Connect with us

Cultura

Cristi Puiu, regizorul care a copilărit în mahalaua de la Botoșani, împlinește astăzi 55 de ani

Publicat

Publicitate

Marele regizor și scenarist român Cristi Puiu, născut pe 3 aprilie 1967 la București, dar din părinți din Roma și Nicșeni, județul Botoșani, împlinește astăzi 55 de ani.

Regizorul care și-a petrecut copilăria la Botoșani, la bunicii care locuiau în fosta mahala din zona Luceafărul din municipiul reședință de județ, este astăzi practic cel mai important nume al filmului românesc de după anii 2000.

„La Botoşani era Bunelul, bunicul după mamă. Bunicii după tată, tot din Botoşani, au venit în 1946 în Bucureşti, cu foametea din Moldova… Moldovean get-beget! M-a mai întrebat pe mine cineva: „Domnule Puiu, de unde sunteţi?” Din Bucureşti. „Dar părinţii?” Din Moldova. „De unde din Moldova?” Din Botoşani. „Aaa, păi sunteţi bucovinean”. Nu, sunt moldovean, nu bucovinean. Vedeţi, ca să-şi explice cumva că… sigur influenţa austriacă sau nu ştiu ce prostii… Ştiţi cum e, toată lumea se reclamă cumva, caută prin trecut, prin memorie, prin arborele genealogic, rude de prin Ardeal şi de prin Bucovina. Ai mei erau ţărani cu animale, cu pământ… Erau ţărani! Marea foamete din Moldova, pe Bunelul şi Bunica nu i-a adus la Bucureşti. Pe părinţii tatei, da. Tataia a fost pompier la Rapsodia Română, Mamaia a fost garderobieră la Academia Română. Noi, eu şi fratele meu, am crescut în Bucureşti şi la Botoşani”, avea să povesteasă într-un celebru interviu televizat realizat de Eugenia Vodă, marele regizor și scenarist român Cristi Puiu.

Unul dintre cineaştii de mare succes ai ”noului val” al filmului românesc, regizorul şi scenaristul Cristi Puiu este autor al unor filme care i-au adus renume internaţional, s-a născut la 3 aprilie 1967, la Bucureşti.

A studiat pictura de la vârsta de zece ani. În 1990, după căderea regimului comunist, a participat la o expoziţie în Lausanne (Elveţia), împreună cu alţi tineri artişti români. În 1992 a fost admis la École Supérieure d’Arts Visuels – secţia Pictură, din Geneva, iar la finalul primului an a trecut la secţia Film din cadrul aceleiaşi instituţii, după cum indică site-ul CineMagia, https://www.cinemagia.ro/. A absolvit École Supérieure d’Arts Visuels în 1996, luându-şi diploma cu documentarul „25.12. Bucharest, North Railway Station”, potrivit site-ului https://tiff.ro/.

În 1995 a participat la Festivalul de la Locarno cu scurtmetrajul de şcoală „Before Breakfast”. Revine în România în 1996, continuând să picteze şi să realizeze scurtmetraje – ficţiune şi film documentar.

Publicitate

După ce a câştigat concursul organizat în 1999 de Oficiul Naţional al Cinematografiei, a regizat primul său lungmetraj, „Marfa şi banii”, lansat în 2001. În 2001 ”Marfa şi banii” (scenariul Răzvan Rădulescu şi Cristi Puiu) a obţinut Premiul Criticii Internaţionale (FIPRESCI) la cea de-a 42-a ediţie a Festivalului Internaţional al Filmului de la Salonic, Grecia, precum şi Premiul Special al Juriului Internaţional şi Premiul Juriului Asociaţiei Cinematografelor de Artă la Festivalul Internaţional al Filmului de la Cottbus, Germania.

În 2002 acelaşi film a obţinut Menţiunea Specială a Juriului la Festivalul Internaţional al Filmului de la Trieste (Alpe Adria Cinema) din Italia, Premiul PROCIRET al Asociaţiei Producătorilor de Film din Franţa, la Festivalul Internaţional de Film de la Angers, Premiul Opera Prima din partea Uniunii Cineaştilor din România (UCIN), precum şi Diploma pentru cel mai bun film românesc al anului 2001 din partea Asociaţiei Criticilor de Film.

Următorul film regizat de Cristi Puiu, scurtmetrajul „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”, a fost realizat în 2003, iar protagonistul filmului este actorul Victor Rebengiuc. La 10 februarie 2004 „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea” a obţinut Premiul „Ursul de aur” la prestigiosul Festivalul Internaţional al Filmului de la Berlin, secţiunea „Scurt metraje”. Motivaţia juriului a fost următoarea: „Buget mic, impact uriaş, o povestire simplă, dar eficientă, cu dialoguri fantastice – acest film este o remarcabilă mărturie despre o societate ce trece prin profunde transformări”. Filmul a primit şi „Premiul UIP Berlin”, decernat de Academia europeană de film.

În 2004 filmul „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea” a fost distins cu Menţiunea specială a juriului oficial al Festivalului Filmului de Scurtmetraj de la Bello Horizone din Brazilia, şi a primit un premiu la categoria scurtmetraj la Festivalul de Film de la Zagreb. Tot în 2004, la decernarea Premiilor TVR Internaţional, regizorul Cristi Puiu a fost premiat pentru crearea unui nou limbaj cinematografic, al cărui mesaj a cucerit Europa. În 2005, la decernarea Premiilor UCIN pe anul 2004 Premiul special al juriului (ex-aequo) a fost acordat lui Constantin Popescu, pentru „Apartamentul”, Cătălin Mitulescu pentru „Trafic” şi Cristi Puiu pentru „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”.

Lungmetrajul „Moartea domnului Lăzărescu” (2005), în regia lui Cristi Puiu, pe un scenariu scris de Cristi Puiu şi Răzvan Rădulescu, îi are în distribuţie pe Ion Fiscuteanu, Luminiţa Gheorghiu, Rodica Lazăr, Monica Bârlădeanu. În 2005 „Moartea domului Lăzărescu” a fost desemnat câştigătorul secţiunii „Un Certain Regard” la Festivalul internaţional al filmului de la Cannes. Tot în 2005, filmul a mai primit: la Festivalul Internaţional de Film Transilvania /TIFF/ – premiul pentru cea mai bună regie, premiul criticilor de presă /FIPRESCI/ pentru cel mai bun film românesc, iar actorii Ion Fiscuteanu şi Luminiţa Gheorghiu pentru rolurile principale; Marele Premiu al Festivalului Internaţional de film „Alba Regia”, de la Szekesfehervar (Ungaria); Marele Premiu al Juriului, acordat lui Cristi Puiu la a 3-a ediţie a Festivalului Internaţional de la Copenhaga, filmul primind, printre altele, „Lebăda de Aur” pentru cel mai bun actor (Ion Fiscuteanu); la Festivalul Filmului Francofon de la Namur – trei premii: pentru Cel mai bun film (Le Bayard d’Or’), pentru Cea mai bună actriţă (Le Bayard d’Or) şi Menţiunea specială a juriului; Marele premiu la cea de-a şaptea ediţie a Festivalului cinematografiei europene de la Essonne.

În 2005 Fundaţia „Premiile Flacăra” a decernat Premiul pentru Teatru şi Film regizorului Cristi Puiu, iar în 2006 actorul Ion Fiscuteanu a obţinut la Festivalul Internaţional de Film de la Palm Springs (California) Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun actor. Şi Premiul pentru regie acordat de UCIN a revenit lui Cristi Puiu, pentru „Moartea domnului Lăzărescu”, acelaşi film aducându-le lui Cristi Puiu şi Răzvan Rădulescu Premiul pentru scenariu, iar Luminiţei Gheorghiu şi lui Ion Fiscuteanu premiile de interpretare feminină şi masculină. Tot în 2006, Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a acordat unul dintre Premiile Naţionale ale Cinematografiei pe anul 2005 lungmetrajului „Moartea domnului Lăzărescu”, premiat pentru „reconfirmarea unui talent regizoral şi pentru strălucirea cu care a reprezentat cinematografia românească în lume”, iar Asociaţia criticilor de film din cadrul UCIN a acordat lui Cristi Puiu „Diploma pentru cel mai bun film”. În 2007, „Moartea domnului Lăzărescu” a câştigat premiul britanic de cinema BBC Four.

Lungmetrajul „Aurora” (regia şi scenariul Cristi Puiu, coproducţie România, Franţa, Elveţia, Germania, 2010), care a avut premiera mondială în 2010 la Festivalul de la Cannes la secţiunea Un Certain Regard, a câştigat trofeul pentru cel mai bun film la cea de-a şasea ediţie a Galei Gopo. Filmul a mai fost recompensat cu alte două statuete Gopo – pentru Cel mai bun regizor şi pentru Cel mai bun scenariu. „Aurora” a fost distins şi cu premiul secţiunii competiţionale East of the West a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary.

Pentru „Sieranevada” (2016), cel de-al 4-lea lungmetraj pe care l-a regizat, Cristi Puiu a primit în 2016 la Gala TIFF un Premiu Special, numit „Trofeul Transilvania 15”. Tot în 2016, „Sieranevada” a câştigat două premii la Festivalul de Film de la Chicago (distincţia Gold Hugo pentru cel mai bun film şi Silver Hugo pentru cel mai bun regizor). Filmul „Sieranevada” a fost propunerea României la Premiile Oscar din 2017.

În 2017 „Sierranevada” a câştigat la a XI-a ediţie a Premiilor Gopo şase premii: Cel mai bun film de lungmetraj, Cel mai bun regizor – Cristi Puiu, cel mai bun scenarist – Cristi Puiu, cea mai bună actriţă în rol principal – Dana Dogaru, cea mai bună actriţă în rol secundar – Ana Ciontea şi Cel mai bun montaj – Letiţia Ştefănescu, Ciprian Cimpoi. Tot în 2017, la Gala Premiilor Radio România Cultural 2017, Premiul pentru Film i-a fost înmânat lui Cristi Puiu, pentru „Sieranevada”, film recompensat şi cu Marele Premiu şi Trofeul UCIN, cu premiile pentru rol secundar feminin şi masculin, premiile pentru interpretare feminină, pentru regie şi pentru scenariu. În 2019, „Sieranevada” se regăsea în topul celor mai bune producţii cinematografice din ultimul deceniu întocmit de directorii de programe ai Festivalului Internaţional de Film de la Toronto (TIFF), mai exact pe locul al cincilea, informa site-ul publicaţiei americane The Hollywood Reporter.

Tot în 2017, ”Moartea domnului Lăzărescu” a fost inclus într-un top 5 al celor mai bune filme ale secolului XXI până în acest moment, realizat de criticii de film de la The New York Times Manohla Dargis şi A.O. Scott, în colaborare cu mai mulţi specialişti în cinematografie. Astfel, filmul lui Cristi Puiu ocupa locul al cincilea într-o listă de 25 de producţii considerate cele mai bune ale acestui secol până în acest moment.

Pentru lungmetrajul „Malmkrog” (regia şi scenariul Cristi Puiu, premiera în 2020), Cristi Puiu a fost recompensat în 2020 cu Premiul pentru cel mai bun regizor al secţiunii competiţionale „Encounters” la cea de-a 70-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. În 2021, „Malmkrog” a câştigat Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor pe anul 2020.

Cristi Puiu a primit în 2011 distincţia de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor din partea Franţei, iar la 16 noiembrie 2006 a fost decorat, la Palatul Cotroceni, cu Ordinul Naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler. În 2016 a primit Premiul de Excelenţă în cadrul Galei de Decernare a celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Astra Film, premiul fiind acordat pentru contribuţia excepţională a regizorului la cinematografia mondială, iar în 2021 – premiul FIPRESCI Platinum 90 în cadrul celei de-a 25-a ediţii a Festivalului de Film de la Sofia.
 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News
Sursa: AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 9 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 9 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, organizând Tragerile Speciale Loto ale Primăverii, pentru fiecare din jocurile Loto 6/49, Joker şi Loto 5/40 având loc două trageri, una principală şi una suplimentară.

Numerele extrase, 9 martie 2025:

Loto 6/49 tragerea principală: 22, 27, 39, 4, 12, 28

Loto 6/49 tragerea suplimentară: 20, 40, 9, 32, 7, 23

Loto 5/40 tragerea principală: 12, 3, 28, 26, 37, 4

Loto 5/40 tragerea suplimentară: 17, 34, 12, 8, 6, 36

Publicitate

Joker tragerea principală: 42, 40, 37, 10, 19 + 19

Joker tragerea suplimentară: 25, 6, 32, 16, 33 + 19

Noroc: 2 6 2 5 7 0 2

Noroc Plus: 9 6 8 4 2 1

Super Noroc: 0 2 5 1 0 5

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de 4.200 de lei pentru cei care fac comerț ilegal și blochează trotuarele de acces în Piața Centrală

Publicat

Publicitate

Poliția Locală a aplicat amenzi în valoare totală de 4.200 de lei mai multor persoane care vindeau produse în locuri neautorizate din zona Pieței Centrale. Acestea expuneau marfa direct pe trotuar, pavaj și în parcările cu plată, încălcând reglementările privind comerțul stradal.

Sancțiunile au fost aplicate conform H.C.L. nr. 292/2017 și H.C.L. nr. 138/2020, care interzic comercializarea produselor în afara spațiilor special amenajate. Poliția Locală subliniază că astfel de practici afectează ordinea și igiena spațiului public și pot crea disconfort pentru pietoni și șoferi.

Pe lângă aspectele legale, autoritățile atrag atenția asupra riscurilor sanitare generate de vânzarea de produse în condiții necorespunzătoare. Expunerea mărfurilor pe trotuar, fără respectarea normelor de igienă, poate pune în pericol sănătatea publică, mai ales în cazul alimentelor perisabile.

Poliția Locală anunță că astfel de controale vor continua, iar comercianții sunt îndemnați să respecte normele în vigoare și să își desfășoare activitatea doar în spațiile autorizate. Nerespectarea acestor reguli va atrage sancțiuni tot mai drastice.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (332)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

METAFORA CÂINELUI MISTERIOS:  Aparţine scriitorului Cornel Mihai Ungureanu şi poate fi întâlnită în subiectul povestirii „Câinele” din volumul său „Un fluture albastru”. Marius Chivu, în „România literară” nr. 50 din 2003, prezintă astfel metafora: „Un tânăr care visează să devină scriitor faimos este muşcat de un câine misterios şi, când, în cele din urmă, se aşează la masa de scris, câinele din el încearcă să-l atace de fiecare dată”. 

CIRCUITUL INTELIGENŢEI ÎN MATRICEA MIORITICĂ:  A fost descris de Ioana Pârvulescu în „România literară” nr. 50 din 2003 astfel: „În România zilelor noastre cred că inteligenţa poate deveni un handicap, căci trăim într-o lume în care unul e mai deştept decât altul. Ajunge să-ţi exprimi o opinie, ca să se găsească unul mai inteligent care să te contrazică şi să-ţi dea lecţii şi, la rândul lui, să fie pus la punct de altul, mai inteligent, căruia, eventual, tu să-i dai lecţii ş. a. m. d. Aşa că circuitul inteligenţei în matricea noastră mioritică e oarecum constant şi nu creează nimănui complexe.”

ARHEOLOGIE CULTURALĂSintagma aparţine lui Mircea Eliade pentru a denumi metoda de „a citi” în textele folclorice o realitate veche, ascunsă. Cătălin D. Constantin, într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 2004 ne atenţionează că metoda a fost prefigurată de Eliade în două articole-manifest, puţin cunoscute şi puţin comentate: „Folclorul ca instrument de cunoaştere” şi „Speologie, istorie, folclor”. 

TEATRU DESCOMPUS:  Teatru inventat de Matei Vişniec, alcătuit din monologuri şi dialoguri. Dramaturgul îl descrie astfel: a) „monologurile şi dialogurile se doresc a fi nişte elemente de arhitectură textuală pentru un teatru modular”; b) „spectacolul îşi poate modifica imaginea de la o seară la alta în cazul în care regizorul (sau actorii) reorganizează modulele textuale la fiecare reprezentaţie”.

Publicitate

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, adaugă: „Teatrul descompus este un teatru care poate fi în numeroase feluri recompus. Modulele textuale, monologuri în marea lor majoritate, seamănă cu cărţile de joc, în sensul că au valoare şi luate separat şi incluse într-o combinaţie. (…) Autorul pleacă de obicei de la o premisă stupefiantă şi o dezvoltă logic cu un calm imperturbabil şi cu un fel de graţie ştiinţifică până la epuizarea tuturor semnificaţiilor posibile”.

CÂRTIŢA LUI KAFKAEste vorba de „personajul” nuvelei „Vizuina” scrisă de autorul amintit. Redăm subiectul în formularea poetei Angela Marinescu: „O cârtiţă care îşi sapă în pământ un tunel, casa ei. Dar, la un moment dat, înăuntrul casei îşi construieşte altă casă, mai mică, în care să-şi depoziteze alimentele, şi tot aşa, îşi construieşte alte case în interiorul caselor. Când, în sfârşit, iese în afara casei, se simte atât de vulnerabilă, încât are impresia că nu mai are piele.”

OMUL DE AZIEste personajul care îl obsedează pe dramaturgul Matei Vişniec, fiind prezent în mai toate piesele sale. Criticul Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, vede astfel „omul de azi”: „…incapabil, cu toată măreţia lui de cuceritor al planetei şi, în perspectivă, al cosmosului, să-şi găsească liniştea sufletească, măcar aşa cum şi-o găsea pe vremuri un ţăran, integrat armonios în colectivitatea lui sătească. În era telecomunicaţiilor, fiinţa omenească nu-şi mai doreşte decât să nu comunice cu semenii săi”.

RAŢIONAMENTUL LUI BURKE:  Aparţine lui Edmund Burke şi are următorul enunţ: „NU TOT CE AR PĂREA SĂ PERMITĂ ÎN MOD ABSTRACT O LEGE AR TREBUI CU NECESITATE APLICAT”. El a fost făcut cu referire la LEGEA STAMP ACT, votată în Parlamentul britanic în 1765, impusă tuturor coloniilor, ca toate veniturile acestora să poarte timbrul britanic. Completa Edmund Burke: „E adevărat că Parlamentul are dreptul general de a impune taxe, dar politica bună trebuie să ţină de starea de spirit a celor supuşi ei şi nu să fie în mod intransigent şi cu orice preţ legalistă. Ea are datoria să se adapteze circumstanţelor, altfel produce conflict şi ruină.” 

CEL MAI ANTIPATIC VERB:   L-am întâlnit evidenţiat de Miruna Runcan în „Observator Cultural” nr. 453 din 20-26 februarie 2014: „TREBUIE” este cel mai antipatic verb, verbul necesităţii iminente. Verbul care se opune, ontologic, hazardului exterior şi (măcar aparent) libertăţii interioare. Naşte în noi, de cele mai multe ori, un fel de reacţie instinctivă de refuz, la unii aproape alergică („uite, de-aia n-o să fac asta, fiindcă „TREBUIE”), cu atât mai mult cu cât, înaintând în vârstă, spectrul lui se răsfrânge asupra tuturor responsabilităţilor şi rutinelor cotidiene. În publicistică, mai ales în cea dedicată discursurilor artistice şi mai ales acum, în nesfârşita – dizolvanta extensie o presă tradiţională în mediile virtuale, „TREBUIE” e un verb amninţător şi privit, nu fără motive, cu destulă suspiciune.” 

PROPUNEREA PAUL VALERY:  A fost făcută în 1938 de poetul Paul Valery şi am întâlnit-o reluată în eseul „Floarea lui Coleridge” a lui Jorge Luis Borges: „Istoria literarturii n-ar trebui să fie istoria autorilor şi a accidentelor din destinul lor sau din destinul operelor lor, ci Istoria Spiritului ca producător şi consumator de literatură. Această istorie ar putea fi dusă la capăt fără menţionarea niciunui

Citeste mai mult

Eveniment

Biroul Electoral Central a RESPINS candidatura lui Călin Georgescu

Publicat

Publicitate

Biroul Electoral Central a respins, duminică seara, candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale, decizia fiind luată cu o majoritate de 10 voturi pentru și patru împotrivă, potrivit unor surse citate de G4Media.

Hotărârea BEC a venit după analizarea contestațiilor formulate împotriva candidaturii lui Georgescu, cunoscut pentru pozițiile sale controversate și orientarea pro-rusă asumată public în ultimii ani. Decizia autorității electorale centrale pune astfel capăt candidaturii acestuia, la scurt timp după depunerea oficială a documentelor necesare înscrierii în cursa electorală.

Călin Georgescu s-a remarcat în spațiul public prin declarații controversate, inclusiv prin susținerea fățișă a unor teme promovate activ de propaganda rusă, fapt care a atras critici vehemente din partea mai multor organizații civice și politice din România. Argumentele care au dus la respingerea candidaturii nu au fost încă făcute publice oficial, dar surse apropiate situației indică probleme legate de legalitatea sau autenticitatea semnăturilor depuse pentru susținerea candidaturii.

Această decizie a Biroului Electoral Central vine într-un moment în care autoritățile sunt extrem de vigilente în privința influențelor externe și a posibilelor tentative de interferență în alegerile prezidențiale din acest an.

Călin Georgescu are posibilitatea să conteste decizia la Curtea Constituțională, care va avea ultimul cuvânt în acest caz. Dacă decizia va fi menținută, candidatura lui Georgescu va fi eliminată definitiv din cursa electorală pentru Palatul Cotroceni. În cazul admiterii unei eventuale contestații la Curtea Constituțională, candidatura acestuia ar putea fi repusă în discuție.

Până în acest moment, reprezentanții lui Georgescu nu au oferit o reacție oficială cu privire la decizia BEC.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending