Connect with us

Eveniment

Ce modificări se vor face în CODUL RUTIER în 2023: Sancțiuni dure pentru vitezomani, mașina confiscată și permis reținut 6 luni

Publicat

Publicitate

Potrivit unei inițiative legislative aflată pe masa senatorilor, Codul rutier va fi modificat și actualizat în 2023 cu sancțiuni foarte dure pentru șoferii vitezomani. 

Astfel, aceștia vor rămâne fără permisul de conducere și certificatul de înmatriculare a mașinii timp de șase luni, dacă depășesc cu mai mult de 100 de km/h viteza legală pe un sector de drum, relatează alba24.ro.

Citește și Amenzi uriașe pentru cei cu cruciulițe sau icoane pe parbriz. Lista contravențiilor din clasa IV din Noul Cod Rutier

În plus, dacă șoferii sancționați sunt prinși că merg cu mașina în perioada în care talonul este reținut, polițiștii pot dispune inclusiv confiscarea mașinii.

Introducerea unui nou prag de viteză în dezbatere la Senat

Proiectul legislativ de la Senat introduce în Noul Cod rutier un nou prag de viteză, respectiv de peste 100 de km/h față de limita legală, pentru depășirea căruia, șoferii vor risca amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni (cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei) și suspendarea dreptului de a conduce timp de 180 de zile, potrivit avocatnet.ro

Șoferii ar putea rămâne fără mașini dacă circula fără talon de înmatriculare sau fără inspecția tehnica validă

Publicitate

Vitezomanii ar putea să rămână fără mașini, măsura s-ar aplica celor care depășesc cu 100 de kilometri limita de viteză.

Dacă în perioada de șase luni de reţinere a talonului, perioadă începută cu ziua imediat următoare celei expirării valabilităţii dovezii înlocuitoare, un polițist identifică în trafic mașina care are certificatul de înmatriculare reţinut, acesta va dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului.

Ce se întâmplă cu mașinile confiscate

Mașinile confiscate intră în proprietatea statului și pot fi valorificate, conform OG 14/2007 pentru reglementarea modului și condițiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, inclusiv prin vânzare.

Inițiatorii susțin că măsura e necesară deoarece, “bazându-se pe calităţile tehnice ale autovehiculelor, dar şi pe aptitudinile proprii de conducere, care nu întotdeauna sunt cele mai bune, în cele mai multe cazuri viteza îi «incită» pe conducătorii auto neexperimentaţi şi astfel se poate ajunge la viteze de peste 100 km/h faţă de limitele legale, viteze care pot avea consecinţe grave asupra integrităţii şi sănătăţii personale, a celorlalţi participanţi la traficul rutier, dar şi celor care se află în apropierea acestuia”.

Lista inițiatorilor

Printre inițiatori se află liderul grupului PNL din Senat, renatori UDMR, USR dar și PSD. Iată lista:

Popescu Ion-Dragoş – senator Neafiliat; Poteraş Cosmin-Marian – senator Neafiliat; Andronache Gabriel – deputat PNL; Banias Mircea-Marius – deputat PNL; Benedek Zacharie – deputat UDMR; Benga Tudor-Vlad – deputat USR; Bola Bogdan-Alexandru – deputat Neafiliat; Cambera Oana-Alexandra – deputat Neafiliat; Chira Claudiu-Martin – deputat Neafiliat; Ciofu Cătălina – deputat PNL; Cruşoveanu Marian – deputat PNL; Fechet Mircea – deputat PNL; Floroiu Ionel – deputat PSD; Gál Károly – deputat UDMR; Huţucă Bogdan-Iulian – deputat PNL; Ichim Cristian-Paul – deputat Neafiliat; Kocsis-Cristea Alexandru – deputat Neafiliat; Lungoci Dumitru-Lucian – deputat PSD; Lupu Andrei-Răzvan – deputat Neafiliat; Prunean Alin-Costel – deputat Neafiliat; Rizea Cristina Camelia – deputat Neafiliat; Sas Lóránt-Zoltan – deputat Neafiliat; Şişcu George – deputat PNL; Teniţă Dragoş-Cătălin – deputat Neafiliat; Toda Daniel-Liviu – deputat Neafiliat; Toma Ilie – deputat PSD; Toma Vasilică – deputat PSD; Ţuţuianu Marius-Horia – deputat PSD

Ce conține inițiativa legislativă în forma depusă la Senat

Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Parlamentul României adoptă prezenta lege:

Art. I – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 102, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:

„(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depăşire cu mai mult de 100 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;”

2. La articolul 103, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) în cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârşeşte, într-un interval de şase luni de la data restituirii permisului de
conducere, o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3), art. 102 alin (4) sau art. 102 alin (5), perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce.”

2. La articolul 103, după alineatul (9) se introduc două noi alineate, alin. (10) şi (11), cu următorul cuprins:

„(10) Depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic se sancţionează complementar cu reţinerea certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculul pe o perioadă de 6 luni.

Poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile.

Dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului, perioadă începută cu ziua imediat următoare celei expirării valabilităţii dovezii înlocuitoare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut.”

„(11) Mijlocul de transport confiscat potrivit alin. (10) se valorifică în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 274/2007, cu modificările şi completările ulterioare.”

2 . La articolul 112, alineatul (1), după litera y) se introduce o nouă literă, litera z), cu următorul cuprins:

„z) când s-a dispus reţinerea acestuia conform art. 103 alin. 10.”

3 . La articolul 112, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c), e), g), hl), k), o), p), r), s) la reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie, iar în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), d), f), h), i), j), I), m), n), t), u), v), x), y) şi z) o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile.”

Art. II. – în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va modifica în mod corespunzător Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. III. – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezentul proiect de lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acestuia prin lege, dându-se o nouă numerotare.

Valoarea amenzilor pentru contravenții rutiere în prezent

În funcție de clasele de sancțiuni prevăzute în Codul rutier, șoferii plătesc pentru contravențiile rutiere amenzi situate la următoarele valori:

  • clasa I: două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei);
  • clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei);
  • clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei);
  • clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei);
  • clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un bărbat, de 54 de ani, din Românești, a dispărut în drum spre casă. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 54 de ani, din satul Dămideni, comuna Românești, care la data de 20 aprilie a.c. a plecat de la o fermă, din județul Suceava, spre domiciliul său din județul Botoșani, însă, până în prezent nu a ajuns și nici nu și-a contactat familia.
COJOCARU GHEORGHE DANUT are următoarele semnalmente: 1,70 m înălțime, 80 de kg, păr grizonat, ochi căprui.

Nu se cunoaște vestimentația de la momentul plecării.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se se adreseze cei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

O tânără de 38 de ani, din Stăuceni, parcă a intrat în pământ! Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 38 de ani, din comuna Stăuceni, care la data de 19 aprilie a.c. a părăsit în mod voluntar domiciliul, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.
Ungureanu Irina Mihaela are următoarele semnalmente: 1,72 m înălțime, 55 de kg, păr blond, ochi căprui.

Nu se cunoaște vestimentația de la momentul plecării.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se se adreseze cei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 69 de ani, din Lozna, salvat din flăcări în ultima clipă. Eroul este șeful Serviciul pentru Situații de Urgență Lozna

Publicat

Publicitate

Lozna: Bărbat salvat, în ultima clipă, din casa cuprinsă de flăcări

Un bărbat, în vârstă de 69 de ani, a fost salvat, în ultima clipă, din casa cuprinsă de flăcări, de șeful Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Lozna. S-a întâmplat seara trecută, în localitatea Lozna. Vecinii au observat flăcările și au anunțat autoritățile.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu două autospeciale de stingere, o ambulanță aparținând Serviciului Județean de Ambulanță, dar și SVSU Lozna. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Proprietarul, care are și probleme locomotorii, a fost găsit într-una dintre încăperi. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate întrucât a suferit un atac de panică.

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor, pompierii au intervenit mai bine de două ore. Au fost salvate celelalte construcții din gospodărie, dar și casa vecinilor.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost scurtcircuitul.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

Publicitate

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Administratie

Botoșani: Secția de drumuri unde sunt mai mulți economiști decât drumari. Cum a fost pusă pe butuci o instituție esențială pentru siguranța rutieră

Publicat

Publicitate

Secția de Drumuri Naționale din Botoșani a fost pusă pe butuci de o schimbare de organigramă în cadrul CNAIR, ajungând să funcționeze cu patru economiști și un singur drumar, scrie ADEVARUL

Statul român își pune singur piedică. Iar cel mai bun exemplu este ceea ce se întâmplă la Secția de Drumuri Naționale Botoșani, cea care se ocupă de întreținerea, semnalizarea corespunzătoare, dar și de deszăpezirea drumurilor naționale din nordul României. Adică o muncă vitală pentru circulația în condiții de siguranță pentru zeci de mii de șoferi.  Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani a fost pusă pe chituci de la 1 aprilie, în urma unei organigrame implementată de CNAIR, care a dorit reorganizarea și probabil eficientizarea activității drumarilor. A ieșit un soi de reorganizare, dar fără urmă de eficientizare. Din contră, CNAIR s-a sabotat singură pe rețeaua de drumuri naționale din nordul extrem al României. Cel puțin asta declară șefii SDN de la Botoșani, disperați că nu mai au cum să-și facă treaba.

Drumarii de la Botoșani decimați și lăsați fără specialiști

Secția de Drumuri Naționale Botoșani a avut probleme de personal încă din anul 2023, atunci când zăpezile de primăvară au făcut ravagii în județ, iar unul dintre angajați a murit din cauza suprasolicitării. Șefii de la SDN Botoșani spun însă că de la 1 aprilie au primit lovitura de grație. Mai precis, conform noii organigrame implementată de CNAIR la nivel central, dar și la nivel teritorial, SDN Botoșani a rămas fără cinci specialiști. Au fost desființate trei posturi de șef de sector și două de șef de formație, toate cinci ocupate de ingineri specialiști în căi ferate, drumuri și poduri. Unii au fost mutați la DRDP Iași. „Începând cu data de 1 aprilie CNAIR a implementat o nouă organigramă atât la nivel central, cât și la nivelul celor din teritoriu. Din patru ingineri de specialitate pentru drumuri pe care îi aveam înainte, acum mai am doar unul activ. Un post nici nu mi l-a mai scos la concurs (…) Acele posturi au fost desființate, ele nu mai există”, declară Dumitru Clipaciuc, șeful SDN Botoșani.

„De pe data de 1 aprilie până astăzi, eu n-am făcut nimic”

În plus, reorganizarea a adus și cazuri paradoxale, de-a dreptul hilare. Adică angajați a căror posturi au fost desființate sunt detașați cu atribuțiile prin alte localități, fără să existe însă posibilitatea că aceștia să le și poată îndeplini. În această situație este și Andrei Bucșă, fost șef de sector și lider de sindicat SDN, care s-a trezit mutat la DRDP Iași. Dar numai pe hârtie. În realitate, locul de muncă este tot la Botoșani, dar fără să aibă posibilitatea de a ieși la muncă în teren. „De pe data de 1 aprilie până astăzi, eu n-am făcut nimic. Eu sunt mutat la Iași, dar cu loc de muncă la Botoșani. În fișa postului am activități pe Iași. Eu m-am prezentat la serviciu, dar SSM-ul (securitatea și sănătatea în muncă) nu mi l-a făcut nimeni și nu pot să ies pe drum. Eu eram responsabil cu SSM la nivel de unitate, dar de la 1 aprilie mi s-a schimbat fișa postului. Deci, de la 1 aprilie, SDN Botoșani nu mai are inspector pe linie de SSM, nu mai avem personal autorizat”, precizează Andrei Bucșă.

Publicitate

Incapabili să mai intervină în cazuri de urgență

În această situație, Secția de Drumuri Naționale Botoșani  a ajuns pe chituci. Fără specialiști și coordonatori cu experiență, oamenii de la SDN Botoșani spun că este dificil să mai treacă următoarea iarnă sau să-și mai îndeplinească cum trebuie atribuțiile. Și asta în condițiile în care au aceleași responsabilități, dar fără specialiști în domeniu și cu mai puțini oameni.

„Procedurile nu au fost schimbate, eu oamenii nu îi mai am și zi de zi mă lovesc de aceleași probleme, iar eu când sunt anchetat sunt anchetat conform normativului. De ce nu am luat măsuri conform normativului? (….) Nu am cum să trec următoarea iarnă.(…) Este de datoria mea să atrag atenția că nu mai am personal calificat care să intervină în caz de catastrofe, cum a fost în aprilie 2023 cu acel Cod Roșu. Am avut un coleg decedat, nu am să uit niciodată.(…) Lipsă de personal atunci, lipsă de personal acum”, adaugă Clipaciuc. „A pus SDN pe chituci, nu mai putem să facem nimic”, adaugă și Andrei Bucșă, inginer cu nouă ani de experiență.

Deszăpezire și întreținere drumuri cu economiști 

Reprezentanții SDN Botoșani s-au plâns prefectului de Botoșani, în cadrul unei comisii de dialog social, solicitând demersuri pentru remedierea situației. Inginerii de la SDN spun că s-a ajuns la situații absolut aberante, având mai mulți economiști decât drumari. Mai precis, instituția care trebuie să întrețină drumurile și să facă deszăpezirea funcționează cu patru economiști, specialiști în relații publice și un singur inginer drumar.

„La Botoșani au preferat să păstreze specialistul pe relații publice care nu știu ce face, noi funcționăm cu patru economiști și un inginer. Secția de Drumuri funcționează cu patru economiști”, adaugă Andrei Bucșă. Prefectul de Botoșani spune că va prezenta această situație la nivelul CNAIR, mai ales că lipsa specialiștilor și a bunei funcționări a SDN poate pune în pericol siguranța în trafic. „Punctul nostru de vedere este să păstrăm specialiștii pe drumurile din județul nostru, așa cum s-a procedat și în alte județe”, precizează Dan Nechifor, prefectul Botoșaniului.

Sursa: ADEVARUL

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending