Connect with us

Actualitate

Ce documente ai nevoie în 2023 pentru a putea ieși mai repede la pensie. Cum se face revizuirea pensiei anticipate

Publicat

Publicitate

Românii care doresc să iasă la pensie anticipat în 2023 au două posibilități: fie să depășească stagiul de cotizare cu cel puțin 8 ani, fie să mai aibă cinci ani până ajung la vârsta standard de pensionare. Cei care îndeplinesc aceste condiții trebuie să depună un dosar care să cuprindă mai multe documente, relatează alba24.ro.

Pensia anticipată și pensia anticipată parțială se poate obține cu câțiva ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare. 

Deși vine cu bani mai puțini, destul de mulți apelează la ea, având în vedere că diferența de bani nu merită, de multe ori, 8 ore de muncă.

Astfel, oamenii preferă să se bucure de anii respectivi, mai ales că au realizat stagii complete de cotizare.

Peste 100.000 de pensionari din România se încadrează celor două situații.

Cine poate obține pensia anticipată

La ora actuală, vârsta de pensionare în România este de 65 de ani, pentru bărbați și de 62 de ani, pentru femei, dar în cazul acestora ea va crește gradual până la 63, din 2025.

Publicitate

Toți românii care au îndeplinit stagiul minim de cotizare pot ieși la pensie, iar aceasta este de trei feluri: pentru limită de vârstă, pensie anticipată și pensie anticipată parțial.

Pensia anticipată se cuvine, cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 8 ani mai mare decât stagiul complet de cotizare prevăzut de Legea nr. 263.

Pensia anticipată parțială se cuvine, cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare, precum şi celor care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 8 ani.

Cererile prin care se face solicitarea pensionării anticipate

Document: Model de cerere stagiu de cotizare

Document: Model de cerere pensie anticipată

Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care solicitantul nu este în posesia acestor documente,  este necesar sa-l declare pierdut la Monitorul Oficial si sa se adreseze, în nume propriu, foștilor angajatori sau deținătorilor de fonduri arhivistice, în vederea reconstituirii vechimii.

Persoanele care nu se află în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverințe de vechime în muncă fostelor unități angajatoare sau deținătorilor arhivelor acestora.

Ce trebuie să conțină adeverințele pentru pensionare

Aceste adeverințe vor cuprinde obligatoriu cel puțin următoarele elemente (conform art. 124 din H.G. nr. 257 din 2011 privind Normele de aplicare a Legii nr. 263 din 2010):

  • denumirea angajatorului;
  • datele de identificare a persoanei; perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere și de
  • încetare a raportului de muncă;
  • menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
  • funcția, meseria sau specialitatea exercitată;
  • salariul tarifar de încadrare;
  • denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
  • perioada în care a primit sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.

Acte necesare pentru pensionarea anticipată în 2023:

  • Cerere pentru înscrierea la pensie anticipată;
  • Carnetul de muncă (original şi copie);
  • Carnetul de muncă pentru membrii CAP, dacă este cazul (original și copie);
  • Carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, dacă este cazul (original și copie);
  • Alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
  • Actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original şi
  • copie;
  • Livretul militar (original şi copie);
  • Diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
  • Dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  • Adeverinţă în original privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;
  • Adeverinţă în original privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale;
  • Procură specială pentru mandatar, dacă este cazul original şi copie;
  • Acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original), cu excepția celor care, potrivit legii, au dreptul să cumuleze veniturile aferente acestei categorii de pensii cu alte venituri;
  • Alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie;
  • Adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon);

Trecerea de la pensia anticipată la pensia pentru limită de vârstă

Potrivit CNPP, la data îndeplinirii condiţiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia anticipată se transformă în pensie pentru limită de vârstă, din oficiu, şi se recalculează prin valorificarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de suspendare, după caz, a plăţii pensiei (vezi art. 118 alin. (11) lit.c), (12) și art. 105 alin. (2) din lege).

Recalcularea şi revizuirea pensiei anticipate

Pensia anticipată se poate recalcula:

  •     • prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare realizate anterior înscrierii la pensie, dar care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia,
  •     • în cazul depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia

Noile drepturi recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Documente necesare pentru recalcularea și revizuirea pensiei anticipate:

  •    • cerere de recalculare;
  •    • talon de pensie;
  •    • actul de identitate al solicitantului: BI/CI
  •    • adeverințe pentru valorificarea eventualelor venituri/sporuri cu caracter permanent/stagii de cotizare realizate anterior perioadei de 01.04.2001 și nevalorificate la stabilirea drepturilor inițiale.

Stagiile de cotizare realizate după data acordării drepturilor de pensie anticipată, în condiţiile suspendării, după caz, a  plăţii acestora, se valorifică doar la momentul trecerii la pensia pentru limită de vârstă(vezi art. 118 alin. (11) lit.c), (12) și art. 105 alin. (2) din lege).

Cum se face revizuirea pensiei anticipate

Revizuirea pensiei anticipate se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite. Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie  de 3 ani, calculat de la data constatării acestor diferenţe.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Ziua Națională a Lecturii: Evenimente pentru toate vârstele la Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani marchează Ziua Națională a Lecturii, celebrată anual pe 15 februarie, printr-o serie de activități dedicate iubitorilor de carte, indiferent de vârstă. Programul diversificat propus de bibliotecari la Botoșani oferă oportunitatea unei călătorii captivante prin lumea poveștilor, poeziei și literaturii contemporane.

Activități pentru copii și elevi

Seria de evenimente debutează pe 12 februarie, la ora 09:00, la Secția de Limbi Străine, unde elevii clasei a V-a C de la Școala nr. 17 Botoșani vor participa la activitatea „Călătorie literară cu Asterix și Obelix”. Micii cititori vor avea ocazia să descopere aventurile celor două personaje emblematice ale benzilor desenate franceze.

Pe 13 februarie, la ora 11:00, Filiala 2 Grivița găzduiește evenimentul „Lectura, popas în calea cunoașterii”, organizat în cadrul Clubului de lectură „Prietenii cărților”. Elevii clasei a IV-a C de la Școala Gimnazială „Elena Rareș” Botoșani, coordonați de prof. Loredana Șușter, vor descoperi frumusețea lecturii prin poveștile selectate pentru această ediție.

Un alt moment special are loc pe 14 februarie, la ora 11:00, la Filiala 1 Primăverii, unde preșcolarii de la Grădinița nr. 6, grupa mijlocie „Spiridușii”, vor participa la activitatea „Cărțile copilăriei”. Aceasta include o expoziție de carte și o sesiune de lectură din romanul „Morocoveața” de Jules Renard, sub coordonarea profesorilor Doinița Huțu și Monica Fediuc.

Expoziții de carte pentru pasionații de literatură

Publicitate

Pentru cititorii pasionați de literatură, Biblioteca Județeană organizează două expoziții de carte. În perioada 12-28 februarie, la Secția de împumut Carte pentru Adulți, se va desfășura expoziția „Invitație la lectură”, dedicată romanului românesc contemporan. Totodată, între 12 și 25 februarie, Sala de Lectură va găzdui o expoziție de carte dedicată poetului Grigore Vieru, punând în valoare contribuția sa la promovarea limbii și culturii române în Basarabia.

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani invită publicul de toate vârstele să participe la aceste activități menite să celebreze frumusețea lecturii și să readucă în prim-plan bucuria descoperirii poveștilor. Un prilej excelent de a redescoperi farmecul cărților și de a petrece momente de neuitat în compania lecturii.

Citeste mai mult

Administratie

Primăria Botoșani, iluminată în roșu pentru a marca Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani s-a alăturat celor peste 100 de clădiri din țară care au fost iluminate în culoarea roșie în această seară, pentru a marca Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență 112.

Evenimentul, stabilit anual pe 11 februarie, are scopul de a atrage atenția asupra importanței utilizării responsabile a acestui serviciu vital.

Apelurile la 112 pot salva vieți

Autoritățile subliniază că, în situații critice, un apel rapid la 112 poate face diferența dintre viață și moarte. Acest număr unic este funcțional în toate statele Uniunii Europene, asigurând accesul cetățenilor la serviciile de urgență indiferent de locație.

În același timp, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) atrage atenția asupra apelurilor abuzive, care pot întârzia intervențiile echipajelor specializate și pot pune în pericol vieți omenești. Din fericire, statisticile arată că numărul apelurilor non-urgente a fost în scădere în 2024, semn că acțiunile de conștientizare au avut impact asupra populației.

112, un număr pentru siguranța tuturor

Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112 este și un prilej de a recunoaște activitatea celor care intervin zilnic pentru salvarea de vieți, fie că este vorba de medici, pompieri, polițiști sau jandarmi.

Autoritățile reamintesc că apelarea numărului 112 trebuie făcută doar în cazuri de urgență reală, iar folosirea lui abuzivă poate atrage sancțiuni.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cine este noul președinte al PNL după ce Ilie Bolojan devine președinte interimar al României

Publicat

Publicitate

Biroul Politic Național al PNL, reunit marți, de la ora 18:00, la Palatul Parlamentului, l-a desemnat pe Cătălin Predoiu ca președinte interimar al partidului, după suspendarea din partid a lui Ilie Bolojan. Bolojan va prelua interimatul funcției de președinte, după demisia lui Klaus Iohannis, relatează alba24.ro.

De asemenea, senatorul Mircea Abrudean va prelua atribuțiile de președinte al Senatului.

Numele lui Cătălin Predoiu a fost indicat chiar de Ilie Bolojan înainte de începerea ședinței. Conducerea centrală și liderii organizațiilor PNL l-au validat pe Cătălin Predoiu ca viitor președinte interimar al partidului, pentru o perioadă de trei luni.

„În această seară am avut o şedinţă pregătitoare, având în vedere faptul că, în urma demisiei preşedintelui României, preşedintele Senatului ar urma să ocupe această funcţie în calitate de interimar.

Ca atare, conform prevederilor constituţionale, nu mai poate fi membru al unui partid politic şi în această calitate sunt obligat să mă suspend din calitatea de preşedinte al Partidului Naţional Liberal şi de membru al PNL. Mâine după-amiază, va fi o şedinţă a Biroului Politic Naţional în care, aşa cum am discutat astăzi, urmează să fie ales pentru această perioadă un interimar şi propunerea pe care o voi face mâine este ca domnul Cătălin Predoiu, prim-vicepreşedintele partidului, să preia această funcţie”, a declarat Bolojan, luni, după întâlnirea conducerii partidului cu liderii de filiale.

Cine este Cătălin Predoiu

Cătălin Marian Predoi este un politician român, membru al Partidului Național Liberal (PNL). A absolvit Facultatea de Drept a Universității din București în 1991 și a obținut titlul de doctor în Drept Comercial în 2003.

Publicitate

De-a lungul carierei sale, Predoiu a deținut multiple funcții guvernamentale, inclusiv:

  • Ministru al Justiției în mai multe guverne între 2008 și 2023;
  • Prim-ministru interimar în februarie 2012 și din nou în iunie 2023;
  • Ministru interimar al Afacerilor Externe în 2009;
  • Ministru al Afacerilor Interne și viceprim-ministru din iunie 2023.

Atribuțiile președintelui Senatului, preluate de vicepreședintele Mircea Abrudean

Senatul României anunță preluarea atribuțiilor președintelui Camerei Superioare de către vicepreședintele Mircea Abrudean

„Având în vedere faptul că președintele Senatului, Ilie Bolojan, va prelua, în conformitate cu prevederile constituționale, funcția de președinte interimar al României, atribuțiile președintelui Senatului vor fi exercitate, în perioada asigurării interimatului, de către vicepreședintele Senatului, Mircea Abrudean”, anunță Senatul.

În acest sens, Ilie Bolojan a semnat marți o decizie prin care se oficializează această tranziție, asigurând astfel continuitatea activității legislative și buna funcționare a Senatului României.

Interimatul funcției de președinte al României se asigură de președintele Senatului, Ilie Bolojan. Anunțul a fost făcut marți de Curtea Constituțională. Totodată, CCR a constatat că funcția de președinte al României devine vacantă în urma demisiei lui Klaus Iohannis.

Citeste mai mult

Administratie

Poluare pe Dresleuca: Depășiri majore ale nivelului de azot amoniacal. Autoritățile vor decolmatarea râului

Publicat

Publicitate

Comisarii de mediu din Botoșani au constatat o poluare semnificativă a râului Dresleuca, după ce au efectuat inspecții și analize asupra probelor de apă prelevate în data de 3 februarie 2025.

Rezultatele arată depășiri alarmante ale nivelului de azot amoniacal, cu valori de 19,9 mg/l la efluentul stației de epurare Cătămărăști și 25,5 mg/l la efluentul stației de epurare Manolești, în condițiile în care valoarea maximă admisă este de doar 3 mg/l.

În plus, au fost identificate urme de deversare a apelor uzate neepurate în zona bazinului de intrare în stația de epurare Cătămărăști Deal, precum și pe traseul de colectare a apelor uzate, afectat de alunecări de teren.

Sancțiuni și măsuri imediate

Ca urmare a acestor nereguli grave, operatorul economic responsabil a fost sancționat de comisarii din Garda de Mediu Botoșani cu o amendă de 30.000 de lei, în conformitate cu OUG 195/2005, pentru nerespectarea obligației de a nu deversa ape uzate menajere în apele de suprafață sau subterane.

În plus, SGA Botoșani a impus operatorului măsuri urgente pentru îmbunătățirea calității apei râului Dresleuca, printre care asigurarea unui debit de diluție pe râul Dresleuca, utilizând apa brută de la Stația de Tratare Cătămărăști-Deal, precum și îndepărtarea și curățarea reziduurilor și a spumei rezultate din fermentarea nămolului sau evacuările anterioare.

Autoritățile din domeniu monitorizează în continuare situația pentru a preveni deteriorarea suplimentară a calității apei și impactul asupra mediului înconjurător.

Publicitate

Prefectul Dan Nechifor a convoacat autoritățile pentru a gestiona situația

În paralel, prefectul Dan Nechifor s-a întâlnit astăzi cu reprezentanții Nova Apaserv și Apele Române pentru a analiza sesizările primite de la un locuitor din Manolești privind o posibilă poluare a aerului și a râului Dresleuca.

În urma discuțiilor, s-au stabilit aecolmatarea râului Dresleuca pentru prevenirea unor incidente viitoare, monitorizarea permanentă a situației pentru a preveni noi poluări, totodată punându-se accentul pe modernizarea sistemelor de monitorizare ale operatorului Nova Apaserv.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending