Connect with us

Eveniment

CENTENARUL PATRIARHIEI ROMÂNE: Organizarea bisericească unitară

Publicat

Publicitate

Actul de la 1 Decembrie 1918, care consfințea unirea Transilvaniei cu România, a deschis o nouă etapă în viața statului național, în dezvoltarea sa social-economică, în creația culturală, în afirmarea și schimbul internațional de valori materiale și spirituale, scrie AGERPRES.

Pe lângă înnoirile structurale în viața politica, economică și socială, cu o serie de reforme democratice, au avut loc schimbări profunde și în viața Bisericii Ortodoxe Române.

Prima îndatorire care revenea Bisericii în noua situație politică era aceea a organizării ei unitare, sub conducerea Sfântului Sinod din București, act necesar atât Bisericii cât și Statului.

Unificarea se impunea datorită faptului că modul de organizare și de conducere bisericească în diferitele provincii istorice ale țării era cu totul diferit. De pildă, în Biserica din vechea Românie se observa o dependență sau subordonare aproape totală față de stat, lucru care făcea ca viața bisericească să fie într-o permanentă instabilitate; în schimb, în conducerea eparhiilor se observa aproape un absolutism ierarhic.

În Bucovina, reunită cu România la 15/28 noiembrie 1918, conducerea Bisericii era supusă aparatului de stat austriac și a împăratului, iar prin ”fondul bisericesc” creat de Habsburgi, clerul, în genere, a ajuns la o situație materială deosebită, asemenea celui din țările apusene, fapt care l-a înstrăinat mult de credincioși.

În teritoriile de peste Prut (Basarabia), unite cu România la 27 martie/9 aprilie 1918, Biserica românească funcționa în forme tipic rusești, moștenire a absolutismului țarist.

Publicitate

Singură Biserica Ortodoxă din Transilvania și Banat avea o organizare corespunzătoare, cuprinsă în Statutul Organic al mitropolitului Andrei Șaguna, ale cărui principii de bază erau: autonomia față de stat și sinodalitatea sau colaborarea dintre clerici și mireni la conducerea problemelor bisericești. De aceea, numeroși factori de răspundere au cerut cu stăruință ca noua organizare bisericească să se orienteze după principiile Statutului Organic, în pofida opoziției unor ierarhi, profesori de teologie și preoți, care nu se puteau împăca cu ideea participării mirenilor la conducerea Bisericii.

La 17/30 decembrie 1919 a avut loc o sesiune extraordinară a Sfântului Sinod și a Consistoriului Superior Bisericesc la care au participat ierarhii din vechiul Regat și din provinciile unite, care au adoptat o declarație, în care se preciza: ‘Unirea națiunii române – cea din 1918 – să se extindă și asupra sfintei noastre biserici strămoșești, așa ca Biserica Ortodoxă a Basarabiei, a Bucovinei, a Ardealului, a Banatului, a Crișanei și cea din părțile ungurene să alcătuiască o singură Biserică Autocefală Ortodoxă Națională Română, a cărei autoritate supremă este Sfântul Sinod al Sfintei Biserici Ortodoxe Autocefale a României întregite’. (sursa: Academia Română Istoria Românilor – România întregită, vol. VIII, 2003)

În următoarea zi a reuniunii, la 18/31 decembrie 1919, episcopul Caransebeșului Miron Cristea a fost ales în scaunul vacant de mitropolit primat al României, iar la 19 decembrie 1919/ 1 ianuarie 1920 a fost învestit și înscăunat în noua demnitate.

Sub noul primat au continuat lucrările în vederea unificării bisericești, începute încă din mai 1919. Astfel, la 18 septembrie 1920 s-a întrunit la București așa-numita ”Constituantă bisericească”, formată din membrii Sfântului Sinod, din foștii miniștri de Culte, câțiva profesori de teologie și preoți de mir. Constituanta a ales din rândurile ei o comisie de 15 membri (ierarhi, profesori de teologie și mireni, ulterior au mai fost cooptați doi ierarhi și trei preoți), în frunte cu mitropolitul Miron, care să întocmească un proiect de Statut de organizare și funcționare a Bisericii Ortodoxe Române.

Între 24 septembrie și 2 noiembrie, Comisia a redactat un anteproiect de lege pentru organizarea Bisericii autocefale ortodoxe române, care era însă complet lipsit de unitate, urma totuși să fie discutat în Sfântul Sinod. Deși ministrul Cultelor, Octavian Goga, voia să prezinte cât mai curând acest anteproiect în Camera Deputaților, mitropolitul Nicolae Bălan s-a opus și a cerut ca unificarea bisericească să se facă numai după elaborarea noii Constituții a României, în care să fie înscrise și principiile de organizare a Bisericii.

Prin aceasta, mitropolitul Nicolae Bălan a urmărit – și a reușit – ca proiectul de unificare să fie supus spre ratificare Sfântului Sinod și nu Parlamentului, pentru ca să fie evitat orice amestec al politicienilor. Noua Constituție s-a votat de corpurile legiuitoare și s-a aprobat de șeful statului în martie 1923.

La dezbaterile de la Senat asupra Constituției, a luat cuvântul și mitropolitul Nicolae Bălan, care, într-un memorabil discurs, a apărat autonomia Bisericii Ortodoxe Române, principiul fundamental al organizării noastre bisericești, potrivit căreia Biserica avea dreptul de a se organiza și conduce prin ea însăși.

Comisia constituită în 1920 a lucrat până în 1925, ținând seama de numeroasele propuneri făcute de Consistoriul Superior Bisericesc, de Congresele preoțimii din vechea Românie și din Transilvania, de Congresul Național Bisericesc al Mitropoliei Transilvaniei, de ierarhi și alți reprezentanți ai clerului.

În martie 1925, ultimul proiect de lege, la care era alăturat și un proiect de Statut, a fost prezentat Corpurilor legiuitoare. La dezbaterea în Senat, mitropolitul Nicolae Bălan a rostit un nou discurs, în care a expus și a apărat principiile organizării șaguniene, care, acum, așteptau să fie legiferate.

Legea (în 46 de art.) și Statutul de organizare a Bisericii Ortodoxe Române (cu 178 art.) au fost votate de Corpurile legiuitoare (la 24 martie în Senat și 3 aprilie în Cameră) și promulgate la 6 mai 1925, sub titlul: Legea și Statutul de organizare a Bisericii Ortodoxe Române. (surse: Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Compendiu, ediția a III-a, Preot profesor doctor Mircea Păcurariu, Basilica, 2013; Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. III, Preot prof. Dr. Mircea Păcurariu, Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1981; Academia Română Istoria Românilor – România întregită (1918-1940), vol. VIII, Prof. univ. dr. Ioan Scurtu, coordonator dr. Petre Otu, Ed. Enciclopedică, București, 2003) AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 3 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 3 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 3 martie 2025:

Loto 6/49: 38, 16, 26, 29, 28, 30

Loto 5/40: 5, 2, 3, 6, 35, 20

Joker: 33, 3, 41, 38, 37 + 19

Noroc: 8 7 9 9 7 0 3

Publicitate

Noroc Plus: 2 0 3 6 7 2

Super Noroc: 0 5 5 1 9 9

Citeste mai mult

Eveniment

Dacă plecați la drum: Noi radare FIXE pe „Drumul Morții” E85. Sistemul e-SIGUR a devenit operațional în alte trei județe

Publicat

Publicitate

Șoferii care circulă pe E85, unul dintre cele mai periculoase drumuri din România, trebuie să fie atenți: sistemul de supraveghere rutieră e-SIGUR, bazat pe radare fixe, a devenit funcțional în județele Neamț, Vrancea și Suceava.

Primele sancțiuni pentru depășirea vitezei au fost deja emise automat, iar Poliția Rutieră identifică rapid șoferii prin baza de date.

Acest sistem modern este deja activ pe autostrăzile A1 București – Pitești și A2 București – Constanța, iar extinderea sa pe E85 vine ca o măsură de siguranță rutieră pentru reducerea accidentelor grave.

Radarele fixe pot detecta automat șoferii care depășesc limita de viteză, iar camerele de supraveghere furnizează imagini clare, permițând verificarea respectării centurii de siguranță și a altor reguli de circulație. Amenzile sunt trimise direct la domiciliu, fără a fi nevoie de intervenția unui echipaj de poliție.

Ce poate face sistemul e-SIGUR?

  • Monitorizare și control – Detectează automat depășirea vitezei, nerespectarea semaforului sau circulația cu numere de înmatriculare suspendate.
  • Identificare a vehiculelor căutate – Recunoaște mașini implicate în infracțiuni sau care trebuie confiscate.
  • Creșterea siguranței – Ajută la fluidizarea traficului și reducerea riscurilor rutiere.
  • Protecția infrastructurii – Identifică factorii care pot deteriora drumurile.
  • Combaterea fraudei – Depistează vehicule care circulă fără achitarea taxelor de drum.

Prin implementarea acestui sistem național de monitorizare a traficului, autoritățile urmăresc creșterea siguranței pe drumurile publice și prevenirea accidentelor cauzate de viteza excesivă.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță pentru 2025-2026, APROBAT de Ministerul Educației. Când se pot depune cererile

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a stabilit calendarul oficial pentru înscrierile în învățământul antepreșcolar și preșcolar în anul școlar 2025-2026. Reînscrierile vor începe pe 19 mai, iar înscrierile noi se vor desfășura începând cu 26 mai. Conform reglementărilor ministeriale, în grupele antepreșcolare (creșe) pot fi înscriși copiii cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani, în funcție de locurile disponibile rămase după finalizarea etapelor de reînscriere, relatează alba24.ro.

În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune.

Grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani.

Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la înscrierea copiilor în unități de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare.

Înscrieri la creșă și grădiniță 2025 – calendar

Etapa de reînscrieri

19-23 mai: sunt reînscriși, pentru anul școlar următor, copiii care frecventează unitatea de învățământ în anul școlar curent, ca urmare a exprimării acestei opțiuni printr-o cerere scrisă

Publicitate

Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță. Reînscrierea se face în limita locurilor disponibile și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru

23 mai: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere, după finalizarea etapei de reînscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa I de înscrieri

26 mai – 13 iunie: înscrieri în baza celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri

26-30 mai; depunerea cererilor

2-4 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

6-10 iunie: procesare cereri faza doua – a doua opțiune

11-12 iunie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

13 iunie: afișarea rezultatului și numărului locurilor libere rămase după prima etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025: etapa a II-a de înscrieri

16 iunie 7 iulie: înscrierea copiilor pe locurile libere rămase în urma primei etape, pe baza celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere, astfel:

16-20 iunie: depunere cereri

24-26 iunie: procesare cereri faza I – prima opțiune

30 iunie – 2 iulie: procesare cereri faza a doua – a doua opțiune

3-4 iulie: procesare cereri faza a treia – a treia opțiune

7 iulie: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

Înscrieri la grădiniță și creșă 2025. Etapa de ajustări

18-28 august: înscrierea pe locurile libere în baa solicitărilor părinților depuse la ISJ a copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape.

Pot fi înscriși, în această etapă:

  • copiii nerepartizați în cele două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani
  • copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși, ca urmare a avizul negativ CJRAE
  • copiii de peste 2 ani ai căror părinți solicită înscrierea în grupa mică de la grădiniță

29 august: afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după ajustări

Citeste mai mult

Eveniment

Proiect energetic de AMPLOARE pentru Botoșani, BLOCAT în faza de semnare a contractului. Ministrul Energiei luat la întrebări

Publicat

Publicitate

Unul dintre cele mai importante proiecte energetice pentru județul Botoșani, Linia Electrică Aeriană (LEA) de 400 KV Suceava – Bălți, care urmează să traverseze sudul județului, se află într-un blocaj administrativ, deși licitația pentru construcție a fost finalizată încă din decembrie 2024.

Cu o valoare de 160 de milioane de lei, fără TVA, proiectul a atras oferte din partea unei asocieri de firme românești și a unei companii din Turcia, însă până în prezent nu s-a semnat contractul de execuție a lucrărilor.

În acest context, fostul președinte al Consiliului Județean Botoșani, senatorul PSD Doina Elena Federovici, a solicitat clarificări din partea Secretariatului General al Guvernului și a Ministerului Energiei. Printre întrebările esențiale adresate se numără: când va fi semnat contractul, dacă proiectul va include o stație de injecție a energiei pe teritoriul județului – infrastructură care nu apare în documentația tehnică actuală – și dacă investiția va beneficia de fonduri europene.

Importanța acestui proiect este crucială pentru dezvoltarea județului Botoșani, având în vedere necesitatea unei infrastructuri energetice moderne și eficiente. Fără investiții majore în acest sector, regiunea riscă să rămână în urmă din punct de vedere al conectivității și al sustenabilității economice.

În prezent, comunitatea locală și factorii decizionali așteaptă un răspuns concret din partea autorităților centrale, astfel încât acest proiect să fie implementat fără întârzieri suplimentare.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending