Connect with us

Eveniment

Creștere alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie

Publicat

Publicitate

Creștere alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie: Societatea Română de Alergologie și Imunologie Clinică (SRAIC) avertizează autoritățile în legătură cu problemele pe care le generează această plantă extrem de agresivă.

Conform estimărilor, 40% din populația Europei va fi alergică la polenul de ambrozie în următoarele decenii, o problemă care cere măsuri cât mai rapide.

Ambrozia este una dintre cele mai invazive și agresive plante alergene, iar polenul poate declanșa simptome grave.

„Polenul ambroziei poate fi purtat de vânt la sute de kilometri distanță. Chiar dacă nu avem sursa de polen în apropiere, riscul de a dezvolta alergii este foarte ridicat.

Simptomele pot evolua de la simple strănuturi, mâncărimi ale ochilor, nasului, gâtului și congestie nazală până la complicații severe, precum astmul.

Aceste reacții alterează calitatea vieții și sunt pacienți care ajung să plece într-o altă țară unde aerul este mai curat și pot respire mai ușor.

Publicitate

Din acest motiv, ambrozia reprezintă o adevărată problemă de sănătate publică”, spune prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu, medic alergolog și președinta SRAIC.

Creștere alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie: Societatea Română de Alergologie și Imunologie Clinică (SRAIC) avertizează autoritățile în legătură cu problemele pe care le generează această plantă extrem de agresivă.

Conform estimărilor, 40% din populația Europei va fi alergică la polenul de ambrozie în următoarele decenii, o problemă care cere măsuri cât mai rapide.

Ambrozia este una dintre cele mai invazive și agresive plante alergene, iar polenul poate declanșa simptome grave.

„Polenul ambroziei poate fi purtat de vânt la sute de kilometri distanță. Chiar dacă nu avem sursa de polen în apropiere, riscul de a dezvolta alergii este foarte ridicat.

Simptomele pot evolua de la simple strănuturi, mâncărimi ale ochilor, nasului, gâtului și congestie nazală până la complicații severe, precum astmul.

Aceste reacții alterează calitatea vieții și sunt pacienți care ajung să plece într-o altă țară unde aerul este mai curat și pot respire mai ușor.

Din acest motiv, ambrozia reprezintă o adevărată problemă de sănătate publică”, spune prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu, medic alergolog și președinta SRAIC.

Creștere alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie: simptomele nu sunt vizibile în primii ani

Alergia la polenul de ambrozie poate să nu dea simptome vizibile în primii ani, însă expunerea repetată crește riscul de sensibilizare. Astfel, aproape oricine poate dezvolta alergie prin expunere repetată.

„Unele persoane se nasc cu un teren atopic, adică o predispoziție genetică pentru alergii. De aceea, în unele familii alergiile sunt mai frecvente.

Dacă ambii părinți sunt alergici, riscul ca un copil să fie alergic este între 50% și 80%. În plus, expunerea repetată la cantități mari de polen, cum este cazul ambroziei, sensibilizează persoana fără simptome vizibile.

După câteva sezoane de expunere, organismul începe să producă anticorpi IgE specifici, care declanșează reacția alergică”, a explicat medicul.

  • Proprietarii sau deţinătorii de terenuri, administratorii drumurilor publice, căilor ferate, cursurilor de apă, lacurilor, sistemelor de irigaţii şi ai bazinelor piscicole, au obligaţia efectuării lucrărilor de întreţinere a terenurilor, raportat la perioadele de răsărire si înflorire a buruienii ambrozia.

Ambrozia: cum a fost abordată problema la Timișoara

La Timișoara a fost implementat un sistem modern de monitorizare a polenului ce folosește senzori de ultimă generație și inteligență artificială.

Acesta oferă informații în timp real despre nivelurile de polen și astfel le permite pacienților și medicilor să gestioneze mai eficient expunerea la alergeni.

În plus, sistemul poate monitoriza și alte particule din aer, inclusiv microparticulele de plastic asociate cu poluarea.

„Am observat concentrații de polen de ambrozie care au crescut de peste 20 de ori în perioada de vârf.

Aceste valori depășesc cu mult pragurile considerate sigure și reprezintă un adevărat taifun de polen, cu un impact major asupra sănătății publice, în special în zonele de câmpie”, subliniază prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu.

De aceea, „este esențial să avem sisteme de monitorizare în toată țara pentru a ști cu exactitate care sunt cei mai periculoși alergeni în fiecare regiune.

Împreună cu autoritățile, poate cu Ministerul Mediului, ar trebui să ne unim forțele, să se facă un astfel de monitorizare de-a lungul întregii țări pentru a ști pentur fiecare regiune care este alergenul cel mai periculos.

De asemenea, este important ca legea împotriva ambroziei să fie aplicată cu strictețe, pentru a reduce cât mai mult impactul acestei plante asupra sănătății populației.

Mesajul meu către autorități este că avem nevoie să acționăm acum pentru a preveni o viitoare criză.

Alergiile afectează deja milioane de oameni, iar fără măsuri adecvate, lucrurile se vor agrava. Vedem că soluții sunt, iar rezultatele de la Timișoara ne oferă speranță că putem extinde acest model la nivel național”, a adaugat medicul.

Mesajele de mai sus au fost transmise în cadrul unui eveniment online organizat de SRAIC și transmis pe platforma Pacientul 2.0.

Proiectul este susținut de Innergy, AstraZeneca și PlantExtrakt și face parte dintr-o campanie mai amplă de informare și conștientizare a alergiilor și a efectelor pe care acestea le au asupra organismului.

Următorul proiect va fi un ghid video dedicat pacienților cu alergii și va fi publicat pe pagina sraic.eu.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Profesorii pensionari ar putea preda în continuare: Pensia cumulată cu plata cu ora, explică ministrul Educației

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, a spus că profesorii pensionari ar putea să-și păstreze posturile din învățământ și să primească și pensie și plata pentru orele predate, scrie alba24.ro.

Acesta a avut o discuție în acest sens cu premierul Ilie Bolojan pe tema proiectului prin care este interzis cumulul pensie-salariu.

Ministrul spune că modificările propuse din legislație reprezintă măsuri de criză.

„Toți trebuie să înțelegem că Educația și-a făcut modificările pe care trebuie să le facă în condiții de criză. Au fost reforme, sunt măsuri de criză.

Educația din acest moment trebuie să crească, nu mai poate să intre într-o logică de criză și de austeritate.

În Educație ai o situație în care anunți profesori, care sunt profesori pensionați, au diverse activități, nu au neapărat un salariu de o normă completă, dar țin activități la plata cu ora în diverse discipline”, a declarat Daniel David, potrivit antena3.ro.

Publicitate

Ministrul spune că pozițiile de titular sunt foarte căutate în sistem. Acesta a recunoscut că în unele domenii, cum este fizica sau alte domenii, ” avem probleme să acoperim orele cu specialiști”. De aceea, implicarea profesorilor care sunt pensionați este fundamental, potrivit sursei citate.

Daniel David spune că propunerea este ca profesorii deja pensionați să-și poată continua activitatea, în plata cu ora.

Ministerul Educației: 98,6% dintre profesorii titular își păstrează posturile

Aproximativ 98,6% dintre profesorii titulari rămân în aceleași unități școlare, în urma creșterii normei didactice cu două ore de predare pe săptămână, informează Ministerul Educației și Cercetării.

Ceilalți aproximativ 1,4% își vor constitui normele și de la alte unități școlare, reiese dintr-un comunicat transmis de minister.

”Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână, stabilită prin Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025, a generat redefinirea normelor didactice pentru noul an școlar (2025 – 2026).

Pe baza informațiilor furnizate de inspectoratele școlare la finalul perioadei de constituire a normelor la nivelul unităților de învățământ, în cazul profesorilor titulari, aproximativ 98,6% au rămas în aceleași unități școlare, iar ceilalți aproximativ 1,4% își vor constitui normele și de la alte unități școlare”, precizează sursa citată.

Creșterea normei didactice cu două ore

Ministerul menționează că o creștere a normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor ”o mai mare interacțiune” cu profesori titulari. Acest lucru trebuie dublat însă de o ”reducere a încărcării birocratic-administrative” din timpul general de lucru, demers pe care ministerul îl are în analiză.

”De asemenea, prin reglementările ministerului pentru implementarea legii fiscal-bugetare (L141/2025) s-a avut în vedere posibilitatea de a evita fragmentarea normelor didactice acolo unde acestea erau deja fragmentate în trei sau mai multe unități școlare”, se arată în comunicat.

Săptămâna viitoare vor fi distribuite normele pentru suplinitori și ulterior numărul de ore disponibile pentru plata cu ora. Ministerul Educației și Cercetării va informa public și în privința acestor demersuri, mai reiese din comunicat.

 

Citeste mai mult

Eveniment

PNRR: Proiectele care rămân la finanțare după discuțiile premierului cu ministerele

Publicat

Publicitate

Guvernul a anunțat primele concluzii în urma rundelor de discuții purtate cu ministerele Sănătății, Educației și Mediului privind proiectele propuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Analiza are ca obiectiv stabilirea clară a proiectelor care vor rămâne la finanțare și a celor care vor fi ajustate sau eliminate, informează alba24.ro.

Ce proiecte rămân la finanțare prin PNRR. Guvernul a făcut precizări în urma primei runde de întâlniri cu ministerele Sănătății, Educației și Mediului pentru analiza proiectelor propuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

 

Discuțiile au vizat atât proiectele care rămân finanțate prin PNRR, cât și identificarea altor surse de finanțare pentru investițiile mature ce nu se pot încadra în acest program, transmite Executivul, într-un comunicat.

Ce proiecte rămân la finanțare prin PNRR

Premierul Ilie Bolojan a subliniat că din PNRR vor fi în continuare finanțate proiectele pentru care lucrările au început și care vor fi finalizate până la 31 august 2026. De asemenea, vor rămâne și cele care reprezintă ținte de investiții asumate de România prin acest mecanism european.

Pentru celelalte proiecte mature, Guvernul va căuta soluții de finanțare prin bugetul național sau alte programe europene.

Publicitate

„Menținerea unui nivel ridicat al investițiilor este o prioritate pentru a crea condiții de dezvoltare pe termen lung și pentru a asigura creșterea economică. Singura măsură pe care o putem lua acum este să finanțăm investiții, din orice formă de resurse disponibile.

Avem un tablou de bord național ce include toate proiectele pregătite, stadiul de realizare al fiecăruia și toate elementele necesare analizei obiective. Fiecare ministru va stabili portofoliul proiectelor prioritare și etapizarea lor. Fie că avem în vedere construcția sau modernizarea unităților sanitare și de învățământ, fie amenajarea rețelelor de apă și canalizare, este esențial ca peste un an România și cetățenii noștri să poată vedea în viața de zi cu zi că fondurile din PNRR au fost înțelept investite”, a afirmat premierul Ilie Bolojan, citat în comunicat.

Proiecte PNRR în sănătate, educație și mediu

În domeniul sănătății, au fost analizate proiectele de construcție și amenajare a unor noi spitale, dotarea cabinetelor medicilor de familie, a ambulatoriilor și a secțiilor de terapie intensivă.

În educație, discuțiile s-au axat pe construcția, modernizarea și renovarea căminelor studențești și a campusurilor universitare, dotarea unităților de învățământ, dar și pe programele pentru combaterea abandonului școlar și sprijinirea copiilor și tinerilor din medii defavorizate.

În domeniul mediului, accentul a fost pus pe proiecte de apărare împotriva inundațiilor, realizarea cadastrului apelor și managementul apelor uzate.

La întâlnirile de lucru de la Palatul Victoria au participat, alături de prim-ministrul Ilie Bolojan, vicepremierii Marian Neacșu și Tánczos Barna, ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu.

Consultările pentru prioritizarea finanțării proiectelor de investiții vor continua în perioada următoare cu celelalte ministere coordonatoare de reformă și de investiții din PNRR.

Citeste mai mult

Eveniment

Seism de suprafață în Gorj, magnitudine 4,2. INFP a actualizat datele

Publicat

Publicitate

Seismologii au revizuit în scădere la 4,2, de la 4,4 anterior, magnitudinea cutremurului de suprafață produs vineri după-amiaza, la ora 14:18, în Oltenia, județul Gorj.

Totodată, a fost revizuită și adâncimea la care s-a produs seismul, de la 15 kilometri (km) la 13,8 km.

Cutremurul s-a produs în apropierea următoarelor orașe: 11 km nord-vest de Târgu Jiu, 70 km nord-est de Drobeta-Turnu Severin, 72 km sud de Hunedoara, 861 km sud de Deva și 92 km vest de Râmnicu Vâlcea.

În august, în România s-au produs 13 cutremure, cu magnitudini cuprinse între 2 și 4,2.

Cele mai mari seisme din acest an, ambele de 4,4 pe Richter, au avut loc pe data de 13 februarie, în județul Buzău, respectiv pe 11 mai în județul Vrancea.

Anul trecut, cel mai important cutremur a avut magnitudinea 5,4 și s-a produs în județul Buzău, în data de 16 septembrie.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Cursuri gratuite de limba engleză pentru cadrele didactice din județul Botoșani -un parteneriat reușit între Cambridge Star și Casa Corpului Didactic

Publicat

Publicitate

În perioadele 14–18 iulie și 18–22 august 2025, Cambridge Star, în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Botoșani, a organizat cu succes două sesiuni ale cursului gratuit de inițiere în limba engleză, adresat cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar din județul Botoșani. Deși inițial era planificată o singură grupă, interesul ridicat al profesorilor a dus firesc la extinderea programului cu o a doua serie.

Cursul s-a desfășurat în format față în față, la sediul Cambridge Star din Botoșani (str. 1 Decembrie nr. 20A), și a avut ca obiectiv principal dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză la nivel A1–A2. În total, 44 de cadre didactice au beneficiat de un program intensiv de 10 ore (5 ședințe a câte 2 ore), materiale didactice gratuite și un mediu de învățare adaptat ritmului și nevoilor participanților.

„Am fost impresionată de deschiderea și implicarea cadrelor didactice participante. Acest curs nu a fost doar o introducere în limba engleză, ci și un pas concret spre o educație conectată la realitățile internaționale. Mulțumim Casei Corpului Didactic Botoșani pentru sprijinul acordat și, în mod special, doamnei profesor metodist Isabella Cantemir pentru colaborarea promptă și deschiderea față de inițiative care aduc plusvaloare educației botoșănene. Parteneriatul nostru a fost esențial pentru ca acest program să ajungă exact acolo unde era nevoie.” Elisabeta Maxim, Director General Cambridge Star Botoșani

Obiectivele cursului:

Dezvoltarea abilităților de comunicare în limba engleză în contexte educaționale

Facilitarea accesului cadrelor didactice la mobilități internaționale și programe Erasmus+

Publicitate

Sprijinirea unei educații moderne, deschise către diversitate și incluziune

Participanții au primit diplome de participare și au apreciat atmosfera relaxată, ritmul accesibil și abordarea practică a sesiunilor. Mulți dintre ei și-au exprimat dorința de a continua studiul limbii engleze, în vederea implicării în proiecte educaționale internaționale.

Această inițiativă reconfirmă angajamentul comun al Cambridge Star și Casei Corpului Didactic Botoșani pentru formarea continuă a cadrelor didactice și susținerea lor în adaptarea la cerințele unui sistem educațional în continuă schimbare.

Cambridge Star este un centru lingvistic dedicat excelenței în predarea limbii engleze, fiind singurul Gold Preparation Centre din județul Botoșani, distincție acordată de Cambridge English datorită rezultatelor constante și calității actului educațional. Cu peste 1900 de cursanți activi și sute de certificate Cambridge obținute anual, centrul oferă cursuri structurate pe niveluri CEFR, pregătire pentru examene internaționale și programe educaționale moderne, adaptate fiecărei vârste.

Prin proiecte gratuite, parteneriate locale și inițiative pentru formarea profesorilor, Cambridge Star contribuie activ la construirea unei comunități educaționale conectate la standarde internaționale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending