Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: ,,Proștii sub clar de lună” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rublică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Născut în 1930, în București, într-o familie modestă, Teodor Mazilu, un scriitor complex, autor de nuvele, romane, poezie, eseu filosofic, debutează ca dramaturg în anul 1962 cu excepționala piesă Proștii sub clar de lună, o satiră acidă la adresa ipocriziei lumii contemporane lui, actuală atunci, acum și, posibil, peste încă jumătate de secol. Presa vremii consemna că spectacolul a fost foarte bine primit, salutat de public cu multe aplauze și cu cereri de rejucare. Într-un social ce impune nevoia de oameni noi și, în același timp, un social al contrastelor (reminiscențe burgheze – proletariatul), deveneau tot mai vizibile extremele: indivizii reprobabili – șarlatanii, hoții, escrocii, pe de o parte, și indivizii capacitați de noile ideologii – ridicoli, absurzi, falși, pe de altă parte. Iar din astfel de opoziții de rol, firește, a rezultat umorul de situație, sarcastic, ironic susținut de  comicul de intrigi și de caractere.

Și, dacă la început, cenzura a considerat că piesa are un puternic rol  educațional, după câteva reprezentații a revenit asupra aprecierilor, interzicând  spectacolul, motivându-se că, se subînțelege că personajul pozitiv ia în batjocoră condiția omului integru (Mircea Zaciu,„Jurnal”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995). Următoarele două piese ale lui Teodor Mazilu: Aceiași nebuni fățarnici și Mobilă și durere, respectând oarecum rigorile cenzurii de moralitate și educativitate, au fost avizate, iar micile șopârle, strecurate în texte, trecute cu vederea.

Teodor Mazilu a scris teatru, iar personajele dramaturgiei sale (Gogu, Clementina, Ortansa, Emilian etc.) au învins timpul și au devenit personaje-tipice pentru epoca de tristă amintire, pentru epoca postdecembristă, pentru prezent. Teodor Mazilu a adus pe scenă o lume atât de obscură și, în același timp, atât de cunoscută până la el: tipologia șmecherului, impostorului, șarlatanului, delapidatorului de profesie; a individului ridicol, ipocrit, fals în haina statului, fals sie însuși; a femeii obediente; a femeii dominante. Despre el, Marian Popa a scris în Istoria Literaturii Române: „În concepţia lui Teodor Mazilu, contrastul comic dintre aparenţă şi esenţă prezintă particularitatea că esenţa devine aparenţă și invers, într-o dialectică socială a degradării sau deformării valorilor, personajele sale trăind pozitiv negativul și invers”.

Piesa este o radiografie pură a prostiei și ticăloșiei, în general, fenomene complexe, perniciozitatea lor fiind direct proporțională cu această complexitate în care intră în proporții egale, imoralitatea, necinstea și peste care vine să se suprapună și o anumită disponibilitate spirituală. Combinații de calități care îi oferă personajului central, Gogu, interpretat într-un mod excepțional de actorul Bogdan Horga, obținerea celor mai substanțiale efecte comice, precum și dezvăluirea unui caracter de tonalitate grotescă.

În acest spectacol, înainte de toate, misiunea regizorului artistic, Vlad Cepoi a fost de a ne prezenta perspective actuale, posibile prin identificarea de corespondențe în cotidian, atât din punctul de vedere al tipologiei personajelor, cât și a acțiunilor acestora, a îndeletnicirii lor, a scenografiei, oferind spectacolului actualitate, contemporanitate. Spectacolul gândit de regizor este la ordinea zilei.

Publicitate

De aceste priorități a ținut cont și scenograful Gelu Rîșca, renunțând la anumite didascalii ale autorului (spațiile interioare), pentru a construi spectacolul într-un loc oarecum misterios, cimitirul – un spațiu ce poate fi interpretat din mai multe perspective cum ar fi: sfârșitul unei relații, locul comun a celor ce sunt și a celor ce nu mai sunt, locul de întâlnire al respectivelor entități, locul ferit de ochii lumii unde se pot face tranzacții, unde se poate sta comod și în voie cu mâna întinsă sau cu mâinile pe piept.

La Teatrul Național din Iași, prin anii 90,  piesa a avut și un altfel de decor: peronul unei gări, chioșcuri, tonete, bănci, tomberoane, gunoi…, iar printre acestea, Gogu și găinăriile lui, Gogu și bișnițăriile lui, nimic mai tipic anilor 90. Personajele lui Vlad Cepoi și scenografia lui Gelu Rîșcă, în acest spectacol, sunt mai actuale ca oricând, sunt de aici și de acum. Și pentru că nu pot ieși din scenografia  impecabilă, și pentru că relația personajelor cu obiectele pe care le populează era atât de strânsă, nimic nu putea fi mai sugestiv, mai expresiv și mai simbolic decât să induci perceperea respectivelor morminte ca pe niște: paturi individuale (dispuse la distanță), conjugale (unite), prietene  (apropiate), dușmane  (spate în spate). Până și activitatea de schimbare a decorului a fost inclusă în regia spectacolului, în penumbră. Se manevrau niște morminte pe roți și lăsau să se înțeleagă că așa este și în viață.

De sugestie ține și faptul că acele morminte incluse în scenografie de regizorul artistic Vlad Cepoi și de scenograful Gelu Rîșca aveau sex. Pe două dintre ele, deasupra postamentului de marmură, tronau crucile virile, iar pe celelalte două, lipsa crucifixului era materializată de două cercuri (alungite) – să zicem loc pentru fotografii, atât a vrut imaginația mea cuminte să înțeleagă.

Un alt mare plus, rezultat din conlucrarea celor doi creatori de spectacol, este deplasarea accentelor de pe comedia de limbaj (dominantă în textul lui Mazilu) pe comedia de situație (cum se prezintă spectacolul), implicit determinată de scenografie. Prin acest cadru adecvat regiei, spectacolul a fost perceput mai degrabă ca un decupaj din romanul Sonata pentru acordeon a prozatorului Radu Aldulescu, scriere ce excelează prin personaje și situații suburbane mai actuale ca oricând. Astfel, spectacolul cotidianului a fost transpus în spectacolul scenei, iar aceasta înseamnă actualitate.

Un alt aspect care a impresionat până și pe copiii din sală a fost plutirea pe roți: la Mazilu, duhurile plutesc; la Vlad Cepoi, duhurile au roți, plutirea fiind lunecare în cercuri, parcă în jurul propriului ax, parcă în jurul universului, și – Doamne! –  cum mai pluteau, cum mai dansau – balet, curat balet pe Heverboard (așa spune google că se cheamă) – soacra și socru interpretaţi de Irina Mititelu și Florin Aionițoaei. Și pentru că regizorul artistic și scenograful s-au gândit să uniformizeze mișcarea, să-i imprime o anumită dinamică, au pus și mormintelor roți pentru a sugera  poziționări ale  interpreților față de viața proprie, față de viețile celorlalți.

Nu a scăpat regizorului artistic nici detaliul culorilor:  petele de galben întărind starea de ură, lașitate, trădare, egoism, nebunie, gelozie. Galbenul curs din lună peste  recuzită, peste ținuta actorilor. Galbenul, acolo unde trebuia să sară în ochi: ciorapii fini ai Ortansei, șosetele, pălăria, batista lui Gogu,  halatul cu flori galbene al Clementinei, cămașa lui Emilian.

„Proștii sub clar de lună sunt niște îngeri cu cazier”, spunea Eugen Simion. Îngeri bicolori, bipolari, bisociali, bidimensionali, îngeri travestiți, îngeri dispuși, îngeri expuși, îngeri supuși. Și pentru că și Lucifer tot înger se cheamă, supremul înger, unicul înger, Gogu, personajul jucat de actorul Bogdan Horga, provoacă, susține și combustionează intriga. Lucifer, unicul înger, încearcă un fel de metamorfoză, de reîncarnare, transformare în om cinstit, măcar până trece controlul financiar,  replica sa „Gogul se transformă”  (aluzie la o piesă interpretată de Mihai Mărgineanu), stârnind hohote de râs în sală. Dar nu, Gogu doar amenință cu altă identitate, Gogu renunță la avatari, pentru a-și încheia reprezentația vertical, dârz, semeț, mândru, pentru că el este Gogu și Gogu este unic. Comedia, înainte de toate, își ia personajele din viața cotidiană, comedia este cu atât mai actuală, cu cât personajele sunt actuale. Astăzi pe Gogu l-am întâlnit pe pietonal, la servici, în piață, în târgul de mașini, la spital.

Și nu doar personajul Gogu a fost la înălțime în acest spectacol, toți actorii și-au dus în suflet personajele, au îmbrăcat caracterele acestora, toți actorii și-au însușit identitățile cotidiene ale personajelor. ,,Personajele sunt interesante prin incapacitatea lor de a trăi, deoarece copiază de la oamenii din jur gesturi caracteristice pentru diferitele sentimente pe care ei ştiu că trebuie să le trăiască, dar sunt incapabili să le simtă”, a declarat regizorul artistic Vlad Cepoi.

Astfel, Bogdan Horga îl poartă pe Gogu cu siguranță între ipocrizia sentimentală și impertinența interlopului, între regrete false, mutații false, atitudini false. Actorul are prezență scenică desăvârșită, umple scena, o vitalizează, o tensionează, o relaxează. Actorul se capacitează funcție de nevoia de metamorfozare a personajului.

Alexandru Dobynciuc, în personajul Emilian, reușește să ridicularizeze o altă tipologie de individ, pe funcționarul obedient ce se crede un fel de buric al pământului. Alexandru Dobynciuc face din Emilian un personaj deja pitoresc în arealul târgului, un personaj stăpân pe situație și dincolo de ghișeul unei instituții financiare. Astfel, actorul reliefează în mod echilibrat duplicitatea personajului său, satisfăcând  orgoliul acestuia de bun funcționar atât în jocul de-a prostia, de-a amorul rănit, cât și pentru a  identifica delapidatorul. Omphalosul Emilian.

Personajul lui Alexandru Dobynciuc se face plăcut mai ales prin comicul de limbaj, replicile sale, rostite în diferite registre (dârzenie, cutezanță, iscodire, pe de o parte, și lehamete, dezinteres, plictis, dezgust, pe de altă parte) conturează identitatea personajului reprobabil.

O interpretare la fel de realistă ne oferă actrița Alexandra Acalfoae în rolul Ortansei, femeia diavolească. Actrița conferă personajului vulgaritate, indecență, tupeu, obrăznicie, impertinență, fățărnicie, duplicitate, trăsături temperamentale ce fac personajul mai mult decât credibil. La Ortansa, necinstea este agresivă precum la Gogu, iar jocul de-a dragotea este grotesc. Ortansa, personaj cu respondențe evidente în cotidian, se impune tocmai prin nimicnicia ei, prin naturalețea obscenității.

Celălalt personaj feminin, Clementina, opusa Ortansei, femeia plângăreață, femeia neajutorată, femeia docilă, capătă identitate scenică prin prestanța foarte bună a actriței Ella Nistor. Dozarea personajului, într-o descreștere a personalității până spre anulare,  reliefează, de fapt, condiția de femeie nătângă, neajutorată, expusă și, în final, dispusă la toate combinațiile partenerului conjugal. „Tragedia folosește angoasele noastre profunde, comedia, mecanismele noastre de apărare contra lor”, spunea Mauron. Clementina, singurul tragic din acest spectacol, strivit de angoase, decepții, eșecuri, se anulează, câte puțin, până la epuizare.

Și, pentru ca tabloul să fie complet și complex, trebuie să amintim de două  identități la fel de importante (socrul și soacra), comice prin modul lor de intrare în scenă (teleportate parcă din lumea  umbrelor), doi îngeri bătrâni: doi Diogeni cu felinarele în mână, prin cetate, (prin cimitir) căutând-și odraslele pentru a le da modele de viață prin propriile exemple. Împreună la bine și la greu – împreună și pe lumea cealaltă. Două personaje, interpretate impecabil de Florin Aionițoaie și Irina Mititelu, încearcă să acorde diapazonul tinerilor după orga lor răgușită și dezacordată.

Conchidem, astfel, spectacolul „Proştii sub clar de lună” îşi propune și reușește un exerciţiu de transfer  al cotidianului pe scenă, și dincolo de porția consistentă de râs, dincolo de bucuria de a descoperi actorii ce pun patimă și suflet în roluri, reprezentația în sine poate fi percepută ca o atitudine față de tragicul perenității societății noastre, de melodrama existențialității de zi cu zi, de hidoșenia cetății cu zidurile aproape prăbușite, de românismul în expansiunea sa spre mediocru, spre ipocrizie, spre ignoranță, spre prostie.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: Prins cu 580.000 de dolari ascunși în cartușe de țigări. Vameșii de la Siret, uluiți

Publicat

Publicitate

O descoperire de proporții a avut loc la Punctul de Trecere a Frontierei Siret, unde o echipă mixtă de polițiști de frontieră și inspectori vamali a identificat joi seară, 20 iunie 2025, o sumă impresionantă de bani ascunsă într-un mod inedit: în interiorul unor cartușe de țigări.

În jurul orei 21:30, pe sensul de intrare în România, s-a prezentat un tânăr de 28 de ani, cu dublă cetățenie româno-ucraineană, care se deplasa pe jos, având asupra sa două sacoșe. În urma controlului de frontieră, autoritățile au constatat că bărbatul transporta 10 cartușe de țigări, cu mult peste limita permisă de legislația vamală – maximum două pachete per persoană.

Surpriza a venit în momentul verificării amănunțite a cartușelor, când au fost descoperite, pe lângă cele 68 de pachete de țigări fără timbru fiscal, și nu mai puțin de 580.000 de dolari americani ascunși printre produsele de tutun. Suma nu fusese declarată, deși legislația impune obligația raportării la sume ce depășesc 10.000 de euro sau echivalentul în valută.

Autoritățile au reținut atât banii, cât și țigaretele, iar în cauză a fost deschis un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de contrabandă, conform art. 270 alin. 2 lit. a din Legea nr. 86/2006, modificată prin OUG 85/2022.

Reprezentanții Poliției de Frontieră atrag atenția că nerespectarea reglementărilor privind declararea sumelor de bani poate atrage sancțiuni dure, inclusiv confiscarea integrală a acestora.

Călătorii sunt îndemnați să consulte legislația vamală înainte de a trece frontiera, pentru a evita situații similare și pentru a contribui la combaterea activităților ilegale transfrontaliere.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Dialog viu între generații de filologi: Școala de vară de la Ipotești revine cu o nouă ediție dedicată cercetării literare

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești găzduiește, în perioada 24–28 iunie 2025, cea de-a VII-a ediție a Școlii de vară pentru tinerii cercetători filologi, un eveniment devenit tradiție în peisajul academic românesc.

Dedicată masteranzilor și doctoranzilor pasionați de studiile literare, ediția din acest an propune tema „Studiile literare românești, în proiecte și proiecții”, cu accent pe cartografierea noilor direcții de cercetare promovate de noile generații.

Evenimentul este organizat de Memorialul Ipotești în parteneriat cu Centrul de Cercetare în Filologie Modernă și Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Timp de cinci zile, participanții vor fi implicați într-un dialog interdisciplinar, stimulat de prelegeri susținute de cercetători români și internaționali.

Conferința de deschidere va avea loc marți, 24 iunie, ora 17.00, și va fi susținută de dr. Iulian Costache (Universitatea din București). În fiecare dimineață vor urma conferințe tematice: dr. Jessica Andreoli (Universitatea din Torino) va vorbi despre transferul cultural româno-italian în secolul XX, dr. Marius Popa va analiza literatura română de expresie franceză, iar dr. Ștefan Firică va explora literatura migrației post-1990.

După-amiezile vor fi rezervate workshop-urilor de cercetare și sesiunilor de mentorat, unde tinerii filologi își vor putea expune propriile proiecte. Activitățile vor culmina pe 28 iunie cu o întâlnire din seria „Eminescu – personaj de roman”, având-o ca invitată pe scriitoarea Florina Ilis, autoarea romanului „Viețile paralele”.

Ediția din acest an, coordonată de prof. dr. Ioana Bican, promite să fie o platformă de reflecție critică, dar și de inspirație profesională pentru tinerii cercetători, în inima locului unde poezia lui Eminescu respiră și astăzi.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Testarea națională pentru elevii clasei a VIII-a începe luni, 23 iunie 2025. La Botoșani sunt 52 de centre de examen

Publicat

Publicitate

Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a începe luni, 23 iunie 2025, iar la Botoșani sunt organizate nu mai puțin de 52 de centre de examen.

La nivelul județului Botoșani, sunt înscriși, pentru a susține examenul, 3501 absolvenți, din care 53 cu cerințe educaționale speciale și 2 absolvenți din seriile anterioare. Repartizarea în săli se va face în ordine alfabetică, pe centrul de examen.

Copiii vor primi, la prima probă, codurile care vor înlocui numele în momentul comunicării rezultatelor. Acestea vor fi publicate pe http://evaluare.edu.ro/.

Lucrările din alte județe vor fi corectate în Centrul zonal de evaluare de la Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani, cu o subcomisie la Liceul „Regina Maria” Dorohoi, folosindu-se platforma de evaluare digitalizată care a fost dezvoltată astfel încât, în situația unor punctaje diferite la itemii de tip grilă, lucrarea să fie transmisă din nou către cei doi evaluatori inițiali pentru verificare și remedierea erorilor.

De asemenea, pentru o evaluare cât mai unitară, înainte de începerea evaluării, Ministerul Educației și Cercetării va organiza ședințe de instruire cu profesorii corectori din toată țara, atât la limba și literatura română, cât și la matematică.

„În preajma examenului de Evaluare Națională 2025, vreau să transmit tuturor absolvenților de cl. a VIII-a un mesaj de încredere și încurajare. Vă îndemn să priviți această etapă nu doar ca o simplă probă de cunoștințe, ci ca pe o oportunitate de a vă demonstra puterea de a transforma efortul și dedicarea voastră în rezultate concrete!

Publicitate

Nu uitați că succesul nu este definit exclusiv de nota de la examen, ci de întreaga voastră evoluție și de curajul de a continua să învățați. Vă îndemn să rămâneți concentrați, motivați și optimiști! Mult succes! „, a transmis inspectorul școlar general al județului Botoșani, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

Citeste mai mult

Eveniment

Rețea inteligentă de gaze naturale în comuna Roma: Proiect de peste 7,5 milioane lei, scos la licitație

Publicat

Publicitate

Primăria comunei Roma din județul Botoșani, a lansat oficial procedura de achiziție publică pentru realizarea rețelei inteligente de distribuție a gazelor naturale, un proiect de infrastructură așteptat de locuitori de mai mulți ani.

Anunțul a fost publicat în platforma electronică de achiziții publice (SEAP), iar valoarea totală estimată a contractului se ridică la 7.576.285,11 lei.

Licitația vizează servicii complete de proiectare (faza Proiect Tehnic – PT și Detalii de Execuție – DDE), asistență tehnică din partea proiectantului, precum și execuția efectivă a lucrărilor de construcție.

Proiectul poartă denumirea: „Dezvoltarea rețelelor inteligente de distribuție a gazelor naturale în vederea creșterii nivelului de flexibilitate, siguranță, eficiență în operare, precum și de integrare a activităților de transport, distribuție și consum final în comuna Roma cu localitățile aparținătoare (Roma și Cotârgaci), județul Botoșani”.

Lucrările propuse constau în realizarea unei rețele moderne de distribuție pe o lungime totală de 15.823 metri, utilizând țeavă din polietilenă tip PE 100 SDR 11. Toate detaliile tehnice sunt disponibile în documentația de atribuire, inclusiv în Documentația Tehnică pentru Autorizarea Lucrărilor de Construcții (D.T.A.C.).

Operatorii economici interesați au la dispoziție 10 zile pentru a solicita clarificări înainte de data limită de depunere a ofertelor. Autoritatea contractantă a precizat că va răspunde la toate solicitările de clarificare cel târziu cu 6 zile înainte de termenul limită de depunere.

Publicitate

Prin această investiție, administrația locală urmărește modernizarea serviciilor publice de utilitate, reducerea consumului energetic și creșterea confortului cetățenilor. De asemenea, rețeaua inteligentă va permite o mai bună monitorizare și gestionare a fluxurilor de gaze, adaptată cerințelor actuale de eficiență și sustenabilitate.

„Proiectul se înscrie în strategia locală de dezvoltare durabilă și de atragere de fonduri europene și guvernamentale pentru modernizarea infrastructurii comunale”, a transmis primarul comunei Roma, Cosmin Cîșlariu.

Sursa foto ilustrativ: Arhiva Botoșani24.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending