Connect with us

Actualitate

Cei care refuză testele drugtest și etilotest rămân fără permis până la sosirea probelor din laboratoare. Poate dura între trei și nouă luni

Publicat

Publicitate

După schimbarea legislație care a avut loc săptămâna trecută, în România, cei care refuză testarea cu aparatele din dotarea polițiștilor, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor, a anunțat astăzi IJP Botoșani.

Ca notă a redacției este de remarcat că în România rezultatele analizelor de laborator pot veni într-un termen cuprins între trei și nouă luni, dar polițiștii din toată țara, care precizează că acest lucru nu este de responsabilitatea lor, speră ca înființarea unor noi istituții să urgenteze acest proces.

Polițiștii de la Botoșani au adus o serie de lămuriri având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate.

Iată clarificările aduse într-un comunicat de presă trimis la redacție de IJP Botoșani:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ.

Publicitate

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

  1. a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;
  2. b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;
  3. c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
  4. d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

*****

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Recrutare în învățământul militar: Cum se fac înscrierile și câte locuri sunt în fiecare colegiu. Calendar complet

Publicat

Publicitate

Recrutare în învățământul militar: Birourile de informare-recrutare din țară desfășoară activități de recrutare a candidaților pentru admiterea în învățământul liceal militar pentru anul de învățământ 2025 – 2026, informează alba24.ro.

Aceştia se pot înscrie până la data de 21 martie 2025 pentru a urma studii în unul din cele cinci colegii naționale militare.

Sunt disponibile 816 locuri, după cum urmează:

  • Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul” – Alba Iulia, 168 de locuri;
  • Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir” – Breaza, 168 de locuri;
  • Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” – Câmpulung Moldovenesc, 168 de locuri;
  • Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu” – Craiova, 168 de locuri;
  • Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” – Constanța, 144 de locuri;

Calendar recrutare

Perioada de desfășurare a selecției: 03.02 – 11.04.2025;

Perioada examinării medicale: 03.02 – 17.04.2025;

Publicitate

Susținerea probei de verificare a cunoștințelor: 23.05.2025.

Înscrierile se fac online AICI sau fizic, iar în acest caz candidații interesați trebuie însoțiți însoțit de un părinte/tutore legal (pentru candidații la colegiile naționale militare) la Centrul militar județean Alba.

Învăţământul militar este învăţământ de stat, vocaţional, gratuit, parte integrată a sistemului naţional de învăţământ.

Activitățile și datele la care acestea se vor desfășura în vederea admiterii în colegiile naționale militare:

  • Primirea de colegiile naționale militate (CNM) a dosarelor candidaților de la birourile de informare-recrutare (BIR) la care au fost arondați în funcție de județul de domiciliu – 12.05.2025;
  • Prezentarea candidaților la colegiul unde au fost repartizați pentru susținerea probei dc verificare a cunoștințelor – 22.05.2025;
  • Susținerea probei de verificare a cunoștințelor, cu durata de 180 minute – 23.05.2025, începând cu ora 09.00;
  • Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor la proba de verificare a cunoștințelor – 23.05.2025;
  • Depunerea și soluționarea contestațiilor – 23.05.2025;
  • Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor la proba de verificare a cunoștințelor – 23.05.2025;
  • Transmiterea în format electronic, către comisia județeană, a opțiunilor și notelor candidaților admiși la proba de verificare a cunoștințelor, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată – 30.05.2025;
  • Transmiterea de comisiile județene/municipiului București către CNM a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată sau exmatriculați, prin activarea rapoartelor specifice în aplicația informatică centralizată – 19.06.2025;
  • Transmiterea de comisiile județene/municipiului București către CNM a bazei de date județene cuprinzând mediile finale de admitere, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată – 10.07.2025;
  • Validarea de părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de înscriere (e-mail, online), corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din aplicația informatică centralizată – 10-11.07.2025;
  • Repartizarea computerizată în învățământul liceal militar și comunicarea rezultatelor în unitatea de învățământ respectivă, prin tipărire din aplicația informatică centralizată – 14.07.2025;
  • Afișarea rezultatelor preliminare – 14.07.2025;
  • Solicitarea, în scris, pentru renunțarea la locul obținut (dacă este cazul) – 14-15.07.2025, până la ora 14.00;
  • Confirmarea locului ocupat prin completarea Cererii de înscriere în colegiu (e-mail, online) – 14-15.07.2025, până la ora 16.00;
  • Completarea locurilor rămase libere ca urmare a renunțării la locul obținut, prin repartizare manuală centralizată – 16.07.2025, orele 8.00-15.00;
  • Transmiterea listei candidaților declarați ADMIS, în format electronic, la Centrul Național de Admitere, prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată – 16.07.2025;
  • Afișarea rezultatelor finale – 16.07.2025, după ora 15.00;
  • Transmiterea dosarului candidatului, completat cu Cererea de înscriere și Fișa de echipare completată, prin grija comandantului colegiului unde elevul a susținut testul grilă, la colegiul unde a fost declarat admis – până cel târziu la 22.08.2025.

Citeste mai mult

Cultura

VIDEO: „Hai să dăm mână cu mână!”. Elevii Liceului „Demostene Botez” din Trușești au sărbătorit Unirea Principatelor cu emoție și patriotism

Publicat

Publicitate

Elevii Liceului „Demostene Botez” din Trușești au evocat, vineri, însemnătatea istorică a zilei de 24 Ianuarie – Unirea Principatelor Române, moment însoţit şi de un colaj de versuri patriotice, recitate de câţiva elevi ai școlii amintite, îmbrăcaţi în costume populare. Straiele copiilor și măiestria interpretării au alcătuit un tablou parcă încremenit în vremea lui Moș Ion Roată. 

Atmosfera evenimentului a fost una plină de emoție și patriotism, elevii rememorând prin scenete, poezii și cântece, faptele de vitejie ale celor care au contribuit la Unirea Principatelor sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza.

Cu ocazia împlinirii a 166 de ani de la Mica Unire, preotul paroh al Bisericii „Sfântul Nicolae” Trușești, Florin Hălăucă, a săvârșit slujba de Te Deum. În cuvântul rostit la finalul slujbei, părintele a accentuat necesitatea  manifestărilor de recunoștință, amintindu-ne permanent de toți eroii care, prin spirit de sacrificiu, ne-au redat libertatea, unitatea și demnitatea națională.

Evenimentul s-a înscris în proiectul CAER „Adolescenții, Biserica și provocările lumii contemporane!”, derulat de Liceul „Demostene Botez” din Trușești în parteneriat cu Parohia „Sfântul Nicolae” Trușești, Primăria Trușești și Școala Gimnazială Nr. 1 Stăuceni.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Cultura

„Monografia unei străvechi așezări botoșănene. Testamentul răzeșilor de la Românești” așează această localitate pe harta istorică a județului Botoșani

Publicat

Publicitate
Joi, în sala Consiliului Local al Comunei Romănești, județul Botoșani, în cadrul manifestărilor consacrate zilei de 24 ianuarie a avut loc lansarea lucrării „Monografia unei străvechi așezări botoșănene. Testamentul răzeșilor de la Românești” scrisă de col. rz Gheorghe Ciobanu fiu al acestei frumoase localități de pe valea Prutului.
​Lucrarea cuprinsă în cele 412 pagini, cu anexe si o bibliografie generoasă, așează Romăneștii pe harta istorică a județului Botoșani.
​​La lansarea acestei cărți au fost prezenți alături de primarul comunei, domnul Marius Răschip, membri ai Consiliului Local al comunei Romănești, preoți din localitățile Romănești, Bobulești și Stefănești, cadre didactice și elevi ai școlii Romanești, foști profesori ai școlilor așezării, alături de un public interesat de istoria așezării.
​​Despre semnificația lansării acestei cărți în preziua împlinirii a 166 de ani de la mărețul act al Unirii Principatelor a vorbit domnul col(rz) Gheorghe Ciobanu.
Comunicat de presă

Citeste mai mult

Eveniment

Când intră banii pe cardurile de alimente în 2025

Publicat

Publicitate

Anunț important pentru o anumită categorie de români. În urma măsurilor de austeritate adoptate de autorități, beneficiarii ajutoarelor pentru alimente vor primi mai puțini bani, informează cancan.ro

În anul 2024, o anumită categorie de români vulnerabili au beneficiat de tichetele sociale pentru alimente și mese calde. Cardurile erau încărcate odată la două luni cu suma de 250 de lei – în total, 1.500 de lei.  În acest an, autoritățile au decis modificarea sumei, dar și a frecvenței distribuirii ajutoarelor. Programul ”Sprijin pentru România” este finanțat prin fonduri europene, iar noile reglementări sunt valabile în perioada 2025-2027.

Cine beneficiază de ajutorul social

Începând cu 1 ianuarie 2025, oficialii statului român au decis modificarea sumei de pe cardurile sociale – alocate persoanelor vulnerabile cu venituri mai mici de 2.000 de lei. Voucherele pentru alimente sau mese calde vor fi încărcate cu suma de 125 de lei, odată la 6 luni, decizie stabilită prin Ordonanța de urgență nr. 115/2023 și Hotărârea Guvernului nr. 70/2024. Cardurile de alimente au fost distribuite unui număr de peste 2.000.000 de nevoiași – pensionari cu venituri mici, adulți și copii cu handicap grav, accentuat sau mediu etc.

Tichetele sociale sunt distribuite pe suport electronic, iar beneficiarii pot plăti o masă caldă sau își pot procura alimente. Cardurile emise nu permit efectuarea operațiunii de retragere numerar. Iată care sunt românii care beneficiază de tichetele sociale:

  • Pensionarii sistemului public de pensii sau cei care primesc drepturi acordate în baza legilor speciale, dacă veniturile lor lunare nu depășesc 2.210 lei.
  • Persoanele cu handicap (adulți și copii) încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, care au venituri lunare sub 2.000 lei.
  • Familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere care au venituri lunare pe membru de familie mai mici sau egale cu 675 lei.
  • Familiile monoparentale care înregistrează venituri lunare pe membru de familie mai mici sau egale cu 675 lei.
  • Beneficiarii ajutorului de incluziune, conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune.
  • Persoanele fără adăpost, conform reglementărilor legale în vigoare.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending