Connect with us

Eveniment

Ce să NU faceți dacă plecați de acasă de Revelion. Polițiștii au câteva recomandări pentru prevenirea furturilor din locuințe

Publicat

Publicitate

Poliţiştii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Botoşani, prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi prin Biroul de Proximitate au desfăşurat joi, 29 decembrie 2022, pe raza municipiului Botoşani, în zone cu risc infracţional ridicat, activităţi de prevenire a populaţiei în legătură cu furturile din locuinţe.

 

Modalităţile de comitere a furturilor din locuinţe sunt multiple, de la efracţie, chei potrivite, escaladare, până la împrietenire.

Discuţiile poliţiştilor cu cetăţenii au vizat şi 2 metode des folosite de infractori :

  • Metoda “ACCIDENTUL” care presupune că escrocii, folosind calităţi false (avocat, procuror, poliţist sau medic) contactează telefonic victima, o anunţă că o rudă apropiată a provocat un accident rutier şi îi solicită diverse sume de bani sub pretextul că aceasta are nevoie de bani pentru a acoperi pagubele;
  • Metoda “VOIAJORII” care presupune că escrocii bat la uşile sau porţile victimelor sub diverse pretexte (vânzători ambulanţi, presupuşi cumpărători ai unor produse puse la vânzare de gazde, reprezentanţi ai unor instituţii publice, solicită schimbarea unor bancnote de valoare mare, doresc achiziţionarea de cupoane de călătorie, etc), observă unde sunt ţinuţi banii şi îi sustrag.

 

Totodată, având în vedere că, pe perioada minivacanţei prilejuită de trecerea în Noul An, unele persoane aleg să-şi petreacă sărbătorile departe de casă, poliţiştii au făcut recomandări legate de protecţia imobilului.

Publicitate

 

Cu acest prilej, poliţiştii au discutat şi cu reprezentanţii asociaţiilor de proprietari şi au distribuit/afişat materiale informativ-preventive menite să sporească siguranţa locuinţelor.

 

 

Pentru evitarea furturilor din locuinţe, poliţiştii vă recomandă :  

 

  • nu faceţi publică, pe reţelele de socializare, plecarea de acasă ;
  • nu postaţi fotografii/filmuleţe din concediu decât după revenirea acasă;
  • evitaţi să postaţi pe internet imagini cu obiectele de valoare din locuinţa dvoastră, configuraţia acesteia sau posibile căi de acces;
  • evitaţi check-in-urile aducătoare de like-uri din aeroport sau alte locaţii;
  • procuraţi şi montaţi la uşile de acces în apartamente, garaje şi ferestre mecanisme de închidere sigure şi rezistente şi/sau grilaje;
  • asiguraţi un iluminat corespunzător pe casa scării sau curte;
  • când părăsiţi domiciliul verificaţi dacă aţi închis bine uşile şi ferestrele;
  • nu lăsaţi cheia sub ştergătorul de la uşă, în ghiveciul cu flori, în cutia poştală, în tabloul electric de pe hol, sus pe tocul uşii;
  • nu lăsaţi bilete în uşă, de genul “lipsesc 3 ore”, “sunt la piaţă”, “sunt plecat în concediu”, prin aceasta putând oferi informaţia răufăcătorilor că pot acţiona nestingheriţi;
  • la părăsirea locuinţei, aruncaţi o privire în jur pentru a observa eventualele persoane străine care aşteaptă plecarea dvoastră;
  • dacă lăsaţi cheia altei persoane pentru a avea grijă de casă, asiguraţi-vă că aceasta este de încredere;
  • dacă s-a pierdut una din chei, schimbaţi yala;
  • nu permiteţi accesul persoanelor străine în locuinţă;
  • nu lăsaţi singure sau nesupravegheate în locuinţa dv. persoane pe care nu le cunoaşteţi suficient;
  • nu discutaţi în public sau în prezenţa unor persoane necunoscute despre bunurile de valoare pe care le deţineţi şi locul unde le păstraţi;
  • nu daţi curs întâlnirilor propuse, telefonic, de persoane necunoscute, indiferent de motivele invocate – poate fi un pretext de a vă face să părăsiţi locuinţa care, între timp, poate fi ţinta hoţilor;
  • reclamaţi Poliţiei cazurile de prindere în flagrant a hoţului sau orice informaţii deţineţi pentru activităţi infracţionale.

 

Dacă situaţia o impune, nu ezitaţi să apelaţi 112 – apelul unic de urgenţă !

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lângă noi: Un turist a fost mușcat de viperă în zona Voroneț. Este internat la ATI Suceava după un șoc sever

Publicat

Publicitate

Un bărbat aflat în vacanță în zona Voronețului, a ajuns de urgență la Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) Suceava, după ce a fost mușcat de o viperă. Incidentul a avut loc în cursul weekendului, iar victima, un bărbat din județul Iași, a fost transportată la spital în stare generală mediocră.

Potrivit medicilor, bărbatul prezenta o plagă la policele mâinii stângi, provocată de mușcătura reptilei. La prezentarea în Unitatea de Primiri Urgențe, acesta a fost evaluat de medicul urgentist și de chirurgul plastician, care au decis administrarea a două doze de ser antiviperin, relatează agerpres.ro.

Starea pacientului s-a agravat ulterior, înregistrându-se valori tensionale foarte scăzute, semn al instalării unui șoc anafilactic. În aceste condiții, s-a impus internarea de urgență în secția de Terapie Intensivă, unde medicii i-au administrat tratament vasopresor.

Chirurgul plastician a intervenit pentru excizia leziunilor provocate de mușcătură, iar în prezent, pacientul se află sub monitorizare continuă din partea echipei medicale de la ATI și a specialistului plastician.

Purtătorul de cuvânt al SCJU Suceava, dr. Monica Terteliu, a confirmat că pacientul este atent supravegheat, iar evoluția stării sale va fi evaluată constant de către echipa medicală.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

În Mai pensiile și prestațiile sociale se dau mai devreme. Important pentru pensionari: Distribuirea pensiilor începe pe 2 mai

Publicat

Publicitate

Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai 2025 vor fi distribuite începând cu data de 2 mai, a anunțat marți Compania Națională ”Poșta Română”, relatează agerpres.ro.

‘Pensiile și prestațiile sociale aferente lunii mai 2025 vor fi distribuite începând cu data de 2 mai 2025! Ne asigurăm beneficiarii că toate pensiile și prestațiile sociale vor fi livrate la timp și în condiții de maximă siguranță’, au precizat reprezentanții companiei.

Compania Națională Poșta Română este operatorul național din domeniul serviciilor poștale și se află în proprietatea statului român, reprezentat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (93,52% din pachetul de acțiuni) și Fondul Proprietatea (6,48% din pachetul de acțiuni).

Poșta Română participă pe piața liberă a serviciilor de poștă și presă cu valoare adaugată în calitate de concurent și desfășoară și alte activități colaterale, necesare realizării în condiții de rentabilitate a obiectului său principal de activitate, respectiv comerț exterior, aprovizionare, cercetare și proiectare tehnologică și informațională, servicii medicale, învățământ, social-culturale etc.

Compania este organizată în nouă sucursale, respectiv: opt sucursale regionale (41 de oficii județene de poștă și curierat și Oficiul de Poștă și Curierat București) și Sucursala Fabrica de Timbre. La nivelul întregii țări există 41 hub-uri (dintre care șapte hub-uri Logistic și Curierat Regional și 34 hub-uri Curierat).

Poșta Română deține, în prezent, o rețea de peste 5.000 de subunități poștale la nivel național, distribuind săptămânal peste 11 milioane de trimiteri poștale. Dintre acestea, 676 sunt oficii poștale și 1054 ghișee poștale. Rețeaua informatizată permite efectuarea de operațiuni în condiții optime de siguranță, fiind utilizate sisteme informatice securizate și rețele private de comunicații, potrivit informațiilor de pe site-ul CNPR.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 50 de străini care lucrează în domeniul confecțiilor la Botoșani, controlați de Poliția de Imigrări și ITM

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului pentru Imigrări Botoșani, împreună cu lucrători ai Inspectoratului de Poliție Județean și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă, au desfășurat recent o acțiune comună pe raza municipiului Botoșani.

Scopul acesteia a fost prevenirea și combaterea șederii și muncii ilegale a cetățenilor străini pe teritoriul județului.

În cadrul activităților de control, au fost vizate două societăți comerciale din domeniul confecțiilor, unde autoritățile au legitimat 52 de străini. Dintre aceștia, 51 sunt cetățeni din Sri Lanka, iar unul provine din Bangladesh.

O parte dintre aceștia, mai exact 17 persoane, au fost supuse unor verificări suplimentare prin aplicația eDAC, un instrument digital utilizat de polițiștii de imigrări pentru identificarea rapidă și eficientă a eventualelor încălcări ale legislației privind regimul străinilor.

Potrivit reprezentanților Biroului de Informare și Relații Publice, în urma controalelor nu au fost identificate nereguli sau abateri legale.

Autoritățile au transmis că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, în vederea asigurării respectării legislației române în ceea ce privește șederea, încadrarea și desfășurarea activităților lucrative de către cetățenii străini.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Un nou tip de fraudă online. Infractorii se folosesc de apeluri telefonice FALSE în numele Poliției și BNR

Publicat

Publicitate

Autoritățile au semnalat un nou tip de fraudă, bazat pe apeluri telefonice în care infractorii se dau drept reprezentanți ai Poliției Române sau ai Băncii Naționale a României (BNR). Potrivit Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), atacatorii folosesc tehnici avansate de manipulare pentru a obține date bancare confidențiale de la victime, relatează alba24.ro.

În scenariul raportat, presupusa „agentă de la poliție” susține că un infractor internațional căutat prin Interpol s-ar fi prezentat la o bancă din România și ar fi încercat să contracteze un împrumut folosind identitatea persoanei vizate. Se menționează că este vorba despre o situație gravă, de natură penală, și că este în desfășurare o anchetă oficială.

Persoanei i se comunică faptul că urmează să primească o citație pentru a se prezenta la secția de poliție. Se invocă o serie de articole de lege și se creează presiune psihologică prin limbaj formal și grav. Pentru a “dovedi” identitatea, atacatorii trimit o fotografie a unei legitimații de poliție prin WhatsApp – document falsificat, dar credibil vizual.

Victima este redirecționată către un “specialist” din cadrul Băncii Naționale a României, care pretinde că se ocupă de monitorizarea operațiunilor bancare.

Se transmite apoi o scrisoare oficială pretins emisă de către guvernatorul Mugur Isărescu, care susține gravitatea cazului.

În continuare, victima este întrebată dacă utilizează aplicații precum Telegram, pentru a continua comunicarea într-un „mediu securizat”. Prin aceste canale, se solicită ulterior extrasul de cont bancar, sub pretextul necesității pentru emiterea asigurării.

Publicitate

În tot acest timp, persoana este avertizată în mod repetat că nu are voie să discute cu nimeni despre investigație, nici măcar cu un avocat, sub amenințarea unei presupuse arestări imediate. Ca „măsură suplimentară de verificare”, i se spune că va fi supusă unui test poligraf pentru a se confirma că nu a divulgat informații.

Aceasta este o schemă de vishing (voice phishing) extrem de elaborată, combinată cu:

  • apeluri cu număr falsificat (caller ID spoofing)
  • trimiterea de documente false în format digital
  • manipulare emoțională și juridică
  • utilizarea de canale alternative de comunicare (WhatsApp, Telegram, Signal)
  • colectarea treptată a datelor personale și bancare

Scenariul de fraudă descris a fost notificat inițial de către ATTACK Simulator.

Recomandări de securitate:

  • Nu oferi date personale sau bancare prin telefon.
  • Închide apelul și sună înapoi la numărul oficial al instituției.
  • Nu continua discuția pe WhatsApp, Telegram sau Signal.
  • Verifică imaginile primite cu reverse image search.
  • Nu instala aplicații de control la distanță.
  • Nu te lăsa intimidat de ton autoritar sau „articole de lege”.
  • Monitorizează conturile și setează alerte de tranzacție.

În cazul în care suspectați un apel de tip vishing, acționați rapid: întrerupeți conversația și raportați incidentul către Poliția Română, Prevenirea Criminalității – ICPC sau DNSC.
Intervenția timpurie limitează riscul și contribuie la protejarea întregului ecosistem digital.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending