Connect with us

Actualitate

Ce documente ai nevoie în 2023 pentru a putea ieși mai repede la pensie. Cum se face revizuirea pensiei anticipate

Publicat

Publicitate

Românii care doresc să iasă la pensie anticipat în 2023 au două posibilități: fie să depășească stagiul de cotizare cu cel puțin 8 ani, fie să mai aibă cinci ani până ajung la vârsta standard de pensionare. Cei care îndeplinesc aceste condiții trebuie să depună un dosar care să cuprindă mai multe documente, relatează alba24.ro.

Pensia anticipată și pensia anticipată parțială se poate obține cu câțiva ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare. 

Deși vine cu bani mai puțini, destul de mulți apelează la ea, având în vedere că diferența de bani nu merită, de multe ori, 8 ore de muncă.

Astfel, oamenii preferă să se bucure de anii respectivi, mai ales că au realizat stagii complete de cotizare.

Peste 100.000 de pensionari din România se încadrează celor două situații.

Cine poate obține pensia anticipată

La ora actuală, vârsta de pensionare în România este de 65 de ani, pentru bărbați și de 62 de ani, pentru femei, dar în cazul acestora ea va crește gradual până la 63, din 2025.

Publicitate

Toți românii care au îndeplinit stagiul minim de cotizare pot ieși la pensie, iar aceasta este de trei feluri: pentru limită de vârstă, pensie anticipată și pensie anticipată parțial.

Pensia anticipată se cuvine, cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 8 ani mai mare decât stagiul complet de cotizare prevăzut de Legea nr. 263.

Pensia anticipată parțială se cuvine, cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare, precum şi celor care au depăşit stagiul complet de cotizare cu până la 8 ani.

Cererile prin care se face solicitarea pensionării anticipate

Document: Model de cerere stagiu de cotizare

Document: Model de cerere pensie anticipată

Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care solicitantul nu este în posesia acestor documente,  este necesar sa-l declare pierdut la Monitorul Oficial si sa se adreseze, în nume propriu, foștilor angajatori sau deținătorilor de fonduri arhivistice, în vederea reconstituirii vechimii.

Persoanele care nu se află în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverințe de vechime în muncă fostelor unități angajatoare sau deținătorilor arhivelor acestora.

Ce trebuie să conțină adeverințele pentru pensionare

Aceste adeverințe vor cuprinde obligatoriu cel puțin următoarele elemente (conform art. 124 din H.G. nr. 257 din 2011 privind Normele de aplicare a Legii nr. 263 din 2010):

  • denumirea angajatorului;
  • datele de identificare a persoanei; perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere și de
  • încetare a raportului de muncă;
  • menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
  • funcția, meseria sau specialitatea exercitată;
  • salariul tarifar de încadrare;
  • denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
  • perioada în care a primit sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.

Acte necesare pentru pensionarea anticipată în 2023:

  • Cerere pentru înscrierea la pensie anticipată;
  • Carnetul de muncă (original şi copie);
  • Carnetul de muncă pentru membrii CAP, dacă este cazul (original și copie);
  • Carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, dacă este cazul (original și copie);
  • Alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
  • Actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original şi
  • copie;
  • Livretul militar (original şi copie);
  • Diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
  • Dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  • Adeverinţă în original privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;
  • Adeverinţă în original privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale;
  • Procură specială pentru mandatar, dacă este cazul original şi copie;
  • Acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original), cu excepția celor care, potrivit legii, au dreptul să cumuleze veniturile aferente acestei categorii de pensii cu alte venituri;
  • Alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie;
  • Adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon);

Trecerea de la pensia anticipată la pensia pentru limită de vârstă

Potrivit CNPP, la data îndeplinirii condiţiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia anticipată se transformă în pensie pentru limită de vârstă, din oficiu, şi se recalculează prin valorificarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de suspendare, după caz, a plăţii pensiei (vezi art. 118 alin. (11) lit.c), (12) și art. 105 alin. (2) din lege).

Recalcularea şi revizuirea pensiei anticipate

Pensia anticipată se poate recalcula:

  •     • prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare realizate anterior înscrierii la pensie, dar care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia,
  •     • în cazul depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia

Noile drepturi recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Documente necesare pentru recalcularea și revizuirea pensiei anticipate:

  •    • cerere de recalculare;
  •    • talon de pensie;
  •    • actul de identitate al solicitantului: BI/CI
  •    • adeverințe pentru valorificarea eventualelor venituri/sporuri cu caracter permanent/stagii de cotizare realizate anterior perioadei de 01.04.2001 și nevalorificate la stabilirea drepturilor inițiale.

Stagiile de cotizare realizate după data acordării drepturilor de pensie anticipată, în condiţiile suspendării, după caz, a  plăţii acestora, se valorifică doar la momentul trecerii la pensia pentru limită de vârstă(vezi art. 118 alin. (11) lit.c), (12) și art. 105 alin. (2) din lege).

Cum se face revizuirea pensiei anticipate

Revizuirea pensiei anticipate se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite. Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie  de 3 ani, calculat de la data constatării acestor diferenţe.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Adio vânzărilor de câini și pisici în pet shop-uri! UE interzice comerțul direct pentru a proteja animalele

Publicat

Publicitate

Uniunea Europeană va interzice vânzarea câinilor și pisicilor în pet shop-uri. Noua legislație include și măsuri pentru protejarea bunăstării animalelor de companie.

„Parlamentul European a votat recent, cu o largă majoritate, primele norme comune privind protecția câinilor și pisicilor în întreaga Uniune Europeană.

Mă bucur să susțin această inițiativă care răspunde nevoilor reale ale societății – atât din perspectiva protejării animalelor, cât și a siguranței și responsabilității sociale”, a scris Gabriela Firea într-o postare recentă pe pagina de Facebook.

Printre cele mai importante prevederi ale noii legislații se numără:

  • identificare obligatorie prin microcip și înregistrare în baze de date naționale interoperabile, cu numerele de identificare stocate într-un bază unică gestionată de CE;
  • interzicerea vânzării de câini și pisici în pet shop-uri;
  • reguli stricte pentru importurile din afara UE, inclusiv microcipare și înregistrare în avans;
  • interzicerea reproducerii între rude apropiate și a încrucișărilor periculoase între animale cu trăsături fizice exagerate care pot afecta grav sănătatea acestora;
  • protejarea bunăstării animalelor prin interzicerea lanțurilor, zgărzilor cu țepi sau a celor care provoacă suferință;

Așadar, noile reguli pot ajuta autoritățile să țină sub control creșterea și comerțul cu câini și pisici, oferind în același timp cumpărătorilor mai multă transparență cu privire la originea animalelor și la respectarea regulilor în privința acestuia.

Noile reguli, care vizează milioane de cetățeni europeni, urmează să fie armonizate cu Consiliul Uniunii Europene pentru a schimba modul în care animalele de companie sunt îngrijite.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Razia momentului la Botoșani: Percheziții și verificări în Cișmea, coordonate de șeful I.P.J. Sunt căutați cei care au vandalizat peste 60 de apartamente

Publicat

Publicitate

În acest moment, polițiștii botoșăneni desfășoară o razie în zona Cișmea, din municipiul Botoșani, împreună cu reprezentanți ai S.C. LOCATIVA și jandarmi, pentru verificarea legalității persoanelor care locuiesc în zona respectivă.

Concomitent cu aceste activități sunt puse în executare patru mandate de percheziție domiciliară la persoane bănuite de comiterea infracțiunii de distrugere.

Acțiunea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și este coordonată de șeful I.P.J. BOTOȘANI.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Binecredinciosul Împărat Iustinian cel Mare

Publicat

Publicitate

Împăratul Iustinian a fost unul dintre cei mai de seamă împărați ai Imperiului Bizantin. S-a născut în anul 483 din părinţi binecredincioşi, în Tauresium, o localitate la sud de Uskub, lângă Scopje, capitala Macedoniei de astăzi.

Savatie şi Biglenisa, părinţii săi, creştini fiind, i-au acordat o educaţie aleasă. În anul 518, unchiul său, Iustin, a ajuns împărat, apoi, cu patru luni înainte să moară, în luna aprilie a anului 527, l-a înfiat pe Iustinian, ungându-l împărat în locul său. A primit o educaţie deosebită încă din tinereţe, devenind un excepţional cunoscător al dreptului şi istoriei Imperiului Roman, dar şi un foarte bun teolog.

Domnia lui poate fi urmărită pe patru planuri:
1. A fost mare ctitor de biserici. Împăratul Iustinian a ctitorit câteva biserici de seamă, dintre care menţionăm „Sfânta Ecaterina”, de la poalele muntelui Sinai, apoi Biserica „San Vitale”, din Ravena. În anul 532 a început şi în anul 537 a sfinţit capodopera creştinătăţii – Biserica „Sfânta Sofia” din Constantinopol.
2. A fost un mare reformator al legislaţiei bizantine. Dintre reformele sale amintim „Codex Iustinianus”, din anii 528-529, şi „Digestensto Pandectae”.
3. A fost un mare teolog, el însuşi era un teolog, dar era şi preocupat de treapta de învăţătură a Bisericii şi de pacea Bisericii. El s-a implicat direct în adaptarea formulei numite „theopasite”, adică unul din Sfânta Treime a pătimit în trup, adoptată chiar de călugării din Sciţia Mică, după cum a avut o contribuţie importantă la convocarea, apoi la desfăşurarea lucrărilor celui de-al V-lea Sinod ecumenic, care a avut loc în anul 553, în lunile mai-iunie, sinod care a condamnat erezia lui Origen. A fost şi un mare trăitor, un mare postitor şi un mare rugător, după cum şi un mare iubitor al Bisericii.
4. A avut legătură cu teritoriile noastre prin reformele sale. Sunt cunoscute mai multe lucrări pe care Iustinian le-a întreprins în ceea ce priveşte construcţiile militare şi de apărare, lucru menţionat în lucrarea „De edificiis”, inclusiv în zona sud-dunăreană. În anul 535, printr-o reformă legislativă numită novelă, a pus bazele Arhiepiscopiei „Iustiniana Prima”, care avea în jurisdicție, printre altele, şi două oraşe cetăţi din spaţiul ţării noastre de atunci, din zona Banatului.

Din acest punct de vedere, domnia binecredinciosului împărat Iustinian cel Mare, este importantă prin faptul că teritoriul romanesc, în timpul domniei sale, a reintrat sub stăpânire bizantină, iar din punct de vedere bisericesc, acest spaţiu a fost integrat în jurisdicţia Patriarhiei Ecumenice, prin „Iustiniana Prima”.

Citeste mai mult

Eveniment

Asigurările sociale de sănătate se schimbă din temelii: CNAS explică noile reguli din 2025

Publicat

Publicitate

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a prezentat vineri principalele noutăți privind asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea 141/2025 care reglementează unele măsuri fiscal-bugetare, noutăți care intră în vigoare de la 1 august.

Începând cu luna august 2025, prin Legea nr. 141/2025, au fost adoptate o serie de măsuri fiscal-bugetare, inclusiv măsuri cu impact în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care, prin implementare, să conducă la sustenabilitate și asigurarea serviciilor medicale și medicamentelor necesare bolnavilor, precum și continuitate în acordarea acestora.

Astfel, de la data de 1 august 2025, se menține calitatea de asigurat fără plata contribuției pentru următoarele categorii de persoane:
* copiii până la vârsta de 18 ani, tineri de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani dacă sunt elevi, ucenici sau studenți, respectiv studenți-doctoranzi (4.491.781 persoane);
* tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului (16.236 persoane);
* femeile însărcinate și lăuzele (24.721 persoane);
* pensionarii cu venituri sub 3.000 lei (2.385.705 persoane);
* persoanele cu handicap (180.159 persoane);
* bolnavii cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane) beneficiari de programe naționale de sănătate, care nu au surse de venit;
* persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv (18.168 persoane);
* victimele traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni (17 persoane);
* voluntarii care își desfășoară activitatea în cadrul serviciilor de urgență voluntare, în baza contractului de voluntariat (5 persoane);
* donatorii de celule stem hematopoietice, pentru o perioadă de 10 ani de la donare (0 persoane în evidențele actuale).

Categoriile care au calitate de asigurat până la data de 1 septembrie 2025, potrivit legii, iar după această dată calitatea de asigurat se menține urmare a reținerii la sursă, începând cu data de 1 august 2025, de către plătitorul de venit, a contribuției de 10%, nefiind necesar niciun demers suplimentar din partea acestora:
* pensionarii cu venituri peste 3.000 lei (1.960.804 persoane) – pentru partea care depășește suma de 3.000 lei;
* beneficiarii unor legi speciale (141.376 persoane) – veterani, revoluționari etc.;
* persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj (44.090 persoane);
* persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune – ajutor social (323.542 persoane);
* persoanele care se află în concediu de acomodare sau de creștere și îngrijire copil (127.054 persoane).

CNAS a afirmat că persoanele coasigurate (650.431 persoane) au calitatea de asigurat până la data de 1 septembrie 2025. După această dată, aceștia își pot menține calitatea de asigurat în situația în care persoana asigurată care îi are în întreținere va depune declarația unică la organul fiscal (disponibilă pe site-ul ANAF) și va plăti 25% din contribuția calculată la 6 salarii minim brute pe economie (echivalentul a 607,5 lei), iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026 (1.822,5 lei), sau pot face acest demers în nume propriu.

De asemenea, până la data de 1 septembrie 2025 se menține calitatea de asigurat pentru personalul monahal (2.504 persoane), ulterior acesta având posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației unice la organele fiscale și plata a 25% la data depunerii declarației, iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026.

Publicitate

‘Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, care nu realizează venituri (58.200 persoane), alții decât cei cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane), vor beneficia în continuare de servicii medicale, servicii conexe, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale acordate în cadrul programului național de sănătate al cărui beneficiar este, precum și de serviciile medicale care stau la baza acordării acestora (consultații și spitalizări) cuprinse în pachetul de servicii medicale de bază, până la vindecarea respectivei afecțiuni’, precizează CNAS.

Referitor la concediile medicale pentru boală obișnuită (cod indemnizație 01), începând cu data de 1 august 2025, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii se determină în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:
* prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul stabilite pentru pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de cel puțin 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
* Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual, de 75% din baza de calcul.

‘Pentru concediile medicale eliberate în cadrul unui episod de boală pentru care certificatele de concediu medical inițiale au fost eliberate până la data de 1 august 2025, se aplică dispozițiile legale în vigoare la data eliberării certificatelor de concediu medical inițiale’, afirmă aceeași sursă.

AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending