Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Ciudat imobil” la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Locuim cu toții pe o planetă pe care ne chinuim în fel și chip și uităm unii de alții, uităm că suntem colocatari în acest spațiu. La scară mică, în comunitățile noastre mai reduse ca proporții, trebuie să învățăm să trăim împreună, respectându-ne unul pe celălalt, ajutându-ne, pentru că așa suntem construiți, să trăim în comunități.

Avem obligația de a face aceste comunități din ce în ce mai viabile, mai eficiente, pentru ca stilul și calitatea vieții să fie cât mai bune pentru fiecare.

În același timp, percepem comunicarea drept un fapt simplu, de la sine înțeles.

În realitate, gândim fiecare extrem de personal, vedem doar propriul punct de vedere pe care dorim să-l impunem celorlalți – aceasta pe fondul convingerii că doar noi avem dreptate – o conduită care – evident – este împotriva comunicării”, motivează intenția de spectacol regizorul artistic Horia Suru.

Planeta regizorului artistic Horia Suru, în spectacolul „Ciudat imobil”, redusă la scară mică, încape o lume diversă, pe cât de monotonă, pe atât de tragică, uneori prinsă într-o dinamică browniană, alteori amorțită într-un static al lehametei, al nepăsării. O lume pestriță, expusă într-un alb general, un alb persistent și excesiv, ironic, sarcastic, enervant: albul imobilului supraetajat, al noptierelor, lămpilor, scaunelor, băncii și, nu în ultimul rând, al ținutelor actorilor, proiectând parcă dimensiuni angelice. Astfel încât se poate spune că, prin acest exces de purism, Horia Suru sugerează coborârea celestului în urbanul autohton sau – de ce nu? – ridicarea acestuia, cu tot cu decor, deasupra norilor. Intenția sa nu este de a aminti cumva de lumea transparențelor lui Nichita, chiar dacă culoarea uniformizează și, implicit, echivalează ponderabilul și imponderabilul deopotrivă.

Publicitate

Prin albul dus până spre descompunere, prin apariția și dispariția de/în nicăieri a personajelor, prin dialogurile fără sens și lipsite de secvențe dramatice, care induc atmosfere suprarealiste, Horia Suru ne propune un alt fel de Dumitru Solomon decât cel cu care, posibil, unii spectatori erau obișnuiți de pe vremea Galelor de umor ale Televiziunii Române sau a Undelor vesele ale Radiodifuziunii Române.

Viziunea de excepție a regizorului artistic a întregit câteva texte ale dramaturgului Dumitru Solomon într-un anume spațiu și timp, făcându-le să interfereze între ele, dându-le un numitor comun, să-i spunem, microsocietate urbană cu toate angoasele ei.

Astfel, în interiorul sau în preajma unui imobil ciudat, niște  exponenți sociali nu prea își găsesc locul, starea, echilibrul, sensul, chiar îmbrăcați fiind în piele de înger sau de pește, chiar ridicați deasupra norilor sau coborâți într-un subsol lacustru.

Dialogul lor este, în mod voit, incoerent, ilogic, fără substanță, mistificat sau dus în derizoriu. Personajele sunt gândite a fi afazice, lipsite de concordanță între gândire și faptă, având deficiențe în a se exprima, cu atât mai mult în a comunica între ele.

Prin respectivele identități, prin decor și prin scenografie  (o lume simplă cu obiecte ce domină personajele), prin tușele de umor sarcastic, prin atmosfera de dezordine generală, prin lipsa răspunsului așteptat, prin uzitarea aceluiași cuvânt sau expresie atât în situații banale, cât și în momente existențiale, și prim multe alte modalități, regizorul artistic, aduce în prim planul scenei și, finalmente, în sufletul spectatorului  un excepțional spectacol al absurdului.

În textul de prezentare, regizorul artistic vorbește și de obligații față de microsocietate. Mesajul este însă încifrat, creându-i spectatorului o anumită stare de expectație:  după lectura îndemnului moralizator, te aștepți să descoperi,  în spectacolul Ciudat Imobil, un anumit tip de societate responsabilă pentru un bine comun, o dispoziție comună, o pace comună, cel puțin la nivel de concluzie finală. Dar scenele se succed, reliefând, fiecare în parte, cotidianul  cu angoasele și belele lui, fără a oferi formule de echilibru, fie ele și pe orizontală. Nici măcar în ultimul episod, regizorul nu ne oferă acea ecuație definitivă a confortului, chiar dacă între timp locatarilor le-au crescut aripioare, coadă despicată, solzi și pot respira în apă, înota, zbura. Scena de final este, de altfel, un corolar al spectacolului: nimic mai absurd decât să te închizi într-un subsol lacustru, să vezi cum crește apa, să simți cum te transformi și să repeți ostentativ: „Ne-am adunat aici, că să găsim o soluție cum să ieșim”. Iar în acest suicid asumat să ți se alăture solidar toți locatarii imobilului confort sporit.

Ingenioasă este ideea de a promite tihna și de a oferi impaciența. Astfel, în interiorul imobilului, în prejma sa, în stradă, personajele își consumă obsesiile, neliniștile, singurătățile, într-un cuvânt, nebunia dusă până la paranoia, până la demență și nicidecum liniștea, pacea, buna dispoziție a unui imobil.

Personajele gândite de Horia Suru sunt, în genere, triste, zgârcite, geloase, fricoase, claustrofobe, obositoare, meschine, arogante, insolente, egocentrice, lugubre. Doar cuplul tânăr, care „amenință” din când în când că pleacă  altundeva, distonează oarecum cu restul locatarilor. Ei parcă nu sunt de acolo, ei nu au nevoie de acel (dis)confort imobil.

Aparent, personajele îmbrăcate în alb impun o notă de firesc, de echilibru cotidian: personajele comunică, sunt gălăgioase, revoltate, emit și pretind soluții unele de la altele, impun și acceptă reguli, astfel încât, aparent, această dispoziție de conlocuire definește o normalitate acceptată de comun acord, pe care numai un nebun este în stare să o dărâme, să îi dea foc. Dar se pare că doar nebunul vede cu ochii minții dincolo de timp și spațiu, că singura soluție este să caute un chibrit și să aprindă imobilul bântuit de stafii. Nebunul poate fi Nero, imobilul ciudat –  Marea Romă. Nimic mai absurd decât să urci pe zidurile cetății pentru a-i vedea marginile sau  să o măsori cu pasul, apoi, fericit, să îi dai foc.

Dar până să ardă sau să fie inundat, sau descompus pe verticală (parcă ridicat la cer), de acel confort sporit al imobilului, căruia i-au dat viață, s-au bucurat, l-au blestemat și l-au luat cu ei în altă dimensiune imponderabilă  actorii: Alexandra Acalfoae, Alexandra Vicol, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Daniela Bucătaru, Dragoș Radu, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Ioan Crețescu, Lenuș Moraru, Vali Popa. Ei au fost beneficiarii confortului ciudat al i(mobil) propus de regizorul artistic. Și prin prestanța actului actoricesc, au demonstrat încă o dată că viza lor de reședință este bine determinată, că pe cartea de identitate, în dreptul domiciliului, e trecut: Ciudat Imobil – scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Iar în acel timp și spațiu, în acea dimensiune incertă a absurdului, gândită de regizorul artistic, Horia Suru –  laureatul din anul acesta al Premiului Uniter pentru regie –,  alături de personaje, te afli și tu, dragă spectatorule.

Remarcabila scenografie a maestrului Pastramagiu a consunat cu viziunea regizorului artistic. Clădirea urbană, supraetajată, era compusă și descompusă de niște îngeri în salopete albe, care întregeau un puzzle pe verticală, când vieților li se atribuiau dimensiuni intime, sau pe orizontală, când, pentru a deveni spațiul bârfelor, casa scării era depărtată sau apropiată de structura imobilului. Un plus de regie a dat și proiecția luminii albe din plan vertical, de parcă unei luni albe, strecurate prin ceață, i se permitea să lumineze obscur (atât cât să nu se rătăcească locatarii), creându-se un perimetru incert al (dis)confortului urban. Scenografia a fost întregită și prin banca solitară, parcă bolnavă de lombosciatică, suferindă de singurătate, ce promitea evadarea din ireal, deși mai nimeni nu o lua în seamă. Ea exista pentru amfitrionul, locatarul Vali Popa, care își privea proprietatea dinafara zidirii, hodinea câte puțin pe ea, atât cât să-și arunce lasoul în larg, deși nu  mai avea nimic de vândut, nimic de cumpărat. Banca mai exista și pentru cei doi tineri grăbiți, care, nepăsători, o percepeau ca pe o bornă ce delimita spații, ca pe un punct oarecare, de unde doar se pleacă.

În Ciudat imobil, maestrul Horia Suru  oferă rețete de îndulcit întunericul sau de condimentat clipele oamenilor singuri, chiar dacă singurătatea se consumă în doi, în trei, chiar dacă singurătatea le este oferită la comun. Iar în singurătate viața și toate ale ei sunt iluzii: cămila, luna, autobuzul, casa, funia, telefonul… și gravitația este iluzie, și imponderabilitatea, de asemenea.

Datorită acestor și altor motive, regizorul artistic justifică: ,,O comunicare devine reală doar atunci când se exprimă mai multe puncte de vedere  – acestea fiind puse în dezbatere. Rezultă că trebuie să avem grijă permanent că, în afara propriului eu, a propriului ego, există și un punct de vedere al celuilalt. Abia atunci când se pun în discuție toate sugestiile formulate, cred că  se realizează, cu adevărat, un început al comunicării!”

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, sâmbătă, a fost SPECTACOL. Un început de stagiune remarcabil: un regizor artistic top 1 – UNITER 2022, care, secundat de asistentul său, Ele Nistor, ne-a oferit un spectacol de teatru al absurdului, lăsându-ne liberă interpretarea și înțelegerea fiecărei scene în parte.

O trupă de actori despre care nu se poate scrie decât la superlativ s-au dăruit pe scenă. În spatele scenei, o echipă ce a funcționat sincron. Și, nu în ultimul rând, câteva sute de spectatori fideli ce au ales să fie și ei parte din spectacol.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Viitorul în IT se scrie acum, la Botoșani! Olimpiada Națională de Informatică, adresată elevilor din clasele V-VIII

Publicat

Publicitate

În perioada 14-18 aprilie 2025, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică-Filiala Botoșani organizează Olimpiada Națională de Informatică, adresată elevilor din clasele V-VIII.

Deschiderea oficială a olimpiadei va avea loc în data de 14 aprilie 2025, începând cu ora 15,30, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Municipiul Botoșani, oferind un cadru solemn și inspirațional pentru debutul competiției.

Proba de concurs se va desfășura marți, 15 aprilie 2025, la Centrul de concurs – Complex „Casa Lux” Botoșani, între orele 10,00-14,00, punând la încercare ingeniozitatea și pregătirea riguroasă a participanților. Proba de baraj pentru selecția lotului național de juniori, moment decisiv pentru cei mai merituoși concurenți, va avea loc joi, 17 aprilie 2025, în intervalul orar 9,00-13,00.

Din programul pregătit cu rigurozitate și entuziasm de către organizatori pot fi menționate atelierele de lucru Algolymp, jocuri în aer liber „Hatch the code!” și excursii tematice pe ruta Botoșani-Vorona.

Festivitatea de premiere din data de 16 aprilie 2025, prilej de recunoaștere și celebrare a excelenței în domeniul informaticii, se va desfășura la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani și va începe la ora 15,30.

La etapa națională a olimpiadei vor participa 360 de elevi din toate județele țării și Municipiul București, însoțiți de 45 de cadre didactice. Cazarea elevilor participanți și a profesorilor însoțitori se va face în regim de pensiune completă, începând cu data sosirii și până la plecarea de la finalul competiției, la Hotelul Rapsodia, Hotelul Maria din Municipiul  Botoșani.

Publicitate

„Este o mare bucurie și un privilegiu pentru județul Botoșani să fie gazda acestei competiții de elită, unde creativitatea și abilitățile în programare ale elevilor din toată țara sunt puse în valoare. Informatica reprezintă un domeniu esențial în dezvoltarea societății moderne, iar sprijinirea și recunoașterea performanțelor elevilor este o misiune pe care o susținem cu toată responsabilitatea.

Le dorim mult succes tuturor participanților și suntem convinși că această experiență va fi una memorabilă pentru fiecare dintre ei. Această competiție nu doar că evidențiază cunoștințele și talentul participanților, dar le oferă și oportunitatea de a interacționa, de a face schimb de idei și de a învăța unii de la alții. Fie ca efortul, munca și pasiunea lor pentru informatică să fie răsplătite cu rezultate pe măsură! a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

 

Resursele oficiale de informare sunt https://onigim2025.sepi.ro/ și https://onigim2025.vercel.app/

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 32 de ani, din Ștefănești, cercetat pentru contrabandă. Polițiștii i-au găsit 60.000 de pachete de țigări în mașină

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 32 de ani, din orașul Ștefănești, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de contrabandă.

Acesta a fost depistat de polițiști, pe drumul public, din comuna Cristesti, în timp ce conducea un autovehicul în care se aflau, disimulate, peste 60.000 de pachete de țigarete de proveniență Republica Moldova.

Tânărul a fost condus la sediul poliției pentru audieri, ulterior, fiind introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J Botoșani.

Țigaretele și autovehiculul folosit pentru comiterea faptei au fost indisponibilizate.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cum va fi vremea în noaptea de Înviere. Prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni, până pe 12 mai 2025

Publicat

Publicitate

Administrația Națională de Meteorologie a emis prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni, intervalul 14 aprilie – 12 mai 2025. Specialiștii anunță temperaturi în creștere de la o zi la alta. Vremea se încălzește în Săptămâna Mare, scrie observatornews.ro.

„Pe parcursul săptămânii viitoare, Vremea va fi predominant frumoasã şi caldã. Astfel, valorile termice se vor situa în jurul mediilor climatologice specifice datei. Pe arii restrânse va ploua slab în nordul, centrul, estul şi sud-estul ţãrii, iar Vântul va sufla slab şi moderat, temporar cu unele intensificãri în regiunile vestice, estice şi sud-estice.

Temperaturile maxime se vor situa între 9 grade în depresiunile din estul Transilvaniei şi 24 de grade în Dealurile de Vest, iar cele minime vor fi cuprinse în general între 3 şi 14 grade. Dimineaţa şi noaptea pe alocuri va fi ceaţã”, spun specialiștii de la Administraţiei Naţionale de Meteorologie.

Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână în cea mai mare parte a țării, dar cu o abatere termică pozitivă mai accentuată în regiunile vestice, nordice, centrale și la munte. Regimul pluviometric va fi deficitar în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în regiunile estice, sudice și sud-estice.

Vremea 21 – 28 aprilie 2025

Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru acest interval la nivelul întregii țări, dar mai ales în zonele montane. Cantitățile de precipitații vor fi ușor excedentare în regiunile nordice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă.

Prognoza meteo 28 aprilie – 5 mai 2025

Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru acest interval la nivelul întregii țări. Regimul pluviometric se va situa în jurul celui normal pentru această perioadă în toate regiunile

Publicitate

Vremea 5 – 12 mai 2025

Mediile valorilor termice vor fi în general apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Seară duhovnicească în Parohia Cristinești. O întâlnire cu rost și har

Publicat

Publicitate

În seara zilei de 9 aprilie a.c., parohia Cristinești a devenit gazda unei frumoase seri duhovnicești, organizată cu dragoste și râvnă de Cercul misionar „Sfinții Voievozi” Ibănești. Evenimentul a reunit preoți și credincioși din împrejurimi, într-un cadru de comuniune și rugăciune, dar și de reflecție profundă asupra credinței și identității noastre spirituale.

Invitatul întâlnirii a fost părintele Apetrei Ionuț-Ștefan, protoiereul Protopopiatului Dorohoi, care a susținut o conferință cu tema: „Credința ortodoxă – cruce pe umerii neamului românesc”. Cuvintele părintelui au fost o adevărată hrană pentru suflet, marcate de profunzime teologică, dar și de o sensibilitate aparte față de realitățile vieții de zi cu zi.
În expunerea sa, părintele protoiereu a subliniat faptul că Ortodoxia nu este doar o moștenire de familie sau o tradiție, ci o chemare vie la jertfă, la iubire și la statornicie în fața încercărilor. Credința ortodoxă a fost prezentată ca o cruce pe umerii fiecărui român, o cruce asumată cu demnitate și speranță, în ciuda tuturor greutăților vremurilor.
Evenimentul s-a încheiat cu un moment de rugăciune comună și cu un dialog deschis între părintele protoiereu și credincioși, care au primit cu bucurie răspunsuri la frământările lor spirituale. Atmosfera a fost una caldă, familială, încărcată de har și binecuvântare.
Astfel de seri duhovnicești nu sunt doar prilejuri de întâlnire, ci veritabile popasuri de întărire sufletească, care arată că Biserica este mereu vie, aproape de oameni și preocupată de mântuirea fiecărui suflet.

Sursa: Protopopiatul Dorohoi

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending