Connect with us

Educație

Ce au avut de rezolvat elevii la simularea la Evaluarea Națională Limba și literatura română 2023. Subiectele

Publicat

Publicitate

Elevii de clasa a VIII-a au susținut luni, 20 martie, proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale 2023, relatează alba24.ro.

Accesul în sălile de examen s-a făcut între 08:00 și 08:30, după cum se arată în procedura trimisă de Ministerul Educației.

Subiectele la simulare au fost elaborate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora, conform programelor, au transmis reprezentanții Ministerului.

Elevii au avut de rezolvat cerințe pe baza a două texte la prima vedere, conform broșurilor cu itemi consultate de Edupedu.ro.

Elevii au avut un timp de lucru de 2 ore, iar din oficiu primesc 10 puncte

Subiectul I – 70 de puncte

„Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Publicitate

Textul 1 „Examenele de sfârşit de an fuseseră fixate mai devreme […]. Orele de studiu se înmulţiră. Deşi în copilărie timpul e de zece ori mai dens decât la maturitate, programul a trebuit totuşi să fie mai intensiv.

O zi de vară, când ai între doisprezece şi cincisprezece ani cum aveau Silvia şi cei doi băieţi, poate să înceapă la ora şase dimineaţa şi să se sfârşească abia la nouă sau zece seara. E adevărat că seara picau de somn şi de oboseală.

Dar, în răstimpul acestei lungi zile, aveau timp pentru tot şi toate: călăreau patru ore, studiau (singuri sau cu domnişoara Stela) alte patru sau cinci ore şi tot le mai rămânea timp pentru o baie în lac, o goană prin pădure, o trântă pe iarbă sau o vizită în parc. […]

Ultimul eveniment dinainte de examene fu apariţia acelei păsări miraculoase. Lucian o descoperi într-o seară. […] Se întoarse în fugă, ca să-i cheme pe Silvia şi pe Roland.

— Veniţi, le spuse, aşa ceva nu s-a mai văzut: o imensă pasăre roz. Roz ca un trandafir, roz ca o tartă de fragi şi zmeură, roz ca obrazul Silviei când scrie scrisori…

Merseră cu toţii. Şi văzură. Într-un luminiş, sub sălcii, foarte aproape de păpuriş şi apă, aproape vertical, cu ciocul său imens pe piept, obosit şi nemişcat… un pelican. Părea că doarme. Era un pelican adevărat, asta o spunea chiar şi baci Simion, care ştia mai totul despre păsările de apă.

„Dar ce caută aici?” se întrebară copiii. Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei. Şi Delta e foarte departe… […]

Peste trei zile, într-o seară, în sfârşit, se ridică iar în sus. Cu greu, foarte cu greu. În locul de unde decolase, rămaseră ca amintire câteva pene pe care Silvia le adună şi le făcu buchet. […]

Cu cele câteva pene roz se termină şi visul roz de pe marginea lacului. […]

În timpul examenelor, copiii au fost găzduiţi la familia Eneea şi Lili Giurcă, întrucât lucrau aproape de colegiu. Totul a decurs conform aşteptărilor.

Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra. Au strălucit la română şi latină […]. La matematici „a mers” – nu grozav, totuşi, destul de onorabil. Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate: copiii ştiau carte, scriau corect […].

Silvia îşi trecu examenele de clasa întâi de liceu la „Domniţa Ileana”. Povesti la română despre lacul codrilor albaştri şi nuferii galbeni, povesti la istorie despre bătălia de la Thermopile, povesti la matematici despre aducerea la acelaşi numitor şi despre calculul suprafeţelor trapezului, povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm.

Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.

Ar fi urmat vacanţa. Divina vacanţă în pădure, cu cai, nu departe de un lac fermecat. Ce putea fi mai frumos? Cărţile de aventuri îi aşteptau: trecuseră de vârsta şi problemele lui Huckleberry Finn, acum urmau cele ale lui Ionuţ Jder, d’Artagnan, David Copperfield.

Îi aşteptau romanul-fluviu „Tarzan” (scris de un lord englez al cărui nume nu se putea pronunţa nicicum), „Omul invizibil”, „Gulliver în Ţara Uriaşilor”. Dar şi „Baltagul”, „La Medeleni”, „Fram, ursul polar”.

Ion D. Sîrbu, Dansul ursului

Textul 2 „O probă deosebit de dificilă a fost cea de-a 15-a a concursului hipic de la Varşovia, la care eram înscrişi din oficiu – pentru „Premiul Învingătorilor” – primii trei clasaţi în probele disputate anterior, astfel că la start s-au prezentat cei mai buni călăreţi şi cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile de concurs.

Dintre români au concurat doar doi călăreţi: Toma Tudoran cu calul Rayon de Soleil şi subsemnatul. De partea cealaltă erau majoritatea aşilor germani, francezi şi polonezi.

Lupta se anunţa foarte grea, mai ales că ploua neîntrerupt de cinci zile. Terenul de concurs şi cel de încălzire se transformaseră într-o mlaştină în care picioarele cailor se afundau până peste glezne, iar noroiul lăptos ne stropea, împroşcând totul în jur.

Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu mai contenea.

Călăreţii şi caii stăteau zgribuliţi, care pe unde putea, şi nimeni nu mai era dispus să încalece pe o astfel de vreme.

Deoarece regulamentul nu permitea întreruperea concursului, s-a anunţat la megafoane că, după o prealabilă recunoaştere a parcursului de către participanţi, proba se va disputa în orice condiţii. Nimănui nu-i venea să creadă, dar hotărârea era luată, ceea ce i-a determinat pe mulţi dintre concurenţi să nu participe. […]

Proba începuse şi deja câţiva călăreţi alergaseră, printre ei aflându-se şi Toma Tudoran, care, după un parcurs executat într-un timp excelent şi având doar o dărâmare, avea să se claseze pe locul al treilea (!).

Îmi mai rămăseseră numai zece minute pentru a-mi pregăti calul şi, deşi nu se mai vedea iarba, totulfiind acoperit de apă, […] eram gata de luptă cu… ploaia, noroiul şi obstacolele.

Faptul că, până să intru în concurs, niciun concurent nu terminase proba cu zero puncte penalizarem-a ambiţionat să fac totul spre a realiza ceea ce nimeni nu reuşise până atunci.

Nu cred ca în cei 650 de metri ai parcursului să fi respirat și eu, şi Jolka mai mult de cinci-şase ori în viteza în care am alergat. Cu un simţ extraordinar al obstacolului, Jolka prindea bătăi excelente, strângea picioarele, îşi arcuia şira spinării şi gâtul în timpul săriturilor cum nu m-aş fi aşteptat. În paranteză fie spus, din cauza greutăţii lui, calul se teme de căzăturile care i-ar provoca neplăceri şi, de aceea, pe terenurile alunecoase aleargă şi sare mult mai atent. Spiritul lui de conservare se manifestă cu atât mai puternic, cu cât condiţiile în care este pus să parcurgă un traseu cu obstacole sunt mai grele. De fapt, majoritatea accidentelor pe care le fac caii se produc nu la obstacolele mari, ci la cele mai mici, la care atenţia este mai redusă; de aceea, când un cal a ajuns să participe pe obstacole de categoria grea (1,50 –1,60 metri), nu este recomandabil să fie pus în situația de a mai sări în probele de categorii inferioare.

Revenind la cursa Jolkăi în „Premiul Învingătorilor”, trebuie să spun că în zborul ei peste obstacole nu a atins niciunul, ceea ce m-a plasat până în acel moment pe primul loc. Vă închipuiţi prin ce emoţiiam trecut în continuare, când urmăream din tribună evoluțiile celor care alergau după mine…“

Felix Țopescu, 30 de ani în șa

Cerințe: A.

1. Notează, din textul 1, două cuvinte din câmpul lexical al culorilor. 2 puncte

Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul

1. Disciplinele de examen la care băieții au cele mai bune rezultate sunt – 2 puncte

a) istoria și geografia.
b) matematica și istoria.
c) româna și latina.
d) româna și matematica.
3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 – 2 puncte

Școala unde Silvia își susține examenul este

a) „D’Artagnan”.
b) „David Copperfield”.
c) „Domnița Ileana”.
d) „Huckleberry Finn”.
4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 – 2 puncte

La concursul de la Varșovia, Toma Tudoran și calul Rayon de Soleil se clasează pe locul

a) întâi.
b) al treilea.
c) al12-lea.
d) al 15-lea.
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te peinformațiile din cele două texte – 6 puncte

Textul 1

Deși studiau pentru examene, copiii aveau și timp de joacă.
Lucian vede, într-un luminiș, un pelican.
Plecarea în Deltă este ultimul eveniment la care participă copiii înainte de examen.

Textul 2

Concursul de la Varșovia a fost anulat din cauza vremii ploioase.

Caii se accidentează mai ușor la obstacolele mici.

Felix Țopescu era sigur de victorie, de îndată ce a finalizat cursa.

6. Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a personajului Silvia, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.”. – 6 puncte

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte

8. Crezi că, în condiții dificile, e mai bine să continui sau să renunți la o competiție? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2. – 6 puncte

9. Asociază fragmentul din Dansul ursului de Ion D. Sîrbu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

a) „aveau”, „studiu”.
b) „categoria”, „ciocul”.
c) „noroiul”, „evoluțiile”.
d) „seara”, „aproape”.
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Există doar cuvinte derivate în seria:

a) „copilărie”, „lăptos”.
b) „descoperi”, „doisprezece”.
c) „despre”, „devreme”.
d) „ursului”, „greutății”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Programul „Euro 200” în anul 2025: elevii pot primi bani ca să-și cumpere laptopuri. Condiții, calendar înscrieri

Publicat

Publicitate

Programul „Euro 200” continuă și în anul 2025, anunță Ministerul Educației. Elevii și studenții pot depune cereri și documente doveditoare până în 16 mai. Ajutorul financiar care se acordă pentru achiziția unui calculator reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro, informează alba24.ro.

Prin Programul „Euro 200” se urmărește stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv dezvoltarea competenţelor de utilizare a mijloacelor IT & C.

De acest sprijin beneficiază elevii și studenții din învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 500 lei pe membru de familie, a comunicat ministerul.

Venitul brut lunar pe membru de familie s-a majorat de la 250 de lei la 500 de lei, anul trecut, urmare a evoluției indicelui prețului de consum comunicat de Institutul Național de Statistică.

Configurația minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziționarea cărora se acordă sprijinul financiar este următoarea:

  • pentru desktop: procesor cu frecvență nominală minimum 3.0 GHz, HDD minimum 500 GB sau SSD minim 240 GB, RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB, monitor LCD sau LED cu diagonală minimum 18.5“ și rezoluție minimum 1920 x 1080, tastatură, mouse optic, cameră WEB;
  • pentru laptop sau notebook, ultrabook sau dispozitive echivalente: procesor cu minimum 2 nuclee, RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB, HDD minimum 500 GB sau SSD minimum 240GB, diagonală minimum 14“, rezoluție minimum 1.366 x 768, cameră WEB.

Programul „Euro 200” în 2025. Calendar

  • până în 16 mai: depunerea cererilor/documentelor doveditoare
  • până în 6 iunie: efectuarea anchetelor sociale și evaluarea cererilor de către comisiile din unitățile și instituțiile de învățământ, împreună cu comisiile de anchetă socială
  • 20 iunie: afișarea listei beneficiarilor, la minister
  • 27 iunie: afișarea listei beneficiarilor, în unitățile de învățământ
  • 1-4 iulie: depunerea contestațiilor
  • 14 iulie: afișarea rezultatului contestațiilor în unitățile de învățământ
  • 25 iulie: afișarea listei finale a beneficiarilor

Programul Euro 200: Cum se pot cumpăra calculatoare

Potrivit programului guvernamental, elevii și studenții pot primi 200 de euro pentru achiziția de calculatoare sau laptopuri.

Publicitate

De acest ajutor financiar pot beneficia elevi sau studenți în învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani. Condiția este să aibă venit brut lunar pe membru de familie mai mic sau egal cu 500 de lei.

Citeste mai mult

Educație

FOTO: Elevii de la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Dorohoi au fost în vizită la pompieri

Publicat

Publicitate

Copiii sunt atrași de meseria de pompier și, ori de câte ori au ocazia, vizitează subunitățile ISU Botoșani. Pe de altă parte și salvatorii vor ca ei să fie cât mai bine informați și de aceea organizează, periodic, acțiuni în școli, în parteneriat cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență, la solicitarea cadrelor didactice.

 

Astăzi, în cadrul programului național „Școala Altfel”, elevii de la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Dorohoi au venit în vizită la Detașamentul de Pompieri Dorohoi.

 

Au văzut îndeaproape autospecialele folosite în misiunile operative și au aflat informații utile cu privire la modul în care trebuie să se comporte pentru a preveni situațiile de urgență. Aceștia au îmbrăcat haina de pompier și au urcat în autospecialele de intervenţie

 

Publicitate

Tot astăzi, elevii de la Școala Gimnazială nr. 1 Cătămărăști Deal au fost vizitați de pompierii militari, în cadrul programului național „Săptămâna Verde”.

 

Aceștia le-au vorbit, pe înțelesul lor, ce trebuie să facă să nu ajungă în situații limită, dar și cum să se comporte dacă sunt implicați sau martori ai unor evenimente nedorite fie că e vorba de incendiu sau cutremur. Elevii au fost foarte atenți și atunci când li s-a prezentat cum se protejează pompierii pe timpul intervențiilor, dar și ce accesorii are în dotare autospeciala hidroperforare. Toți au vrut să probeze echipamentele de protecție.

 

Pe timpul acestor acțiuni, pompierii au oferit materiale de informare preventivă din cadrul campaniilor naționale „Nu tremur la cutremur”, „R.I.S.C – Renunță, Improvizațiile sunt Catastrofale” și „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău!” și „Mie nu mi se poate întâmpla”.

 

Activitățile au fost organizate în baza protocoalelor de colaborare încheiate între ISU Botoșani și unitățile de învățământ.

 

Mai multe informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Citeste mai mult

Administratie

Un nou caz de pestă porcină africană, la un mistreț găsit mort la Dersca, a băgat autoritățile în ședință

Publicat

Publicitate

Miercuri, a avut loc ședința Centrului Local de Combatere a Bolilor (CLCB), dedicată analizei situației privind evoluția pestei porcine africane la nivel județean, în contextul confirmării unui nou caz de pestă porcină africană la un mistreț găsit mort în data de 02.04.2025, în zona Pădurea Dersca, localitatea Dersca.

În cadrul întâlnirii, Direcția Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) a prezentat date actualizate referitoare la focarele confirmate și zonele afectate. Ca urmare a acestei situații, a fost transmis și aprobat un Plan de Măsuri detaliat, actualizat la data de 07.04.2025. Zona infectată, stabilită pe o rază de 8 km față de focarul identificat, cuprinde următoarele localități: Șendriceni și Pădureni (UAT Șendriceni), Loturi Enescu (UAT Dorohoi), municipiul Dorohoi, Hilișeu-Horia, Hilișeu-Crișan, Hilișeu-Cloșca și Corjăuți (UAT Hilișeu-Horia), Pomârla și Hulubești (UAT Pomârla), Dersca (UAT Dersca), Vițcani (UAT Cândești), Lozna și Străteni (UAT Lozna), precum și localități din Ucraina (în total 14 localități din 7 UAT).

Ținând cont de aceste aspecte, a fost aprobat un plan detaliat de măsuri și recomandări pentru limitarea răspândirii virusului. Aceste măsuri includ: efectuarea imediată a dezinfecției zonelor afectate, intensificarea controalelor atât în trafic, cât și în piețele agroalimentare, precum și monitorizarea atentă a zonelor cu potențial ridicat de risc.

Totodată, se face apel la populație să semnaleze urgent medicului veterinar și autorităților competente orice simptom ce ar putea indica apariția bolii, astfel încât intervenția echipelor DSVSA să fie promptă și eficientă.

Având în vedere apropierea sărbătorilor pascale, prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, solicită atât comercianților cât și populației să manifeste maximă responsabilitate, să respecte recomandările autorităților sanitar-veterinare și să evite achiziționarea de animale sau produse din surse neautorizate. Scopul acestor măsuri este de a proteja sănătatea publică și de a preveni răspândirea pestei porcine africane pe teritoriul județului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane. Condiții

Publicat

Publicitate

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane. Angajatorii care încadrează victime ale violenței domestice sau ale traficului de persoane vor primi de la stat o subvenție lunară de 2.250 lei pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii vulnerabile, scrie alba24.ro. Măsura este prevăzută într-o lege publicată miercuri, 8 aprilie, în Monitorul Oficial, care aduce modificări importante sistemului de stimulare a ocupării forței de muncă. 

Legea 45/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă a fost publicată miercuri, 8 aprilie, în Monitorul Oficial.

Printre beneficiarii prevederilor Legii 76/2002 au fost introduse și persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, care nu au putut ocupa loc de muncă și sunt victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție emis potrivit dispozițiilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, ori ale traficului de persoane, astfel cum sunt definite potrivit Legii nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane.

 

Servicii gratuite de formare profesională

De asemenea vor beneficia, în mod gratuit, de servicii de formare profesională, persoanele care:

  • au devenit șomeri,
  • nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea unei instituții de învățământ,
  • au obținut statutul de refugiat sau beneficiază de altă formă de protecție internațională,
  • nu au putut ocupa loc de muncă și sunt victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție, ori ale traficului de persoane,
  • desfășoară activități în mediul rural și nu realizează venituri lunare sau realizează venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință în vigoare și care sunt înregistrate la agențiile pentru ocuparea forței de muncă.

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane

Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, șomeri în vârstă de peste 45 de ani, șomeri care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomeri
de lungă durată, tineri NEET sau persoane care sunt victime ale violenței domestice ori ale traficului de persoane, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, o sumă în cuantum de 2.250 lei.

Publicitate

De asemenea, angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puțin 18 luni.

Facilitățile se vor acorda angajatorilor în situația în care persoanele din categoriile prevăzute de lege sunt înregistrate ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii, Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, va modifica Hotărârea Guvernului nr. 174/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending