Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Ciudat imobil” la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Locuim cu toții pe o planetă pe care ne chinuim în fel și chip și uităm unii de alții, uităm că suntem colocatari în acest spațiu. La scară mică, în comunitățile noastre mai reduse ca proporții, trebuie să învățăm să trăim împreună, respectându-ne unul pe celălalt, ajutându-ne, pentru că așa suntem construiți, să trăim în comunități.

Avem obligația de a face aceste comunități din ce în ce mai viabile, mai eficiente, pentru ca stilul și calitatea vieții să fie cât mai bune pentru fiecare.

În același timp, percepem comunicarea drept un fapt simplu, de la sine înțeles.

În realitate, gândim fiecare extrem de personal, vedem doar propriul punct de vedere pe care dorim să-l impunem celorlalți – aceasta pe fondul convingerii că doar noi avem dreptate – o conduită care – evident – este împotriva comunicării”, motivează intenția de spectacol regizorul artistic Horia Suru.

Planeta regizorului artistic Horia Suru, în spectacolul „Ciudat imobil”, redusă la scară mică, încape o lume diversă, pe cât de monotonă, pe atât de tragică, uneori prinsă într-o dinamică browniană, alteori amorțită într-un static al lehametei, al nepăsării. O lume pestriță, expusă într-un alb general, un alb persistent și excesiv, ironic, sarcastic, enervant: albul imobilului supraetajat, al noptierelor, lămpilor, scaunelor, băncii și, nu în ultimul rând, al ținutelor actorilor, proiectând parcă dimensiuni angelice. Astfel încât se poate spune că, prin acest exces de purism, Horia Suru sugerează coborârea celestului în urbanul autohton sau – de ce nu? – ridicarea acestuia, cu tot cu decor, deasupra norilor. Intenția sa nu este de a aminti cumva de lumea transparențelor lui Nichita, chiar dacă culoarea uniformizează și, implicit, echivalează ponderabilul și imponderabilul deopotrivă.

Publicitate

Prin albul dus până spre descompunere, prin apariția și dispariția de/în nicăieri a personajelor, prin dialogurile fără sens și lipsite de secvențe dramatice, care induc atmosfere suprarealiste, Horia Suru ne propune un alt fel de Dumitru Solomon decât cel cu care, posibil, unii spectatori erau obișnuiți de pe vremea Galelor de umor ale Televiziunii Române sau a Undelor vesele ale Radiodifuziunii Române.

Viziunea de excepție a regizorului artistic a întregit câteva texte ale dramaturgului Dumitru Solomon într-un anume spațiu și timp, făcându-le să interfereze între ele, dându-le un numitor comun, să-i spunem, microsocietate urbană cu toate angoasele ei.

Astfel, în interiorul sau în preajma unui imobil ciudat, niște  exponenți sociali nu prea își găsesc locul, starea, echilibrul, sensul, chiar îmbrăcați fiind în piele de înger sau de pește, chiar ridicați deasupra norilor sau coborâți într-un subsol lacustru.

Dialogul lor este, în mod voit, incoerent, ilogic, fără substanță, mistificat sau dus în derizoriu. Personajele sunt gândite a fi afazice, lipsite de concordanță între gândire și faptă, având deficiențe în a se exprima, cu atât mai mult în a comunica între ele.

Prin respectivele identități, prin decor și prin scenografie  (o lume simplă cu obiecte ce domină personajele), prin tușele de umor sarcastic, prin atmosfera de dezordine generală, prin lipsa răspunsului așteptat, prin uzitarea aceluiași cuvânt sau expresie atât în situații banale, cât și în momente existențiale, și prim multe alte modalități, regizorul artistic, aduce în prim planul scenei și, finalmente, în sufletul spectatorului  un excepțional spectacol al absurdului.

În textul de prezentare, regizorul artistic vorbește și de obligații față de microsocietate. Mesajul este însă încifrat, creându-i spectatorului o anumită stare de expectație:  după lectura îndemnului moralizator, te aștepți să descoperi,  în spectacolul Ciudat Imobil, un anumit tip de societate responsabilă pentru un bine comun, o dispoziție comună, o pace comună, cel puțin la nivel de concluzie finală. Dar scenele se succed, reliefând, fiecare în parte, cotidianul  cu angoasele și belele lui, fără a oferi formule de echilibru, fie ele și pe orizontală. Nici măcar în ultimul episod, regizorul nu ne oferă acea ecuație definitivă a confortului, chiar dacă între timp locatarilor le-au crescut aripioare, coadă despicată, solzi și pot respira în apă, înota, zbura. Scena de final este, de altfel, un corolar al spectacolului: nimic mai absurd decât să te închizi într-un subsol lacustru, să vezi cum crește apa, să simți cum te transformi și să repeți ostentativ: „Ne-am adunat aici, că să găsim o soluție cum să ieșim”. Iar în acest suicid asumat să ți se alăture solidar toți locatarii imobilului confort sporit.

Ingenioasă este ideea de a promite tihna și de a oferi impaciența. Astfel, în interiorul imobilului, în prejma sa, în stradă, personajele își consumă obsesiile, neliniștile, singurătățile, într-un cuvânt, nebunia dusă până la paranoia, până la demență și nicidecum liniștea, pacea, buna dispoziție a unui imobil.

Personajele gândite de Horia Suru sunt, în genere, triste, zgârcite, geloase, fricoase, claustrofobe, obositoare, meschine, arogante, insolente, egocentrice, lugubre. Doar cuplul tânăr, care „amenință” din când în când că pleacă  altundeva, distonează oarecum cu restul locatarilor. Ei parcă nu sunt de acolo, ei nu au nevoie de acel (dis)confort imobil.

Aparent, personajele îmbrăcate în alb impun o notă de firesc, de echilibru cotidian: personajele comunică, sunt gălăgioase, revoltate, emit și pretind soluții unele de la altele, impun și acceptă reguli, astfel încât, aparent, această dispoziție de conlocuire definește o normalitate acceptată de comun acord, pe care numai un nebun este în stare să o dărâme, să îi dea foc. Dar se pare că doar nebunul vede cu ochii minții dincolo de timp și spațiu, că singura soluție este să caute un chibrit și să aprindă imobilul bântuit de stafii. Nebunul poate fi Nero, imobilul ciudat –  Marea Romă. Nimic mai absurd decât să urci pe zidurile cetății pentru a-i vedea marginile sau  să o măsori cu pasul, apoi, fericit, să îi dai foc.

Dar până să ardă sau să fie inundat, sau descompus pe verticală (parcă ridicat la cer), de acel confort sporit al imobilului, căruia i-au dat viață, s-au bucurat, l-au blestemat și l-au luat cu ei în altă dimensiune imponderabilă  actorii: Alexandra Acalfoae, Alexandra Vicol, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Daniela Bucătaru, Dragoș Radu, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Ioan Crețescu, Lenuș Moraru, Vali Popa. Ei au fost beneficiarii confortului ciudat al i(mobil) propus de regizorul artistic. Și prin prestanța actului actoricesc, au demonstrat încă o dată că viza lor de reședință este bine determinată, că pe cartea de identitate, în dreptul domiciliului, e trecut: Ciudat Imobil – scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Iar în acel timp și spațiu, în acea dimensiune incertă a absurdului, gândită de regizorul artistic, Horia Suru –  laureatul din anul acesta al Premiului Uniter pentru regie –,  alături de personaje, te afli și tu, dragă spectatorule.

Remarcabila scenografie a maestrului Pastramagiu a consunat cu viziunea regizorului artistic. Clădirea urbană, supraetajată, era compusă și descompusă de niște îngeri în salopete albe, care întregeau un puzzle pe verticală, când vieților li se atribuiau dimensiuni intime, sau pe orizontală, când, pentru a deveni spațiul bârfelor, casa scării era depărtată sau apropiată de structura imobilului. Un plus de regie a dat și proiecția luminii albe din plan vertical, de parcă unei luni albe, strecurate prin ceață, i se permitea să lumineze obscur (atât cât să nu se rătăcească locatarii), creându-se un perimetru incert al (dis)confortului urban. Scenografia a fost întregită și prin banca solitară, parcă bolnavă de lombosciatică, suferindă de singurătate, ce promitea evadarea din ireal, deși mai nimeni nu o lua în seamă. Ea exista pentru amfitrionul, locatarul Vali Popa, care își privea proprietatea dinafara zidirii, hodinea câte puțin pe ea, atât cât să-și arunce lasoul în larg, deși nu  mai avea nimic de vândut, nimic de cumpărat. Banca mai exista și pentru cei doi tineri grăbiți, care, nepăsători, o percepeau ca pe o bornă ce delimita spații, ca pe un punct oarecare, de unde doar se pleacă.

În Ciudat imobil, maestrul Horia Suru  oferă rețete de îndulcit întunericul sau de condimentat clipele oamenilor singuri, chiar dacă singurătatea se consumă în doi, în trei, chiar dacă singurătatea le este oferită la comun. Iar în singurătate viața și toate ale ei sunt iluzii: cămila, luna, autobuzul, casa, funia, telefonul… și gravitația este iluzie, și imponderabilitatea, de asemenea.

Datorită acestor și altor motive, regizorul artistic justifică: ,,O comunicare devine reală doar atunci când se exprimă mai multe puncte de vedere  – acestea fiind puse în dezbatere. Rezultă că trebuie să avem grijă permanent că, în afara propriului eu, a propriului ego, există și un punct de vedere al celuilalt. Abia atunci când se pun în discuție toate sugestiile formulate, cred că  se realizează, cu adevărat, un început al comunicării!”

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, sâmbătă, a fost SPECTACOL. Un început de stagiune remarcabil: un regizor artistic top 1 – UNITER 2022, care, secundat de asistentul său, Ele Nistor, ne-a oferit un spectacol de teatru al absurdului, lăsându-ne liberă interpretarea și înțelegerea fiecărei scene în parte.

O trupă de actori despre care nu se poate scrie decât la superlativ s-au dăruit pe scenă. În spatele scenei, o echipă ce a funcționat sincron. Și, nu în ultimul rând, câteva sute de spectatori fideli ce au ales să fie și ei parte din spectacol.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține

Publicat

Publicitate

Noua regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie din 2 aprilie 2025: Ce este ETA, cât costă și cum se poate obține, scrie alba24.ro. Cetățenii români care călătoresc în Marea Britanie, trebuie să obțină o autorizație electronică de călătorie (ETA) și să plătească o taxă, începând cu 2 aprilie 2025. 

Până acum, călătorii puteau urca în avion și să facă controlul pașapoartelor doar la sosire, însă, de acum înainte, vor trebui să obțină o autorizație înainte de a pleca, pentru a putea zbura spre Regatul Unit.

Acest lucru se datorează introducerii, în două etape, a unui sistem numit ETA (Electronic Travel Authorisation – Autorizație Electronică de Călătorie).

Acesta va înregistra digital persoanele ce nu au nevoie de viză pentru a intra în Regatul Unit, potrivit economedia.ro.

Autorizația va fi necesară pentru fiecare călătorie în Marea Britanie, indiferent de scop (vizită, turism etc.), inclusiv pentru tranzitul prin teritoriul britanic, chiar și atunci când se află în aeroport.

Regulă pentru românii care călătoresc în Marea Britanie. Ce este ETA

ETA este un nou permis de călătorie digital, obligatoriu pentru cetățenii țărilor care pot vizita Regatul Unit (Anglia, Țara Galilor, Scoția și Irlanda de Nord) fără viză pentru călătorii scurte. Printre aceștia se numără și cetățenii români.

Publicitate

Acesta va facilita călătoriile pentru românii care doresc să viziteze familia și prietenii în Regatul Unit, precum și pentru cei aproximativ 500.000 de români care vizitează anual Marea Britanie pentru agrement, afaceri sau studii, potrivit uk-eta.ro.

Cât costă ETA

ETA costă 10 lire sterline și poate fi solicitată prin aplicațiile oficiale pentru iPhone și Android sau direct online pe site-ul guvernului britanic.

Procesul durează aproximativ 20 de minute, iar decizia este luată de obicei în trei zile, deși poate dura mai mult.

Este important să aplicați prin canale oficiale pentru a evita taxe suplimentare.

Va trebui să încărcați o fotografie a pașaportului și să răspundeți la câteva întrebări. Deși obținerea unei ETA nu garantează intrarea în Marea Britanie, aceasta va fi valabilă timp de doi ani și permite multiple intrări.

Dacă vă schimbați pașaportul în această perioadă, va trebui să solicitați o nouă autorizație.

Cine trebuie să obțină ETA?

Toți cei care nu au nevoie de viză pentru a călători în Regatul Unit vor trebui să solicite o ETA.

Din data de 8 ianuarie 2025, acest sistem s-a aplicat și călătorilor non-europeni, inclusiv celor aproximativ șase milioane de vizitatori din SUA, Canada și Australia care ajung anual în Marea Britanie.

Statele care vor avea nevoie de ETA din 2 aprilie 2025

Potrivit Economedia, cetățenii din următoarele state vor trebui să obțină o ETA pentru a călători în Regatul Unit din 2 aprilie 2025:

  • Andorra
  • Austria
  • Belgia
  • Bulgaria
  • Croația
  • Cipru
  • Cechia
  • Danemarca
  • Elveția
  • Estonia
  • Finlanda
  • Franța
  • Germania
  • Grecia
  • Ungaria
  • Islanda
  • Italia
  • Letonia
  • Liechtenstein
  • Lituania
  • Luxemburg
  • Malta
  • Monaco
  • Norvegia
  • Polonia
  • Portugalia
  • România
  • San Marino
  • Slovacia
  • Slovenia
  • Spania
  • Suedia
  • Țările de Jos
  • Vatican

 

   

Citeste mai mult

Eveniment

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android. Utilizatorii, sfătuiți să descarce cea mai recentă actualizare de la Google

Publicat

Publicitate

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android. Cei care dețin telefoane cu sistemul de operare Android sunt sfătuiți să verifice imediat setările și să descarce cea mai recentă actualizare de la Google, scrie alba24.ro.

O alertă de securitate a fost emisă după ce au fost descoperite o serie de erori îngrijorătoare în cadrul acestui sistem de operare popular, care ar putea expune utilizatorii la atacurilor hackerilor.

Alertă de securitate pe dispozitivele cu Android

Un total de 55 de defecțiuni au fost remediate în ultima versiune a sistemului de operare, două dintre ele – numite CVE-2024-50302 și CVE-2024-43093 – primind temuta clasificare „zero-day”, scrie The Mirror.

Pentru cei care nu știu, „zero-day” înseamnă că hackerii sunt deja conștienți de problemă și o exploatează în mod activ.

Reprezentanții Google au transmis că una dintre noile vulnerabilități este „severă” și a explicat că aceasta „ar putea duce la executarea de cod la distanță fără a fi necesare privilegii de execuție suplimentare”.

Publicitate

Tradus în limbaj simplu, acest lucru înseamnă că persoanele rău intenționate ar putea – teoretic – să obțină acces la informații sensibile de pe dispozitivul dumneavoastră.

Este o problemă îngrijorătoare, dar odată ce actualizarea este descărcată, toate dispozitivele vor fi din nou în siguranță.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Cabinet Parlamentar Elisabeta Lipa, la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Vineri, 7 martie 2025, s-a deschis în Dorohoi un Cabinet parlamentar unde sunt invitați toți cetățenii din municipiu și din celelalte localități ale județului la un dialog apropiat.

„Cabinetul parlamentar l-am inaugurat în prezența președintelui organizației Județene a Partidului Social Democrat, doamna Doina Federovici. Au venit alături de mine domnul deputat Marius Budăi, domnii Bogdan Morariu, primar comuna George Enescu, , Laurențiu Barbacariu, primar comuna Mihăileni, Viorel Lozneanu, primar comuna Lozna, Coțofrec Ștefan, primar comuna Cândești, Cristian Dumitraș, comuna Cordăreni, Mihai Cazacu, comuna Dersca, colegi parlamentari PSD.

Deschiderea oficială a avut parte și de binecuvântarea creștinească concretizată într-o slujbă de sfințire ținută de părintele Petre Ionuț.

Prin intermediul cabinetului meu parlamentar vreau să preiau într-un mod eficient și rapid problemele tuturor cetățenilor județului Botoșani, precum și cele ale administrațiilor locale, asumându-mi astfel și misiunea de a găsi soluții pentru fiecare în parte.

Așa cum pe parcursul întregii mele cariere sportive am luptat pentru atingerea celor mai înalte obiective și în cariera politică voi face tot ce îmi stă în puteri pentru ca drepturile și interesele botoșănenilor să fie protejate și promovate.

Îmi doresc ca cetățenii și reprezentanții administrațiilor locale să privească acest cabinet parlamentar ca fiind locul în care vor găsi sprijin și îndrumare în soluționarea problemelor lor. Dincolo de aceste aspecte, o componentă importantă a misiunii acestui cabinet va fi aceea de a uni forțe, idei și proiecte pentru transformarea județului Botoșani într-un centru al sportului pentru întreaga regiune a Moldovei.

Publicitate

Mi-am asumat acest obiectiv încă de la începutul mandatului de deputat și îl voi duce la îndeplinire, pentru că suntem un județ al campionilor, un județ cu un potențial sportiv extraordinar, care trebuie valorificat.

Țin să le mulțumesc tuturor celor care au fost prezenți alături de mine, chiar am simțit că mă aflu între prieteni”, se arată într-un comunicat remis redacției.

Cabinetul parlamentar se află în Municipiul Dorohoi, strada A. I. Cuza nr. 2.

Citeste mai mult

Eveniment

Singurul județ din România în care sunt mai puține femei decât bărbați

Publicat

Publicitate

Cu ocazia Zilei Femeii, Institutul Național de Statistică (INS) a publicat o serie de informații inedite care aduc în prim-plan realitatea demografică și socială a femeilor din România, scrie playtech.ro.

În cadrul acestui raport, INS subliniază atât aspecte legate de structura populației feminine, cum ar fi speranța de viață, vârsta medie, dar și datele referitoare la natalitate, căsătorii și divorțuri. Una dintre cele mai interesante constatări este legată de județul Vaslui, singurul județ din România în care femeile sunt mai puține decât bărbații.

Județul Vaslui, un caz aparte

Într-o țară în care populația feminină este predominantă, cu un procent de 51,4% femei din totalul populației rezidente, județul Vaslui iese din tipar. Aici, pentru fiecare femeie, există mai mulți bărbați, un fenomen rar în România.

Deși național femeile trăiesc în majoritate în mediul urban (52,8%), acest județ pare să aibă o structură demografică diferită, ceea ce face ca datele statistice despre Vaslui să fie cu adevărat remarcabile, scrie playtech.ro

Cu ocazia Zilei Femeii, Institutul Național de Statistică (INS) a publicat o serie de informații inedite care aduc în prim-plan realitatea demografică și socială a femeilor din România. În cadrul acestui raport, INS subliniază atât aspecte legate de structura populației feminine, cum ar fi speranța de viață, vârsta medie, dar și datele referitoare la natalitate, căsătorii și divorțuri. Una dintre cele mai interesante constatări este legată de județul Vaslui, singurul județ din România în care femeile sunt mai puține decât bărbații.

Publicitate

Județul Vaslui, un caz aparte
Într-o țară în care populația feminină este predominantă, cu un procent de 51,4% femei din totalul populației rezidente, județul Vaslui iese din tipar. Aici, pentru fiecare femeie, există mai mulți bărbați, un fenomen rar în România.

Deși național femeile trăiesc în majoritate în mediul urban (52,8%), acest județ pare să aibă o structură demografică diferită, ceea ce face ca datele statistice despre Vaslui să fie cu adevărat remarcabile. Diferențe în creșterea fizică: Bărbații au crescut de două ori mai mult decât femeile în ultimul secol. Ce spun cercetătorii
Vârsta medie a femeilor: o diferență semnificativă față de bărbați
Potrivit INS, vârsta medie a femeilor din România este semnificativ mai mare decât a bărbaților, o diferență de 3,6 ani. Astfel, în 2024, vârsta medie feminină era de 44,3 ani, comparativ cu 40,7 ani în cazul bărbaților.

Acesta este un semnal clar al longevității femeilor, care, în ciuda contextului național general, continuă să reprezinte o majoritate a populației vârstnice din România. De asemenea, datele arată că femeile trăiesc mai mult decât bărbații, cu o speranță de viață de 79,16 ani în 2023.

Natalitate și căsătorii: femeile în centrul societății românești

În ceea ce privește natalitatea, INS a observat o ușoară scădere a numărului de nașteri în 2023, față de 2022, dar România rămâne totuși peste media Uniunii Europene, cu o rată a natalității de 8,4 născuți-vii la 1.000 de locuitori.

Cele mai mari rate de fertilitate au fost înregistrate în județele Suceava, Sălaj și Ialomița, în timp ce cele mai scăzute valori au fost în Mehedinți și Ilfov.

În ceea ce privește căsătoriile, INS menționează o ușoară scădere a ratei nupțialității, însă România rămâne în continuare cu un nivel mai ridicat decât media europeană. Astfel, în 2023, vârsta medie la căsătorie a femeilor a fost de 31,7 ani, iar cea la prima căsătorie de 29,1 ani.

În ciuda acestor statistici, datele arată că România încă se confruntă cu o instabilitate demografică, iar raportul dintre bărbați și femei continuă să fie un subiect important în analiza structurilor sociale.

De asemenea, ponderea femeilor care intră pe piața muncii crește treptat, iar participarea acestora în domenii diverse, inclusiv în conducerea administrației publice și în domeniul educațional, se îmbunătățește constant.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending