Connect with us

Economie

Ce reguli noi au fost introduse în programele Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022. Programul debutează în februarie

Publicat

Publicitate

Rabla clasic 2022 și Rabla Plus 2022 vor debuta la începutul lunii februarie, iar conform aba24.ro, în acest an vor avea regul noi programe ce anul acesta vin la pachet cu schimbări. Programele vor debuta pe data de 4 februarie și vor avea cel mai mare buget de până acum, de peste 1,2 miliarde de lei.

Ministrul Mediului a anunțat că ele vor avea o valabilitate de 3 ani și vor beneficia de un buget-record ce va depăși 1 miliard de lei.

Rabla 2022: Două autovehicule la casare în loc de unul

În premieră, românii vor putea preda spre casare două vehicule, în loc de unul și astfel, vor primi un ecotichet în valoare de 45 de mii de lei.

Pentru mașinile mai vechi de 15 ani și cu norma de poluare Euro 3 sau inferioară, se va acorda un bonus suplimentar în valoare de 1.500 de lei. Prima de casare va fi de 3000 de lei.

Astfel suma primită de la Guvern poate ajunge la 51 de mii de lei, anunță Tanczos Barna. Sunt impuse însă și noi condiții. Mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de minimum 6 ani.

Publicitate

Iar cei care vor să-și cumpere o mașină electrică vor trebui să o caseze pe cea veche, pentru a intra în posesia ecobonusului de 45 de mii de lei.

Cel mai mare buget din istoria programelor

Potrivit Ministerului Mediului, bugetul din acest an este de 1,24 miliarde lei, fiind astfel cel mai mare buget alocat din istoria programelor (fără suplimentări ulterioare).

RABLA Clasic beneficiază de 560 milioane lei, iar RABLA Plus de 680 milioane lei.

O schimbare importantă ține de faptul că din 2022 și cei care vor să-și ia o mașină 100% electrică trebuie să caseze o mașină veche pentru a putea beneficia de ecobonusul de 45.000 lei pentru mașina nouă.

Până acum nu era obligatoriu să predai o mașină veche pentru a-ți lua o electrică nouă cu subvenție

Rabla 2022: buget record pentru casarea autoturismelor vechi

Una dintre noutățile programului Rabla Clasic este introducerea unui ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare Euro 3 și inferioară.

O altă noutate este introducerea posibilității casării a două autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind de 7.500 de lei pentru casarea unui autovehicul și 12.000 lei pentru casarea a două autovehicule. Rămâne obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul Programului.

Tot prin Rabla Clasic, dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deci încă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de 3.000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

Rabla PLUS 2022: Primele de casare

  • Pentru casarea unui singur autovehicul, prin Rabla Clasic, se acordă o primă de 6.000 de lei, plus 1.500 de lei bonus de vechime peste 15 ani, adică 500 lei în total.
  • dacă dai la casare două autoturisme (9.000 de lei prima de casare), ambele mai vechi de 15 ani (ecobonusuri pentru vechime, a câte 1.500 lei fiecare, deciîncă 3.000 lei), la care se mai pot adăuga un ecobonus de 1.500 de lei pentru emisii scăzute şi unul de000 de lei de pentru achiziţionarea unei maşini hibrid, se ajunge la un total de 16.500 de lei.

„Rabla clasic este un program care atinge majoratul. Anul acesta se împlinesc 18 ani de când acesta a fost lansat și a adus o contribuție semnificativă în ceea ce privește întinerirea parcului auto: peste 700.000 de autoturisme noi au fost introduse în traficul național. Este pentru prima dată când planificăm implementarea acestor programe pe 3 ani.

Ne-am consultat cu asociațiile producătorilor, importatorilor și comercianților auto și ne dorim să asigurăm predictibilitate în implementarea politicilor publice în acest domeniu și să scoatem din circulație cel puțin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026”, a declarat joi ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tánczos.

Modificările în programele Rabla și Rabla Plus

O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 zile de la emiterea acesteia, față de 240 zile cât este în prezent.

În plus, se elimină termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou.

Se introduce obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Totodată, se introduce un bonus de 1.500 lei/autovehicul, acordat pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3.

Astfel, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanțării urmând a fi:

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat

  • – maximum 46.500 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • -maximum 21.500 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 de lei ecotichetul + 1.500 lei/autovehicul, acordat dacă autovehiculul uzat este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate:

  • – maximum 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3)
  • maximum 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in (20.000 lei ecotichet + 3.000 lei prima de casare + 2 bonusuri de vechime a câte 1.500 pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3).

Legat de prima de casare pentru achiziția unei motociclete, aceasta va fi de 7.500 lei în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat.

Ministerul vrea să lanseze și ”Rabla pentru instituții publice”

Ministrul a anunțat și lansarea unui program destinat instituțiilor publice, cu un buget de 600 milioane lei, prin care primăriile și autoritățile publice vor putea achiziționa doar mașini electrice sau hibrid plug-in. În cadrul acestui program, va fi asigurată o finanțare de 80% din valoarea achiziției.

„În 2022, vom avea un sistem informatic destinat persoanelor juridice care se vor înscrie în RABLA Clasic sau RABLA Plus, pentru că și autoritățile publice trebuie să fie încurajate spre achiziții verzi și eco-mobilitate.

Dacă ne uităm la cifre, în 2021 au fost achiziționate, în cadrul RABLA Plus, 8500 mașini de către persoane fizice și 7728 mașini de către persoanele juridice, cifre care arată interesul românilor pentru achiziția unor autoturisme mai prietenoase cu mediul.

Cetățenii interesați să se înscrie în programul RABLA trebuie să știe că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, față de 8 ani cât este în prezent.

Totodată, se diminuează cu 5 grame valorile cantităților de emisii de CO2/KM aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului”, a declarat președintele Administrației Fondului pentru Mediu, Fülöp Lóránd-Árpád.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Permis doar pe telefon: Cetățean prins la volan fără drept de conducere, la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi nu avea acest drept.

 

În data de 16 decembrie a.c., în jurul orei 01.40, un echipaj format din polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca-ITPF Iași a oprit pentru control în localitatea Stânca un autoturism înmatriculat în R. Moldova, condus de un bărbat, în vârstă de 25 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a declarat că nu are asupra sa permisul de conducere, însă a prezentat o fotografie pe telefon cu un permis de conducere similar celor emise de autoritățile din R. Moldova, cu datele sale de identificare și fotografia sa.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, colegii noștri au constatat că bărbatul nu figurează ca fiind posesor al unui permis valabil.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending