Cine sunt copiii care abandonează școala? Ce provocări au ei și familiile lor și cum îi poate sprijini școala? Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar și cum ajută practic un asistent social? Ioana Câtea, Coordonator SOS Serviciul de Asistență Comunitară Brașov, Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București, și sociologul Claudia Petrescu răspund la aceste întrebări într-un interviu pentru Edupedu.ro și oferă exemplul programului Meniul Zilei de Mâine, prin care copii care părăsiseră anterior sistemul de învățământ au revenit pe băncile școlii și își continuă studiile, scrie EDUPEDU.
104 copii din familii vulnerabile, din comuna Vulcan, județul Brașov, aflați în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala, sunt sprijiniți de SOS Satele Copiilor prin programul Meniul Zilei de Mâine, dezvoltat de Sphera Franchise Group și brandurile din portofoliul său (KFC, Pizza Hut și Taco Bell).
Intervențiile sunt personalizate pentru fiecare familie și includ acordarea de burse școlare, suport pentru renovarea spațiilor de locuit, sprijinirea părinților în găsirea unor surse stabile de venit, asigurarea unei alimentații adecvate, acces la servicii medicale și consiliere psihologică
Parteneriatul școală-familie-asistenți sociali, cheia succesului în prevenirea abandonului școlar
Interviu cu sociologul Claudia Petrescu
Rep.:Avem o rată de părăsire timpurie (abandon școlar) foarte mare. Dincolo de cifre, cine sunt copiii care abandonează școala?
Claudia Petrescu: Conform mai multor studii recente, inclusiv cele realizate de UNICEF în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației și cercetări independente, de regulă, cei care abandonează școala sunt copiii din familii sau grupuri dezavantajate economic, copiii cu dizabilități, copiii din mediul rural și copiii romi. Trebuie precizat că, în cazul copiilor romi, nu etnia în sine este cauza abandonului, ci faptul că se află la intersecția mai multor dezavantaje – sărăcie, mediul familial, comunități marginale etc.
La aceștia se pot adăuga și copiii din familii care se confruntă cu violență, abuzuri, cei cu părinți plecați în străinătate, cei care au diverse adicții.
Practic, se poate spune că cei care abandonează sunt copiii care nu au mijloace materiale pentru a frecventa școala și se simt excluși, dar și cei care nu au sprijin pentru a își face temele și a putea înțelege conținutul predate, cei care au probleme emoționale sau prezintă dizabilități psihice sau fizice.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
Rep.:În ce context social, economic și educațional trăiesc ei și familiile lor?
Claudia Petrescu: Cei mai mulți dintre cei care abandonează școala sunt din familii aflate în sărăcie sau risc de excluziune socială. De obicei, contextul economic în care trăiesc acești copii și familiile lor este unul caracterizat de insuficiența veniturilor pentru cheltuielile de bază, de lipsa unor bunuri de folosință îndelungată (ex. mașină de spălat, frigider), de șomajul părinților și/sau de implicarea copiilor în realizarea diverselor munci în gospodărie sau îngrijirea altor membri ai familiei.
Publicitate
În același timp, o parte dintre ei vin din familii disfuncționale – familii caracterizate de violență domestică, lipsa unui părinte sau a ambilor etc. În multe cazuri, acești copii provin din contexte educaționale în care valorizarea educației este scăzută, în condițiile în care părinții au un nivel redus de studii, fapt ce face dificilă acordarea de sprijin în realizarea temelor și înțelegerea conținuturilor predate.
În același timp, contextul social în care trăiesc acești copii prezintă provocări legate de locuirea precară (ex. aglomerarea locativă, lipsa utilităților, lipsa spațiilor de studiu), de suportul redus din partea familiei, uneori chiar de violență familială, de accesul deficitar la servicii sociale de suport.
Rep.:Ce provocări au copiii și familiile lor care duc, într-un final, la abandon școlar?
Claudia Petrescu:Principalele provocări sunt legate de lipsa resurselor materiale de bază care să le permită achiziționarea celor necesare pentru participarea școlară, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, hrană.
Pentru cei aflați la distanțe mai mari de unitățile de învățământ (în special cei din mediul rural), o provocare majoră o reprezintă lipsa resurselor materiale pentru navetă sau plata chiriei la căminele liceelor.
Lipsa sprijinului pentru realizarea temelor și înțelegerea conținutului predat este o altă provocare majoră care face ca acești copii să obțină rezultate școlare slabe și, în timp, să se simtă marginalizați și să abandoneze școala.
Stima de sine scăzută rezultată din capacitatea redusă de a obține rezultate școlare foarte bune este un alt factor care duce la abandonul școlar.
Rep.: Cum poate școala ajuta copiii și familiile?
Claudia Petrescu: Ajutorul din partea școlii trebuie să vină pe mai multe direcții. Cel mai important ajutor este oferit prin cadrele didactice care aplică principiile educației incluzive și reușesc să atragă și să mențină copiii din familii/ grupuri vulnerabile în școală. Ei sunt unii dintre cei mai importanți actori în integrarea acestor copii în risc de abandon în colectivul clasei și în școală.
În al doilea rând este componenta de suport material care în parte este oferit prin bursele socialeși oferirea de vouchere pentru rechizite sau achiziționarea acestora, decontarea costurilor navetei.
Apoi sunt utile programele de tip „Școală după școală”, care să ofere suport pentru realizarea temelor și o masă.
O a patra direcție este legată de suportul emoțional și consilierea vocațională care se face prin consilierii școlari și psihologi, dar care trebuie dezvoltată prin reducerea numărului de copii de care acest personal trebuie să se ocupe. Pentru copiii cu dizabilități, școala poate ajuta prin oferirea de programe și personal de sprijin.
O direcție de acțiune trebuie să vizeze cooperarea mai bună cu familia, realizată și prin educație parentală sau sesiuni de consiliere.
Și mai este nevoie de o cooperare mai bună a școlii cu ceilalți actori locali care oferă servicii pentru copii – medicii de familie sau unitățile medicale, direcțiile de asistență socială și organizațiile neguvernamentale.
Rep.: Care sunt principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile la nivel național?
Claudia Petrescu: Principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile sunt legate pe de o parte de capacitatea redusă a cadrelor didactice de a aplica principiile educației incluzive și de a înțelege că educația nu este doar pentru elite și nu vizează obținerea de rezultate școlare bune, ci dobândirea de competențe, iar pe de altă parte de nivelul de educație redus și valorizarea scăzută a educației de către familiile vulnerabile care face să fie dificilă comunicarea cu ele.
Interviu cu Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București
Rep.: Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Primele semne că un copil se află în risc de abandon școlar pot fi :
absențele școlare nemotivate în mod repetat,
note scăzute,
semne de oboseală cronică (adoarme în bancă),
victimă a bullyingului din partea colegilor sau anumitor adulţi din cadrul şcolar,
semne care indică stare de depresie,
deprivare severă de resurse de bază care să îi ajute să meargă cu drag şi încrezător la şcoală: rechizitele școlare, articole vestimentare potrivite vârstei şi sezonului, încălțăminte potrivită, accesul la mijloacele de transport către şcoală,
uneori chiar interesul scăzut al părinților pentru educația școlară a copiilor, fapt ce descurajează sau îngreunează traseul educaţional al acestora.
Rep.:Ce face, practic, un asistent social pentru un copil aflat în risc de abandon școlar sau care a abandonat școala, pentru părinții săi și pentru comunitate?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:Atunci când observă semne care pot conduce la abandon şcolar, asistentul social evaluează situaţia într-un mod holistic și, în funcție de elementele identificate (context, istoric familial, factori cauzali, factori protectivi etc), stabilește un plan de intervenție. Intervenţia presupune o strânsă colaborare atât cu familia, cât şi cu şcoala sau cu alţi actori sociali din comunitate.
Dacă vorbim despre un copil care a abandonat școala și nu se poate înscrie la învățământul cu frecvență, asistentul social sprijină familia în procesul de înscriere a copilului în programul școlar A doua Șansă.
În cazul unui copil care este în abandon școlar, asistentul social oferă atât copilului, cât și adulților răspunzători de el consiliere privind importanța educației în viața copilului, organizează activități pentru creșterea motivației pentru învățare (cluburi de lectură, excursii tematice etc.), mediază relația dintre familie și școală, sprijină familia cu materiale necesare pentru reluarea studiilor (rechizite, îmbrăcăminte) și, în cazul în care există posibilitatea, se oferă burse școlare, prin care familia să poată asigura nevoile copilului legate de participarea școlară (rechizite şi materiale didactice, pachet pentru școală, transport etc).
Deoarece, pe lângă factorii din plan individual sau familial, în unele cazuri, o influență asupra participării școlare o are chiar mediul şcolar, asistentul social trebuie să urmărească şi aceste aspecte. Legătura dintre asistentul social şi cadrele didactice este una necesară şi extrem de benefică, astfel încât fiecărui copil să îi poată fi asigurat un cadru potrivit în sensul în care acesta să se simtă integrat, ascultat, înţeles şi sprijinit atunci când are nevoie.
Rep.: Cum construiți încrederea cu familiile care inițial sunt reticente la colaborare?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: În activitatea unui asistent social, relația cu beneficiarul este unul dintre cele mai importante aspecte care poate asigura reușita unei intervenții. De aceea, în acest scop este acordat timp suficient, astfel încât familia să poată căpăta încredere în informațiile care vin dinspre asistentul social şi totodată în acesta, în calitate de specialist care poate oferi sprijin familiei.
Există situaţii în care la început familiile sunt mai reticente sau chiar se tem că asistentul social le va lua de fapt copiii. Şi, atunci, se întăreşte faptul că, prin serviciile noastre, dorim să îi sprijinim să îşi păstreze copiii alături şi să reuşească să îşi îmbunătăţească situaţia familială, să capete mai multe informaţii şi resurse astfel încât să îşi poată creşte şi îngriji copiii cât mai bine posibil.
În timp, observând că este tratată cu respect, empatie, cu răbdare, fără a fi blamată ori judecată pentru situaţia în care se află, dar totodată că se discută şi despre drepturi şi responsabilităţi, de ambele părţi, familia iniţial mai temătoare începe să capete încredere şi să colaboreze în direcţia de acţiune de comun acord stabilită.
Rep.: Ne puteți oferi câteva exemple despre cum poți vorbi cu un părinte?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:
– Cunoaşteţi situația școlară a copilului?
– Mergeți la şcoală pentru a vorbi cu profesorii acestuia? Cât de des?
– Sunteți mulțumit de rezultatele școlare ale copilului dumneavoastră?
– Vă asigurați că acesta își face temele și învață pentru a doua zi?
– De ce ați avea nevoie în acest moment pentru ca situația familiei dumneavoastră să se îmbunătățească?
În discuțiile cu părinții, asistentul social folosește un limbaj adaptat nivelului de înțelegere al acestora. Chiar dacă asistentul social impune anumite limite, pentru a nu se depăși relația profesională, discursul acestuia este bazat pe empatie și respect față de beneficiar folosind fraze precum:
Care este părerea dumneavoastră cu privire la situația X ?
Dumneavoastră cum credeți că putem rezolva situația X ?
Interviu cu Ioana Câtea, Coordonator SOS Satele Copiilor, Serviciul de Asistență Comunitară Brașov
Rep.: Din experiența organizației, care sunt elementele cheie pentru un parteneriat de succes între școală și familie?
Ioana Câtea:Comunicarea constantă și deschisă: organizarea de întâlniri periodice între profesori, părinți și asistenți sociali pentru a discuta despre progresul elevilor (cu accent pe sensibilizarea cadrelor didactice cu privire la atitudinea acestora raportată la nevoile familiilor vulnerabile/aflate în dificultate).
Sprijin personalizat: Identificarea nevoilor specifice ale fiecărei familii și implicarea asistenților sociali pentru a facilita accesul la resurse (consiliere, sprijin financiar etc.).
Implicarea părinților în educație: Crearea unor activități interactive (workshop-uri, ateliere, ședințe tematice, consiliere socială) care să ajute atât părinții, cât și copiii să înțeleagă importanța educației, inclusiv monitorizarea atentă și constantă a situației educaționale.
Rep.: Cum ați adaptat programul la nevoile specifice ale comunității din Vulcan?
Ioana Câtea: Prin integrarea realităților economice și sociale. Având în vedere rata șomajului și migrația economică, programul include sprijin pentru familiile defavorizate prin burse educaționale sau ajutoare materiale pentru rechizite/materiale educaționale, auxiliare/echipare corespunzătoare cu îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate sezonului.
Facilitarea accesului la servicii de consiliere psihologică (prin contract de prestări servicii): Intervenții dedicate familiilor afectate de stres economic sau conflict pentru a asigura un mediu familial mai stabil.
Realizarea ședințelor de informare și consiliere socială privind importanța educației, a menținerii relațiilor de colaborare cu profesorii/școala.
Stimularea motivației școlare prin consiliere socială a copilului/tânărului prin organizarea de ateliere/cluburi de lectură.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
Asigurarea resurselor necesare în vederea frecventării cursurilor școlare cu referire la achitarea contravalorii costului de transport (în situația tinerilor înscriși în cadrul programului remedial „A doua șansă”),
Facilitarea accesului la diferite oportunități de finanțare (meditații la diferite materii în funcție de nevoile identificate) pentru stimularea participării școlare și îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Identificare și suport în accesarea serviciilor de tip „A doua șansă/frecvență redusă”, inclusiv în procesul de înscriere în sistemul de învățământ obligatoriu: grădiniță, școală primară și gimnazială, dar și în cel facultativ, după caz (ciclul liceal, unități de învățământ superior etc).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Începând de mâine, la nivelul județului vor fi mobilizați, în medie, zilnic, peste 140 de polițiști, pregătiți să intervină pe toate palierele, pentru prevenirea și combaterea faptelor ilegale, fluidizarea traficului și creșterea gradului de siguranță rutieră.
Având în vederea că în aceste zile, traficul va fi aglomerat pe anumite artere rutiere, echipajele de poliție vor fi prezente pe drumurile publice, cu autospecialele dotate cu aparate radar, etilotest și DrugTest. Scopul acestora nu este de a aplica sancțiuni, ci de a identifica și extrage din trafic acele persoane care reprezintă un pericol pentru ceilalți participanți la trafic.
Pentru protejarea cetățenilor, polițiștii se vor concentra pe zonele cu risc de producere a unor incidente care ar putea să tulbure liniștea și ordinea publică sau să-i pună în pericol, cum ar fi cluburi, discoteci și locuri în care se formează aglomerări de persoane.
Vă dorim să aveți parte de zile liniștite, lipsite de incidente nedorite, iar dacă sunteți victima vreunei infracțiuni sau asistați la comiterea vreunei astfel de fapte, nu ezitați să apelați 112 sau să vă adresați celui mai apropiat polițist.
RUSALII ÎN SIGURANȚĂ, ALĂTURI DE POMPIERI
Pompierii vor fi la datorie, în județul Botoșani, în perioada 07 – 09 iunie a.c.. Aceștia vor fi pregătiți să acționeze pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor sau a animalelor din medii ostile vieții, în situația în care se vor înregistra astfel de cazuri și pentru acordarea asistenței medicale de urgență.
Publicitate
Profitând de zilele libere, multe persoane vor merge în zonele turistice. Acestora le recomandăm să respecte toate măsurile de siguranță, atât pe timpul deplasării către obiective, cât și pe durata sejurului.
În această perioadă, o atenție deosebită trebuie acordată copiilor, care din dorința de a se bucura de vară merg la scăldat. Nu de puține ori aceștia aleg zonele neamenajate. Aceste locuri pot fi periculoase, în special pentru persoanele care nu știu să înoate foarte bine, deoarece curenții sunt puternici, malurile abrupte, iar nivelul apei se schimbă brusc.
Pentru a preveni evenimentele, recomandăm tuturor cetăţenilor să respecte următoarele măsuri de siguranță atunci când merg la scăldat:
– frecventaţi doar locurile special amenajate pentru înot şi scăldat;
– evitaţi scăldatul în lacuri, canale sau alte cursuri de apă unde malurile sunt abrupte, curenţii foarte puternici, albiile nămoloase sau acoperite cu plante, pietre, crengi sau trunchiuri de copaci;
– evitaţi să intrați singuri în apă, fără a avea alte persoane prin apropiere, mai ales dacă nu ştiţi să înotaţi;
– nu intrați în apă după ce ați consumat alcool sau pe timp de noapte;
– nu intrați în apa rece după expunerea prelungită la soare;
– nu săriți de pe platforme, poduri sau alte construcţii;
– nu lăsați niciodată copiii nesupravegheați în apă sau în apropierea acesteia, nici măcar în piscinele achiziționate pentru cei mici;
– echipamentele speciale pentru siguranța înotului (colac de salvare, aripioare sau tuburi gonflabile etc.) trebuie utilizate de către copii, sub atenta supraveghere a unui adult.
Persoanelor care aleg să petreacă timpul la iarbă verde, le reamintim faptul că trebuie să respecte măsurile de prevenire a incendiilor și să aibă mare grijă la modul în care pregătesc grătarul.
Precizăm faptul că este interzisă folosirea focului deschis la mai puțin de 10 metri faţă de locurile în care există materiale combustibile (lemn, hârtie etc.) sau la mai puțin de 40 de metri faţă de zonele cu pericol de explozie (gaze şi lichide combustibile, vapori inflamabili etc.)
Astfel, sfătuim cetățenii să aprindă focul la distanțe de siguranță, doar în locurile special amenajate și fără să folosească substanţe inflamabile. Nu trebuie aprinse focare direct pe sol pentru că flăcările se pot extinde la vegetație, într-o clipă de neatenție.
Arderea trebuie supravegheată continuu, deoarece vântul ar putea schimba direcţia flăcărilor și chiar duce scânteile la distanţe mai mari, către zone împădurite sau cu vegetaţie uscată.
Este recomandat ca cetățenii să aibă la dispoziţie mijloace de primă intervenţie pentru stingerea rapidă a focului: un stingător de incendiu sau o rezervă de apă.
Înainte de a pleca spre casă, locul pregătirii grătarului va fi verificat cu mare atenţie. Jarul trebuie stins, iar cenușa acoperită cu pământ.
Nu în ultimul rând, copiii trebuie supravegheați permanent pentru a nu se juca cu focul sau în apropierea acestuia.
Orice început de incendiu observat trebuie să fie anunţat la numărul unic de urgenţă 112, pentru a fi lichidat de către pompieri înainte de a produce pagube materiale sau pierderi de vieţi omeneşti.
MĂSURI DISPUSE LA FRONTIERĂ ÎN MINIVACANȚA RUSALII
La nivelul structurilor Poliției de Frontieră din județul nostru au fost dispuse măsuri suplimentare pentru a se asigura un control fluent, operativ şi eficient în toate punctele deschise traficului internaţional și pentru a se întări dispozitivul de supraveghere al frontierei de stat.
Zilnic, aproximativ 300 de polițiști de frontieră vor asigura un control eficient şi operativ în punctele de frontieră și, totodată, vor desfășura misiuni specifice în zona de competență.
Dacă situația o va impune, vor fi suplimentate arterele de control pe ambele sensuri de deplasare, după caz, până la capacitatea maximă permisă de infrastructura punctelor de trecere.
Atunci când traversați granițele noastre, respectați regulile și procedurile, iar în cazul în care dețineți informații despre activități ilegale sau suspecte, nu ezitați să le raportați polițiștilor de frontieră sau autorităților competente.
Pentru a evita aglomerația în punctele de trecere a frontierei recomandăm consultarea aplicației Trafic on-line, disponibilă pe pagina de internet a instituţiei în care sunt actualizaţi, în permanență, timpii de aşteptare la controlul de frontieră.
Vă reamintesc faptul că pe raza județului Botoșani sunt deschise traficului internațional trei puncte de trecere a frontierei: 2 cu Republica Moldova – PTF Stânca și PTF Rădăuți Prut și unul cu Ucraina – PTF Racovăț.
Rusaliile ortodoxe în atenția jandarmilor botoșăneni
În minivacanța de Rusaliile ortodoxe, jandarmii botoșăneni vor fi la datorie, cu misiunea de a preveni și combate faptele antisociale care ar putea afecta siguranța cetățenilor.
Jandarmii vor fi prezenți în zonele aglomerate și vor lua măsurile legale ce se impun în cazul constatării unor fapte de natură penală sau contravențională, fără a tolera încălcarea legislației.
Duminică, 08 iunie, jandarmii vor lua măsurile necesare pentru desfășurarea în condiții de siguranță a manifestărilor cultural-artistice prilejuite de organizarea Zilei comunei Leorda.
Luni, în ce-a de-a doua zi a Rusaliilor ortodoxe, efectivele de jandarmerie vor asigura ordinea și siguranța publică la hramurile mănăstirilor Balș și Sfânta Treime din comuna Știubieni.
Recomandăm participanților la manifestările publice să acorde atenția cuvenită copiilor care îi însoțesc, să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct, în cel mai scurt timp, atunci când s-au produs fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur.
În data de 4 iunie 2025, capela „Ecclesia”, din cadrul Complexului Muzeal al Mitropoliei Moldovei, a găzduit un moment cu totul deosebit pentru viitorii absolvenți ai programului de master, Teoria și Practica Formării Religioase (TPFR).
Promoția 2023-2025 a ales să celebreze încheierea acestui parcurs academic prin participarea și împreuna-slujire a Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii, ea reprezentând, nu doar un gest de mulțumire adus Preasfintei Treimi pentru ajutorul și binecuvântarea primite, ci și o afirmare a legăturii vii dintre formarea universitară și misiunea pastorală.
Momentul liturgic a evidențiat și comuniunea dintre studenți și profesori, care au contribuit, în mod semnificativ, la conturarea unei generații de slujitori și educatori responsabili, capabili să îmbine rigoarea teologică cu sensibilitatea pastorală.
Evenimentul a avut o încărcătură spirituală aparte, întrucât mulți dintre cei care finalizează acest program se află deja în slujirea Bisericii, ca preoți sau diaconi.
Într-o atmosferă de pace și bucurie, celebrarea liturgică a evidențiat caracterul profund vocațional al formării teologice, reafirmând rolul esențial al acesteia în contextul slujirii Bisericii și a educației religioase.
Administrația Națională de Meteorologie a emis si un cod galben de temperaturi deosebit de ridicate și discomfort termic, valabil pentru județul Botoșani, sâmbătă și duminică, între orele 12:00 – 21:00.
Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 30 și 36 de grade, iar disconfortul termic va depăși ușor pragul critic de 80 de unități.
Pentru a trece cu bine de această perioadă, ISU Botoșani recomandă respectarea următoarelor măsuri:
efectuaţi deplasări în primele ore ale dimineţii sau seara, pe cât posibil prin zone umbrite, alternând deplasarea cu repausul;
evitaţi aglomeraţiile, expunerea la soare, efortul fizic intens între orele 11.00-18.00;
purtaţi haine lejere, subţiri, deschise la culoare, pălării şi ochelari de soare;
evitaţi băuturile ce conţin alcool, cofeină sau zahăr;
consumaţi 1,5-2 litri de lichide pe zi, nu prea reci, apă, sucuri naturale din fructe sau ceaiuri;
mâncaţi fructe şi legume şi evitaţi alimentele cu un conţinut mare de grăsimi;
păstraţi legătura cu persoanele în vârstă din familia dumneavoastră, interesați-vă de starea de sănătate a acestora şi oferiţi-le asistenţă la nevoie;
nu lăsaţi copiii / animalele de companie singuri/singure în autoturisme;
creaţi un ambient care să nu suprasolicite capacitatea de adaptare a organismului.
Evitaţi creşterea temperaturii, având grijă să:
limitaţi utilizarea aparatelor electrocasnice, a luminii artificiale şi a surselor de căldură;
menţineţi închise toate ferestrele când temperatura exterioară este mai mare decât cea din spaţiul închis;
scădeţi temperatura, având grijă să aerisiţi dimineaţa devreme sau seara târziu;
reglaţi aerul condiţionat astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală.
Pentru a preveni incendiile în perioada caniculei, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:
respectați normele de prevenire și stingere a incendiilor;
nu utilizați focul deschis în zonele cu vegetație uscată, la distanțe mici față de locurile cu pericol de explozie sau față de materiale combustibile, fără a-l supraveghea și asigura prin măsuri corespunzătoare;
nu expuneți la soare sau în zone supraîncălzite recipiente sau rezervoare ce conțin lichide inflamabile sau gaze sub presiune;
pregătiți hrana prin utilizarea focului deschis doar în locurile special amenajate, în condiții și la distanțe care să nu permită propagarea focului la construcții, depozite, culturi agricole, păduri, plantații sau la alte vecinătăți;
nu aruncați țigările nestinse în apropierea vegetației uscate;
nu lăsați copiii nesupravegheați, cu mijloace ce pot produce aprinderea (chibrituri, brichete etc.).
Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.
Ce este „Popcorn Brain”, modul în care rețelele sociale distrug răbdarea și capacitatea de concentrare. Majoritatea oamenilor nu pot lăsa telefonul din mână fără a avea o situație de disconfort. Disconfortul este și mai acut, dacă îl uiți acasă, relatează alba24.ro.
Potrivit dicționarului Cambridge, termenul definește o condiție psihologică în care o persoană nu își poate menține mintea și atenția fixate asupra a ceva pentru o perioadă mai lungă, despre care se crede că este cauzată de petrecerea prea mult timp pe rețelele de socializare.
Termenul a fost inventat inițial de David M. Levy, doctor în filosofie și informatician la Universitatea din Washington, potrivit unui articol publicat de Clinica Mayo, scrie G4Media, într-un articol dedicat acestui fenomen.
El l-a descris ca fiind „atât de dependent de multitasking-ul electronic încât viața offline, cu ritm mai lent, nu prezintă niciun interes”.
Adolescenții obsedați de rețelele sociale și angajații obsedați de e-mailuri nu sunt singurii afectați.
Clinica Mayo sugerează un test simplu: „Dacă nu sunteți sigur dacă experimentați «popcorn brain», faceți propriul experiment. Puneți telefonul într-o altă cameră și țineți evidența de câte ori simțiți nevoia să mergeți să-l luați. Incomod, nu-i așa?”
Publicitate
Un studiu citat de New York Post a constatat că 62,3% din populația globală utilizează rețelele de socializare, utilizarea medie zilnică în 2024 fiind de 2 ore și 23 de minute. Acest lucru arată amploarea fenomenului la nivel global.
Această tendință este susținută de cercetări care evidențiază modul în care tehnologia modernă influențează negativ capacitatea noastră de a ne concentra și de a tolera amânarea dorințelor.
Platformele digitale, precum TikTok sau YouTube Shorts, oferă conținut rapid și captivant, antrenând creierul să caute stimulare constantă.
Acest tip de conținut, adesea denumit „sludge content”, combină videoclipuri principale cu elemente vizuale secundare pentru a menține atenția utilizatorilor, ceea ce poate duce la o scădere a capacității de concentrare și la o toleranță redusă la plictiseală.
Obiceiul de a jongla între mai multe sarcini digitale simultan, cunoscut sub numele de „atenție parțială continuă”, afectează negativ memoria de lucru și flexibilitatea cognitivă. Aceasta duce la dificultăți în menținerea atenției și la o capacitate redusă de a face față frustrărilor, contribuind la o pierdere generală a răbdării.
Ce este „Popcorn Brain”: Efectele dispozitivelor digitale asupra sănătății mintale
Studiile arată că notificările frecvente de pe dispozitivele digitale pot fragmenta atenția și pot duce la o stare de supra-stimulare, cunoscută sub numele de „popcorn brain”. Aceasta se manifestă prin dificultăți de concentrare, iritabilitate și o nevoie constantă de stimulare digitală.
Expunerea prelungită la supra-stimulare digitală poate avea efecte negative asupra sănătății mintale, inclusiv creșterea nivelului de stres și anxietate. De asemenea, poate afecta capacitatea de a lua decizii și de a menține relații sociale sănătoase.
Specialiștii de la MedLife vorbesc despre „nomofobie”, adică despre teama de a nu avea un telefon mobil, de asemenea un simptom al „popcorn brain”.
Semne că ai putea suferi de popcorn brain
Dificultate de concentrare pe sarcini care necesită timp și răbdare (citit, conversații lungi, muncă profundă)
Nevoia constantă de verificare a telefonului – chiar și fără notificări
Iritabilitate sau anxietate atunci când ești deconectat (de ex., fără internet, telefon sau rețea socială)
Scăderea capacității de a te bucura de activități simple (o plimbare, gătitul, o carte, o cină liniștită)
Senzația că trebuie să faci mai multe lucruri deodată și că „nu ești eficient” dacă te concentrezi doar pe una
Tendința de a sări rapid de la o activitate la alta, fără să finalizezi nimic
Probleme cu somnul din cauza supra-stimulării creierului, mai ales seara
Soluții pentru combaterea „popcorn brain”
Chiar dacă ai alunecat spre aceste simptome, vestea bună este că sunt soluții. Poți face o serie de lucruri pentru a ameliora efectele „popcorn brain”:
Stabilește perioade zilnice de detox digital
Stabilește intervale în care să nu folosești deloc ecranele
Exersează monotasking-ul (nu te uita la telefon când mănânci)
Creează spații de tăcere și plictiseală
Închide sau redu notificările de pe telefon și aplicații
Recunoașterea acestei probleme este primul pas către recuperarea capacității de concentrare și redescoperirea plăcerii activităților simple, fără stimulare digitală constantă.