Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: ,,Ivan Turbincă” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rublică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

,,Am transformat povestea într-un spectacol, într-o sărbătoare populară”, spune într-un interviu Ion Sapdaru. Și povestea este spectacol ori de câte ori se rostește pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”: ,,Spectacol cu măști, cu obiceiuri, cu jocul acela teribil al ţăranilor care, o dată pe an, devin actori pentru a-şi juca propriile măşti”. O dată pe an,  ne întoarcem în copilărie, suntem părtași la copilăriile altora, ne descrețim frunțile și sufletele pentru a ne bucura că putem fi altfel. Altfel ne-am simțit duminică seara, spectatori fiind la propriile predispoziții nostalgico-afective. Altfel ne-am simțit când, pe scenă, se spunea o poveste poate nedusă până la capăt de bunicii noștri. Altfel ne-am simțit când, prinși de vârtejul timpului, ne-am regăsit în inima năzdrăvană a lui Ivan  Turbincă.

Duminică seara, pe scenă, copilăria noastră s-a luat de la capăt, iar responsabil de perenitatea personajului nu a fost doar Ion Creangă, regizorul artistic Ion Sapdaru având meritul aducerii poveștii în actualitatea noastră cotidiană. Domnia sa și-a construit spectacolul fără să se abată de la poveste, dramatizarea urmând cu fidelitate textul lui Creangă, narațiunea, culoarea dialogurilor, expresivitatea și pitorescul limbajului. Povestea are suficiente virtuți teatrale în desfășurarea ei și tocmai această –  să-i zicem –  dramaturgie încifrată în text a făcut posibil spectacolul.

Regizorul artistic ni l-a oferit pe Ivan Turbincă așa cum i-a dat viață Creangă: poznaș, destupat la minte, dibaci, vesel, milostiv cât să-l amuze, să-l înduplece și să se facă plăcut lui Dumnezeu. Ivan – spaima iadului, furios, șiret, poznaș, dibaci – provoacă, încurcă și înspăimântă pe toți încornorații. Ivan, după treizeci de ani de cătănie, după treizeci de ani duși pe apa sâmbetei, cu bune și cu rele, crede că parcă ar fi timpul să-și facă un rost în viață, că parcă ar mai avea timp să recupereze ce a pierdut… și uite așa, între două intenții, hoinărind de la o poartă la alta, își dă seama că ar mai fi o soluție…

Un spectacol vesel și plin de înțelesuri, în care se demonstrează că, în relația lui Ivan Turbincă cu Moartea, Moartea are cel mai mult de pierdut. Un spectacol susținut într-un ritm infernal, în care nu dracii dau tonul, nu dracii încing jocul, ci neobositul Ivan. Un spectacol în care replica suavă a lui Creangă se împletește cu muzica și dansul. Un spectacol popular al măștilor neobosite.

Ion Sapdaru i-a atribuit rolul lui Ivan Turbincă actorului Bogdan Horga, mizând pe starea de spirit a acestuia, pe predispoziția pentru poantă, pe spontaneitate,  pe nonconformist, pe felul său de a face haz de necaz ca nimeni altul, pe relaționarea cu publicul. Bogdan Horga știe să fie un Ivan Turbincă veritabil, amuzant, captivant, distrat, expresiv, mereu conectat la spectator. (Poate, te afli pe ultimul rând, spectatorule, poate de după spectatorul din fața ta abia zărești marginea de sus a portalului, dar tu ai impresia, tu ai convingerea că Ivan Turbincă se uită în ochii tăi și doar pentru tine joacă.)

Publicitate

Natural în rolul său, Bogdan Horga manifestă expresivitate, sinceritate, trăsături ce-l fac pe Ivan Turbincă nu doar pitoresc, nu doar arhaic, ci și autohton, actorul contribuind prin expresie, prin jocul scenic, prin mimică și atitudine la crearea unui personaj pământean. Personajul din spectacolul lui Ion Sapdaru, interpretat de Bogdan Horga, are câte ceva din Păcală, câte ceva din Prâslea, câte ceva din Stan Pățitul, câte ceva din Dănilă Prepeleac.

Spectacolul, în ansamblu, este realizat în spiritul poveștilor suprarealiste și, în același timp, al celor populare, arhaice, autohtone, ale marelui povestitor. Chiar inserția episodului cu soarele și oborocul are rolul uniformizării prin scenă a universului popular.

Spectacolul a excelat înainte de toate prin dinamism, scenele s-au succedat în virtutea curgerii timpului, mișcarea actorilor fiind ritmată, cadențată, energică. Mișcarea actorilor s-a reliefat excepțional cel puțin prin prisma a trei registre: cazon, folcloric, mistic, schimbarea de roluri contribuind la dinamizarea actului scenic. Actorii, captați în roluri multiple, reușesc din toate perspectivele să evidențieze, să amplifice starea de arhaic, de popular, prin adaptarea rapidă la noul personaj, prin repoziționarea în grup, prin reconectarea la o altă perspectivă scenică. Astfel, se poate spune că regia schimburilor de roluri a întregit povestea și, implicit, a vitalizat-o.

Despre acest spectacol s-ar putea scrie fără a evidenția individualități, pentru că spectacolul a fost creat de o echipă omogenă, ce a acoperit scena plutind, dansând, mărșăluind, prinsă într-o nebunie petulantă, exuberantă, zburdalnică.

Personajele lui Ion Creangă au reușit să se impună atât prin unitate, cât și prin farmecul individual. Astfel, Florin Aionițoaei a interpretat un Dumnezeu așa cum ne-ar place nouă să-l credem: îngăduitor, blând, milostiv, ce trece cu vederea, ce închide ochii, ce nu pune la suflet, un Dumnezeu pământean. Gheorghe Frunză, un sfânt Petru mai atipic: rotofei, roșu în obraji, pus pe șotii, pus pe replici… Prin aceste personaje oarecum noncoforme, fără bărbi și fără aure deasupra capului, regizorul a coborât raiul mai aproape, pe scenă și, implicit, în sufletul spectatorilor.

La fel se poate spune și despre cei doi drăcușori travestiți în îngeri, ce stăteau mai mult turcește decât în genunchi la poarta raiului, care au fost la fel de amuzanți și la fel de atipici: personajele interpretate de Alexandru Dobynciuc și Răzvan Amitroaei și-au dus cu brio aripile și coarnele deopotrivă.

Iar peste toată șleahta drăcească, Scaraoțchi, căpetenia încornoraților, a știut să fie mai mult nătâng decât șiret și mai mult prostănac decât viclean. Și pentru că la Ion Creangă duhurile rele sunt ridicole, Sarsailă, interpretat impecabil de actorul Bogdan Muncaciu, și-a făcut simțită prezența tocmai în acele registre în care personajul opus sieși, Ivan Turbincă,  a triumfat. O interpretare la fel de reușită a avut actorul Bogdan Muncaciu și în rolul de cătană cu grad. În acest rol, autoritatea personajului s-a vrut a fi mai degrabă ridicolă decât exigentă. În fond, s-a mizat pe ironie și ironia a fost de bună factură.

Și pentru că Răzvan Amitroaei a știut să fie și Păcală, remarcăm cum actorul s-a priceput să aducă în cotidian personajul  cunoscut pentru umorul și istețimea sa ascuns sub o mască de naivitate și simplitate. Un Păcală oarecum urban, un Păcală de cartier, am putea spune.

Iar pentru că intenția regizorului a fost de a aduce personajele în cotidian, trebuie să remarcăm că și moartea (multiplicată) parcă era mai din zilele noastre, o moarte modernă, am spune. O moarte ce știa pe cât de bine să cosească, pe atât de bine să danseze la bară.

La înălțime – dacă ne este îngăduit să spunem așa –  au fost, deopotrivă, îngerii și demonii, răcanii, moartea, fețele cerești și Ivan Turbincă… Ivan, care a învins timpul; Ivan, care și-a luat cu simbrie în egală măsura atât slujba de cătană, cât și de paznic la porțile raiului; Ivan, care cu o mână își făcea cruce și cu cealaltă golea damigeana.

La înălțime au fost actorii Bogdan Horga, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Andreea Moțcu, Alexandra Acalfoae, Mirela Nistor, Loredana – Petronela Chiribuță, Silvia Răileanu, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Răzvan Amitroaei.

.        Iar responsabil de armonia, coeziunea, unitatea grupului nu a fost nimeni altul decât regizorul artistic Ion Sapdaru. Parte din responsabilitate trebuie atribuită coregrafei Victoria Bucun, astfel încât spectatorii se întrebau: oare ce le-a pus în cizme actorilor, oare au baterii, oare sunt manevrați de niște sfori de undeva din cer?

Ion Sapdaru, prin regia spectacolului, a indus percepția că povestea nu este destinată doar copiilor, accentuând, în mod deosebit, latura psihologică a evoluției relației protagonistului cu Moartea. Dorința personajului de a opri timpul se izbește de perspectiva unei veșnicii plictisitoare, iar veșnicia, la rândul său, de frica de a trece dincolo. Dar pentru ca aceste meditații filosofice legate de destinul omenesc să nu tindă spre tragic, regizorul artistic le-a alternat cu replici din inconfundabilul umor al autorului, dar și cu diverse momente coregrafice, dansul măștilor fiind un reper specific al folclorului românesc.

Impecabilă și scenografia maestrului Pastramagiu: decorul fix – câteva crengi strâmbe de copaci fixate în plan vertical, pe care atârnau niște cămăși populare rupte și decorul mobil –  ușa iadului care, prin repoziționare, devenea ușa raiului și lada ce se voia a fi laiță, masă sau sicriu. Scenografia, fără multe elemente, a transmis prin simbol, sugestie și personificare, atmosfera poveștii, precum și o anumită predispoziție spre meditație și sacru. De asemenea, contrastul culorilor și luminilor au conferit spectacolului perspectivele dorite, opuse ca sens și implicit  percepție. Decorul, pe cât de lugubru (pădure de țepe, cu resturi de textile atârnate în vârf, parcă pentru a sugera urme de identități), pe atât de hilar (ușa, aceeași ușă ce delimitează în mod identic spații opuse ca sens), de asemenea, a întregit, a dat dimensiune spațială și temporală spectacolului.

„Ivan Turbincă” este un spectacol care îți oferă șansa să te întorci în visele tale, acolo unde poveștile se povesteau singure până în zori și mai departe, până la asfințitul soarelui.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ambulanță distrusă de un șofer din Botoșani

Publicat

Publicitate

O autospecială a Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Bistrița-Năsăud, care transporta un pacient, a fost implicată în noaptea de vineri spre sâmbătă într-un accident pe DN 17, pe raza localității Șieu-Sfântu, a informat managerul instituției, Annabella Muzsi.

Accidentul s-a produs în jurul orei 02:00, iar în urma lui atât membrii echipajului, cât și celălalt conducător auto implicat au fost răniți.Potrivit lui Muzsi, ambulanța avea semnalele de avertizare în funcțiune.

‘Ambulanța era în misiune, cu semnale de avertizare în funcțiune, derulând transferul unui pacient din CPU Beclean la UPU Bistrița. Din accident a rezultat rănirea asistentei șef de echipaj, care prezintă un politraumatism, fiind preluată de echipajul de terapie intensivă SMURD. Ambulanțierul și șoferul celuilalt autovehicul prezintă multiple contuzii, fără risc vital’, a transmis managerul SAJ Bistrița-Năsăud.

Annabella Muzsi a precizat că pacientul transportat de ambulanță nu prezenta leziuni rezultate din accidentul rutier.

Toate persoanele implicate în accident au fost transportate cu echipaje SAJ și SMURD la spitalul din Bistrița.

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bistrița-Năsăud, șoferul mașinii care a lovit ambulanța este din județul Botoșani.

Publicitate

Niciunul dintre cei doi conducători auto implicați nu consumase alcool.

‘La locul evenimentului polițiștii au constatat că un autoturism care se deplasa pe direcția Bistrița înspre Dej, condus de un bărbat de 58 de ani din județul Botoșani, a intrat în coliziune cu o ambulanță care se deplasa din sens opus, condusă de un bărbat de 42 de ani din Mititei. În urma impactului, șoferul de 42 de ani și un pasager din același autovehicul, o femeie de 46 de ani din Chiuza, au fost răniți, necesitând acordarea de îngrijiri medicale de specialitate la spital. Cei doi conducători auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative’, a transmis IPJ sâmbătă.

Polițiștii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal, urmând să fie stabilite cauza și circumstanțele producerii evenimentului rutier. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Seminariștii din Dorohoi au luat aurul la concursul dedicat elevilor de gimnaziu și liceu, „Cu viața mea apăr viața”

Publicat

Publicitate

Peste 40 de elevi au participat, astăzi, la concursul cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa”, organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Probele s-au desfășurat pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv Botoșani și au reunit la start nouă echipaje de la școli și licee din Botoșani, Dorohoi, Dumbrăvița, Dersca și Ipotești.

Concursul a avut ca scop cunoaşterea şi aprecierea factorilor de risc ce pot genera situaţii de urgenţă sau dezastre, a modului de acţiune în cazul iminenţei producerii unei situaţii de urgenţă, precum și formarea spiritului de solidaritate şi implicarea în acţiunile de prevenire şi de intervenţie în astfel de cazuri.

Concurenții au avut de susținut trei probe: una teoretică şi două practice. La proba teoretică, elevii au completat un chestionar cu întrebări din domeniul protecţiei civile. Probele practice au constat în transportarea unei persoane accidentate pe targă pe o distanță de 50 m și deplasarea cu masca pe figură într-un raion cu obstacole, contracronometru.

La final, clasamentul se prezintă astfel:

Categoria gimnaziu:

Publicitate

Locul I – Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița

Locul II – Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi

Locul III – Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Dersca

La categoria liceu:

Locul I – Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi

Locul II – Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani

Locul III – Liceul cu Program Sportiv Botoșani

Competiția s-a încheiat cu o festivitate de premiere, la care a participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școalar Județean Botoșani, profesor Bogdan Gheorghe Suruciuc.

Câștigătorii au primit diplome, medalii și cupe.

Adresăm felicitări tuturor elevilor care au participat și instituțiilor de învățământ din care aceștia au făcut parte: Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi, Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița, Școala Gimnazială nr. 10 Botoșani, Școala „Mihai Eminescu” Ipotești, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”‘ Dersca, Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi și Liceul Tehnologic „Gheorghe Asachi” Botoșani.

Competiția a fost organizată cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Botoșani, a Filialei Județene a Societății Naționale de Cruce Roșie Botoșani și Liceului cu Program Sportiv Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Orașul Săveni și mai multe comune din județ rămân fără apă

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând cu data de 31 mai 2025, ora 18:00, se vor înregistra inițial scăderi semnificative de presiune, urmate de sistarea totală a furnizării apei potabile, pentru o perioadă estimată de 48h.

Această situație este determinată de lucrările efectuate de Administrația Națională Apele Române -Exploatarea Complexă Stânca Costești, care intervine asupra prizei de captare a apei, în urma unor  disfuncționalități apărute ca efect al creșterii  accentuate a debitului cursului de apă și a condițiilor meteorologice nefavorabile. În urma acestor fenomene, priza a fost înfundată cu resturi vegetale, aluviuni și alte materiale, ceea ce face imposibilă asigurarea volumului de apă brută pentru tratare și distribuție.

Astfel, apa potabilă va fi furnizată cu presiune redusă, apoi sistată, către consumatorii din orașul Ștefănești, orașul Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești,  Drăgușeni, Hănești,  Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

De asemenea, facem mențiunea că umplerea și reechilibrarea sistemului sunt operațiuni ce trebuie să se facă lent și treptat, pentru evitarea producerii unor eventuale avarii și corelat cu configurația terenului în zonele de distribuție, informăm consumatorii că reluarea furnizării apei va fi resimțită diferențiat de către aceștia.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Părintele Andrei Anușca a fost hirotesit iconom stavrofor de PS Nichifor. Sfânta Liturghie arhierească la Biserica Vovidenia

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, Biserica Vovidenia din Botoșani a răsunat de glasurile a sute de copii și tineri, adunați pentru a participa la Sfânta Liturghie arhierească, moment de înălțare sufletească și comuniune profundă. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul întâlnirii anuale a tinerilor din protopopiat, aducând împreună suflete curate, preoți slujitori și ierarhul locului, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul.

Dincolo de solemnitatea slujbei, s-a petrecut o clipă cu adânc ecou duhovnicesc. Părintele Andrei Anușcă, păstorul iubitor al credincioșilor din Parohia Vorona Centru, a fost hirotesit iconom stavrofor. Cu epitrahilul purtat cu demnitate și cu crucea stavroforă așezată la piept, părintele Andrei a primit o recunoaștere nu doar din partea ierarhiei bisericești, ci și din partea lui Dumnezeu, prin dragostea și aprecierea credincioșilor. Această distincție, vizibilă în fața altarului, este pecetea unei lucrări tăcute, dar roditoare, în mijlocul tinerilor, pe care i-a condus cu blândețe și înțelepciune spre Hristos.

Cu sensibilitatea specifică, Preasfințitul Nichifor a binecuvântat-o și pe preoteasa Ramona, cea care îl sprijină tainic și statornic pe părintele Andrei, precum și pe cei patru copii ai lor, o familie cu adevărat pilduitoare, icoană vie a dragostei curate și a slujirii în unitate.

La finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a rostit un cuvânt de învățătură care a mișcat inimile tuturor:

„Îl simțim pe Hristos atunci când ne iubim unii pe alții, atunci când suntem încredințați că Dumnezeu lucrează în viața noastră, atunci când răspundem chemării Lui și împlinim voia Lui și ne împlinim rostul pe pământ. De aceea această întâlnire de astăzi ne cheamă să înnoim în noi această înțelegere, să luminăm în noi această putere de a fi cu Domnul, de a-I sluji și de a-L cunoaște, mai ales”, a spus PS Nichifor.
Aceste cuvinte, rostite cu blândețe, au fost primite emoție de cei implicați. Tinerii prezenți au trăit nu doar un eveniment organizat, ci o adevărată experiență de har și întărire în credință.

Ca semn al prețuirii și legăturii neîntrerupte cu poporul dreptcredincios, PS Nichifor a primit în dar o sfântă cruce de binecuvântare. Cu acest simbol a binecuvântat pentru prima dată adunarea de credincioși, într-un gest ce a pecetluit o zi de neuitat. O zi în care Dumnezeu a fost simțit aproape, viu, prezent în iubirea dintre oameni și în curăția inimilor celor mici.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending