Connect with us

Actualitate

Cronica săptămânii: „Ciudat imobil” la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

„Locuim cu toții pe o planetă pe care ne chinuim în fel și chip și uităm unii de alții, uităm că suntem colocatari în acest spațiu. La scară mică, în comunitățile noastre mai reduse ca proporții, trebuie să învățăm să trăim împreună, respectându-ne unul pe celălalt, ajutându-ne, pentru că așa suntem construiți, să trăim în comunități.

Avem obligația de a face aceste comunități din ce în ce mai viabile, mai eficiente, pentru ca stilul și calitatea vieții să fie cât mai bune pentru fiecare.

În același timp, percepem comunicarea drept un fapt simplu, de la sine înțeles.

În realitate, gândim fiecare extrem de personal, vedem doar propriul punct de vedere pe care dorim să-l impunem celorlalți – aceasta pe fondul convingerii că doar noi avem dreptate – o conduită care – evident – este împotriva comunicării”, motivează intenția de spectacol regizorul artistic Horia Suru.

Planeta regizorului artistic Horia Suru, în spectacolul „Ciudat imobil”, redusă la scară mică, încape o lume diversă, pe cât de monotonă, pe atât de tragică, uneori prinsă într-o dinamică browniană, alteori amorțită într-un static al lehametei, al nepăsării. O lume pestriță, expusă într-un alb general, un alb persistent și excesiv, ironic, sarcastic, enervant: albul imobilului supraetajat, al noptierelor, lămpilor, scaunelor, băncii și, nu în ultimul rând, al ținutelor actorilor, proiectând parcă dimensiuni angelice. Astfel încât se poate spune că, prin acest exces de purism, Horia Suru sugerează coborârea celestului în urbanul autohton sau – de ce nu? – ridicarea acestuia, cu tot cu decor, deasupra norilor. Intenția sa nu este de a aminti cumva de lumea transparențelor lui Nichita, chiar dacă culoarea uniformizează și, implicit, echivalează ponderabilul și imponderabilul deopotrivă.

Publicitate

Prin albul dus până spre descompunere, prin apariția și dispariția de/în nicăieri a personajelor, prin dialogurile fără sens și lipsite de secvențe dramatice, care induc atmosfere suprarealiste, Horia Suru ne propune un alt fel de Dumitru Solomon decât cel cu care, posibil, unii spectatori erau obișnuiți de pe vremea Galelor de umor ale Televiziunii Române sau a Undelor vesele ale Radiodifuziunii Române.

Viziunea de excepție a regizorului artistic a întregit câteva texte ale dramaturgului Dumitru Solomon într-un anume spațiu și timp, făcându-le să interfereze între ele, dându-le un numitor comun, să-i spunem, microsocietate urbană cu toate angoasele ei.

Astfel, în interiorul sau în preajma unui imobil ciudat, niște  exponenți sociali nu prea își găsesc locul, starea, echilibrul, sensul, chiar îmbrăcați fiind în piele de înger sau de pește, chiar ridicați deasupra norilor sau coborâți într-un subsol lacustru.

Dialogul lor este, în mod voit, incoerent, ilogic, fără substanță, mistificat sau dus în derizoriu. Personajele sunt gândite a fi afazice, lipsite de concordanță între gândire și faptă, având deficiențe în a se exprima, cu atât mai mult în a comunica între ele.

Prin respectivele identități, prin decor și prin scenografie  (o lume simplă cu obiecte ce domină personajele), prin tușele de umor sarcastic, prin atmosfera de dezordine generală, prin lipsa răspunsului așteptat, prin uzitarea aceluiași cuvânt sau expresie atât în situații banale, cât și în momente existențiale, și prim multe alte modalități, regizorul artistic, aduce în prim planul scenei și, finalmente, în sufletul spectatorului  un excepțional spectacol al absurdului.

În textul de prezentare, regizorul artistic vorbește și de obligații față de microsocietate. Mesajul este însă încifrat, creându-i spectatorului o anumită stare de expectație:  după lectura îndemnului moralizator, te aștepți să descoperi,  în spectacolul Ciudat Imobil, un anumit tip de societate responsabilă pentru un bine comun, o dispoziție comună, o pace comună, cel puțin la nivel de concluzie finală. Dar scenele se succed, reliefând, fiecare în parte, cotidianul  cu angoasele și belele lui, fără a oferi formule de echilibru, fie ele și pe orizontală. Nici măcar în ultimul episod, regizorul nu ne oferă acea ecuație definitivă a confortului, chiar dacă între timp locatarilor le-au crescut aripioare, coadă despicată, solzi și pot respira în apă, înota, zbura. Scena de final este, de altfel, un corolar al spectacolului: nimic mai absurd decât să te închizi într-un subsol lacustru, să vezi cum crește apa, să simți cum te transformi și să repeți ostentativ: „Ne-am adunat aici, că să găsim o soluție cum să ieșim”. Iar în acest suicid asumat să ți se alăture solidar toți locatarii imobilului confort sporit.

Ingenioasă este ideea de a promite tihna și de a oferi impaciența. Astfel, în interiorul imobilului, în prejma sa, în stradă, personajele își consumă obsesiile, neliniștile, singurătățile, într-un cuvânt, nebunia dusă până la paranoia, până la demență și nicidecum liniștea, pacea, buna dispoziție a unui imobil.

Personajele gândite de Horia Suru sunt, în genere, triste, zgârcite, geloase, fricoase, claustrofobe, obositoare, meschine, arogante, insolente, egocentrice, lugubre. Doar cuplul tânăr, care „amenință” din când în când că pleacă  altundeva, distonează oarecum cu restul locatarilor. Ei parcă nu sunt de acolo, ei nu au nevoie de acel (dis)confort imobil.

Aparent, personajele îmbrăcate în alb impun o notă de firesc, de echilibru cotidian: personajele comunică, sunt gălăgioase, revoltate, emit și pretind soluții unele de la altele, impun și acceptă reguli, astfel încât, aparent, această dispoziție de conlocuire definește o normalitate acceptată de comun acord, pe care numai un nebun este în stare să o dărâme, să îi dea foc. Dar se pare că doar nebunul vede cu ochii minții dincolo de timp și spațiu, că singura soluție este să caute un chibrit și să aprindă imobilul bântuit de stafii. Nebunul poate fi Nero, imobilul ciudat –  Marea Romă. Nimic mai absurd decât să urci pe zidurile cetății pentru a-i vedea marginile sau  să o măsori cu pasul, apoi, fericit, să îi dai foc.

Dar până să ardă sau să fie inundat, sau descompus pe verticală (parcă ridicat la cer), de acel confort sporit al imobilului, căruia i-au dat viață, s-au bucurat, l-au blestemat și l-au luat cu ei în altă dimensiune imponderabilă  actorii: Alexandra Acalfoae, Alexandra Vicol, Alexandru Dobynciuc, Bogdan Muncaciu, Cezar Amitroaei, Daniela Bucătaru, Dragoș Radu, Florin Aionițoaei, Gheorghe Frunză, Ioan Crețescu, Lenuș Moraru, Vali Popa. Ei au fost beneficiarii confortului ciudat al i(mobil) propus de regizorul artistic. Și prin prestanța actului actoricesc, au demonstrat încă o dată că viza lor de reședință este bine determinată, că pe cartea de identitate, în dreptul domiciliului, e trecut: Ciudat Imobil – scena Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani. Iar în acel timp și spațiu, în acea dimensiune incertă a absurdului, gândită de regizorul artistic, Horia Suru –  laureatul din anul acesta al Premiului Uniter pentru regie –,  alături de personaje, te afli și tu, dragă spectatorule.

Remarcabila scenografie a maestrului Pastramagiu a consunat cu viziunea regizorului artistic. Clădirea urbană, supraetajată, era compusă și descompusă de niște îngeri în salopete albe, care întregeau un puzzle pe verticală, când vieților li se atribuiau dimensiuni intime, sau pe orizontală, când, pentru a deveni spațiul bârfelor, casa scării era depărtată sau apropiată de structura imobilului. Un plus de regie a dat și proiecția luminii albe din plan vertical, de parcă unei luni albe, strecurate prin ceață, i se permitea să lumineze obscur (atât cât să nu se rătăcească locatarii), creându-se un perimetru incert al (dis)confortului urban. Scenografia a fost întregită și prin banca solitară, parcă bolnavă de lombosciatică, suferindă de singurătate, ce promitea evadarea din ireal, deși mai nimeni nu o lua în seamă. Ea exista pentru amfitrionul, locatarul Vali Popa, care își privea proprietatea dinafara zidirii, hodinea câte puțin pe ea, atât cât să-și arunce lasoul în larg, deși nu  mai avea nimic de vândut, nimic de cumpărat. Banca mai exista și pentru cei doi tineri grăbiți, care, nepăsători, o percepeau ca pe o bornă ce delimita spații, ca pe un punct oarecare, de unde doar se pleacă.

În Ciudat imobil, maestrul Horia Suru  oferă rețete de îndulcit întunericul sau de condimentat clipele oamenilor singuri, chiar dacă singurătatea se consumă în doi, în trei, chiar dacă singurătatea le este oferită la comun. Iar în singurătate viața și toate ale ei sunt iluzii: cămila, luna, autobuzul, casa, funia, telefonul… și gravitația este iluzie, și imponderabilitatea, de asemenea.

Datorită acestor și altor motive, regizorul artistic justifică: ,,O comunicare devine reală doar atunci când se exprimă mai multe puncte de vedere  – acestea fiind puse în dezbatere. Rezultă că trebuie să avem grijă permanent că, în afara propriului eu, a propriului ego, există și un punct de vedere al celuilalt. Abia atunci când se pun în discuție toate sugestiile formulate, cred că  se realizează, cu adevărat, un început al comunicării!”

Pe scena Teatrului „Mihai Eminescu”, sâmbătă, a fost SPECTACOL. Un început de stagiune remarcabil: un regizor artistic top 1 – UNITER 2022, care, secundat de asistentul său, Ele Nistor, ne-a oferit un spectacol de teatru al absurdului, lăsându-ne liberă interpretarea și înțelegerea fiecărei scene în parte.

O trupă de actori despre care nu se poate scrie decât la superlativ s-au dăruit pe scenă. În spatele scenei, o echipă ce a funcționat sincron. Și, nu în ultimul rând, câteva sute de spectatori fideli ce au ales să fie și ei parte din spectacol.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Câţi km de autostradă şi drum expres vom avea în 2025? Ce OBIECTIV a stabilit Ministerul Transporturilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că obiectivul instituţiei în anul 2025 este realizarea a cel puţin 250 de kilometri de autostradă şi drum expres. Ar trebui să fie uşor, a explicat demnitarul, citat de mediafax.ro.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat joi că obiectivul ministerului şi al companiei de drumuri este realist.

„Eu sper ca anul acesta să ajungem la 250 de km, trebuie să fie uşor să atingem această bornă, aceasta este ceea ce ne am propus noi şi compania de drumuri, este perfect realizabil”, a spus Sorin Grindeanu.

Anul trecut, au fost inauguraţi aproape 200 de kilometri de drum expres şi de autostradă.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Tot mai puțini leneși la Botoșani: Peste 3.700 de persoane angajate prin AJOFM Botoșani în 2024

Publicat

Publicitate

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Botoșani a anunțat că, în anul 2024, un număr total de 3.789 de persoane au fost integrate pe piața muncii prin măsuri de stimulare a ocupării forței de muncă.

Sunt tot mai puțini leneși la Botoșani iar aceste rezultate arată un efort constant de sprijinire a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și a celor din categorii vulnerabile.

Distribuția angajărilor pe grupe de vârstă

Din totalul persoanelor angajate până la 31 decembrie 2024:

  • 1.758 au peste 45 de ani;
  • 512 sunt cuprinse între 35 și 45 de ani;
  • 163 au între 30 și 35 de ani;
  • 362 au între 25 și 30 de ani;
  • 994 sunt tineri sub 25 de ani, dintre care 1.356 sunt tineri NEETs (tineri care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare).

Distribuția pe sexe și medii de rezidență

  • 1.705 femei și 2.084 bărbați au fost încadrate, reprezentând o pondere de 45%, respectiv 55%.
  • În funcție de rezidență, 2.088 persoane provin din mediul rural, iar 1.701 din mediul urban.

Nivelul de pregătire al persoanelor angajate

Cei mai mulți dintre cei angajați au studii liceale sau gimnaziale:

  • Studii liceale: 1.461 persoane;
  • Studii gimnaziale: 939 persoane;
  • Studii profesionale: 903 persoane;
  • Studii universitare: 278 persoane;
  • Studii postliceale: 76 persoane.

AJOFM, focus pe categoriile vulnerabile

Un aspect semnificativ al raportului îl reprezintă angajarea celor din categoria greu și foarte greu ocupabilă, care însumează 941 persoane. Aceste persoane au beneficiat de activități de profilare pentru identificarea oportunităților de angajare.

Asistență pentru șomeri și măsuri active

Pe parcursul anului, 13.016 persoane au beneficiat de asistență pentru înregistrarea în evidențele AJOFM Botoșani, fie pentru obținerea indemnizației de șomaj, fie pentru includerea în programe active de angajare.

Publicitate

Directorul executiv al AJOFM Botoșani, Anca Apăvăloaie, a subliniat importanța măsurilor active de ocupare și a colaborării cu angajatorii pentru crearea de oportunități pe piața muncii.

„Rezultatele obținute în 2024 demonstrează o implicare semnificativă în sprijinirea celor aflați în căutarea unui loc de muncă, inclusiv a persoanelor din medii vulnerabile”, a transmis directorul executiv al AJOFM Botoșani, Anca Apăvăloaie.

Citeste mai mult

Economie

PROIECT: Comercianții de lemne, lubrifianți, antigel și cărbune, SCUTIȚI de impozitul suplimentar pe cifra de afaceri

Publicat

Publicitate

Firmele care desfășoară comerț cu lemne de foc, brichete, peleți, uleiuri lubrifiante, antigel sau cărbune ar putea fi scutite de impozitul suplimentar de 0,5% pe cifra de afaceri, conform unui proiect de ordonanță publicat în dezbatere de Ministerul Finanțelor, relatează alba24.ro.

Acest proiect vizează modificarea și completarea Codului fiscal, reducând sarcina fiscală pentru anumite categorii de contribuabili.

Detalii despre modificarea impozitului

Impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), introdus la 1 ianuarie 2024, se aplică în prezent contribuabililor care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, cu o cifră de afaceri anuală de peste 50 de milioane de euro. Totuși, începând cu 1 ianuarie 2025, acest plafon a fost eliminat prin Legea nr. 290/2024.

În contextul noilor reglementări, comercianții de combustibili solizi, uleiuri pentru încălzire, petrol lampant și alte produse derivate, care desfășoară activități în conformitate cu codurile CAEN 4671, 4681 sau 4730, ar putea fi excluși de la plata acestui impozit suplimentar. Totuși, scutirea nu se va aplica firmelor implicate în extracția petrolului, gazelor naturale sau în rafinarea petrolului.

Impactul modificărilor

Publicitate

Potrivit Ministerului Finanțelor, aceste modificări urmăresc reducerea poverii fiscale și a costurilor administrative pentru firmele care comercializează produse precum lemnele de foc, lubrifianții sau antigelul. Măsura vine în sprijinul companiilor mici și mijlocii, mai ales în domeniile care nu sunt direct implicate în procesul de extracție și rafinare.

Obligații pentru firmele străine

În ceea ce privește persoanele juridice străine care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, dar nu au un sediu permanent în România, acestea vor fi obligate să constituie o garanție financiară de 1 milion de euro. Garanția va fi emisă de o instituție de credit și depusă la organul fiscal central. În cazul neachitării impozitului în termen de 30 de zile, autoritățile fiscale vor executa această garanție.

Proiectul de ordonanță aduce modificări importante în regimul fiscal aplicabil anumitor sectoare de activitate, reducând povara fiscală pentru comercianții de produse precum lemnele de foc sau lubrifianții. Totodată, noile prevederi sporesc măsurile de siguranță pentru încasarea impozitelor de la firmele fără sediu permanent în România. Rămâne de văzut dacă propunerea va fi adoptată în forma sa actuală, urmând să fie dezbătută public în perioada următoare.

Citeste mai mult

Eveniment

Comunicat: Senatorul Cătălin Silegeanu și deputatul Ariadna Cîrligeanu invită botoșănenii la sărbătoarea Micii Uniri de la Iași

Publicat

Publicitate

Senatorul Cătălin Silegeanu și deputatul Ariadna Cîrligeanu a transmis într-unn comunicat că într-un gest de solidaritate și mândrie națională adresează un apel comunității botoșănene, invitându-i pe toți să participe la festivitățile dedicate Micii Uniri, care vor avea loc mâine la Iași. Această zi semnificativă reprezintă o oportunitate de a reafirma valorile care ne unesc ca națiune și de a celebra spiritul unității și al fraternității.

„Vă invităm din nou să fim împreună la Iași pentru a celebra Mica Unire și a ne arăta solidaritatea față de valorile care ne unesc ca națiune! Este momentul să fim prezenți într-un număr cât mai mare și să arătăm că spiritul unității și al fraternității este viu în inimile noastre,” au declarat senatorul Silegeanu și deputatul Cîrligeanu într-un mesaj comun adresat botoșănenilor.

Pentru a facilita participarea tuturor celor interesați, organizatorii pun la dispoziție transport gratuit. Întâlnirea va avea loc la Kaufland, pe șoseaua Iașului, la ora 5 dimineața, unde vor fi disponibile autocare și autobuze pentru toți cei care doresc să ni se alăture.

„Împreună, putem face ca această zi să fie una memorabilă! Haideți să ne mobilizăm și să serbăm împreună Mica Unire!”, au adăugat cei doi reprezentanți ai comunității, subliniind importanța prezenței botoșănenilor la această sărbătoare istorică.

Senatorul și deputatul își exprimă dorința de a vedea cât mai mulți botoșăneni la Iași, pentru a celebra împreună această zi de mare însemnătate pentru istoria și identitatea noastră națională.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending