Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: „Îmbătați de dragoste” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Se crede că o cronică este binevenită după premiera unui spectacol (la cald), întrucât actorii, îmbrăcați în pielea personajelor, încearcă să dozeze emoțiile, energia, determinarea cu care urmează să se transpună în rol,  printr-un autocontrol riguros, printr-o interpretare canonică.

La premieră, căutările sunt mai intense, exprimările mai expresive, interpretările mai nuanțate, jocul în sine mai riguros. Însă, pe măsură ce piesa se rejoacă, inevitabil are loc o contopire de personalități, de caractere, de temperamente între personaje și actori, deci implicit o stare de confort în noile identități. Iar spectatorului avizat de teatru îi place să urmărească tocmai această stare de locuire definitivă în noua identiate, astfel încât, întâlnid actorii  pe stradă, să îi salute: „Bon jour, Orgon, Silvi, Dorian, Mario, Lizet, Victoire!”

Pentru că, după a doua, a treia interpretare, personajele refuză să mai plece din inima actorilor, și astfel, dacă s-ar inventa un aparat de măsurat empatiile, sigur în ADN-urile actorilor  Sorin Ciofu, Cezar Amitroaie, Lidia Uja, Răzvan Amitroaie, Silvia Răileanu, Petruț Butuman s-ar descoperi urme pronunțate ale personajelor: Domnul Orgon, Mario, Silvia, Dorian, Lizet, Victoire.

Dacă, după două, trei spectacole, cineva ar amprenta regizorul artistic și ar confrunta respectivele amprente cu cele din baza de date a dramaturgiei mondiale, nu pe Alexandru Vasilachi l-ar identifica în semne, ci pe Pierre de Marivaux.

„Cel mai important comediograf postmolierean, Pierre de Marivaux, și-a asigurat posteritatea, prin ceea ce reușise să aducă nou în comedia vremii, o coloratură psihologică și o anume profunzime a ideilor în ciuda scânteierilor aparent superficiale în jocul dialogurilor și al situațiilor, un rafinament al expresiei teatrale și o finețe a sentimentelor, într-un cuvânt un stil cu totul particular, în care curiozitatea cumpănită și subtilitatea glumeață, tonurile vaporoase și nuanțele discrete, înlocuiesc ceea ce promovează comedia până la Marivaux”, afirmă Costin Tuchilă (în „Clasicii dramaturgiei universale”).

Publicitate

O opțiune actuală pentru stilul de mătase al lui Marivaux, o opțiune pentru dramaturgul ce rafinează,  inconfundabil, sentimentul și expresia, însemnând nu doar anumit fel de a te exprima, ci și un anumit fel de a simți presupune un semn de respect față de teatrul universal, precum și o cale de sensibilizare a cotidianului tributar secolului XXI printr-o conectare artistică la eleganțele, grațiile, regulile, frământările, clișeele ce dominau o familie burgheză a secolului XVIII.

Regizorul artistic Alexandru Vasilachi,  în spectacolul „Îmbătați de dragoste”, prin  readaptarea textului și a personajelor, aduce atmosfera  marivauxiană mai aproape vremurilor noaste, anulând un interval de trei secole, pentru a face povestea de dragoste mai actuală, mai credibilă, mai palpitantă. Iar pentru ca acesta să nu fie percepută ca un joc sentimental, pe măsura demantelării actului artistic, regizorul ne propune un joc al măștilor triste ce, treptat, metamorfozate de fiorii dragostei, se fericesc reciproc, devin naturale, firești. În final, anulând artificialul, personajele devin naturale, împlinite, desăvârșite. Un joc al dragostei și al întâmplării, ce stârnește pasiuni, revolte, schimbă reguli, readuce reguli. Astfel încât, odată cu renunțarea la măști, povestea intră într-un deznodământ firesc și pasional.

Orgon, bătrânul șugubăț, părinte a unei fete de măritat, trage sforile pentru buna înțelegere a tinerilor îndrăgostiți. Și pentru că ambiguitatea este apanajul artei, regizorul a ales să se situeze în acest perimetru, lăsând niște portițe deschise pentru interpretări individuale.  Cezar Amitroaei, interpretându-l pe Orgon și respectând gândul regizoral, l-a dus mai departe într-o înțelegere echilibrată, pendulând între realitate și vis, între joc și gravitate, între glumă și seriozitate. Astfel,  actorul ne ajută să descifrăm personajul prin grija părintelui față de fiica sa, dar și printr-o anumită, diavolească bucurie de a încurca și descurca ițele spumoasei intrigi amoroase. El este un fel de dirijor pentru o întreagă orchestră, dar și pentru fiecare instrumentist în parte.

Foarte bune și celelalte interpretări actoricești. Spontană, cu mult farmec,  marcând nuanțele unei evoluții sufletești alerte, Silvia Răileanu ne oferă o Silvie foarte agreabilă, de o feminitate plăcut agresivă, cuceritoare, convingătoare atât în poziția de slujnică cât și de nobilă. Sorin Ciofu este un Dorian năucit de frumusețea femeii jucând excepțional dubla identitate a personajelor. Răzvan Amitroaei conturează personajul său arlechin, marcând cu seriozitate dramatismul condiției sociale a acestuia. Petruț Butuman îl poartă cu agilitate pe Mario, un personaj mai puțin implicat, parazitar social, salvându-l de la insignifianța scenică. Lidia Uja interpretează un personaj complex, adaptându-se impecabil la contexte și la situații. Un ludic plăcut, am spune, o joacă de-a dragostea într-un mod nonșalant, adolescentin, dezinvol. Lidiei Uja, prin personajul interpretat aminitit, oarecum, de Lolita lui Nabakov.

Actorii au știut să pună măsura și accentul necesar în definirea personajelor, ceea ce a facut ca atât comedia, cât și tensiunea dragostei să producă suspans. Actorii au conferit viabilitate personajelor prin accentuarea stării de confuzie și incertitudine generată de regulile sociale.

Alexandru Vasilachi construiește fiecare scenă cu o atenție distributivă, adăugând acolo unde este cazul un plus de energie, sau împăcând contrarii: momente de maximă sensibilitate, tandrețe, romantism. În unele scene regizorul calmează, spectacolul mizând pe eleganță, spontaneitatea și ambiguitatea lăsând dialogurile să dea adevărata măsură a ceea ce trebuie să fie întregul; în altele, prin dinamizare, spectacolul devine mai antrenant, mai energic, mai alert, mișcarea în sine puncând prin expresivitate și sugestivitate. Și pentru că nevoia de râs dictează uneori stilul unei reprezentații, fiind chiar cazul celei de față, buna dispoziție a fost la ea acasă.

Un spectacol ce se cere revăzut, un spectacol complex, la care a lucrat cu profesionalism întreaga echipă, Victoria Bucun punctând în acele momente în care jocul scenei cerea grație, romantism, gingășie. Astfel, mișcarea a integrat perfect spațiul în care povestea a căpătăt credibilitate, iar spațiul, firește, a purtat marca maestrului Mihai Pastramagiu.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cutremur cu magnitudinea de 3,6 grade în zona seismică Vrancea

Publicat

Publicitate

Un cutremur slab cu magnitudinea 3,6 s-a produs marți seara, la ora 16:13, în județul Buzău, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), relatrează agerpres.ro

Seismul a avut loc la adâncimea de 133,6 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 51 km vest de Focșani, 58 km nord-vest de Buzău, 64 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 72 km est de Brașov și 85 km nord-est de Ploiești.

De la începutul lunii ianuarie, în România s-au produs 22 cutremure cu magnitudini cuprinse între 2,1 și 3,9.

Cel mai important cutremur din 2024, cu o magnitudine de 5,4 grade, a avut loc în județul Buzău în data de 16 septembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

DECIZIE: Consumul de droguri la volan, infracțiune DOAR dacă se demonstrează că au afectat capacitatea şoferului de a conduce

Publicat

Publicitate

Consumul de substanțe psihoactive la volan este infracțiune doar dacă se demonstrează că aceste substanțe au afectat capacitatea şoferului de a conduce, a decis luni Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), citată de Agerpres.

În cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive, prevăzută de art. 336 alin. (2) din Codul penal, pentru realizarea condiției esentiale ataşată elementului material al laturii obiective, aceea ca inculpatul să se fi aflat sub influenţa unor substanțe psihoactive, este necesar să se constate atât prezența in probele biologice a substanței psihoactive, cât și aptitudinea acesteia de a putea determina afectarea capacității de a conduce a autorului faptei, se arată în decizia luată de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte.

Sesizare de la Curtea de Apel Cluj

”Instanța supremă a admis sesizările formulate de Curtea de Apel Braşov şi Curtea de Apel Cluj, prin care se solicita pronunțarea unei botărâri prealabile pentru dezlegarea urmatoarei chestiuni de drept în cazul infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența substantelor psihoactive, prevăzută de art. 336 alin. (2) din Codul penal pentru realizarea cerintel esenţiale preexistente ca inculpatul să se fi aflat sub influenta unor substante psihoactive este suficient så se constate prezenta in probele biologice a substanței psihoactive, indiferent de concentraţia acesteia, influența asupra capacității de a conduce find prezumată absolut ori dacă această prezumţie este una relativă, putand fi combătută prin mijloace de proba stiinţifice potrivit cărora, în ciuda prezenței substanțelor psihoactive într-o concentrație minimală, persoana nu se află sub influența substanțelor psihoactive, cu afectarea capacități de a conduce autovehicule pe drumurile publice?”, arată ÎCCJ.

Interpretări despre șoferi

De asemenea, Instanța supremă trebuie să răspundă la întrebarea: Dacă dispoziția aflată sub influența unor substante psihoactive, din cuprinsul infracțiunii prevăzute de art. 336 alin. (2) din Codul penal se referă la o persoană care a consumat substanțe psihoactive sau la o persoană a cărei capacitate de a conduce un vehicul (pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere) este aiterată în urma consumului de substante psihoactive?.

Concret, sesizările se refereau la modul in care trebuie interpretată sintagma persoana care conduce aflată sub influenţa unor substanțe psihoactive, respectiv dacă este necesar să se introducă un prag valoric pentru infracțiunea de conducere a unui autovehicul sub influența drogurilor, aşa cum este la consumul de alcool la volan.

Potrivit art. 336 alin. (2) Cod penal, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă persoana aflată sub influenta unor substante psihoactive, care conduce un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Senatorul Cătălin Silegeanu în Parlamentul European: Viitorul Europei aparține popoarelor sale, nu birocraților!

Publicat

Publicitate

Senatorul Cătălin Silegeanu a fost prezent astăzi, 27 ianuarie 2025, la Bruxelles, la invitația colegilor săi din Parlamentul European, pentru a participa la a doua ediție a evenimentului „Make Europe Great Again”. Prima ediție a acestui eveniment a avut loc la București, iar acum reunește patrioți, lideri și reprezentanți din toate țările membre ale Uniunii Europene, precum și din întreaga lume.

Într-un comunicat emis de AUR Botoșani către redacția noastră se precizează că în cadrul conferinței, senatorul Silegeanu a subliniat că „viitorul Europei aparține popoarelor sale, nu birocraților!”. Acesta a evidențiat importanța valorilor care definesc identitatea europeană: familia, credința creștină, libertatea și suveranitatea națională.

„Acest moment istoric este o oportunitate de a discuta și apăra valorile fundamentale care ne unesc și ne definesc ca europeni. Este timpul să ne unim și să construim împreună o mișcare istorică, pentru o Europă liberă, suverană și prosperă!”, a declarat senatorul.

Un subiect esențial abordat la eveniment a fost situația gravă din România, unde alegerile prezidențiale au fost anulate fără ca publicului să i se prezinte vreo probă concretă. Senatorul Silegeanu a accentuat sprijinul partenerilor internaționali în lupta României pentru democrație, libertate și dreptate, subliniind că anularea alegerilor a atras atenția și îngrijorarea comunității internaționale.

„Europa nu aparține birocraților, ci popoarelor sale. Trebuie să ne asigurăm că democrația și libertatea sunt apărate și respectate peste tot în Europa”, a concluzionat Cătălin Silegeanu.

Evenimentul „Make Europe Great Again” continuă să fie un forum vital pentru discuții și colaborări între liderii europeni care își propun să consolideze o Europă a popoarelor, liberă și suverană.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

A fost întocmită prima hartă seismică interactivă a României: În ce zonă a riscului seismic se află județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Începând de astăzi România dispune de prima hartă interactivă cu unitățile administrativ-teritoriale vizate de riscul seismic, care vor putea cere finanțare de la minister pentru consolidarea clădirilor”, a precizat ministrul Cseke Attila, relatează mediafax.ro. 

Harta este interactivă și va ajuta atât locuitorii să știe în ce zonă stau, cât și autoritățile locale să acceseze fonduri pentru consolidări dacă localitățile sunt vizate de un cutremur, a explicat într-un comunicat de presă ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

În ce zonă a riscului seismic se află județul Botoșani

Conform hărții, majoritatea județului Botoșani este situată în zone cu un risc seismic scăzut, având valori ale accelerației terenului în intervalul 0.15 g – 0.20 g. Localități importante precum municipiile Botoșani, Dorohoi, Săveni sau Darabani se află în această zonă cu risc seismic redus.

Harta interactivă poate fi vizualizată AICI.

”Prin aceste programe, avem deja în derulare 98 de proiecte care vizează siguranța seismică a școlilor, spitalelor, a blocurilor de locuințe și a clădirilor publice, și fac un apel ferm către autoritățile locale să conlucreze pentru a expertiza clădirile, cu finanțare de la Ministerul Dezvoltării, care prezintă vulnerabilități, astfel încât, în cel mai scurt timp posibil, să acceseze fondurile puse la dispoziție de minister”, a transmis ministrul Cseke Attila, care a reiterat că finanțarea lucrărilor este asigurată 100% de la bugetul de stat, inclusiv expertiza de risc seismic necesară cererii de finanțare.

Ce spun reprezentanții ministerului Dezvoltării

Guvernul a creat instrumente de finanțare pentru siguranța seismică, este responsabilitatea autorităților locale să aducă documentația necesară pentru proiecte mature care pot fi finanțate, a declarat Cseke Attila.

Publicitate

Până în prezent, dintre toate contractele semnate prin cele trei programe, doar 11 blocuri de locuințe și 3 școli din municipiul București sunt finanțate.

”Avem prea puține contracte la nivel național și la nivelul municipiului București, în condițiile în care Capitala țării este printre primele 10 Capitale din lume expuse riscului seismic. Pentru că viața și siguranța oamenilor este cea mai importantă, trebuie să reușim să consolidăm cât mai multe dintre aceste clădiri, în fiecare an, inclusiv în București”, a spus ministrul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending