În 2024, admiterea la Academia de Poliție este deschisă pentru tinerii interesați de o carieră în domeniul Poliției, inspectoratelor pentru situații de urgență sau Jandarmerie. Începând cu această vară, aceștia pot să își depună dosarele de înscriere la facultățile academiei. Pentru unii dintre aplicanți, există posibilitatea de a fi acceptați fără a susține un examen, în condițiile stabilite de instituție, relatează alba24.ro. La procesul de admitere pot participa candidați cu vârsta minimă de 18 ani, cetățenie română și posesori ai diplomei de bacalaureat sau a unei echivalente recunoscute.
Înscrierea se face la o singură specializare/program de studii universitare de licență din cadrul unei singure facultăți.
Admitere Academia de Poliție 2024. Cine se poate înscrie fără să susțină examen
Se pot înscrie, fără susținerea probelor scrise de evaluare a cunoștințelor, pe locurile finanţate de la bugetul de stat
candidaţii care, în perioada studiilor liceale au obţinut distincţii (premiile I, II, III, menţiune) la olimpiadele şcolare naționale / internaționale recunoscute de Ministerul Educaţiei
la disciplinele din cadrul probelor de evaluare a cunoștințelor pentru facultățile la care se înscriu
copiii polițiștilor/personalului militar rănit sau decedat într-un accident de muncă ori decedat ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații
copiii militarilor invalizi și a civililor invalizi care, potrivit legii, au participat la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului Statului Român
Condiția este:
să fie fost declaraţi „apt” și „promovat” (au îndeplinit baremul minimal de promovare), la proba eliminatorie de evaluare a performanței fizice și la examinarea medicală
să îndeplinească celelalte condiţii legale şi criterii specifice pentru admiterea în instituţiile de învăţământ ale MAI
Admitere Academia de Poliție 2024. Facultăți
Concursul de admitere se organizează pe facultăţi:
Publicitate
Facultatea de Poliţie:
domeniul de licenţă ,,Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică”, specializarea „Ordine şi siguranţă publică”, cu durata de 3 ani (180 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă
specialitatea „Poliție”
specialitatea „Poliție de Frontieră”
specialitatea „Jandarmi”
domeniul de licenţă ,,Drept”, specializarea „Drept”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ la distanţă
Facultatea de Pompieri
domeniul de licenţă ,,Ingineria instalaţiilor”, specializarea „Instalaţii pentru construcţii-Pompieri”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă
Admitere Academia de Poliție 2024. Etape concurs admitere
I: proba eliminatorie de evaluare a perfomanței fizice
II: proba de evaluare a cunoștințelor
III: examinarea medicală
Admitere Academia de Poliție 2024. Proba sportivă – Poliție/Jandarmi
Proba de evaluare a perfomanței fizice este eliminatorie, la fel ca și cea psihologică/medicală.
În vederea susținerii probei, candidații vor avea asupra lor cartea de identitate/ pașaportul și echipamentul sportiv necesar.
Aprecierea candidaților la proba de evaluare a performanței fizice se face prin acordarea calificativului ,,promovat” și notare de la 5,00 la 10,00, respectiv prin acordarea calificativului ”nepromovat”.
Pe tot parcursul desfăşurării probei de evaluare a performanței fizice în locațiile sportive unde au loc verificările sunt prezente: un echipaj medical dedicat și o ambulanță cu șofer.
Rezultate vor fi publicate zilnic, după finalizarea probelor / sesiunilor planificate.
Indiferent de cauze/motive, pe timpul și după susținerea probei
nu se admit reexaminări sau repetări ale parcurgerii traseului practic-aplicativ sau ale obstacolelor din componența acestuia.
Abandonul, neîndeplinirea baremului sau ieșirea de pe traseul marcat duce la oprirea și eliminarea candidatului din concurs, respectiv declararea acestuia „nepromovat“.
Trecerea de la alergare la mers a candidaților nu se consideră abandon.
Parcurgerea traseului practic-aplicativ se face în mod individual. Pe timpul parcurgerii probei în traseu se află un singur candidat.
Cronometrarea se va realiza cu un cronometru al cărui afișaj să fie vizibil de către candidat și martori pe tot parcursul probei.
Admitere Academia de Poliție 2024. Proba sportivă – Poliție/Jandarmi
Obstacole (probe) din traseu
1 Săritura în lungime de pe loc
2 Trecerea prin pas sărit peste saltea
3 Două rostogoliri succesive înainte, peste cap, pe saltea
4 Deplasarea în echilibru pe banca de gimnastică, dispusă în L, cu transport de greutăți
5 Deplasare între șicane – 10 m
6 Săritura în sprijin depărtat peste capra de gimnastică – 1,30 m înălțime
7 Trecerea pe sub un obstacol marcat – tub rigid cu diametrul de 0.70 m, lungime 6 m, acoperit și închis cu material textil opac la intrare și ieșire
8 Escaladarea unei lăzi de gimnastică – lățime 0,40 m, înălțime/lungime 1,60 m
9 Transportul unui manechin prin târâre – distanța de parcurs 2×5 m, înălțimea manechinului 1,60 m, lățimea umerilor manechinului 0,60 m, greutatea manechinului 60 kg
10 Aruncarea mingii de handbal de pe loc la țintă – țintă de 1×1 m, dispusă la 1 m de sol și distanță de 10 m față de linia de aruncare
11 Detentă pe vertical – minge de tenis de câmp suspendată la 2,65 m de sol
12 Navetă 12 repetări x 20 de metri cu transport de jaloane
Corespondența timpi/notă
Pentru timpii finali realizaţi de candidaţii la concursul de admitere se acordă note conform tabelului de transformare a timpului final în notă.
Timp final/notă
sub 2 min 20 sec – nota 10
2’21”-2’22”: nota 9,80
2’23” – 2’24”: nota 9,60
2’25”-2’26”: nota 9,40
2’27”-2’28”: nota 9,20
2’29”-2’30”: nota 9,00
2’31”-2’32”: nota 8,80
2’33”-2’34”: nota 8,60
2’35”-2’36”: nota 8,40
2’37”-2’38”: nota 8,20
2’39”-2’40”: nota 8,00
2’41”-2’42”: nota 7,80
2’43”-2’44”: nota 7,60
2’45”-2’46”: nota 7,40
2’47”-2’48”: nota 7,20
2’49”-2’50”: nota 7,00
2’51”-2’52”: nota 6,80
2’53”-2’54”: nota 6,60
2’55”-2’56”: nota 6,40
2’57”-2’58’: nota 6,20
2’59’-3’00”: nota 6,00
3’01”-3’02”: nota 5,80
3’03”-3’04”: nota 5,60
3’05”-3’06”: nota 5,40
3’07”-3’08”: nota 5,20
3’09”-3’10”: nota 5,00
≥ 3’11”: nepromovat
Pentru candidatul declarat «nepromovat», procedura de selecţie încetează.
Admitere Academia de Poliție 2024. Proba sportivă – Pompieri
Evaluarea performanţei fizice a candidaţilor constă în
parcurgerea în întregime a traseului practic-aplicativ şi a elementelor care îl compun
prin abordarea obligatorie a tuturor obstacolelor, în ordinea stabilită
Candidatul poate fi penalizat cu 3 (trei) secunde/obstacol
Proba se execută în ţinută sportivă decentă (pantofi de sport, tricou, pantaloni scurţi sau trening).
Este declarat „promovat” candidatul care îndeplineşte baremul minim de 2’15”.
Pe timpul şi după susţinerea probei, indiferent de cauze/motive, nu se admit reexaminări sau repetări.
Abandonul, accidentarea sau neîndeplinirea baremului minim duce la eliminarea candidatului din concurs şi declararea acestuia „nepromovat”. Trecerea de la alergare la mers a candidaţilor nu se consideră abandon.
Pe timpul desfăşurării probei, supravegherea medicală în vederea acordării primului ajutor în caz de nevoie este obligatorie şi se asigură gratuit.
Rezultatele obţinute se aduc la cunoştinţa candidaţilor, la finalul probei, pe bază de semnătură.
Fiecare candidat parcurge traseul practic-aplicativ în prezenţa a cel puţin doi martori din rândul candidaţilor
Proba sportivă – Pompieri. Traseul
Traseul practic-aplicativ conţine un număr de 9 obstacole, având culoarul cu lăţimea de 2 metri.
În situaţia în care, pe timpul executării probei, candidatul aduce modificări elementelor de delimitare ale culoarelor ce urmează a fi parcurse, acesta este eliminat din concurs şi declarat „nepromovat”.
Tabelul de transformare a timpului final în notă – Pompieri
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
DICȚIONAR SPECIAL
PREDICA PĂSĂRILOR: Aparţine lui Francesco d`Assisi şi a fost găsită de Constantin Ţoiu pe o uşă interioară a bisericii Saint Germain des Pres. A fost publicată în „România literară” nr. 50 din 2003: „Surori ale mele, păsări. Dumnezeu vă susţine fără ca voi să semănaţi şi să seceraţi. El vă dă izvoare şi gârle ca să beţi din ele când sunteţi însetate, coline şi munţi ca să vă găsiţi adăpost, în ele arbori, înalţi ca să vă faceţi acolo cuiburile.; şi fiindcă nu ştiţi nici să coaseţi, nici să toarceţi, tot EL vă procură veşmintele trebuincioase atât vouă cât şi odraslelor voastre. Creatorul v-o fi iubind pe voi mult de tot, dacă vă face atâtea favoruri. Astfel, dragele mele surori, nu fiţi ingrate, ci sărbătoriţi neîncetat, aduceţi laude celui ce vă copleşeşte cu atâtea faceri de bine…”.Constantin Ţoiu adaugă: „Unul din cele mai simple, mai sincere, mai frumoase texte citite de mine în viaţa mea”.
TELEFONUL VÂNTULUI: Explicaţia am întâlnit-o în „România literară” nr. 16 din 2021: „În nord-estul Japoniei, în zona regiunii Iwate, a fost instalată în urmă cu câţiva ani o cabină telefonică în curtea unei case. Amplasată undeva la poalele Muntelui Kujira-yama (Mintele Balenei, în traducere), cabina telefonică este în imediata apropiere a oraşului Otsuchi – localitatea fiind una dintre cele mai grav lovite de tsumami-ul din 11 martie 2011 (cu un bilanţ infiorător cel puţin 15800 de morţi şi peste 3900 de dispăruţi). În interiorul cabinei telefonice mai înainte menţionate se găseşte un telefon vechi, negru – care însă nu este conectat la nicio linie telefonică şi care poartă în văzduh glasurile celor care vin să vorbească la acest aparat. Cu o faimă mondială – i se spune „TELEFONUL VÂNTULUI”. Anual, multe mii de persoane vin în pelerinaj în acest loc”. Mai nou, această cabină telefonică şi telefonul care tronează în centrul acesteia, au devenit subiecte de roman şi film.”
Publicitate
SOCIETATEA CA O FRACŢIE: ormularea aparţine doctorului în psihiatrie Aurel Romilă şi a fost enunţată în 2014 într-un interviu acordat revistei „Formula As”. Petre Guran îl reia într-un eseu al său din „Dilema veche” nr. 888 din 2021: „Dacă socoţi societatea ca o fracţie, atunci o să observi la mijloc un strat subţire, care e al oamenilor normali. Crucea normalilor e că sunt foarte puţini, au devenit o minoritate fragilă, din care se tot desprind în sus şi în jos. Cei de sub acest strat, de dedesubt, sunt depresivii. Aproape o treime din populaţie suferă într-o formă sau alta de depresie. Însă nu pentru ei mă îngrijorez eu, ci pentru cei de deasupra stratului fin al normalităţii, pentru psihopaţi, care au ocupat toate posturile cheie în ţară.”
JOCUL RADU JORGENSEN: Scriitorul şi matematicianul român Radu Jorgensen, acum conferenţiar universitar în domeniul matematicii în SUA, acordă un interviu lui Cristian Pătrăşconiu, publicat în „Orizont” nr. 4 din 2021. La un moment dat Cristian Pătrăşconiu îl întreabă: „Mai cad statui?”. Răspunde Radu Jorgensen: „Ştii cum e… dacă scoatem FULGUL din prima strofă a lui Coşbuc, ai acolo răspunsul perfect: „A-nceput de ieri să cadă / Câte-un FULG, acum a stat, / Norii s-au mai răzbunat / Spre apus, dar stau grămadă / Peste sat.”
Eu am scos cuvîntul FULG şi am pus pe rând MINISTRU, PRIM-MINISTRU, POLITICIAN, ŞEF etc., intrând în „Jocul Radu Jorgensen”. E un joc cu o trimitere reală şi amuzantă.
OBLOMOVISMUL: Proiecţia lui în prezent aparţine lui Iacob Florea. El a fost generat de anul pandemiei care a alienat lumea. L-am întâlnit în „România literară” nr. 30 din 2021, într-o descriere făcută de Horia Gârbea în urma lecturii studiului/eseului autorului amintit: „Un halat pentru un secol. Oblomovism în răspăr” (Editura „Tracus Arte”, Bucureşti, 2021). Oblomovismul, ca şi bovarismul sau quijotismul, a devenit, prin eseul lui Iacob Florea, un substantiv comun. Sistematizează Horia Gârbea: 1. „Personajul este unul din secolul XIX, Ilia Ilici Oblomov, când a fost creat de părintele său literar I. A. Goncearov”; 2. „Oblomov, spre deosebire de alte personaje ilustre ale activităţii şi întreprinderilor, precum Jean Valjean, Rastignac, Vitoria Lipan, Scarlett O’Hara, nu este măreţ prin ceea ce face, ba dimpotrivă. El e faimos prin ceea ce nu face”; 3. „Fraza cheie a eseului lui Iacob Florea este scrisă şi pe copertă: „Oblomovismul meu înseamnă capacitatea omului de a întoarce spatele lumii şi de a se salva ca om”; 4. „Oblomov este un precursor emblematic al „lumii noi”; 5. „Un personaj la fel de important ca Oblomov însuţi şi pe care îl regăsim în titlul eseului este halatul lui Oblomov. Halatul oriental, vast, uzat este simbolul oblomovismului”.
ROMANUL COMPOZIT: Reprezintă o nouă tipologie de roman, una foarte recentă, propusă de Adrian Lesenciuc încă din 2019. Ideea i-a fost pusă în faţă/propusă lui Nicolae Manolescu pentru a o lua în considerare în completarea tipologiei romaneşti. Explică Adrian Lesenciuc în „România literară” nr. 30 din 2021: „…romanul compozit pleacă de la numele ordinului omonim al arhitecturii clasice. Este tipul de roman actual în care volutele ionicului sunt combinate cu referinţele livreşti, exotismul şi ironia romanului corintic. Ultimii ani au oferit exemplele potrivite pentru umplerea cu conţinut semnificat a alveolei conceptului de „roman compozit”. Pentru înţelegere, Adrian Lesenciuc ne recomandă romanul Mariei Stepanova, „În amintirea memoriei”.
GRANDFATHER PARADOX: În traducere înseamnă „paradoxul bunicului”. L-am întâlnit explicat de Constantina Raveca Buleu în eseul „Călătoria în trecut”, publicat în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 8 din 2021. Explică autoarea: „Potrivit acestuia, un călător în trecut care îşi „ucide” bunicul biologic înainte de conceperea unuia dintre părinţii săi face imposibilă propria sa existenţă”.
În anul școlar 2025–2026, directorii unităților de învățământ, precum și inspectorii școlari generali și adjuncți, vor avea obligația de a susține minimum 10 ore de activitate didactică pe săptămână. Totodată, aceștia nu vor putea desfășura activități didactice suplimentare remunerate prin plata cu ora sau cumul de funcții.
Prevederile se regăsesc în legea asumată de Guvernul Bolojan, potrivit edupedu.ro.
În proiectul inițial, degrevarea de normă pentru directorii de școli era cu până la 30% (14 ore predare), însă, prin amendament, s-a ajuns la până la 50%.
Prevederile se vor aplica doar în anul școlar 2025-2026, după norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Obligații de predare pentru directori de școli, inspectori școlari generali/generali adjuncți
pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare
nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul
prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.
Personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență:
cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare.
Programul educațional FLEX (Future Leaders Exchange), una dintre cele mai apreciate oportunități internaționale pentru liceenii români, a fost suspendat temporar, potrivit unui anunț oficial publicat de American Councils România.
Decizia vine pe fondul „constrângerilor de resurse”, motiv invocat în mesajul transmis pe rețelele sociale, fără alte detalii suplimentare. Astfel, în anul 2025 nu va exista nicio sesiune de recrutare pentru bursele aferente anului școlar 2026–2027.
FLEX este un program de burse finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii, care oferea elevilor de liceu din România șansa de a studia timp de un an într-un liceu american și de a locui într-o familie gazdă din SUA. La finalul anului școlar, perioada era echivalată în România, permițând elevilor să își continue studiile fără pierderi academice.
Programul s-a desfășurat în România de peste un deceniu, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, fiind recunoscut pentru contribuția sa la dezvoltarea personală, educațională și interculturală a tinerilor bursieri.
În acești ani, sute de liceeni români din toate colțurile țării au beneficiat de această experiență unică, fiind repartizați în licee din state precum Washington, Texas, Colorado, California, Hawaii, Iowa și Florida. Experiențele lor au fost adesea descrise ca transformatoare, atât la nivel academic, cât și uman.
Suspendarea programului reprezintă o pierdere resimțită nu doar de elevii care visau la această șansă, ci și de comunitățile școlare și educaționale care au sprijinit constant participarea la FLEX.
Publicitate
Pentru moment, nu a fost comunicată o dată estimativă pentru reluarea programului în România.
VIDEO: Copilăria, în curtea Bisericii: „Școala de vară” din Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul” aduce din nou bucurie, rugăciune și învățătură în sufletele a peste 200 de copii
Miercuri dimineață, curtea Bisericii „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani a devenit neîncăpătoare. Zeci de glasuri vesele, zâmbete largi și ochi curioși au umplut spațiul cu o energie aparte, marcând începutul unei noi ediții a proiectului educațional „Școala de vară” – un program care, din 2011, aduce lumină, învățătură și iubire de Dumnezeu în vacanțele copiilor botoșăneni.
Tema din acest an, „Micii mărturisitori ai dreptei credințe”, reflectă direcția duhovnicească și educativă a unei inițiative care a crescut an de an, ajungând să fie una dintre cele mai așteptate activități de vară pentru cei mici. Dacă în urmă cu 15 ani, doar 10 copii pășeau timid în pridvorul bisericii, ediția din acest an a atras peste 200 de participanți, organizatorii fiind nevoiți să închidă înscrierile la doar o săptămână de la lansarea apelului.
În perioada 9 iulie – 14 august, Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani organizează programul educațional „Școala de vară 2025”. Aproximativ 200 de copii, cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani, vor participa la activități variate, desfășurate într-un mediu sigur și stimulativ.
Proiectul face parte din inițiativa „Micii mărturisitori ai dreptei credințe” și propune o alternativă constructivă pentru vacanța mare, venind în sprijinul familiilor care nu au posibilitatea de a oferi copiilor alte experiențe estivale.
Fiecare zi aduce noi descoperiri, de la lecții de dezvoltare personală, limbi străine și artă, la jocuri interactive, muzică, ateliere de cusut, sport și cateheză.
Deschiderea oficială a avut loc cu o slujbă de rugăciune, oficiată de părintele protopop Petru Fercal, sufletul acestui proiect, alături de părinți, copii și cadrele didactice implicate. A urmat un moment emoționant, în care prof. Olguța Șchiopu, inspector școlar pentru învățământul primar, le-a vorbit copiilor despre importanța bucuriei și cunoașterii, îndemnându-i să își arate recunoștința față de dascălii care, în mod voluntar, le oferă timpul și experiența lor.
Publicitate
„Fiecare copil care pășește aici simte că aparține unei familii mari, unite prin credință și dragoste. Este un loc în care educația se împletește cu rugăciunea, iar vacanța capătă sens”, a transmis părintele Petru Fercal.
În total, peste 60 de cadre didactice și 100 de elevi voluntari din liceele botoșănene susțin logistica și dinamica proiectului. Pentru liceeni, implicarea în acest program este o provocare reală, ei creează jocuri adaptate celor mai mici participanți, învață despre responsabilitate și înțeleg importanța voluntariatului în formarea personală.
Proiectul face parte din inițiativa „Micii mărturisitori ai dreptei credințe”, fiind gândit ca o alternativă constructivă pentru vacanța mare, mai ales pentru familiile care nu au posibilitatea de a oferi copiilor alte experiențe estivale. Participarea este gratuită, iar înscrierile s-au făcut exclusiv la biserică, între 22 și 30 iunie, pentru cele cinci grupe disponibile (fiecare cu maxim 35 de locuri).
Coordonarea ediției din acest an este asigurată de părintele protopop Petru Fercal, prof. Olguța Șchiopu (Inspectoratul Școlar Județean) și Elena Șoptea, reprezentant al Parohiei „Sfântul Ioan Botezătorul”.
În spatele acestui efort comunitar stau și parteneri instituționali importanți: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga”, Poliția Locală, Muzeul Județean, Centrul Militar Județean, Spitalul de Pneumoftiziologie și, bineînțeles, Protopopiatul Botoșani.
Activitățile vor avea loc în curtea bisericii, în sălile Așezământului social-filantropic, dar și în biserică, acolo unde copiii învață că în liniștea sfântă a locului pot găsi nu doar răspunsuri, ci și pace.
„Doamne ajută!” nu este doar un salut aici, ci începutul fiecărei activități, al fiecărei întâlniri. Este semnul că, în mijlocul vacanței, există un loc unde copilăria este sărbătorită cu credință, cunoaștere și iubire.