Connect with us

Eveniment

Cei care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancționați! Printre ei, inclusiv chiriașii fără contract

Publicat

Publicitate

Statul român vrea să facă ordine în ceea ce privește domiciliile declarată de cetățeni, așa că cei care stau la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi în cel mai scurt timp sancționați.

Un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul de Interne prevede ca cetăţenii care locuiesc la altă adresă decât cea trecută în buletin pot fi sancţionaţi. Măsura ar putea să afecteze inclusiv persoanele care stau în gazdă sau chirie și nu au încheiat contracte cu proprietarii.

Vezi și Persoanele care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancţionate. Lovitură pentru chiriașii fără contract

De asemenea, în proiect se arată că la aceeaşi adresă nu vor mai putea locui mai mult de zece persoane care nu sunt înrudite.

Scopul noilor măsuri care ar putea intra în vigoare este acela de a avea o acurateţe a datelor din Registrul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor scrie DCNews.ro

Totul vine pentru că multe persoane locuiesc în altă parte, şi nu la adresa de domiciliu pe care o au scrisă pe cărţile de identitate.

S-ar putea impune anularea actului de identitate

Publicitate

Dacă proiectul va fi aprobat, noua lege ar impune anularea actului de identitiate, iar controale vor fi făcute de către cei de la Poliţie.

Dacă se constată că persoana nu locuieşte la adresa pe care o are în buletin, actul de identitate va fi anulat şi vor trebui să meargă pentru a-şi procura unul nou.

De asemenea, situaţia va deveni mai complicată şi pentru persoanele care stau în gazdă sau chirie. Nu va mai fi suficientă declaraţia gazdei, ci vor fi necesare mai multe date pe respectiva cerere a solicitantului. Se va aproba adresa doar după un control al poliţiştilor.

Limită de zece persoane la o singură adresă.

Nici nu vor putea fi multe persoane la aceeaşi adresă. Limita va fi de zece, şi doar dacă există o relaţie de rudenie între aceste persoane.

Există cazuri unde sunt trecute şi 1.000 de persoane la aceeaşi adresă.

Rămâne de văzut dacă noile măsuri vor fi adoptate.

Extras din documentul publicat pe siteul MAI

  1. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

 (1) Cartea de identitate se eliberează:

  • a)cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • b)cu valabilitate de 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 55 de ani.

(2) Până la asigurarea infrastructurii tehnice necesare punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cartea de identitate se eliberează cu valabilitatea prevăzută de dispoziţiile alin. (1) dar nu mai mult de data de 03.08.2031.”

(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

  • a) cu valabilitate de 3 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
  • b) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate
    simplă.

(4) Pentru situaţia în care prelevarea amprentelor de la orice deget este imposibilă temporar se aplică dispozițiile art.4 alin.(3) din Regulamentul (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

(5) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:

  • a)unei cărţi electronice de identitate;
  • b)unei cărţi de identitate simple.

(6) Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condiţiile art. 121, se eliberează astfel:

  • a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;
  • b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare. ”
  1. La articolul 17 alineatul (2) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,d) data nașterii titularului;”

  1. La articolul 17 alineatul (6) se modifică va avea următorul cuprins:

,,(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată;”

  1. La articolul 19 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

,, c1) în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea ,,încetat valabilitate domiciliu.”

  1. La articolul 19, alineatul (2), literele b) și c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

,,b) în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-

  1. c) și d)-j);
  2. c) oricând, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c1) și k).”
  3. La articolul 26, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:

,,(11) Nu este posibilă înscrierea menţiunii privind stabilirea domiciliului sau, după caz, a reşedinţei la o anumită adresă dacă în R.N.E.P., la adresa declarată, sunt înregistrate mai mult de 10 persoane.

(12) Prevederile alin.(11) nu se aplică proprietarului imobilului situat la adresa respectivă sau membrilor familiei extinse ale acestuia.

(13) Prin familie extinsă, în sensul alin.(12), se înţelege soțul/soția, rudele în linie dreaptă, precum şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv ale titularului dreptului
locativ.”

  1. Articolul 28 se modifică și completează modifică şi va avea următorul cuprins:

,, Art.28 – (1) Dovada adresei de domiciliu și, după caz, de reședință din România se realizează prin verificarea de către D.E.P.A.B.D. sau de către serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor a mențiunilor înscrise în cartea funciară sau, după caz, pe baza extrasului de carte funciară prezentat de solicitant.

(2) În situația în care nu este posibilă realizarea dovezii adresei în condițiile alin.(1), dovada se face cu:

  • a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;
  • b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, din care să rezulte consimţământul acestuia, numărul de persoane care locuiesc efectiv la adresă, precum, şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată; titlul locativ al găzduitorului se stabilește prin verificarea mențiunilor înscrise în cartea funciară, iar atunci când acest lucru nu este posibil, la declaraţie se anexează unul dintre documentele prevăzute la lit. a);
  • c) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil cu destinaţie de
    locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la alin. (1) și alin. (2) lit. a) şi b);
  • d) documentul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol, cu imobil cu destinaţie de locuinţă;
  • e)actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului său legal ori actul de încredinţare.

(3) În scopul realizării verificărilor prevăzute la alin.(1) și alin.(2) lit.b), Agenția Naționalăde Cadastru și Publicitate Imobiliară, denumită în continuare A.N.C.P.I., pune la dispoziția
D.E.P.A.B.D./serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, gratuit, informațiile înscrise în cartea funciară.

(4) D.E.P.A.B.D. și A.N.C.P.I. creează mecanisme informatice în scopul preluării informațiilor necesare actualizării R.N.E.P.. Condițiile furnizării de către A.N.C.P.I. a informațiilor necesare actualizării R.N.E.P. se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.C.P.I. și D.E.P.A.B.D..

(5) Declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului prevăzută la alin. (2) lit. b) poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a
poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.

(6) În cazul persoanei puse sub interdicţie, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (2) lit. c) se dă şi se semnează de către de către reprezentantul legal.”

  1. După articolul 35 se introduce un nou articol, art.351, cu următorul cuprins:

,,Art.351 –

  • (1) Menţiunea privind stabilirea domiciliului sau, după caz a reşedinţei, îşi încetează valabilitatea în cazul în care, ulterior înscrierii acesteia în actul de identitate, a fost înregistrată astfel încât să reprezinte dată de istoric în R.N.E.P.
  • (2) În situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor anulează actul de identitate și efectuează mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P. cu privire la încetarea termenului de valabilitate a actului de identitate, iar în situația în care mențiunea privind stabilirea reședinței își încetează valabilitatea, se efectuează doar mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P.
  • (3) Situaţia prevăzută la alin.(1) rezultă din nota de verificare întocmită de către lucrătorul de poliţie prin care se constată faptul că persoana nu locuieşte la adresa la care este
    înregistrată cu domiciliul.
  • (4) În situaţia prevăzută la alin.(1) lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, pe baza documentului prevăzut la alin. (3), actualizează în R.N.E.P. informațiile privind domiciliul, prin înregistrarea ca dată de istoric.
  • (5) Atunci când, din verificările efectuate în R.N.E.P. instituțiile publice constată situația prevăzută la alin.(1), îndrumă persoana în cauză să se adreseze serviciului public comunitar
    de evidență a persoanelor competent, în vederea obținerii unui nou act de identitate.
  • (6) Sesizarea serviciului public comunitar de evidență a persoanelor pentru inițierea demersurilor necesare desfășurării activităților prevăzute la alin.(3) și (4) poate fi făcută
    din oficiu, de către poliție ori de către proprietarul imobilului sau orice altă persoană interesată.”
  1. Articolul 47 se abrogă.

Art. II

(1) Hotărârea Guvernului prevăzută la art.111 alin.(1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale
cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se adoptă la propunerea Ministerului Afacerilor Interne în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonanțe.

(2) Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art.14 alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se emite în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului
nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii
de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 295/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 29 martie 2021, se modifică şi se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, prin hotărâre a Guvernului.

Art. III – Prevederile art.I pct.6 și 15 intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCĂ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un fals preot din Botoșani, care colecta bani la Mănăstirea Secu, este acuzat de înșelăciune

Publicat

Publicitate

Un fals preot din județul Botoșani, care colecta bani în proximitatea Mănăstirii Secu, este anchetat de polițiști pentru săvârșirea infracțiunii de înșelăciune, a informat, luni, Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Neamț.

Bărbatul în vârstă de 46 de ani era îmbrăcat în haine preoțești și a fost prins când lua de la credincioși pomelnice cu bani.

”Asupra sa au fost identificate patru bancnote de 500 euro, având inscripția PROP COPY, două bancnote de 20 lire, cinci bancnote de un dolar, o bancnotă de 100 lei moldovenești, o bancnotă de 200 lei, o pereche de chei auto și patru tuburi cu mir. În interiorul autoturismului au fost identificate 24 de pomelnice cu diferite sume de bani, un spray iritant lacrimogen și două piese de vestimentație preoțească”, a declarat purtătorul de cuvânt al IPJ Neamț, Andreea Atomei.

Falsul preot a fost condus la audieri, iar, la final, polițiștii au întocmit dosar penal pe numele acestuia, pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

ANM: Vreme oscilantă și ploi pe arii relativ extinse, în majoritatea regiunilor, în perioada 17 – 30 noiembrie

Publicat

Publicitate
Vremea în România, între 17 și 30 noiembrie, va fi oscilantă, cu ploi pe arii extinse în majoritatea regiunilor, conform prognozei ANM. În primele zile, vremea va fi mai rece, cu temperaturi scăzând sub norma, în timp ce spre finalul perioadei se anunță o încălzire treptată, dar cu instabilitate.
Se așteaptă un număr mare de precipitații, în special în zonele de munte și deal, dar și în regiunile joase.
Detalii prognoză
  • Temperaturi: Vor fi mai scăzute la începutul perioadei, cu valori sub normal, după care se vor înregistra creșteri treptate.
  • Precipitații: Ploi vor cădea pe arii relativ extinse în majoritatea regiunilor, cu o probabilitate mai mare în zonele de munte și deal.
  • Instabilitate atmosferică: Se anunță instabilitate atmosferică, mai ales în a doua parte a perioadei.
Recomandări
  • Verificați prognoza meteo: Este recomandat să verificați prognoza meteo locală pentru a fi la curent cu evoluția vremii.
  • Ajustați-vă activitățile: Planificați-vă activitățile în funcție de condițiile meteo, în special dacă aveți programate călătorii sau activități în aer liber.
  • Pregătiți-vă pentru condiții de iarnă: Fiind în noiembrie, este posibil ca temperaturile să scadă brusc, așa că este recomandat să vă pregătiți pentru condiții de iarnă, inclusiv pentru posibile ninsori sau polei.

Citeste mai mult

Eveniment

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii. Cât costă și ce vehicule sunt exceptate

Publicat

Publicitate

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii. Asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) a devenit obligatorie pentru trotinetele electrice și bicicletele electrice începând din 16 noiembrie, scrie alba24.ro.

De asemenea, de la mijlocul lui decembrie, polițiștii rutieri pot aplica și amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru nerespectarea acestei prevederi.

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice au devenit obligatorii

Legea 181/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, a fost publicată pe 13 noiembrie în Monitorul Oficial și se aplică începând cu 16 noiembrie.

Potrivit noului act normativ, utilizatorii de biciclete electrice și trotinete electrice sunt obligați să încheie un contract de asigurare RCA.

Ce trotinete și biciclete vor avea nevoie de RCA

Nu toate trotinetele electrice vor fi obligate să aibă RCA. Potrivit legii, este considerat vehicul:

  • a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplasează pe șine, cu:
    • o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
    • masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
  • b) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
  • c) tramvai;

Astfel, dacă trotineta se încadrează în aceste criterii (viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, greutate proprie mai mare de 25 kg și viteză de peste 14 km/h) este considerată „vehicul motorizat” în sensul legii și trebuie asigurată.

Publicitate

Ce vehicule electrice nu vor avea nevoie de RCA

Modelele ușoare, folosite în oraș la viteze mici, nu intră sub incidența noii reglementări.

Mai exact, trotinetele și bicicletele electrice sunt exceptate de la asigurarea RCA dacă:

  • Trotinete electrice:
    • Viteza maximă prin construcție nu depășește 25 km/h
    • Au 2 – 3 roți și ghidon
    • Sunt pentru o singură persoană
    • Locul șezând este la max. 540 mm înălțime (2 roți) sau 400 mm (3 roți)
    • Au motor electric
  • Biciclete electrice:
    • Sunt propulsate prin pedale cu asistare electrică
    • Motorul electric are putere max. 250 W
    • Asistarea se oprește când ciclistul nu mai pedalează
    • Viteza maximă cu asistare este 25 km/h

Vehiculele care depășesc 25 km/h sau nu se încadrează în parametrii tehnici definiți trebuie omologate, înmatriculate și asigurate RCA, fiind considerate o altă categorie de vehicul.

Asigurările RCA pentru trotinete și biciclete electrice. Cât vor costa

În ce privește prețul unei polițe RCA pentru trotinete electrice, acesta nu a fost încă stabilit. Prețul poate fi influențat de mai mulți factori, inclusiv:

  • Tipul și puterea motorului
  • Vârsta proprietarului
  • Istoricul de daune
  • Scopul utilizării (personal vs. comercial)

În general, costul este mult mai redus decât pentru un autoturism, situându-se de obicei între 100 și 300 de lei pe an, în funcție de riscurile evaluate de asigurator. Pentru utilizarea personală, tariful s-ar putea situa în jurul valorii de 150 lei/an, iar pentru activități comerciale (livrări, închiriere), prețul ar putea fi mai mare.

Ce despăgubiri pot fi acordate în cazul trotinetelor cu RCA

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:

  • pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
  • pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

Ce va trebui să facă persoanele implicate într-un accident cu trotinetă cu RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară a precizat pentru HotNews.ro că procedura de despăgubire în cazul unui accident în care va fi implicată o trotinetă asigurată RCA nu se schimbă față de actuala legislație.

„Ca și până acum, persoanele prejudiciate se pot adresa asigurătorului persoanei vinovate sau propriului asigurător în cazul în care propriul contract de asigurare RCA acoperă și clauza de decontare directă”, spune ASF.

Amenzi pentru lipsa asigurării RCA în cazul trotinetelor și bicicletelor electrice

Începând cu data de 13 decembrie, polițiștii rutieri vor putea aplica sancțiuni pentru lipsa asigurării RCA pentru biciclete și trotinete electrice.

Pentru astfel de abateri de la noile reguli se vor aplica amenzi situate între 1.000 și 2.000 de lei.

Citeste mai mult

Cultura

„Micul prinţ” vine la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Copiii din Botoșani sunt invitați la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” să vizioneze spectacolul „Micul prinţ”, în zilele de:  joi, 20 noiembrie 2025, de la ora 18:00 și duminică, 23 noiembrie 2025, de la orele 11:00 şi 12:30.

Spectacolul „Micul Prinţ” este o adaptare de Sorina Băleanu după Antoine de Saint-Exupéry. Regia artistică este semnată de Sorina Băleanu; scenografie, videomapping şi ecleraj: Gelu Rîșca; coregrafia şi efecte sonore: Victoria Bucun.

Din distribuţie fac parte actorii:  Adelina Cojocariu, Cosmin Tanasă, Oana Asofiei, Andrei Iurescu, Andrei Bordianu, Ioana Buta, Pavel Petraşi, Marius Rusu

 

„Spectacolul „Micul Prinţ” este călătoria fiecăruia prin „univers”, în căutarea unor suflete, a unor prieteni care simt şi gândesc la fel ca noi. O călătorie în trecut pentru regăsirea copilului din noi şi pentru şansa de a ne aminti că „toţi adulţii au fost şi ei cândva copii”, dar au uitat asta, aşa că acum se comportă ciudat. Iar pentru copii este foarte obositor să le tot explice adulţilor cum funcţionează viaţa.

„Micul Prinţ” este un spectacol de animaţie fără păpuşi, care se adresează copiilor peste 6 ani, dar şi tinerilor (nu-i exclude pe părinţii acestora).” Sorina Băleanu – regizor artistic.

Publicitate

 

Preţ bilet 20 lei

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea fiecărui spectacol, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începere spectacolului.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending