Connect with us

Eveniment

Ce trebuie să conțină adeverința de vechime în muncă. Cine eliberează acest document

Publicat

Publicitate

Adeverința de vechime în munca pentru perioada ulterioară anului 2011 se eliberează în condițiile art. 34 alin. (5) din Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare, si ale art. 7 alin. (5) din HG 905/2017, cu modificările și completările ulterioare, informează alba24.ro.

Adeverința de Vechime în muncă reprezintă instrumentul de atestare a vechimii în muncă, după desființarea Carnetului de Muncă. De la data de 01.01.2011, nu se mai întocmesc carnetele de muncă pentru angajați, evidența muncii realizându-se în format electronic, cu ajutorul Registrului General de Evidență a Salariaților (Revisal).

Cine eliberează adeverința de vechime în muncă
Potrivit art. 7 alin. (5) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariaților, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care sa ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru.

În adeverință trebuie menționat salariul de bază brut stipulat în contractul individual de muncă și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților ( REVISAL).

Reguli generale pentru completarea adeverinței de vechime în muncă 2022:

1. Angajatorii sunt obligați să înființeze și să transmită către inspectoratul teritorial de munca registrul general de evidenta a salariaților.

Publicitate

2. Angajatorii sunt obligați sa elibereze salariatului sau fostului salariat copii ale documentelor existente în dosarul personal și copii ale paginilor din registrul electronic cu înscrierile referitoare la persoana, împreună cu un document care sa ateste activitatea pe care acesta a desfășurat-o, pe ce durata, cu ce salariu, cu ce vechime in munca, in meserie si in specialitate.

Aceasta trebuie eliberata în MOD OBLIGATORIU la încetarea contractului individual de muncă( CIM), indiferent dacă salariatul a solicitat-o sau nu.

Art. 34 in Codul muncii prevede următoarele: „La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurată de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”.

3. În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în munca, aceasta poate fi solicitata de către beneficiar la inspectoratul teritorial de munca pe raza căruia activează angajatorul/fostul angajator.

MODEL ADEVERINTA VECHIME 2022

Ce taxă se plătește la eliberarea adeverinței de vechime?

Angajații pot cere și un extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de munca dacă angajatorul nu poate elibera acest extras. Inspectoratele de munca eliberează extrasul din Revisal din care sa rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Eliberarea adeverințelor de vechime se face în baza unei cereri scrise si se supune unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV.

Eliberarea adeverinței de vechime se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.

Ce informații trebuie să conțină adeverințele de vechime în muncă?
Dacă ești salariat în mediul privat, nu există un formular tip pentru Adeverința de Vechime în muncă, însă este recomandat ca aceasta să conțină informații precum:

Date identificare salariat;
Date identificare Contract individual de muncă, pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii lui);
Durata activității salariatului;
Funcția, respectiv funcțiile ocupate de salariat;
Schimbările suferite de Contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
Perioadele de concediu fără plată;
Absențele nemotivate de la serviciu.
Dacă ești salariat în mediul bugetar, formularul tip pentru Adeverința de Vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 (cu modificările și completările ulterioare).

Cum obții Adeverința de Vechime în muncă?
Conform Hotărârii Guvernului României nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți obține Adeverința de Vechime în muncă astfel:

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, la data încetării Contractului Individual de muncă, însoțită de un Extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate.

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, oricând, la cerere, tu având acest drept, oferit de lege, ca actual sau fost salariat.

Poți solicita, de asemenea, un extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate. Durata de acordare pentru Adeverința de Vechime în muncă, respectiv pentru Extrasul din Revisal este de maximum 15 zile de la data solicitării.

Ce faci dacă angajatorul nu îți poate elibera adeverința de vechime în muncă
În cazul în care angajatorul se află în imposibilitatea de a-ți elibera Adeverința de Vechime în muncă sau Extrasul din Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți solicita Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), eliberarea Extrasului din care să rezulte activitatea desfășurată la respectivul angajator, în calitate de salariat.

ITM îți eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de Angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, tariful fiind 20 lei per document, conform Ordinului MMFPSPV Nr. 826/2014 (cu modificările și completările ulterioare).

Cum dovedești vechimea în muncă în cazul în care ai fost angajat într-o firmă care ulterior a fost radiată?
Dacă documentele ce îți dovedesc vechimea în muncă au fost întocmite dar nu le deții, te adresezi deținătorului autorizat al arhivei angajatorului (în cazul firmelor radiate).

Acesta este reprezentat, conform Legii Nr. 16 din 2 aprilie 1996 (republicată), de un operator economic autorizat în prestarea de servicii arhivistice, datele de identificare ale acestuia putând fi furnizate de către Arhivele Naționale (ANR), Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale sau Serviciul Municipiului București al Arhivelor Naționale.

În cazul în care acesta refuză să îți elibereze copii ale documentelor deținute și adeverințe care să ateste înscrierile existente în aceste documente, îl poți acționa în judecată. Instanța judecătorească îl poate obliga pe acesta să îți elibereze o adeverință constatatoare a raportului de muncă. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție ÎCCJ prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).

Dacă documentele doveditoare privind vechimea ta în muncă nu au fost întocmite, pentru a-ți reconstitui vechimea în muncă la respectiva firmă radiată, te poți adresa Casei Naționale de Pensii Publice pentru a solicita o „Adeverință Stagii de Cotizare”.

În cazul unei solicitări nesoluționate, poți chema în judecată Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Aceasta este singura entitate abilitată de lege să emită deciziile de pensie în baza tuturor documentelor apte a certifica stagiile de cotizare, iar Hotărârea Judecătorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este un astfel de document. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Permis doar pe telefon: Cetățean prins la volan fără drept de conducere, la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi nu avea acest drept.

 

În data de 16 decembrie a.c., în jurul orei 01.40, un echipaj format din polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca-ITPF Iași a oprit pentru control în localitatea Stânca un autoturism înmatriculat în R. Moldova, condus de un bărbat, în vârstă de 25 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a declarat că nu are asupra sa permisul de conducere, însă a prezentat o fotografie pe telefon cu un permis de conducere similar celor emise de autoritățile din R. Moldova, cu datele sale de identificare și fotografia sa.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, colegii noștri au constatat că bărbatul nu figurează ca fiind posesor al unui permis valabil.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Aproape trei mii de botoșăneni și-au găsit de lucru prin intermediul AJOFM, anul acesta

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-noiembrie 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 2.921 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 30 noiembrie 2025, 1.373 au peste 45 de ani, 412 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 133 au între 30 și 35 de ani, 280 au între 25 și 30 de ani, iar 723 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 1.003 sunt tineri NEETs.

Numărul femeilor încadrate este de 1.282, iar al bărbaţilor de 1.639 ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 43,89%, respectiv de 56,11 %.

În funcţie de rezidenţă, 1.344 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 1.577 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un loc de muncă arată cele mai multe au studii liceale (1.077), profesionale (741), gimnaziale (706), superioare (248) iar (70) fiind cu studii postliceale. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 30.11.2025, un număr de 753 persoane fac parte din categoria celor greu şi foarte greu ocupabile .

Precizăm încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 9.056 persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început seria concertelor-lecție pentru elevi

Publicat

Publicitate

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început din data de 18 noiembrie 2025, seria concertelor-lecție pentru elevi, activitate prin care se doreşte nu doar una de promovare a folclorului, ci şi de descoperire și încurajare a tinerelor talente.

„Ne dorim ca aceste concerte lecție să ajungă în aproape toate instituțiile de învățământ din județul Botoșani pentru a aduce mai aproape de elevi și cadre didactice frumusețea cântecului tradițional românesc.

Prin muzică dorim să transmitem interesul tinerei generații pentru valorile autentice, pentru tradiții și pentru identitatea culturală care ne definesc ca popor și să transformăm spațiul educațional într-un loc de întâlnire dintre trecut și prezent, unde cântecul tradițional devine o lecție vie de cultură și istorie.

Elevii au ocazia să descopere emoția autentică a muzicii populare, să înțeleagă importanța păstrării tradițiilor.

Prin prezența noastră în școli și licee ne dorim să contribuim la formarea gustului artistic al tinerilor și la cultivarea respectului pentru patrimoniul cultural local”, a precizat managerul Dan Doboș.

Acest demers reprezintă nu doar o serie de concerte ci și o invitație adresată elevilor de a descoperi, de a învăța și de a duce mai departe moștenirea culturală.

Publicitate

În cadrul acestor concerte-lecție evoluează soliștii vocali și instrumentiști ai orchestrei : Alina Huțu, Constantin Petrescu, Loredana Călin, Alexandru Todirel Marin ( clarinet ), Oleg Sacaliuc ( vioară ), Petru Oloieru ( Țambal ) și Ionuț Scripcariu ( trompetă ). Dirijor – Ion Oloieru.

Programul concertelor-lecție :

  Bucecea – 18.11.2025 Sulita – 20.11.2025

  Corni – 21.11.2025 Sarafineşti – 21.11.2025

  Orăşeni Deal – 28.11.2025 Trusesti – 12.12.2025

  Nicşeni – 15.12.2025 Coțușca – 16.12.2025

  Pomârla – 17.12.2025 Dorohoi – 18.12.2025

Dorim să mulțumim conducerii Consiliului Județean Botoșani pentru sprijinul oferit în organizarea acestor concerte-lecție, realizate în colaborare cu autoritățile locale și unitățile școlare din județ”, spune managerul Dan Doboș.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending