Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Ciudat imobil” la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Locuim cu toții pe o planetă pe care ne chinuim în fel și chip și uităm unii de alții, uităm că suntem colocatari în acest spațiu. La scară mică, în comunitățile noastre mai reduse ca proporții, trebuie să învățăm să trăim împreună, respectându-ne unul pe celălalt, ajutându-ne, pentru că așa suntem construiți, să trăim în comunități.

Avem obligația de a face aceste comunități din ce în ce mai viabile, mai eficiente, pentru ca stilul și calitatea vieții să fie cât mai bune pentru fiecare.

În același timp, percepem comunicarea drept un fapt simplu, de la sine înțeles.

În realitate, gândim fiecare extrem de personal, vedem doar propriul punct de vedere pe care dorim să-l impunem celorlalți – aceasta pe fondul convingerii că doar noi avem dreptate – o conduită care – evident – este împotriva comunicării”, motivează intenția de spectacol regizorul artistic Horia Suru.

Planeta regizorului artistic Horia Suru, în spectacolul „Ciudat imobil”, redusă la scară mică, încape o lume diversă, pe cât de monotonă, pe atât de tragică, uneori prinsă într-o dinamică browniană, alteori amorțită într-un static al lehametei, al nepăsării. O lume pestriță, expusă într-un alb general, un alb persistent și excesiv, ironic, sarcastic, enervant: albul imobilului supraetajat, al noptierelor, lămpilor, scaunelor, băncii și, nu în ultimul rând, al ținutelor actorilor, proiectând parcă dimensiuni angelice. Astfel încât se poate spune că, prin acest exces de purism, Horia Suru sugerează coborârea celestului în urbanul autohton sau – de ce nu? – ridicarea acestuia, cu tot cu decor, deasupra norilor. Intenția sa nu este de a aminti cumva de lumea transparențelor lui Nichita, chiar dacă culoarea uniformizează și, implicit, echivalează ponderabilul și imponderabilul deopotrivă.

Publicitate

Prin albul dus până spre descompunere, prin apariția și dispariția de/în nicăieri a personajelor, prin dialogurile fără sens și lipsite de secvențe dramatice, care induc atmosfere suprarealiste, Horia Suru ne propune un alt fel de Dumitru Solomon decât cel cu care, posibil, unii spectatori erau obișnuiți de pe vremea Galelor de umor ale Televiziunii Române sau a Undelor vesele ale Radiodifuziunii Române.

Viziunea de excepție a regizorului artistic a întregit câteva texte ale dramaturgului Dumitru Solomon într-un anume spațiu și timp, făcându-le să interfereze între ele, dându-le un numitor comun, să-i spunem, microsocietate urbană cu toate angoasele ei.

Astfel, în interiorul sau în preajma unui imobil ciudat, niște  exponenți sociali nu prea își găsesc locul, starea, echilibrul, sensul, chiar îmbrăcați fiind în piele de înger sau de pește, chiar ridicați deasupra norilor sau coborâți într-un subsol lacustru.

Dialogul lor este, în mod voit, incoerent, ilogic, fără substanță, mistificat sau dus în derizoriu. Personajele sunt gândite a fi afazice, lipsite de concordanță între gândire și faptă, având deficiențe în a se exprima, cu atât mai mult în a comunica între ele.

Prin respectivele identități, prin decor și prin scenografie  (o lume simplă cu obiecte ce domină personajele), prin tușele de umor sarcastic, prin atmosfera de dezordine generală, prin lipsa răspunsului așteptat, prin uzitarea aceluiași cuvânt sau expresie atât în situații banale, cât și în momente existențiale, și prim multe alte modalități, regizorul artistic, aduce în prim planul scenei și, finalmente, în sufletul spectatorului  un excepțional spectacol al absurdului.

În textul de prezentare, regizorul artistic vorbește și de obligații față de microsocietate. Mesajul este însă încifrat, creându-i spectatorului o anumită stare de expectație:  după lectura îndemnului moralizator, te aștepți să descoperi,  în spectacolul Ciudat Imobil, un anumit tip de societate responsabilă pentru un bine comun, o dispoziție comună, o pace comună, cel puțin la nivel de concluzie finală. Dar scenele se succed, reliefând, fiecare în parte, cotidianul  cu angoasele și belele lui, fără a oferi formule de echilibru, fie ele și pe orizontală. Nici măcar în ultimul episod, regizorul nu ne oferă acea ecuație definitivă a confortului, chiar dacă între timp locatarilor le-au crescut aripioare, coadă despicată, solzi și pot respira în apă, înota, zbura. Scena de final este, de altfel, un corolar al spectacolului: nimic mai absurd decât să te închizi într-un subsol lacustru, să vezi cum crește apa, să simți cum te transformi și să repeți ostentativ: „Ne-am adunat aici, că să găsim o soluție cum să ieșim”. Iar în acest suicid asumat să ți se alăture solidar toți locatarii imobilului confort sporit.

Ingenioasă este ideea de a promite tihna și de a oferi impaciența. Astfel, în interiorul imobilului, în prejma sa, în stradă, personajele își consumă obsesiile, neliniștile, singurătățile, într-un cuvânt, nebunia dusă până la paranoia, până la demență și nicidecum liniștea, pacea, buna dispoziție a unui imobil.

Personajele gândite de Horia Suru sunt, în genere, triste, zgârcite, geloase, fricoase, claustrofobe, obositoare, meschine, arogante, insolente, egocentrice, lugubre. Doar cuplul tânăr, care „amenință” din când în când că pleacă  altundeva, distonează oarecum cu restul locatarilor. Ei parcă nu sunt de acolo, ei nu au nevoie de acel (dis)confort imobil.

Aparent, personajele îmbrăcate în alb impun o notă de firesc, de echilibru cotidian: personajele comunică, sunt gălăgioase, revoltate, emit și pretind soluții unele de la altele, impun și acceptă reguli, astfel încât, aparent, această dispoziție de conlocuire definește o normalitate acceptată de comun acord, pe care numai un nebun este în stare să o dărâme, să îi dea foc. Dar se pare că doar nebunul vede cu ochii minții dincolo de timp și spațiu, că singura soluție este să caute un chibrit și să aprindă imobilul bântuit de stafii. Nebunul poate fi Nero, imobilul ciudat –  Marea Romă. Nimic mai absurd decât să urci pe zidurile cetății pentru a-i vedea marginile sau  să o măsori cu pasul, apoi, fericit, să îi dai foc.

Dar până să ardă sau să fie inundat, sau descompus pe verticală (parcă ridicat la cer), de acel confort sporit al imobilului, căruia i-au dat viață, s-au bucurat, l-au blestemat și l-au luat cu ei în altă dimensiune imponderabilă  actorii: Alexandra Acalfoae, Alexandra Vicol, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Daniela Bucătaru, Dragoș Radu, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Ioan Crețescu, Lenuș Moraru, Vali Popa. Ei au fost beneficiarii confortului ciudat al i(mobil) propus de regizorul artistic. Și prin prestanța actului actoricesc, au demonstrat încă o dată că viza lor de reședință este bine determinată, că pe cartea de identitate, în dreptul domiciliului, e trecut: Ciudat Imobil – scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Iar în acel timp și spațiu, în acea dimensiune incertă a absurdului, gândită de regizorul artistic, Horia Suru –  laureatul din anul acesta al Premiului Uniter pentru regie –,  alături de personaje, te afli și tu, dragă spectatorule.

Remarcabila scenografie a maestrului Pastramagiu a consunat cu viziunea regizorului artistic. Clădirea urbană, supraetajată, era compusă și descompusă de niște îngeri în salopete albe, care întregeau un puzzle pe verticală, când vieților li se atribuiau dimensiuni intime, sau pe orizontală, când, pentru a deveni spațiul bârfelor, casa scării era depărtată sau apropiată de structura imobilului. Un plus de regie a dat și proiecția luminii albe din plan vertical, de parcă unei luni albe, strecurate prin ceață, i se permitea să lumineze obscur (atât cât să nu se rătăcească locatarii), creându-se un perimetru incert al (dis)confortului urban. Scenografia a fost întregită și prin banca solitară, parcă bolnavă de lombosciatică, suferindă de singurătate, ce promitea evadarea din ireal, deși mai nimeni nu o lua în seamă. Ea exista pentru amfitrionul, locatarul Vali Popa, care își privea proprietatea dinafara zidirii, hodinea câte puțin pe ea, atât cât să-și arunce lasoul în larg, deși nu  mai avea nimic de vândut, nimic de cumpărat. Banca mai exista și pentru cei doi tineri grăbiți, care, nepăsători, o percepeau ca pe o bornă ce delimita spații, ca pe un punct oarecare, de unde doar se pleacă.

În Ciudat imobil, maestrul Horia Suru  oferă rețete de îndulcit întunericul sau de condimentat clipele oamenilor singuri, chiar dacă singurătatea se consumă în doi, în trei, chiar dacă singurătatea le este oferită la comun. Iar în singurătate viața și toate ale ei sunt iluzii: cămila, luna, autobuzul, casa, funia, telefonul… și gravitația este iluzie, și imponderabilitatea, de asemenea.

Datorită acestor și altor motive, regizorul artistic justifică: ,,O comunicare devine reală doar atunci când se exprimă mai multe puncte de vedere  – acestea fiind puse în dezbatere. Rezultă că trebuie să avem grijă permanent că, în afara propriului eu, a propriului ego, există și un punct de vedere al celuilalt. Abia atunci când se pun în discuție toate sugestiile formulate, cred că  se realizează, cu adevărat, un început al comunicării!”

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, sâmbătă, a fost SPECTACOL. Un început de stagiune remarcabil: un regizor artistic top 1 – UNITER 2022, care, secundat de asistentul său, Ele Nistor, ne-a oferit un spectacol de teatru al absurdului, lăsându-ne liberă interpretarea și înțelegerea fiecărei scene în parte.

O trupă de actori despre care nu se poate scrie decât la superlativ s-au dăruit pe scenă. În spatele scenei, o echipă ce a funcționat sincron. Și, nu în ultimul rând, câteva sute de spectatori fideli ce au ales să fie și ei parte din spectacol.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Incendiu la locomotiva unui tren de călători Suceava – Botoșani

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit, în această seară, la locomotiva unui tren de călători care circula pe ruta Suceava – Botoșani, în zona localității Leorda.

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, sprijiniți ulterior de un microbuz.

Flăcările se manifestau la partea inferioară a locomotivei, însă cei 12 ocupanți ai trenului (11 pasageri și un angajat CFR) au reușit să iasă la timp.

Pompierii au acționat rapid și au lichidat incendiul înainte ca acesta să se extindă la întreaga locomotivă.

Pasagerii au fost transportați în siguranță la Gara Botoșani, cu microbuzul Detașamentului de Pompieri Botoșani. Aceștia nu au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Cel mai probabil, o defecțiune la sistemul de frânare ar fi cauzat incendiul.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Primul clopoțel la Darabani, în prezența academicianului Leon Dănăilă

Publicat

Publicitate

Ziua de deschidere a noului an școlar a fost marcată de emoție, speranță și bucuria unui nou început pentru elevi, profesori și părinți. La Darabani, festivitatea a avut o însemnătate aparte prin inaugurarea unui nou corp de școală, semn al preocupării pentru crearea unor condiții mai bune de învățare. Printre cei prezenți s-a aflat și academicianul Leon Dănăilă, simbol al excelenței românești și dovadă vie a puterii educației.

Atmosfera a fost una de sărbătoare, cu elevi emoționați, părinți mândri și cadre didactice pregătite să înceapă un nou drum al cunoașterii. „Am retrăit emoțiile primului clopoțel”, a mărturisit Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, care a participat la eveniment, subliniind importanța educației ca fundament pentru viitor.

Tot astăzi, a fost vizitat și Liceul „Regina Maria” din Dorohoi, instituție recunoscută pentru rezultatele remarcabile obținute de elevi la examenele naționale și concursuri. Aici, mândria comunității se reflectă în performanța constantă și în exemplul pe care tinerii îl oferă întregului județ.

„Elevilor le doresc un an cu rezultate frumoase, profesorilor puterea de a forma caractere, iar părinților bucuria de a-și vedea copiii crescând și reușind. Îmi doresc ca toți cei cu putere de decizie să le fim alături copiilor, oferindu-le condițiile necesare în drumul lor spre cunoaștere”, a transmis Valeriu Iftime.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Sindicaliștii au cerut, în cadrul întâlnirii cu președintele, demisia ministrului Educației și abrogarea măsurilor din sistemul de învățământ

Publicat

Publicitate

Sindicaliștii din Educație au solicitat, luni, în cadrul unei întâlniri cu președintele Nicușor Dan, demisia ministrului Educației, Daniel David, și anularea măsurilor asumate de Guvern privind sistemul de învățământ, a anunțat liderul Federației Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’, Marius Nistor.

‘Nu avem nevoie de promisiuni, președintele (Nicușor Dan – n.r.) a luat act de solicitările noastre, prima solicitare fiind legată de demisia ministrului Educației, Daniel David, iar a doua fiind legată de anularea, abrogarea măsurilor care au fost asumate pe Legea 141. Referitor la primul punct, președintele nu s-a pronunțat în momentul de față, iar referitor la al doilea punct, cel legat de abrogarea măsurilor care au fost asumate pe Legea 141, domnia sa a propus o altă întâlnire, cam peste maxim două luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte legat de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan. Și, în funcție de aceste impacturi, trebuie să se analizeze și să se ia alte decizii. Asta este ceea ce ne-a putut transmite președintele’, a declarat Marius Nistor, la ieșirea din Palatul Cotroceni.

El a subliniat că acțiunile de protest vor continua până la îndeplinirea celor două obiective, precizând că greva generală ‘nu este exclusă’.

Sindicatele din Educație au pichetat sediul Executivului și au organizat un marș de protest până la Palatul Cotroceni.

Potrivit unui comunicat comun transmis duminică de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’ și Federația Națională Sindicală ‘Alma Mater’, acțiunea de protest urmărește să atragă atenția asupra necesității rezolvării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și universitar.

Salariații din Educație resping măsurile de reducere a deficitului bugetar adoptate de Guvern, despre care afirmă că afectează negativ nu doar angajații din sistem, ci și elevii și studenții – beneficiarii direcți ai educației.

Publicitate

‘Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru dreptate. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim’, susțin sindicatele.

Potrivit acestora, măsurile de ‘eficientizare’ aplicate în domeniul învățământului prin Legea 141/2025 vor avea ‘un cost mult mai mare’ pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației, statutul profesional și social al angajaților din învățământ, precum și viitorul beneficiarilor primari.

‘Protestul nostru este pentru stoparea acestor măsuri abuzive, prin care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie să îi convingem pe guvernanți că cheltuielile pentru educație sunt o investiție, nu un cost’, au transmis sindicaliștii. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Apărării a luat în vizor serviciul secret al Armatei. Promite concedieri în scandalul Potra

Publicat

Publicitate

Ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu, a luat în vizor serviciul secret al Armatei, DGIA. El spune că angajații din Direcţia Generală de Informaţii a Armatei (DGIA) implicați sau care au știut despre operațiunile lui Horațiu Potra vor fi concediați, informează alba24.ro.

El a criticat și SRI și SIE, în contextul în care liderul grupării, Horaţiu Potra, avea arme şi milioane de euro cash, potrivit unui interviu cu ministrul, publicat de News.ro.

„O să aflu dacă au ştiut şi dacă au fost implicaţi. Iar cei care au ştiut şi au fost implicaţi nu o să mai fie acolo” a spus Moșteanu.

Ministrul Apărării a mai afirmat că există o „bănuială rezonabilă” că serviciul militar de informații al Armatei știa acest lucru, dar a precizat că nu doar DGIA este vizat, ci și alte servicii secrete, precum SRI și SIE.

„E vorba de toate serviciile, de fapt! Cum este posibil ca unul ca Potra să aibă un arsenal şi nişte milioane cash în casă, fără ca serviciile să ştie? Şi acolo evident că e vorba de complicitate sau incompetenţă.

Ambele sunt grave. Dar aici e o discuţie pe care sper să o lămurim. Nu e foarte clar cine şi cum ar trebui să ştie despre acest lucru. În ceea ce mă priveşte, o să lămuresc cu siguranţă în perioada următoare! Sunt mai multe lucruri de lămurit…”, a spus Moșteanu.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending