Cine sunt copiii care abandonează școala? Ce provocări au ei și familiile lor și cum îi poate sprijini școala? Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar și cum ajută practic un asistent social? Ioana Câtea, Coordonator SOS Serviciul de Asistență Comunitară Brașov, Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București, și sociologul Claudia Petrescu răspund la aceste întrebări într-un interviu pentru Edupedu.ro și oferă exemplul programului Meniul Zilei de Mâine, prin care copii care părăsiseră anterior sistemul de învățământ au revenit pe băncile școlii și își continuă studiile, scrie EDUPEDU.
104 copii din familii vulnerabile, din comuna Vulcan, județul Brașov, aflați în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala, sunt sprijiniți de SOS Satele Copiilor prin programul Meniul Zilei de Mâine, dezvoltat de Sphera Franchise Group și brandurile din portofoliul său (KFC, Pizza Hut și Taco Bell).
Intervențiile sunt personalizate pentru fiecare familie și includ acordarea de burse școlare, suport pentru renovarea spațiilor de locuit, sprijinirea părinților în găsirea unor surse stabile de venit, asigurarea unei alimentații adecvate, acces la servicii medicale și consiliere psihologică
Parteneriatul școală-familie-asistenți sociali, cheia succesului în prevenirea abandonului școlar
Interviu cu sociologul Claudia Petrescu
Rep.:Avem o rată de părăsire timpurie (abandon școlar) foarte mare. Dincolo de cifre, cine sunt copiii care abandonează școala?
Claudia Petrescu: Conform mai multor studii recente, inclusiv cele realizate de UNICEF în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației și cercetări independente, de regulă, cei care abandonează școala sunt copiii din familii sau grupuri dezavantajate economic, copiii cu dizabilități, copiii din mediul rural și copiii romi. Trebuie precizat că, în cazul copiilor romi, nu etnia în sine este cauza abandonului, ci faptul că se află la intersecția mai multor dezavantaje – sărăcie, mediul familial, comunități marginale etc.
La aceștia se pot adăuga și copiii din familii care se confruntă cu violență, abuzuri, cei cu părinți plecați în străinătate, cei care au diverse adicții.
Practic, se poate spune că cei care abandonează sunt copiii care nu au mijloace materiale pentru a frecventa școala și se simt excluși, dar și cei care nu au sprijin pentru a își face temele și a putea înțelege conținutul predate, cei care au probleme emoționale sau prezintă dizabilități psihice sau fizice.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
Rep.:În ce context social, economic și educațional trăiesc ei și familiile lor?
Claudia Petrescu: Cei mai mulți dintre cei care abandonează școala sunt din familii aflate în sărăcie sau risc de excluziune socială. De obicei, contextul economic în care trăiesc acești copii și familiile lor este unul caracterizat de insuficiența veniturilor pentru cheltuielile de bază, de lipsa unor bunuri de folosință îndelungată (ex. mașină de spălat, frigider), de șomajul părinților și/sau de implicarea copiilor în realizarea diverselor munci în gospodărie sau îngrijirea altor membri ai familiei.
Publicitate
În același timp, o parte dintre ei vin din familii disfuncționale – familii caracterizate de violență domestică, lipsa unui părinte sau a ambilor etc. În multe cazuri, acești copii provin din contexte educaționale în care valorizarea educației este scăzută, în condițiile în care părinții au un nivel redus de studii, fapt ce face dificilă acordarea de sprijin în realizarea temelor și înțelegerea conținuturilor predate.
În același timp, contextul social în care trăiesc acești copii prezintă provocări legate de locuirea precară (ex. aglomerarea locativă, lipsa utilităților, lipsa spațiilor de studiu), de suportul redus din partea familiei, uneori chiar de violență familială, de accesul deficitar la servicii sociale de suport.
Rep.:Ce provocări au copiii și familiile lor care duc, într-un final, la abandon școlar?
Claudia Petrescu:Principalele provocări sunt legate de lipsa resurselor materiale de bază care să le permită achiziționarea celor necesare pentru participarea școlară, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, hrană.
Pentru cei aflați la distanțe mai mari de unitățile de învățământ (în special cei din mediul rural), o provocare majoră o reprezintă lipsa resurselor materiale pentru navetă sau plata chiriei la căminele liceelor.
Lipsa sprijinului pentru realizarea temelor și înțelegerea conținutului predat este o altă provocare majoră care face ca acești copii să obțină rezultate școlare slabe și, în timp, să se simtă marginalizați și să abandoneze școala.
Stima de sine scăzută rezultată din capacitatea redusă de a obține rezultate școlare foarte bune este un alt factor care duce la abandonul școlar.
Rep.: Cum poate școala ajuta copiii și familiile?
Claudia Petrescu: Ajutorul din partea școlii trebuie să vină pe mai multe direcții. Cel mai important ajutor este oferit prin cadrele didactice care aplică principiile educației incluzive și reușesc să atragă și să mențină copiii din familii/ grupuri vulnerabile în școală. Ei sunt unii dintre cei mai importanți actori în integrarea acestor copii în risc de abandon în colectivul clasei și în școală.
În al doilea rând este componenta de suport material care în parte este oferit prin bursele socialeși oferirea de vouchere pentru rechizite sau achiziționarea acestora, decontarea costurilor navetei.
Apoi sunt utile programele de tip „Școală după școală”, care să ofere suport pentru realizarea temelor și o masă.
O a patra direcție este legată de suportul emoțional și consilierea vocațională care se face prin consilierii școlari și psihologi, dar care trebuie dezvoltată prin reducerea numărului de copii de care acest personal trebuie să se ocupe. Pentru copiii cu dizabilități, școala poate ajuta prin oferirea de programe și personal de sprijin.
O direcție de acțiune trebuie să vizeze cooperarea mai bună cu familia, realizată și prin educație parentală sau sesiuni de consiliere.
Și mai este nevoie de o cooperare mai bună a școlii cu ceilalți actori locali care oferă servicii pentru copii – medicii de familie sau unitățile medicale, direcțiile de asistență socială și organizațiile neguvernamentale.
Rep.: Care sunt principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile la nivel național?
Claudia Petrescu: Principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile sunt legate pe de o parte de capacitatea redusă a cadrelor didactice de a aplica principiile educației incluzive și de a înțelege că educația nu este doar pentru elite și nu vizează obținerea de rezultate școlare bune, ci dobândirea de competențe, iar pe de altă parte de nivelul de educație redus și valorizarea scăzută a educației de către familiile vulnerabile care face să fie dificilă comunicarea cu ele.
Interviu cu Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București
Rep.: Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Primele semne că un copil se află în risc de abandon școlar pot fi :
absențele școlare nemotivate în mod repetat,
note scăzute,
semne de oboseală cronică (adoarme în bancă),
victimă a bullyingului din partea colegilor sau anumitor adulţi din cadrul şcolar,
semne care indică stare de depresie,
deprivare severă de resurse de bază care să îi ajute să meargă cu drag şi încrezător la şcoală: rechizitele școlare, articole vestimentare potrivite vârstei şi sezonului, încălțăminte potrivită, accesul la mijloacele de transport către şcoală,
uneori chiar interesul scăzut al părinților pentru educația școlară a copiilor, fapt ce descurajează sau îngreunează traseul educaţional al acestora.
Rep.:Ce face, practic, un asistent social pentru un copil aflat în risc de abandon școlar sau care a abandonat școala, pentru părinții săi și pentru comunitate?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:Atunci când observă semne care pot conduce la abandon şcolar, asistentul social evaluează situaţia într-un mod holistic și, în funcție de elementele identificate (context, istoric familial, factori cauzali, factori protectivi etc), stabilește un plan de intervenție. Intervenţia presupune o strânsă colaborare atât cu familia, cât şi cu şcoala sau cu alţi actori sociali din comunitate.
Dacă vorbim despre un copil care a abandonat școala și nu se poate înscrie la învățământul cu frecvență, asistentul social sprijină familia în procesul de înscriere a copilului în programul școlar A doua Șansă.
În cazul unui copil care este în abandon școlar, asistentul social oferă atât copilului, cât și adulților răspunzători de el consiliere privind importanța educației în viața copilului, organizează activități pentru creșterea motivației pentru învățare (cluburi de lectură, excursii tematice etc.), mediază relația dintre familie și școală, sprijină familia cu materiale necesare pentru reluarea studiilor (rechizite, îmbrăcăminte) și, în cazul în care există posibilitatea, se oferă burse școlare, prin care familia să poată asigura nevoile copilului legate de participarea școlară (rechizite şi materiale didactice, pachet pentru școală, transport etc).
Deoarece, pe lângă factorii din plan individual sau familial, în unele cazuri, o influență asupra participării școlare o are chiar mediul şcolar, asistentul social trebuie să urmărească şi aceste aspecte. Legătura dintre asistentul social şi cadrele didactice este una necesară şi extrem de benefică, astfel încât fiecărui copil să îi poată fi asigurat un cadru potrivit în sensul în care acesta să se simtă integrat, ascultat, înţeles şi sprijinit atunci când are nevoie.
Rep.: Cum construiți încrederea cu familiile care inițial sunt reticente la colaborare?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: În activitatea unui asistent social, relația cu beneficiarul este unul dintre cele mai importante aspecte care poate asigura reușita unei intervenții. De aceea, în acest scop este acordat timp suficient, astfel încât familia să poată căpăta încredere în informațiile care vin dinspre asistentul social şi totodată în acesta, în calitate de specialist care poate oferi sprijin familiei.
Există situaţii în care la început familiile sunt mai reticente sau chiar se tem că asistentul social le va lua de fapt copiii. Şi, atunci, se întăreşte faptul că, prin serviciile noastre, dorim să îi sprijinim să îşi păstreze copiii alături şi să reuşească să îşi îmbunătăţească situaţia familială, să capete mai multe informaţii şi resurse astfel încât să îşi poată creşte şi îngriji copiii cât mai bine posibil.
În timp, observând că este tratată cu respect, empatie, cu răbdare, fără a fi blamată ori judecată pentru situaţia în care se află, dar totodată că se discută şi despre drepturi şi responsabilităţi, de ambele părţi, familia iniţial mai temătoare începe să capete încredere şi să colaboreze în direcţia de acţiune de comun acord stabilită.
Rep.: Ne puteți oferi câteva exemple despre cum poți vorbi cu un părinte?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:
– Cunoaşteţi situația școlară a copilului?
– Mergeți la şcoală pentru a vorbi cu profesorii acestuia? Cât de des?
– Sunteți mulțumit de rezultatele școlare ale copilului dumneavoastră?
– Vă asigurați că acesta își face temele și învață pentru a doua zi?
– De ce ați avea nevoie în acest moment pentru ca situația familiei dumneavoastră să se îmbunătățească?
În discuțiile cu părinții, asistentul social folosește un limbaj adaptat nivelului de înțelegere al acestora. Chiar dacă asistentul social impune anumite limite, pentru a nu se depăși relația profesională, discursul acestuia este bazat pe empatie și respect față de beneficiar folosind fraze precum:
Care este părerea dumneavoastră cu privire la situația X ?
Dumneavoastră cum credeți că putem rezolva situația X ?
Interviu cu Ioana Câtea, Coordonator SOS Satele Copiilor, Serviciul de Asistență Comunitară Brașov
Rep.: Din experiența organizației, care sunt elementele cheie pentru un parteneriat de succes între școală și familie?
Ioana Câtea:Comunicarea constantă și deschisă: organizarea de întâlniri periodice între profesori, părinți și asistenți sociali pentru a discuta despre progresul elevilor (cu accent pe sensibilizarea cadrelor didactice cu privire la atitudinea acestora raportată la nevoile familiilor vulnerabile/aflate în dificultate).
Sprijin personalizat: Identificarea nevoilor specifice ale fiecărei familii și implicarea asistenților sociali pentru a facilita accesul la resurse (consiliere, sprijin financiar etc.).
Implicarea părinților în educație: Crearea unor activități interactive (workshop-uri, ateliere, ședințe tematice, consiliere socială) care să ajute atât părinții, cât și copiii să înțeleagă importanța educației, inclusiv monitorizarea atentă și constantă a situației educaționale.
Rep.: Cum ați adaptat programul la nevoile specifice ale comunității din Vulcan?
Ioana Câtea: Prin integrarea realităților economice și sociale. Având în vedere rata șomajului și migrația economică, programul include sprijin pentru familiile defavorizate prin burse educaționale sau ajutoare materiale pentru rechizite/materiale educaționale, auxiliare/echipare corespunzătoare cu îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate sezonului.
Facilitarea accesului la servicii de consiliere psihologică (prin contract de prestări servicii): Intervenții dedicate familiilor afectate de stres economic sau conflict pentru a asigura un mediu familial mai stabil.
Realizarea ședințelor de informare și consiliere socială privind importanța educației, a menținerii relațiilor de colaborare cu profesorii/școala.
Stimularea motivației școlare prin consiliere socială a copilului/tânărului prin organizarea de ateliere/cluburi de lectură.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
Asigurarea resurselor necesare în vederea frecventării cursurilor școlare cu referire la achitarea contravalorii costului de transport (în situația tinerilor înscriși în cadrul programului remedial „A doua șansă”),
Facilitarea accesului la diferite oportunități de finanțare (meditații la diferite materii în funcție de nevoile identificate) pentru stimularea participării școlare și îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Identificare și suport în accesarea serviciilor de tip „A doua șansă/frecvență redusă”, inclusiv în procesul de înscriere în sistemul de învățământ obligatoriu: grădiniță, școală primară și gimnazială, dar și în cel facultativ, după caz (ciclul liceal, unități de învățământ superior etc).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un bărbat din localitatea Grivița, comuna Cordăreni, a rămas fără acoperiș deasupra capului în urma unui incendiu. Incidentul s-a produs în această seară.
La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD, precum și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Cordăreni. Aceștia au constatat că locuința ardea în totalitate. Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit mai bine de două ore.
Cel mai probabil, evenimentul s-a produs după ce proprietarul a încercat să aprindă focul folosind benzină. Bărbatul, în vârstă de 75 de ani, a suferit arsuri la față și mâini, fiind preluat de echipajul SMURD și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.
Pentru evitarea unor astfel de evenimente vă recomandăm să nu aprindeți focul cu benzină, gaz sau motorină! Vă puneți viața în pericol, dar și lucrurile pentru care ați muncit de-a lungul timpului.
Benzina, gazul sau alte lichide inflamabile nu trebuie folosite niciodată pentru aprinderea focului în sobă. Acestea sunt foarte periculoase și pot produce incendii.
Aveți grijă să nu folosiți alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba.
FC Argeș și FC Botoșani au remizat, 0-0, la Mioveni, în duelul „revelațiilor” absolute ale acestui campionat. Rezultatul e convenabil amândurora: moldovenii rămân pe o poziție excelentă, Piteștiul strânge puncte ca o furnicuță în goana spre un play-off ce părea science-fiction la începutul sezonului!, scrie gsp.ro
Cronică de Remus Dinu la FC Argeș – FC Botoșani 0-0
Duelul „revelațiilor” Superligii, într-un scenariu neverosimil dacă stăteai să-l ticluiești la începutul sezonului.
Argeșul lui Andone, abia reîntors printre băieții cei mari după anii de de exil la „matineu”, a ajuns, peste noapte, una dintre echipele redutabile ale campionatului. După ce le-au „altoit” pe CFR și Rapid, alb-violeții urmau să-și regleze conturile cu alt new-entry în Top 6, (aproape) indestructibila FC Botoșani, locul secund și cu perspective Grozave de aici înainte.
Din nou fără Caio Martins, pentru a treia etapă la rând în afara primului „11” – astăzi nici pe foaie – Argeșul a început vizibil mai bine duelul de la Mioveni.
Ce ocazii au ratat piteștenii!
Cu un Botoșani parcă mai lent și nearticulat decât de obicei, gazdele au irosit o șansă nemaipomenită în minutul 13, când Matos, excelent găsit de Briceag, l-a iertat pe Anestis din câțiva metri.
Publicitate
„Șefii” contraatacurilor – 10 goluri reușite astfel în acest sezon – piteștenii au fost mult mai amenințători în startul mecului, adoptând cu brio și rolul echipei care știe să dicteze ostilitățile.
Setați, parcă, pe „modul remiză”, o tactică care le-a mai adus moldovenilor puncte anul acesta, oaspeții au preferat să rămână timizi la cutie și să neutralizeze atacurile Argeșului. „Eternul” Ongenda, magul Botoșaniului, a încercat să înlăture monotonia de la distanță, dar execuțiile francezului au fost caraghioase.
După ce șutul lui Blagaic „mângâiase” bara, cea mai mare șansă a reprizei (33′) a venit fix înainte de pauză. „Vulturii” au mai zguduit o dată stâlpul porții lui Anestis, de data asta prin Bettaieb, iar moldovenii scăpau miraculos după una dintre cele mai străvezii prestații ale sezonului. Ce ne va rezerva partea a doua?
În primul rând, o altă oportunitate majoră pentru băieții lui Bogdan Andone (49′)! Până și vigilentul Anestis a fost luat prin surprindere de traiectoria neprevăzută pe care mingea lovită cu creștetul de Vadim Rață a luat-o, dar Botoșaniul a rămas abonată la șansă.
FC Argeș – FC Botoșani / Sursă foto: sportpictures.eu
Putea fi seara lui Mailat
Fără să renunțe neapărat la registrul plicticos afișat până atunci, moldovenii au fost la câțiva centimetri de deschiderea scorului în minutul 62, pe un contraatac care a năucit apărarea compactă a piteștenilor.
Mailat, angajat excelent într-o ipostază din care de obicei nu ratează, a împins mingea pe lângă Lazar, pentru ca Tofan, în disperare de cauză, să blocheze salvator când mingea se pregătea să treacă de linia porții. În sfârșit iese la rampă și Botoșaniul, după o oră profund neconcludentă.
Deși Argeșul începuse aventuros și repriza a doua, Bogdan Andone a ordonat treptat retragerea, anticipând că Botoșaniul va tinde să-și etaleze tot mai amenințător potența. Cu piteștenii trecuți pe pilot automat, defensiva lui Grozavu a răsuflat în sfârșit ușurată, jocul încâlcindu-se într-o luptă haotică și fără discernământ la jumătatea terenului.
Previzibil, tabela a „amorțit” în poziția inițială, un 0-0 care menține „focul” viu în ambele echipe.
Vortex polar: Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a actualizat datele privind evoluția probabilă a vortexului polar și cum ar putea influența vremea în România și Europa, înainte de Crăciun, scrie alba24.ro.
Meteorologii au anunțat deja, în prognoza pe patru săptămâni, răcirea vremii până în 15 decembrie. Din 16 decembrie se mai încălzește până la valori neobișnuite de 9-10 grade în majoritatea regiunilor și chiar 12-13 grade în vest.
Apoi temperaturile coboară treptat și va fi frig de Crăciun. Dacă în 24-25 decembrie vor mai fi între 4 și 8 grade, minimele vor fi preponderent negative. Iar din 26 decembrie, maximele scad la 1-3 grade în nord și la munte. Este posibil să ningă sau să fie perioade cu ploi în 25-27 decembrie.
Vortex polar
Datele meteorologilor, bazate pe cele ale European Center for Medium Weather Forecast (ECMWF), indică o slăbire rapidă a vortexului polar stratosferic până la mijlocul lunii decembrie 2025.
”La nivelul de 10 hPa, viteza vântului mediu ar putea scădea de la aproximativ 25–30 m/s (caracteristică unui vortex stabil sau ușor slăbit) până spre valori sub 15 m/s, ceea ce sugerează o perturbare stratosferică și un vortex slab, cu ondulații ale circulației vestice.
O astfel de perturbare a vortexului poate duce la alternanțe între perioade mai blânde și episoade reci, chiar geroase, în Europa, prin intruziuni repetate de aer polar”, anunță ANM.
Publicitate
Apoi, în următoarea săptămână se poate înregistra o stabilizare a vortexului, o creștere a vitezei medii spre valori care pot depăși 30 m/s.
”După data de 22 decembrie, 2025, probabilitatea este mare ca circulația să se mențină de la vest la est, valorile vitezei medii să nu coboare sub 20 m/s sau, în cazul unei creșteri, să nu depășească 40-45 m/s.
Având în vedere distribuția membrilor modelului ECMWF, un scenariu destul de posibil ar putea fi cel în care vortexul ar slăbi din nou, dar la valori ale vitezei mai mari decât la mijlocul lunii decembrie. Prin urmare, se conturează un posibil regim de alternanțe între intervale mai calde decât normal și episoade reci sau chiar geroase”, mai anunță ANM.
Cum influențează vortexul polar vremea în Europa și România
Meteorologii explică faptul că procesele dinamice și termodinamice din atmosferă sunt foarte complexe.
”O perturbație oricât de mică la orice nivel al atmosferei se propagă atât pe verticală cât și pe orizontală și determină modificări ale evoluției vremii, de la scară globală la scară locală, acestea nefiind identice peste tot. Dacă deasupra continentului american se produce un transport de aer rece, în compensare, deasupra Europei ar putea să ajungă un aer cald.
În plus, și intervalul după care se va resimți în fiecare regiune în parte influența acestor perturbații este de la câteva ore, până la câteva săptămâni sau chiar luni. Toate acestea depind de procesul și zona din atmosferă în care se produc.
În sezonul rece din fiecare emisferă, de interes major sunt condițiile stratosferice din zona polară. În această perioadă se formează vortexul polar stratosferic, cel mai bine definit în jurul nivelului de 10 hPa (aproximativ 30 km altitudine).
Vortexul polar stratosferic este o regiune extinsă de presiune scăzută și aer foarte rece, specifică fiecărei emisfere, și care se dezvoltă la altitudini mari în stratosferă. În această zonă, vânturile vestice puternice organizează o circulație ce menține aerul rece concentrat în apropierea polului.
Cum se pot produce episoade de vreme foarte rece
Atunci când vortexul este puternic, vânturile vestice intense păstrează aerul rece în zona arctică, reducând probabilitatea ca acesta să avanseze spre latitudinile temperate.
În astfel de situații, circulația atmosferică este, în general, mai stabilă, iar episoadele de vreme foarte rece tind să fie mai puțin frecvente. Sub influența undelor atmosferice de mare amplitudine generate în troposferă (unde Rossby), vortexul polar stratosferic poate slăbi, se poate deforma sau, în anumite situații, se poate fragmenta pentru scurt timp.
Aceste perturbări apar adesea în contextul unor încălziri stratosferice bruște, iar vânturile vestice se reduc semnificativ sau chiar se inversează.
Slăbirea sau deformarea vortexului are consecințe pentru vremea de la latitudini medii, deoarece favorizează coborârea aerului rece de origine arctică și poate conduce la valuri puternice de frig”, explică experții ANM.
Condiții meteo în perioada 13-19 decembrie
Din 8 decembrie s-a manifestat un fenomen atmosferic specific sezonului rece și anume inversiunea termică din straturile inferioare ale atmosferei, explică ANM.
”A fost observată o situație atipică, caracterizată prin temperaturi mai ridicate în zonele înalte de relief comparativ cu regiunile de câmpie unde s-au semnalat frecvent nori stratiformi, ceață și burniță, arată sursa citată.
Ce este inversiunea termică
Potrivit ANM, în condiții normale, temperatura aerului scade odată cu creșterea altitudinii.
”În timpul unei inversiuni termice se întâmplă exact opusul: aerul rece rămâne blocat la sol, iar deasupra lui se găsește un strat de aer mai cald, astfel încât temperatura crește cu înălțimea. Acest „capac” de aer cald inhibă mișcările verticale ale maselor de aer, în consecință, nu permite amestecarea acestora, astfel că ceața, particulele de poluanți și fumul rămân captive în stratul de aer din vecinătatea solului”, spun meteorologii.
România, sub influența unui anticiclon
În ultimele zile, România s-a aflat sub incidența unui anticiclon, respectiv o zonă de presiune atmosferică ridicată, caracterizată prin vânturi ce se rotesc în sensul acelor de ceasornic și care asigură mișcări descendente ale aerului.
Acest proces contribuie la încălzirea aerului în straturile superioare, ceea ce creează un strat cald deasupra, ingredientul-cheie pentru formarea și menținerea inversiunilor termice.
Mai mult decât atât, se indică prezența unui sistem anticiclonic extins peste mare parte a continentului, fiind observată o situație de blocaj atmosferic.
Acest sistem anticiclonic va persista, deși va avea variații minore, și chiar se va intensifica în zilele următoare, până în jurul datei de 19 decembrie.
De marți, 16 decembrie, arealul de inversiune termică va cuprinde mare parte a teritoriului.
România se va afla în regim anticiclonic până la finalul săptămânii viitoare. Vor fi ”condiții meteorologice caracterizate prin inversiune termică, umezeală relativă ridicată și circulație slabă a aerului, nefavorabile dispersiei poluanților atmosferici”, mai anunță ANM.
Festivalul de datini și obiceiuri ‘Am venit să colindăm florile dalbe’, eveniment organizat anual cu scopul de a prezenta publicului tradițiile de Crăciun și Anul Nou, se va desfășura, în weekend, la Muzeul Național al Satului ‘Dimitrie Gusti’.
Sâmbătă, începând cu ora 13:00, pe scena din Sala Victor Ion Popa vor fi prezenți colindătorii Grupului folcloric Perinița din Otopeni (Ilfov), Petronela Axintioaiei și Grupul de colindători Glasul satului Știrbey, Cristina Diaconescu, Ansamblul ‘Dor, lior dor’ al Școlii de Muzică Populară Românească din București (coordonator, Narcisa Baleanu), informează instituția muzeală.
De asemenea, va fi lansat volumul ‘De-un călin mălin’, folclor poetic din satul Călărașii Vechi, județul Călărași, o culegere realizată în teren între anii 1987 și 1991 de Vasile Marian Ghica, Tezaur Uman Viu.
Duminică, de la ora 12:00, pe platoul de la intrarea în clădirea Arhondaric (șos. Kiseleff nr. 28) va avea loc adunarea cetelor pentru parada obiceiurilor de Crăciun și Anul Nou. Vor fi prezenți colindători din toată țara: grupul de datini Cetinița din Focșani (Vrancea), grupul de datini Ceplenița din Iași, grupul de colindători Gorjeanca din Târgu Jiu, Gorj, Căiuții din Tudora, Ansamblul de datini și obiceiuri Tudoreanca al Căminului cultural Tudora, Botoșani, ansamblul de datini și obiceiuri Străjerii din Dolhești, Suceava, Ansamblul de obiceiuri Datina – Vălăret, Deleni, Vaslui.
În cele două zile ale evenimentului va avea loc și un târg al meșterilor populari cu obiecte realizate de aceștia.
Târgul va fi deschis între orele 9:00 și 17:00 iar accesul la eveniment se face pe baza biletului de intrare: adulți – 40 lei, seniori – 20 lei, elevi/studenți – 10 lei.
Publicitate
Vechi de secole, colindul reprezintă trăirile profunde ale popoarelor de pe aceste meleaguri, trecând testul timpului și mișcând sufletele celor care le ascultă. Colindele aduc speranță pentru anul care vine, perioada lor culminând cu Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos, prin care bucuria a intrat în lume. AGERPRES