Connect with us

Eveniment

Centrele de permanență medicală, reguli modificate: sancțiuni, locații, criterii de înființare și număr minim de medici

Publicat

Publicitate

Legislația de organizare și funcționare a centrelor de permanență medicală a fost modificată printr-o ordonanță aprobată miercuri de Guvern, relatează alba24.ro.

Prin Ordonanța Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se reglementează:

  • modul de stabilire a zonelor în care se înființează centrele de permanență, respectiv aprobarea criteriilor prin notă de aprobare semnată de ministrul sănătăţii
  • echipe medicale de minim 5 medici, în rural, în cazurile în care nu se pot constitui echipele formate de minim 7 medici si 7 asistenți medicali
  • desfășurarea activității centrelor de permanență doar în sedii fixe
  • crearea cadrului legal şi pentru înființarea și desfiinţarea centrelor de permananţă
  • stabilirea sancțiunilor în cazul constatării abaterilor de la normele de funcționare
  • eliminarea prevederilor legate de centrele mobile și reorganizarea acestora în centre de permanență fixe
  • realizarea activităților de vaccinare împotriva COVID 19 în cadrul centrelor de permanență

Acordul consiliilor locale nu mai este necesar

Potrivit documentului, ” se consideră că acordul prealabil al consiliilor locale nu este necesar în cazul în care spațiul și dotarea sunt asigurate de echipa medicală, iar înființarea centrului de permanență este solicitată de grupul de medici asociați prin convenție de asociere pentru participarea la continuitatea serviciilor de asistență medicală primară în regim de gardă prin centrele de permanență”.

Demararea procedurii de înființare a unui centru se poata face, exclusiv, după aprobarea prin ordin al ministrului sănătății a zonelor de înființare a centrelor de permanență. Până acum, zonele şi criteriile în baza cărora se înfiinţează centrele de permanenţă erau stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea direcţiilor de sănătate publică şi cu acordul prealabil al consiliilor locale.

Serviciu de gardă exclusiv în locații fixe

Serviciului de gardă se va desfășura exclusiv în locații fixe, cu anunțarea datelor de contact, astfel încât funcționarea centrelor de permanență să sporească accesul populației la servicii medicale primare, gratuite.

În prezent, în unele locații, activitatea centrelor de permanență se desfășoară la sediul fiecărui cabinet medical de medicină de familie cuprins în convenția de asociere. Prin urmare, acesta se schimba de fiecare dată când intră alt medic de gardă.

Publicitate

Număr minim de medici și asistenți

Se permite funcționarea centrelor de permanență cu cel puțin 5 medici/asistenți, acolo unde constituirea unei echipe complete (minim 7 medici și 7 asistenți medicali) este imposibilă (de exemplu, în zone rurale). La ora actuală mare parte din totalul de 371 centre de permanență deja funcționează cu 6 sau 5 medici.

Criterii de înființare și desființare a centrelor de permanență

Sunt stabilite criterii de înființare și criterii de desființare, în baza cărora conducerea direcțiilor de sănătate publică să poată emite decizii de înființare centre de permanență și decizii de desființare centre de permanență.

Totodată se crează posibilitatea ca în mediul urban, unde oferta de servicii medicale este crescută și există mai mult de două centre de permanență conducerea direcției de sănătate publică să poată dispune desfiintarea unui centru de permanentă prin înființarea unui alt centru de permanență în zonă rurală, izolată unde oferta de servicii medicale este scăzută.

Criteriile de înființare centre de permanență în mediul rural

  • la o populație de minim 5000 de locuitori 1 centru de permanență
  • în zonă nu există alte servicii de primiri a urgențelor
  • prin excepție de la criteriile de mai sus, se vor înființa centre de permanență cu prioritate în orice localitate rurală izolată, greu accesibilă, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă

Criteriile de înființare centre de permanență în mediul urban

  • în orașele cu o populație sub 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență
  • în orașele cu o populație mai mare de 25.000 de locuitori, 1 centru de permanență la 25.000 de locuitori

Criteriile de desființare centre de permanență

Centrele de permanență se desființează prin decizie de desființare emisă de directorul executiv al direcției de sănătate publică, în următoarele situații:

  • la constatatea neîndeplinirii criteriillor de înființare
  • dizolvarea convenției de asociere a medicilor în vederea participării la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
  • retragerea sau anularea autorizației sanitare de funcționare
  • la constatarea de către echipele mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, a abaterilor de la normele de funcționare a centrelor de permanență
  • numărul de persoane care au apelat la centrul de permanență este mai mic de 150/lună în mediul rural și 300/lună în mediul urban.

Controale în centrele de permanență

Controlul privind respectarea asigurării continuităţii asistenţei medicale primare în regim de gardă în centrele de permanenţă se exercită cel puţin anual de comisii mixte formate din reprezentanţi ai direcţiilor de sănătate publică şi ai casei de asigurări de sănătate, în funcţie de domeniul de competenţă.

Controlul va urmări, în principal, următoarele

  • respectarea de către personalul medical a obligaţiilor care le revin în cadrul centrului de permanenţă
  • identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în activitatea centrului de permanenţă
  • verificarea stocurilor de medicamente şi a solicitărilor de înlocuire pe baza fişelor de consum

Sancțiuni

Sunt stabilite sancțiuni privind abaterea de la dispozițiile privind asigurarea asistenței medicale în regim de gardă prin centrele de permanență:

  • asistenții medicali și medicii care nu respectă programul de gardă vor fi sancţionati cu contravaloarea orelor de gardă ce trebuiau efectuate, precum şi cu sumele aferente cheltuielilor, după caz
  • constatarea în mod repetat, respectiv de 2 ori într-un interval de 12 luni, a nerespectării programului de gardă, de către medici și asistenți medicali, se sancționează prin excluderea medicului / asistentului medical, după caz, din cadrul echipei de gardă care asigură continuitatea asistenței medicale la centrul de permanență

Vaccinare anti-COVID în centrele de permanență

Se reglementează posibilitatea ca în cadrul centrelor de permanență, personalul medico-sanitar să poată realiza activități de vaccinare împotriva COVID 19, în cadrul programului naţional de vaccinare derulat de Ministerul Sănătăţii, sub coordonarea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.

Medicii de familie care au încheiat contract pentru furnizarea de servicii de vaccinare în cadrul programului național de vaccinare vor putea realiza această activitate și în cadrul programului de activitate desfășurat în cadrul centrului de permanență. Nivelul maxim acceptat de pierderi la nivelul cabinetelor de asistență medicală primară, inclusiv în centrele de permanență: 50% din cantitatea de doze solicitată și repartizată de către direcșiile de sănătate publică județene și a municipiului București.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ministrul Educației: Lipsa de pregătire a profesorilor, principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că lipsa de pregătire a cadrelor didactice este principalul motiv pentru care mulți elevi din România se confruntă cu analfabetism funcțional.

Acesta și-a exprimat opinia, în cadrul unui podcast organizat de Salvați Copiii România. Ministrul a fost întrebat cât de mare este responsabilitatea profesorilor în existența analfabetismului funcțional.

„Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe.

N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior, când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii.”, a spus Ministrul Educației, citat de Mediafax.

Unii elevi ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază

Daniel David a explicat că, atunci când elevii ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază, vina nu poate fi plasată în altă parte decât asupra cadrelor didactice.

„Dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală.. păi nu vă supărați, cine este de vină?”, a spus David.

Publicitate

Ministrul a recunoscut că există și alte cauze ale abandonului școlar, precum lipsa de sprijin economic, responsabilitatea familiei și a autorităților locale. Însă a insistat că, în cazul elevilor care frecventează școala, responsabilitatea pentru formarea lor revine în primul rând profesorilor, potrivit edupedu.ro.

Declarațiile ministrului vin după ce România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și între pozițiile 45 și 48 la nivel global, în cadrul testelor PISA 2022.

O analiză Eurydice publicată în 2025 indică faptul că România se află printre statele din Uniune care au implementat cele mai puține măsuri consistente pentru combaterea analfabetismului funcțional.

Citeste mai mult

Eveniment

Programul național de fertilizare in vitro (FIV) va putea fi, în sfârșit, finanțat din fonduri europene

Publicat

Publicitate

Programul național de fertilizare in vitro (FIV) va putea fi, în sfârșit, finanțat din fonduri europene, aceasta fiind o veste bună pentru mii de familii care trăiesc cu speranța de a-și împlini visul de a avea un copil, a anunțat joi ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Petre-Florin Manole.

‘Programul național de fertilizare in vitro (FIV) va putea fi, în sfârșit, finanțat din fonduri europene. Este o veste bună pentru mii de familii care trăiesc, zi de zi, cu speranța de a-și împlini visul de a avea un copil. După discuții și eforturi comune, am reușit să introducem acest program în Programul Operațional Sănătate, pentru ca el să poată continua și să se dezvolte, chiar și în condițiile unor restricții bugetare dificile. Este un pas important, nu doar administrativ, ci profund uman. Pentru că vorbim despre oameni care nu cer privilegii, ci doar o șansă’, a transmis ministrul printr-un mesaj postat pe pagina sa de Facebook.

Potrivit acestuia, procedurile pentru elaborarea ghidului solicitantului vor fi demarate rapid, astfel încât finanțarea să devină realitate cât mai curând.

‘Mulțumesc colegilor mei, Alexandru Rogobete (ministrul Sănătății, n.r.) și Dragoș Pâslaru (ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, n.r.), pentru sprijinul și colaborarea lor. Acesta este genul de proiect care aduce viață, speranță și încredere’, a adăugat ministrul. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Angajatorii, îndemnați să se înroleze din timp în platforma digitală REGES-ONLINE

Publicat

Publicitate

Angajatorii, îndemnați să se înroleze din timp în platforma digitală REGES-ONLINE
Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani informează angajatorii că, începând cu data de 1 ianuarie 2026, evidența salariaților se va realiza exclusiv prin intermediul platformei digitale REGES-ONLINE. Aplicația REVISAL nu va mai fi disponibilă după această dată.

Reprezentanții instituției recomandă tuturor angajatorilor să parcurgă din timp pașii necesari pentru înrolarea în noul sistem, pentru a evita eventuale dificultăți tehnice sau sancțiuni odată cu trecerea la utilizarea exclusivă a platformei REGES-ONLINE.

„Este important ca fiecare angajator să se asigure că a efectuat înregistrarea în REGES-ONLINE înainte de termenul limită, pentru a evita blocaje și întârzieri în transmiterea datelor privind raporturile de muncă”, precizează reprezentanții ITM Botoșani.

Modalitatea de înregistrare

Înregistrarea în platformă se realizează direct din browser, fără a fi necesară instalarea unei aplicații locale, prin accesarea adresei:
https://reges.inspectiamuncii.ro/

Autentificarea se poate efectua fie prin intermediul unui cont creat în platforma RoEID, fie utilizând o semnătură digitală calificată, similară celei folosite pentru accesarea serviciilor electronice ale ANAF.

Publicitate

Datele existente în aplicația REVISAL au fost deja migrate automat în sistemul REGES-ONLINE, astfel încât angajatorii nu trebuie să întreprindă acțiuni suplimentare în acest sens.

Până la data de 31 decembrie 2025, angajatorii trebuie să se asigure că au completat în REGES-ONLINE toate elementele contractelor de muncă active care nu sunt deja preluate din REVISAL.

Pentru a sprijini angajatorii în procesul de înrolare și utilizare a platformei, Inspecția Muncii a pus la dispoziție materiale de instruire și ghiduri video, disponibile pe canalul oficial YouTube al instituției:

Tutoriale video: https://www.youtube.com/playlist?list=PLpqSMiGqy3ZFAijRX02yGo59sE9aNZf1o
Înregistrările ședințelor de instruire: https://www.youtube.com/watch?v=JrMEizVJGKI&list=PLpqSMiGqy3ZGZbyXWaIbFDfUH246ZjY-l

Sancțiuni

Neîndeplinirea obligațiilor legale privind înregistrarea și completarea datelor în REGES-ONLINE poate atrage sancțiuni, conform prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 295/2025.

„Mulțumim angajatorilor care s-au înregistrat deja în platformă și îi încurajăm să disemineze informația și către alți angajatori care nu au finalizat încă acest proces”, transmite Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 19 ani, din Corni, depistat la volanul unui autoturism neînmatriculat

Publicat

Publicitate

Miercuri, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au oprit pentru control, pe drumul județean DJ 208 H, în comuna Corni, un autoturism condus de un tânăr de 19 ani, din aceeași localitate.

În urma verificărilor efectuate, polițiștii au constatat că vehiculul condus nu era înmatriculat în circulație, motiv pentru care s-a întocmit dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de punere în circulație sau conducere a unui vehicul neînmatriculat, faptă prevăzută și sancționată de art. 334 alin. (1) din Codul Penal.

Cercetările continuă în vederea stabilirii tuturor împrejurărilor în care a fost comisă fapta.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending