Connect with us

Administratie

Ce măsuri cuprinde pentru români cel mai mare program de sprijin din toate timpurile. Se numește „Sprijin pentru România”

Publicat

Publicitate

Programul „Sprijin pentru România” pe care membrii coaliției de guvernare îl vor prezenta  cuprinde acordarea de vouchere pentru românii cu venituri mici, creșterea valorii bonurilor de masă, dar și garantarea unor împrumuturi pentru familii tinere și studenți, relatează alba24.

Coaliția de guvernare se reunește luni pentru a finaliza un pachet de măsuri sociale menite să contracareze explozia preţurilor. Şcolarii care iau burse sociale vor primi şi vouchere de câte 30 de euro lunar, iar familiile nevoiaşe ar urma să primească tichete a câte 50 de euro din două în două luni. Totul până la sfârşitul acestui an.

Pachetul de măsuri pentru populaţie intitulat ”Sprijin pentru România”, stabilit de coaliția de guvernare, cuprinde, printre altele, acordarea de vouchere pentru alimente, rechizite și haine, dublarea normei de hrană pentru pacienţii din spitale, creşterea valorii tichetelor de masă, amânarea ratelor, scheme de ajutor de stat, acordarea unor granturi, șomaj tehnic, proiecte pentru tineret.

Programul „Sprijin pentru România”: MĂSURI ECONOMICE

Ajustarea contractelor în derulare care vizează investiţiile publice.

Se suplimentează sumele aferente contractelor de investiţii în derulare având în vedere creşterile de preţuri la materialele de construcţii. Sursa de finanţare: bugetul de stat, prin bugetul MLPDA.

Reluarea schemei de ajutor de stat pe HG 807/2014.

Publicitate

Începând cu luna mai, se începe sesiunea pe schema de ajutor de stat stabilită prin HG 807/2014, cu o anvelopă estimată de 1 miliard de lei. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor.

Program de sprijin pentru transportatori şi distribuitori.

Schema de ajutor de stat de 300 de milioane de lei (cu posibilitatea suplimentării) pentru decontarea a 0,50 lei/ litru de carburant pentru sprijinirea operatorilor economici care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, precum şi transport de persoane ocazional sau regulat, dar şi pentru companiile implicate în activităţile de distribuţie (doar pentru alimentarea făcută pe teritoriul României) (circa 4.000 de beneficiari). Sursa de finanţare: buget de stat, prin Ministerul Transporturilor.

Acordarea unor granturi de până la 400.000 de euro/companie pentru capital de lucru IMM-urilor al căror lanţ de aprovizionare a fost afectat de conflictul din Ucraina.

Măsura este similară Măsurii 2 aplicată în 2020-2021 şi poate fi finanţată exclusiv din fonduri europene prin POCU. Buget alocat măsurii (propunere): minim 300 milioane de euro. Sursa de finanţare: Fonduri Europene, prin POCU.

Aplicarea măsurilor Şomaj tehnic şi Kurzarbeit până la 31.12.2022.

Se acordă 75% din salariu pentru angajaţii trimişi în şomaj tehnic, respectiv celor cărora li se reduce programul de lucru (măsură la Ministerul Muncii). Sursa de finanţare: instrumentul SURE

OUG pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale care vizează investiţii publice

Programul „Sprijin pentru România”: AGRICULTURĂ

Sprijin pentru procesarea producţiei agricole.

Suma estimată: 200 de milioane de euro. Sursa de finanţare: buget de stat prin bugetul MADR
Capitalizarea Casei de Comerţ UNIREA pentru asigurarea necesarului de produse agroalimentare de bază. Suma estimată: 100 milioane de euro. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul MADR.

Programul „Sprijin pentru România”: MĂSURI SOCIALE

Susţinerea nivelului de trai pentru românii cu venituri mici.

Acordarea de vouchere de 50 de euro la fiecare 2 luni (până la sfârşitul anului) pentru cumpărarea a 6 alimente de bază, pentru gospodăriile cu ambii părinţi şi cel puţin 2 copii dependenţi şi gospodării monoparentale cu un venit mediu lunar mai mic de 600 de lei (151.000 de gospodării), persoanele care primesc Venit Minim Garantat (168.000 de persoane), persoane  cu dizabilităţi (864.533 persoane) şi pensionarii cu un venit mai mic de 1500 de lei (3.498.875).

Total beneficiari 4.682.408 x 50 de euro x 4 = 936.481.600 milioane de euro până la sfârşitul anului, adică 0,35% din PIB estimat de CNP pentru anul 2022. Sursa de finanţare: Fonduri europene prin POAD (flexibilizare)

Susţinerea elevilor care provin din familii cu venituri mici.

Acordarea de vouchere de 30 de euro lunar pentru 7 luni (aprilie-iunie şi septembrie-decembrie 2022) pentru alimente, rechizite şi haine celor 156.000 de elevi care primesc burse sociale. Impact 30 de euro x 156.000 x 7 luni= 32.760.000 euro adică 0.012% din PIB estimat de CNP pentru anul 2022.

Sursa de finanţare: fonduri europene, prin Ministerul Educaţiei (flexibilizare)

Susţinerea salariaţilor cu venituri reduse.

Creşterea voluntară a salariului minim cu 200 de lei, scutiţi de taxe – de la 1 iunie.
Dublarea normei de hrană pentru pacienţii din spitale de la 11 lei la 22 de lei/ zi. Estimare beneficiari > 3 milioane beneficiari. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.

Creşterea valorii tichetelor de masă la 30 de lei de la 1 iunie.

Stabilirea salariului minim în agricultură şi industria alimentară la nivelul de 3.000 de lei brut, similar celui din sectorul construcţii.

Programul „Sprijin pentru România”: TINERET

În ceea ce priveşte domeniul tineretului, Guvernul are în vedere  proiecte dedicate Anului 2022- Anul Tineretului în România.

1. Programul Family Start

Prin acest program se propune garantarea unui credit în valoare de maxim 75.000 lei, în proporţie de 80% de către stat, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului pentru acordarea de finanţări pentru acoperirea unor cheltuieli eligibile in program (de exemplu: plata cheltuielilor cu cresa, gradinita, scoala, after school, achiziţia de autoturisme familiale noi cu 7 locuri, taxe de studii, inclusiv licenta, master, doctorat, plata chiriei, avans din achiziţia unei locuinţe). Beneficiari eligibili: Persoane fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi până la 45 de ani neîmpliniţi care isi intemeiaza o familie si care au venituri nete de pana la maxim 7500 RON pe familie/luna. Număr maxim este de 10.000 beneficiari.

2. Programul naţional Student Invest

Prin acest program se propune garantarea unui credit în valoare de maxim 50.000 lei, în proporţie de 80% de către stat, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului.

Valoarea maximă a finanţării este de 50.000 lei, cheltuieli eligibile în cadrul programului fiind credite pentru  taxe de studii, inclusiv licenta, master, doctorat, pentru publicarea unor cărţi sau a studiilor de specialitate, plata locurilor de cazare în căminele studentesti, etc. Beneficiari eligibili: Persoane fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi până la 31 de ani neîmpliniţi care sunt cuprinşi în sistemul de învăţământ superior autorizat de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Număr maxim este 10.000 beneficiari.

Majorari la anumite ajutoare de stat calculate în funcție de Indicatorul Social de Referință ( ISR)

Anumite ajutoare de stat, a căror valoare se calculează în funcție de indicatorul social de referință (ISR), vor intra în buzunarele beneficiarilor la o valoare mai mare din această lună, ca urmare a majorării ISR începând cu luna martie a acestui an. Creșterea vine pe fondul unei legi oficializate în 2021, care prevede actualizarea ISR în prima zi a lunii martie a fiecărui an cu rata inflației din anul precedent.

Potrivit avocatnet.ro, așa cum a fost stabilit acum circa jumătate de an, prin Legea nr. 225/2021, valoarea ISR se actualizează, din oficiu, în fiecare an, la data de 1 martie, cu rata medie anuală a inflației din anul precedent, indicator definitiv, comunicat de Institutul Național de Statistică”.

Dacă rata medie anuală a inflației are valoare negativă se păstrează ultima valoare a indicatorului social de referință, adică practic nu se modifică.

Astfel, ținând cont de faptul că, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, în 2021, rata inflației a fost de 5,1%, cuantumul ISR s-a majorat automat din martie cu aceeași valoare, crescând de la 500 la 525,5 lei.

Venitul minim garantat în 2022, începând din luna aprilie

Asta înseamnă că s-a majorat și venitul minim garantat primit de familiile și persoanele singure ca formă de asistenţă socială, stabilit de Legea 416/2001. Mai exact, acesta va avea următoarele valori pentru acest an:

  • 149 lei (0,283 ISR) pentru persoana singură;
  • 268 de lei (0,510 ISR) pentru familiile formate din două persoane;
  • 375 lei (0,714 ISR) pentru familiile formate din trei persoane;
  • 465 lei (0,884 ISR) pentru familiile formate din patru persoane;
  • 554 lei (1,054 ISR) pentru familiile formate din cinci persoane;
  • câte 38 lei (0,073 ISR) pentru fiecare altă persoană peste numărul de cinci persoane, care face parte din familie.

Indemnizația pentru persoanele cu handicap

În plus, indemnizația lunară pentru persoanele cu handicap s-a majorat de la 350 la 369 de lei, în cazul existenței unui handicap grav, și de la 265 la 279 de lei, în cazul handicapului accentuat.

Alocația pentru susținerea familiei

Apoi, s-a majorat și alocația pentru susținerea familiei, prevăzută în Legea 277/2010. Astfel, potrivit legii, în funcție de cât de mare este venitul net mediu lunar pe membru de familie (raportat la ISR), cuantumul lunar al alocației este stabilit în funcție de ISR:

Venit net mediu lunar/membru de familie Cuantumul alocației Cuantumul alocației pentru familia monoparentală
până la 0,40 ISR inclusiv (210 lei) 0,1640 ISR (861 lei) pentru familia cu un copil 0,214 ISR (112 lei) pentru familia cu un copil
0,3280 ISR (172 lei) pentru familia cu doi copii 0,428 ISR (225 de lei) pentru familia cu doi copii
0,4920 ISR (259 lei) pentru familia cu trei copii 0,642 ISR (337 lei) pentru familia cu trei copii
0,6560 ISR (345 lei) pentru familia cu patru sau mai mulţi copii 0,856 ISR (450 de lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii
între 0,40 ISR (210 lei)

și

1,06 ISR inclusiv (557 lei)

0,1500 ISR (78,8 lei) pentru familia cu un copil 0,204 ISR (107 lei) pentru familia cu un copil
0,3000 ISR (158 lei) pentru familia cu doi copii 0,408 (214 lei) ISR pentru familia cu doi copii
0,4500 ISR (237 lei) pentru familia cu trei copii 0,612 (322 lei) ISR pentru familia cu trei copii
0,6000 ISR (315 lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii 0,816 ISR (429 lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii

Indemnizația de șomaj

Odată cu creșterea ISR, s-a majorat și pragul de venituri până la care o persoană fără loc de muncă poate fi considerată șomer. Legea 76/2002 stabilește că șomer poate fi orice persoană ce nu are un loc de muncă și care nu câștigă bani sau care are venituri provenite din activități autorizate legal, dar care sunt mai mici decât valoarea ISR. În același timp, s-a majorat și indemnizația de șomaj, care depinde stagiul de cotizare, astfel:

  • 75% din valoarea ISR (394 de lei), pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
  • 75% din valoarea ISR, la care se adaugă o sumă calculată prin aplicarea (asupra mediei salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare) unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare:
    • 3%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum trei ani;
    • 5%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum cinci ani;
    • 7%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum zece ani;
    • 10%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum 20 de ani.

Prima de inserție, indemnizația de creștere a copilului

În același timp, prima de inserție a crescut de la 1.500 la 1.576 de lei, iar subvenția pentru persoane marginalizate, de la 2.000 la 2.102 lei.

Totodată, a crescut și limita minimă a cuantumului indemnizației lunare aferente concediului de creștere a copilului. Concret, pentru că, potrivit OUG 111/2010, valoarea indemnizației lunare nu poate fi mai mică decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea ISR, pragul minim al acesteia este din martie de 1.314 lei, față de 1.250 lei, cât era anterior.

Indemnizația este, de fapt, de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni, dar trebuie să se încadreze în limita inferioară menționată mai sus și valoarea maximă de 8.500 de lei.

De asemenea, pentru că tot în funcție de ISR se calculează și aceasta, și valoarea indemnizației pentru concediul de creștere a copilului în cazul sarcinilor gemelare, de tripleți sau multipleți a crescut. În plus, s-a înregistrat și o creștere a indemnizației care se primește în cazul suprapunerii a două concedii de creștere a copilului.

Toate aceste drepturi în cuantum majorat vor fi primite de beneficiari din această lună.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii din Botoșani acționează împotriva pirateriei auto

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii rutieri din județul Botoșani au organizat o acțiune pentru prevenirea și descurajarea fenomenului de piraterie auto.

În cadrul controalelor, au fost verificate 28 de autovehicule. Doi șoferi au fost depistați efectuând transport de persoane fără autorizație. Aceștia au fost sancționați contravențional cu amendă, iar dreptul de a folosi autovehiculul a fost suspendat pentru șase luni.

Pe parcursul acțiunii, polițiștii au aplicat în total 22 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 9.000 de lei, pentru diferite abateri de la regimul rutier.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat reținut după ce a condus beat pe drumurile din Ripiceni

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 10 Ștefănești au emis o ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele unui bărbat de 47 de ani, din comuna Ripiceni. Acesta este cercetat pentru conducere sub influența alcoolului.

Potrivit anchetei, la data de 12 septembrie 2025, bărbatul ar fi condus un autoturism în comuna Ripiceni fiind sub influența alcoolului. Aparatul etilotest a indicat o valoare de 0,95 mg/l alcool pur în aerul expirat.

După efectuarea procedurilor legale, bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, urmând ca cercetările să continue.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr depistat la volan sub influența alcoolului în Darabani

Publicat

Publicitate

Pe 12 septembrie 2025, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani au oprit pentru control, în localitatea Darabani, un autoturism condus de un tânăr de 24 de ani din comuna Mileanca.

În urma verificării, polițiștii au constatat că șoferul emana halenă alcoolică și l-au testat cu aparatul etilotest. Rezultatul a fost de 0,83 mg/l alcool pur în aerul expirat. Pentru stabilirea alcoolemiei exacte, tânărul a fost condus la o unitate spitalicească, unde i s-au recoltat probe biologice de sânge.

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe”.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 22 de ani, din Suceava, la plimbare prin Botoșani cu mașină fără plăcuțe de înmatriculare și fără permis

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr.1 Botoșani au identificat în trafic un autoturism care nu avea montate plăcuțele de înmatriculare.

 

În urma verificărilor efectuate de către polițiști, a fost stabilită identitatea conducătorului auto în persoana unui tânăr, de 22 ani, din județul Suceava, precum și faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, iar autoturismul pe care îl conducea este radiat din circulație din luna august a.c.

 

Ulterior, a fost emisă ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele tânărului, fiind cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere fără permis de conducere și punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat .

 

Publicitate

Ulterior, acesta a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending