Connect with us
Publicitate

Eveniment

Cei care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancționați! Printre ei, inclusiv chiriașii fără contract

Publicat

Publicitate

Statul român vrea să facă ordine în ceea ce privește domiciliile declarată de cetățeni, așa că cei care stau la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi în cel mai scurt timp sancționați.

Un proiect de lege pus în dezbatere de Ministerul de Interne prevede ca cetăţenii care locuiesc la altă adresă decât cea trecută în buletin pot fi sancţionaţi. Măsura ar putea să afecteze inclusiv persoanele care stau în gazdă sau chirie și nu au încheiat contracte cu proprietarii.

Vezi și Persoanele care locuiesc la altă adresă decât cea din buletin vor putea fi sancţionate. Lovitură pentru chiriașii fără contract

De asemenea, în proiect se arată că la aceeaşi adresă nu vor mai putea locui mai mult de zece persoane care nu sunt înrudite.

Publicitate

Scopul noilor măsuri care ar putea intra în vigoare este acela de a avea o acurateţe a datelor din Registrul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor scrie DCNews.ro

Totul vine pentru că multe persoane locuiesc în altă parte, şi nu la adresa de domiciliu pe care o au scrisă pe cărţile de identitate.

S-ar putea impune anularea actului de identitate

Publicitate

Dacă proiectul va fi aprobat, noua lege ar impune anularea actului de identitiate, iar controale vor fi făcute de către cei de la Poliţie.

Dacă se constată că persoana nu locuieşte la adresa pe care o are în buletin, actul de identitate va fi anulat şi vor trebui să meargă pentru a-şi procura unul nou.

De asemenea, situaţia va deveni mai complicată şi pentru persoanele care stau în gazdă sau chirie. Nu va mai fi suficientă declaraţia gazdei, ci vor fi necesare mai multe date pe respectiva cerere a solicitantului. Se va aproba adresa doar după un control al poliţiştilor.

Publicitate

Limită de zece persoane la o singură adresă.

Nici nu vor putea fi multe persoane la aceeaşi adresă. Limita va fi de zece, şi doar dacă există o relaţie de rudenie între aceste persoane.

Există cazuri unde sunt trecute şi 1.000 de persoane la aceeaşi adresă.

Publicitate

Rămâne de văzut dacă noile măsuri vor fi adoptate.

Extras din documentul publicat pe siteul MAI

  1. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

 (1) Cartea de identitate se eliberează:

  • a)cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • b)cu valabilitate de 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 55 de ani.

(2) Până la asigurarea infrastructurii tehnice necesare punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cartea de identitate se eliberează cu valabilitatea prevăzută de dispoziţiile alin. (1) dar nu mai mult de data de 03.08.2031.”

(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

  • a) cu valabilitate de 3 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
  • b) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate
    simplă.

(4) Pentru situaţia în care prelevarea amprentelor de la orice deget este imposibilă temporar se aplică dispozițiile art.4 alin.(3) din Regulamentul (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

(5) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:

  • a)unei cărţi electronice de identitate;
  • b)unei cărţi de identitate simple.

(6) Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condiţiile art. 121, se eliberează astfel:

  • a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;
  • b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare. ”
  1. La articolul 17 alineatul (2) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,d) data nașterii titularului;”

  1. La articolul 17 alineatul (6) se modifică va avea următorul cuprins:

,,(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată;”

  1. La articolul 19 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

,, c1) în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea ,,încetat valabilitate domiciliu.”

  1. La articolul 19, alineatul (2), literele b) și c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

,,b) în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-

  1. c) și d)-j);
  2. c) oricând, în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c1) și k).”
  3. La articolul 26, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:

,,(11) Nu este posibilă înscrierea menţiunii privind stabilirea domiciliului sau, după caz, a reşedinţei la o anumită adresă dacă în R.N.E.P., la adresa declarată, sunt înregistrate mai mult de 10 persoane.

(12) Prevederile alin.(11) nu se aplică proprietarului imobilului situat la adresa respectivă sau membrilor familiei extinse ale acestuia.

(13) Prin familie extinsă, în sensul alin.(12), se înţelege soțul/soția, rudele în linie dreaptă, precum şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv ale titularului dreptului
locativ.”

  1. Articolul 28 se modifică și completează modifică şi va avea următorul cuprins:

,, Art.28 – (1) Dovada adresei de domiciliu și, după caz, de reședință din România se realizează prin verificarea de către D.E.P.A.B.D. sau de către serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor a mențiunilor înscrise în cartea funciară sau, după caz, pe baza extrasului de carte funciară prezentat de solicitant.

(2) În situația în care nu este posibilă realizarea dovezii adresei în condițiile alin.(1), dovada se face cu:

  • a) acte încheiate în condiţiile de validitate prevăzute de legislaţia română în vigoare, privind titlul locativ;
  • b) declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, din care să rezulte consimţământul acestuia, numărul de persoane care locuiesc efectiv la adresă, precum, şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată; titlul locativ al găzduitorului se stabilește prin verificarea mențiunilor înscrise în cartea funciară, iar atunci când acest lucru nu este posibil, la declaraţie se anexează unul dintre documentele prevăzute la lit. a);
  • c) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil cu destinaţie de
    locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la alin. (1) și alin. (2) lit. a) şi b);
  • d) documentul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol, cu imobil cu destinaţie de locuinţă;
  • e)actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului său legal ori actul de încredinţare.

(3) În scopul realizării verificărilor prevăzute la alin.(1) și alin.(2) lit.b), Agenția Naționalăde Cadastru și Publicitate Imobiliară, denumită în continuare A.N.C.P.I., pune la dispoziția
D.E.P.A.B.D./serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor, gratuit, informațiile înscrise în cartea funciară.

(4) D.E.P.A.B.D. și A.N.C.P.I. creează mecanisme informatice în scopul preluării informațiilor necesare actualizării R.N.E.P.. Condițiile furnizării de către A.N.C.P.I. a informațiilor necesare actualizării R.N.E.P. se stabilesc prin protocol încheiat între A.N.C.P.I. și D.E.P.A.B.D..

(5) Declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului prevăzută la alin. (2) lit. b) poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a
poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.

(6) În cazul persoanei puse sub interdicţie, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (2) lit. c) se dă şi se semnează de către de către reprezentantul legal.”

  1. După articolul 35 se introduce un nou articol, art.351, cu următorul cuprins:

,,Art.351 –

  • (1) Menţiunea privind stabilirea domiciliului sau, după caz a reşedinţei, îşi încetează valabilitatea în cazul în care, ulterior înscrierii acesteia în actul de identitate, a fost înregistrată astfel încât să reprezinte dată de istoric în R.N.E.P.
  • (2) În situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor anulează actul de identitate și efectuează mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P. cu privire la încetarea termenului de valabilitate a actului de identitate, iar în situația în care mențiunea privind stabilirea reședinței își încetează valabilitatea, se efectuează doar mențiunea corespunzătoare în R.N.E.P.
  • (3) Situaţia prevăzută la alin.(1) rezultă din nota de verificare întocmită de către lucrătorul de poliţie prin care se constată faptul că persoana nu locuieşte la adresa la care este
    înregistrată cu domiciliul.
  • (4) În situaţia prevăzută la alin.(1) lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, pe baza documentului prevăzut la alin. (3), actualizează în R.N.E.P. informațiile privind domiciliul, prin înregistrarea ca dată de istoric.
  • (5) Atunci când, din verificările efectuate în R.N.E.P. instituțiile publice constată situația prevăzută la alin.(1), îndrumă persoana în cauză să se adreseze serviciului public comunitar
    de evidență a persoanelor competent, în vederea obținerii unui nou act de identitate.
  • (6) Sesizarea serviciului public comunitar de evidență a persoanelor pentru inițierea demersurilor necesare desfășurării activităților prevăzute la alin.(3) și (4) poate fi făcută
    din oficiu, de către poliție ori de către proprietarul imobilului sau orice altă persoană interesată.”
  1. Articolul 47 se abrogă.

Art. II

(1) Hotărârea Guvernului prevăzută la art.111 alin.(1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale
cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se adoptă la propunerea Ministerului Afacerilor Interne în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonanțe.

(2) Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art.14 alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se emite în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului
nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii
de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 295/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 29 martie 2021, se modifică şi se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, prin hotărâre a Guvernului.

Art. III – Prevederile art.I pct.6 și 15 intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCĂ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vacanțele la mare oferă numeroase beneficii pentru sănătatea copiilor

Publicat

Publicitate

Mersul la mare cu copiii în vacanță are numeroase efecte pozitive asupra sănătății lor, atât fizice, cât și mentale, relatează alba24.ro.
Vacanțele la mare oferă numeroase beneficii pentru sănătatea copiilor, dar este important să se ia măsuri de precauție pentru a proteja împotriva riscurilor asociate, cum ar fi expunerea excesivă la soare și riscul de înec.
O vacanță de vară bine planificată și monitorizată poate oferi o experiență de neuitat, plină de beneficii pentru sănătate și bunăstare.
Informația este detaliată într-o serie de ghiduri de sănătate publică privind activitatea fizică pentru copii, precum cele publicate de World Health Organization (WHO) și Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Importanța mersului la mare cu copiii este subliniată și de alte studii publicate în reviste precum Pediatrics și Journal of Physical Activity and Health.
De ce trebuie duși copiii la mare: Expunerea la Soare și Vitamina D
Beneficii: Expunerea moderată la soare ajută corpul să producă vitamina D, esențială pentru sănătatea oaselor și a sistemului imunitar.
Precauții: Este important să protejăm pielea copiilor de expunerea excesivă la soare prin utilizarea de protecție solară, purtarea pălăriilor și evitarea expunerii directe în orele de vârf.
Activitate fizică
Beneficii: Activitățile fizice la plajă, cum ar fi înotul, alergatul pe nisip, construirea de castele de nisip sau jocurile de plajă, contribuie la dezvoltarea musculară, coordonarea și sănătatea cardiovasculară.
Efecte: Aceste activități ajută la arderea caloriilor, menținerea unui stil de viață activ și dezvoltarea abilităților motorii.
Îmbunătățirea respirației
Beneficii: Aerul marin este mai curat și conține aerosoli salini. Aceștia pot avea efecte benefice asupra sistemului respirator, în special pentru copiii cu astm sau alte probleme respiratorii.
Efecte: Respirația aerului sărat poate ajuta la deschiderea căilor respiratorii, reducerea inflamațiilor și ameliorarea simptomelor respiratorii.
De ce trebuie duși copiii la mare: Relaxare și reducerea stresului
Beneficii: Sunetul valurilor și atmosfera relaxantă a mării pot avea efecte calmante. Contribuie la reducerea stresului și anxietății atât la copii, cât și la părinți.
Efecte: Un mediu relaxant poate îmbunătăți somnul, starea de spirit și poate reduce comportamentele agitate la copii.
Stimularea imunității
Contactul cu mediul natural, apa sărată și nisipul poate contribui la întărirea sistemului imunitar prin expunerea moderată la microbi benefici.
Efecte: Această expunere poate ajuta organismul să devină mai rezistent la anumite infecții și alergii.
De ce trebuie duși copiii la mare: Dezvoltare cognitivă și socială
Beneficii: Jocurile și explorările la plajă stimulează curiozitatea, creativitatea și abilitățile sociale ale copiilor.
Efecte: Interacțiunea cu alți copii și cu mediul natural contribuie la dezvoltarea abilităților cognitive, sociale și emoționale.
Calitatea somnului
Beneficii: Activitatea fizică intensă și relaxarea la mare contribuie la un somn mai odihnitor.
Efecte: Un somn de calitate este esențial pentru creșterea și dezvoltarea copiilor, precum și pentru regenerarea fizică și mentală.
Se îmbunătățește starea pielii
Beneficii: Apa sărată și expunerea moderată la soare pot avea efecte benefice asupra unor afecțiuni ale pielii, cum ar fi eczema sau psoriazisul.
Efecte: Sarea din apă poate avea proprietăți antiseptice și antiinflamatorii. Soarele poate ajuta la vindecarea leziunilor cutanate.

Citeste mai mult

Eveniment

Campanie de recrutare şi selecţie pentru persoanele care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă

Publicat

Publicitate

În perioada 20 mai – 27 iunie, Ministerul Apărării Naţionale organizează, o nouă campanie de recrutare şi selecţie pentru cetăţenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă, în calitate de rezervist voluntar în Armata României, informează stirileprotv.ro.
Potrivit MApN, sunt disponibile 4.936 de locuri de rezervişti voluntari (ofiţeri, maiştri militari, subofiţeri, gradaţi şi soldaţi).
„Ministerul Apărării Naţionale organizează, în perioada 20 mai – 27 iunie, o nouă campanie de recrutare şi selecţie pentru cetăţenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă, în calitate de rezervist voluntar în Armata României”, anunţă ministerul într-un comunicat.
MApN subliniază că sunt disponibile 4936 de locuri de rezervişti voluntari (ofiţeri, maiştri militari, subofiţeri, gradaţi şi soldaţi) în unităţi militare de pe întregul teritoriu naţional.
Potrivit Ministerului Apărării, „procesul de recrutare şi selecţie se desfăşoară în baza prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari, republicată, şi a Ordinului ministrului apărării naţionale nr. M. 25/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 270/2015, cu modificările şi completările ulterioare”.
„Cetăţenii interesaţi se pot informa la centrele militare despre etapele procesului de recrutare şi selecţie, structurile desemnate să execute selecţia, unitatea sanitară militară unde urmează să susţină examinarea medicală, precum şi unitatea militară sau centrul de instruire în care urmează să execute programul de instruire iniţială, în situaţia în care fac obiectul acestei instruiri, potrivit legii, precum şi despre avantajele îndeplinirii serviciului militar în calitate de rezervist voluntar”, precizează MApN.

Citeste mai mult

Eveniment

Ghiduri de educaţie rutieră dedicate învăţământului primar, gimnazial şi liceal

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, a publicat trei Ghiduri de educaţie rutieră dedicate învăţământului primar, gimnazial şi liceal.

Potrivit unui comunicat de presă al MAI, iniţiativa face parte din eforturile continue de a creşte siguranţa rutieră şi de a reduce numărul de accidente şi victime pe drumurile din România.

Începând de luni ghidurile sunt disponibile pentru a fi descărcate, gratuit, pe site-ul Ministerului Educaţiei, secţiunea Educaţie Rutieră (https://edu.ro/educatie-rutiera).

Publicitate

Ghidurile sunt structurate pentru a corespunde nevoilor şi nivelului de înţelegere al copiilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal. Acestea includ exemple concrete, jocuri didactice şi fişe de lucru care pot fi utilizate atât de profesori, cât şi de părinţi. Designul atractiv şi limbajul accesibil fac informaţiile uşor de înţeles şi de reţinut de către elevi.

“Încurajăm toţi profesorii să se implice activ în promovarea educaţiei rutiere, dat fiind rolul lor esenţial în formarea unei conduite preventive în trafic. Prin intermediul ghidurilor, elevii vor învăţa nu doar regulile de circulaţie, ci şi importanţa conştientizării pericolelor şi adoptării unui comportament responsabil, indiferent de rolul pe care îl au în trafic: pietoni, pasageri, biciclişti sau conducători auto”, afirmă sursa citată.

În paralel, sute de poliţişti de la structurile de poliţie rutieră acţionează zilnic pentru a identifica şi sancţiona persoanele care pun în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic prin comportamente imprudente.

Publicitate

De asemenea, poliţiştii de la structurile de prevenire din toată ţara desfăşoară activităţi informativ-preventive pentru a prezenta consecinţele nerespectării regulilor de circulaţie, mai ales în rândul copiilor. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Dorohoi, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cândești, Brăești, Văculești și Lozna se află sub avertizare COD GALBEN

Publicat

Publicitate

Se anunță averse care vor acumula peste 25…30 l/mp și grindină de mici dimensiuni.

 

Până la ora 18:35, localitățile Dorohoi, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cândești, Brăești, Văculești și Lozna se vor afla sub o atenționare meteorologică tip cod galben de instabilitate atmosferică temporar accentuată.

Publicitate

Pentru a preveni situațiile de urgență, vă recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔️curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;
✔️nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Pe platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență FII PREGĂTIT pot fi consultate ghidurile special create pentru a afla cum vă puteți proteja în diverse situații de urgență, generate de fenomene meteo extreme.

Publicitate

FURTUNĂ: https://fiipregatit.ro/ghid/furtuna/

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute și din aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending