Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Ciudat imobil” la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Locuim cu toții pe o planetă pe care ne chinuim în fel și chip și uităm unii de alții, uităm că suntem colocatari în acest spațiu. La scară mică, în comunitățile noastre mai reduse ca proporții, trebuie să învățăm să trăim împreună, respectându-ne unul pe celălalt, ajutându-ne, pentru că așa suntem construiți, să trăim în comunități.

Avem obligația de a face aceste comunități din ce în ce mai viabile, mai eficiente, pentru ca stilul și calitatea vieții să fie cât mai bune pentru fiecare.

În același timp, percepem comunicarea drept un fapt simplu, de la sine înțeles.

În realitate, gândim fiecare extrem de personal, vedem doar propriul punct de vedere pe care dorim să-l impunem celorlalți – aceasta pe fondul convingerii că doar noi avem dreptate – o conduită care – evident – este împotriva comunicării”, motivează intenția de spectacol regizorul artistic Horia Suru.

Planeta regizorului artistic Horia Suru, în spectacolul „Ciudat imobil”, redusă la scară mică, încape o lume diversă, pe cât de monotonă, pe atât de tragică, uneori prinsă într-o dinamică browniană, alteori amorțită într-un static al lehametei, al nepăsării. O lume pestriță, expusă într-un alb general, un alb persistent și excesiv, ironic, sarcastic, enervant: albul imobilului supraetajat, al noptierelor, lămpilor, scaunelor, băncii și, nu în ultimul rând, al ținutelor actorilor, proiectând parcă dimensiuni angelice. Astfel încât se poate spune că, prin acest exces de purism, Horia Suru sugerează coborârea celestului în urbanul autohton sau – de ce nu? – ridicarea acestuia, cu tot cu decor, deasupra norilor. Intenția sa nu este de a aminti cumva de lumea transparențelor lui Nichita, chiar dacă culoarea uniformizează și, implicit, echivalează ponderabilul și imponderabilul deopotrivă.

Publicitate

Prin albul dus până spre descompunere, prin apariția și dispariția de/în nicăieri a personajelor, prin dialogurile fără sens și lipsite de secvențe dramatice, care induc atmosfere suprarealiste, Horia Suru ne propune un alt fel de Dumitru Solomon decât cel cu care, posibil, unii spectatori erau obișnuiți de pe vremea Galelor de umor ale Televiziunii Române sau a Undelor vesele ale Radiodifuziunii Române.

Viziunea de excepție a regizorului artistic a întregit câteva texte ale dramaturgului Dumitru Solomon într-un anume spațiu și timp, făcându-le să interfereze între ele, dându-le un numitor comun, să-i spunem, microsocietate urbană cu toate angoasele ei.

Astfel, în interiorul sau în preajma unui imobil ciudat, niște  exponenți sociali nu prea își găsesc locul, starea, echilibrul, sensul, chiar îmbrăcați fiind în piele de înger sau de pește, chiar ridicați deasupra norilor sau coborâți într-un subsol lacustru.

Dialogul lor este, în mod voit, incoerent, ilogic, fără substanță, mistificat sau dus în derizoriu. Personajele sunt gândite a fi afazice, lipsite de concordanță între gândire și faptă, având deficiențe în a se exprima, cu atât mai mult în a comunica între ele.

Prin respectivele identități, prin decor și prin scenografie  (o lume simplă cu obiecte ce domină personajele), prin tușele de umor sarcastic, prin atmosfera de dezordine generală, prin lipsa răspunsului așteptat, prin uzitarea aceluiași cuvânt sau expresie atât în situații banale, cât și în momente existențiale, și prim multe alte modalități, regizorul artistic, aduce în prim planul scenei și, finalmente, în sufletul spectatorului  un excepțional spectacol al absurdului.

În textul de prezentare, regizorul artistic vorbește și de obligații față de microsocietate. Mesajul este însă încifrat, creându-i spectatorului o anumită stare de expectație:  după lectura îndemnului moralizator, te aștepți să descoperi,  în spectacolul Ciudat Imobil, un anumit tip de societate responsabilă pentru un bine comun, o dispoziție comună, o pace comună, cel puțin la nivel de concluzie finală. Dar scenele se succed, reliefând, fiecare în parte, cotidianul  cu angoasele și belele lui, fără a oferi formule de echilibru, fie ele și pe orizontală. Nici măcar în ultimul episod, regizorul nu ne oferă acea ecuație definitivă a confortului, chiar dacă între timp locatarilor le-au crescut aripioare, coadă despicată, solzi și pot respira în apă, înota, zbura. Scena de final este, de altfel, un corolar al spectacolului: nimic mai absurd decât să te închizi într-un subsol lacustru, să vezi cum crește apa, să simți cum te transformi și să repeți ostentativ: „Ne-am adunat aici, că să găsim o soluție cum să ieșim”. Iar în acest suicid asumat să ți se alăture solidar toți locatarii imobilului confort sporit.

Ingenioasă este ideea de a promite tihna și de a oferi impaciența. Astfel, în interiorul imobilului, în prejma sa, în stradă, personajele își consumă obsesiile, neliniștile, singurătățile, într-un cuvânt, nebunia dusă până la paranoia, până la demență și nicidecum liniștea, pacea, buna dispoziție a unui imobil.

Personajele gândite de Horia Suru sunt, în genere, triste, zgârcite, geloase, fricoase, claustrofobe, obositoare, meschine, arogante, insolente, egocentrice, lugubre. Doar cuplul tânăr, care „amenință” din când în când că pleacă  altundeva, distonează oarecum cu restul locatarilor. Ei parcă nu sunt de acolo, ei nu au nevoie de acel (dis)confort imobil.

Aparent, personajele îmbrăcate în alb impun o notă de firesc, de echilibru cotidian: personajele comunică, sunt gălăgioase, revoltate, emit și pretind soluții unele de la altele, impun și acceptă reguli, astfel încât, aparent, această dispoziție de conlocuire definește o normalitate acceptată de comun acord, pe care numai un nebun este în stare să o dărâme, să îi dea foc. Dar se pare că doar nebunul vede cu ochii minții dincolo de timp și spațiu, că singura soluție este să caute un chibrit și să aprindă imobilul bântuit de stafii. Nebunul poate fi Nero, imobilul ciudat –  Marea Romă. Nimic mai absurd decât să urci pe zidurile cetății pentru a-i vedea marginile sau  să o măsori cu pasul, apoi, fericit, să îi dai foc.

Dar până să ardă sau să fie inundat, sau descompus pe verticală (parcă ridicat la cer), de acel confort sporit al imobilului, căruia i-au dat viață, s-au bucurat, l-au blestemat și l-au luat cu ei în altă dimensiune imponderabilă  actorii: Alexandra Acalfoae, Alexandra Vicol, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Daniela Bucătaru, Dragoș Radu, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Ioan Crețescu, Lenuș Moraru, Vali Popa. Ei au fost beneficiarii confortului ciudat al i(mobil) propus de regizorul artistic. Și prin prestanța actului actoricesc, au demonstrat încă o dată că viza lor de reședință este bine determinată, că pe cartea de identitate, în dreptul domiciliului, e trecut: Ciudat Imobil – scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Iar în acel timp și spațiu, în acea dimensiune incertă a absurdului, gândită de regizorul artistic, Horia Suru –  laureatul din anul acesta al Premiului Uniter pentru regie –,  alături de personaje, te afli și tu, dragă spectatorule.

Remarcabila scenografie a maestrului Pastramagiu a consunat cu viziunea regizorului artistic. Clădirea urbană, supraetajată, era compusă și descompusă de niște îngeri în salopete albe, care întregeau un puzzle pe verticală, când vieților li se atribuiau dimensiuni intime, sau pe orizontală, când, pentru a deveni spațiul bârfelor, casa scării era depărtată sau apropiată de structura imobilului. Un plus de regie a dat și proiecția luminii albe din plan vertical, de parcă unei luni albe, strecurate prin ceață, i se permitea să lumineze obscur (atât cât să nu se rătăcească locatarii), creându-se un perimetru incert al (dis)confortului urban. Scenografia a fost întregită și prin banca solitară, parcă bolnavă de lombosciatică, suferindă de singurătate, ce promitea evadarea din ireal, deși mai nimeni nu o lua în seamă. Ea exista pentru amfitrionul, locatarul Vali Popa, care își privea proprietatea dinafara zidirii, hodinea câte puțin pe ea, atât cât să-și arunce lasoul în larg, deși nu  mai avea nimic de vândut, nimic de cumpărat. Banca mai exista și pentru cei doi tineri grăbiți, care, nepăsători, o percepeau ca pe o bornă ce delimita spații, ca pe un punct oarecare, de unde doar se pleacă.

În Ciudat imobil, maestrul Horia Suru  oferă rețete de îndulcit întunericul sau de condimentat clipele oamenilor singuri, chiar dacă singurătatea se consumă în doi, în trei, chiar dacă singurătatea le este oferită la comun. Iar în singurătate viața și toate ale ei sunt iluzii: cămila, luna, autobuzul, casa, funia, telefonul… și gravitația este iluzie, și imponderabilitatea, de asemenea.

Datorită acestor și altor motive, regizorul artistic justifică: ,,O comunicare devine reală doar atunci când se exprimă mai multe puncte de vedere  – acestea fiind puse în dezbatere. Rezultă că trebuie să avem grijă permanent că, în afara propriului eu, a propriului ego, există și un punct de vedere al celuilalt. Abia atunci când se pun în discuție toate sugestiile formulate, cred că  se realizează, cu adevărat, un început al comunicării!”

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, sâmbătă, a fost SPECTACOL. Un început de stagiune remarcabil: un regizor artistic top 1 – UNITER 2022, care, secundat de asistentul său, Ele Nistor, ne-a oferit un spectacol de teatru al absurdului, lăsându-ne liberă interpretarea și înțelegerea fiecărei scene în parte.

O trupă de actori despre care nu se poate scrie decât la superlativ s-au dăruit pe scenă. În spatele scenei, o echipă ce a funcționat sincron. Și, nu în ultimul rând, câteva sute de spectatori fideli ce au ales să fie și ei parte din spectacol.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Jucării în dar, riscuri ascunse: Cum îți protejezi copilul în perioada Sărbătorilor. Sfaturi de la pompieri

Publicat

Publicitate

Un cămin sigur pentru copilul tău – atenție la ce jucării primește copilul dumneavoastră!

Perioada Sărbătorilor de Iarnă este cea mai frumoasă pentru copii, iar părinții trebuie să se asigure că cei mici se vor bucura, în siguranță, de toate momentele legate de Crăciun sau Revelion.

O atenție deosebită trebuie acordată jucăriilor pe care le primesc în dar. Acestea trebuie să fie potrivite fiecărei vârste. Cele care conțin piese de mici dimensiuni pot înghițite sau introduse în nas, fără ca micuții să-și dea seama că, din joacă, se pot asfixia. Potrivit datelor statistice furnizate de Secția de Pediatrie a Spitalului Județean de Urgență Mavromati Botoșani, anul trecut, 321 de copii au ajuns la spital după ce au înghițit diferite obiecte de mici dimensiuni, cum ar fi baterii, nasturi, monede, zaruri, capace, mărgele, fragmente de jucării, arcuri, magneți…și lista poate continua.

Pentru a preveni astfel de accidente, părinții trebuie să citească recomandările cu privire la vârstă și avertizările pe care producătorii le menționează pe ambalajul fiecărui produs.

Verificarea tuturor jucăriilor din casă și identificarea celor care pot fi dezmembrate este, de asemenea, o măsură de precauție.

La fel de importantă este și supravegherea permanentă a copiilor mici, atunci când aceștia se joacă. Trebuie să se țină cont și de faptul că ei sunt atrași de toate obiectele mici, motiv pentru care se impune respectarea următoarelor recomandări:

Publicitate

– țineți departe de copii produse precum boabele de fasole, porumb, mazare, orice fel de semințe, mărgele, polistiren, nasturi, plastilina, fragmente de jucării etc.;

– nu lăsați poșeta la îndemâna copiilor! Aceștia ar putea să găsească în ea obiecte mici precum monede, accesorii de păr, arcuri de pix etc.

– nu lăsați niciodată medicamente, țigări, tutun, monede, baterii mici, magneți și alte obiecte periculoase la îndemâna copiilor!

– nu depozitați produse de curățenie sau substanțe chimice în apropierea hranei. Păstrați-le doar în ambalajele originale și asigurați-vă că cel mic nu are acces la acestea.

– nu le spuneți copiilor dumneavoastră că pastilele sunt „bomboane” sau că medicamentul sub formă de sirop este „dulceață” pentru că, într-un moment de neatenție, aceștia le pot consuma ca și când ar fi dulciuri;

– excludeți din alimentația copilului orice produs care prezintă risc de sufocare la vârstă mica: bucăți de legume sau fructe tari, bomboane tari, acadele, guma de mestecat;

– în cazul celor mici, învățați-i să mănânce încet pentru a nu se îneca!

Acestea sunt o parte dintre pericolele la care sunt expuși cei mici în propriul cămin asupra cărora dorim să tragem un semnal de alarmă, în fiecare data de 10 a lunii, zi dedicată derulării campaniei de informare, conștientizare și responsabilizare a aduților „Un cămin sigur pentru copilul tău”.

Unic la nivel național, proiectul inițiat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al județului Botoșani, își propune prevenirea accidentelor casnice în care sunt implicați copiii sub 5 ani.

Dezvoltarea conceptului de „cămin sigur” a fost impusă de faptul că, în ultimii ani, tot mai mulți copii botoșăneni au ajuns la spital după ce s-au intoxicat cu substanțe toxice, s-au opărit, au înghițit corpi străini ori au suferit diferite traumatisme.

Campania este susținută de Consiliul Județean Botoșani și Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Atenție în trafic! COD GALBEN de ceață pentru o parte în județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Atenție în trafic! Cod galben de ceață pentru o parte în județul Botoșani

Meteorologii au emis o avertizare de cod galben de ceață pentru o parte din județul Botoșani până la ora 09:00. Din cauza fenomenelor meteo, vizibilitatea pe drumurile din Dorohoi, Ungureni, Hudești, Coțușca, Suharău, Havârna, Vorniceni, Rădăuți-Prut, Ibănești, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cristinești, Avrămeni, Dersca, George Enescu, Manoleasa, Hilișeu-Horia, Păltiniș, Vlăsinești, Broscăuți, Mileanca, Pomârla, Roma, Unțeni, Știubieni, Darabani, Mihăileni, Drăgușeni, Nicșeni, Corlăteni, Mihălășeni, Cândești, Cordăreni, Viișoara, Hănești, Brăești, Săveni, Ripiceni, Concești, Văculești, Lozna, Mitoc, Dimăcheni și Adășeni scade sub 200 de metri, iar pe alocuri poate coborî chiar sub 50 de metri, ceea ce îngreunează considerabil deplasarea.

În aceste condiții, ISU Botoșani îi îndeamnă pe șoferi să circule cu prudență sporită, să reducă viteza și să respecte cu strictețe regulile de circulație, pentru siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic. Totodată, pietonii sunt sfătuiți să traverseze numai pe trecerile marcate și să se asigure temeinic înainte de a păși pe carosabil.

Pompierii militari rămân mobilizați permanent, 24 de ore din 24, pentru a interveni rapid în cazul situațiilor de urgență și pentru acordarea primului ajutor persoanelor aflate în dificultate. Toate evenimentele apărute la nivel județean sunt monitorizate de Centrul Operațional, care dispune imediat măsurile necesare pentru gestionarea eficientă a intervențiilor.

Informații suplimentare despre comportamentul adecvat în situații de urgență pot fi consultate pe platforma națională fiipregatit.ro, precum și în aplicația DSU, disponibilă gratuit în App Store și Google Play.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinţii Mucenici Mina, Ermoghen şi Evgraf 

Publicat

Publicitate

Acești sfinți au trăit în timpul împăratului Maximin Daza (305-314). În vremea aceea, în Alexandria (Egipt) au apărut mari tulburări între creştini şi păgâni. Împăratul Maximin a trimis pe unul din slujitorii săi de neam atenian, pe Mina, care era creştin în ascuns, să potolească aceste tulburări, lucru pe care l-a îndeplinit.

Aflându-se că este creştin, împăratul Maximin l-a trimis pe atenianul Ermoghen în Alexandria ca să îl convingă pe Mina să renunţe la credinţa creştină. Refuzând, Mina a fost întemniţat după prima zi de judecată în timpul căreia poporul auzise cum înţelepciunea creştină copleşea filosofia greacă păgână, fiind întărită de minunile săvârşite de Mina în toată Alexandria.

A doua zi, Mina a mărturisit pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos cu vitejie, deşi avea multe răni pe corp. În cele din urmă, Ermoghen a poruncit să-i taie limba, să-i scoată şi ochii şi l-a trimis pentru a doua oară în temniţă. În timpul nopţii, temniţa s-a luminat şi Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos s-a arătat mucenicului Mina şi l-a tămăduit. Tot în această noapte, Ermoghen s-a hotărât să îl îngroape pe fostul său prieten, pe atenianul Mina. Dimineaţa s-a dus la locul de judecată cu gândul de a înştiinţa poporul de hotărârea sa. Era sigur că Mina murise în timpul nopţii.

Când ostaşii l-au adus pe Mina din temniţă şi l-a văzut tămăduit şi strălucind de bucurie, Ermoghen a strigat: „Roagă-te pentru mine, adevăratule slujitor al lui Dumnezeu. Roagă-te ca şi eu nevrednicul să mă învrednicesc a fi sluga Dumnezeului tău”. Din acel moment, cei doi creştini atenieni, Ermoghen şi Mina, nu s-au mai despărţit. Peste câteva zile s-au strâns în Alexandria 13 episcopi şi au botezat pe Ermoghen în faţa poporului şi l-au sfinţit şi episcop al Alexandriei. Însă păgânul Rustic a înştiinţat pe împăratul Maximin de cele întâmplate.

Ajungând în Alexandria, Maximin i-a adus în faţa judecăţii pe cei ce fuseseră oamenii lui de încredere, Mina şi Ermoghen. Cei doi au mărturisit pe Domnul nostru Iisus Hristos chiar şi când au fost supuşi supliciilor, primind amândoi moarte martirică.

În faţa acestor nelegiuiri comise de împăratul Maximin, Evgraf, fostul grefier din timpul când Mina venise judecător în Alexandria, a strigat cu mult curaj împăratului: „Şi eu sunt creştin şi mă lepăd de poruncile tale. Ai intrat ca un leu în cetatea noastră şi vrei să înghiţi turma lui Hristos prin închinarea la idoli şi să pierzi sfânta credinţă. Dar noi suntem gata de moarte pentru buna credinţă şi te privim ca pe o vulpe bătrână”.

Publicitate

Neaşteptându-se la o astfel de înfruntare, Maximin s-a ridicat furios şi, luând o sabie, a retezat capul Sfântului Evgraf.

Citeste mai mult

Economie

România, Ucraina și Moldova lansează “Hub Siret”: Primul laborator transfrontalier și controale armonizate la frontiera UE

Publicat

Publicitate

Botoșaniul devine punctul zero al unei schimbări majore în protecția sanitar-veterinară din regiune. România, Ucraina și Republica Moldova au convenit crearea primului laborator transfrontalier cu rol strategic – „Hub Siret” –, o structură care va funcționa ca centru comun de diagnostic pentru bolile cu risc ridicat ce pot trece frontierele și afecta fermele, consumatorii și comerțul alimentar.

Decizia vine în urma întâlnirii trilaterale găzduite astăzi de ANSVSA și Consiliul Județean Botoșani, la care au participat autoritățile veterinare din cele trei state. Este primul acord regional care trece de la consultări diplomatice la instrumente tehnice comune, cu impact direct asupra siguranței alimentelor care intră în România.

„Hub Siret” va permite testarea rapidă a probelor din zona de frontieră, reducând cu zile întregi timpul în care o boală poate fi identificată. Pentru fermierii români, acest lucru înseamnă mai puține focare, pierderi mai mici și intervenții mai rapide ale autorităților. Pentru consumatori, înseamnă o barieră suplimentară împotriva produselor alimentare contaminate.

A doua componentă majoră a acordului este armonizarea controalelor sanitar-veterinare la frontiera estică a Uniunii Europene. Practic, România, Ucraina și Moldova vor aplica proceduri comune la verificarea animalelor vii, a produselor de origine animală și a transporturilor alimentare. Acest lucru reduce riscurile, elimină diferențele de standard și creează un front comun împotriva bolilor transfrontaliere precum pesta porcină africană sau gripa aviară.

Pentru prima dată, echipele din cele trei țări vor lucra pe baze identice: schimb de date în timp real, protocoale comune de prelevare, interpretare unitară a analizelor și intervenție coordonată. Este un pas care apropie România de modelul aplicat în statele vestice ale UE, unde laboratoarele regionale și controalele sincronizate sunt standardul de protecție.

Protocolul semnat astăzi deschide drumul către finanțarea europeană a „Hub Siret” și a altor proiecte comune, precum digitalizarea trasabilității alimentelor și dezvoltarea unei platforme de alertă rapidă. Pentru România, avantajul este clar: costuri mai mici, capacitate de diagnostic extinsă și o barieră mult mai solidă împotriva intrării în țară a produselor riscante.

Publicitate

Prin acest acord, frontiera de est a UE devine mai sigură, iar România își consolidează rolul de lider tehnic în regiune. „Este o trecere reală de la reacție la prevenție”, au transmis reprezentanții ANSVSA într-un comunicat emis către agerpres.ro, subliniind că laboratorul comun și controalele armonizate sunt două dintre cele mai importante instrumente de protecție implementate în ultimii ani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending