Connect with us
Publicitate

Economie

Ce reguli noi au fost introduse în programele Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022. Programul debutează în februarie

Publicat

Publicitate

Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022 vor debuta la începutul lunii februarie, iar conform aba24.ro, în acest an vor avea regul noi programe ce anul acesta vin la pachet cu schimbări. Programele vor debuta pe data de 4 februarie și vor avea cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde de lei.

Ministrul Mediului a anunțat că ele vor avea o valabilitate de 3 ani și vor beneficia de un buget-record ce va depăși 1 miliard de lei.

Rabla 2022: Două autovehicule la casare în loc de unul

În premieră, românii vor putea preda spre casare două vehicule, în loc de unul și astfel, vor primi un ecotichet în valoare de 45 de mii de lei.

Pentru mașinile mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare Euro 3 sau inferioară, se va acorda un bonus suplimentar în valoare de 1.500 de lei. Prima de casare va fi de 3000 de lei.

Astfel suma primită de la Guvern poate ajunge la 51 de mii de lei, anunță Tanczos Barna. Sunt impuse însă și noi condiții. Mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de minimum 6 ani.

Publicitate

Iar cei care vor să-și cumpere o mașină electrică vor trebui să o caseze pe cea veche, pentru a intra în posesia ecobonusului de 45 de mii de lei.

Cel mai mare buget din istoria programelor

Potrivit Ministerului Mediului, bugetul din acest an este de 1,24 miliarde lei, fiind astfel cel mai mare buget alocat din istoria programelor (fără suplimentări ulterioare).

Publicitate

RABLA Clasic beneficiază de 560 milioane lei, iar RABLA Plus de 680 milioane lei.

O schimbare importantă ține de faptul că din 2022 și cei care vor să-și ia o mașină 100% electrică trebuie să caseze o mașină veche pentru a putea beneficia de ecobonusul de 45.000 lei pentru mașina nouă.

Până acum nu era obligatoriu să predai o mașină veche pentru a-ți lua o electrică nouă cu subvenție

Rabla 2022: buget record pentru casarea autoturismelor vechi

Una dintre noutățile programului Rabla Clasic este introducerea unui ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare Euro 3 și inferioară.

O altă noutate este introducerea posibilității casării a două autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind de 7.500 de lei pentru casarea unui autovehicul și 12.000 lei pentru casarea a două autovehicule. Rămâne obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul Programului.

Tot prin Rabla Clasic, dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deci încă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de 3.000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

Rabla PLUS 2022: Primele de casare

  • Pentru casarea unui singur autovehicul, prin Rabla Clasic, se acordă o primă de 6.000 de lei, plus 1.500 de lei bonus de vechime peste 15 ani, adică 500 lei în total.
  • dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deciîncă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

„Rabla clasic este un program care atinge majoratul. Anul acesta se împlinesc 18 ani de când acesta a fost lansat și a adus o contribuție semnificativă în ceea ce privește întinerirea parcului auto: peste 700.000 de autoturisme noi au fost introduse în traficul național. Este pentru prima dată când planificăm implementarea acestor programe pe 3 ani.

Ne-am consultat cu asociațiile producătorilor, importatorilor și comercianților auto și ne dorim să asigurăm predictibilitate în implementarea politicilor publice în acest domeniu și să scoatem din circulație cel puțin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026”, a declarat joi ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tánczos.

Modificările în programele Rabla și Rabla Plus

O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 zile de la emiterea acesteia, față de 240 zile cât este în prezent.

În plus, se elimină termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou.

Se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Totodată, se introduce un bonus de 1.500 lei/autovehicul, acordat pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3.

Astfel, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanțării urmând a fi:

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat

  • – maximum 46.500 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • -maximum 21.500 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate:

  • – maximum 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • maximum 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

Legat de prima de casare pentru achiziția unei motociclete, aceasta va fi de 7.500 lei în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat.

Ministerul vrea să lanseze și ”Rabla pentru instituții publice”

Ministrul a anunțat și lansarea unui program destinat instituțiilor publice, cu un buget de 600 milioane lei, prin care primăriile și autoritățile publice vor putea achiziționa doar mașini electrice sau hibrid plug-in. În cadrul acestui program, va fi asigurată o finanțare de 80% din valoarea achiziției.

„În 2022, vom avea un sistem informatic destinat persoanelor juridice care se vor înscrie în RABLA Clasic sau RABLA Plus, pentru că și autoritățile publice trebuie să fie încurajate spre achiziții verzi și eco-mobilitate.

Dacă ne uităm la cifre, în 2021 au fost achiziționate, în cadrul RABLA Plus, 8500 mașini de către persoane fizice și 7728 mașini de către persoanele juridice, cifre care arată interesul românilor pentru achiziția unor autoturisme mai prietenoase cu mediul.

Cetățenii interesați să se înscrie în programul RABLA trebuie să știe că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, față de 8 ani cât este în prezent.

Totodată, se diminuează cu 5 grame valorile cantităților de emisii de CO2/KM aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului”, a declarat președintele Administrației Fondului pentru Mediu, Fülöp Lóránd-Árpád.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Mai mulți elevi de la Colegiul Național „Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani au luat lecții de prim ajutor. Profesori au fost paramedicii SMURD

Publicat

Publicitate

Elevii claselor a VI-a A și a IX- a D de la Colegiul Național “Mihai Eminescu ” din municipiul Botoșani au participat, astăzi, la o lecție de prim ajutor. Activitățile au fost organizate în cadrul Programului “Școala Altfel”, la solicitarea instituției de învățământ.

Paramedicii SMURD le-au vorbit copiilor despre obstrucția căilor aeriene, fie cu alimente ingerate în grabă, fie cu diverse obiecte precum monezi, mărgele, agrafe, nasturi etc. Totodată, le-au arătat celor prezenți cum să execute corect resuscitarea, copiii fiind nerăbdători să încerce aceste manevre.

De asemenea, s-au adus în discuție și accidentele ce se pot produce atunci când aceștia se află în școală. Astfel, li s-a recomandat să nu se joace cu obiectele folosite la ore, precum compasul din trusa de geometrie pentru că acesta este ascuțit și îi poate răni.

Copiii au fost sfătuiți să nu se împingă pe hol sau în apropierea scărilor deoarece se pot lovi.

Cu acest prilej, salvatorii au oferit materiale de informare preventivă și sfaturi din cadrul campaniilor naționale: „Nu tremur la cutremur”, Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile Sunt Catastrofale!”, „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!”, „R.I.S.C. – Mai bine previi, decât să nu fii!” și „Un cămin sigur pentru copilul tău!”

Mai multe informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte cu risc de leziuni și accidente. Sunt vândute în magazine sau online

Publicat

Publicitate

Anumite anvelope auto pot prezenta risc de utilizare. Acestea sunt semnalate în Sistemul European de Alerte, atenționează InfoCons, relatează alba24.ro.

Toate produsele identificate în sistemul european de alertă au un grad de risc direct. Produsele pot fi găsite pe teritoriul Uniunii Europene direct în magazine sau pe platforme electronice de vânzare sau site-uri de prezentare, potrivit sursei citate.

Acestea pot prezenta risc de leziuni sau accidente din cauza defectelor de fabricare.

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte

  • Denumire: UltraSpeed 2
  • Marcă : Gislaved
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Fabricarea incorectă poate duce la o pierdere bruscă de aer, posibil cu ieșirea pereților laterali ai anvelopei, ceea ce poate duce la pierderea controlului vehiculului, crescând riscul unui accident . Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

  • Denumire: Ultragrip Peformance 3 235/50R18 101V XL
  • Marcă: Goodyear
  • Descrierea produsului: Anvelope 235/50R18 101V XL „Goodyear ULTRAGRIP PERFORMANCE 3” fabricate în săptămâna 27 a anului 2023. Acestea pot fi identificate printr-un număr DOT pe peretele lateral al anvelopei cu citirea 1K51P ML1R 2723. Produs vândut online.
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Anvelopele pot fi afectate de o variație de fabricație care ar putea duce la cracarea benzii de rulare atunci când rulează la viteză mare. Acest lucru poate cauza deteriorarea totală sau parțială a benzii de rulare, ceea ce, la rândul său, poate afecta stabilitatea și direcția vehiculului, crescând riscul unui accident. Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

Anvelope auto semnalate în Sistemul European de Alerte

  • Denumire: WinterContact TS870, EcoContact 6 MO
  • Marcă: Continental
  • Tip de risc: risc de leziuni

”O eroare de fabricație poate duce la o pierdere bruscă de aer, posibil cu ieșirea pereților laterali ai anvelopei. Acest lucru poate duce la pierderea controlului vehiculului, crescând riscul unui accident. Produsul nu respectă Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și al sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

Publicitate
  • Denumire: Ultrac, Quatrac, Quatrac Pro+, Quatrac Pro EV
  • Marcă: Vredestein
  • Tip de risc: risc de leziuni

”Un amestec de cauciuc contaminat poate face ca banda de rulare din cauciuc să se separe de centurile de oțel. Acest lucru poate duce la pierderea formei anvelopelor și poate duce la pierderea controlului vehiculului în timpul conducerii, crescând riscul de accidente și răniri. Produsul nu este conform cu Regulamentul privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective”.

 

Alte produse neconforme

Potrivit InfoCons, numărul alertelor este în creștere pentru produsele identificate în sistemul de alerte de la:

Publicitate
  • produse chimice, articole pentru îngrijirea copilului și echipamente pentru copii, îmbrăcăminte, textile și articole de modă
  • echipamente de comunicații și media, produse pentru construcții, produse cosmetice, aparate și echipamente electrice, echipamente pentru medii explozive
  • mobilier, echipamente sportive / pentru activități recreative, bijuterii, accesorii de bucătărie / gătit
  • indicatoare cu laser, ascensoare, brichete, ghirlande luminoase , echipamente de iluminat, echipamente de protecție, jucării, papetărie.

Citeste mai mult

Eveniment

Un bărbat de 46 de ani din Havârna parcă a intrat în pământ, după ce a plecat de la stâna la care lucra. Sunați la 112, dacă aveți informații

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 46 de ani, din comuna Havârna, județul Botoșani, care în data de 16 septembrie a.c. a părăsit stâna la care lucra, amplasată în extravilanul localității, iar până în prezent nu a revenit și nici nu a putut fi contactat.

GROSU IOAN are următoarele semnalmente: păr șaten, ochi căprui, 1,70 m înălțime, aproximativ 80 de kg.

Vestimentația la momentul plecării: geacă de culoare gri, pantaloni de culoare neagră, cizme din cauciuc, pe cap purta fes de culoare gri.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție.

Citeste mai mult

Eveniment

Eclipsă de Lună, în această noapte, vizibilă și din România. De la ce oră poate fi observat fenomenul astronomic

Publicat

Publicitate

Eclipsă de Lună vizibilă și din România, în această noapte. Fenomenul astronomic poate fi observat din mai multe locații din țară. Eclipsa parţială de Lună se produce în noaptea de 17 spre 18 septembrie (marţi spre miercuri). Luna se va afla la graniţa dintre constelaţiile Aquarius şi Pisces, scrie alba24.ro.

Pe 18 septembrie este faza de Lună Plină la 05 h 34 m (ora pentru Bucureşti), potrivit astro-urseanu.ro. Pe tot parcursul nopţii, planeta Saturn se va afla în dreapta lunii.

Eclipsa este vizibilă în România în Bucureşti, dar şi în alte locaţii din ţară.

Eclipsă de Lună. Cum poate fi observat fenomenul astronomic

Fenomenul începe cu intrarea Lunii în penumbră, la ora 03 h 39 m (18 septembrie). În acel moment, Luna se va afla destul de jos pe cer, înspre sud-vest.

Pentru că penumbra Pământului nu este foarte opacă, la începutul fenomenului culoarea Lunii nu se va schimba mult. În apropierea fazei maxime a eclipsei parţiale de Lună, începând cu ora 05:30 (18 septembrie), partea de sus a Lunii va începe să aibă culoare, diferită faţă de partea de jos.

Faza maximă a eclipsei de Lună este la 05 h 44 m (ora pentru Bucureşti), spre dimineaţă. Atunci, Luna va fi în penumbră şi aproximativ 4% în umbra Pământului. În acel moment, Luna se va afla foarte jos pe cer, înspre orizontul de sud-vest.

Publicitate

După perioada de fază maximă, Luna îşi va recăpăta strălucirea şi culoarea, ieşind complet din umbră la ora 06 h 16 m, şi din penumbră la ora 07 h 05 m, potrivit Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti, citat de Agerpres.

Următoarea eclipsă de Lună (totală) va putea fi observată din România parţial (Luna apune înainte fazei maxime) şi se va produce la 14 martie 2025.

Eclipsă de Lună. Cum se produce fenomenul

O eclipsă de Lună se produce întotdeauna la Lună Plină (LP), deci când Soarele este în opoziţie cu Luna. Lunaţiile – Luna Nouă sau Luna Plină – se produc la fiecare 2 săptămâni, dar eclipse nu avem, de regulă, decât patru pe an, două de soare şi două de lună.

Publicitate

Pământul are întotdeauna o umbră în spaţiu creată de lumina Soarelui, care are o parte centrală mai întunecată şi o parte externă mai puţin întunecată, numită ”penumbră”. În timpul unei eclipse de Lună, Luna intră în umbra Pământului încetul cu încetul. La un moment dat, Luna poate dispărea aproape de tot, fiind vizibilă doar ca un disc de culoare roşie închisă. Aceasta se numeşte ”eclipsă totală de Lună”.

Dacă Luna nu intră în întregime în umbra Pământului, ci trece pe deasupra sau pe sub centrul umbrei, este posibil ca discul Lunii să nu fie acoperit în totalitate, ci doar ”muşcat” foarte tare. Aceasta se numeşte ”eclipsă parţială de Lună”. Dacă Luna trece doar prin partea externă a umbrei, prin penumbră, se zice că avem o ”eclipsă de Lună prin penumbră”.

Date pentru cercetători

Eclipsele de Lună mai puţin spectaculoase se întâmplă când aceasta intră în ”umbra” Pământului. Spre deosebire de cele de soare, pot fi văzute din orice punct de pe Glob, cu condiţia ca în locul respectiv să fie noapte şi cer senin.

Dincolo de spectaculozitatea acestor fenomene, eclipsele de Lună furnizează specialiştilor date extrem de importante privind atmosfera Pământului, gradul de poluare a acesteia, efectele radiaţiei solare asupra atmosferei şi altele, Luna comportându-se ca un ecran pe care putem ”citi” particularităţile atmosferei Pământului. Eclipsele de Lună sunt folosite şi pentru măsurarea vitezei de răcire a scoarţei lunare, în intervalul în care aceasta este lipsită de căldura Soarelui.

Cea mai veche eclipsă de Lună consemnată a avut loc în anul 3450 î.e.n. În vechile culturi, când avea loc o eclipsă, oamenii spuneau că soarele sau luna au fost înghiţite de balaur sau de dragon. La noi, oamenii spuneau că erau mâncate de vârcolaci.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending