Adeverința de vechime în munca pentru perioada ulterioară anului 2011 se eliberează în condițiile art. 34 alin. (5) din Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare, si ale art. 7 alin. (5) din HG 905/2017, cu modificările și completările ulterioare, informează alba24.ro.
Adeverința de Vechime în muncă reprezintă instrumentul de atestare a vechimii în muncă, după desființarea Carnetului de Muncă. De la data de 01.01.2011, nu se mai întocmesc carnetele de muncă pentru angajați, evidența muncii realizându-se în format electronic, cu ajutorul Registrului General de Evidență a Salariaților (Revisal).
Cine eliberează adeverința de vechime în muncă
Potrivit art. 7 alin. (5) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariaților, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care sa ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru.
În adeverință trebuie menționat salariul de bază brut stipulat în contractul individual de muncă și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților ( REVISAL).
Reguli generale pentru completarea adeverinței de vechime în muncă 2022:
1. Angajatorii sunt obligați să înființeze și să transmită către inspectoratul teritorial de munca registrul general de evidenta a salariaților.
Publicitate
2. Angajatorii sunt obligați sa elibereze salariatului sau fostului salariat copii ale documentelor existente în dosarul personal și copii ale paginilor din registrul electronic cu înscrierile referitoare la persoana, împreună cu un document care sa ateste activitatea pe care acesta a desfășurat-o, pe ce durata, cu ce salariu, cu ce vechime in munca, in meserie si in specialitate.
Aceasta trebuie eliberata în MOD OBLIGATORIU la încetarea contractului individual de muncă( CIM), indiferent dacă salariatul a solicitat-o sau nu.
Art. 34 in Codul muncii prevede următoarele: „La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurată de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”.
3. În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în munca, aceasta poate fi solicitata de către beneficiar la inspectoratul teritorial de munca pe raza căruia activează angajatorul/fostul angajator.
MODEL ADEVERINTA VECHIME 2022
Ce taxă se plătește la eliberarea adeverinței de vechime?
Angajații pot cere și un extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de munca dacă angajatorul nu poate elibera acest extras. Inspectoratele de munca eliberează extrasul din Revisal din care sa rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Eliberarea adeverințelor de vechime se face în baza unei cereri scrise si se supune unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV.
Eliberarea adeverinței de vechime se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.
Ce informații trebuie să conțină adeverințele de vechime în muncă?
Dacă ești salariat în mediul privat, nu există un formular tip pentru Adeverința de Vechime în muncă, însă este recomandat ca aceasta să conțină informații precum:
Date identificare salariat;
Date identificare Contract individual de muncă, pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii lui);
Durata activității salariatului;
Funcția, respectiv funcțiile ocupate de salariat;
Schimbările suferite de Contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
Perioadele de concediu fără plată;
Absențele nemotivate de la serviciu.
Dacă ești salariat în mediul bugetar, formularul tip pentru Adeverința de Vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 (cu modificările și completările ulterioare).
Cum obții Adeverința de Vechime în muncă?
Conform Hotărârii Guvernului României nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți obține Adeverința de Vechime în muncă astfel:
Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, la data încetării Contractului Individual de muncă, însoțită de un Extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate.
Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, oricând, la cerere, tu având acest drept, oferit de lege, ca actual sau fost salariat.
Poți solicita, de asemenea, un extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate. Durata de acordare pentru Adeverința de Vechime în muncă, respectiv pentru Extrasul din Revisal este de maximum 15 zile de la data solicitării.
Ce faci dacă angajatorul nu îți poate elibera adeverința de vechime în muncă
În cazul în care angajatorul se află în imposibilitatea de a-ți elibera Adeverința de Vechime în muncă sau Extrasul din Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți solicita Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), eliberarea Extrasului din care să rezulte activitatea desfășurată la respectivul angajator, în calitate de salariat.
ITM îți eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de Angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, tariful fiind 20 lei per document, conform Ordinului MMFPSPV Nr. 826/2014 (cu modificările și completările ulterioare).
Cum dovedești vechimea în muncă în cazul în care ai fost angajat într-o firmă care ulterior a fost radiată?
Dacă documentele ce îți dovedesc vechimea în muncă au fost întocmite dar nu le deții, te adresezi deținătorului autorizat al arhivei angajatorului (în cazul firmelor radiate).
Acesta este reprezentat, conform Legii Nr. 16 din 2 aprilie 1996 (republicată), de un operator economic autorizat în prestarea de servicii arhivistice, datele de identificare ale acestuia putând fi furnizate de către Arhivele Naționale (ANR), Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale sau Serviciul Municipiului București al Arhivelor Naționale.
În cazul în care acesta refuză să îți elibereze copii ale documentelor deținute și adeverințe care să ateste înscrierile existente în aceste documente, îl poți acționa în judecată. Instanța judecătorească îl poate obliga pe acesta să îți elibereze o adeverință constatatoare a raportului de muncă. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție ÎCCJ prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).
Dacă documentele doveditoare privind vechimea ta în muncă nu au fost întocmite, pentru a-ți reconstitui vechimea în muncă la respectiva firmă radiată, te poți adresa Casei Naționale de Pensii Publice pentru a solicita o „Adeverință Stagii de Cotizare”.
În cazul unei solicitări nesoluționate, poți chema în judecată Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Aceasta este singura entitate abilitată de lege să emită deciziile de pensie în baza tuturor documentelor apte a certifica stagiile de cotizare, iar Hotărârea Judecătorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este un astfel de document. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, Temciuc Viorica, născută la data de 29 noiembrie 1946 în localitatea Coțușca, județul Botoșani, cu domiciliul în Putureni, a fost văzută ultima dată în cursul zilei de 11 noiembrie 2025, în jurul orei 11:37, când a plecat voluntar de la domiciliu din municipiul Botoșani și nu a mai revenit.
Semnalmente
Femeia are o înălțime de aproximativ 1,60 m, greutate de circa 45 kg, constitutie atletică, păr alb tuns până la umeri. În momentul plecării, aceasta era îmbrăcată cu o geacă neagră din fâș, bluză portocalie cu negru, fustă neagră și batic vișiniu închis cu floricele.
Apel către populație
Persoanele care pot oferi informații despre locul în care s-ar putea afla Temciuc Viorica sunt rugate să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune de urgență la numărul 112.
Orice informație, chiar și aparent nesemnificativă, poate contribui la găsirea femeii și la reunirea acesteia cu familia sa.
Titularizare 2026: Ministerul Educației a publicat în consultare publică metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare în învățământul preuniversitar, anul școlar 2026-2027. Documentul include și detaliile de organizare a concursului de Titularizare 2026.
Potrivit calendarului propus de minister, proba scrisă la Titularizare va fi în 21 iulie 2026. Candidații pot depune dosarele de înscriere în perioada 6-18 mai.
În iunie vor fi probele practice și inspecțiile la clasă.
Rezultatele la concurs vor fi comunicate în 28 iulie, iar cele finale în 4 august.
Ședințele de repartizare pe posturi încep din 5 august.
Prin Titularizare, profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată într-o unitate de învățământ.
Publicitate
Pentru a avea acces la posture titularizabile, aceștia trebuie să obțină cel puțin nota 7 la proba scrisă și la inspecția la clasă.
Cei cu medii între 5 și 6,99 pot deveni suplinitori/angajați pe perioadă determinată.
Calendar Titularizare 2026
Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar:
Până în 4 mai 2026:
înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ şi transmiterea situaţiei la inspectoratele şcolare
aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, publicate în vederea ocupării prin concurs
Până în 5 mai 2026: verificarea și publicarea listei finale reactualizate cu posturile didactice/catedrele vacante/rezervate pentru concurs
Înscrieri Titularizare 2026
6-18 mai 2026: înregistrarea, la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere, a dosarelor de înscriere ale candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenții promoției 2026
6-11 mai 2026: în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online
7-20 mai: verificarea și avizarea dosarelor candidaților de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare și desfășurare a concursului
12-15 mai 2026: în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online
Validarea fişelor de înscriere Titularizare 2026
7-21 mai 2026: validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenților din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs
În situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online:
18 mai: afişarea pe pagina web a inspectoratelor şcolare a datelor de înscriere ale candidaţilor
18-21 mai: transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2026, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, dupăcaz
13-16 iulie: validarea înscrierii pentru
absolvenții promoției 2026/absolvenții 2026 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic
candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării prin care se recrutează, se selectează, se pregătește și se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate, în anul şcolar 2026-2027
absolvenții cursurilor de abilitare curriculară pentru educația timpurie organizate de casele corpului didactic sau ale unor cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației și Cercetării cu terți, după data de 21 mai 2026
absolvenții modulelor de pedagogie specifică organizate de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale, Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena sau pedagogie curativă, după data de 21 mai 2026
În perioada 6-18 mai 2026, respectiv în perioada 6-11 mai 2026 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.
În mod excepţional pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 21 iulie 2026, până la ora 8.00 absolvenţii promoţiei 2026 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic).
Absolvenţii promoţiei 2026 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.
Calendar Titularizare 2026: Listele cu candidați înscriși
29 mai 2026: afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:
listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice
listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă)
comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educației și Cercetării
În perioada 25 mai-30 iunie 2026, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.
Titularizare 2026: Probele practice/orale și inspecții la clasă
5-30 iunie 2026: organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe
În perioada 5-30 iunie 2026 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2026.
Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 5 – 12 iunie 2026.
3 iulie 2026: afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă
16 iulie 2026: afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor
21 iulie 2026: proba scrisă
28 iulie 2026: comunicarea rezultatelor iniţiale
28-29 iulie 2026: înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
29 iulie – 3 august 2026: soluţionarea contestațiilor
4 august 2026: comunicarea rezultatelor finale
Titularizare 2026. Ședințe de repartizare pe posturi
5-6 august: repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie
6 august: Ședință de repartizare, în ordine, a:
candidaților, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. b) din Metodologie
cadrelor didactice, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. c) din Metodologie
cadrelor didactice titulare, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. d) din Metodologie
candidaţilor și cadrelor didactice, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. e) din Metodologie
cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care au participat la concursul naţional, sesiunea 2026, conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. f) din Metodologie.
Procurorul desemnat din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani a emis cinci rechizitorii şi a dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a cinci inculpați cercetați pentru săvârșirea infracțiunilor de dare de mită.
În toate cele cinci situații, reacția promptă a agenților de poliție și folosirea body-cam-ului din dotare au permis documentarea completă a faptelor și sesizarea de îndată a Serviciului Județean Anticorupție Botoșani.
La data de 14.02.2025, în jurul orei 07:00, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către lucrători din cadrul I.P.J. Botoșani – Secția de Poliție Rurală nr.1 Botoșani, despre faptul că, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu, după ce au oprit în trafic un conducător auto, au constatat că acesta nu deținea permis de conducere. După ce polițiștii i-au adus la cunoștință persoanei faptul că a săvârșit o infracțiune la regimul rutier, aceasta a remis unui dintre agenți suma de 400 de lei, cu titlu de mită, pentru a nu se dispune măsurile legale pentru abaterile constatate.
În ziua de 03.06.2025, în jurul orei 20:30, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către lucrători din cadrul I.P.J. Botoșani – Poliția Orașului Bucecea, despre faptul că, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu pe raza județului Botoșani, au oprit în trafic un conducător auto care conducea o autoutilitară care transporta o cantitate de material lemnos fără a deține acte de însoțire corespunzătoare. În timp ce polițiștii escortau autoutilitara la un canton silvic pentru descărca materialul lemnos în vederea confiscării, conducătorul auto s-a deplasat la autospeciala de poliție și a promis polițiștilor suma de 1000 de lei, cu titlu de mită, pentru a nu dispune măsurile legale.
În ziua de 05.06.2025, în jurul orei 07:30, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către lucrători din cadrul I.P.J. Botoșani – SPR 10 Ștefănești, despre faptul că, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu au oprit în trafic un conducător auto care fusese înregistrat de aparatul radar circulând cu o viteză cu 61Km/h peste limita maxim admisă pe sectorul de drum respectiv. În timp ce unul dintre polițiști întocmea procesul – verbal de contravenție, conducătorul auto s-a deplasat la autospeciala de poliție și i-a înmânat acestuia o folie în care se afla polița de asigurare și suma de 200 de euro, cu titlu de mită, pentru a nu i se suspenda exercitarea dreptului de conducere pe drumurile publice.
În ziua de 20.06.2025, în jurul orei 10:45, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de către lucrători din cadrul I.P.J. Botoșani – Secția de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni, despre faptul că, în timp ce se aflau în exercitarea atribuțiilor de serviciu, au oprit în trafic un conducător auto, care nu purta centura de siguranță, iar autoutilitara avea montat un dispozitiv sonor neomologat. În timp ce polițiștii verificau documentele vehiculului și ale persoanelor din interior, conducătorul auto s-a deplasat la autospeciala de poliție și a aruncat suma de 150 de lei, cu titlu de mită, pentru a nu fi luate măsurile contravenționale legale.
În data de 24.06.2025, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au fost sesizați de un agent de poliție din cadrul I.P.J. Botoșani – Biroul Rutier, aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu în municipiul Botoșani, jud. Botoșani, despre faptul că, după ce a fost oprit de un echipaj de poliție rutieră, conducătorul autoturismului a oferit agentului de poliție constatator, un pliant publicitar de mici dimensiuni în interiorul căruia se afla suma de 200 de lei și 50 de euro, cu titlu de mită, întrucât efectuase o manevră neregulamentară de întoarcere.
În temeiul delegărilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani, ofițerii de poliție judiciară din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au desfășurat activități procedurale și au întocmit acte de urmărire penală în cauzele prezentate, la finalul acestora fiind dispusă trimiterea în judecată, în stare de libertate, a celor cinci inculpați.
Facem precizarea că trimiterea în judecată este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de Procedură Penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Conform calendarului ortodox și pravilelor bisericești, aflăm că în acest an se lasă sec pe data de 13 noiembrie și nu pe 14, așa cum suntem obișnuiți. Însă, dacă ziua de 14 noiembrie cade într-o zi de post (vineri, în acest caz), lăsatul secului va fi înainte cu o zi, adică pe 13 noiembrie, postului adunându-i-se și ziua de vineri, când postim în mod obişnuit.
Deși cuvântul „sec” din sintagma „lăsatul secului” este înțeles ca fiind sinonim cu ideea de uscat sau lipsit de grăsime, liturgistul Badea Cireșanu afirmă că acesta provine, mai degrabă, din deformarea expresiei „lăsatul seculului”, în care „seculul” este chiar secolul, adică veacul, timpul secular, lumesc. Astfel, pe lângă postul alimentar, cu bucate uscate, suntem chemați să lăsăm viața seculară și preocupările noastre lumești.
Astfel, postind miercuri și în cele 40 de zile, noi ne curăţim sufletele şi trupurile şi ne învrednicim să primim pe Iisus Hristos întrupat şi născut din Fecioara Maria.
Potrivit părintelui Ene Braniște („Liturgica generală”, EIMBOR, 1985), acest post este de asprime mijlocie, asemănător celui al Sfinților Apostoli. În mănăstiri se ajunează lunea, miercurea și vinerea până în Ceasul al IX-lea (aproximativ orele 15.00 – 16.00), când se mănâncă hrană uscată sau legume fierte, fără untdelemn. Marțea și joia se mănâncă legume fierte, drese cu untdelemn, și se bea vin, iar sâmbăta și duminica se îngăduie și pește.
Ultima zi a Postului Naşterii Domnului (24 decembrie), numită Ajunul Crăciunului, este zi de post mai aspru decat celelalte zile: se ajunează pană Ia Ceasul IX, cand se obişnuieşte să se mănance, în unele părţi, grâu fiert amestecat cu fructe şi miere, în amintirea postului lui Daniel şi al celor trei tineri in Babilon (Daniel 1, 5, 8-16). Tot în această zi, credincioșii îl așteaptă pe preot ca să le vestească Nașterea Mântuitorului, cinstind în acest fel marele praznic ce va urma.