Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cei care refuză testele drugtest și etilotest rămân fără permis până la sosirea probelor din laboratoare. Poate dura între trei și nouă luni

Publicat

Publicitate

După schimbarea legislație care a avut loc săptămâna trecută, în România, cei care refuză testarea cu aparatele din dotarea polițiștilor, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor, a anunțat astăzi IJP Botoșani.

Ca notă a redacției este de remarcat că în România rezultatele analizelor de laborator pot veni într-un termen cuprins între trei și nouă luni, dar polițiștii din toată țara, care precizează că acest lucru nu este de responsabilitatea lor, speră ca înființarea unor noi istituții să urgenteze acest proces.

Polițiștii de la Botoșani au adus o serie de lămuriri având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate.

Iată clarificările aduse într-un comunicat de presă trimis la redacție de IJP Botoșani:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ.

Publicitate

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

  1. a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;
  2. b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;
  3. c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
  4. d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus.

Publicitate

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

*****

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Doi bărbați au plecat la muncă în Italia și parcă au intrat în pământ. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea a doi tineri, de 29 și 23 de ani, ambii din municipiul Botoșani, care au părăsit în mod voluntar domiciliul, în data de 27 septembrie, pentru a se deplasa în Italia, la muncă, păstrând legătura cu familia până în seara zilei de 27 septembrie, ora 22:00.
Ulterior acestei date, cei doi nu au mai putut fi contactați.

PĂMÂNTAȘU NICOLAE are următoarele semnalmente: 1,65 m înălțime, 60 de kg, păr scurt, negru, ochi căprui.

COVACI ROBERT are următoarele semnalmente: 1,70 m înălțime, 82 de kg, păr scurt negru, ochi căprui.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la aceste persoane să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Brățări electronice pentru agresori. De la 1 octombrie, sistemul a devenit operațional și la Botoșani

Publicat

Publicitate

Începând cu data de 1 octombrie a devenit operațional, și la nivelul județului Botoșani, Sistemul informatic de monitorizare electronică a persoanelor care fac obiectul aplicării măsurilor în cazul emiterii ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție și ordinului european de protecție.

 

Monitorizarea se va realiza automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport cu anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.

 

Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate și, în același timp, este o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.

 

Publicitate

Utilizarea acestor sisteme nu echivalează cu protecția integrității fizice a persoanelor protejate, însă permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea tuturor tipurilor de violență, respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.

 

Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.

Publicitate

 

Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte.

 

Alerta generată se transmite, în mod automat, dispeceratului de urgenţă operat de către poliţie, constituit în cadrul S.N.U.A.U, împreună cu datele de localizare ale dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată sau de persoana protejată care deține dispozitivul.

 

SIME este dispecerizat de zece polițiști instruiți pentru această linie de muncă, cu experiență în ordine publică.

 

Organele de ordine publică sesizate au obligaţia de a verifica, de îndată şi potrivit ordinii de priorităţi, respectarea măsurii de supraveghere, intervenția fiind realizat după principiul „cel mai apropiat polițist intervine”.

 

În situaţia generării unei alerte, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să se prezinte la cel mai apropiat organ de ordine publică aflat în serviciu, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.

 

Spre exemplu, în situaţia generării unei alerte de părăsire a imobilului, persoana supravegheată este obligată, de îndată, să rămână sau să revină în imobil, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.

 

Menționăm faptul că, distrugerea dispozitivelor electronice de supraveghere folosite pentru monitorizarea electronică, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, conform art. 253, alin 21, din Codul Penal.

 

În plus, se consideră evadare încălcarea de către persoana aflată în arest la domiciliu a obligaţiei de a nu părăsi imobilul ori nerespectarea de către aceasta a itinerarului sau condiţiilor de deplasare, stabilite potrivit legii.

 

În ceea ce privește dinamica ordinelor de protecție provizorii, statisticile relevă faptul că în primele 8 luni ale anului 2024 polițiștii au emis un număr de 247 de ordine de protecție provizorii, dintre acestea, 246 ordine de protecție provizorii, au fost confirmate de către procuror, reprezentând o rată de confirmare de 99,6%;

De asemenea, în cursul primelor 8 luni ale anului 2024, instanțele de judecată au emis un număr de 210 de ordine de protecție, din totalul acestora, un procent de 41,9% (88 ordine de protecție) au provenit din ordine de protecție provizorii.

Din analiza datelor statistice privind infracțiunile sesizate primele 8 luni ale anului 2024 rezultă faptul că, la nivel județean, numărul faptelor de violență domestică a scăzut cu 9,7% față de 8 luni 2023, respectiv, 896 fapte sesizate în primele 8 luni ale anului 2024 și 993 fapte sesizate în aceeași perioadă a anului 2023.   

Ponderea este deținută de infracțiunile de lovire sau alte violențe, fiind înregistrate  545 fapte în 8 luni 2024 ( cu 104 mai putine decât în primele 8 luni ale anului 2023) și cele de încălcarea ordinului de protecție, 103 fapte în primele 8 luni din 2024.  (cu 8 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.)

 

Din punct de vedere al locului comiterii faptelor de violenţă domestică, situația se prezintă astfel: 352 de fapte au fost comise în mediul urban, în scădere față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 366 de fapte și 544 de fapte au fost comise în mediul rural, în scădere față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 627 de fapte.

Din cele 896 de fapte, 143 au fost comise în spaţiul public.

 

Recomandăm tuturor persoanelor care sunt victimele unor acte de violență, indiferent de natura acesteia, să sesizeze de îndată organele de poliție, prin orice modalitate, și să ia în considerare posibilitate dispunerii măsurii de ”obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere”, măsură ce poate fi luată doar în urma acordării consimțământului de către victimă.

Citeste mai mult

Cultura

Festivalul-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul”, ediția a XXIX-a

Publicat

Publicitate

În perioada 14-15 noiembrie 2024, Centrul Județean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, și în parteneriat cu Primăria Orașului Săveni, organizează cea de a XXIX-a ediţie a Festivalului-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul”. Desfășurat o dată la doi ani, festivalul își propune prin ambele secțiuni – creație și interpretare – descoperirea și promovarea talentelor dramaturgice în rândul amatorilor.

Concursul se desfășoară pe două secțiuni:

  1. CREAȚIE

La concurs pot participa dramaturgi contemporani români, membri sau nu ai uniunilor de creație, fără limită de vârstă, cu o pisă de teatru într-un act. Organizatorii nu impun participanților nicio tematică.

Textul propriu-zis, semnat cu motto, și fișa de înscriere (Anexa 1 din regulament) în format WORD, în care vor fi menționate motto-ul, numele, prenumele, numărul de telefon și adresa, vor fi trimise online la adresa de e-mail: literatura@centrulcreatieibt.ro până la data de 31 octombrie 2024.

  1. INTERPRETARE

La aceasta secțiune pot participa trupe de teatru de amatori, din fiecare județ al țării, cât și trupe din Republica Moldova și Ucraina.

Categorii: monolog, trupe de elevi, trupe de absolvenți de liceu.

Publicitate

Înscrierea la concurs se face pe baza de fișei de înscriere (conform anexei din regulament) și un video de maximum 15 minute din piesa propusă în competiție, care va fi folosit pentru selecția finală. Materialele se vor trimite până la data de 31 octombrie 2024 la adresa de e-mail: literatura@centrulcreatieibt.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

România are patru „chirurgi pentru copaci”. „Orice arbore reprezintă o provocare”

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Consiliului European de Arboricultură au supravegheat miercuri în România primul examen pentru atestarea în meseria de „chirurg pentru copaci”. La examenul pentru obținerea atestatului european de chirurg pentru arbori s-au putut înscrie cei care au experiență în domeniu, cu condiția să fi lucrat cel puțin 300 de ore la înălțime. Examenul a avut loc la Arad și printre probe s-a numărat și curățarea crengilor bolnave ale unor arbori la 30 de metri înălțime. Patru dintre candidați au obținut în final certificatu, scrie Adevărul.

„Orice arbore reprezintă o provocare, riscurile la care ne expunem zilnic sunt foarte mari”, a precizat Valentin Laţi, concurent, potrivit stirileprotv.ro.

 „Nimeni nu poate să garanteze că dacă va veni o furtună nu se va rupe nimic, în cazul acesta şi un arbore sănătos se poate răsturna, dar prin prevenţie, prin controlul arborilor, se poate reduce riscul respectiv”, spune și Cosmin Truţă, preşedintele Asociaţiei Arboriştilor din România.

Chirurgii pentru arbori își pot păstra certificarea europeană doar dacă dau examen o dată la 3 ani, pentru că la copaci apar permanent boli noi.

În Europa, un chirurg pentru arbori poate primi și 1.500 de euro pentru tratarea unui pom înalt. În România, tariful este de șapte ori mai mic.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending