Legislația de organizare și funcționare a centrelor de permanență medicală a fost modificată printr-o ordonanță aprobată miercuri de Guvern, relatează alba24.ro.
Prin Ordonanța Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se reglementează:
modul de stabilire a zonelor în care se înființează centrele de permanență, respectiv aprobarea criteriilor prin notă de aprobare semnată de ministrul sănătăţii
echipe medicale de minim 5 medici, în rural, în cazurile în care nu se pot constitui echipele formate de minim 7 medici si 7 asistenți medicali
desfășurarea activității centrelor de permanență doar în sedii fixe
crearea cadrului legal şi pentru înființarea și desfiinţarea centrelor de permananţă
stabilirea sancțiunilor în cazul constatării abaterilor de la normele de funcționare
eliminarea prevederilor legate de centrele mobile și reorganizarea acestora în centre de permanență fixe
realizarea activităților de vaccinare împotriva COVID 19 în cadrul centrelor de permanență
Acordul consiliilor locale nu mai este necesar
Potrivit documentului, ” se consideră că acordul prealabil al consiliilor locale nu este necesar în cazul în care spațiul și dotarea sunt asigurate de echipa medicală, iar înființarea centrului de permanență este solicitată de grupul de medici asociați prin convenție de asociere pentru participarea la continuitatea serviciilor de asistență medicală primară în regim de gardă prin centrele de permanență”.
Demararea procedurii de înființare a unui centru se poata face, exclusiv, după aprobarea prin ordin al ministrului sănătății a zonelor de înființare a centrelor de permanență. Până acum, zonele şi criteriile în baza cărora se înfiinţează centrele de permanenţă erau stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea direcţiilor de sănătate publică şi cu acordul prealabil al consiliilor locale.
Serviciu de gardă exclusiv în locații fixe
Serviciului de gardă se va desfășura exclusiv în locații fixe, cu anunțarea datelor de contact, astfel încât funcționarea centrelor de permanență să sporească accesul populației la servicii medicale primare, gratuite.
În prezent, în unele locații, activitatea centrelor de permanență se desfășoară la sediul fiecărui cabinet medical de medicină de familie cuprins în convenția de asociere. Prin urmare, acesta se schimba de fiecare dată când intră alt medic de gardă.
Publicitate
Număr minim de medici și asistenți
Se permite funcționarea centrelor de permanență cu cel puțin 5 medici/asistenți, acolo unde constituirea unei echipe complete (minim 7 medici și 7 asistenți medicali) este imposibilă (de exemplu, în zone rurale). La ora actuală mare parte din totalul de 371 centre de permanență deja funcționează cu 6 sau 5 medici.
Criterii de înființare și desființare a centrelor de permanență
Sunt stabilite criterii de înființare și criterii de desființare, în baza cărora conducerea direcțiilor de sănătate publică să poată emite decizii de înființare centre de permanență și decizii de desființare centre de permanență.
Totodată se crează posibilitatea ca în mediul urban, unde oferta de servicii medicale este crescută și există mai mult de două centre de permanență conducerea direcției de sănătate publică să poată dispune desfiintarea unui centru de permanentă prin înființarea unui alt centru de permanență în zonă rurală, izolată unde oferta de servicii medicale este scăzută.
Criteriile de înființare centre de permanență în mediul rural
la o populație de minim 5000 de locuitori 1 centru de permanență
în zonă nu există alte servicii de primiri a urgențelor
prin excepție de la criteriile de mai sus, se vor înființa centre de permanență cu prioritate în orice localitate rurală izolată, greu accesibilă, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă
Criteriile de înființare centre de permanență în mediul urban
în orașele cu o populație sub 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență
în orașele cu o populație mai mare de 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență la 25.000 de locuitori
Criteriile de desființare centre de permanență
Centrele de permanență se desființează prin decizie de desființare emisă de directorul executiv al direcției de sănătate publică, în următoarele situații:
la constatatea neîndeplinirii criteriillor de înființare
dizolvarea convenției de asociere a medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
retragerea sau anularea autorizației sanitare de funcționare
la constatarea de către echipele mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, a abaterilor de la normele de funcționare a centrelor de permanență
numărul de persoane care au apelat la centrul de permanență este mai mic de 150/lună în mediul rural și 300/lună în mediul urban.
Controale în centrele de permanență
Controlul privind respectarea asigurării continuităţii asistenţei medicale primare în regim de gardă în centrele de permanenţă se exercită cel puţin anual de comisii mixte formate din reprezentanţi ai direcţiilor de sănătate publică şi ai casei de asigurări de sănătate, în funcţie de domeniul de competenţă.
Controlul va urmări, în principal, următoarele
respectarea de către personalul medical a obligaţiilor care le revin în cadrul centrului de permanenţă
identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în activitatea centrului de permanenţă
verificarea stocurilor de medicamente şi a solicitărilor de înlocuire pe baza fişelor de consum
Sancțiuni
Sunt stabilite sancțiuni privind abaterea de la dispozițiile privind asigurarea asistenței medicale în regim de gardă prin centrele de permanență:
asistenții medicali și medicii care nu respectă programul de gardă vor fi sancţionati cu contravaloarea orelor de gardă ce trebuiau efectuate, precum şi cu sumele aferente cheltuielilor, după caz
constatarea în mod repetat, respectiv de 2 ori într-un interval de 12 luni, a nerespectării programului de gardă, de către medici și asistenți medicali, se sancționează prin excluderea medicului / asistentului medical, după caz, din cadrul echipei de gardă care asigură continuitatea asistenței medicale la centrul de permanență
Vaccinare anti-COVID în centrele de permanență
Se reglementează posibilitatea ca în cadrul centrelor de permanență, personalul medico-sanitar să poată realiza activități de vaccinare împotriva COVID 19, în cadrul programului naţional de vaccinare derulat de Ministerul Sănătăţii, sub coordonarea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.
Medicii de familie care au încheiat contract pentru furnizarea de servicii de vaccinare în cadrul programului național de vaccinare vor putea realiza această activitate și în cadrul programului de activitate desfășurat în cadrul centrului de permanență. Nivelul maxim acceptat de pierderi la nivelul cabinetelor de asistență medicală primară, inclusiv în centrele de permanență: 50% din cantitatea de doze solicitată și repartizată de către direcșiile de sănătate publică județene și a municipiului București.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un incendiu izbucnit în noaptea de duminică spre luni a pus pe jar o familie din localitatea Stâncești. Flăcările au cuprins un foișor din curtea casei, cel mai probabil din cauza unui coș de fum neprotejat termic, aflat prea aproape de materialele combustibile din structura acoperișului.
Alarma a fost dată cu puțin înainte de miezul nopții. În câteva minute, incendiul s-a extins și la acoperișul locuinței, amenințând să mistuie întreaga casă. Vecinii au sunat la 112, iar în zonă au ajuns pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere. Lor li s-au alăturat și voluntarii Serviciului pentru Situații de Urgență Mihai Eminescu.
Intervenția a fost contracronometru. Focul risca să se propage la întreaga locuință și la anexele gospodărești aflate la doar câțiva metri distanță. Pompierii au reușit să localizeze incendiul și au luptat mai bine de două ore pentru lichidarea completă a flăcărilor și înlăturarea efectelor.
Pagubele nu au fost deloc mici: foișorul a ars în totalitate, iar 40 de metri pătrați din acoperișul casei au fost distruși. Cu toate acestea, militarii au reușit să salveze restul locuinței și bunurile din interior, dar și clădirile din apropiere.
Reprezentanții ISU atrag atenția, încă o dată, asupra pericolului pe care îl reprezintă coșurile de fum neizolate. Ele trebuie construite și întreținute corespunzător, pentru a nu intra în contact cu materialele inflamabile din structura caselor. Un simplu detaliu tehnic poate face diferența dintre o locuință salvată și una distrusă de foc.
Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani recomandă:
Publicitate
▪️verificați coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.);
▪️curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;
▪️tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul detectării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);
▪️îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;
▪️păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.
De asemenea, pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.
În calendarul bisericesc ortodox, Sfânta Cruce este cinstită prin câteva sărbători şi zile speciale: Înălţarea Sfintei Cruci (14 septembrie), Duminica Crucii (Duminica a treia din Postul Paştilor), Scoaterea cinstitului lemn al cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci (1 august), Pomenirea arătării semnului Sfintei Cruci pe cer în timpul împăratului Constantie (351) pe data de 7 mai.
În cadrul Octoihului, avem de asemenea, două zile pe săptămână consacrate cinstirii speciale şi permanente a Sfintei Cruci în serviciul divin zilnic al Bisericii Ortodoxe şi anume miercurea şi vinerea. Cea mai veche şi mai importantă dintre sărbătorile ortodoxe închinate cinstirii Sfintei Cruci este Înălţarea Sfintei Cruci la 14 septembrie.
Este o sărbătoare considerată praznic împărătesc. În această zi sărbătorim de fapt amintirea a două evenimente deosebite din istoria lemnului Sfintei Cruci şi anume: Aflarea Crucii pe care a fost răstignit Mântuitorul şi înălţarea ei solemnă în văzul poporului de către Episcopul Macarie al Ierusalimului în ziua de 14 septembrie din anul 335; Aducerea sau întoarcerea Sfintei Cruci de la Perşii păgâni, la anul 629 pe timpul împăratului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim, după ce Patriarhul Zaharia a înălţat-o în văzul credincioşilor la 14 septembrie 630.
Spre deosebire de alte praznice împărăteşti, Înălţarea Sfintei Cruci se serbează cu post pentru că ea ne aduce aminte de Patimile şi moartea Mântuitorului Iisus Hristos.
Plafonarea adaosului comercial pentru alimentele de bază: măsura ar urma să nu mai fie prelungită, din octombrie. Adică prețurile la mai multe alimente ar putea crește.
Informația a fost prezentată inițial de președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, pe rețelele de socializare.
Acesta s-a referit sâmbătă, într-o postare pe Facebook, despre ”zvonuri” privind faptul că ”plafonarea adaosului comercial în cazul alimentelor de bază, care ar urma să fie ridicată de la 1 octombrie”.
”Voi cere urgent clarificări partenerilor de guvernare, pentru că este o decizie pe care nu am discutat-o în Coaliție și cu care PSD nu poate fi de acord. Specialiștii spun că ridicarea plafonării ar crește imediat inflația cu încă 2-3 puncte procentuale, consumul ar scădea, iar puterea de cumpărare a românilor se va prăbuși”, a scris Grindeanu.
Precizări din partea Guvernului
”Decizia neprelungirii plafonării prețurilor la alimentele de bază a fost luată de coaliția de guvernare.
Coaliția a decis, fără nicio opinie contrară, că prelungirea din urmă cu trei luni a plafonării urma să fie ultima deoarece a provocat distorsiuni economice atât la nivelul producătorilor, cât și al comercianților.
Publicitate
Săptămâna viitoare premierul va avea discuții cu reprezentanții retailerilor pentru a se asigura că neprelungirea plafonării nu va provoca creșteri importante de prețuri”, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului, Ioana Ene Dogioiu, pentru G4Media.
Plafonarea adaosului comercial pentru alimentele de bază
Guvernul a aprobat, în 27 iunie, prelungirea cu trei luni a măsurii de plafonare a adaosului comercial pentru alimentele de bază. Măsura va expira în 30 septembrie, dacă între timp nu se ia altă decizie.
Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază a fost aplicată din august 2023 și prelungită succesiv. Aceasta a vizat combaterea creșterii excesive a prețurilor și a fost aplicată pentru 14 grupe de produse alimentare, listă ce a fost ulterior extinsă.
Lista alimentelor cuprinde:
pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300-500 grame, fără specialități;
lapte de vacă de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepția UHT;
brânză telemea de vacă vrac;
iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame;
Astăzi, 13 septembrie, a fost inaugurat noul sediu al ISU Botoșani și al Detașamentului de Pompieri Botoșani. Acest moment important marchează finalizarea unei investiții esențiale pentru siguranța comunității și pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale salvatorilor.
Proiectul face parte din programul „Îmbunătățirea managementului riscurilor de dezastre”, finanțat prin acordul de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Bugetul inițial de 50 de milioane de euro a fost suplimentat, în 2023, cu încă 92 de milioane de euro, pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii dedicate situațiilor de urgență.
*Clădirea din Botoșani este a șaptea finalizată dintr-un total de 35 de sedii* esențiale pentru pregătirea și intervenția în caz de urgență, care urmează să fie modernizate sau reconstruite în perioada următoare.
Publicitate
Noul sediu, modern și funcțional, include atât spații administrative, cât și facilități specializate pentru instruirea personalului. Realizarea acestuia a fost posibilă prin colaborarea dintre Ministerul Finanțelor, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul pentru Situații de Urgență, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și partenerii implicați – Banca Mondială, echipa de construcție, proiectantul și dirigintele de șantier.
Astfel de investiții contribuie nu doar la îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru pompieri, ci și la consolidarea capacității de răspuns rapid și eficient în situații critice.
*INFORMAȚII SUPLIMENTARE*
Proiectul de consolidare, mansardare și refuncționalizare a sediului Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al județului Botoșani și a Detașamentului de Pompieri Botoșani a avut ca obiectiv principal creșterea rezistenței structurale printr-o intervenție de întărire a fundației și a structurii de rezistență. În paralel cu aceste lucrări, clădirea a fost modernizată și extinsă prin adăugarea unei mansarde.
Lucrările de consolidare și modernizare au demarat în octombrie 2023, având o valoare a contractului de execuție de 30.609.088,31 lei (TVA inclus), iar valoarea totală a investiției se ridică la 32.871.084,96 lei (TVA inclus).
*❗ STAREA CLĂDIRII înainte de demolare*
Clădirea în care își desfășura activitatea ISU Botoșani se afla într-o stare avansată de degradare și nu mai corespundea cerințelor actuale privind rezistența și stabilitatea structurilor. În urma expertizei tehnice, construcția a fost încadrată în clasa a II-a de risc seismic (RS), categorie atribuită imobilelor care prezintă vulnerabilitate ridicată și pot suferi avarii majore în cazul unui cutremur.
*❗ NOUA CONSTRUCȚIE*
Obiectivul este alcătuit dintr-o clădire administrativă cu o suprafață construită de 606 mp și o suprafață desfășurată totală de 3.241,55 mp. Construcția are regim de înălțime cu subsol parțial, parter, trei etaje și mansardă, fiind alcătuită dintr-un singur corp, realizat pe structură de cadre din beton armat.
În spațiile destinate Detașamentului de Pompieri Botoșani se regăsesc birourile personalului, o zonă pentru servirea mesei, spații de depozitare și încăperi tehnice necesare funcționării clădirii, precum și camere de odihnă, vestiare și grupuri sanitare. Sediul ISU Botoșani include birouri, oficii și grupuri sanitare amenajate la fiecare nivel.
Clădirea a fost proiectată conform celor mai noi standarde de eficiență energetică și este dotată cu panouri solare pentru producerea apei calde și furnizarea de energie electrică. Acoperișul este realizat din șarpantă metalică, cu învelitoare din panouri tip sandwich cu miez de vată minerală.
Accesul între etaje se face prin case de scară, dar și printr-un lift nou, amplasat la exterior.
De asemenea, pe acoperiș au fost instalate două antene de comunicații, menite să asigure funcționarea optimă a activităților operative.
*❗ DESPRE PROIECT*
Proiectul „Îmbunătățirea managementului riscurilor de dezastre” (P166302) face parte din Acordul de împrumut încheiat între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la 1 august 2018 și ratificat prin Legea nr. 307 din 20 decembrie 2018. Ulterior, acestui acord i s-a adăugat un nou împrumut pentru finanțare adițională, semnat la 25 mai 2023 și ratificat prin Legea nr. 331 din 7 noiembrie 2023.
Valoarea inițială a împrumutului a fost de 50 de milioane de euro, la care s-au adăugat 92 de milioane de euro prin finanțarea suplimentară.
În total, inițiativa prevede intervenții asupra a 35 de obiective din cadrul unităților subordonate IGSU, incluzând lucrări de demolare, construcție, consolidare și modernizare.