Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: „Cerere în căsătorie” de A. P. Cehov la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Dacă aș fi Dumnezeu, aș da poruncă ca toate cererile în căsătorie să se întâmple în luna martie, odată cu trezirea copacilor. Privim pe fereastră și ne surprind mugurii unui zarzăr desfăcuți peste noapte, doi câte doi, și, inevitabil, această desfacere o căutăm în noi, această desfacere o asociem cu inimile noastre și ele parcă prinse  într-o predispoziție vegetal-conjugală.

Dacă aș fi Dumnezeu, aș da poruncă ca primăvara, în luna martie, fiecare bărbat să își ceară pentru încă un an în căsătorie soția și, așa precum natura se repetă, să ne repetăm și noi, uitând să numărăm anii.

Teatrul „Mihai Eminescu”, în luna martie, anul acesta, a repetat de câteva ori acest ritual și mereu  a fost ca la început, și mereu spiritul lui Cehov a animat sufletele actorilor și ale spectatorilor deopotrivă.

Clasicul text al lui Anton Cehov, „Cerere în căsătorie (poiana boilor)”, farsă într-un act, aduce în fața publicului o întâmplare pe cât de simplă, pe atât de amuzantă: Ivan Vasilievici Lornov, interpretat de actorul Radu Dragoș, emotiv, ipohondru, senzitiv, își ia inima în dinți, își calcă pe suflet și vine să ceară mâna frumoasei și temperamentalei sale vecine, Natalia Stepanovna, interpretată de actrița Silvia Răileanu. Și pentru că acest act trebuie consfințit  și pentru că binecuvântarea părinților întărește casa fiilor, în scenă se cere cel puțin un al treilea protagonist, tatăl Nataliei, posibilul socru, Stepan Stepanovici, rol interpretat de inegalabilul Cezar Amitroaei.

La început, totul pare simplu pentru tânărul pețitor: frac, joben, flori, cadouri, patefon, două moșii alăturate, două persoane trecute de vârsta care îți permite să mai faci și mofturi și disponibilitatea unui tată (socru). Doar că, pe lângă toate acestea, mai ai nevoie și de puțin curaj.

Publicitate

Actorul Radu Dragoș este corespondentul ideal al personajului Lornov: actorul se transpune într-atât în personajul său, încât avem convingerea că după spectacol încă se mai crede stăpânul moșiei poiana boilor, că după spectacol ia cu sine câinele de vânătoare (cel mai bun câine de vânătoare), Ugadai, și împreună cu contele și câinele acestuia, Razmahai, pleacă la vânătoarea de cocoșei.

Actorul Radu Dragoș duce cu sine un convingător bagaj de mijloace actoriceşti pentru a sugera, a nuanţa uimirea, consternarea, furia, stângăcia. Peţitorul timid ştie la nevoie să fie hotărât şi demn, fără a aluneca pe panta frivolităţii gestuale ori a vehemenţei trucate. El este plauzibil, fără a fi strident, şi credibil, fără artificiozităţi gratuite.

La început, totul pare simplu pentru  Ivan Vasilievici Lornov, doar că,  dincolo de faptul că are o inimă cam becisnică, suferă și de un exces de timiditate ce, posibil, tot de la inimă i se trage, iar actorul care joacă respectivul personaj imită cu brio timiditatea adolescentină, bolnăvicioasă, stângăcia, sfiala…

Și pentru că scopul scuză mijloacele, și pentru că un așa scop (temperamentala, frumoasa, gospodina Natalia Stepanovna) motivează, provoacă, justifică, ademenește, iată-l pe timidul Lornov făcându-și curaj și născocind pentru început fel de fel de subiecte de conversație: despre cum este vremea, despre coasă, despre rod, dar, în final, în loc să se fericească de inițiativa sa, se împotmolește în contradicții meschine.

Și totuși, scopul este Natalia, personaj însușit până la cel mai mic detaliu de Silvia Răileanu. Prin felul ei de a interpreta, actrița conferă consimilitudine și substanțialitate personajului, astfel încât, urmărind-o, tinzi să afirmi că identitatea actorului ține de joc, și nu de viață. Că personajul a fost creat pentru ea, că se poate pune semnul echivalent între cel jucat și cel ce joacă un asemenea rol unitar. Un contur feminin reuşit, un farmec al omenescului nefardat, o curgere inexorabilă.

Și totuși, când este vorba de moșie, scopul nu îngăduie niciun compromis, cu atât mai mult când se discută despre onoarea vânătorului și despre câinele său. Și chiar dacă Natalia nu este singură, chiar dacă orgoliul ei de fată trecută prin viață este susținut și alimentat de bătrânul Stepan Stepanovici, Lornov nu este dispus să amestece lucrurile. Totuşi, în sinea sa, personajul implicat până la leșin în nebunia contradicțiilor spune:  pentru o așa investiție merită să te sacrifici puțin.

Este știut, înainte și mai ales după evenimentul nupțial, sunt momentele cele mai prielnice pentru a se clarifica anumite neînțelegeri între socri. Iar în virtutea acestor obiceiuri, protagoniștii noștri uită că, de fapt, rolul este de a consimți, a accepta, a iniția un parteneriat conjugal. Uită ce este prioritar, dar își amintesc de anumite conflicte ce trenează de cel puțin trei generații. Protagoniștii noștri, precum niște copii, se ceartă de la jucăriile devenite comune în virtutea jocului de-a viața.

Noroc că, așa cum se spune, cel mai în vârstă, cel mai înțelept cedează, conștientizând că, de fapt, în urma acestei combinații, cel puțin din două motive trebuie să se fericească: moșiile lui Lernov vor fi și moșiile lor, Natalia, fată bătrână, va avea, în sfârșit, bărbat.

Înțeleptul, și în același timp șiretul, Stepan Stepanovici, interpretat de actorul Cezar Amitroaei, impecabil în rolul său paternalist, reușește să mențină echilibrul între intenție și principiu, între morală și nevoie..., dar, pentru că trebuie să își mărite fata, dar pentru că nu poate abdica de la câteva principii ale odraslei sale, caută soluții și, în cele din urmă, împacă limitele. Pentru actorul Cezar Amitroaei toate rolurile sunt fundamentale: actorul mereu urcă pe scenă pentru a-și juca rolul vieții sale. Complexitatea personajului, acuitatea trăsăturilor caracterologice ale acestuia, adâncirea motivației psihologice reliefează o personalitate actoricească pe măsură, cu disponibilități interpretative, cu putere de pătrundere, de întrupare, de însuflețire.

„Cerere în căsătorie” de Cehov este un studiu dramatic despre oamenii singuri – de unii singuri, singuri –  împreună, oameni confuzi, obosiți, tributari canoanelor societății, oameni care nu-și mai găsesc locul și echilibrul nici măcar pe propriile moșii. Și chiar dacă singura lor dorința este de a-și trăi viața alături de cineva, de a se implica serios emoțional într-o relație, piedica  în calea fericirii lor este însăși natura lor, felul lor de a fi.

„Cerere în căsătorie” vine în completarea piesei „Ursul”. Astfel, dacă în prima lucrare doi tineri trec, fără să-și dea seama, de la starea de conflict şi ură la iubire pasională, în „Cerere în căsătorie” lucrurile sunt duse şi mai departe. A. P. Cehov ne propune iniţiativa, aparent lăudabilă a lui Ivan Vasilievici Lornov, de a se însura cu fiica vecinului său. Însă departe de romantismul şi armonia care se presupune că ar trebui să guverneze un astfel de moment unic, cei doi potenţiali miri se ceartă aprig din motive derizorii. „Cerere în căsătorie” și „Ursul” sunt două piese ce pot alcătui un întreg, două piese ce ar putea fi întregite într-o singură regie, distribuție, scenografie, două piese convergente către aceeași idee artistică care se completează și se îmbogățesc reciproc.

„Cerere în căsătorie” oferă o perspectivă conjugală de tip alianță liber consimțită, un pact, un contract, o asociere, o uniune, un armistițiu, ce nu necesită neapărat implicarea sentimentală a posibililor însurăței atâta timp cât intenția se bazează pe pragmatism. Iar până la acordul final, până la un „da” hotărât, Cehov ne oferă o negociere susținută de contraziceri, respectând suprema regulă a comerțului: „cerere și ofertă”.

Regizorul artistic, regretatul Mihai Donțu, și-a construit spectacolul, după cum declară într-un interviu, plecând de la următoarea formulă: „Prin versiunea scenică propusă  transform tragismul situației, tratat într-o formă comică, în comicul unei situații tratat într-o formă tragică”. În rest, o poveste ce-și are ca laitmotiv cuvântul pământ, pământ ce nu aparține niciunuia, dar, cu toate acestea, provoacă câștiguri sau pierderi, căsătorii sau divorțuri, pace sau război. Regizorul artistic, prin succederea celor câteva scene, aparent simple, conferă unitate, ton și stil spectacolului. Se observă munca secvențială, dar și gândirea sintetică, de ansamblu. Eliminarea detaliilor inutile conferă aerisire și spațialitate scenei.

Regizorul artistic a mizat pe sarabanda  contrazicerilor, în care cuvintele la un moment dat nu mai sunt destule pentru a exprima posesivitatea și orgoliul personajelor.  Și pentru ca agitația să degenereze în furie și pentru ca furia să fie expresivă,  mimica, fizionomia, chipurile, expresia corporală –  toate acestea au avut rolul de a întregi tablouri tumultoase, efervescente, fierbinți. Regizorul a creionat personaje pe cât de comice, pe atât de nervoase, aceste predispoziții suprapunându-se uneori. Spectacolul, în ansamblu, propune un tonus vesel, regizorul contând, înainte de toate, pe jocul actoricesc dezinvolt, spumos, un pic șarjat, pe efectul umoristic rezultat din gest, din acțiune, din situație.

De toată lauda este și montarea scenică a maestrului Pastramagiu. Din conceptul său,  simplu, fără elemente inutile, concentrat, punctual, transpare spiritul cehovian. Un decor de-a dreptul sugestiv, expresiv și provocant, un decor asimilat timpului și spațiului scrierii.  Spiritul inefabil al marelui dramaturg se regăsește în respirația scenei.

„Cerere în căsătorie” este un spectacolul în care se împletesc, în care sunt complementare comicul de situații și comicul de caracter. Personajele sunt schițate în câteva tușe inconfundabile de către dramaturg, sunt însuflețite de către regizorul artistic, sunt oferite actorilor. Actorii au libertatea de a completa contururile propuse cu particularități verosimile. Altfel spus, pe scenă, în virtutea spectacolului, actorii își autoprovoacă fantezii histrionice pentru tine, spectatorule, care ai libertatea de a face un studiu de caz din aceste tulburări de personalitate sau de a te lăsa captat în povestea lor. Un spectacol ce reliefează, folosindu-se de mijloacele comediante, vulnerabilități și mai puțin sentimente conjugale.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

De luni, 8 septembrie: Cresc tarifele la ROVINIETĂ pentru mașini. Amenzile pentru lipsa acesteia se dublează. Anunțul CNAIR

Publicat

Publicitate

Rovinieta și peajele se scumpesc din 8 septembrie 2025, potrivit unui anunț al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Noile tarife îi vizează în special pe transportatori, care vor plăti mai mult pentru circulația pe drumurile naționale și autostrăzi. În același timp, autoritățile au decis majorarea cuantumului amenzilor contravenționale pentru lipsa rovinietei sau neplata peajului, relatează alba24.ro. Măsura vine în contextul alinierii la reglementările europene și are ca scop atât acoperirea costurilor de întreținere a infrastructurii rutiere, cât și descurajarea abaterilor.

Se aplică OG 23/2025 pentru modificarea și completarea OG nr.15/2002.

Se modifică și tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre între Giurgeni și Vădu Oii.

CNAIR amintește că din 1 septembrie 2025, prețul rovinietei s-a modificat pentru autoturisme, potrivit legii 141/2025, precum și cuantumul amenzii pentru lipsa rovinietei valabile, de la 500 lei (valoarea minimă) la 1.000 lei (valoarea maximă).

Tarife ROVINIETA 2025 din septembrie

Categorie Tip vehicul/ Durata de utilizare/ Tarif (euro) TVA inclus

Rovinieta 2025 categoria A: Autoturisme

  • 1 zi: 3,5 euro
  • 10 zile: 6 euro
  • 30 de zile: 9,5 euro
  • 60 de zile: 15 euro
  • 12 luni: 50 euro

Rovinieta 2025 categoria B: Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone

  • 1 zi: 10 euro
  • 10 zile: 13,5 euro
  • 30 de zile: 21,5 euro
  • 60 de zile: 34 euro
  • 12 luni: 114 euro

Rovinieta 2025 categoria C: Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone

  • 1 zi: 7,5 euro
  • 7 zile: 19 euro
  • 30 de zile: 38 euro
  • 12 luni: 380 euro

Rovinieta 2025 categoria D: Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone

  • 1 zi: 13 euro
  • 7 zile: 33 euro
  • 30 de zile: 66,5 euro
  • 12 luni: 665 euro

Rovinieta 2025 categoria E: Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv)

  • 1 zi: 17 euro
  • 7 zile: 42,5 euro
  • 30 de zile: 85,5 euro
  • 12 luni: 855 euro

Rovinieta 2025 categoria F: Vehicul de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)

  • 1 zi: 28,5 euro
  • 7 zile: 71 euro
  • 30 de zile: 142,5 euro
  • 12 luni: 1.425 euro

Rovinieta 2025 categoria G: Vehicul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusive conducătorul auto)

  • 1 zi: 7,5 euro
  • 7 zile: 19 euro
  • 30 de zile: 38 euro
  • 12 luni: 380 euro

Rovinieta 2025 categoria H: Vehicul de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)

  • 1 zi: 13 euro
  • 7 zile: 33 euro
  • 30 de zile: 66,5 euro
  • 12 luni: 665 euro

Rovinieta 2025: Amenzi

Amenzile pentru lipsa rovinietei cresc astfel:

Publicitate
  • Autoturisme: 500-1000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone: 1.140-2.280 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone: 3.800-7.600 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12 tone: 6.650-13.300 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv): 8.550-17.100 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv): 14.250-28.500 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): 3.800-7.600 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): 6.650-13.300 lei.

Peaje 2025

Tarife de trecere poduri peste Dunăre între Fetești și Cernavodă

Amenzi

Tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre între Giurgeni și Vădu Oii, de la 8 septembrie:

Citeste mai mult

Eveniment

Intervenții contracronometru: Pompierii botoșăneni au intervenit la 24 de urgențe într-o singură zi

Publicat

Publicitate

Pompierii din județul Botoșani au avut o zi de foc, la propriu și la figurat. În ultimele 24 de ore, aceștia au fost solicitați să intervină în 24 de situații de urgență, dintre care patru au fost incendii izbucnite în diferite localități ale județului.

Flăcările au cuprins zone din Stânca (orașul Ștefănești), Mitoc, Aurel Vlaicu și Zoițani (comuna Adășeni). Trei dintre incendii au afectat vegetația uscată și gunoaie menajere, iar cauza probabilă a fost focul deschis lăsat nesupravegheat. Într-un alt caz, un scurtcircuit a generat pericolul.

Echipajele de la Stația Săveni, Garda de Intervenție Ștefănești și Punctul de Lucru Coțușca, sprijinite de Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență din Adășeni, Ștefănești și Coțușca, au acționat rapid pentru a limita extinderea flăcărilor. Prin intervenția lor, au fost salvate trei locuințe și un lan de porumb, amenințate de incendii.

Pagubele nu au fost deloc de neglijat: aproximativ 10.000 de metri pătrați de vegetație uscată au fost mistuiți de foc.

Autoritățile reamintesc că arderea miriștilor, a vegetației ierboase, a stufului sau a altor resturi vegetale este strict interzisă prin lege. Focul în aer liber, folosit pentru igienizarea terenurilor sau pentru arderea deșeurilor, poate genera tragedii greu de controlat.

„Un gest aparent nevinovat, precum aprinderea unui foc pe câmp sau aruncarea neglijentă a unei țigări, poate avea urmări devastatoare. Incendiile se propagă rapid, mai ales pe vânt, și pot afecta locuințe, rețele electrice sau chiar zone cu risc de explozie”, avertizează pompierii.

Publicitate

Aceștia fac apel la responsabilitatea cetățenilor și reamintesc că în caz de urgență trebuie apelat numărul 112.

Citeste mai mult

Eveniment

Eclipsă totală de Lună duminică, 7 septembrie 2025. „Luna Sângerie” va fi vizibilă și în România

Publicat

Publicitate

Duminică seară, pe 7 septembrie 2025, cerul va oferi un spectacol rar: o eclipsă totală de Lună, cunoscută popular drept „Luna Sângerie”. Evenimentul astronomic va putea fi observat din mai multe zone ale României, marcând prima eclipsă totală vizibilă în țară după o pauză de șase ani.

Fascinația acestui fenomen constă în nuanțele roșiatice pe care le capătă satelitul natural al Pământului, atunci când este acoperit complet de umbra planetei noastre, relatează mediafax.ro

Eclipsele de acest fel sunt fenomene astronomice în care obiectul eclipsat (Luna) intră în conul de umbră al Pământului, acesta din urmă interpunându-se între Soare și Lună.

Eclipsa va putea fi observată din toată țara chiar de la începutul serii, Luna răsărind deja parțial acoperită de umbra Pământului.

Fenomenul astronomic va dura în total peste cinci ore, iar faza de totalitate se va întinde pe 82 de minute, între 20:30 și 21:52. Maximul eclipsei este la ora 21:11.

În faza de totalitate, culoarea Lunii capătă o nuanță roșiatică spectaculoasă, dată de razele solare care ajung totuși la Lună prin atmosfera terestră, cunoscută popular drept „Lună Sângerie”.

Publicitate

Eclipsa va putea fi urmărită nu doar din România, ci și din mare parte a Europei, Africii, Asiei, Australiei și Antarcticii. Potrivit astronomilor, aproximativ 71% din populația lumii va observa total sau parțial evenimentul spectaculos.

Eclipsa din 7 septembrie 2025 face parte din seria Saros 128, fiind a 41-a dintr-un șir de 71 și a 11-a de tip total.

Specialiștii recomandă observarea dintr-un loc cu orizont estic și sud-estic liber, pentru a prinde toate fazele de la răsăritul Lunii. Un binoclu sau un telescop cu câmp vizual larg poate îmbunătăți experiența vizuală.

Citeste mai mult

Eveniment

Accident rutier pe strada Octav Onicescu din Botoșani în această dimineață. Intervenție rapidă a pompierilor

Publicat

Publicitate

Un accident de circulație s-a produs, în această dimineață, pe strada Octav Onicescu din municipiul Botoșani. Din primele informații, în eveniment a fost implicat un singur autoturism.

La fața locului au ajuns, în doar câteva minute, pompierii Detașamentului Botoșani, care au intervenit cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare. În urma verificărilor, salvatorii au stabilit că șoferul și eventualii pasageri nu au avut nevoie de îngrijiri medicale, nefiind persoane rănite sau încarcerate.

Chiar dacă nu s-au înregistrat victime, militarii ISU au acționat pentru înlăturarea oricărui pericol. Astfel, au deconectat bornele bateriei autoturismului implicat, prevenind izbucnirea unui posibil incendiu.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani reamintesc conducătorilor auto importanța respectării regulilor de circulație și a prudenței în trafic. „Fiecare clipă de neatenție poate avea consecințe grave, atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic”, avertizează pompierii.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending