Connect with us

Administratie

Ce măsuri cuprinde pentru români cel mai mare program de sprijin din toate timpurile. Se numește „Sprijin pentru România”

Publicat

Publicitate

Programul „Sprijin pentru România” pe care membrii coaliției de guvernare îl vor prezenta  cuprinde acordarea de vouchere pentru românii cu venituri mici, creșterea valorii bonurilor de masă, dar și garantarea unor împrumuturi pentru familii tinere și studenți, relatează alba24.

Coaliția de guvernare se reunește luni pentru a finaliza un pachet de măsuri sociale menite să contracareze explozia preţurilor. Şcolarii care iau burse sociale vor primi şi vouchere de câte 30 de euro lunar, iar familiile nevoiaşe ar urma să primească tichete a câte 50 de euro din două în două luni. Totul până la sfârşitul acestui an.

Pachetul de măsuri pentru populaţie intitulat ”Sprijin pentru România”, stabilit de coaliția de guvernare, cuprinde, printre altele, acordarea de vouchere pentru alimente, rechizite și haine, dublarea normei de hrană pentru pacienţii din spitale, creşterea valorii tichetelor de masă, amânarea ratelor, scheme de ajutor de stat, acordarea unor granturi, șomaj tehnic, proiecte pentru tineret.

Programul „Sprijin pentru România”: MĂSURI ECONOMICE

Ajustarea contractelor în derulare care vizează investiţiile publice.

Se suplimentează sumele aferente contractelor de investiţii în derulare având în vedere creşterile de preţuri la materialele de construcţii. Sursa de finanţare: bugetul de stat, prin bugetul MLPDA.

Reluarea schemei de ajutor de stat pe HG 807/2014.

Publicitate

Începând cu luna mai, se începe sesiunea pe schema de ajutor de stat stabilită prin HG 807/2014, cu o anvelopă estimată de 1 miliard de lei. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor.

Program de sprijin pentru transportatori şi distribuitori.

Schema de ajutor de stat de 300 de milioane de lei (cu posibilitatea suplimentării) pentru decontarea a 0,50 lei/ litru de carburant pentru sprijinirea operatorilor economici care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, precum şi transport de persoane ocazional sau regulat, dar şi pentru companiile implicate în activităţile de distribuţie (doar pentru alimentarea făcută pe teritoriul României) (circa 4.000 de beneficiari). Sursa de finanţare: buget de stat, prin Ministerul Transporturilor.

Acordarea unor granturi de până la 400.000 de euro/companie pentru capital de lucru IMM-urilor al căror lanţ de aprovizionare a fost afectat de conflictul din Ucraina.

Măsura este similară Măsurii 2 aplicată în 2020-2021 şi poate fi finanţată exclusiv din fonduri europene prin POCU. Buget alocat măsurii (propunere): minim 300 milioane de euro. Sursa de finanţare: Fonduri Europene, prin POCU.

Aplicarea măsurilor Şomaj tehnic şi Kurzarbeit până la 31.12.2022.

Se acordă 75% din salariu pentru angajaţii trimişi în şomaj tehnic, respectiv celor cărora li se reduce programul de lucru (măsură la Ministerul Muncii). Sursa de finanţare: instrumentul SURE

OUG pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale care vizează investiţii publice

Programul „Sprijin pentru România”: AGRICULTURĂ

Sprijin pentru procesarea producţiei agricole.

Suma estimată: 200 de milioane de euro. Sursa de finanţare: buget de stat prin bugetul MADR
Capitalizarea Casei de Comerţ UNIREA pentru asigurarea necesarului de produse agroalimentare de bază. Suma estimată: 100 milioane de euro. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul MADR.

Programul „Sprijin pentru România”: MĂSURI SOCIALE

Susţinerea nivelului de trai pentru românii cu venituri mici.

Acordarea de vouchere de 50 de euro la fiecare 2 luni (până la sfârşitul anului) pentru cumpărarea a 6 alimente de bază, pentru gospodăriile cu ambii părinţi şi cel puţin 2 copii dependenţi şi gospodării monoparentale cu un venit mediu lunar mai mic de 600 de lei (151.000 de gospodării), persoanele care primesc Venit Minim Garantat (168.000 de persoane), persoane  cu dizabilităţi (864.533 persoane) şi pensionarii cu un venit mai mic de 1500 de lei (3.498.875).

Total beneficiari 4.682.408 x 50 de euro x 4 = 936.481.600 milioane de euro până la sfârşitul anului, adică 0,35% din PIB estimat de CNP pentru anul 2022. Sursa de finanţare: Fonduri europene prin POAD (flexibilizare)

Susţinerea elevilor care provin din familii cu venituri mici.

Acordarea de vouchere de 30 de euro lunar pentru 7 luni (aprilie-iunie şi septembrie-decembrie 2022) pentru alimente, rechizite şi haine celor 156.000 de elevi care primesc burse sociale. Impact 30 de euro x 156.000 x 7 luni= 32.760.000 euro adică 0.012% din PIB estimat de CNP pentru anul 2022.

Sursa de finanţare: fonduri europene, prin Ministerul Educaţiei (flexibilizare)

Susţinerea salariaţilor cu venituri reduse.

Creşterea voluntară a salariului minim cu 200 de lei, scutiţi de taxe – de la 1 iunie.
Dublarea normei de hrană pentru pacienţii din spitale de la 11 lei la 22 de lei/ zi. Estimare beneficiari > 3 milioane beneficiari. Sursa de finanţare: buget de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.

Creşterea valorii tichetelor de masă la 30 de lei de la 1 iunie.

Stabilirea salariului minim în agricultură şi industria alimentară la nivelul de 3.000 de lei brut, similar celui din sectorul construcţii.

Programul „Sprijin pentru România”: TINERET

În ceea ce priveşte domeniul tineretului, Guvernul are în vedere  proiecte dedicate Anului 2022- Anul Tineretului în România.

1. Programul Family Start

Prin acest program se propune garantarea unui credit în valoare de maxim 75.000 lei, în proporţie de 80% de către stat, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului pentru acordarea de finanţări pentru acoperirea unor cheltuieli eligibile in program (de exemplu: plata cheltuielilor cu cresa, gradinita, scoala, after school, achiziţia de autoturisme familiale noi cu 7 locuri, taxe de studii, inclusiv licenta, master, doctorat, plata chiriei, avans din achiziţia unei locuinţe). Beneficiari eligibili: Persoane fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi până la 45 de ani neîmpliniţi care isi intemeiaza o familie si care au venituri nete de pana la maxim 7500 RON pe familie/luna. Număr maxim este de 10.000 beneficiari.

2. Programul naţional Student Invest

Prin acest program se propune garantarea unui credit în valoare de maxim 50.000 lei, în proporţie de 80% de către stat, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea dobânzilor şi a cheltuielilor adiacente creditului.

Valoarea maximă a finanţării este de 50.000 lei, cheltuieli eligibile în cadrul programului fiind credite pentru  taxe de studii, inclusiv licenta, master, doctorat, pentru publicarea unor cărţi sau a studiilor de specialitate, plata locurilor de cazare în căminele studentesti, etc. Beneficiari eligibili: Persoane fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniţi şi până la 31 de ani neîmpliniţi care sunt cuprinşi în sistemul de învăţământ superior autorizat de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Număr maxim este 10.000 beneficiari.

Majorari la anumite ajutoare de stat calculate în funcție de Indicatorul Social de Referință ( ISR)

Anumite ajutoare de stat, a căror valoare se calculează în funcție de indicatorul social de referință (ISR), vor intra în buzunarele beneficiarilor la o valoare mai mare din această lună, ca urmare a majorării ISR începând cu luna martie a acestui an. Creșterea vine pe fondul unei legi oficializate în 2021, care prevede actualizarea ISR în prima zi a lunii martie a fiecărui an cu rata inflației din anul precedent.

Potrivit avocatnet.ro, așa cum a fost stabilit acum circa jumătate de an, prin Legea nr. 225/2021, valoarea ISR se actualizează, din oficiu, în fiecare an, la data de 1 martie, cu rata medie anuală a inflației din anul precedent, indicator definitiv, comunicat de Institutul Național de Statistică”.

Dacă rata medie anuală a inflației are valoare negativă se păstrează ultima valoare a indicatorului social de referință, adică practic nu se modifică.

Astfel, ținând cont de faptul că, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, în 2021, rata inflației a fost de 5,1%, cuantumul ISR s-a majorat automat din martie cu aceeași valoare, crescând de la 500 la 525,5 lei.

Venitul minim garantat în 2022, începând din luna aprilie

Asta înseamnă că s-a majorat și venitul minim garantat primit de familiile și persoanele singure ca formă de asistenţă socială, stabilit de Legea 416/2001. Mai exact, acesta va avea următoarele valori pentru acest an:

  • 149 lei (0,283 ISR) pentru persoana singură;
  • 268 de lei (0,510 ISR) pentru familiile formate din două persoane;
  • 375 lei (0,714 ISR) pentru familiile formate din trei persoane;
  • 465 lei (0,884 ISR) pentru familiile formate din patru persoane;
  • 554 lei (1,054 ISR) pentru familiile formate din cinci persoane;
  • câte 38 lei (0,073 ISR) pentru fiecare altă persoană peste numărul de cinci persoane, care face parte din familie.

Indemnizația pentru persoanele cu handicap

În plus, indemnizația lunară pentru persoanele cu handicap s-a majorat de la 350 la 369 de lei, în cazul existenței unui handicap grav, și de la 265 la 279 de lei, în cazul handicapului accentuat.

Alocația pentru susținerea familiei

Apoi, s-a majorat și alocația pentru susținerea familiei, prevăzută în Legea 277/2010. Astfel, potrivit legii, în funcție de cât de mare este venitul net mediu lunar pe membru de familie (raportat la ISR), cuantumul lunar al alocației este stabilit în funcție de ISR:

Venit net mediu lunar/membru de familie Cuantumul alocației Cuantumul alocației pentru familia monoparentală
până la 0,40 ISR inclusiv (210 lei) 0,1640 ISR (861 lei) pentru familia cu un copil 0,214 ISR (112 lei) pentru familia cu un copil
0,3280 ISR (172 lei) pentru familia cu doi copii 0,428 ISR (225 de lei) pentru familia cu doi copii
0,4920 ISR (259 lei) pentru familia cu trei copii 0,642 ISR (337 lei) pentru familia cu trei copii
0,6560 ISR (345 lei) pentru familia cu patru sau mai mulţi copii 0,856 ISR (450 de lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii
între 0,40 ISR (210 lei)

și

1,06 ISR inclusiv (557 lei)

0,1500 ISR (78,8 lei) pentru familia cu un copil 0,204 ISR (107 lei) pentru familia cu un copil
0,3000 ISR (158 lei) pentru familia cu doi copii 0,408 (214 lei) ISR pentru familia cu doi copii
0,4500 ISR (237 lei) pentru familia cu trei copii 0,612 (322 lei) ISR pentru familia cu trei copii
0,6000 ISR (315 lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii 0,816 ISR (429 lei) pentru familia cu patru sau mai mulți copii

Indemnizația de șomaj

Odată cu creșterea ISR, s-a majorat și pragul de venituri până la care o persoană fără loc de muncă poate fi considerată șomer. Legea 76/2002 stabilește că șomer poate fi orice persoană ce nu are un loc de muncă și care nu câștigă bani sau care are venituri provenite din activități autorizate legal, dar care sunt mai mici decât valoarea ISR. În același timp, s-a majorat și indemnizația de șomaj, care depinde stagiul de cotizare, astfel:

  • 75% din valoarea ISR (394 de lei), pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
  • 75% din valoarea ISR, la care se adaugă o sumă calculată prin aplicarea (asupra mediei salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare) unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare:
    • 3%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum trei ani;
    • 5%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum cinci ani;
    • 7%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum zece ani;
    • 10%, pentru persoanele cu un stagiu de minimum 20 de ani.

Prima de inserție, indemnizația de creștere a copilului

În același timp, prima de inserție a crescut de la 1.500 la 1.576 de lei, iar subvenția pentru persoane marginalizate, de la 2.000 la 2.102 lei.

Totodată, a crescut și limita minimă a cuantumului indemnizației lunare aferente concediului de creștere a copilului. Concret, pentru că, potrivit OUG 111/2010, valoarea indemnizației lunare nu poate fi mai mică decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea ISR, pragul minim al acesteia este din martie de 1.314 lei, față de 1.250 lei, cât era anterior.

Indemnizația este, de fapt, de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni, dar trebuie să se încadreze în limita inferioară menționată mai sus și valoarea maximă de 8.500 de lei.

De asemenea, pentru că tot în funcție de ISR se calculează și aceasta, și valoarea indemnizației pentru concediul de creștere a copilului în cazul sarcinilor gemelare, de tripleți sau multipleți a crescut. În plus, s-a înregistrat și o creștere a indemnizației care se primește în cazul suprapunerii a două concedii de creștere a copilului.

Toate aceste drepturi în cuantum majorat vor fi primite de beneficiari din această lună.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Procurorul general propune măsuri mai dure pentru a combate propaganda legionară și incitarea la violență

Publicat

Publicitate

Procurorul general propune înăsprirea legislației privind incriminarea persoanelor care promovează organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, având în vedere creșterea radicalismului în spațiul public, scrie alba24.ro..

Potrivit acestuia, legislația privind sancționarea incitării la violenţă, ură și discriminare împotriva unor persoane trebuie schimbată în contextul în care discursul public a fost marcat în ultima vreme de astfel de manifestări.

 

Într-o postare pe pagina de Facebook a Ministrului Public, procurorul general Alex Florența a transmis că, în contextul creșterii manifestărilor caracterizate prin discurs instigator la violență, ură sau discriminare, Parchetul General face „demersurile necesare pentru tragerea la răspundere penală a tuturor celor care se fac vinovați de săvârșirea unor infracțiuni”.

„Parchetul General monitorizează semestrial situația dosarelor având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, precum și a infracțiunilor prin care se instigă la acte de violență, la ură sau discriminare, ocazie cu care s-au constatat mai multe aspecte.

În primul rând, numărul scăzut de sesizări vizând comiterea acestor infracțiuni, care să provină de la organele de poliție, alte instituții cu atribuții în combaterea discriminării sau persoane fizice ori juridice. Astfel, în intervalul 2018-2022 la nivelul întregului Minister Public s-a înregistrat o medie de 21 de astfel de sesizări pe an.
Urmare a constatării acestor aspecte, au fost luate măsuri în vederea dinamizării activității pe linia combaterii acestui fenomen, în cursul anului 2024 fiind demarate mai multe acțiuni având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, atât la nivelul Parchetului General, cât și la nivel național.

Publicitate

Ca regulă generală, Parchetul General nu are însă o competență proprie în investigarea acestor infracțiuni, care sunt date în competența de soluționare a parchetelor de pe lângă judecătorii”, a precizat procurorul general Alex Florența.

Potrivit acestuia, în situația particulară în care autori ai acestor infracțiuni au fost persoane cu o calitate specială, dintre cele care să atragă competența Parchetului General, procurorii s-au sesizat din oficiu și au demarat anchete, conform propriilor atribuții. Astfel, doar în cursul anului 2024 au fost constituite mai multe dosare penale în care se efectuează cercetări față de persoane având calitatea de parlamentar sau europarlamentar.

Se constată însă că există în continuare zone din țară în care unitățile de parchet nu au primit în cursul acestui an nicio sesizare sau maxim una în baza OUG 31/2002, care să provină de la o autoritate sau instituție cu atribuții în monitorizarea și combaterea comportamentelor incitatoare la ură sau discriminare, ca exemplu în zona de competență a PCA Bacău, Constanța, Galați, la Iași, Oradea sau Suceava, scrie alba24.ro.

„În al doilea de rând, în lumina evenimentelor recente și a manifestării tot mai exacerbate în mediul online a unor comportamente ilegale, constând în îndemnarea publicului la săvârșirea de infracțiuni sau incitarea la violenţă și discriminare împotriva unor persoane, se constată necesitatea urgentă de adaptare a legislației existente, pentru a corespunde realităților faptice și noilor forme de manifestare a acestor infracțiuni.

Din această perspectivă, Parchetul General a solicitat crearea unui grup de lucru, din care să facă parte reprezentanți ai instituțiilor din sistemul judiciar și MAI, cu scopul de a promova cât mai rapid mai multe modificări legislative, care să ofere organelor de urmărire penală instrumente actualizate și apte de a combate eficient fenomenul. Cu concursul direct al Ministerului Justiției, o primă întâlnire a acestui grup de lucru a avut loc în data de 18 decembrie”, a mai explicat procurorul general.

În cadrul acestui demers, Parchetul General a formulat mai multe propuneri de modificare a legislației incidente.

O primă problemă identificată o reprezintă faptul că anumite prevederi legale sunt de strictă interpretare și limitează drastic situațiile pentru care poate interveni tragerea la răspundere penală a celor care se fac vinovați de săvârșirea acestor infracțiuni.
Cu titlu de exemplu, OUG nr. 31/2002 incriminează fapta persoanei care promovează, în public, cultul persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid, contra umanității și de crime de război. Din această perspectivă, infracțiunea menționată are ca premisă existența unei hotărâri de condamnare prin care să se fi stabilit anterior vinovăția persoanelor al căror cult este în prezent promovat.

Or, aceste condiții prevăzute de norma de incriminare limitează semnificativ sfera persoanelor a căror apologie în discursul public poate întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, de cele mai multe ori simplele referințe generale la personaje istorice care nu au suferit astfel de condamnări penale neîntrunind condițiile prevăzute de textul incriminator.

De aceea, Parchetul General propune amendarea textului de lege, prin incriminarea faptei de a promova, în public, cultul persoanelor care au făcut parte din conducerea unei organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, independent de existența unei hotărâri de condamnare față de acea persoană, modificare care ar fi aptă să acopere toate situațiile de acest tip pe care le constatăm azi în mediul public.

De asemenea, conduite publice nocive, cu un conținut vădit jignitor sau defăimător, ori anumite acte de amenințare implicită, nu îmbracă în prezent forma ilicitului penal, neregăsindu-se între modalitățile alternative de săvârșirea ale unor infracțiuni precum ultrajul.
De aceea, Parchetul General propune anumite modificări legislative care să permită tragerea la răspundere penală inclusiv a acelor situații în care nu sunt proferate ameninţări exprese la adresa unei persoane, dar prin forma de manifestare, imaginile postate, recuzita folosită, ele reprezintă forme de amenințare implicită, dar cu un puternic efect intimidant.

Totodată, prevederea unor limite de pedeapsă reduse pentru aceste infracțiuni nu permite utilizarea unor metode speciale de cercetare, aspect apt să afecteze negativ demersul investigativ în astfel de cauze, și nici luarea unor măsuri preventive mai severe, în funcție de gravitatea faptei. Ca exemplu, infracțiunea de tulburare a ordinii și liniștii publice este sancționată cu o pedeapsă maximă de 2 ani sau amendă, iar infracțiuni ca instigarea publică sau incitarea la ură sau discriminare cu o pedeapsă maximă de 3 ani sau amendă. În mod similar, e cazul infracțiunilor prevăzute în OUG nr.31/2002.
De aceea, Parchetul General propune creșterea limitelor maxime de pedeapsă pentru aceste infracțiuni, demers care ar oferi organelor de urmărire penală posibilitatea utilizării unui spectru mai larg de metode de cercetare și ar avea, în același timp, un efect descurajant mult mai pronunțat.

Se constată totodată o deficiență majoră în faptul că anumite comportamente ilegale, cum este discursul instigator la ură, sunt sancționate deopotrivă atât ca și contravenţie, cât şi ca infracțiune.
Problematica care derivă din această situație o constituie riscul incidenței principiului ne bis in idem, astfel cum este interpretat în jurisprudența CEDO, în sensul că, odată aplicată o sancțiune contravențională, rămasă definitivă, aceasta are semnificația unei acuzații în materie penală, putând fi un impediment la punerea în mișcare a acțiunii penale și dispunerea unei soluții de condamnare pentru aceeași faptă ca și infracțiune.

Există astfel riscul ca în majoritatea situațiilor de acest tip dispozițiile penale să rămână fără aplicare, întrucât fapta care a determinat sancțiunea mai ușoară, respectiv contravenția, a fost soluționată anterior cauzei penale. Făptuitorul are interes să accelereze procedura administrativă și să tergiverseze procedura penală. Or, scopul contravenției nu poate fi exonerarea de răspundere penală pentru săvârșirea unei infracțiuni.

În acest sens, Parchetul General a propus o serie de modificări ale Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea formelor de discriminare. Acestea vizează situația când persoana împuternicită să aplice sancţiunea contravențională apreciază că fapta a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, constituie infracţiune, moment în care are obligația de a sesiza imediat organele de urmărire penală competente, fără a aplica sancțiunea contravențională.

Prescripţia aplicării sancţiunii contravenționale nu va curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa de urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată.

Nu în ultimul rând, încă din cursul lunii iulie a acestui an, la nivelul Parchetului General s-a constituit un Grupul de lucru pentru implementarea unei proceduri unitare de cooperare cu ANCOM, care să permită unităților de parchet transmiterea în timp real, printr-un canal de comunicare directă a tuturor solicitărilor de eliminare a conținutului ilegal din mediul online, precum și identificarea tuturor categoriilor de conținut ilegal care pot face obiectul unei astfel de măsuri.

„Parchetul General asigură pe această cale, pe toți cetățenii, că acțiunile pe linia combaterii violenței în mediul online și a tragerii la răspundere penală a persoanelor care incită la acte de violență sau la săvârșirea unor infracțiuni vor continua în perioada următoare, la nivelul unităților de parchet din întreaga țară fiind demarate mai multe anchete având acest obiect.

De asemenea, Parchetul General va asigura și pe viitor comunicarea la timp către spațiul public a tuturor demersurilor pe care le întreprinde în limita competențelor ce i-au fost atribuite”, a mai explicat procurorul general.

Citeste mai mult

Eveniment

20 decembrie, ziua de Ignat: tradiții, obiceiuri și superstiții. Cum se fac pregătirile pentru masa de Crăciun

Publicat

Publicitate

În 20 decembrie este Ignatul, o zi încărcată de obiceiuri şi de tradiţii la români. Mai ales la sate, este ziua în care este sacrificat porcul din care se pregătesc apoi toate preparatele pentru masa de Crăciun.

Tot în 20 decembrie este pomenit, de ordotocși, Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie Teoforul. Face parte dintre părinţii apostolici care au urmat în succesiune directă Sfinţilor Apostoli.

Ignatul – originea obiceiului

În credinţa vechilor daci, porcul era sacrificat ca simbol al divinităţii întunericului, care slăbea puterea Soarelui în cea mai scurtă zi a anului, la Solstiţiul de iarnă (ziua de 21 decembrie). Pentru a veni în ajutorul Soarelui, oamenii sacrificau porci. După aceea, ziua începea să crească şi Crăciunul devenea o sărbătoare a luminii şi a vieţii).

În desfăşurarea sacrificării porcului se respectau anumite condiţii de timp şi spaţiu. Sacrificarea nu putea fi începută înainte de ivirea zorilor şi nici nu putea depăşi apusul soarelui. Trebuia să aibă loc pe lumină, întrucât numai lumina putea ţine la distanţă, prin puterea ei arzătoare, spiritele malefice care ar putea anula virtuţile sacrificiului. Pe de altă parte, locul ales pentru sacrificarea porcului era supus unui ritual de purificare, fiind tămâiat şi stropit cu apă sfinţită, pentru a îndepărta duhurile necurate.

Ritualul sacrificării porcului în preajma sărbătorilor Crăciunului aminteşte de jertfele de animale practicate de popoarele vechi (egipteni, greci, romani) în perioadele de trecere de la un an sau anotimp la altul. Într-un moment cum este pragul dintre anul vechi şi anul nou, prin acest sacrificiu, echivalent semantic al anului ce se stinge, o nouă viaţă se naşte, aceea a noului an.

Influențe din tradițiile antichității romane

Folcloristul Petru Caraman considera că obiceiul tăierii porcului din ziua de Ignat îşi află rădăcinile în tradiţiile antichităţii romane. Lumea romană practica acest sacrificiu la Saturnalii, între 17 şi 30 decembrie, consacrându-l lui Saturn, la origine zeu al semănăturilor. Porcul era considerat drept o întruchipare a acestei divinităţi, a cărei moarte şi reînviere se consumă la cumpăna dintre anul vechi şi anul nou. Însă este vorba despre un „transfer” al obiceiului/tradiţiei – de la data la care se celebra iniţial anul nou în lumea romană (începutul primăverii, al semănatului, la sărbătorile ce precedau Calendele lui Janus, adică la Saturnalii).

Publicitate

Prilej de reunire a familiei

În prezent, momentul sacrificării porcului a devenit un prilej de reunire a familiei. De obicei, mai ales la sat, la acest eveniment participă toţi membrii familiei şi el este pregătit în cele mai mici amănunte. Cu o seară înainte, oamenii de la sat pregătesc mai multe cuţite bine ascuţite, o butelie de gaz sau paie – pentru pârlit, dar şi vasele în care vor pune carne, slănină şi şoric. Cei care se ocupă de sacrificarea animalului sunt bărbaţii

După sacrificare, porcul este spălat, apoi este pârlit pe primele paie secerate în vară, puse deoparte, special pentru Ignat. În foc mai sunt aruncate ramuri de lemn câinesc şi de iasomie, ca să iasă şoricul aromat, mai scrie volumul ”Cartea de Crăciun”.

Ion Creangă povesteşte în ”Amintiri din copilărie” despre acest moment: „La Crăciun, când tăia tata porcul şi-l pârlea, şi-l opărea, şi-l învelea iute cu paie, de-l înnăduşa, ca să se poată rade mai frumos, eu încălecam pe porc deasupra paielor şi făceam un chef de mii de lei, ştiind că mie are să-mi dea coada porcului s-o frig şi beşica s-o umplu cu grăunţe, s-o umflu şi s-o zurăiesc după ce s-a usca…”.

Rolul gospodinelor

Rolul femeilor din gospodărie începe după tăierea porcului, pârlirea acestuia şi când bărbatul care a sacrificat porcul termină tranşarea lui. Femeile împart carnea pe categorii – pentru cârnaţi, caltaboşi, tobă, pentru friptura de la pomana porcului, iar picioarele se opresc pentru piftie. Fiecare bucată din porc este folosită – începând de la urechi şi coadă (folosite la piftie), de la carnea macră şi slănina pusă la afumat, până la intestinele bine curăţate, spălate şi opărite, folosite pentru a fi umplute cu carne tocată, usturoi şi condimente – care se transformă în cârnaţi – ori cu organe (ficat, splină, rinichi) – care se transformă în tobă, lebăr sau caltaboşi. Toate aceste preparate urmează să fie puse pe masă în ziua Naşterii Domnului.

După tranşarea şi sortarea cărnii, gospodina casei pregăteşte o masă – numită tradiţional „pomana porcului” – pentru toţi oamenii care au ajutat la tăierea animalului. Ea prăjeşte, într-un ceaun ori o cratiţă mare, carne tăiată din toate părţile porcului şi face o mămăligă mare, să ajungă pentru toţi mesenii. De obicei, masa cu „pomana porcului” se aşează în curte, unde oamenii mănâncă în picioare şi beau ţuică fiartă.

Deşi Ignatul cade întotdeauna în postul Crăciunului, obiceiurile şi tradiţiile românilor sunt foarte puternic înrădăcinate şi uneori sunt încălcate regulile stricte impuse de Biserică în ceea ce priveşte postul.

Gospodina casei pregăteşte, în zilele următoare Ignatului, produsele destinate sărbătorilor de Crăciun, Anul Nou şi Bobotează: cârnaţi, piftie, tobă, caltaboşi, carne friptă. O parte din carnea porcului se conservă pentru a fi consumată peste an. La sate era obiceiul de a prăji carnea şi cârnaţii şi a le păstra într-un vas, acoperite cu untură topită, la temperatura scăzută. În vremurile de acum, carnea şi cârnaţii se păstrează la congelator.

Obiceiuri, tradiții, superstiții de Ignat

Există, în tradiţia românească, unele obiceiuri legate de Ignat. Astfel, în ajunul Ignatului se fierbe grâu, capul familiei îl tămâiază şi îl binecuvântează. Din acest grâu fiert mănâncă toţi membrii familiei, iar ce rămâne se dă dimineaţa la păsări.

Tradiţia spune că în ziua de Ignat nu este permisă nicio altă activitate – spălatul rufelor, spartul lemnelor, cusutul/tricotatul, măturatul casei ori al curţii.

O altă tradiţie este legată de faptul că după Ignat, se pregăteşte făina din care femeile urmează să prepare un fel de turte, numite ”cârpele Domnului Hristos” – întinse în foi foarte fine, subţiri, uscate şi apoi unse cu miere şi presărate cu nucă pisată ori măcinată – care se mănâncă în ajunul Crăciunului.

Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie Teoforul

Sfântul Sfinţit Mucenic Ignatie Teoforul, pomenit în calendarul creştin ortodox la 20 decembrie, face parte dintre părinţii apostolici care au urmat în succesiune directă Sfinţilor Apostoli.

A fost numit de creştini „Teoforul” (purtătorul de Dumnezeu) pentru marea sa dragoste de Dumnezeu, pe care îl purta în inima sa.

Tradiţie spune că Sfântul Ignatie a fost în pruncie copilul chemat de Iisus Hristos şi pus în faţa ucenicilor, arătându-le în ce mod poate omul să intre în împărăţia lui Dumnezeu: dacă se vor face nevinovaţi şi smeriţi ca pruncii.

A trăit în vremea împăratului roman Traian (98-117) şi a fost hirotonit episcop al cetăţii Antiohia din Siria. A fost închis pentru faptul că a refuzat să jertfească zeilor şi condamnat să fie dus la Roma şi aruncat la fiare, în circ, în faţa poporului. A primit cu bucurie această sentinţă, socotind că se jertfeşte pentru Hristos.

În drum spre Roma, Sfântul Ignatie a trimis scrisori către bisericile din cetăţile pe lângă care a trecut. Una dintre epistole a fost trimisă către prietenii din Roma pe care îi ruga să nu intervină la autorităţi ca să îi fie schimbată sentinţa. A primit moarte martirică, sfâşiat de fiare în circul de la Roma. Se spune că numai inima sa a rămas întreagă. Fiind găsită de necredincioşi, şi-au adus ei aminte de numele său şi au despicat-o în două, voind să vadă dacă este adevărat ceea ce se spunea despre Sfântul Ignatie „Teoforul”. Şi au aflat înăuntru pe amândouă părţile scris cu litere de aur: Iisus Hristos. (sursa: vol. „Vieţile Sfinţilor”).

sursă: Agerpres

Citeste mai mult

Educație

Doi elevi din Botoșani, RALUCA EMIMA VASILCIUC și MATEI BUTNARU, premiați pentru performanțele remarcabile obținute la competițiile internaționale

Publicat

Publicitate

Elevii, însoțiți de profesorii care i-au pregătit, au fost premiați, în data de 17 decembrie 2024, de Ministerul Educației, în cadrul unei ceremonii organizate pentru premierea elevilor laureați la olimpiadele internaționale pe discipline școlare din acest an.

Raluca-Emima Vasilciuc, elevă la Colegiul Național „A. T. Laurian” Botoșani, a obținut Mențiune la Olimpiada Internațională de Limba Neogreacă, sub îndrumarea doamnei prof. dr. Coca Dorica, iar Matei Butnaru, elev la Școala Gimnazială Nr. 7 Botoșani, a câștigat Medalia de bronz la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică pentru Juniori, fiind pregătit de doamna prof. Mihaela Liliana Costîn.

„Aceste realizări sunt o dovadă a dedicării și muncii asidue atât a elevilor, cât și a profesorilor lor. Vă mulțumim, dragi elevi și stimați colegi, pentru eforturile depuse și pentru că ați reprezentat cu cinste școlile și județul nostru pe plan internațional. Sunt convins că veți continua să străluciți, să vă urmați visurile și să vă dezvoltați abilitățile și cunoștințele. Suntem alături de voi în fiecare pas al acestui drum și vă dorim mult succes în toate proiectele viitoare!” a declarat Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani susține excelența în educație și încurajează elevii să își urmeze pasiunile și să fie ambasadori ai cunoașterii în comunitățile școlare din care fac parte.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Accidentul în care a murit o poliţistă a fost produs de un tânăr de 22 de ani din Suceava

Publicat

Publicitate

Accidentul de circulaţie din noaptea de joi spre vineri în urma căruia a murit o poliţistă în vârstă de 23 de ani a fost produs de un tânăr de 22 de ani din judeţul Suceava, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Botoşani, Delia Nenişcu.

Potrivit sursei citate, poliţiştii rutieri fac în acest caz cercetări sub aspectul comiterii infracţiunii de ucidere din culpă.

„În noaptea de 19 spre 20 decembrie a.c., pe drumul european DE 58, în afara localităţii Cotu, s-a produs un accident de circulaţie a cărei victimă a fost agent de poliţie Beatrice Bracău, de 23 de ani. Din primele verificări a reieşit faptul că un autoturism condus de un tânăr, de 22 de ani, din judeţul Suceava ar fi pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi ar fi pătruns pe sensul opus, intrând în coliziune cu alt autoturism condus de o tânără de 23 de ani, din oraşul Flămânzi. În urma impactului tânăra de 23 de ani, agent de poliţie în cadrul Poliţiei Oraşului Flămânzi, a decedat. Conducătorul auto, de 22 de ani, a fost testat alcoolscopic şi pentru depistarea substanţelor psihoactive, rezultatele fiind negative”, a precizat oficialul IPJ.

Beatrice Bracău a absolvit Şcoala de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” Câmpina în luna octombrie 2022 şi îşi desfăşura activitatea în cadrul Poliţiei Oraşului Flămânzi. În timpul producerii accidentului aceasta se afla în timpul liber şi se îndrepta spre casă. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending