Connect with us

Actualitate

Centralele de apartament vor fi interzise, însă implementarea trebuie să fie una graduală, nu de azi pe mâine

Publicat

Publicitate

Centralelor individuale de apartament în blocurile noi vor fi interzise, dar asta se va face gradual, informează romania24.ro. Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos a precizat că sunt foarte multe investiţii deja pornite, autorizate, gândite, proiectate, aflate în execuţie,

„În legătură cu centralele de apartament, declaraţia mea de anul trecut a fost clară, propoziţie compusă din două părţi.

Vom propune interzicerea centralelor individuale în blocurile noi, iar tot ce este luat ca primă parte a propoziţiei este fake news: nu avem în vedere intervenţii pe centralele individuale în apartamente deja instalate.

Vom propune o limitare a acestor soluţii individuale doar în construcţiile noi! Vom propune un proiect de lege, vom analiza în Coaliţie şi în Guvern varianta Ministerului Mediului.

Dacă va exista disponibilitate de aprobare prin Ordonanţă de Urgenţă se va aproba prin Ordonanţă de Urgenţă, dacă nu, se va trimite în Parlament. Implementarea trebuie să fie una graduală, nu de azi pe mâine, pentru că sunt foarte multe investiţii deja pornite, autorizate, gândite, proiectate, aflate în execuţie pe metodele vechi. Acolo, retroactiv, nu poate să intervină legiuitorul în niciun caz”, a afirmat ministrul.

Potrivit oficialului, este nevoie de o normalizare a problemelor de urbanism, cu o planificare pe termen mediu şi lung, respectiv respectarea unor condiţii legale raţionale şi de exploatare durabilă.

Publicitate

„Pentru viitor trebuie să facem un prim pas de normalizare a acestor chestiuni de urbanism, în primul rând. Vedem ce se întâmplă cu infrastructura rutieră din noile cartiere.

De foarte multe ori nu există şi este o sursă de poluare, pentru că noroiul de aduce zi de zi în oraş din acele cartiere noi, unde infrastructura nu a fost pregătită în prealabil.

Vedem ce se întâmplă cu instalaţiile electrice. Mai nou, sunt probleme şi la capacităţile proiectate, pentru că dacă cineva a făcut economie la bani şi nu a cerut puterea instalată necesară pornirii concomitente a 200 de aparate de aer condiţionat, normal că în anumite cartiere apar problemele şi vine nemulţumirea noilor proprietari de acolo. Urbanismul înseamnă o planificare pe termen mediu, lung, respectarea unor condiţii legale raţionale şi de exploatare durabilă.

Dacă ele lipsesc, apar problemele cu poluarea, cu asigurarea energiei electrice, cu gestionarea apei reziduale sau asigurarea apei potabile în aceste cartiere”, a subliniat Barna Tanczos.

La jumătatea lunii noiembrie a anului trecut, ministrul Mediului scria pe pagina personală de Facebook că instituţia pe care o conduce pregăteşte un set de măsuri pentru reducerea poluării, printre care se va afla şi interdicţia de a se instala centrale termice în apartamentele de bloc.

„Atât ministerul, cât şi UAT-urile şi cetăţenii trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat. Odată cu venirea frigului, poluarea aerului ne pune în pericol sănătatea din ce în ce mai mult, pentru că în urma încălzirii locuinţelor şi în urma traficului substanţele nocive rămân blocaţi în straturile de aer în apropierea suprafeţei, mai ales dacă vremea este liniştită, rece şi uscată.

Campania #VinereaVerde atrage atenţia asupra faptului că optând de cât mai multe ori pentru transportul în comun, putem reduce poluarea care provine din trafic, iar pentru încălzirea verde a locuinţelor trebuie să găsim soluţii de lungă durată. Din aceste considerente, pregătim la minister un set de măsuri care conţine printre altele şi interdicţia de a instala centrale termice proprii în blocurile în care locuiesc acum”, a precizat Tanczos.

Ministrul Mediului a adăugat că, în cazul locuinţelor noi, soluţia ar putea fi instalarea unei o centrale termice comune sau conectarea reţelelor de încălzire ale oraşelor.

Şefa Directoratului pentru energie al Uniunii Europene, Paula Pinho, declara, în octombrie, citată de Euractiv, că forul european nu va propune interzicerea centralelor termice de apartament „peste noapte”.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Valoarea voucherului la „Rabla Plus” ar trebui urma să crească în 2025. Anunțul făcut de Ministrul Mediului

Publicat

Publicitate

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, spune că valoarea voucherului la ”Rabla Plus” ar trebui urma să crească în 2025. Astfel, industria producătoare de mașini din România ar putea fi susținută, scrie alba24.ro.

Demnitarul spune că va lua o decizie împreună cu ministrul Finanțelor Publice și cu premierul, în acest sens.

”Scăderea valorii voucherului a fost una extrem de bruscă în anul 2024. Peste noapte a scăzut de la 10.000 de euro la 5.000 de euro, ceea ce considerăm noi că a modificat și comportamentul posibililor beneficiari. Probabil că unii oameni așteptau cu nerăbdare noul voucher de 10.000 de euro și văzând că valoarea a scăzut la 5.000, e posibil ca aceștia să fi optat pentru un alt tip de autoturism, nu neapărat pentru un autoturism electric.

Am văzut asta uitându-ne pe tendința volumelor vândute în ceea ce privește autoturismele convenționale și tendința numărului de autoturisme electrice vândute. Eu cred, și nu e doar opinia mea, ci e rezultatul unei discuții pe care am purtat-o cu asociațiile importatorilor de autoturisme și cu asociațiile producătorilor de autoturisme din România, că valoarea acestui voucher ar trebui să crească în anul 2025.

Dacă va crește sau nu, decizia o voi lua cel mai probabil împreună cu ministrul Finanțelor Publice, împreună cu prim-ministrul, pentru că e și o decizie politică. Însă eu cred că va trebui să crească această valoare a voucherului, la fel cum mai cred că ar trebui să sprijinim într-un fel industria românească, industria producătoare de mașini”, a spus Fechet, pentru Agerpres.

Rabla Plus. În România se produc trei modele electrice

Potrivit demnitarului, faptul că în România se produc deja trei modele auto electrice este o inițiativă care ar trebui apreciată inclusiv de la nivel guvernamental.

Publicitate

”Începând de anul acesta avem un producător ce face trei modele electrice aici, în România, și cred eu că astfel de inițiative ar trebui apreciate inclusiv de la nivel guvernamental. Și unul dintre modurile în care poți face asta este legat de o bonificație specifică unui astfel de model fabricat în România, pentru că una e să aduci un autoturism câteva sute de kilometri sau zeci de kilometri și alta e să-l aduci de la 5.000 km depărtare pentru a-l pune pe piață în România sau în Europa. Nu vreau să creez niște așteptări în legătură cu niște lucruri care nu țin 100% de mine, însă eu sunt optimist și cred că vom găsi soluții să mărim valoarea acestuia”, a subliniat Mircea Fechet.

Cotă de piață de 32%

Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în 2024, la capitolul autoturisme ”electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), cota de piață a ajuns la 32%, cu 22,8 puncte procentuale peste cota deținută de motoarele diesel.

În context, autoturismele full electrice aveau o cotă de 6,5% din piață, în 2024 față de anul 2023, când reprezentau 10,7%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețineau o cotă de piață de 4,3%, în comparație cu 3,8%, cu un an în urmă.

La nivelul anului trecut, cele mai vândute autoturisme electrice au fost: Dacia Spring – cu 3.263 unități, în scădere cu 52,5% față de anul 2023, Tesla Model 3 (cu 1.679 de unități, +64,3%) și Tesla Model Y (846 de unități, -59,3%).

În categoria autoturismelor Plug-in, top 3 modele este ocupat de: Ford Kuga (593 de unități, -17,6% față de anul 2023), Toyota RAV4 (cu 500 de unități, +29,9%) și Hyundai Tucson (483 de unități, +27,4%).

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc, în 2024, modelul Toyota Corolla, cu 3.281 de unități (creștere de 52,3% față de anul 2023), iar apoi Toyota RAV4 (cu 2.361 de unități, +56,5%) și Toyota Yaris Cross (2.361 de unități, +20,7%).

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Accident evitat în curba buclucașă de la Flămânzi, sub ochii polițiștilor care filau

Publicat

Publicitate

Marți, polițiști din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu cei ai Poliției Orașului Flămânzi au acționat pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere și pentru impunerea unui climat de ordine și siguranță rutieră pe drumurile din județ.

 

Astfel, activitățile s-au desfășurat pe raza localităților Copălău și Flămânzi, locuri în care au fost înregistrate accidente grave, fiind vizați conducătorii auto care încalcă limita legală de viteză.

 

Un accident rutier a fost evitat în ultima clipă de către un conducător auto, după ce un alt șofer s-a angajat în efectuarea neregulamentară a unei manevre de depășire. Momentul a fost surprins pe drumul național D.N. 28B,  de polițiștii care supravegheau traficul rutier.

 

Publicitate

Acesta a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.800 de lei, iar permisul i-a fost suspendat pentru următoarele 60 zile.

Citeste mai mult

Eveniment

Ani grei de închisoare pentru bărbatul din Vorona care a stropit-o cu benzină concubina sa, după care i-a dat foc. Polițiștii l-au dus cu escortă la locul de detenție

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Postului de Poliție Vorona au identificat un bărbat, de 50 de ani, din comuna Vorona, pe numele căruia era emis, de către Tribunalul Botoșani un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la 15 ani de închisoare cu executare pentru săvârșirea infracțiunii de violență în familie, constând în aceea că la data de 29 ianuarie 2020, a stropit cu benzină pe concubina sa, apoi a deschis flacără asupra acesteia, provocându-i arsuri de gradul III pe o suprafață de aproximativ 30% din corp, care, ulterior, în luna mai 2020 au dus la decesul victimei.

 

Bărbatul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și ulterior escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Un alt tezaur pierdut de pe teritoriul României. Comoara prințesei ostrogote și cum s-au ales românii , în loc de aur, doar cu niște poze

Publicat

Publicitate

Un impresionant tezaur descoperit pe teritoriul județului Botoșani aproape de jumătatea secolului al XIX-lea a fost pierdut pentru totdeauna. Tezaurul a fost luat și dus în muzeele din Rusia. În schimb, românii s-au ales doar cu niște fotografii cu o parte dintre obiectele descoperite, scrie Adevărul

În satul Alba, comuna Hudești, județul Botoșani, a fost descoperit, acum aproape două secole, unul dintre cele mai impresionante tezaure găsite pe teritoriul României. Era vorba despre inventarul unui mormânt, cel mai probabil ostrogotic din epoca migrațiilor, despre care localnicii spun că era compus din multe obiecte de aur și pietre prețioase. Acest tezaur este însă o altă comoară pierdută definitiv de români.

„Mormântul crăiesei” și o comoară din nordul Moldovei
Satul Alba se află la aproximativ 60 de kilometri de municipiul Botoșani, în nordul extrem al României, undeva aproape de granița României cu Ucraina. Cătunul se întinde într-o vale mărginită de coline și păduri dese. Zona este încărcată de istorie, de la vechile civilizații din zorii agriculturii și până la marile invazii ale tătarilor din Evul Mediu. Prin aceste locuri, situate într-o zonă de confluență culturală și etnică de-a lungul veacurilor, s-au perindat multe neamuri. În urma lor au lăsat urme de forturi, morminte și o mulțime de legende și mituri. Printre acestea se numără și povestea calului alb, cel care a dat și numele satului Alba.

Acel cal vrăjit ar fi aparținut unei crăiese din alte vremuri, o prințesă al cărui mormânt s-ar fi aflat într-un tumul uriaș din apropierea pădurii, nu departe de un iaz. Localnicii îi spun „mormântul crăiesei” și încă se tem de spiritele care ar sălășlui acolo. Oamenii au povestit din generație în generație despre comorile din mormântul crăiesei, dar și despre blestemele adunate de-a lungul veacurilor. Alte legende spun că această crăiasă, o femeie cu păr roșcat, deosebit de frumoasă, urmărită de inamici, ar fi încercat să treacă iazul călare pe un cal alb, dar a murit înecată. De atunci spiritul ei ar bântui zona.

Rușii au luat tezaurul…românii au rămas cu pozele

Gheorghe Apătăchioaei, un profesor pensionar din Hudești, care și-a dedicat întreaga viață istoriei locale, dar și alți specialiști spun că la Hudești, mormântul crăiesei este cât se poate de real. Este un tumul din epoca migrațiilor, în cadrul Antichității Târzii sau în zorii Evului Mediu. Mai precis, se bănuiește că ar fi un mormânt de la finele secolului al IV-lea, din timpul invaziilor hunice dintre stepele nord-pontice către Europa Centrală. Mormântul a fost descoperit în secolul al XIX-lea după ce un grup de copii a găsit un artefact foarte valoros. Prin anul 1830, doi copii din Alba care pășteau vacile la câmp s-au aventurat prin zona „moghilei”, cum îi spuneau localnicii tumulului.

Publicitate

Din cauza furtunilor, un copac de la marginea movilei a fost smuls, ieșind cu rădăcinile în afară. În gaura creată copiii au găsit un vas strălucitor. Era de forma unui platou, foarte vechi. Cei doi copii l-au ascuns și când au avut răgaz au plecat cu o căruță către Darabani, unde l-au vândut unui negustor evreu. Obiectul a atras însă atenția boierului din neamul Balș, cel care stăpânea întinsele moșii din zona Darabaniului. Imediat și-a dat seama că este vorba despre un obiect din aur masiv. Copiii au fost dați în vileag. Strânși cu ușa de oamenii boierului au spus unde au găsit vasul. Imediat, movila a fost disputată de boierii a căror moșii se învecinau pe hotarul de la Alba. Între timp, vestea descoperirii a ajuns la urechile guvernatorului rus de la Iași, având în vedere că Moldova se afla după 1829 și sub protectorat rusesc.

Acesta a trimis imediat oameni să sape tumulul. Gheorghe Apătăchioaie spune că înăuntru au găsit scheletul unui războinic cu păr lung și roșcat. Alături de el se afla o adevărată comoară, dar și scheletul calului său. Inițial s-a crezut că este vorba despre un călăreț de stepă.

„Mormântul a fost cercetat o singură dată, la începutul secolului al XIX-lea, cu metodele de atunci. Mărturiile vremii spun că acolo s-au găsit nişte obiecte foarte valoroase. Noi știm despre el doar din niște poze care au apărut mai târziu și au fost expuse o perioadă la Primăria din Hudești. Erau vase din aur, podoabe tot din metal prețios dar și arme. Sunt obiecte germanice. Inclusiv coiful este al unui germanic. Totodată, defunctul se spune că avea părul păstrat. Era lung şi roşcat. De aceea au crezut că este o femeie şi i-au spus ”crăiasa”. După aceea şi-au dat seama că este un bărbat, un războinic, înarmat. A fost îngropat cu tot cu calul”, spune Gheorghe Apătăchioaei.

Războinicul era de fapt o războinică…..scheletul a rămas, tezaurul a fost luat
Cercetările ulterioare, dar nu recente, au arătat că de fapt defunctul era într-adevăr o „crăiasă”. Adică o femeie cu păr lung roșcat, dar înarmată până în dinți și echipată de război. Specialiștii cred că este o prințesă din neamul ostrogoților. Poate chiar și-a condus tribul în luptă și a fugit din calea hunilor, sfârșind pe lângă dealurile de la Alba. Avea două coifuri. Unul din fier, perfect pentru război, celălalt de prestigiu, din aur.

„Este o căpetenie ostrogotă, spuneau specialiști care au studiat problema. S-a retras în urma invaziei hunice de după 370 d.Hr. A fost probabil urmărită, au avut loc lupte, iar ea a murit în aceea zonă. A fost înmormântată și depusă sub acel tumul. Inventarul era extraordinar”, spune Gheorge Apătăchioae.

Despre această descoperire extraordinară ar fi scris și cercetări importanți ai vremii, precum Désiré Raoul Rochette. Întregul inventar al mormântului, în special tezaurul, a fost luat și, spune profesorul botoșănean, dus în Rusia, la diferite muzee. Ulterior ar fi fost făcute poze care ar fi fost trimise hudeștenilor și expuse o vreme la Primărie. Acolo localnicii au putut admira coiful și alte părți ale comorii care a zăcut atâta timp în tumulul de lângă sat. Se spune că scheletul prințesei, dar și al calului ei ar fi rămas încă în tumul, dar încă nu au fost analizate.

Sursa: Adevărul

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending