Connect with us

Eveniment

Cei care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancționați! Printre ei, inclusiv chiriașii fără contract

Publicat

Publicitate

Statul român vrea să facă ordine în ceea ce privește domiciliile declarată de cetățeni, așa că cei care stau la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi în cel mai scurt timp sancționați.

Un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul de Interne prevede ca cetăţenii care locuiesc la altă adresă decât cea trecută în buletin pot fi sancţionaţi. Măsura ar putea să afecteze inclusiv persoanele care stau în gazdă sau chirie și nu au încheiat contracte cu proprietarii.

Vezi și Persoanele care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancţionate. Lovitură pentru chiriașii fără contract

De asemenea, în proiect se arată că la aceeaşi adresă nu vor mai putea locui mai mult de zece persoane care nu sunt înrudite.

Scopul noilor măsuri care ar putea intra în vigoare este acela de a avea o acurateţe a datelor din Registrul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor scrie DCNews.ro

Totul vine pentru că multe persoane locuiesc în altă parte, şi nu la adresa de domiciliu pe care o au scrisă pe cărţile de identitate.

S-ar putea impune anularea actului de identitate

Publicitate

Dacă proiectul va fi aprobat, noua lege ar impune anularea actului de identitiate, iar controale vor fi făcute de către cei de la Poliţie.

Dacă se constată că persoana nu locuieşte la adresa pe care o are în buletin, actul de identitate va fi anulat şi vor trebui să meargă pentru a-şi procura unul nou.

De asemenea, situaţia va deveni mai complicată şi pentru persoanele care stau în gazdă sau chirie. Nu va mai fi suficientă declaraţia gazdei, ci vor fi necesare mai multe date pe respectiva cerere a solicitantului. Se va aproba adresa doar după un control al poliţiştilor.

Limită de zece persoane la o singură adresă.

Nici nu vor putea fi multe persoane la aceeaşi adresă. Limita va fi de zece, şi doar dacă există o relaţie de rudenie între aceste persoane.

Există cazuri unde sunt trecute şi 1.000 de persoane la aceeaşi adresă.

Rămâne de văzut dacă noile măsuri vor fi adoptate.

Extras din documentul publicat pe siteul MAI

  1. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

 (1) Cartea de identitate se eliberează:

  • a)cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • b)cu valabilitate de 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 55 de ani.

(2) Până la asigurarea infrastructurii tehnice necesare punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cartea de identitate se eliberează cu valabilitatea prevăzută de dispoziţiile alin. (1) dar nu mai mult de data de 03.08.2031.”

(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

  • a) cu valabilitate de 3 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
  • b) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate
    simplă.

(4) Pentru situaţia în care prelevarea amprentelor de la orice deget este imposibilă temporar se aplică dispozițiile art.4 alin.(3) din Regulamentul (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

(5) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:

  • a)unei cărţi electronice de identitate;
  • b)unei cărţi de identitate simple.

(6) Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condiţiile art. 121, se eliberează astfel:

  • a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;
  • b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare. ”
  1. La articolul 17 alineatul (2) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,d) data nașterii titularului;”

  1. La articolul 17 alineatul (6) se modifică va avea următorul cuprins:

,,(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată;”

  1. La articolul 19 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

,, c1) în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea ,,încetat valabilitate domiciliu.”

  1. La articolul 19, alineatul (2), literele b) și c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

,,b) în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-

  1. c) și d)-j);
  2. c) oricând, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c1) și k).”
  3. La articolul 26, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:

,,(11) Nu este posibilă înscrierea menţiunii privind stabilirea domiciliului sau, după caz, a reşedinţei la o anumită adresă dacă în R.N.E.P., la adresa declarată, sunt înregistrate mai mult de 10 persoane.

(12) Prevederile alin.(11) nu se aplică proprietarului imobilului situat la adresa respectivă sau membrilor familiei extinse ale acestuia.

(13) Prin familie extinsă, în sensul alin.(12), se înţelege soțul/soția, rudele în linie dreaptă, precum şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv ale titularului dreptului
locativ.”

  1. Articolul 28 se modifică și completează modifică şi va avea următorul cuprins:

,, Art.28 – (1) Dovada adresei de domiciliu și, după caz, de reședință din România se realizează prin verificarea de către D.E.P.A.B.D. sau de către serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor a mențiunilor înscrise în cartea funciară sau, după caz, pe baza extrasului de carte funciară prezentat de solicitant.

(2) În situația în care nu este posibilă realizarea dovezii adresei în condițiile alin.(1), dovada se face cu:

  • a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;
  • b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, din care să rezulte consimţământul acestuia, numărul de persoane care locuiesc efectiv la adresă, precum, şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată; titlul locativ al găzduitorului se stabilește prin verificarea mențiunilor înscrise în cartea funciară, iar atunci când acest lucru nu este posibil, la declaraţie se anexează unul dintre documentele prevăzute la lit. a);
  • c) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil cu destinaţie de
    locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la alin. (1) și alin. (2) lit. a) şi b);
  • d) documentul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol, cu imobil cu destinaţie de locuinţă;
  • e)actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului său legal ori actul de încredinţare.

(3) În scopul realizării verificărilor prevăzute la alin.(1) și alin.(2) lit.b), Agenția Naționalăde Cadastru și Publicitate Imobiliară, denumită în continuare A.N.C.P.I., pune la dispoziția
D.E.P.A.B.D./serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, gratuit, informațiile înscrise în cartea funciară.

(4) D.E.P.A.B.D. și A.N.C.P.I. creează mecanisme informatice în scopul preluării informațiilor necesare actualizării R.N.E.P.. Condițiile furnizării de către A.N.C.P.I. a informațiilor necesare actualizării R.N.E.P. se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.C.P.I. și D.E.P.A.B.D..

(5) Declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului prevăzută la alin. (2) lit. b) poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a
poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.

(6) În cazul persoanei puse sub interdicţie, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (2) lit. c) se dă şi se semnează de către de către reprezentantul legal.”

  1. După articolul 35 se introduce un nou articol, art.351, cu următorul cuprins:

,,Art.351 –

  • (1) Menţiunea privind stabilirea domiciliului sau, după caz a reşedinţei, îşi încetează valabilitatea în cazul în care, ulterior înscrierii acesteia în actul de identitate, a fost înregistrată astfel încât să reprezinte dată de istoric în R.N.E.P.
  • (2) În situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor anulează actul de identitate și efectuează mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P. cu privire la încetarea termenului de valabilitate a actului de identitate, iar în situația în care mențiunea privind stabilirea reședinței își încetează valabilitatea, se efectuează doar mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P.
  • (3) Situaţia prevăzută la alin.(1) rezultă din nota de verificare întocmită de către lucrătorul de poliţie prin care se constată faptul că persoana nu locuieşte la adresa la care este
    înregistrată cu domiciliul.
  • (4) În situaţia prevăzută la alin.(1) lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, pe baza documentului prevăzut la alin. (3), actualizează în R.N.E.P. informațiile privind domiciliul, prin înregistrarea ca dată de istoric.
  • (5) Atunci când, din verificările efectuate în R.N.E.P. instituțiile publice constată situația prevăzută la alin.(1), îndrumă persoana în cauză să se adreseze serviciului public comunitar
    de evidență a persoanelor competent, în vederea obținerii unui nou act de identitate.
  • (6) Sesizarea serviciului public comunitar de evidență a persoanelor pentru inițierea demersurilor necesare desfășurării activităților prevăzute la alin.(3) și (4) poate fi făcută
    din oficiu, de către poliție ori de către proprietarul imobilului sau orice altă persoană interesată.”
  1. Articolul 47 se abrogă.

Art. II

(1) Hotărârea Guvernului prevăzută la art.111 alin.(1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale
cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se adoptă la propunerea Ministerului Afacerilor Interne în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonanțe.

(2) Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art.14 alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se emite în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului
nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii
de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 295/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 29 martie 2021, se modifică şi se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, prin hotărâre a Guvernului.

Art. III – Prevederile art.I pct.6 și 15 intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCĂ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Șoferi beți pe toate drumurile. Un bărbat de 57 de ani a fost depistat cu o alcoolemie de 1,03 mg/l conducând prin municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani- Biroul Rutier au identificat pe Aleea Constantin Gane, din municipiul Botoșani, un autoturism la volanul căruia se afla un bărbat, de 57 de ani, din municipiul Botoșani.    

 

În urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 1,03 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge,  în vederea stabilirii alcoolemiei.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Lucrările de reabilitare energetică a Școlii Gimnaziale nr. 7 au ajuns la final

Publicat

Publicitate

Aceasta va fi prima lucrare terminată, din totalul celor 15 șantiere deschise, a căror stadii se află în grafic. În prezent se intervine la mici detalii, astfel ca, la începutul Modulului IV de an școlar, elevii să poată ține cursuri și în Corpul B.

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, s-a asigurat de calitatea lucrărilor executate și a discutat cu elevii, preluând din sugestiile acestora.
„Școala Gimnazială nr. 7 este prima școală reabilitată în totalitate, înainte de termenul prevăzut”, a precizat primarul Cosmin Andrei, adăugând că, deși lucrările au presupus o perioadă de disconfort, eforturile au meritat, elevii și cadrele didactice fiind mulțumite de rezultate.
Lucrările s-au derulat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și au constat în:
-reabilitarea termică a elementelor de anvelopă a clădirii și a sistemului de încălzire și furnizare a apei calde de consum
-instalarea/reabilitarea/modernizarea sistemelor de climatizare/ventilare mecanică pentru asigurarea calității aerului interior
-modernizarea instalațiilor de iluminat
-implementarea sistemelor de management energetic integrat și a sistemelor inteligente de umbrire pentru sezonul cald
-modernizarea sistemelor tehnice
-lucrări acoperiș
Construite în anii 1973 – 1975, corpurile de clădire nu au mai fost supuse proceselor de reparații.
La Școala Gimnazială nr. 7 sunt înscriși aproximativ 930 de elevi.

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii vor asigura ordinea și siguranța publică la meciul internațional de rugby de pe Stadionul municipal Botoșani

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 15 februarie 2025, începând cu ora 17.00, pe Stadionul municipal Botoșani se va desfăsura meciul internațional de rugby dintre echipele reprezentative ale României și Portugaliei, contând pentru Campionatul European de Rugby.

În cadrul misiunii, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va acționa integrat împreună efective de poliție, pompieri și poliție locală, cu scopul principal de a asigura un climat de securitate optim atât în zona stadionului, cât și pe traseele de deplasare ale suporterilor.
Pentru prevenirea introducerii în stadion a materialelor pirotehnice și a altor obiecte interzise conform legislației în vigoare, spectatorii vor fi supuși unui control corporal preventiv înainte de intrarea pe stadion, care va fi permisă începând cu ora 15:00, pe la cele trei porți de acces.
Recomandăm tuturor celor care doresc să asiste la meci să se prezinte din timp la porțile de acces pentru a evita aglomerația și pentru a facilita intrarea tuturor spectatorilor înainte de startul partidei.

Recomandări pentru spectatori:
-colaborați cu forțele de ordine pentru reducerea timpului de așteptare la porțile de acces și evitarea aglomerației;
-evitați implicarea în incidente care pot perturba ordinea și liniștea publică și delimitați-vă de orice formă de violență. Orice încălcare a legii va fi sancționată ferm de către forțele de ordine.
În vederea prevenirii situațiilor nedorite, reamintim că:
-este interzis accesul în stadion cu obiecte pirotehnice și obiecte contondente;
-este interzisă afișarea de inscripții care instigă la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, la discriminare ori violență.
-spectatorii nu au voie să staționeze pe coronamentul arenei sportive sau pe scările de acces către scaune, pentru a nu bloca intervenția pompierilor în caz de urgență;
-este strict interzisă pătrunderea spectatorilor pe terenul de joc, atât în timpul partidei, cât și după finalul acesteia.

Prevederi legale și sancțiuni:

Recomandăm tuturor participanților să adopte un comportament civilizat și să respecte prevederile Legii nr. 4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței la competițiile sportive.
Spectatorilor le este interzis:
-să comită acte sau gesturi obscene, să adreseze injurii, expresii jignitoare ori amenințări cu violență la adresa altor spectatori, oficiali, jucători sau bunurile acestora;
-să profereze injurii, expresii jignitoare sau vulgare la adresa forțelor de ordine sau a personalului de securitate.
Aceste fapte constituie contravenții dacă nu au produs vătămări corporale sau pagube materiale și se sancționează cu amendă între 150 și 400 lei sau 70-120 ore de muncă în folosul comunității.
Pentru amenințarea forțelor de ordine, amenda este între 250 și 750 lei, iar sancțiunea complementară prevede 100 -150 ore de muncă în folosul comunității și interzicerea accesului la competițiile sportive timp de 6 luni.
Forțele de ordine asigură condițiile necesare pentru desfășurarea meciului în siguranță, protejând toți participanții și persoanele aflate în spațiul public, atât înainte de startul partidei, cât și după finalul acesteia.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Noua lege a pensiilor îi lovește pe românii care au muncit în condiții grele. Pensia după recalculare este neașteptat de mică

Publicat

Publicitate

Odată cu intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor, mii de angajați care au lucrat în condiții grele descoperă că regulile de pensionare s-au schimbat radical, afectând atât vârsta de pensionare, cât și cuantumul pensiei. Deși inițial se vorbea doar despre o recalculare a beneficiilor, interpretarea Casei Naționale de Pensii arată că impactul este mult mai dur decât fusese anunțat, scrie alba24.ro.

Creșterea vârstei de pensionare – o schimbare mascată

USR semnalează că una dintre cele mai mari probleme ale noii legi este eliminarea unor drepturi de pensionare anticipată pentru cei care au lucrat în condiții deosebite sau speciale.

În vechiul sistem, acești angajați beneficiau de reduceri de vârstă în funcție de numărul de ani lucrați în medii periculoase sau grele. Acum, pentru mulți dintre ei, aceste reduceri fie dispar, fie sunt limitate, ceea ce echivalează cu o creștere indirectă a vârstei de pensionare.

De exemplu, angajații din minerit și energie, care anterior puteau ieși mai devreme la pensie datorită condițiilor speciale, se confruntă acum cu o nouă regulă: perioada 2001-2021 nu mai este recunoscută ca fiind parte din grupa specială. Prin urmare, cei care credeau că mai au doar câțiva ani până la pensie trebuie să lucreze mai mult.

Reducerea pensiilor – recalculare cu efect negativ

Publicitate

Pe lângă creșterea vârstei de pensionare, noua lege schimbă și modul de calcul al pensiilor, ceea ce duce la o reducere semnificativă a veniturilor pentru mulți foști angajați. În trecut, cei care lucrau în condiții speciale beneficiau de un bonus de 50% la punctajul de pensie.

În noul sistem, acest bonus este redus drastic, ceea ce înseamnă că, deși acești angajați au avut salarii mari și contribuții mari, pensiile lor vor fi mai mici decât se așteptau.

Mai mult, în cazul în care un angajat a avut o zi liberă plătită pentru formare profesională sau alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă, întreaga lună este eliminată din calculul perioadei de muncă în condiții speciale. Această măsură duce la pierderi și mai mari pentru cei afectați.

Impactul asupra pieței muncii și generațiilor viitoare

Pe termen lung, aceste schimbări pot avea un efect negativ asupra forței de muncă în domeniile cu condiții grele. Dacă beneficiile pensionării anticipate sunt eliminate, mai puțini oameni vor fi dispuși să accepte astfel de locuri de muncă.

În plus, muncitorii mai în vârstă, care nu își mai pot desfășura activitatea în aceleași condiții ca la tinerețe, sunt forțați să continue să lucreze, în ciuda problemelor de sănătate cauzate de mediul de lucru.

Pentru a corecta aceste „nedreptăți”, USR a depus un proiect de lege care a fost aprobat de Senat, dar este blocat în Camera Deputaților din octombrie 2024. Formațiunea cere liderilor partidelor parlamentare să pună la vot modificările propuse, astfel încât muncitorii din condiții deosebite să nu fie dezavantajați de actuala legislație.

Această situație creează un val de nemulțumiri, iar multe voci cer modificarea legislației pentru a corecta aceste dezechilibre. Rămâne de văzut dacă și cum vor reacționa autoritățile la aceste critici și dacă se vor lua măsuri pentru a proteja drepturile celor care au muncit în cele mai dificile condiții.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending