Connect with us

Economie

Ce reguli noi au fost introduse în programele Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022. Programul debutează în februarie

Publicat

Publicitate

Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022 vor debuta la începutul lunii februarie, iar conform aba24.ro, în acest an vor avea regul noi programe ce anul acesta vin la pachet cu schimbări. Programele vor debuta pe data de 4 februarie și vor avea cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde de lei.

Ministrul Mediului a anunțat că ele vor avea o valabilitate de 3 ani și vor beneficia de un buget-record ce va depăși 1 miliard de lei.

Rabla 2022: Două autovehicule la casare în loc de unul

În premieră, românii vor putea preda spre casare două vehicule, în loc de unul și astfel, vor primi un ecotichet în valoare de 45 de mii de lei.

Pentru mașinile mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare Euro 3 sau inferioară, se va acorda un bonus suplimentar în valoare de 1.500 de lei. Prima de casare va fi de 3000 de lei.

Astfel suma primită de la Guvern poate ajunge la 51 de mii de lei, anunță Tanczos Barna. Sunt impuse însă și noi condiții. Mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de minimum 6 ani.

Publicitate

Iar cei care vor să-și cumpere o mașină electrică vor trebui să o caseze pe cea veche, pentru a intra în posesia ecobonusului de 45 de mii de lei.

Cel mai mare buget din istoria programelor

Potrivit Ministerului Mediului, bugetul din acest an este de 1,24 miliarde lei, fiind astfel cel mai mare buget alocat din istoria programelor (fără suplimentări ulterioare).

RABLA Clasic beneficiază de 560 milioane lei, iar RABLA Plus de 680 milioane lei.

O schimbare importantă ține de faptul că din 2022 și cei care vor să-și ia o mașină 100% electrică trebuie să caseze o mașină veche pentru a putea beneficia de ecobonusul de 45.000 lei pentru mașina nouă.

Până acum nu era obligatoriu să predai o mașină veche pentru a-ți lua o electrică nouă cu subvenție

Rabla 2022: buget record pentru casarea autoturismelor vechi

Una dintre noutățile programului Rabla Clasic este introducerea unui ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare Euro 3 și inferioară.

O altă noutate este introducerea posibilității casării a două autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind de 7.500 de lei pentru casarea unui autovehicul și 12.000 lei pentru casarea a două autovehicule. Rămâne obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul Programului.

Tot prin Rabla Clasic, dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deci încă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de 3.000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

Rabla PLUS 2022: Primele de casare

  • Pentru casarea unui singur autovehicul, prin Rabla Clasic, se acordă o primă de 6.000 de lei, plus 1.500 de lei bonus de vechime peste 15 ani, adică 500 lei în total.
  • dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deciîncă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

„Rabla clasic este un program care atinge majoratul. Anul acesta se împlinesc 18 ani de când acesta a fost lansat și a adus o contribuție semnificativă în ceea ce privește întinerirea parcului auto: peste 700.000 de autoturisme noi au fost introduse în traficul național. Este pentru prima dată când planificăm implementarea acestor programe pe 3 ani.

Ne-am consultat cu asociațiile producătorilor, importatorilor și comercianților auto și ne dorim să asigurăm predictibilitate în implementarea politicilor publice în acest domeniu și să scoatem din circulație cel puțin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026”, a declarat joi ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tánczos.

Modificările în programele Rabla și Rabla Plus

O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 zile de la emiterea acesteia, față de 240 zile cât este în prezent.

În plus, se elimină termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou.

Se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Totodată, se introduce un bonus de 1.500 lei/autovehicul, acordat pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3.

Astfel, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanțării urmând a fi:

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat

  • – maximum 46.500 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • -maximum 21.500 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate:

  • – maximum 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • maximum 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

Legat de prima de casare pentru achiziția unei motociclete, aceasta va fi de 7.500 lei în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat.

Ministerul vrea să lanseze și ”Rabla pentru instituții publice”

Ministrul a anunțat și lansarea unui program destinat instituțiilor publice, cu un buget de 600 milioane lei, prin care primăriile și autoritățile publice vor putea achiziționa doar mașini electrice sau hibrid plug-in. În cadrul acestui program, va fi asigurată o finanțare de 80% din valoarea achiziției.

„În 2022, vom avea un sistem informatic destinat persoanelor juridice care se vor înscrie în RABLA Clasic sau RABLA Plus, pentru că și autoritățile publice trebuie să fie încurajate spre achiziții verzi și eco-mobilitate.

Dacă ne uităm la cifre, în 2021 au fost achiziționate, în cadrul RABLA Plus, 8500 mașini de către persoane fizice și 7728 mașini de către persoanele juridice, cifre care arată interesul românilor pentru achiziția unor autoturisme mai prietenoase cu mediul.

Cetățenii interesați să se înscrie în programul RABLA trebuie să știe că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, față de 8 ani cât este în prezent.

Totodată, se diminuează cu 5 grame valorile cantităților de emisii de CO2/KM aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului”, a declarat președintele Administrației Fondului pentru Mediu, Fülöp Lóránd-Árpád.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii de la Transporturi, alături de elevi în „Săptămâna altfel”: Lecții despre siguranță și conduită civică

Publicat

Publicitate

Activitate informativ preventivă desfăsurată de polițiștii Biroului Județean de Poliție Transporturi

La data de 16 decembrie 2025, in cadrul programului „Săptămâna altfel” polițiștii Biroului Județean de Poliție Transporturi au desfășurat o activitate informativ-preventivă cu elevii Școlii Generale nr. 11, din municipiul Botoșani.

În acest context, le-au fost prezentate copiilor informații despre misiunea Poliției Transporturi, dar și sfaturi utile privind conduita în societate, pe stradă și în unitățile de învățământ.

La activitate au participat aproximativ 20 de copii de la clasa 1 și cadre didactice.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Pacienții ar putea obține a doua opinie medicală, gratuit. Medicii, obligați să îi programeze la următoarea investigație. PROIECT

Publicat

Publicitate

Pacienții asigurați vor avea dreptul la o a doua opinie medicală, decontată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, măsură care va contribui la creșterea calității actului medical, potrivit unui proiect de lege adoptat de Senat, informează alba24.ro.

Noile modificări vin în completarea Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului. Astfel, la articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(2), cu următorul cuprins:

„Toate persoanele asigurate au dreptul la a doua consultaţie medicală, plătită de sistemul de asigurări medicale, cu scopul de a obţine a doua opinie medicală pe baza investigaţiilor medicale existente sau suplimentar solicitate, dacă aceasta este justificată”, se arată în lege.

Pacienții vor avea dreptul la a doua opinie medicală, plătită de sistemul de asigurări, aceasta fiind una dintre modificările aduse Legii Drepturilor Pacientului, aprobate în Comisia pentru Sănătate și Familie, spune deputatul PNL Ovidiu Cîmpean, citat de Mediafax.

„Dacă primești un diagnostic greu sau ți se recomandă o intervenție importantă, vei avea dreptul la a doua opinie medicală, plătită de sistemul de asigurări.

Este una dintre modificările importante aduse Legii drepturilor pacientului, pe care le-am aprobat în Comisia pentru sănătate și familie”, spune deputatul PNL.

Publicitate

Proiectul de lege este inițiat de deputatul UDMR Levente Vass, iar Cîmpean l-a susținut și semnat în calitate de co-inițiator, alături de parlamentari din mai multe partide.

A doua opinie medicală, plătită din sistemul de asigurări

„Concret, asta înseamnă că atunci când miza este mare, fie că vorbim despre o operație, un tratament dificil sau o decizie care îți poate schimba viața, poți merge la un alt medic specialist, fără costuri suplimentare, pentru a confirma sau a clarifica cea mai bună soluție pentru tine.

A doua opinie se bazează pe investigațiile deja făcute și, dacă este necesar, pe unele suplimentare. Nu e vorba de neîncredere în medici, ci de liniște.

De a ști că ai luat decizia corectă pentru tine sau pentru cineva drag, într-un moment în care presiunea e mare. Această practică există deja în alte state europene.

În Germania, a doua opinie este reglementată pentru anumite intervenții planificate, tocmai pentru a evita proceduri inutile. În Marea Britanie, sistemul public de sănătate încurajează pacienții să ceară o a doua opinie atunci când se confruntă cu decizii dificile.

Pentru pacienți, înseamnă mai multă siguranță. Pentru sistemul medical, decizii mai bune și mai puține intervenții inutile”, spune deputatul PNL.

Obligația medicului de a programa pacienții la următoarea investigație

O altă modificare ar putea obliga medicul să programeze pacientul la umătoarea investigație.

Astfel, la articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(2), cu următorul cuprins:

„Pacientul are dreptul de a fi direcţionat şi programat la umătoarea consultaţie sau investigaţie necesară stabilirii diagnosticului, printr-un mecanism creat lanivelul unităţii medicale în care s-a desfăşurat consultul în limita resurselor existente, cu excepţia cabinetelor de medicină de familie până la dezvoltarea unui sistem regional de programare”.

În prezent, mulți pacienți se găsesc în situația de a trebui să identifice și să programeze singuri următoarea etapă din procesul de diagnostic sau tratament.

Această situație generează adesea întârzieri semnificative în diagnosticare și tratament, putând avea consecințe grave asupra stării de sănătate.

Noua reglementare ar elimina această povară de pe umerii pacienților, transferând responsabilitatea către medicul curant, care are expertiza necesară pentru a coordona optim parcursul medical.

Măsura urmărește reducerea timpului de așteptare și eliminarea incertitudinilor din procesul diagnostic, contribuind la o mai bună coordonare a actului medical.

Pentru acest proiect urmează votul final în plen.

Citeste mai mult

Eveniment

Asociația „Salvează o inimă”: Unele decizii de business pot însemna mai mult decât cifre. Pot însemna o șansă la viață

Publicat

Publicitate

Pentru majoritatea dintre noi, zilele se succed într-un ritm previzibil. Calendarul se umple cu întâlniri, termene-limită și obiective de atins. Deciziile sunt luate rapid, iar atenția este orientată spre rezultate, eficiență și performanță. Viața își urmează cursul, cu planuri pentru viitor și momente de respiro atent programate.

Pentru alte familii însă, timpul are o altă valoare.
Nu se măsoară în ore de lucru sau în rapoarte, ci în șanse. Uneori, într-o singură zi.

Asociația „Salvează o inimă” lucrează exact la această graniță fragilă dintre normalitate și urgență. Acolo unde o decizie luată la timp poate schimba complet un destin.

Continuitate construită pe rezultate

De peste 13 ani, Asociația „Salvează o inimă” transformă sprijinul primit de la oameni și companii în soluții medicale concrete pentru copiii cu afecțiuni grave. În acest interval, peste 1.500 de copii au beneficiat de tratamente, intervenții chirurgicale și terapii esențiale, în România și în străinătate.

Fiecare sumă a fost direcționată către cazuri documentate, cu monitorizare și transparență, astfel încât sprijinul să ajungă acolo unde era nevoie imediată.

Publicitate

„Rezultatele obținute în acești ani arată ce se poate construi atunci când responsabilitatea socială devine parte din decizia de business. Am dezvoltat un model de intervenție bazat pe reacție rapidă și utilizare responsabilă a resurselor, care ne-a permis să intervenim în cazuri medicale critice și să oferim soluții reale acolo unde familiile nu mai aveau alternative. În acest parcurs, peste 1.600 de companii și mai mult de 133.000 de donatori au ales să fie alături de noi, transformând solidaritatea în rezultate concrete. Pentru a continua acest efort și în anul următor, avem nevoie ca partenerii din mediul privat să rămână implicați și să utilizeze mecanismul fiscal de sponsorizare în sprijinul copiilor care depind de tratamente salvatoare”, a declarat Vlad Plăcintă, președintele Asociației „Salvează o inimă”.

 

Ce urmează în 2026

Pentru următorul an organizația își propune să ofere sprijin financiar pentru cel puțin 60 de copii aflați în situații medicale critice, pentru care accesul rapid la tratament face diferența dintre evoluție și regres.

 

Un mecanism fiscal care produce impact

Companiile pot contribui fără costuri suplimentare prin redirecționarea a 20% din impozitul pe profit, în limita 0,75% din cifra de afaceri, către Asociația „Salvează o inimă”, prin contract de sponsorizare.

Această opțiune permite transformarea unei obligații fiscale într-un instrument de responsabilitate socială cu efect direct și verificabil.

„Pentru companii, sponsorizarea nu este un gest simbolic, ci o decizie care transformă resursele financiare în soluții medicale concrete: tratamente, intervenții și recuperări esențiale. Asigurăm partenerilor noștri transparență și rapoarte clare privind utilizarea fondurilor, pentru că dincolo de cifre sunt copii care pot merge din nou, adolescenți care își recâștigă viitorul și părinți care respiră ușurați știind că mai au timp alături de cei dragi. Aceste rezultate sunt posibile doar printr-un efort comun.”, a declarat Andreea Amarandei, manager fundraising al Asociației „Salvează o inimă”.

 

Cum vă puteți implica

Companiile pot redirecționa:

20% din impozitul pe profit datorat,

în limita a 0,75% din cifra de afaceri,

prin încheierea unui contract de sponsorizare, conform legislației în vigoare.

Contractul de sponsorizare, precum și informațiile necesare pentru inițierea colaborării, sunt disponibile pe site-ul Asociației „Salvează o inimă”, la adresa:
👉 https://salveazaoinima.ro/directioneaza-20/

 

De asemenea, companiile interesate pot solicita informații suplimentare sau pot lua legătura direct cu echipa asociației prin intermediul site-ului https://salveazaoinima.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

Adeverință medicală obligatorie la revenirea în colectivitate după boli contagioase, din ianuarie 2026

Publicat

Publicitate

Adeverință medicală obligatorie la revenirea în colectivitate: Elevii și studenții vor fi obligați să prezinte adeverință medicală, iar antepreșcolarii și preșcolarii aviz epidemiologic, la revenirea în colectivitate după boli infecțioase sau contagioase, începând din ianuarie 2026, scrie alba24.ro.

Măsura este prevăzută în noua metodologie privind asistența medicală în școli și universități, aprobată prin Ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului educației nr. 1.503/6.821, publicat în Monitorul Oficial pe 12 decembrie.

Potrivit ordinului, noile reguli intră în vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 2, însă aplicarea lor efectivă privind revenirea în colectivitate este prevăzută din ianuarie 2026, transmite Edupedu.

În metodologia din 2023, aflată încă în vigoare, nu existau prevederi clare referitoare la obligativitatea unor documente medicale pentru reintrarea copiilor și elevilor în colectivitate după boli infecto-contagioase.

Noua metodologie aduce reglementări detaliate și stabilește documentele medicale necesare și fișele medicale tip pentru mai multe situații, printre care:

  • înscrierea în creșă, grădiniță, clasa pregătitoare și clasa a IX-a;
  • transferul între unități de învățământ;
  • revenirea în colectivitate după boli infecto-contagioase.

Adeverință medicală obligatorie la revenirea în colectivitate și alte documente:

Publicitate
  • pe baza adeverinței medicale, în cazul elevilor și studenților;
  • pe baza avizului epidemiologic, în cazul antepreșcolarilor și preșcolarilor,
  • documente care trebuie să ateste faptul că persoana este aptă de reintrare/revenire în colectivitate și care sunt emise de medicul curant, conform noii metodologii.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending