Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: ,,Proștii sub clar de lună” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rublică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Născut în 1930, în București, într-o familie modestă, Teodor Mazilu, un scriitor complex, autor de nuvele, romane, poezie, eseu filosofic, debutează ca dramaturg în anul 1962 cu excepționala piesă Proștii sub clar de lună, o satiră acidă la adresa ipocriziei lumii contemporane lui, actuală atunci, acum și, posibil, peste încă jumătate de secol. Presa vremii consemna că spectacolul a fost foarte bine primit, salutat de public cu multe aplauze și cu cereri de rejucare. Într-un social ce impune nevoia de oameni noi și, în același timp, un social al contrastelor (reminiscențe burgheze – proletariatul), deveneau tot mai vizibile extremele: indivizii reprobabili – șarlatanii, hoții, escrocii, pe de o parte, și indivizii capacitați de noile ideologii – ridicoli, absurzi, falși, pe de altă parte. Iar din astfel de opoziții de rol, firește, a rezultat umorul de situație, sarcastic, ironic susținut de  comicul de intrigi și de caractere.

Și, dacă la început, cenzura a considerat că piesa are un puternic rol  educațional, după câteva reprezentații a revenit asupra aprecierilor, interzicând  spectacolul, motivându-se că, se subînțelege că personajul pozitiv ia în batjocoră condiția omului integru (Mircea Zaciu,„Jurnal”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995). Următoarele două piese ale lui Teodor Mazilu: Aceiași nebuni fățarnici și Mobilă și durere, respectând oarecum rigorile cenzurii de moralitate și educativitate, au fost avizate, iar micile șopârle, strecurate în texte, trecute cu vederea.

Teodor Mazilu a scris teatru, iar personajele dramaturgiei sale (Gogu, Clementina, Ortansa, Emilian etc.) au învins timpul și au devenit personaje-tipice pentru epoca de tristă amintire, pentru epoca postdecembristă, pentru prezent. Teodor Mazilu a adus pe scenă o lume atât de obscură și, în același timp, atât de cunoscută până la el: tipologia șmecherului, impostorului, șarlatanului, delapidatorului de profesie; a individului ridicol, ipocrit, fals în haina statului, fals sie însuși; a femeii obediente; a femeii dominante. Despre el, Marian Popa a scris în Istoria Literaturii Române: „În concepţia lui Teodor Mazilu, contrastul comic dintre aparenţă şi esenţă prezintă particularitatea că esenţa devine aparenţă și invers, într-o dialectică socială a degradării sau deformării valorilor, personajele sale trăind pozitiv negativul și invers”.

Piesa este o radiografie pură a prostiei și ticăloșiei, în general, fenomene complexe, perniciozitatea lor fiind direct proporțională cu această complexitate în care intră în proporții egale, imoralitatea, necinstea și peste care vine să se suprapună și o anumită disponibilitate spirituală. Combinații de calități care îi oferă personajului central, Gogu, interpretat într-un mod excepțional de actorul Bogdan Horga, obținerea celor mai substanțiale efecte comice, precum și dezvăluirea unui caracter de tonalitate grotescă.

În acest spectacol, înainte de toate, misiunea regizorului artistic, Vlad Cepoi a fost de a ne prezenta perspective actuale, posibile prin identificarea de corespondențe în cotidian, atât din punctul de vedere al tipologiei personajelor, cât și a acțiunilor acestora, a îndeletnicirii lor, a scenografiei, oferind spectacolului actualitate, contemporanitate. Spectacolul gândit de regizor este la ordinea zilei.

Publicitate

De aceste priorități a ținut cont și scenograful Gelu Rîșca, renunțând la anumite didascalii ale autorului (spațiile interioare), pentru a construi spectacolul într-un loc oarecum misterios, cimitirul – un spațiu ce poate fi interpretat din mai multe perspective cum ar fi: sfârșitul unei relații, locul comun a celor ce sunt și a celor ce nu mai sunt, locul de întâlnire al respectivelor entități, locul ferit de ochii lumii unde se pot face tranzacții, unde se poate sta comod și în voie cu mâna întinsă sau cu mâinile pe piept.

La Teatrul Național din Iași, prin anii 90,  piesa a avut și un altfel de decor: peronul unei gări, chioșcuri, tonete, bănci, tomberoane, gunoi…, iar printre acestea, Gogu și găinăriile lui, Gogu și bișnițăriile lui, nimic mai tipic anilor 90. Personajele lui Vlad Cepoi și scenografia lui Gelu Rîșcă, în acest spectacol, sunt mai actuale ca oricând, sunt de aici și de acum. Și pentru că nu pot ieși din scenografia  impecabilă, și pentru că relația personajelor cu obiectele pe care le populează era atât de strânsă, nimic nu putea fi mai sugestiv, mai expresiv și mai simbolic decât să induci perceperea respectivelor morminte ca pe niște: paturi individuale (dispuse la distanță), conjugale (unite), prietene  (apropiate), dușmane  (spate în spate). Până și activitatea de schimbare a decorului a fost inclusă în regia spectacolului, în penumbră. Se manevrau niște morminte pe roți și lăsau să se înțeleagă că așa este și în viață.

De sugestie ține și faptul că acele morminte incluse în scenografie de regizorul artistic Vlad Cepoi și de scenograful Gelu Rîșca aveau sex. Pe două dintre ele, deasupra postamentului de marmură, tronau crucile virile, iar pe celelalte două, lipsa crucifixului era materializată de două cercuri (alungite) – să zicem loc pentru fotografii, atât a vrut imaginația mea cuminte să înțeleagă.

Un alt mare plus, rezultat din conlucrarea celor doi creatori de spectacol, este deplasarea accentelor de pe comedia de limbaj (dominantă în textul lui Mazilu) pe comedia de situație (cum se prezintă spectacolul), implicit determinată de scenografie. Prin acest cadru adecvat regiei, spectacolul a fost perceput mai degrabă ca un decupaj din romanul Sonata pentru acordeon a prozatorului Radu Aldulescu, scriere ce excelează prin personaje și situații suburbane mai actuale ca oricând. Astfel, spectacolul cotidianului a fost transpus în spectacolul scenei, iar aceasta înseamnă actualitate.

Un alt aspect care a impresionat până și pe copiii din sală a fost plutirea pe roți: la Mazilu, duhurile plutesc; la Vlad Cepoi, duhurile au roți, plutirea fiind lunecare în cercuri, parcă în jurul propriului ax, parcă în jurul universului, și – Doamne! –  cum mai pluteau, cum mai dansau – balet, curat balet pe Heverboard (așa spune google că se cheamă) – soacra și socru interpretaţi de Irina Mititelu și Florin Aionițoaei. Și pentru că regizorul artistic și scenograful s-au gândit să uniformizeze mișcarea, să-i imprime o anumită dinamică, au pus și mormintelor roți pentru a sugera  poziționări ale  interpreților față de viața proprie, față de viețile celorlalți.

Nu a scăpat regizorului artistic nici detaliul culorilor:  petele de galben întărind starea de ură, lașitate, trădare, egoism, nebunie, gelozie. Galbenul curs din lună peste  recuzită, peste ținuta actorilor. Galbenul, acolo unde trebuia să sară în ochi: ciorapii fini ai Ortansei, șosetele, pălăria, batista lui Gogu,  halatul cu flori galbene al Clementinei, cămașa lui Emilian.

„Proștii sub clar de lună sunt niște îngeri cu cazier”, spunea Eugen Simion. Îngeri bicolori, bipolari, bisociali, bidimensionali, îngeri travestiți, îngeri dispuși, îngeri expuși, îngeri supuși. Și pentru că și Lucifer tot înger se cheamă, supremul înger, unicul înger, Gogu, personajul jucat de actorul Bogdan Horga, provoacă, susține și combustionează intriga. Lucifer, unicul înger, încearcă un fel de metamorfoză, de reîncarnare, transformare în om cinstit, măcar până trece controlul financiar,  replica sa „Gogul se transformă”  (aluzie la o piesă interpretată de Mihai Mărgineanu), stârnind hohote de râs în sală. Dar nu, Gogu doar amenință cu altă identitate, Gogu renunță la avatari, pentru a-și încheia reprezentația vertical, dârz, semeț, mândru, pentru că el este Gogu și Gogu este unic. Comedia, înainte de toate, își ia personajele din viața cotidiană, comedia este cu atât mai actuală, cu cât personajele sunt actuale. Astăzi pe Gogu l-am întâlnit pe pietonal, la servici, în piață, în târgul de mașini, la spital.

Și nu doar personajul Gogu a fost la înălțime în acest spectacol, toți actorii și-au dus în suflet personajele, au îmbrăcat caracterele acestora, toți actorii și-au însușit identitățile cotidiene ale personajelor. ,,Personajele sunt interesante prin incapacitatea lor de a trăi, deoarece copiază de la oamenii din jur gesturi caracteristice pentru diferitele sentimente pe care ei ştiu că trebuie să le trăiască, dar sunt incapabili să le simtă”, a declarat regizorul artistic Vlad Cepoi.

Astfel, Bogdan Horga îl poartă pe Gogu cu siguranță între ipocrizia sentimentală și impertinența interlopului, între regrete false, mutații false, atitudini false. Actorul are prezență scenică desăvârșită, umple scena, o vitalizează, o tensionează, o relaxează. Actorul se capacitează funcție de nevoia de metamorfozare a personajului.

Alexandru Dobynciuc, în personajul Emilian, reușește să ridicularizeze o altă tipologie de individ, pe funcționarul obedient ce se crede un fel de buric al pământului. Alexandru Dobynciuc face din Emilian un personaj deja pitoresc în arealul târgului, un personaj stăpân pe situație și dincolo de ghișeul unei instituții financiare. Astfel, actorul reliefează în mod echilibrat duplicitatea personajului său, satisfăcând  orgoliul acestuia de bun funcționar atât în jocul de-a prostia, de-a amorul rănit, cât și pentru a  identifica delapidatorul. Omphalosul Emilian.

Personajul lui Alexandru Dobynciuc se face plăcut mai ales prin comicul de limbaj, replicile sale, rostite în diferite registre (dârzenie, cutezanță, iscodire, pe de o parte, și lehamete, dezinteres, plictis, dezgust, pe de altă parte) conturează identitatea personajului reprobabil.

O interpretare la fel de realistă ne oferă actrița Alexandra Acalfoae în rolul Ortansei, femeia diavolească. Actrița conferă personajului vulgaritate, indecență, tupeu, obrăznicie, impertinență, fățărnicie, duplicitate, trăsături temperamentale ce fac personajul mai mult decât credibil. La Ortansa, necinstea este agresivă precum la Gogu, iar jocul de-a dragotea este grotesc. Ortansa, personaj cu respondențe evidente în cotidian, se impune tocmai prin nimicnicia ei, prin naturalețea obscenității.

Celălalt personaj feminin, Clementina, opusa Ortansei, femeia plângăreață, femeia neajutorată, femeia docilă, capătă identitate scenică prin prestanța foarte bună a actriței Ella Nistor. Dozarea personajului, într-o descreștere a personalității până spre anulare,  reliefează, de fapt, condiția de femeie nătângă, neajutorată, expusă și, în final, dispusă la toate combinațiile partenerului conjugal. „Tragedia folosește angoasele noastre profunde, comedia, mecanismele noastre de apărare contra lor”, spunea Mauron. Clementina, singurul tragic din acest spectacol, strivit de angoase, decepții, eșecuri, se anulează, câte puțin, până la epuizare.

Și, pentru ca tabloul să fie complet și complex, trebuie să amintim de două  identități la fel de importante (socrul și soacra), comice prin modul lor de intrare în scenă (teleportate parcă din lumea  umbrelor), doi îngeri bătrâni: doi Diogeni cu felinarele în mână, prin cetate, (prin cimitir) căutând-și odraslele pentru a le da modele de viață prin propriile exemple. Împreună la bine și la greu – împreună și pe lumea cealaltă. Două personaje, interpretate impecabil de Florin Aionițoaie și Irina Mititelu, încearcă să acorde diapazonul tinerilor după orga lor răgușită și dezacordată.

Conchidem, astfel, spectacolul „Proştii sub clar de lună” îşi propune și reușește un exerciţiu de transfer  al cotidianului pe scenă, și dincolo de porția consistentă de râs, dincolo de bucuria de a descoperi actorii ce pun patimă și suflet în roluri, reprezentația în sine poate fi percepută ca o atitudine față de tragicul perenității societății noastre, de melodrama existențialității de zi cu zi, de hidoșenia cetății cu zidurile aproape prăbușite, de românismul în expansiunea sa spre mediocru, spre ipocrizie, spre ignoranță, spre prostie.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Țurțuroiul de gheață de la Tudora: O splendoare de iarnă surprinsă de un fotograf talentat

Publicat

Publicitate

În mijlocul iernii, Botoșaniul a oferit un spectacol natural uimitor, iar un fotograf amator, Dan Mocrei, a reușit să capteze esența acestei frumuseți în imagini deosebite. „Țurțuroiul de gheață de la Tudora”, cum l-a numit el, este o adevărată minune a naturii, născută din falia creată de pârâul Pleșu, care străbate an de an această zonă pitorească.

În zilele reci, cu precipitații abundente și temperaturi scăzute, firicelul de apă provenit din platoul Bolohani creează o coloană de gheață spectaculoasă, o adevărată operă de artizanat natural. Cei care au avut norocul să ajungă acolo au fost martori la o frumusețe rară, iar Dan Mocrei, cu ochiul său sensibil și talentul său fotografic, a reușit să imortalizeze magia momentului.

Această „coloană de gheață” nu este însă o cascadă, așa cum ar putea fi interpretată greșit de unii, ci un țurțuroi formidabil, creat de forțele naturii, care se prelinge lent și se transformă într-un spectacol unic. Eugen Ungureanu, un tudorean local, a fost cel care i-a oferit fotografiei denumirea corectă, schimbându-i numele din „țurțure” în „țurțuroi”, iar Dan Mocrei a primit acest sfat cu respect.

Această imagine de iarnă nu este doar un simplu fenomen natural, ci o adevărată lecție despre frumusețea simplă și pură a naturii, surprinsă cu suflet de un om pasionat de tot ceea ce înseamnă Botoșani și de minunile pe care le ascunde acest loc.

Iată și alte câteva imagini fabuloase chiar pe pagina fotografului:

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO. Susținătorii lui Georgescu, criticați DUR după ce și-au expus copiii la temperaturi extreme. S-a autosesizat și ANPDCA

Publicat

Publicitate

Imaginile care circulă pe rețelele sociale cu o mamă care și-a expus copilul la temperaturi extrem de scăzute, în scopul de a participa la o provocare populară pe TikTok, lansată de susținătorii candidatului  Călin Georgescu, au stârnit un val de critici și îngrijorare în societatea românească.

În videoclipul șocant, copilul, care pare să aibă nu mai mult de un an, este introdus într-o cădiță umplută cu zăpadă, în timp ce părinții râd și se distrează. Micuțul plânge de durere și disconfort, fiind lăsat să înghețe într-un cadru inuman, în timp ce părinții continuă să înregistreze și să se amuze pe seama suferinței sale.

Scena a fost postată pe pagina femeii, însoțită de un mesaj care promovează ideea că „spartan” ar fi un ideal pe care părinții îl impun copiilor lor, indiferent de pericolele pe care acestea le implică, iar mai multe persoane publice, printre care inclusiv realizatoarea TV Anca Alexandrescu, au răspuns provocării, și a îndemnat fanii să participe la această practică periculoasă, îndemnându-i să se arunce în zăpadă dezbrăcați.

În urma acestui incident, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA) s-a autosesizat și a anunțat că va solicita sprijinul instituțiilor competente pentru identificarea celor implicați în postarea și distribuirea acestor imagini. ANPDCA a subliniat că expunerea copiilor la condiții extreme, precum cele din videoclipuri, constituie o încălcare gravă a drepturilor acestora.

Autoritățile vor lua măsuri pentru a contacta părinții și a le reaminti obligațiile legale privind creșterea și protecția copiilor. ANPDCA a reamintit că siguranța și bunăstarea celor mici trebuie să fie o prioritate absolută, iar încălcarea acestora nu poate fi tolerată sub nicio formă, fie că este vorba de o provocare online, fie de alte comportamente periculoase.

Publicitate

Această situație ridică întrebarea despre responsabilitatea celor care promovează astfel de acțiuni și despre impactul pe care viralizarea unor astfel de provocări îl poate avea asupra bunăstării copiilor, în special atunci când este vorba despre părinți care ar trebui să asigure siguranța și protecția celor mici.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendii la Tudor Vladimirescu – Avrămeni și Coțușca. Două familii la un pas de a rămâne fără acoperiș deasupra capului în plină iarnă

Publicat

Publicitate

Ieri după-amiază, alte două familii din localitățile Tudor Vladimirescu (comuna Avrămeni) și Coțușca au fost la un pas să rămână fără acoperiș deasupra capului din cauza unor incendii generate de coșurile de fum pentru necurățate de funingine.

Pompierii din Săveni și Coțușca au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a se înregistra pagube materiale însemnate.

În ultima perioadă, s-a înregistrat o creștere alarmantă a incendiilor provocate de coșurile de fum necurățate de funingine, neprotejate termic față de materialele combustibile sau deteriorate.  Aceste incidente pun în pericol atât viețile oamenilor, cât și bunurile acestora, fiind una dintre principalele cauze ale incendiilor în sezonul rece.

Atragem, din nou, atenția asupra necesității curățării periodice a coșurilor de fum, o măsură esențială pentru prevenirea incendiilor. Depunerile de funingine și gudron se pot aprinde, iar focul se poate extinde rapid la structura acoperișului și la întreaga locuință.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Publicitate

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult

Eveniment

Sunt naționaliști, dar nu-i fugăresc pe străini: Londra, a treia capitală cu cei mai mulți vorbitori de limbă română

Publicat

Publicitate

Londra se află pe locul trei în lume ca număr de vorbitori de limbă română, a declarat ambasadoarea României în Marea Britanie, Laura Popescu, într-un interviu acordat AGERPRES.

Potrivit acesteia, comunitatea română din Regat numără peste 1,2 milioane de persoane, iar primarul Londrei, Sadiq Khan, a apreciat contribuțiile semnificative ale românilor în viața economică, culturală și spirituală a capitalei britanice.

„Mi-a spus că românii îmbogățesc semnificativ Londra, economic, cultural, spiritual, că sunt foarte bine pregătiți profesional, fiecare în domeniul lui, că sunt harnici, că au o etică deosebită a muncii și că sunt foarte rezilienți”, a explicat diplomatul.

Laura Popescu a spus că afecțiunea Regelui Charles al III-lea pentru România a determinat mulți britanici să descopere, la rândul lor, frumusețea țării noastre.

‘Vizitele sale regulate și implicarea activă în proiecte de conservare, ecoturism și restaurare a satelor transilvănene au adus un plus de vizibilitate internațională României. Prin prezența sa în România, prin mesajele de susținere, a contribuit într-adevăr la aducerea țării noastre pe harta mondială a turismului sustenabil’, a afirmat diplomatul.

În 2025 se împlinesc 145 de ani de relații bilaterale România – Marea Britanie, iar seria aniversară ar putea cuprinde și omagii pentru Regina Maria, care s-a născut acum un secol și jumătate.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending