Connect with us

Eveniment

CENTENARUL PATRIARHIEI ROMÂNE: Organizarea bisericească unitară

Publicat

Publicitate

Actul de la 1 Decembrie 1918, care consfințea unirea Transilvaniei cu România, a deschis o nouă etapă în viața statului național, în dezvoltarea sa social-economică, în creația culturală, în afirmarea și schimbul internațional de valori materiale și spirituale, scrie AGERPRES.

Pe lângă înnoirile structurale în viața politica, economică și socială, cu o serie de reforme democratice, au avut loc schimbări profunde și în viața Bisericii Ortodoxe Române.

Prima îndatorire care revenea Bisericii în noua situație politică era aceea a organizării ei unitare, sub conducerea Sfântului Sinod din București, act necesar atât Bisericii cât și Statului.

Unificarea se impunea datorită faptului că modul de organizare și de conducere bisericească în diferitele provincii istorice ale țării era cu totul diferit. De pildă, în Biserica din vechea Românie se observa o dependență sau subordonare aproape totală față de stat, lucru care făcea ca viața bisericească să fie într-o permanentă instabilitate; în schimb, în conducerea eparhiilor se observa aproape un absolutism ierarhic.

În Bucovina, reunită cu România la 15/28 noiembrie 1918, conducerea Bisericii era supusă aparatului de stat austriac și a împăratului, iar prin ”fondul bisericesc” creat de Habsburgi, clerul, în genere, a ajuns la o situație materială deosebită, asemenea celui din țările apusene, fapt care l-a înstrăinat mult de credincioși.

În teritoriile de peste Prut (Basarabia), unite cu România la 27 martie/9 aprilie 1918, Biserica românească funcționa în forme tipic rusești, moștenire a absolutismului țarist.

Publicitate

Singură Biserica Ortodoxă din Transilvania și Banat avea o organizare corespunzătoare, cuprinsă în Statutul Organic al mitropolitului Andrei Șaguna, ale cărui principii de bază erau: autonomia față de stat și sinodalitatea sau colaborarea dintre clerici și mireni la conducerea problemelor bisericești. De aceea, numeroși factori de răspundere au cerut cu stăruință ca noua organizare bisericească să se orienteze după principiile Statutului Organic, în pofida opoziției unor ierarhi, profesori de teologie și preoți, care nu se puteau împăca cu ideea participării mirenilor la conducerea Bisericii.

La 17/30 decembrie 1919 a avut loc o sesiune extraordinară a Sfântului Sinod și a Consistoriului Superior Bisericesc la care au participat ierarhii din vechiul Regat și din provinciile unite, care au adoptat o declarație, în care se preciza: ‘Unirea națiunii române – cea din 1918 – să se extindă și asupra sfintei noastre biserici strămoșești, așa ca Biserica Ortodoxă a Basarabiei, a Bucovinei, a Ardealului, a Banatului, a Crișanei și cea din părțile ungurene să alcătuiască o singură Biserică Autocefală Ortodoxă Națională Română, a cărei autoritate supremă este Sfântul Sinod al Sfintei Biserici Ortodoxe Autocefale a României întregite’. (sursa: Academia Română Istoria Românilor – România întregită, vol. VIII, 2003)

În următoarea zi a reuniunii, la 18/31 decembrie 1919, episcopul Caransebeșului Miron Cristea a fost ales în scaunul vacant de mitropolit primat al României, iar la 19 decembrie 1919/ 1 ianuarie 1920 a fost învestit și înscăunat în noua demnitate.

Sub noul primat au continuat lucrările în vederea unificării bisericești, începute încă din mai 1919. Astfel, la 18 septembrie 1920 s-a întrunit la București așa-numita ”Constituantă bisericească”, formată din membrii Sfântului Sinod, din foștii miniștri de Culte, câțiva profesori de teologie și preoți de mir. Constituanta a ales din rândurile ei o comisie de 15 membri (ierarhi, profesori de teologie și mireni, ulterior au mai fost cooptați doi ierarhi și trei preoți), în frunte cu mitropolitul Miron, care să întocmească un proiect de Statut de organizare și funcționare a Bisericii Ortodoxe Române.

Între 24 septembrie și 2 noiembrie, Comisia a redactat un anteproiect de lege pentru organizarea Bisericii autocefale ortodoxe române, care era însă complet lipsit de unitate, urma totuși să fie discutat în Sfântul Sinod. Deși ministrul Cultelor, Octavian Goga, voia să prezinte cât mai curând acest anteproiect în Camera Deputaților, mitropolitul Nicolae Bălan s-a opus și a cerut ca unificarea bisericească să se facă numai după elaborarea noii Constituții a României, în care să fie înscrise și principiile de organizare a Bisericii.

Prin aceasta, mitropolitul Nicolae Bălan a urmărit – și a reușit – ca proiectul de unificare să fie supus spre ratificare Sfântului Sinod și nu Parlamentului, pentru ca să fie evitat orice amestec al politicienilor. Noua Constituție s-a votat de corpurile legiuitoare și s-a aprobat de șeful statului în martie 1923.

La dezbaterile de la Senat asupra Constituției, a luat cuvântul și mitropolitul Nicolae Bălan, care, într-un memorabil discurs, a apărat autonomia Bisericii Ortodoxe Române, principiul fundamental al organizării noastre bisericești, potrivit căreia Biserica avea dreptul de a se organiza și conduce prin ea însăși.

Comisia constituită în 1920 a lucrat până în 1925, ținând seama de numeroasele propuneri făcute de Consistoriul Superior Bisericesc, de Congresele preoțimii din vechea Românie și din Transilvania, de Congresul Național Bisericesc al Mitropoliei Transilvaniei, de ierarhi și alți reprezentanți ai clerului.

În martie 1925, ultimul proiect de lege, la care era alăturat și un proiect de Statut, a fost prezentat Corpurilor legiuitoare. La dezbaterea în Senat, mitropolitul Nicolae Bălan a rostit un nou discurs, în care a expus și a apărat principiile organizării șaguniene, care, acum, așteptau să fie legiferate.

Legea (în 46 de art.) și Statutul de organizare a Bisericii Ortodoxe Române (cu 178 art.) au fost votate de Corpurile legiuitoare (la 24 martie în Senat și 3 aprilie în Cameră) și promulgate la 6 mai 1925, sub titlul: Legea și Statutul de organizare a Bisericii Ortodoxe Române. (surse: Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Compendiu, ediția a III-a, Preot profesor doctor Mircea Păcurariu, Basilica, 2013; Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. III, Preot prof. Dr. Mircea Păcurariu, Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1981; Academia Română Istoria Românilor – România întregită (1918-1940), vol. VIII, Prof. univ. dr. Ioan Scurtu, coordonator dr. Petre Otu, Ed. Enciclopedică, București, 2003) AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Permisul de conducere ar putea fi suspendat pentru neplata amenzilor. Noi reguli și la achiziția unei mașini

Publicat

Publicitate

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a anunțat vineri că Guvernul Bolojan intenționează să adopte măsuri ferme pentru combaterea neplății amenzilor și taxelor, relatează alba24.ro.

Una dintre cele mai importante propuneri este suspendarea permisului de conducere pentru șoferii care nu își achită amenzile de circulație în termen de 90 de zile.
„Permisul va putea fi restituit doar după ce se face dovada achitării tuturor obligațiilor restante. Dacă mai există datorii, permisul rămâne suspendat”, a explicat ministrul.

Reguli noi pentru radierea și cumpărarea autovehiculelor
Radierea unui vehicul va fi posibilă doar cu prezentarea unui certificat de atestare fiscală, care să confirme absența datoriilor către bugetul local.

De asemenea, cumpărarea unei mașini va fi condiționată de lipsa restanțelor fiscale ale cumpărătorului — o schimbare importantă față de situația actuală, în care doar vânzătorul trebuie să prezinte acest document.

Autorizațiile de construire, legate de plata datoriilor
Guvernul mai pregătește o măsură care va condiționa eliberarea autorizațiilor de construire de plata integrală a tuturor taxelor și amenzilor de către solicitant.

În plus, va fi introdus un cadru legal care va permite utilizarea dronelor pentru identificarea clădirilor și a suprafețelor acestora, în vederea actualizării și verificării bazei de date fiscale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Noi reguli de salarizare, mai puțini polițiști locali. Reforma administrației locale propusă de Guvernul Bolojan

Publicat

Publicitate

Reforma administrației locale propusă de Guvernul Bolojan. Guvernul condus de Ilie Bolojan pregătește o reformă amplă a administrației locale, care va include plafonarea numărului de angajați din primării și consilii județene, precum și limitarea numărului de polițiști locali și introducerea unei grile de salarizare unice pentru anumite localități.

Pentru primării, principalul criteriu în stabilirea numărului maxim de posturi va fi numărul de locuitori. În cazul consiliilor județene, indicatorii vor fi mai detaliați, incluzând numărul de unități administrativ-teritoriale din județ, existența unui spital județean în subordine și alți factori.

Scopul acestor măsuri este de a elimina discrepanțele actuale: în prezent, există primării cu un număr redus de angajați care funcționează eficient, dar și primării cu personal numeros, fără îmbunătățiri vizibile ale serviciilor publice.

Acolo unde personalul este supradimensionat, va fi necesară reducerea acestuia. În schimb, primăriile care au un număr redus de angajați nu vor fi afectate.

În premieră, un funcționar public va putea avea norma împărțită între două – trei primării.

”La o primărie mică, colaborarea între primării este foarte importantă. Un contabil poate rezolva problemele de contabilitate cu o jumătate de normă la primărie, o jumătate de normă la alta.

Publicitate

Sunt situații în care nu mai avem biblioteci în rural și un bibliotecar poate lucra la două primării. Un bilbiotecar la o comună mică nu se justifică cu normă întreagă” a spus Bolojan.

Limitarea numărului de polițiști locali și reducerea suprapunerilor de competențe

Guvernul intenționează și modificarea normei privind numărul de polițiști locali. În prezent, standardul este de 1 polițist local la 1.000 de locuitori, însă această normă va fi majorată, întrucât există orașe care funcționează bine cu 1 polițist la 2.000 de locuitori, în timp ce altele depășesc limita legală din cauza constrângerilor juridice.

Se vor lua măsuri pentru a evita suprapunerile de atribuții cu Poliția Națională, inclusiv:

  • organizarea de dispecerate comune;

  • utilizarea eficientă a sistemelor de supraveghere video;

  • coordonarea clară a echipajelor.

Reforma administrației locale: Salarii plafonate în localitățile cu venituri insuficiente

O altă măsură esențială este stabilirea unei grile de salarizare unice pentru localitățile care nu-și pot acoperi din venituri proprii nici măcar cheltuielile de personal.

Această grilă, aplicabilă la nivel național, nu va putea fi depășită, având în vedere că statul acoperă deja, prin transferuri, o parte importantă din cheltuielile acestor administrații.

Citeste mai mult

Eveniment

Motivul întârzierii recalculării pensiilor. Ce explicații dă ministrul Muncii, Florin Manole

Publicat

Publicitate

Întârzierea recalculării pensiilor are cauze obiective, printre care și implementarea în sistem a contribuției CASS pentru pensiile mai mari de 3.000 de lei, a explicat vineri ministrul Muncii, Florin Manole, în cadrul unei dezbateri organizate de IMM România, scrie alba24.ro.

”Există și un argument obiectiv pentru care se poate accepta o mică întârziere de la termenul asumat.

Argumentul obiectiv este că, între timp, Casei de Pensii i-a revenit și tema implementării în sistem a CASS-ului pentru pensiile de peste 3.000 lei.

Dar, e un termen asumat acolo de către o instituție și va trebui să-l urmărească și să-l îndeplinească”, a precizat ministrul, potrivit Agerpres.

El a mai spus că mulți dintre angajații Caselor de pensii lucrează în condiții improprii.

”Nu vreau să scuz conducerea, mai ales conducerea anterioară a Casei de Pensii, pentru ca actuala conducere are mai puțin de două luni, dar există condiții de muncă foarte proaste la unele case de pensii și este bine să se știe asta.

Publicitate

Tot discursul public despre bugetari are și exemple concrete, relevante și clare de bugetari care poate nu-și fac treaba, dar sunt sute de mii de oameni în sistemul bugetar care muncesc pe bune, care sunt competenți, care sunt serioși și care, uneori, lucrează în condiții improprii.

Să știți că pentru acești oameni cu venituri mici sau medii, condițiile vătămătoare chiar există atunci când lucrezi cu dosare de pensii vechi de zeci de ani, cu praf, cu acarieni și cu alte probleme”, a afirmat Manole.

Ministrul a menționat că s-au făcut și abuzuri cu acordarea sporului de condiții vătămătoare.

”S-au abuzat în niște birouri și au plătit oameni modești, simpli și muncitori care chiar lucrează în genul ăsta de activitate.

Mi-a scris un muzeograf, cu toate studiile făcute, cu doctorat, cu totul în specialitate, că n-are un salariu mare și că pentru el condițiile vătămătoare într-un subsol de muzeu chiar există.
Și că e frustrat că are doctorat, că are toate studiile în profesie, că lucrează de zeci de ani acolo și că este tratat la grămadă cu foarte mulți despre care se spune că nu-și fac treaba, sunt neserioși, profită și care sunt ca omul gras care stă pe mediul economic slab.

Pentru acești oameni există nedreptăți care trebuie reglate”, consideră ministrul Muncii.

Angajații caselor de pensii din țară lucrează, în prezent, la dosarele pensionarilor anticipat care au ajuns la limită de vârstă. Modulul din softul de pensii e funcțional de puțin timp, la mai bine de zece luni de la intrarea în vigoare a noii legi.

Citeste mai mult

Eveniment

Narcis Ilaș a semnat un nou contract, valabil patru ani, cu FC Botoșani

Publicat

Publicitate

Echipa de fotbal FC Botoșani a anunțat, vineri, prin intermediul site-ului oficial, prelungirea pe o perioadă de patru ani a contractului jucătorului Narcis Ilaș, împrumutat în sezonul trecut la Ceahlăul Piatra Neamț.

‘Revenit în această vară la FC Botoșani, după împrumutul la divizionara secundă Ceahlăul Piatra Neamț, jucătorul Narcis Ilaș a semnat un angajament valabil pe 4 ani. În această vară, prin felul în care s-a pregătit în cele două stagii de pregătire centralizate ale echipei de la Putna și din Austria, Narcis Ilaș l-a convins pe antrenorul Leo Grozavu că merită să facă parte din lotul pe care acesta mizează în această a 13-a aventură consecutivă a ‘roș-alb-albaștrilor’ în prima ligă. Mult succes ‘Combi’, și la cât mai multe realizări în acest sezon în tricoul ‘roș-alb-albaștrilor”, precizează sursa citată.

Născut pe 27 martie 2007, Ilaș este un produs sută la sută al școlii botoșănene de fotbal, având și selecții la loturile naționale de juniori.

Narcis Ilaș, care este un jucător polivalent, evoluând atât în flancul drept, cât și în cel stâng, a fost integralist în meciul cu Farul Constanța, scor 1-1, din prima etapă a Superligii.

În această vară, FC Botoșani i-a mai transferat pe Sebastian Mailat (Sepsi OSK), Andrei Dumiter (FC Voluntari), Riad Suta (NK GOSK Gabela). De asemenea portarii Giannis Anestis și Luka Kukic și-au prelungit contractele cu FC Botoșani
AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending