Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: „Cerere în căsătorie” de A. P. Cehov la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Dacă aș fi Dumnezeu, aș da poruncă ca toate cererile în căsătorie să se întâmple în luna martie, odată cu trezirea copacilor. Privim pe fereastră și ne surprind mugurii unui zarzăr desfăcuți peste noapte, doi câte doi, și, inevitabil, această desfacere o căutăm în noi, această desfacere o asociem cu inimile noastre și ele parcă prinse  într-o predispoziție vegetal-conjugală.

Dacă aș fi Dumnezeu, aș da poruncă ca primăvara, în luna martie, fiecare bărbat să își ceară pentru încă un an în căsătorie soția și, așa precum natura se repetă, să ne repetăm și noi, uitând să numărăm anii.

Teatrul „Mihai Eminescu”, în luna martie, anul acesta, a repetat de câteva ori acest ritual și mereu  a fost ca la început, și mereu spiritul lui Cehov a animat sufletele actorilor și ale spectatorilor deopotrivă.

Clasicul text al lui Anton Cehov, „Cerere în căsătorie (poiana boilor)”, farsă într-un act, aduce în fața publicului o întâmplare pe cât de simplă, pe atât de amuzantă: Ivan Vasilievici Lornov, interpretat de actorul Radu Dragoș, emotiv, ipohondru, senzitiv, își ia inima în dinți, își calcă pe suflet și vine să ceară mâna frumoasei și temperamentalei sale vecine, Natalia Stepanovna, interpretată de actrița Silvia Răileanu. Și pentru că acest act trebuie consfințit  și pentru că binecuvântarea părinților întărește casa fiilor, în scenă se cere cel puțin un al treilea protagonist, tatăl Nataliei, posibilul socru, Stepan Stepanovici, rol interpretat de inegalabilul Cezar Amitroaei.

La început, totul pare simplu pentru tânărul pețitor: frac, joben, flori, cadouri, patefon, două moșii alăturate, două persoane trecute de vârsta care îți permite să mai faci și mofturi și disponibilitatea unui tată (socru). Doar că, pe lângă toate acestea, mai ai nevoie și de puțin curaj.

Publicitate

Actorul Radu Dragoș este corespondentul ideal al personajului Lornov: actorul se transpune într-atât în personajul său, încât avem convingerea că după spectacol încă se mai crede stăpânul moșiei poiana boilor, că după spectacol ia cu sine câinele de vânătoare (cel mai bun câine de vânătoare), Ugadai, și împreună cu contele și câinele acestuia, Razmahai, pleacă la vânătoarea de cocoșei.

Actorul Radu Dragoș duce cu sine un convingător bagaj de mijloace actoriceşti pentru a sugera, a nuanţa uimirea, consternarea, furia, stângăcia. Peţitorul timid ştie la nevoie să fie hotărât şi demn, fără a aluneca pe panta frivolităţii gestuale ori a vehemenţei trucate. El este plauzibil, fără a fi strident, şi credibil, fără artificiozităţi gratuite.

La început, totul pare simplu pentru  Ivan Vasilievici Lornov, doar că,  dincolo de faptul că are o inimă cam becisnică, suferă și de un exces de timiditate ce, posibil, tot de la inimă i se trage, iar actorul care joacă respectivul personaj imită cu brio timiditatea adolescentină, bolnăvicioasă, stângăcia, sfiala…

Și pentru că scopul scuză mijloacele, și pentru că un așa scop (temperamentala, frumoasa, gospodina Natalia Stepanovna) motivează, provoacă, justifică, ademenește, iată-l pe timidul Lornov făcându-și curaj și născocind pentru început fel de fel de subiecte de conversație: despre cum este vremea, despre coasă, despre rod, dar, în final, în loc să se fericească de inițiativa sa, se împotmolește în contradicții meschine.

Și totuși, scopul este Natalia, personaj însușit până la cel mai mic detaliu de Silvia Răileanu. Prin felul ei de a interpreta, actrița conferă consimilitudine și substanțialitate personajului, astfel încât, urmărind-o, tinzi să afirmi că identitatea actorului ține de joc, și nu de viață. Că personajul a fost creat pentru ea, că se poate pune semnul echivalent între cel jucat și cel ce joacă un asemenea rol unitar. Un contur feminin reuşit, un farmec al omenescului nefardat, o curgere inexorabilă.

Și totuși, când este vorba de moșie, scopul nu îngăduie niciun compromis, cu atât mai mult când se discută despre onoarea vânătorului și despre câinele său. Și chiar dacă Natalia nu este singură, chiar dacă orgoliul ei de fată trecută prin viață este susținut și alimentat de bătrânul Stepan Stepanovici, Lornov nu este dispus să amestece lucrurile. Totuşi, în sinea sa, personajul implicat până la leșin în nebunia contradicțiilor spune:  pentru o așa investiție merită să te sacrifici puțin.

Este știut, înainte și mai ales după evenimentul nupțial, sunt momentele cele mai prielnice pentru a se clarifica anumite neînțelegeri între socri. Iar în virtutea acestor obiceiuri, protagoniștii noștri uită că, de fapt, rolul este de a consimți, a accepta, a iniția un parteneriat conjugal. Uită ce este prioritar, dar își amintesc de anumite conflicte ce trenează de cel puțin trei generații. Protagoniștii noștri, precum niște copii, se ceartă de la jucăriile devenite comune în virtutea jocului de-a viața.

Noroc că, așa cum se spune, cel mai în vârstă, cel mai înțelept cedează, conștientizând că, de fapt, în urma acestei combinații, cel puțin din două motive trebuie să se fericească: moșiile lui Lernov vor fi și moșiile lor, Natalia, fată bătrână, va avea, în sfârșit, bărbat.

Înțeleptul, și în același timp șiretul, Stepan Stepanovici, interpretat de actorul Cezar Amitroaei, impecabil în rolul său paternalist, reușește să mențină echilibrul între intenție și principiu, între morală și nevoie..., dar, pentru că trebuie să își mărite fata, dar pentru că nu poate abdica de la câteva principii ale odraslei sale, caută soluții și, în cele din urmă, împacă limitele. Pentru actorul Cezar Amitroaei toate rolurile sunt fundamentale: actorul mereu urcă pe scenă pentru a-și juca rolul vieții sale. Complexitatea personajului, acuitatea trăsăturilor caracterologice ale acestuia, adâncirea motivației psihologice reliefează o personalitate actoricească pe măsură, cu disponibilități interpretative, cu putere de pătrundere, de întrupare, de însuflețire.

„Cerere în căsătorie” de Cehov este un studiu dramatic despre oamenii singuri – de unii singuri, singuri –  împreună, oameni confuzi, obosiți, tributari canoanelor societății, oameni care nu-și mai găsesc locul și echilibrul nici măcar pe propriile moșii. Și chiar dacă singura lor dorința este de a-și trăi viața alături de cineva, de a se implica serios emoțional într-o relație, piedica  în calea fericirii lor este însăși natura lor, felul lor de a fi.

„Cerere în căsătorie” vine în completarea piesei „Ursul”. Astfel, dacă în prima lucrare doi tineri trec, fără să-și dea seama, de la starea de conflict şi ură la iubire pasională, în „Cerere în căsătorie” lucrurile sunt duse şi mai departe. A. P. Cehov ne propune iniţiativa, aparent lăudabilă a lui Ivan Vasilievici Lornov, de a se însura cu fiica vecinului său. Însă departe de romantismul şi armonia care se presupune că ar trebui să guverneze un astfel de moment unic, cei doi potenţiali miri se ceartă aprig din motive derizorii. „Cerere în căsătorie” și „Ursul” sunt două piese ce pot alcătui un întreg, două piese ce ar putea fi întregite într-o singură regie, distribuție, scenografie, două piese convergente către aceeași idee artistică care se completează și se îmbogățesc reciproc.

„Cerere în căsătorie” oferă o perspectivă conjugală de tip alianță liber consimțită, un pact, un contract, o asociere, o uniune, un armistițiu, ce nu necesită neapărat implicarea sentimentală a posibililor însurăței atâta timp cât intenția se bazează pe pragmatism. Iar până la acordul final, până la un „da” hotărât, Cehov ne oferă o negociere susținută de contraziceri, respectând suprema regulă a comerțului: „cerere și ofertă”.

Regizorul artistic, regretatul Mihai Donțu, și-a construit spectacolul, după cum declară într-un interviu, plecând de la următoarea formulă: „Prin versiunea scenică propusă  transform tragismul situației, tratat într-o formă comică, în comicul unei situații tratat într-o formă tragică”. În rest, o poveste ce-și are ca laitmotiv cuvântul pământ, pământ ce nu aparține niciunuia, dar, cu toate acestea, provoacă câștiguri sau pierderi, căsătorii sau divorțuri, pace sau război. Regizorul artistic, prin succederea celor câteva scene, aparent simple, conferă unitate, ton și stil spectacolului. Se observă munca secvențială, dar și gândirea sintetică, de ansamblu. Eliminarea detaliilor inutile conferă aerisire și spațialitate scenei.

Regizorul artistic a mizat pe sarabanda  contrazicerilor, în care cuvintele la un moment dat nu mai sunt destule pentru a exprima posesivitatea și orgoliul personajelor.  Și pentru ca agitația să degenereze în furie și pentru ca furia să fie expresivă,  mimica, fizionomia, chipurile, expresia corporală –  toate acestea au avut rolul de a întregi tablouri tumultoase, efervescente, fierbinți. Regizorul a creionat personaje pe cât de comice, pe atât de nervoase, aceste predispoziții suprapunându-se uneori. Spectacolul, în ansamblu, propune un tonus vesel, regizorul contând, înainte de toate, pe jocul actoricesc dezinvolt, spumos, un pic șarjat, pe efectul umoristic rezultat din gest, din acțiune, din situație.

De toată lauda este și montarea scenică a maestrului Pastramagiu. Din conceptul său,  simplu, fără elemente inutile, concentrat, punctual, transpare spiritul cehovian. Un decor de-a dreptul sugestiv, expresiv și provocant, un decor asimilat timpului și spațiului scrierii.  Spiritul inefabil al marelui dramaturg se regăsește în respirația scenei.

„Cerere în căsătorie” este un spectacolul în care se împletesc, în care sunt complementare comicul de situații și comicul de caracter. Personajele sunt schițate în câteva tușe inconfundabile de către dramaturg, sunt însuflețite de către regizorul artistic, sunt oferite actorilor. Actorii au libertatea de a completa contururile propuse cu particularități verosimile. Altfel spus, pe scenă, în virtutea spectacolului, actorii își autoprovoacă fantezii histrionice pentru tine, spectatorule, care ai libertatea de a face un studiu de caz din aceste tulburări de personalitate sau de a te lăsa captat în povestea lor. Un spectacol ce reliefează, folosindu-se de mijloacele comediante, vulnerabilități și mai puțin sentimente conjugale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Educația în noul program de guvernare: Orar extins 8–17 și burse adaptate

Publicat

Publicitate

Programul de guvernare care propune extinderea orarului școlar pentru elevi, sub denumirea „Școală de la 8 la 17”, vizează o reformă importantă în sistemul de educație din România, scrie alba24.ro.

”Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală”, prin asigurarea unui cadru legal clar, care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare, inclusiv pilotarea și generalizarea programului Școală de la 8 la 17.

Celelalte programe se află deja în derulare și se vor susține în baza unei analize cost-beneficiu”, prevede programul de guvernare.

Alte măsuri

Se propune extinderea școlilor-pilot pentru inovații curriculare și învățământ dual.

Manualele vor fi completate cu platforme de e-learning și alte instrumente interactive.

Publicitate

Se va acorda o atenție sporită educației timpurii și infrastructurii de creșe.

De asemenea, se va urmări consolidarea statutului profesorilor prin susținerea formării și dezvoltării profesionale a acestora, intrarea în sistem pe bază de merit, prin salarii competitive și evaluări bazate pe performanță (inclusiv, spre exemplu, privind congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale).

Program de guvernare: burse școlare

Bursele trebuie să reflecte adecvat suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională, potrivit programului de guvernare.

”Dimensionarea bugetului se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.

Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim”, potrivit sursei citate.

Citeste mai mult

Eveniment

Comunicat: PSD intră la guvernare pentru o Românie stabilă și echitabilă

Publicat

Publicitate

Partidul Social Democrat își asumă cu responsabilitate actul guvernării, într-un moment de răscruce pentru România. Țara traversează o perioadă dificilă, în care este nevoie de decizii raționale, soluții realiste și, mai ales, stabilitate politică. PSD a ales să nu rămână pasiv în fața instabilității, ci să intervină activ pentru a asigura echilibrul guvernării și continuarea dezvoltării țării.

          „Nu ne-a fost ușor să luăm această decizie, mai ales în urma atacurilor concertate la adresa noastră. Am fi putut rămâne în Opoziție, să privim de pe margine. Dar am ales să fim responsabili. Am ales să fim parte din soluție, nu spectatori la problemele oamenilor. Știm că urmează vremuri complicate, dar credem că România are nevoie acum, mai mult ca oricând, de o guvernare coerentă, care să pună oamenii pe primul loc”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

          Intrarea PSD la guvernare înseamnă, în mod concret, protejarea celor mai vulnerabili. Fără această implicare, TVA-ul ar fi crescut inclusiv la alimente și medicamente, pensionarii ar fi fost taxați în plus, iar povara economică ar fi căzut pe umerii celor care și așa duc un trai greu. „Nu putem asista nepăsători la creșterea sărăciei și la adâncirea inegalităților. Ne-am așezat la masa negocierilor cu un obiectiv clar: să protejăm românii cu venituri mici și medii. Și am reușit! Cota generală de TVA a rămas la 19%, iar pentru alimente și medicamente la 9%. Pensiile sub 4.000 de lei rămân scutite de CASS, iar taxarea tranzacțiilor bancare, o măsură profund nedreaptă, nu va fi introdusă”, a mai spus liderul PSD Botoșani.

          PSD a intrat la guvernare și pentru continuarea dezvoltării comunităților locale din întreaga țară. „Gândul meu rămâne acasă, la oamenii care mi-au acordat încrederea lor. Voi lupta în continuare, la București, pentru proiectele care pot transforma județul nostru: investiții în spitale, în drumuri, în educație, multe pe care le-am demarat în mandatul trecut. De asemenea, vreau ca noul Guvern să fie un partener real al comunităților locale, nu un obstacol și să le susțină programele de dezvoltare. Județul Botoșani are nevoie de continuitate și seriozitate, iar botoșănenii știu că PSD este echipa care muncește zi de zi pentru rezultate, nu doar pentru aplauze. Oamenii au nevoie de sprijin real, nu de jocuri politice. Asta ne-am asumat și asta vom continua să facem”, a conchis Doina Federovici.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Lansarea proiectului „IN JOB+ – Incluziune pe piața muncii a tinerilor NEETs”

Publicat

Publicitate

Marți, 24 iunie 2025, începând cu ora 11.00, în  incinta Centrului de Formare Profesională din cadrul AJOFM Botoșani (Pietonalul Unirii nr. 9), va avea loc lansarea oficială a proiectului „IN JOB+ – Incluziune pe piața muncii a tinerilor NEETs”. Evenimentul marchează debutul unui demers ambițios dedicat tinerilor NEETs din județul Botoșani.

Inițiativa este implementată de Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina, în parteneriat cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, și este cofinanțată de Uniunea Europeană prin Fondul Social European, în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021–2027.

Derulat pe o perioadă de 24 de luni- Iunie 2025 și Mai 2027, proiectul are o valoare totală de 4.975.277,13 RON și își propune să aducă un impact concret în viața a 300 de tineri din județul Botoșani care, în prezent, nu sunt angajați și nu urmează niciun program educațional sau de formare. Este vorba despre tineri NEETs, cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani, dintre care cel puțin 50% vor fi femei, iar minimum 48 vor fi de etnie romă.

Proiectul își propune să contribuie la creșterea gradului de ocupare sustenabilă și de calitate a forței de muncă în județul Botoșani, prin integrarea pe piața muncii a 300 de tineri NEETs cu vârsta între 16 și 29 de ani (inclusiv tineri de etnie romă și femei), care nu sunt angajați și nu urmează nicio formă de educație sau formare la momentul înscrierii în program.

Tinerii care se înscriu în programul IN JOB+ vor beneficia de consiliere profesională personalizată, vor avea acces la cursuri gratuite de calificare în domenii precum ajutor bucătar, lucrător comercial, mecanic auto, tinichigiu, zugrav, ospătar sau operator TIC și vor primi burse de formare de până la 3.600 de lei la finalizarea cursurilor. De asemenea, vor beneficia de transport și masă gratuite, materiale de instruire, diplome recunoscute național și european, iar pentru 30 dintre ei este inclusă chiar posibilitatea de a obține permisul de conducere. Proiectul va oferi sprijin și în găsirea unui loc de muncă, inclusiv prin organizarea a două târguri de joburi cu angajatori locali.

Pentru înscrieri și informații suplimentare, doritorii sunt invitați la sediul AJOFM Botoșani, situat pe Str. Colonel Victor Tomoroveanu nr. 2 (parter). De asemenea, pot contacta echipa proiectului la numărul de telefon 0231 536 791, prin e-mail la ajofm.bt@anofm.gov.ro, sau pot urmări activitățile desfășurate pe pagina de Facebook facebook.com/InJobNEETs și pe website-ul www.bucovinainstitute.org.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Cultura

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani a deschis înscrierile pentru cursanți în cadrul programului BiblioVacanța 2025

Publicat

Publicitate

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani a deschis înscrierile pentru cursanți în cadrul programului BiblioVacanța 2025. Programul se va desfășura în perioada 7 iulie – 1 august 2025. Ajuns la ediția cu numărul 15, acest proiect a devenit o adevărată tradiție a Bibliotecii, oferind de-a lungul anilor o varietate bogată de cursuri pentru copii și adolescenți.

Înscrierile pentru BiblioVacanța 2025 au loc în intervalul 23 iunie – 4 iulie 2025, pe site-ul instituției, bibliotecabotosani.ro, prin completarea formularului disponibil aici: https://forms.gle/1PFnvGRzYdoa8ahu7.

Și în acest an, micii participanți sunt așteptați să descopere, să învețe și să se bucure de activități educative și recreative, gândite special pentru vacanța de vară. Cursurile sunt susținute de bibliotecari și voluntari dedicați, într-un cadru prietenos și stimulant. Participarea este gratuită, iar locurile sunt limitate, motiv pentru care înscrierea din timp este recomandată.

Cursurile propuse la BiblioVacanța 2025 sunt:

– Micii reporteri (cu vârsta peste 8 ani)

– Arte plastice (ciclul primar)

Publicitate

– Curs de limbă engleză ‘Fun English Summer’ (ciclul primar)

– Matematică (clasele VII-VIII)

– Club de lectură. Tehnici de lectură (ciclul gimnazial)

– Croitorii de povești. Atelier de lectură și scriere creativă (ciclul gimnazial)

– Educație pentru sănătate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending