Connect with us

Cultura

Cronica săptămânii: „Bani din cer” la Teatrul Mihai Eminescu Botoșani

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de Vasile Iftime, scriitor:

Se poate scrie o cronică din perspectiva spectatorului, a individului care  a adunat bănuț lângă bănuț, pentru a-și cumpăra un bilet la teatru. Obosit de cotidianul tot mai apăsător, plictisit de mediocritățile zilei, măcinat de rutină serviciului, spectatorul a venit la teatru pentru a-şi lua doza de miracol, de visare, de fantastic…, iar banii din cer au fost un miracol împărțit, frățește, cu toţi cei din sală iar din suma de 750.000 de lire, și-a primit și el partea ce i se cuvine. Un miracol care, fie și pentru o oră și 20 de minute, i-a plasat pe toţi pe o altă orbită a existențialității. O viață fericită, prosperă este viața lipsită de griji, iar banii ar trebui să uniformizeze orizonturile. Bani, și nu oricum, mulți, toți deodată și acum, dacă se poate.

Se poate scrie o cronică din perspectiva unui spectator, și nu a unui câștigător la loto, a unui norocos moștenitor, știind că, cu banii din cer, poţi cumpăra, după ce ieşi din sala de spectacol, până la următoarea revenire, iluzii cât îţi încape inima. Pentru că așa suntem noi, iubitorii de teatru, ne place să ne hrănim cu fantasme, cu închipuiri, cu himere și acestea ne fac să ne simțim bine.

„Bani din cer”, o piesă sinusoidală, cu maxime de suspans, cu maxime de tensiune, cu maxime de relaxare… și totuși, fiind vorba de o comedie, firesc trebuia ca spectacolul să se termine într-un maxim fericit, și așa a fost. Banii au satisfăcut în egală măsură toți protagoniștii scenei, o mare familie, un viitor comun, fericit și prosper, departe, departe, tocmai în Buenos Aires…

După o avalanșă de schimbări de situație, într-un ritm alert, unde personajele se intersectează continuu, iar o minciună inițială ajunge la dimensiuni incontrolabile, ar trebui să ne așteptăm ca banii din cer să atragă prăbușirea morală, pierderea decenței, viclenia, dar nu, până la urmă, personajele ies din propriile încurcături, ca, în final,  să le surâdă bunăstarea.

„Bani din cer”, un spectacol ce, dincolo de tensiunea schimburilor de identități, de antitezele, de contradicții familiare și familiale, te provoacă să râzi, spectatorule, oricât de moralist ai fi, să râzi copios și să te întrebi: „Oare eu ce aș face într-o asemenea situație?”

Publicitate

Pe un fond muzical „Luna Mezzo Mare” în interpretarea lui Louis Prima și Keeli Smith, într-un ritm vioi, energic, ritmat, regizorul artistic Alexandru Vasilachi își începe comedia bulevardieră  „Bani din cer” a actorului şi dramaturgului englez Ray Cooney. Respectând obsesiile acestuia pentru farsele iscate din încurcăturile de situație, însă pornind de la premisa că farsa este mai apropiată de tragedie decât de comedie, Alexandru Vasilachi induce percepția contrariului. Astfel, intrigilor, suspansurilor, tensiunilor, prin recalibrare, li se atribuie tente parodice sau chiar deznodăminte comice.

Regizorul artistic, prin punerea în scenă a piesei „Bani din cer”, a ales calea de mijloc: pe de o parte, nu s-a abătut de la modelele dramaturgului, gândind piesa ca pe un puzzle de situații, remodelând personajele funcție de cerințele jocului, folosind decorul mai ales pentru a  delimita spații; și pe de altă parte, a adaptat modelele respective la firescul autohton. Astfel, jocul scenic, limbajul, expresia, atitudinea  păreau desprinse din cotidianul nostru de toate zilele. Mai precis, regizorul, artistic, așa cum ne-a obișnuit, a ajustat piesa dramaturgului Ray Cooney după nevoile de spectacol ale publicului de aici.

Astfel, umorului englezesc al lui Davenport, un fel de Colombo pensionar, interpretat de Gheorghe Frunză, i se atribuie valențe ale umorului nostru moldav; la fel și obiceiurile acestuia de a iscodi, de a șantaja, de a se adapta tuturor situațiilor favorabile capătă trăsături autohtone. Replicile scurte, ironice, sarcastice, sunt pline de un umor tăios, contondent, dur. Vicleanul Devenport știe să fie prietenos, serviabil, solidar, atunci când trebuie să fie, chiar dacă cu o mână face cruce și cu alta numără banii.

Nu știu cum se manifestă, nu știu cum se exteriorizează o englezoaică beată, știu însă că Dana Bucătaru, în rolul lui Jean Perkins, pentru mine, a fost cea mai veritabilă femeie bețivă văzută vreodată. Natural de beată, temperamental de beată, efervescent de beată. Iar în această predispoziție bahică, înainte de toate, este greu să-ți ții gura și cu atât mai greu să dregi busuiocul. Cîteodată replicile sale nu se înțeleg, actrița rostindu-le învăluit ca pe niște obligații pe care nu le percepe ca fiind absolut necesare, căci ce are de spus oricum se înțelege de la sine. Astfel, Doamna Jean Perkins rostogolește o minciună ca pe un bulgăre de zăpadă și minciuna se face mare, și minciuna se divide, și minciunile prind în complicitatea lor întreaga scenă, încorsetându-l până la sufocare pe domnul Henry Perkins, soțul ei.

Contabilul Henry Perkins stârneşte o avalanşă de situaţii neprevăzute, care mai de care mai comică şi mai absurdă, până la prăbuşirea tuturor viselor de mărire şi întoarcerea la statutul de umil funcționar, deznodământul uniformizând nevoia de reverie.

Henry Perkins a fost interpretat de Sorin Ciofu, expresivul Sorin Ciofu, așa cum ne-a obișnuit, mai ales impresionează în rolurile de stări în care implicarea afectivă, emoțională, dă valențe absolute tensiunii, fricii, panicii – sentimente de disperare, deprimare, dezolare, sporite mai ales de prezența lui Slater (Vali Popa), sergent detectiv, de data aceasta, un alt fel de Colombo, mai aproape de realitate. Singurul protagonist cinstit, incoruptibil, exigent, implicat și – vorba Magistrului Ursachi –„aceasta nu i-a folosit la nimic”, nici măcar la visare, în timp ce ceilalți protagoniști pipăiau în buzunarele lor biletele de Buenos Aires, el avea de rezolvat cazul. L-am văzut în alte reprezentări pe Slater amenințând cu un revolver, lui Vali Popa nu i-a trebuit o așa jucărie. A fost mai mult decât convingător în rolul său, un personaj perfect credibil.

Nu poate fi trecut cu vederea nici personajul Betty Johnjon (Lorena-Petronela Chiribuță), o tânăra doamnă distrată, împrăștiată, superficială, disponibilă pentru orice tip de combinații, care cu greu ținea pasul schimbărilor fortuite de identități, spre deosebire de Vic, soțul ei, actorul Răzvan Amitroaie, un personaj care excelează prin șiretenii, tupeu, obrăznicie, improvizație, umor jovial, caracteristici ce i se potrivesc ca o mănușă tânărului actor. Un cuplu ce îmbracă bine proverbul „cine se aseamănă se adună”,  un cuplu al replicilor scurte, directe și, în genere, fără de țintă.

Bill, taximetristul răgușit, bâlbâit, afazic, inițial chemat de Henry pentru a le urgenta evadarea din cotidian, își face simțită prezența pe toată lungimea poveștii, ba mai mult, prin bătăile repetate la ușă, amplifică, spaima soților, posibili dezertori. Taximetristul Ioan Crețescu încurcă și descurcă ițele identităților, sporește starea de confuzie, accentuează dramatismul și, în final – tocmai de la cine nu te aștepți! –, readuce marea familie pe culmile euforiei, din care, firește, își ia și el partea. Un rol mic, interpretat într-un mod inconfundabil, un personaj pe cât de comic pe atât de tragic fie și prin simpla sa prezență. Bill, poate singurul personaj căruia regizorul artistic nu i-a atribuit trăsături autohtone.

Nu în ultimul rând, amintesc de Petruț Butuman, actorul care și prin simpla prezență bine dispune publicul, rostindu-se pe sine. În această piesă este un simplu trecător, ce amplifică și, în același timp, forțează deznodământul.

Maestrul Mihai Pastramagiu și-a gândit scenografia plecând de la nevoia unui spațiu extins unde să se desfășoare actul actoricesc, să-i spunem livingul, și alte câteva spații izolate în care să dispară, din care să apară sau în care să fie puse în așteptare personajele. Spațiile interioare însumează locuința unei familii modeste, iar zidul exterior este limita dintre două lumi posibile: cea interioară, parcă o celulă cu dependințe, cea exterioară, promițând și permițând evadarea desăvârșită.

Astea fiind spuse, conchid că regizorul artistic și-a impus punctul de vedere în structura și în ritmul spectacolului, lăsându-le actorilor libertatea de a gândi și de a-și doza emoțiile, de a avea propria viziune asupra personajelor, de a relaționa cu ele și între ele, rolul său principal fiind acela de a armoniza sunetele în beneficul actului scenei și, implicit, al spectatorilor.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Motocicleta Poliției, acroșată pe strada Marchian, din municipiul Botoșani. Șoferiță amendată și lăsată fără permis

Publicat

Publicitate

Astăzi, în jurul orei 15:30, pe strada Marchian, din municipiul Botoșani, s-a produs un accident rutier soldat doar cu pagube materiale, în care a fost implicată motocicleta din dotarea Biroului Rutier.

Din primele verificări a reieșit faptul că o tânără de 26 de ani, în timp ce se deplasa cu autoturismul pe strada Marchian, la schimbarea benzii de circulație ar fi acroșat motocicleta din dotarea Poliției.

În urma impactului au rezultat doar pagube materiale, fără victime omenești.

Ambii conducători auto au fost testați alcoolscopic, rezultatul fiind negativ.

Conducătoarea auto va fi sancționată contravențional pentru utilizarea telefonului mobil fără dispozitivul „mâini libere” și pentru neasigurarea la schimbarea benzii de circulație cu amendă în valoare de peste 800 de lei.

De asemenea, i se va suspenda exercitarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii botoșăneni, în acțiune: Peste 13.500 de lei amenzi aplicate în weekend

Publicat

Publicitate

În acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a acționat în vederea menținerii unui climat de siguranță publică în zona de responsabilitate.

Efectivele de jandarmerie participante la misiunile de ordine publică au aplicat 54 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 13500 de lei, în special pentru fapte de tulburare a ordinii și liniștii publice, dar au fost aplicate sancțiuni și pentru nerespectarea normelor legale privind pescuitul și protecția resursei acvatice vii, comercializare de țigarete de contrabandă sau încălcarea legislației pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor de tutun.

Sâmbătă noapte, unui bărbat aflat sub influența băuturilor alcoolice și care tulbura liniștea locuitorilor de pe strada Calea Națională, din apropierea intersecției cu strada Sucevei, i-a fost confiscată boxa portabilă pe care o folosea la intensitate mare.

De asemenea, un bărbat în vârstă de 18 ani a fost depistat în municipiul Botoșani în timp ce avea asupra sa un plic transparent autosigilant, care conținea cristale de culoare brun-maronie, existând suspiciunea că ar face parte din categoria substanțelor interzise cu efect psihoactiv, drept pentru care au fost întocmite acte de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de deținere de droguri de risc pentru consum propriu.
Nu în ultimul rând, efectivele de jandarmerie au procedat la legitimarea a aproximativ 200 de persoane, care au fost controlate în aplicația e-DAC de verificare a documentelor de identitate, în vederea identificării unor eventuale cazuri de persoane urmărite la nivel local și național.

Citeste mai mult

Cultura

Povești în mișcare la Ipotești: Tinerii transformă literatura în film

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” oferă anual rezidențe pentru scriitori, artiști și cercetători, în baza dosarelor de concurs.

  Una dintre rezidențe este oferită anul acesta scriitoarei și regizoarei Adina Popescu şi editorului și regizorului de film Iulian Manuel Ghervas. Adina Popescu și Manuel Ghervas se află la Ipotești în perioada  25 octombrie – 3 noiembrie și propun  un atelier intensiv de film, arte vizuale şi multimedia pentru adolescenții din Botoşani. 

  Atelierele se vor desfășura la Ipotești, în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie, unde istoria locului, întreg ansamblul muzeal, poveştile familiei Eminovici și cadrul natural îi vor inspira pe elevi în crearea de povești. Beneficiari sunt 20 de adolescenți din Botoşani, cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani, interesați de film şi de literatură și selectați cu sprijinul cadrelor didactice locale. Artiștiii în rezidență le vor acorda un suport creativ şi profesional de tip mentorat care să le deschidă o nouă perspectivă.

Adolescenții vor participa la un workshop intensiv în care se vor familiariza cu limbajul cinematografic – de la idee, concept şi scenariu, la filmarea propriu-zisă și folosirea mijloacelor tehnice, decupaj şi montaj, scopul final fiind realizarea unor filme scurte şi diferite ca gen (scurtmetraj de ficţiune, booktrailer, video art sau eseu cinematografic), pornind de la texte literare clasice sau din literatura contemporană. Prin exerciții practice, vor adapta şi reinterpreta aceste texte şi vor transpune idei literare în forme vizuale, folosindu-se de ,,decorul” Memorialului şi cel al satului Ipoteşti.

Totodată, în cadrul atelierului, vor avea loc și câteva proiecții de film (în mod special ecranizări) care vor fi discutate împreună cu copiii, pentru ca ei să înțeleagă la un mod concret cum se ajunge de la un text literar/ carte la film.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat urmărit în Germania, depistat de polițiștii de frontieră la Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din Punctul de Trecere a Frontierei Stânca au depistat un bărbat cu cetăţenie română și Republica Moldova, pe numele căruia era o alertă de punere în aplicare a unui mandat de arestare emis de autoritățile Germane.

 

În data de 26 octombrie a.c., în jurul orei 20.30, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca- ITPF Iaşi, s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control, pentru a ieși din ţară, pasager într-un autovehicul înmatriculat în R. Moldova, un bărbat cu cetățenie română și Republica Moldova, în vârstă de 31 de ani.

La controlul de frontieră, colegii noştri au constatat că pe numele bărbatului este o alertă de punere în aplicare a unui mandat de arestare emis de autoritățile germane.

Persoana în cauză a fost predată unei echipe operative din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Botoşani în vederea luării măsurilor legale ce se impun.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending