Connect with us

Eveniment

Botoșani: Austeritate în județul cu cele mai puține locuri de muncă private: Sub 25% din populație are un loc de muncă oficial

Publicat

Publicitate

În România sunt adevărate „județe ale bugetarilor”, unități administrativ teritoriale unde numărul angajaților la stat este la fel sau chiar mai mare decât al celor din privat. Tot în aceste județe numărul pensionarilor și al celor fără ocupație îl depășește cu mult pe cel al salariaților, scrie ADEVĂRUL.

Într-o Românie cu un puternic deficit bugetar, cu o populație supusă unor măsuri draconice de redresare economică, există realități bizare, aproape greu de crezut. De exemplu, în țară există județe în care pensionarii depășesc cu mult numărul angajaților, statul este principalul angajator iar numărul celor care lucrează oficial nu depășește un sfert din populație. De obicei sunt printre cele mai sărace zone din România dar și cele care vor resimți cel mai mult pachetele de austeritate ale Guvernului. Unul dintre aceste județe este Botoșaniul, o unitate administrativ teritorială situată la capătul de nord al României.

Județul în care numai 15% din populație muncește oficial

Județul Botoșani este o adevărată perlă a nordului mai ales din punct de vedere al frumuseților naturii, a bogăției vestigiilor istorice dar și a valorii agricole extraordinare. La care se adaugă rezerve minerale deosebite dar și rezerve consistente de apă. Cu toate acestea, Botoșaniul figurează drept unul dintre cele mai sărace județe din România cu probleme sociale și economice scoase în evidență de statistici halucinante. Conform datelor de la Direcția Județeană de Statistică mai puțin de un sfert din populația județului muncește cu forme legale.

„La nivelul județului Botoșani din balanța forței de muncă, avem date înregistrate pentru 1 ianuarie 2024 cu o populație în vârstă de muncă de 245 600 iar efectivul salariaților, la sfârșitul lunii aprilie  a anului 2025, era de 62 143 de persoane”, precizează Valentin Popa, directorul Direcției Județene de Statistică Botoșani. Propriu-zis din totalul populației apte de muncă doar 30% lucrează. La aceștia se adaugă un procent de 4% șomeri aflați în căutarea unui loc de muncă. Ce se întâmplă cu 66% dintre botoșănenii apți de muncă care nu se află în nicio categorie, adică nici angajați, nici șomeri? O parte sunt plecați în străinătate, alții trăiesc din munca cu ziua, dar sunt și cei care încasează ajutor social. Nimeni nu știe cu exactitate însă câți muncesc în străinătate și câți cu ziua.

În cătunele sărace mai există un contingent de persoane care, oficial, nu au nicio formă de venit. Toți acești oameni nu au nici asigurare medicală și nici nu contribuie la fondul de pensii. Statisticile sunt cunoscute și la nivelul autorităților județene care consideră situația inacceptabilă. Mai ales prin prisma faptului că dintr-o populație de câteva sute de mii de locuitori și o forță activă de 200.000 de oameni, doar câteva zeci de mii duc greul economic. „Suntem în jur de 400.000 de locuitori și sunt doar 60 și ceva de mii de angajați. Este absolut incredibil. Unde sunt restul de persoane? Lucrează la negru? Sezonieri prin străinătate? Eu nu înțeleg de ce nu i-a cineva taurul de coarne să aflăm măcar răspunsuri la întrebările astea. Dar noi stăm și tolerăm această situație și ajungem în situația în care suntem acum”, precizează Valeriu Iftime, președinte al Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

Mai mulți pensionari decât angajați

Situația este la fel de gravă din punct de vedere al îmbătrânirii populației. Numărul pensionarilor, conform statisticilor naționale, îl depășește cu 25.2% pe cel al angajaților. Adică sunt mai mulți pensionari decât oameni în câmpul muncii. Această realitate este vizibilă cu ochiul liber în satele județului. Dar situația este aceeași în toată Moldova. Populația satelor scade vertiginos, iar în cătune precum Adășeniul, de exemplu, oamenii de peste 70 de ani, ajung să depășească 70% din numărul total al locuitorilor. Evident, în contextul în care numărul angajaților se mențin mai redus decât al pensionarilor apare întrebarea legitimă „cine va mai plăti pensiile?”. În grija bătrânilor au rămas mulți dintre copiii celor care au plecat în străinătate. Cu alte cuvinte, aproape jumătate din populația județului este formată din pensionarii și copii.

Statul, cel mai mare angajator la Botoșani

Din populația angajată, adică din cei peste 60.000 de salariați, jumătate sunt bugetari. Iar unii, recunosc chiar șefii de la județ, se ocupă mai mult cu privitul. „Dintre cei 60 și ceva de mii de angajați jumătate sunt la stat și jumătate la privat ceea ce este, din nou, absolut incredibil. La noi sunt disproporționate niște funcții. Adică foarte puține funcții tehnice, de execuție, și foarte mulți privitori”, adaugă Valeriu Iftime.

De exemplu, la Botoșani nici marile companii nu pot concura cu instituțiile statului când vine vorba de numărul de angajați. Cel mai mare angajator al județului este chiar Spitalul Județean „Mavromati” Botoșani cu aproape 2000 de angajați. Asta nu înseamnă că la Spitalul Județean sunt și suficienți angajați, existând un deficit de personal pe unele secții. Statistica arată doar faptul că statul român este cel mai mare angajator mai ales în județele sărace.

„Visul multor angajați din Botoșani este să lucreze la stat”

Un botoșănean de 42 de ani care a dorit să-și păstreze anonimatul a fost angajat atât în sectorul de stat, în învățământ, dar și în cel privat, mai ales după perioada de austeritate din  2008-2010. Acesta mărturisește că visul majorității botoșănenilor este să prindă un loc de bugetar. Unii s-ar mulțumi chiar și cu un post de șofer, portar sau magazioner.

„Să obții un post la stat este un vis pentru cei mai mulți. Iar explicația este simplă: toți sunt absolut convinși că este un post pe viață, de acolo ies la pensie. Stabilitatea este cea mai importantă. La patron simt că nu au stabilitatea asta. În plus, salariul este la dată fixă, același. La privat se întârzie salariile, patronul poate hotărî să mai taie dacă nu merg bine afacerile. La stat nu există probleme de genul acesta. Cred că stabilitatea este ceea ce atrage pe toți să lucreze la stat. Mai sunt și cei care văd un avantaj în weekend-urile libere, multe zile de liber legal, evident de domeniu, că la pompieri sau ambulanță nu poate fi vorba de așa ceva”, mărturisește botoșăneanul. Și Botoșani nu este singurul județ din România în această situație. Sunt județe unde numărul angajaților la stat este mai mare, la mia de locuitori.

De exemplu, în 2023, Gorjul, Hunedoara, Tulcea și Caraș Severinul aveau cei mai mulți bugetari raportați la populație. Totodată județe precum Teleormanul, Giurgiu sau Vasluiul înregistrează un număr mai mare de pensionari decât angajații și se confruntă deasemenea cu sărăcia și depopularea în mediul rural. Aceste județe vor fi printre cele mai afectate de pachetele de măsuri de austeritate propuse de Guvern. Și prin prisma faptului că populația deja cu probleme economice și sociale va încasa greu scumpirile provocate de creșterea TVA-ului. Nu mai vorbim de faptul că fiind „județe bugetare” măsurile administrative și plafonarea sporurilor vor afecta o bună parte a salariaților. „Vor fi afectați cu siguranță. Sunt cei care vor pierde acel sport de condiții vătămătoare. Rămân fără bani de o rată. Sigur le va da calculul peste cap”, adaugă botoșăneanul.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

România, fără radare fixe pe autostrăzi și drumuri naționale. Cauza: Lipsa fondurilor alocate de Guvern

Publicat

Publicitate

România, statul european cu cel mai mare număr de victime în accidente rutiere cauzate de viteză excesivă, va rămâne fără radare fixe cel puțin încă doi ani. Proiectul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care prevedea instalarea a 400 de radare pe autostrăzi și drumuri naționale, a fost suspendat pe termen nedeterminat, relatează alba24.ro. Cauza: lipsa fondurilor alocate de Guvern.

Ce prevedea proiectul radarelor fixe

Planul CNAIR avea ca obiectiv creșterea siguranței rutiere prin instalarea unui sistem de radare fixe conectate la platforma e-SIGUR. Aceste camere urmau să:

  • monitorizeze viteza instantanee și viteza medie între două puncte,
  • trimită automat amenda la domiciliul șoferului surprins că depășește limita legală,
  • funcționeze permanent, pe sectoarele cu risc ridicat de accidente.

Tronsoanele vizate erau printre cele mai periculoase șosele din România:

  • DN1 București – Oradea,
  • DN2 București – Siret,
  • DN6 București – Timișoara,
  • DN7 București – Nădlac,
  • segmente de autostrăzi și drumuri expres.

Bugetul estimat era de aproximativ 79 de milioane de lei fără TVA (circa 100 milioane lei cu TVA și cheltuieli conexe).

De ce a fost amânat proiectul

Potrivit Mediafax purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu a declarat că procedura de licitație nu a fost lansată deoarece nu există o sursă concretă de finanțare. Fără bani alocați în buget, proiectul nu poate fi demarat.

Inițial, autoritățile anunțau că radarele ar fi trebuit să fie funcționale încă din 2025. Acum, termenul realist pentru implementare este 2027, dacă finanțarea va fi aprobată și licitația va fi lansată cât mai curând. CNAIR estimează că doar procedura de achiziție și montajul ar dura cel puțin 18 luni.

Publicitate

Finanțarea, principala piedică

Compania de Drumuri nu poate lansa procedura de achiziție a camerelor de supraveghere din cauza lipsei banilor. Bugetul estimat pentru proiect este de 79 de milioane de lei fără TVA, iar sursele de finanțare vizate erau atât PNRR, cât și fondurile de la bugetul de stat. Până când acestea nu vor fi clar stabilite, licitația nu poate fi pornită.

România rămâne doar cu radarele mobile

În prezent, România nu are niciun radar fix funcțional. Poliția Rutieră folosește 1.186 de aparate mobile, cu ajutorul cărora a aplicat peste 350.000 de sancțiuni pentru viteză doar în primele șase luni din 2025. Tot în aceeași perioadă, au fost suspendate circa 33.000 de permise de conducere.

Specialiștii atrag atenția că viteza excesivă rămâne principala cauză a accidentelor grave. Iar câștigul real pentru șoferii grăbiți este nesemnificativ: la o depășire cu 20 km/h a vitezei legale, un drum de 100 km se parcurge doar cu 8 minute mai repede.

Consecințele amânării instalării radarelor fixe

  • România rămâne singurul stat din UE fără un sistem național de radare fixe,
  • Crește riscul ca șoferii să ignore regulile, știind că doar radarele mobile pot fi întâlnite pe traseu,
  • Proiectul de aproape 100 de milioane de lei riscă să fie blocat ani la rând, în lipsa finanțării clare,
  • Experții în siguranță rutieră avertizează că întârzierea va menține România pe primele locuri în topul țărilor cu cele mai multe accidente rutiere mortale.

Citeste mai mult

Administratie

Monumentul Crucii ridicat pe Dealul Măgura din Ibănești, sfințit astăzi de Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei

Publicat

Publicitate

De sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, comunitatea din Ibănești a trăit astăzi un moment cu totul special: sfințirea Monumentului Crucii ridicat pe Dealul Măgura.

Evenimentul, încărcat de emoție și simbolism, a adunat numeroși credincioși, localnici și invitați, care au participat la slujba oficiată de Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei.

Noua Cruce, vizibilă de la mare distanță, a fost ridicată ca semn al credinței, dar și ca omagiu adus eroilor neamului. Monumentul devine astfel nu doar un reper vizual, ci și unul spiritual, menit să aducă împreună generațiile de ieri și de azi în jurul valorilor creștine și tradițiilor strămoșești.

Primarul comunei Ibănești, Romică Magopeț, este cel care a coordonat acest proiect de suflet pentru comunitate. Realizarea Crucii de pe Dealul Măgura este văzută ca o expresie a dorinței de a păstra vii valorile naționale și creștine și de a oferi locuitorilor un spațiu de reculegere și rugăciune.

Prefectul județului, Dan Nechifor, prezent la eveniment, a apreciat inițiativa și a subliniat că „realizarea unor astfel de lucrări arată dorința de a menține vii valorile noastre creștine și naționale, oferind comunității un reper spiritual și un loc de reculegere pentru generațiile de azi și cele viitoare.”

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Meci încins la Galați: FC Botoșani învinge Oțelul cu 1-0 și urcă pe locul 3 în Superliga de fotbal din România

Publicat

Publicitate

FC Botoșani a reușit o victorie importantă în deplasare, pe terenul Oțelului Galați, scor 1-0, într-un meci disputat duminică, 14 septembrie 2025, în etapa a 9-a din Superliga. Grație acestui succes, echipa pregătită de Leo Grozavu a urcat până pe locul 3 în clasament, depășind mai multe rivale directe.

Partida a început cu emoții pentru botoșăneni. În minutul 17, Oțelul a avut șansa de a deschide scorul, însă Patrick Fernandes a ratat un penalty, șutul său slab fiind respins fără emoții de portarul Giannis Anestis, care s-a remarcat apoi chiar și la un al doilea șut al lui Patrick expediat pe spațiul porții.

Gazdele au continuat să preseze și în minutul 42 au trimis mingea în bară prin Conrado, însă norocul a fost de partea vizitatorilor.

Golul decisiv a venit în minutul 40, când Sebastian Mailat a profitat de o acțiune ofensivă rapidă și a înscris pentru 1-0, aducând liniștea pe banca moldovenilor. Tot Mailat a mai fost aproape de gol și în repriza secundă, când în minutul 53 a trimis în plasa laterală.

Oțelul a avut ultima șansă importantă în minutul 67, prin Paulinho, însă execuția sa din poziție ideală a fost modestă, iar scorul a rămas neschimbat.

Evoluția echipelor

  • Oțelul Galați: I. Popescu – Zhelev, Murria, P. Iacov, Conrado – Lameira, Zivulic, Joao Paulo – Andrezinho, Patrick, Daniel Sandu

    Publicitate
  • FC Botoșani: Anestis – Ilaș, A. Miron, Diaw, Țigănașu – Bordeianu, Aldair – Mitrov, Ongenda, Mailat – Dumiter

Contextul din clasament

Pentru Oțelul Galați, campioana României din 2011, acest eșec înseamnă rămânerea în jumătatea a doua a clasamentului, pe locul 10, cu 10 puncte acumulate în primele nouă etape.

De partea cealaltă, FC Botoșani bifează al doilea succes în deplasare din acest sezon și ajunge la 16 puncte, ocupând poziția a treia, la egalitate cu Rapid și la trei lungimi în spatele liderului Universitatea Craiova.

Citeste mai mult

Educație

Prima zi de școală ar putea să fie zi liberă plătită pentru părinți. Proiect legislativ depus de PSD la Senat

Publicat

Publicitate

Un proiect de lege depus la Senat propune ca prima zi de școală să fie liberă pentru părinții care au copii în grădiniță, clasele primare sau gimnaziu. Inițiativa prevede acordarea unei zile libere plătite angajaților, astfel încât aceștia să poată participa la festivitățile de deschidere a noului an școlar, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, măsura vine în sprijinul familiilor, având în vedere că începutul școlii coincide, de regulă, cu o zi lucrătoare. În prezent, mulți părinți sunt nevoiți fie să își ia o zi din concediul de odihnă, fie să solicite învoire de la locul de muncă pentru a putea fi alături de copii. În unele situații, angajatorii au refuzat învoirea sau chiar au sancționat întârzierile.

„Festivitatea de deschidere a fiecărui an şcolar reprezintă un moment încărcat de emoţii, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Din păcate, începutul coincide cu o zi lucrătoare, iar pentru ca părinţii să fie prezenţi la festivitate este nevoie să îşi ia o zi liberă. Statul trebuie să fie partenerul familiei, nu un obstacol în calea ei”, se arată în document.

Proiectul se află în prezent la Senat, urmând ca în perioada următoare să fie stabilite procedurile parlamentare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending