Connect with us

Educație

Cine sunt copiii care abandonează școala și cum pot fi sprijiniți? Burse școlare, asigurarea transportului, renovarea caselor

Publicat

Publicitate
Cine sunt copiii care abandonează școala? Ce provocări au ei și familiile lor și cum îi poate sprijini școala? Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar și cum ajută practic un asistent social? Ioana Câtea, Coordonator SOS Serviciul de Asistență Comunitară Brașov, Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București, și sociologul Claudia Petrescu răspund la aceste întrebări într-un interviu pentru Edupedu.ro și oferă exemplul programului Meniul Zilei de Mâine, prin care copii care părăsiseră anterior sistemul de învățământ au revenit pe băncile școlii și își continuă studiile, scrie EDUPEDU.
  • 104 copii din familii vulnerabile, din comuna Vulcan, județul Brașov, aflați în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala, sunt sprijiniți de SOS Satele Copiilor prin programul Meniul Zilei de Mâine, dezvoltat de Sphera Franchise Group și brandurile din portofoliul său (KFC, Pizza Hut și Taco Bell).
  • Intervențiile sunt personalizate pentru fiecare familie și includ acordarea de burse școlare, suport pentru renovarea spațiilor de locuit, sprijinirea părinților în găsirea unor surse stabile de venit, asigurarea unei alimentații adecvate, acces la servicii medicale și consiliere psihologică
Parteneriatul școală-familie-asistenți sociali, cheia succesului în prevenirea abandonului școlar
Interviu cu sociologul Claudia Petrescu

Rep.: Avem o rată de părăsire timpurie (abandon școlar) foarte mare. Dincolo de cifre, cine sunt copiii care abandonează școala?

Claudia Petrescu: Conform mai multor studii recente, inclusiv cele realizate de UNICEF în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației și cercetări independente, de regulă, cei care abandonează școala sunt copiii din familii sau grupuri dezavantajate economic, copiii cu dizabilități, copiii din mediul rural și copiii romi. Trebuie precizat că, în cazul copiilor romi, nu etnia în sine este cauza abandonului, ci faptul că se află la intersecția mai multor dezavantaje – sărăcie, mediul familial, comunități marginale etc. 

La aceștia se pot adăuga și copiii din familii care se confruntă cu violență, abuzuri, cei cu părinți plecați în străinătate, cei care au diverse adicții.

Practic, se poate spune că cei care abandonează sunt copiii care nu au mijloace materiale pentru a frecventa școala și se simt excluși, dar și cei care nu au sprijin pentru a își face temele și a putea înțelege conținutul predate, cei care au probleme emoționale sau prezintă dizabilități psihice sau fizice.

Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România

Rep.: În ce context social, economic și educațional trăiesc ei și familiile lor?

Claudia Petrescu: Cei mai mulți dintre cei care abandonează școala sunt din familii aflate în sărăcie sau risc de excluziune socială. De obicei, contextul economic în care trăiesc acești copii și familiile lor este unul caracterizat de insuficiența veniturilor pentru cheltuielile de bază, de lipsa unor bunuri de folosință îndelungată (ex. mașină de spălat, frigider), de șomajul părinților și/sau de implicarea copiilor în realizarea diverselor munci în gospodărie sau îngrijirea altor membri ai familiei.

Publicitate

În același timp, o parte dintre ei vin din familii disfuncționale – familii caracterizate de violență domestică, lipsa unui părinte sau a ambilor etc. În multe cazuri, acești copii provin din contexte educaționale în care valorizarea educației este scăzută, în condițiile în care părinții au un nivel redus de studii, fapt ce face dificilă acordarea de sprijin în realizarea temelor și înțelegerea conținuturilor predate.

În același timp, contextul social în care trăiesc acești copii prezintă provocări legate de locuirea precară (ex. aglomerarea locativă, lipsa utilităților, lipsa spațiilor de studiu), de suportul redus din partea familiei, uneori chiar de violență familială, de accesul deficitar la servicii sociale de suport.

Rep.: Ce provocări au copiii și familiile lor care duc, într-un final, la abandon școlar?

Claudia Petrescu: Principalele provocări sunt legate de lipsa resurselor materiale de bază care să le permită achiziționarea celor necesare pentru participarea școlară, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, hrană.

Pentru cei aflați la distanțe mai mari de unitățile de învățământ (în special cei din mediul rural), o provocare majoră o reprezintă lipsa resurselor materiale pentru navetă sau plata chiriei la căminele liceelor.

Lipsa sprijinului pentru realizarea temelor și înțelegerea conținutului predat este o altă provocare majoră care face ca acești copii să obțină rezultate școlare slabe și, în timp, să se simtă marginalizați și să abandoneze școala.

Stima de sine scăzută rezultată din capacitatea redusă de a obține rezultate școlare foarte bune este un alt factor care duce la abandonul școlar.

Rep.: Cum poate școala ajuta copiii și familiile?

Claudia Petrescu: Ajutorul din partea școlii trebuie să vină pe mai multe direcții. Cel mai important ajutor este oferit prin cadrele didactice care aplică principiile educației incluzive și reușesc să atragă și să mențină copiii din familii/ grupuri vulnerabile în școală. Ei sunt unii dintre cei mai importanți actori în integrarea acestor copii în risc de abandon în colectivul clasei și în școală.

În al doilea rând este componenta de suport material care în parte este oferit prin bursele sociale și oferirea de vouchere pentru rechizite sau achiziționarea acestora, decontarea costurilor navetei.

Apoi sunt utile programele de tip „Școală după școală”, care să ofere suport pentru realizarea temelor și o masă.

O a patra direcție este legată de suportul emoțional și consilierea vocațională care se face prin consilierii școlari și psihologi, dar care trebuie dezvoltată prin reducerea numărului de copii de care acest personal trebuie să se ocupe. Pentru copiii cu dizabilități, școala poate ajuta prin oferirea de programe și personal de sprijin.

O direcție de acțiune trebuie să vizeze cooperarea mai bună cu familia, realizată și prin educație parentală sau sesiuni de consiliere.

Și mai este nevoie de o cooperare mai bună a școlii cu ceilalți actori locali care oferă servicii pentru copii – medicii de familie sau unitățile medicale, direcțiile de asistență socială și organizațiile neguvernamentale.

Rep.: Care sunt principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile la nivel național?

Claudia Petrescu: Principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile sunt legate pe de o parte de capacitatea redusă a cadrelor didactice de a aplica principiile educației incluzive și de a înțelege că educația nu este doar pentru elite și nu vizează obținerea de rezultate școlare bune, ci dobândirea de competențe, iar pe de altă parte de nivelul de educație redus și valorizarea scăzută a educației de către familiile vulnerabile care face să fie dificilă comunicarea cu ele.

Interviu cu Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București

Rep.:  Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Primele semne că un copil se află în risc de abandon școlar pot fi :

  • absențele școlare nemotivate în mod repetat,
  • note scăzute,
  • semne de oboseală cronică (adoarme în bancă),
  • victimă a bullyingului din partea colegilor sau anumitor adulţi din cadrul şcolar,
  • semne care indică stare de depresie,
  • deprivare severă de resurse de bază care să îi ajute să meargă cu drag şi încrezător la şcoală: rechizitele școlare, articole vestimentare potrivite vârstei şi sezonului, încălțăminte potrivită, accesul la mijloacele de transport către şcoală,
  • uneori chiar interesul scăzut al părinților pentru educația școlară a copiilor, fapt ce descurajează sau îngreunează traseul educaţional al acestora.

Rep.: Ce face, practic, un asistent social pentru un copil aflat în risc de abandon școlar sau care a abandonat școala, pentru părinții săi și pentru comunitate?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Atunci când observă semne care pot conduce la abandon şcolar, asistentul social evaluează situaţia într-un mod holistic și, în funcție de elementele identificate (context, istoric familial, factori cauzali, factori protectivi etc), stabilește un plan de intervenție. Intervenţia presupune o strânsă colaborare atât cu familia, cât şi cu şcoala sau cu alţi actori sociali din comunitate.

Dacă vorbim despre un copil care a abandonat școala și nu se poate înscrie la învățământul cu frecvență, asistentul social sprijină familia în procesul de înscriere a copilului în programul școlar A doua Șansă.

În cazul unui copil care este în abandon școlar, asistentul social oferă atât copilului, cât și adulților răspunzători de el consiliere privind importanța educației în viața copilului, organizează activități pentru creșterea motivației pentru învățare (cluburi de lectură, excursii tematice etc.), mediază relația dintre familie și școală, sprijină familia cu materiale necesare pentru reluarea studiilor (rechizite, îmbrăcăminte) și, în cazul în care există posibilitatea, se oferă burse școlare, prin care familia să poată asigura nevoile copilului legate de participarea școlară (rechizite şi materiale didactice, pachet pentru școală, transport etc).

Deoarece, pe lângă factorii din plan individual sau familial, în unele cazuri, o influență asupra participării școlare o are chiar mediul şcolar, asistentul social trebuie să urmărească şi aceste aspecte. Legătura dintre asistentul social şi cadrele didactice este una necesară şi extrem de benefică, astfel încât fiecărui copil să îi poată fi asigurat un cadru potrivit în sensul în care acesta să se simtă integrat, ascultat, înţeles şi sprijinit atunci când are nevoie.

Rep.: Cum construiți încrederea cu familiile care inițial sunt reticente la colaborare?

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: În activitatea unui asistent social, relația cu beneficiarul este unul dintre cele mai importante aspecte care poate asigura reușita unei intervenții. De aceea, în acest scop este acordat timp suficient, astfel încât familia să poată căpăta încredere în informațiile care vin dinspre asistentul social şi totodată în acesta, în calitate de specialist care poate oferi sprijin familiei.

Există situaţii în care la început familiile sunt mai reticente sau chiar se tem că asistentul social le va lua de fapt copiii. Şi, atunci, se întăreşte faptul că, prin serviciile noastre, dorim să îi sprijinim să îşi păstreze copiii alături şi să reuşească să îşi îmbunătăţească situaţia familială, să capete mai multe informaţii şi resurse astfel încât să îşi poată creşte şi îngriji copiii cât mai bine posibil.

În timp, observând că este tratată cu respect, empatie, cu răbdare, fără a fi blamată ori judecată pentru situaţia în care se află, dar totodată că se discută şi despre drepturi şi responsabilităţi, de ambele părţi, familia iniţial mai temătoare începe să capete încredere şi să colaboreze în direcţia de acţiune de comun acord stabilită.

Rep.: Ne puteți oferi câteva exemple despre cum poți vorbi cu un părinte? 

Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:

– Cunoaşteţi situația școlară a copilului?

– Mergeți la şcoală pentru a vorbi cu profesorii acestuia? Cât de des?

– Sunteți mulțumit de rezultatele școlare ale copilului dumneavoastră?

– Vă asigurați că acesta își face temele și învață pentru a doua zi?

– De ce ați avea nevoie în acest moment pentru ca situația familiei dumneavoastră să se îmbunătățească?

În discuțiile cu părinții, asistentul social folosește un limbaj adaptat nivelului de înțelegere al acestora. Chiar dacă asistentul social impune anumite limite, pentru a nu se depăși relația profesională, discursul acestuia este bazat pe empatie și respect față de beneficiar folosind fraze precum:

Care este părerea dumneavoastră cu privire la situația X ?

Dumneavoastră cum credeți că putem rezolva situația X ?

Interviu cu Ioana Câtea, Coordonator SOS Satele Copiilor, Serviciul de Asistență Comunitară Brașov

Rep.: Din experiența organizației, care sunt elementele cheie pentru un parteneriat de succes între școală și familie?

Ioana Câtea: Comunicarea constantă și deschisă: organizarea de întâlniri periodice între profesori, părinți și asistenți sociali pentru a discuta despre progresul elevilor (cu accent pe sensibilizarea cadrelor didactice cu privire la atitudinea acestora raportată la nevoile familiilor vulnerabile/aflate în dificultate).

Sprijin personalizat: Identificarea nevoilor specifice ale fiecărei familii și implicarea asistenților sociali pentru a facilita accesul la resurse (consiliere, sprijin financiar etc.).

Implicarea părinților în educație: Crearea unor activități interactive (workshop-uri, ateliere, ședințe tematice, consiliere socială) care să ajute atât părinții, cât și copiii să înțeleagă importanța educației, inclusiv monitorizarea atentă și constantă a situației educaționale.

Rep.: Cum ați adaptat programul la nevoile specifice ale comunității din Vulcan?

Ioana Câtea: Prin integrarea realităților economice și sociale. Având în vedere rata șomajului și migrația economică, programul include sprijin pentru familiile defavorizate prin burse educaționale sau ajutoare materiale pentru rechizite/materiale educaționale, auxiliare/echipare corespunzătoare cu îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate sezonului.

  • Facilitarea accesului la servicii de consiliere psihologică (prin contract de prestări servicii): Intervenții dedicate familiilor afectate de stres economic sau conflict pentru a asigura un mediu familial mai stabil.
  • Realizarea ședințelor de informare și consiliere socială privind importanța educației, a menținerii relațiilor de colaborare cu profesorii/școala.
  • Stimularea motivației școlare prin consiliere socială a copilului/tânărului prin organizarea de ateliere/cluburi de lectură.
Club de lectură – Elevi din Vulcan / Foto SOS Satele Copiilor România
  • Asigurarea resurselor necesare în vederea frecventării cursurilor școlare cu referire la achitarea contravalorii costului de transport (în situația tinerilor înscriși în cadrul programului remedial „A doua șansă”),
  • Facilitarea accesului la diferite oportunități de finanțare (meditații la diferite materii în funcție de nevoile identificate) pentru stimularea participării școlare și îmbunătățirea rezultatelor școlare.
  • Identificare și suport în accesarea serviciilor de tip „A doua șansă/frecvență redusă”, inclusiv în procesul de înscriere în sistemul de învățământ obligatoriu: grădiniță, școală primară și gimnazială, dar și în cel facultativ, după caz (ciclul liceal, unități de învățământ superior etc).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO Patriarhul Daniel – mesaj de sărbători: Să cultivăm credința, pacea și comuniunea

Publicat

Publicitate

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Daniel, a transmis, luni, un mesaj video cu ocazia Sărbătorilor Nașterii Domnului, Botezului Domnului și Anului Nou 2026, în care îndeamnă la cultivarea credinței, păcii și comuniunii.

‘Pentru a dărui oamenilor iertarea păcatelor și viața eternă cerească, Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Iisus Hristos, coboară din cer, se zămislește, prin lucrarea Duhului Sfânt, din Fecioara Maria și se naște ca Om-Prunc în Betleemul Iudeii, după cum au prezis, cu șapte sute de ani mai înainte, profeții Isaia (7, 14) și Miheia (5, 1). La nașterea Pruncului Iisus, o mulțime de îngeri din cer a cântat: ‘Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni, bunăvoire’ (Luca 2, 14). Prin urmare, sărbătoarea Nașterii Domnului Hristos sau Crăciunul este sărbătoarea preaslăvirii lui Dumnezeu, a păcii pe pământ și a bunăvoirii sau comuniunii între oameni’, transmite Patriarhul.

Întâistătătorul BOR subliniază că, ‘dacă întâmpinăm această sărbătoare cu credință, speranță și iubire darnică, ea ne aduce pace și bucurie în suflet, în familie, în parohie, în mănăstire, în fiecare comunitate sau instituție, în societate, în popor și în lumea întreagă’.

Cu prilejul sfintelor sărbători, Patriarhul urează ‘doriri de sănătate și fericire, pace și bucurie, dimpreună cu salutul tradițional: ‘La mulți ani’!’. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Ordonanța „trenuleț”, care va fi adoptată marți, clarifică ce s-a stabilit în ultimele întâlniri ale coaliției de guvernare

Publicat

Publicitate

Ordonanța ‘trenuleț’, care va fi adoptată marți, clarifică ceea ce s-a convenit la ultimele întâlniri ale coaliției de guvernare, stabilind, între altele, creșterea salariului minim și scăderea impozitului IMCA pe cifra de afaceri, a anunțat prim-ministrul Ilie Bolojan.

‘Măsurile care sunt propuse a fi adoptate mâine se iau an de an. Sunt anumite prevederi care au fost amânate de la un an la altul, din păcate trebuie să continuăm această amânare datorită situației în care suntem. De asemenea, această ordonanță clarifică ceea ce s-a stabilit în ultimele întâlniri: crește salariul minim de la jumătatea anului, scade impozitul IMCA pe cifra de afaceri, care era un impozit ce inhiba investițiile din România, reduce cu 10% fondurile alocate partidelor anul următor, reduce cu 10% sumele care sunt alocate pentru parlamentari’, a declarat șeful Executivului, luni seara, într-o emisiune la Antena 3.

El a adăugat că actul normativ ‘vine și cu niște măsuri care clarifică anumite aspecte din zona fiscală’.

‘Una din problemele noastre importante ține de încasarea taxei pe valoarea adăugată. Am constatat că avem o evaziune importantă într-o zonă care ține de combustibil, într-o zonă care ține de alcool și luăm niște măsuri pentru a nu mai permite acest lucru, analizând ce au făcut celelalte țări. Cu cât le luăm mai repede, cu atât efectele se vor vedea. Cam acestea sunt măsurile mai importante, în afară de amânarea anumitor indexări’, a explicat Ilie Bolojan.

Premierul a menționat că salariile în sectorul public și pensiile vor rămâne plafonate anul viitor.

‘Noi, așa cum știți, luăm decizia de a menține plafonate salariile în sectorul public și pensiile, anul viitor, pentru că nu mai aveam de unde să le indexăm’, a arătat Bolojan.

Publicitate

Potrivit acestuia, și companiile de stat vor fi impactate de măsurile pe care Guvernul se pregătește să le adopte, întrebat care este situația privind reforma acestor entități.

‘Și companiile de stat sunt impactate de aceste măsuri, adică creșterea cheltuielilor cu salarii este plafonată în cursul anului viitor. Acolo unde se fac profituri, acolo unde societățile vor demonstra că au spații de creștere de salarii, există posibilitatea unor excepții prin aprobare în ședința de guvern. De asemenea, fiecare companie de stat trebuie ca, până la sfârșitul primului trimestru, să vină cu un plan de a fi mai eficientă, în așa fel încât să existe următoarele trei trimestre pentru a verifica dacă face ceva. Până acum, de exemplu, veneau cu aceste planuri și cu bugetele în toamnă, în octombrie și în noiembrie, când practic nu mai puteai face nimic. Era o tehnică de a amâna aprobarea bugetelor. Acum stabilim aceste reguli, în așa fel încât să existe o monitorizare a îmbunătățirii performanțelor în companiile de stat. Este foarte important’, a subliniat Ilie Bolojan. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Cântărețul rock și blues Chris Rea a încetat din viaţă la vârsta de 74 de ani. A fost cunoscut pentru hituri precum „Road to Hell”, „Driving Home for Christmas”

Publicat

Publicitate

Chris Rea, cunoscut pentru hituri precum „Driving Home For Christmas” şi „The Road To Hell”, a încetat din viaţă la vârsta de 74 de ani, potrivit unui purtător de cuvânt al familiei.

Anunțând moartea lui Rea, un purtător de cuvânt al soției și celor doi copii ai acestuia a declarat:

„Cu profundă tristețe anunțăm decesul iubitul nostru Chris. A murit în pace, în spital, mai devreme astăzi, după o perioadă scurtă de suferință, înconjurat de familie.”

Cântărețul rock și blues Chris Rea a petrecut nenumărate ore pe drum, iar dragostea sa pentru mașini și condus a reprezentat inspirația pentru multe dintre piesele sale.

Cine a fost Chris Rea

A înregistrat 25 de albume solo, dintre care două au ajuns pe primul loc în topul albumelor din Marea Britanie. Vocea sa distinctă, aspră, și stilul său de chitară slide rămân în piese precum „Road to Hell”, „Auberge”, „On the Beach” și „Driving Home for Christmas”.

Publicitate

Christopher Anton Rea s-a născut în Middlesbrough, North Yorkshire, în 1951, dintr-un tată italian și o mamă irlandeză, fiind unul dintre cei șapte copii. Familia era cunoscută în zonă datorită fabricii și cafenelelor Camillo’s Ice Cream, deținute de tatăl său, Camillo Rea.

Chris a lucrat în cafenele în adolescență și și-a susținut examenul auto într-una dintre dubele de înghețată ale tatălui său.

Încă lucra pentru tatăl său când și-a cumpărat prima chitară, o Hofner V3 din 1961, la începutul vârstei de 20 de ani.

Citeste mai mult

Eveniment

Idei de cadouri de Crăciun pentru toate vârstele și bugetele. Ce daruri NU trebuie să oferi celor dragi

Publicat

Publicitate

Idei de cadouri de Crăciun pentru toate vârstele și bugetele: Cadourile de Crăciun sunt așteptate mai ales de cei mici, care, în dimineața de Crăciun, caută nerăbdători darurile lăsate de Moș Crăciun, recomandă alba24.ro.

De obicei, acestea sunt alese în funcție de dorințele trecute pe listă și de cât de cuminte a fost copilul de-a lungul anului.

Totuși, tradiția cadourilor de Crăciun nu se oprește la copii, deoarece Moș Crăciun aduce daruri tuturor, indiferent de vârstă.

Așadar, mai jos regăsiți idei de cadouri pentru fiecare categorie de vârstă sau pentru diferite persoane dragi din viața fiecăruia.

Idei de cadouri de Crăciun pentru copii

Cadouri pentru bebeluși

Pentru bebeluși, cadourile de Crăciun pot fi simple și practice, dar în același timp plăcute. Jucăriile sigure, adaptate vârstei, plușurile moi, cărțile cartonate sau hăinuțele călduroase sunt alegeri potrivite pentru această perioadă.

Publicitate

De asemenea, seturile de igienă pentru cei mici ori scutecele rămân cadouri utile pentru părinți. Chiar și mici decorațiuni tematice, personalizate sau nu, pot transforma primul Crăciun al copilului într-un moment special pentru întreaga familie.

Cadouri pentru copii până la 6 ani

Printre cadourile de Crăciun oferite copiilor sub 6 ani, pe lângă jucăriile clasice, sunt apreciate cele educative și interactive, precum seturile de sortat forme și culori, puzzle-urile simple sau jucăriile care încurajează mișcarea și imaginația încă de la vârste fragede.

Sunt potrivite și jucăriile care îi țin activi, cum ar fi mingile sau alte jocuri simple care îi ajută să își dezvolte coordonarea și creativitatea.

Cărțile cu povești ilustrate, cele cu clapete sau elemente interactive rămân o alegere inspirată, pentru că îi apropie de citit și le îmbogățesc vocabularul într-un mod natural.

De asemenea, seturile pentru desenat, pictat sau activități creative sunt des întâlnite pe listele de cadouri pentru această categorie de vârstă, fiind atât distractive, cât și utile pentru dezvoltarea lor.

Cadouri pentru copii: 6-12 ani

Pentru un elev în clasele mici, cadourile ideale sunt manuale ilustrative pentru limba română sau alte limbi străine, care să faciliteze învățarea alfabetului și dezvoltarea vocabularului.

Cărțile cu povești, ghicitori și poezii, culegerile de matematică, instrumentele de pictat sau plastilina sunt, de asemenea, potrivite.

Copiilor de 8-9 ani le puteți oferi enciclopedii, atlase, modele ale sistemului solar, seturi pentru experimente, truse medicale pentru joacă sau echipamente sportive.

Totuși, dacă bugetul permite, un microscop, telescop sau binoclu le poate stimula curiozitatea.

Pentru iubitorii de animale, un câine, o pisică, un hamster sau un pește într-un acvariu poate fi un cadou apreciat, deoarece îi va bucura și totodată îi va învăța ce înseamnă responsabilitatea.

De asemenea, seturile de construcție, cum ar fi Lego, kituri mecanice sau de robotică sunt cadouri apreciate.

Totodată, instrumentele muzicale mici, accesoriile pentru hobby-uri, cum ar fi microfonul sau chitara pentru începători și jocuri de dexteritate precum kendama sunt cadouri potrivite.

Idei de cadouri pentru adolescenți

Pentru adolescenți, cadourile de Crăciun pot fi atât utile, cât și distractive. Astfel, gadgeturile sunt mereu apreciate, cum ar fi căști, boxe portabile, smartwatch-uri sau accesorii pentru telefon.

Tabletele sau laptopurile sunt, de asemenea, o alegere bună pentru școală, dar și pentru jocuri sau vizionat filme în timpul liber.

Adolescenții pasionați de modă și de trendurile din 2025 se vor bucura de articole de îmbrăcăminte sau încățăminte, cât și de accesoriile în vogă pe Tik Tok.

Pe lista cadourilor pentru adolescenți se numără și cărțile, jurnalele și agendele, la fel ca produsele de îngrijire personală, parfumurile sau seturile de make-up pentru domnișoare.

Cu siguranță orice adolescent sare în sus de bucurie dacă găsește sub brad bilete la concertul artistului preferat.

Idei de cadouri pentru părinți

Când vine vorba de cadourile pentru părinți, aici poți alege lucruri care să le aducă confort, relaxare și amintiri frumoase. Un set de arome de ceai sau cafea deosebite, însoțit de o cană elegantă, poate fi un cadou plăcut pentru diminețile de iarnă.

Produsele pentru îngrijire sau parfumurile de calitate sunt și ele opțiuni care sunt de obicei apreciate.

Pentru momente de relaxare acasă, o pătură moale, lumânări parfumate sau un suport pentru ceai și carte pot crea un ambient plăcut.

De asemenea, dacă părinții sunt pasionați de muzică, un pick-up sau câteva discuri de vinil pot fi cadoul ideal, care combină nostalgia și distracția.

Dacă vrei ceva mai personal, o fotografie de familie înrămată sau un album cu amintiri este un cadou cu valoare sentimentală.

Experiențele împreună sunt, de asemenea, o idee bună. Așadar, bilete la un concert, o cină într-un loc special sau un voucher pentru o zi la spa pot fi considerate cadouri perfecte și pot fi foarte apreciate.

Cadouri pentru bunici

Atunci când alegi cadouri de Crăciun pentru bunici, poți merge dincolo de obiectele obișnuite și poți combina utilul cu sentimentalul.

Cadourile care amintesc de familie sunt întotdeauna bine primite, de exemplu un album foto cu momente speciale sau o ramă digitală în care să adaugi fotografii cu nepoții.

De asemenea, lucrurile care aduc confort sunt foarte apreciate: un halat călduros, papuci de casă, produse pentru îngrijire sau seturi de baie pot face iarna mai plăcută.

Pentru bunicii pasionați de grădinărit sau activități în aer liber, unelte noi sau accesorii pentru hobby-urile lor pot fi cadouri inspirate și practice.

Cadouri pentru el/ea

Idei de cadouri de Crăciun pentru el

Bărbații au multe hobby-uri care pot inspira alegerea cadoului de Crăciun. Dacă este fan al fotbalului, o minge semnată sau un tricou personalizat cu numele său pe echipamentul jucătorului preferat îl va impresiona.

De asemenea, pentru pasionații de gadgeturi, ceasurile smart, bateriile portabile sau căștile sunt cadouri potrivite. Accesoriile din piele, cum ar fi portofelele sau borsetele, sunt utile și elegante, dar și hainele sunt întotdeauna bine primite.

Totodată, pentru pasionații de mașini, un tester auto portabil o să fie mai mult decât cadoul perfect.

Idei de cadouri de Crăciun pentru ea

Cadourile de Crăciun pentru femeia iubită pot include articole vestimentare, încălțăminte, bijuterii sau produse de make-up. De asemenea, produsele de îngrijire personală sunt mereu binevenite pentru orice doamnă.

Alte opțiuni practice și apreciate sunt parfumurile, gențile sau accesorii precum eșarfe și portofele, care pot fi atât utile, cât și elegante.

Idei de cadouri fără buget mare

De asemenea, nu este nevoie să cheltuiești mulți bani pentru cadouri de Crăciun care să aducă bucurie celor dragi.

Pentru cei care iubesc lectura, un semn de carte frumos, un carnet pentru notițe sau o lumânare cu aromă plăcută sunt cadouri simple și utile. Plicurile cu ceai, suporturile pentru cărți sau căni sunt și ele idei apreciate.

Adolescenții și copiii se vor bucura de mici atenții care îi fac să zâmbească, cum ar fi șosete amuzante, agende creative, stickere sau puzzle-uri. Accesoriile pentru telefon sau mini-lămpile pentru birou sunt și ele cadouri practice, la îndemână și care nu fac „gaură în portofel”.

Prietenii și colegii pot fi surprinși cu căni haioase, ciocolată mai specială, jocuri mici de birou sau plante în ghiveci. Chiar și un pachet mic, cu dulciuri și un obiect simpatic, poate fi o atenție care să aducă bucurie.

Idei de cadouri de Crăciun pentru cei care „au de toate”

Pentru cei care „au de toate”, cadourile de Crăciun pot fi o provocare, dar există multe idei care să surprindă și să aducă bucurie. În loc de obiecte obișnuite, poți opta pentru experiențe: bilete la concert, teatru, escape room sau ateliere creative de gătit, pictură sau muzică.

Produsele gourmet, cum ar fi ciocolată artizanală, ceaiuri și cafele speciale sau coșuri cu delicatese, sunt cadouri utile și de nerefuzat.

Pentru distracție, kiturile DIY sau puzzle-urile complexe sunt o opțiune bună. Chiar și cadourile amuzante, precum obiecte cu mesaje haioase sau gadgeturi neobișnuite, pot aduce zâmbete și voie bună.

Ce cadouri NU se oferă de Crăciun

Atunci când alegi cadouri de Crăciun, nu este vorba doar despre ce să oferi, ci și despre ce trebuie să eviți. Unele daruri pot fi nepotrivite sau pot stârni disconfort, mai ales dacă nu cunoști bine gusturile și limitele destinatarului.

De exemplu, obiectele ascuțite, cum ar fi cuțitele sau foarfecele, sunt considerate de multe culturi simboluri care pot „tăia” relațiile, iar portofelele sau gențile oferite goale pot fi văzute ca un semn de lipsă de prosperitate.

Evident, nu în toate cazurile, dacă persoana respectivă chiar își dorește aceste lucruri este perfect normal să le oferi.

Totuși, produsele de curățenie sau unelte pentru casă, chiar dacă sunt utile, nu transmit spiritul sărbătorii și pot părea mai degrabă o obligație decât un cadou.

De asemenea, cadourile cu conținut sexual explicit, cum ar fi cele din sex shop, sunt nepotrivite pentru cadourile de Crăciun, mai ales pentru familie sau colegi.

Ele pot crea jenă sau incomoditate, așa că ar trebui oferite doar în contexte intime, unde știi sigur că vor fi primite cu umor.

Alte cadouri sensibile includ obiecte care ar putea fi interpretate ca critici, cum ar fi produse de slăbit foarte explicite sau articole de înfrumusețare cu mesaje negative.

Pe lângă acestea, este bine să eviți cadourile care nu se potrivesc cu vârsta, gusturile sau hobby-urile destinatarului, dar și reîmpachetarea neglijentă a unui cadou primit anterior.

În general, accentul ar trebui pus pe atenție, context și personalizare, astfel încât darul să aducă bucurie și să fie potrivit sărbătorilor de iarnă, chiar dacă au costat puțin. Cel mai mult contează gestul de a oferi un cadou și faptul că te-ai gândit la persoana respectivă.

Cadourile scumpe oferite copiilor trebuie atribuite părinților, nu lui Moș Crăciun

În contextul sutelor de videoclipuri virale în mediul online, unde copiii au primit ultimul model de iPhone de la Moș Nicolae, iar alții au primit dulciuri sau fructe, ar fi cazul ca acele cadouri mai extravagante să le fie atribuite părinților, nu lui Moș Crăciun, pentru a evita ca restul copiilor de la școală să se simtă stânjeniți că nu au primit aceeași atenție din partea Moșului.

Așadar, în cazul cadourilor scumpe, cum ar fi telefoane de ultimă generație sau alte gadgeturi performante, ar fi de preferat ca părinții să menționeze că acelea sunt cadouri din partea lor, nu din partea lui Moș Crăciun.

Astfel, copiii care nu au primit la fel de multe daruri sau la prețuri atât de ridicate nu se vor simți excluși sau defavorizați de Moșul.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending