Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: „Iona” de Marin Sorescu la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

,,După ce a creat lumea în șase zile, El s-a simțit atât de epuizat încât n-a mai putut mișca un deget. A mai apărut oare ceva nou de atunci? Iată un exemplu de epuizare divină. Recitesc după câțiva ani Iona, cu ochi rece, străin, și mă întreb: oare unde rămăsesem? Iona, prorocul care a fugit din fața Cuvântului, a încăput în burta chitului. Ca o scrisoare, în cutia poștală. Am găsit, poate, din greșeală scrisoarea. Am citit-o cutremurat și mi s-a părut c-o înțeleg. Am încercat s-o transcriu. Asta a fost tot. După aceea am vrut să-l uit pe Iona. Ce s-a ales din mândra cetate Ninive? Ce s-a ales de oamenii ei care s-au îmbrăcat în sac și s-au pocăit și nu i-a mai ajuns mânia de sus? Am uitat absolut totul. Am fost întrebat dacă burta chitului simbolizează călătoria în cosmos sau singurătatea intrauterină. În ce măsură Iona e primul om ori ultimul om? Dacă dau o accepție freudistă, mistică, politică ori cabalistică experienței acestui personaj? Și mai ales ce semnificație are gestul final și dacă nu e prea multă amărăciune, și dacă nu mi-e milă de umanitate? Nu pot să vă răspund nimic. Știu numai că am vrut să scriu ceva despre un om singur, nemaipomenit de singur. Cred că lucrul cel mai îngrozitor din piesă e când Iona își pierde ecoul. Iona era singur, dar ecoul lui era întreg.”

Cum altfel se poate scrie un text despre Iona, dacă nu începând cu această explicită și, în același timp, confuză justificare a autorului, prefață la  volumul de texte dramatice Ieșirea prin cer (București, Editura Eminescu, 1984)? Și, în fond, ce importanță are dacă burta peștelui este arca lui Noe, o navă cosmică sau un uter, dacă în burtă sau în navă stă comod Adam, Iisus sau un muritor oarecare, dacă respectivul mijloc de locomoție va ancora vreodată la  debarcaderul lui Dumnezeu sau în portul lui Lucifer, dacă… Sau poate că nici măcar nu este vorba de intenția de a ieși la mal, poate nici nu se vrea salvarea individului. Posibil, este cald și bine în burta peștelui mare. În burta peștelui mare –  un pește mai mic, în burta peștelui mai mic –  altul și mai mic și tot așa până la sămânță, iar în această continuă decimare a materiei, firesc, și ecoul se  înjumătățește, se înjumătățește, până, efectiv, dispare, parcă sugerând o coborârea în adânc, tot mai în adânc.

Să încerci să evadezi dintr-un univers și să te trezești prizonier în alt univers și apoi în altul, și tot așa să te abandonezi în fiecare câte puțin, până când nu îți mai aparții, până când nu mai exiști. Despre acest tip de abandon strigă, invocă, cheamă, blestemă, roagă, se resemnează și iarăși urlă și iarăși plânge, și râde isterizat… Iona cu vocea și sufletul actorului Alexandru Dobynciuc.

„Iona”, în viziunea regizorului Bianca Laiu, este un spectacol poetic, pentru că „Iona”, înainte de a i se atribui structură dramatică, cu didascalii, cu indicații scenice, este un excepțional text liric, un poem filosofic. „Iona”, poemul destinului uman, al miturilor biblice, al creației, al sacralizării și desacralizării, poemul ambiguității, al polisemiei la nivel de idee, al aluziilor fine, al revoltei, al resemnării, al flexibilității analogice, al sugestiei, al paradoxurilor, poemul vieții și al morții deopotrivă. Respectiv, în universul tragic al absurdului, și actorul Alexandru Dobynciuc, în rolul lui Iona, este când meditativ, reflexiv, contemplativ, când abătut, pierdut, rătăcit.

În regia spectacolului, Bianca Laiu mizează, în special, pe reașezarea în text implicit a simbolului, sugestiei, metaforei, antitezei, probabil pentru a aduce piesa în cotidianul generației sale. Astfel, textului poetic i se atribuie structura unui puzzle, ce poate forma întregul după imaginarul regizorului, astfel încât mesajul devine mai percutant, mai direct, iar tragicul și comicul mai actual. Omiterea în mod voit a unor indicații scenice  a conferit  fluiditate textului, accentuându-se astfel lirismul și implicit ludicul. Poate respectivele ruperi de text și rearanjarea în propriul puzzle au fost sesizabile, cred însă că aceste pauze de respiro au făcut parte din regia Biancăi Laiu, având rolul de a delimita stările, creând astfel micropoeme de sine. Drept pentru care trecerea de la plus la minus emoție să nu fie prea sinuoasă. În consecință, Iona recită pe scenă poeme-rugăciune, poeme-filosofice, poeme plânse.

Publicitate

Dramaturgul Marin Sorescu, exponent al teatrului absurdului și al existențialismului, abil în mânuirea sensurilor, în relativizarea lor, sugerează și chiar propune, prin textul dramatic, perceperea unor complexe stări de claustrofobie, de sufocare și, implicit, de dezumanizare a individului. Astfel, nu există nici o diferență între o burtă de  corabie și una de pește, între un regim politic și alt regim, între o ideologie, fie ea și filosofică, și altă ideologie…, doar că individul nu se lasă învins, individul sparge pereții, nevoia de ferestre nu-i dă pace nici în vis.

Regizorul artistic, în proiectul său experimental, se depărtează în mod voit de absurdul textului dramatic, propunând elemente noi, moderne, chiar avangardiste: un Iona tânăr și rebel, un Iona mai egocentric, un Iona meditativ, cioranian chiar; un decor minimalist, în care culoarea roz sugerează un interior carnal, un decor substitutiv (animăluțele prinse în insectar –  așa da! cimitir); un demon-înger păzitor (personajul principal dedublat).

În ce măsură o avantajează deconstructivismul pe Bianca Laiu s-a observat la sfârșitul spectacolului: câteva zeci de Iona, parcă coborâți de pe scenă, au intrat în burta peștelui mare, sigur mai motivați în a ieși la liman și, poate, în a se întoarce din nou pe mare.

Incomodul Marin Sorescu, abil în mânuirea sensurilor și în relativizarea lor, scăpa mereu de vigilența partinică, de cenzura proletcultistă, pentru că, deși trimiterile sunt lesne de înțeles, autorul își construia textul astfel încât aluziei să i se poată atribui sensuri diverse,  de la profunzime existențială la  banalul cotidian, de la meditație la plictis.

Regizorul artistic a simțit că se poate juca cu sensurile, că Sorescu a lăsat portițe  deschise în text astfel încât Iona să fie contemporan nouă și poate altor câteva generații. Astfel, în spectacolul propus, Bianca Laiu a renunțat la năvod pentru o funie, un lasou, a renunțat până și la pești, înlocuindu-i cu zeci de animăluțe de pluș, parcă prinse în insectar. Cum altfel mai explicit să sugerezi starea de a nu-ți mai aparține, când însuși Sorescu spune: tot ce mișcă e peșteși oamenii sunt pești, și animalele au fost pești doar că le-a redimensionat Dumnezeu acvariul. Iona are rucsac, pernă, așternut, are cu ce scrie, este abonat la presă, are și un măr din care nu se încumetă să muște, parcă temând-se de o posibilă încarnare în Adam.

Incomodul Sorescu – un opozant al scrierilor după clișee, al tematicilor arhiepuizate, al tezismului, pârghii ce plasau scrierile în zona oportunismului politic și, implicit, în afara esteticului și al canonului literar – taxează obediența, proletcultismul în literatura contemporană lui. Și totuși, este uimitor cum o piesă cu un mesaj atât de subversiv a trecut de vigilența cenzurii. Cum Iona, eliberat dintr-o închisoare mai mică –  corabia (atenție la sugestie: timpul scrierii piesei este și timpul eliberării eșalonului 2 al deținuților politici din închisorile comuniste, precum și cel al invadării Cehoslovaciei de către armata sovietică), nimerește într-o închisoare mai mare, burta peștelui. Lumea este o închisoare pe cât de întinsă, pe atât de strangulată de ideologii, reguli, principii.

Astfel de orizonturi anulate ne propune regizorul artistic Bianca Laiu prin actorul Alexandru Dobynciuc, prin scenografia de excepție a maestrului Mihai Pastramagiu, prin coregrafia Victoriei Bucun. Orizontul libertății, care aparent este deschis, imens, infinit, se îngustează treptat până când se  suprapun umbrele. În această ordine de idei, regizorul artistic precizează: ,,Singurătatea nu e atunci când stai singur, singurătate e atunci când ești înconjurat de o «mare» de oameni și te simți singur. Singurătatea e viața însăși. E puterea noastră de a îndura, de a accepta încadrarea socială, de a crede în liber arbitru. (…) Iona  este o stare de spirit. Ceea ce rămâne pregnant în mintea mea este nevoia umană de cunoaștere. Consider că în această lume, în acest sistem de valori, în această societate în care m-am născut, cunoașterea este putere. Ea poate fi de două tipuri: o cunoaștere ce se dobândește, se cizelează prin lecturi, informații; și o cunoaștere pe care aș vrea să o numesc sine: acea parte lăuntrică care nu este determinată de un exterior și cu ea ne naștem.  Pentru cunoașterea acestui sine, pentru cizelarea lui este nevoie să citim în noi. E ca o haină pe care o îmbraci atunci când ți-e frig, dar pe care nu tot timpul o și simți. Iona sunt eu, tu, oricare din noi. Într-o lume în care există societate democratică și prea puțină libertate de exprimare, o lume cu spațiu virtual din ce în ce mai mare fără cenzuri, o libertate ireală, revolta își face loc prin mintea omului. Ioana este un om revoltat, acesta este focul care îl îndeamnă să ajungă în punctul de a începe o căutare”.

Despre toate aceste căutări, rătăciri și iarăși căutări, despre identități tot mai înjumătățite, despre raportări la sine, la liberul arbitru, la lume, despre puterea de a răzbate, dar mai ales despre puterea de a te resemna și apoi de a te ridica, despre ispita de a rezista și, finalmente, despre demnitatea de a-ți privi moartea în ochi și despre câte alte insistențe în a cunoaște nimicul, în  a face diferența între valoarea unui grăunte de nisip și valoarea altui grăunte de nisip ne vorbește și ne face să credem prin spectacolul său liric, meditativ, contemplativ, lucid, regizorul artistic Bianca Laiu.

Și pentru că domnia sa a avut nevoie  să-l salveze „pe Iona, pentru că el nu a greșit, deși prin negreșeală înseamnă că el e  sugrumat de frici și piedici care l-au oprit din a greși”, a trebuit să-l scoată pe Iona din mijlocul nostru,  să-l însuflețească și să-l aducă pe scenă pentru a ne identifica în el și a ne întreba cât la sută suntem Iona și cât nimeni? Și fireasca întrebare își găsește răspunsul în filosofia scenică a regizorului artistic: „Cred că atunci când renunțăm să ne mai identificăm cu orice facem, cu statutul social, poate, sper, vom realiza că doar așa suntem și că existența își face loc, iar fericirea prezentului poate să apără”.

Doar că Iona nu este fericit nici măcar o secundă, Iona nu-și găsește nici  pacea, nici locul, nici lumina, nici ecoul și nici timpul. Posibil, ca să fie fericit, Iona avea nevoie de un timp prezent – doar că această dimensiune îi lipsește cu desăvârșire personajului lui Sorescu –, în care să existe dimpreună cu ecoul său.

Un astfel de Iona întruchipează actorul Alexandru Dobynciuc, un așa tip de Iona își însușește, cu un așa geamăn conviețuiește, unui așa Iona îi duce povara (cruce sau desagă de lemne tot una e), în pielea unui așa Iona moare și visează să învieze pe scenă și iar moare, la fel de singur, la fel de neînțeles și totuși la fel de hotărât să schimbe ceva în curgerea timpului. Pentru că atunci când Alexandru Dobynciuc se transpune într-un personaj, practic nu mai este nimic de făcut. Pentru că, spune regizorul artistic, „Alexandru este omul, este artistul care deține o disponibilitate extraordinară în lucrul cu mine la scenă”, pentru că ,,singurătatea a fost o temă de discuție care încă mai e șoptită în pauzele dintre repetiții, în respirațiile serilor, în realizarea că suntem singuri, oricât de aproape am fi de oameni”.

În prefața volumului „Iona”, Marin Sorescu dă cheia  textului dramatic în care se identifica cu eroul său: „Iona este profetul care a fugit din fața Cuvântului, a încăput în burta chitului ca o scrisoare în cutia poștală”. Și în această cheie regizorul artistic și-a pus în scenă spectacolul, în această cheie actorul și-a însușit personajul, punând echivalența între Cuvântul-creatorul și Cuvântul-cel creat. O echivalență percepută numai și numai prin prisma adevărului. În spiritul și în virtutea acestui adevăr intim, „a omului singur, nemaipomenit de singur”, interpretează actorul Alexandru Dobynciuc.

Pe scenă, precum într-o burtă de corabie, de pește sau – de ce nu? –  în burta cetății Ninive. În virtutea adevărului, actorul protestează (să trezești toți naufragiații pe rând să nu se bage de seamă, că altfel se înfurie marea), se resemnează (Uite, s-a făcut întuneric în mâna dreaptă), se încurajează (dar răzbim noi la lumină), parcă spunând că singurătatea este, de fapt, felul lui de a fi, că el s-a transferat, pur și simplu, în personaj, cu tot cu bagaje, cu tot cu suflet, cu tot cu singurătate și există în acesta fără prea mare efort.

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, actorul Alexandru Dobynciuc ne convinge că, de fapt, poemul lui Sorescu este mai actual ca niciodată, că burta universală în care de bună voie ne lăsam înghițiți este destul de încăpătoare și că adevărata libertatea trebuie percepută înafara respectivelor limite, căutând-o în sine. Doar așa se poate ieși pentru a doua oară, pentru a treia oară din hoit, pentru a-ți pune un preș la intrarea sufletului și, chiar dacă năvodul cu stele este mai greu decât năvodul cu nori, în virtutea adevăratei libertăți, merită să-l arunci în larg și să aștepți. Actorul Alexandru Dobynciuc ne convinge că merită să împingi din spate valul sau să te opui lui doar pentru motivul de a te declara un pește fericit, chiar și atunci când Dumnezeu nu mai poate să mai dea un exemplu prin învierea sa.

De toată admirația este scenografia maestrului Pastramagiu. Pe două panouri sunt prinse, ca în insectar, elemente de viață și, respectiv, de moarte, panouri gândite sub forma a două uși rotative, făcute să se deschidă spre două posibile dimensiuni, astfel încât, prin  repoziționarea acestora, protagonistul să se joace de-a v-ați ascunsa cu dedublarea sa (diavolul). Panourile dau temporalitate și spațialitate spectacolului. Decorul roz sugerează un interior carnal, gândit posibil pentru un Iona nenăscut sau, poate, pentru un Iona ce visează că totul va fi bine (răzbim noi până la urmă). Inspirată, de asemenea, acea punte ce dă spre sala de spectacol, un fel de debarcader al pescarilor, precum și cele câteva elemente de decor și recuzită care îl aduc pe Iona în cotidian (rucsac, palton, scaun, ziare, pumnal, pistol). Prin acea punte, Iona este în mijlocul nostru,  Iona aduce marea mai aproape sau, poate, pustiul. Prin acea punte Iona aduce viața și moartea deopotrivă mai aproape de lume – sinuciderea în singurătate este lașitate spune Cioran –, sinuciderea în mijlocul cetății este un act de bravură, un exemplu pentru toți naufragiații ar putea spune personajul Biancăi Laiu… Și dacă tot nu se va face înțeles cetății prin propria jertfire, măcar îngerul său păzitor să-i asiste desfacerea, pentru că în moarte, ca și în viață, nu-i bine să vii, să pleci singur.

Se vede că punerea în scenă a spectacolului a implicat o muncă de echipă. Adaptarea spațiului de joc a implicat ingeniozitate: regizorul tehnic Lucian Hânțescu a redimensionat scena cinematografului, gândind-o ca pe un studio intim, apropiat, captivant, iar luminile și sunetele au creat ambientul necesar al temporalității și spațialității dramatice.

Coregrafia Victoriei Bucun, ca în toate reprezentările, a fost la înălțime. Coloana sonoră –  inspirată: muzica orientală veche deschide și închide spectacolul într-o atmosferă arhaică, iar bătăile de toacă aduc jocul într-un cotidian autohton, al rugăciunii, al invocărilor prin sunet. Într-un alfabet al sunetelor, cunoscut doar de Iona, și posibil de Dumnezeu, Iona se roagă.

La capitolul sonorizare, remarcăm vocea exterioară (care sugerează prezența mamei), ce se face auzită atunci când se impune un anumit tip de dialog, acolo unde Iona obosește să întrebe și să-și răspundă, acolo unde se cere un ton suav, blând, plăcut, un ton care să echilibreze stările de spaimă, nebunie, depresie, deznădejde, isterie, frică, miraj. Miraj, în mijlocul apei, ca în mijlocul deșertului.

Și nu în ultimul rând, amintim prezența îngerului păzitor, interpretat de actorul Petruț Butuman (dedublarea lui Iona), parcă și el afectat de un bipolarism sentimental, pe de o parte, obedient în misiunile sale malefice: ispitește, provoacă, atrage în cursă, propune mărul, pumnalul, frânghia și, pe de altă parte, ocrotitor, grijuliu, iertător, își ia jumătatea în brațe, o leagănă, o adoarme, o învelește, îi pune perna sub cap.

La Teatrul „Mihai Eminescu”, pe scena cinematografului „Unirea” s-a mai născut un spectacol și este tot mai bine. Spectatorule, vino să te îmbogățești din bogăția lui Iona!

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Ziua Mondială a Poeziei la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Pe 20-21 martie 2025, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție din subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează, în parteneriat cu Editura Știința din Chișinău, o serie de activități cu prilejul Zilei Mondiale a Poeziei, la care vor participa poeți și editori din Chișinău (Gheorghe Prini, Mircea V. Ciobanu, Vasile Romanciuc), București (Domnica Drumea, Denisa Duran, Ionel Ciupureanu), Iași (Lucian Vasiliu, Mariana Stancu, Valeriu Stancu), Craiova (Ana Andrei, Nicolae Coande), Târgu Secuiesc (Victor Nicolae Ciobanu) și Botoșani (Mihai Babei, Cezar Florin Ciobîcă, Oana Hemen, Vasile Iftime, Marius Irimia, Stelorian Moroșanu, Mircea Oprea, Cristina Prisăcariu Șoptelea, Dan Sociu, Victor Teișanu, Nina Viciriuc).

Programul evenimentului cuprinde câteva grupaje de activități.

Întâlnirile Poeți la licee – pe 20-21 martie, vor avea loc lecturi de poezie și discuții la: Colegiul Economic „Octav Onicescu” Botoșani, Colegiul Național „Grigore Ghica” Dorohoi, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani, Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani, Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni, Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Recitalul de poezie contemporană și muzică orientală Lumină intermediară – Dan Sociu și Victor Nicolae Ciobanuva avea loc pe 20 martie, la ora 18.00, la Wenge Bistro din Botoșani. Spectacolul va fi urmat de lecturi de poezie susținute de poeții invitați și discuți cu autorii.

Întâlnirea Poeți și editori – pe 21 martie, la ora 10.00, la Colegiul Național „A.T. Laurian” Botoșani, se va organiza discuția De la manuscris la carte. Poate fi poezia o afacere?

Speed dating literar este o activitate care se va desfășura pe 21 martie, începând cu ora 16.00, la Uvertura Mall Botoșani. Membrii Clubului de lectură Unde fugim de-acasă? (Școala Gimnazială Nr. 7 Botoșani), coord. Dana Carcea, și tinerii jurnaliști de la BUZZ Media Botoșani, coord. Ioana Cristina Matfeev, vor avea posibilitatea să-i intervieveze pe poeții și editorii invitați pentru a afla mai multe despre actul scrierii, dar și despre procesul editării unei cărți. Evenimentul se va încheia cu un recital de poezie.

Publicitate

Cu ocazia Zilei Mondiale a Poeziei, se va organiza campania Poezia e peste tot. Susținut de Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, S.C. ELTRANS S.A. Botoşani, Wenghe Bistro, Society Restaurant, Belvedere Hotel – Restaurant, La strada, Léon, Uvertura Mall, Cafeneaua Artelor, Enjoy Pub, Galacsy, Soro Pizza, Kafeteque Bistro, Paul’s Pub, Papillon, Facefood, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” va aduce poezia în cafenele și restaurante, la teatru, în transportul public, în spații publice, sub formă de flyere, colante, înregistrări audio.

Pe 20 martie, la Memorialul Ipotești va fi inaugurată cartea Versul meu preferat din Mihai Eminescu, în care toți vizitatorii vor putea scrie versurile eminesciene preferate.

Începând cu 21 martie, vizitatorii Memorialului Ipotești și a Lacului cu nuferi vor avea parte și de două expoziții stradale: „Eminescu. Cărți poștale ilustrate – Leonard Salmen” (pe aleea de la Lac) și „Poeme dedicate lui Eminescu (pe aleea cu trandafiri de la Memorial)

Programul detaliat al activităților poate fi văzut pe: http://www.eminescuipotesti.ro/ziuamondialaapoeziei21martie2025.htm

La toate activitățile organizate de Memorialul Ipotești cu prilejul Zilei Mondiale a Poeziei intrarea este liberă.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Aproape 600 de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, în perioada ianuarie-februarie 2025

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-februarie 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 577 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 28 februarie 2025, 286 au peste 45 de ani,    88 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 26  au între 30 și 35 de ani, 43 au între 25 și  30 de ani, iar 134 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 177 sunt tineri NEETs.

Grupa de vârstă Total raportat
Total general 577
< 25 ani     134
Între 25 şi 30 ani     43
Între 30 şi 35 ani   26
Între 35 şi 45 ani      88
  Peste 45 ani     286

Numărul femeilor încadrate este de 259, iar al bărbaţilor de 318, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 44,89%, respectiv de 55,11 %.

În funcţie de rezidenţă, 285 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 292 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul  de  pregătire  al  persoanelor  pentru  care  a  fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (197), profesionale (154), gimnaziale (149),  postliceale (12) iar (47) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 28.02.2025,  un număr de 129 persoane fac  parte  din  categoria  celor    greu şi foarte greu           ocupabile .

Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 1.748  persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

Termenul final de primire cereri pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile

Publicat

Publicitate

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani reamintește potențialilor beneficiari că până la data de 21 martie 2025 inclusiv, se depun cererile de acordare a unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile.

Cererile se depun la Centrul Județean Botoșani /centrele locale. Reamintim că această schemă de sprijin financiar se aplică pe întreg teritoriul României și are în vedere compensarea producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru pierderile economice ca urmare a fenomenului climatic nefavorabil, seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 și august 2024.

Până la această dată, la APIA CJ Botoșani au depus cereri 200 de fermieri, reprezentând un procent de 90.50% din totalul potențialilor beneficiari.

Sprijinul financiar de urgență este în cuantum de 248 lei/cap de animal tineret femel ovin/caprin.

Plata sumelor reprezentând sprijinul de urgență se efectuează până la data de 30 aprilie 2025, cu posibilitatea efectuării plății și după această data, însă numai pentru conturile invalide și nu mai târziu de 30 iunie 2025.

Informațiile cu privire la beneficiarii acestei scheme de sprijin financiar, documentele care însoțesc cererile de acordare, condițiile de eligibilitate, informații cu privire la conturile necesare a fi deschise de către solicitanți și legislația aferentă se regăsesc pe site-ul Agenției: www.apia.org.ro .

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

2025: Anul Cultural Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Este un moment semnificativ pentru cultura românească! Mihai Eminescu, cunoscut ca „Luceafărul poeziei românești”, a lăsat o moștenire literară de neprețuit. Declarația anului 2025 drept „Anul Cultural Mihai Eminescu” este o oportunitate excelentă de a-i celebra viața și opera. Este un prilej bun pentru a aprofunda și răspândi înțelegerea operei sale în rândul noilor generații, dar și pentru a reflecta asupra impactului său asupra identității culturale românești.

Anunțul a fost făcut de senatorul DOina Federovici, pe pagina de facebook.

„Anul Cultural Mihai Eminescu nu este doar o sărbătoare, ci și un prilej de reflecție asupra valorilor care ne definesc ca popor. Este momentul să ne reamintim că, așa cum Eminescu a transformat limba română într-un adevărat tezaur literar, și noi avem datoria de a păstra și de a promova cultura noastră, atât pe plan național, cât și internațional.
Această lege, printre inițiatorii căreia mă număr – alături de colegii parlamentari social-democrați de Botoșani, Marius Budăi și Elisabeta Lipă, și de ministrul Culturii, Natalia Intotero – oferă autorităților locale și instituțiilor de cultură posibilitatea de a organiza pe tot parcursul anului evenimente, acțiuni și manifestări dedicate celebrării operei lui Mihai Eminescu.
În 2025, ne unim pentru a redescoperi și a celebra moștenirea lăsată de Mihai Eminescu! De la tribuna Senatului, am reiterat invitația la adresa tuturor românilor de a veni la Botoșani și de a vizita locurile natale ale marelui poet, locul în care a copilărit și unde s-a inspirat pentru a scrie cele mai frumoase poezii ale literaturii române!
𝙅𝙪𝙙𝙚𝙩𝙪𝙡 𝘽𝙤𝙩𝙤𝙨𝙖𝙣𝙞 𝙢𝙚𝙧𝙞𝙩𝙖 𝙨𝙖 𝙛𝙞𝙚 𝙙𝙚𝙨𝙘𝙤𝙥𝙚𝙧𝙞𝙩 𝙨𝙞 𝙖𝙥𝙧𝙚𝙘𝙞𝙖𝙩!”, a scris Doina Federovici
_______ ______
Pe 15 ianuarie 1850, la Botoșani, se năștea Mihai Eminescu, cel care avea să devină sufletul poeziei românești și un simbol al identității noastre naționale. Cu versurile sale nemuritoare, Eminescu nu doar că a ridicat literatura română la rang de artă, ci a redefinit modul în care ne raportăm la frumusețea limbii noastre.
Poezia lui este ecoul dorului românesc, o punte între trecut, prezent și viitor, iar moștenirea sa culturală continuă să inspire generații întregi de literați. De la „Luceafărul” la „Scrisori” și „Odă în metru antic”, opera sa a rămas un reper fundamental al literaturii universale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending