de Crăciun livrate în magazinele Lidl România, după cum sunt prezentate în imaginile de mai sus, sunt rechemate de la consumator”, este precizat în anunț.

Retragerea vizează exclusiv produsul „Calendar de Crăciun” cu cod EAN 5900847005785 de la producătorul Millano sp. z o.o. S.K.A. Alte produse ale producătorului Millano sp. z o.o. S.K.A. vândute de Lidl Romania nu sunt afectate de rechemare.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending