Connect with us

Eveniment

CCR: Publicarea averilor nesocotește dreptul la respectarea și ocrotirea vieții private. Motivarea unei decizii controversate

Publicat

Publicitate

CCR: Publicarea averilor nesocotește dreptul la respectarea și ocrotirea vieții private, susține Curtea Constituțională a României (CCR), notează alba24.ro.

De asemenea, Curtea spune că instituirea obligației de a declara nu doar drepturile și obligațiile proprii, ci și pe cele ale soțului sau soției implică asumarea răspunderii personale a declarantului pentru informații pe care acesta nu le deține.

Instanța constituțională a publicat motivarea deciziei din 29 mai prin care a stabilit ca declarațiile de avere și interese să nu mai fie publicate pe site-ul Agenției Naționale de Integritate și nici pe paginile online ale altor instituții publice, iar aceste declarații nu mai trebuie să cuprindă veniturile și bunurile soților și copiilor.

Curtea a statuat în document că obligația prevăzută de lege de a se publica declarațiile de avere pe paginile de internet ale entităților în cadrul cărora profesează persoanele care au obligația de a le depune, în conformitate cu prevederile legale, precum și transmiterea acestora către Agenția Națională de Integritate în vederea publicării pe pagina de internet a acesteia nesocotesc dreptul la respectul și ocrotirea vieții private, consacrat prin art.26 din Legea fundamentală, precum și prin art.8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, prin expunerea nejustificată în mod obiectiv și rațional, pe pagina de internet, a datelor referitoare la averea persoanelor ce au, potrivit legii, obligația de a depune declarații de avere.

Curtea mai reține în motivare că în cauza de față se critică faptul că textul de lege impune întocmirea declarațiilor de avere pe propria răspundere, deși acestea cuprind, pe lângă drepturile și obligațiile declarantului, și pe cele ale soțului/soției, precum și ale copiilor aflați în întreținere.

Față de acest conținut normativ al art.3 alin.(2) din Legea 176/2010, Curtea subliniază că, prin ipoteză, declarația pe propria răspundere nu poate să vizeze decât informații referitoare strict la persoana declarantului, pentru care acesta își poate asuma răspunderea, în mod direct și individual.

Publicitate

Declarația pe propria răspundere angajează răspunderea penală a declarantului, motiv pentru care aceasta nu poate fi făcută decât în nume propriu, nimeni neputând fi ținut răspunzător din punct de vedere penal pentru fapta altei persoane.

De altfel, însăși Legea nr.176/2010 precizează, în art.3 alin.(1), că declarațiile de avere reprezintă acte personale.

Judecătorii constituționali mai spun că instituirea obligației de a declara nu doar drepturile și obligațiile proprii, ci și pe cele ale soțului/soției implică asumarea răspunderii personale a declarantului pentru informații pe care acesta nu le deține/nu le cunoaște în mod direct, ci trebuie să le obțină de la o terță persoană, respectiv soț/soție.

CCR: Publicarea averilor nesocotește dreptul la respectarea și ocrotirea vieții private, susține Curtea Constituțională a României (CCR).

De asemenea, Curtea spune că instituirea obligației de a declara nu doar drepturile și obligațiile proprii, ci și pe cele ale soțului sau soției implică asumarea răspunderii personale a declarantului pentru informații pe care acesta nu le deține.

Instanța constituțională a publicat motivarea deciziei din 29 mai prin care a stabilit ca declarațiile de avere și interese să nu mai fie publicate pe site-ul Agenției Naționale de Integritate și nici pe paginile online ale altor instituții publice, iar aceste declarații nu mai trebuie să cuprindă veniturile și bunurile soților și copiilor.

Curtea a statuat în document că obligația prevăzută de lege de a se publica declarațiile de avere pe paginile de internet ale entităților în cadrul cărora profesează persoanele care au obligația de a le depune, în conformitate cu prevederile legale, precum și transmiterea acestora către Agenția Națională de Integritate în vederea publicării pe pagina de internet a acesteia nesocotesc dreptul la respectul și ocrotirea vieții private, consacrat prin art.26 din Legea fundamentală, precum și prin art.8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, prin expunerea nejustificată în mod obiectiv și rațional, pe pagina de internet, a datelor referitoare la averea persoanelor ce au, potrivit legii, obligația de a depune declarații de avere.

Curtea mai reține în motivare că în cauza de față se critică faptul că textul de lege impune întocmirea declarațiilor de avere pe propria răspundere, deși acestea cuprind, pe lângă drepturile și obligațiile declarantului, și pe cele ale soțului/soției, precum și ale copiilor aflați în întreținere.

Față de acest conținut normativ al art.3 alin.(2) din Legea 176/2010, Curtea subliniază că, prin ipoteză, declarația pe propria răspundere nu poate să vizeze decât informații referitoare strict la persoana declarantului, pentru care acesta își poate asuma răspunderea, în mod direct și individual.

Declarația pe propria răspundere angajează răspunderea penală a declarantului, motiv pentru care aceasta nu poate fi făcută decât în nume propriu, nimeni neputând fi ținut răspunzător din punct de vedere penal pentru fapta altei persoane.

De altfel, însăși Legea nr.176/2010 precizează, în art.3 alin.(1), că declarațiile de avere reprezintă acte personale.

Judecătorii constituționali mai spun că instituirea obligației de a declara nu doar drepturile și obligațiile proprii, ci și pe cele ale soțului/soției implică asumarea răspunderii personale a declarantului pentru informații pe care acesta nu le deține/nu le cunoaște în mod direct, ci trebuie să le obțină de la o terță persoană, respectiv soț/soție.

În privința declarării drepturilor și obligațiilor copiilor aflați în întreținerea declarantului, potrivit Codului civil, se observă că părinții pot cunoaște personal, în mod direct, întinderea acestora cel mult în cazul copiilor minori, întrucât încheie actele juridice în numele acestora, în calitate de reprezentanți legali, până la împlinirea vârstei de 14 ani, iar în cazul minorilor cu capacitate de exercițiu restrânsă încuviințează actele juridice ale acestora, cu excepțiile prevăzute la art.41 alin.(3) din Codul civil.

‘Situația este diferită în cazul copiilor deveniți majori aflați în întreținerea părinților până la vârsta de 26 de ani, conform art.499 din Codul civil, dacă se află în continuarea studiilor, până la terminarea acestora, aceștia având capacitatea de exercițiu deplină pentru a încheia acte juridice în nume propriu.

Este posibil ca, nefiind în egală măsură responsabilizată prin plasarea sub incidența aceleiași răspunderi penale sau contravenționale, după caz, această persoană (soț, soție sau copil major aflat în întreținere), care este terț față de obligația impusă declarantului, să refuze să le furnizeze, din varii motive, sau chiar să ofere informații eronate, astfel că declarantul va fi în imposibilitate de a furniza datele referitoare la patrimoniul acesteia sau va fi pus în situația de a menționa date incorecte, fără să aibă posibilitatea de a le verifica, pentru a evita sancțiunea penală aplicabilă pentru săvârșirea infracțiunii de fals în declarații sau sancțiunea contravențională, după caz’, notează CCR.

Curtea Constituțională apreciază totodată că publicarea expresă a numelui și prenumelui soțului și copiilor, împreună cu precizarea veniturilor acestora, în cadrul unei declarații date pe propria răspundere a persoanei căreia îi incumbă această obligație constituie o nesocotire a dispozițiilor art.26 din Constituție, care garantează respectul vieții private.

În același timp, Curtea subliniază că legiuitorul trebuie să identifice o soluție legislativă adecvată, care să permită Agenției Naționale pentru Integritate să cunoască informațiile privitoare la averea soțului declarantului și a copiilor majori aflați în întreținerea sa, în vederea realizării scopului legal al acesteia.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi reguli privind examenul pentru obținerea permisului de conducere

Publicat

Publicitate

Noi reguli privind examenul pentru obținerea permisului auto

 

În data de 11.06.2025 a fost adoptată legea pentru modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Actul normativ vizează modificarea legislației rutiere, în sensul instituirii unor măsuri de simplificare și facilitare a obținerii permisului de conducere, astfel încât persoanele care dețin permis de conducere categoria B1, obținut la vârsta de 16 ani sau 17 ani, să fie exceptate de la susținerea probei teoretice la obținerea permisului de conducere categoria B, fiind necesară doar promovarea probei practice.

 

Totodată, actul normativ adoptat prevede că persoanele care au obținut permisul de conducere pentru categoria A1 și solicită obținerea categoriei A2 sau A, să fie exceptate de la susținerea probei teoretice, fiind necesară doar promovarea probei practice. Legea va produce efecte după publicarea în Monitorul Oficial.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

România ar putea introduce o taxă de 10% pe reclamele online, după modelul Germaniei

Publicat

Publicitate

Guvernul României ar putea lua în calcul introducerea unei taxe de 10% pe veniturile din publicitate opținute de Google, Facebook sau TikTok, scrie alba24.ro. 

Astfel, Guvernul ia în calcul posibilitatea introducerii unei măsuri fiscale similare cu cea propusă în Germania, pentru a corecta un dezechilibru evident: platformele internaționale câștigă sume considerabile din publicitatea vândută în România, însă contribuțiile lor la bugetul național rămân minime.

Autoritățile federale din Germania au demarat elaborarea unui proiect de lege care vizează impunerea unei taxe de 10% pe veniturile din publicitate, generate pe teritoriul german de către platforme precum Google, Facebook sau Instagram.

Wolfram Weimer, comisarul federal pentru media și cultură, a declarat publicației germane Stern că noul guvern este hotărât să pună în aplicare o astfel de taxă, chiar dacă se iau în calcul și alternative, precum angajamentul voluntar al companiilor vizate de a-și crește contribuțiile fiscale.

Inițiativa este susținută de organizațiile media din Germania, care consideră că platformele digitale trebuie să fie trase la răspundere pentru veniturile semnificative pe care le obțin din publicitate fără să contribuie proporțional la finanțele publice, scrie mediafax.

Mai multe ţări din UE au deja taxe aplicate companiilor digitale
Coaliția de centru-stânga, condusă de cancelarul Friedrich Merz, a inclus în tratatul de guvernare un acord clar privind evaluarea unei taxe digitale, cu scopul de a sprijini industria media germană.

Publicitate

Oficialii spun că modelul austriac, care impune o taxă de 5% pe serviciile de publicitate online, este o posibilă sursă de inspirație, însă în Germania s-ar putea aplica o rată dublă, pe care guvernul o consideră ca fiind „moderată și legitimă”. Mai multe ţări din UE, inclusiv Franţa, au deja taxe aplicate companiilor digitale.

O astfel de măsură are, însă, și potențialul de a alimenta tensiunile comerciale între Europa și Statele Unite. În trecut, administrația de la Washington, condusă de Donald Trump, a criticat deja practicile europene, acuzând Uniunea Europeană că discriminează companiile americane și amenințând cu impunerea unor tarife în replică.

Taxă de 10% pe reclamele online. În România, veniturile declarate de Google, Facebook și TikTok sunt cel mult modeste
În ciuda acestor avertismente, autoritățile germane sunt decise să meargă mai departe. Comisarul federal Weimer a afirmat că se poartă discuții cu reprezentanții platformelor digitale și că textul de lege este în curs de redactare.

„Pregătim un proiect concret de lege pentru taxarea serviciilor de publicitate online realizate de operatorii de platforme foarte mari”, a declarat comisarul pentru publicația Stern, citat de mediafax.

În România, contextul este similar: platforme ca Google, Facebook sau TikTok generează venituri consistente din publicitatea online, dar raportările fiscale sunt, în cel mai bun caz, modeste. În acest sens, exemplul german ar putea declanșa o dezbatere națională utilă privind o eventuală reformă fiscală în domeniul digital.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Un copil de 4 ani a ajuns la spital, după un accident produs la ieșirea din municipiul Botoșani, în zona Lebăda

Publicat

Publicitate

Un copil, în vârstă de 4 ani, a avut nevoie de îngrijiri medicale în urma unui accident rutier care s-a produs la ieșirea din municipiul Botoșani, în zona Lebăda. În eveniment, care a avut loc în urmă cu puțin timp, au fost implicate două autovehicule.

La caz au ajuns pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere cu modul de descarcerare, ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD și Poliție.

Aceștia au constatat faptul că nu erau persoane încarcerate. Un băiețel a fost rănit. Acesta a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au intervenit și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Proprietarul spațiului de joacă din Botoșani, unde tavanul a căzut peste copii, a fost reținut

Publicat

Publicitate

Bărbat reținut pentru faptul ca a pus în pericol siguranța unor persoane, prin nerespectarea legislației în realizarea unei construcții sau executarea de modificări ale acesteia.

Proprietarul spațiului de joaca (administrator), lucrările fiind efectuate la indicațiile acestuia.

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 42 de ani, din comuna Mihai Eminescu, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de „executare fără autorizație de construire sau de desființare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia a lucrărilor de construcție”, „continuarea executării lucrărilor după dispunerea opririi acestora de către organele de control competente” și „proiectarea, realizarea unei construcții sau executarea de modificări ale acesteia fără respectarea prevederilor legale privind stabilitatea și rezistența, dacă în acest fel este pusă în pericol integritatea fizică a uneia sau mai multor persoane.”

Din cercetări, a reieșit faptul că în perioada aprilie 2022 – iunie 2024, acesta, în calitate de administrator al unei societăți comerciale cu destinația de spațiu de joacă, din municipiul Botoșani, ar fi efectuat lucrări de reabilitare a clădirii și activități de construire fără a avea autorizație.

De asemenea, deși, ulterior, lucrările ar fi fost sistate de către autorități, persoana bănuită de comiterea faptelor ar fi continuat activitățile de construcție fără obținerea unei autorizații în acest sens.

Astfel, ca urmare a efectuării lucrărilor fără autorizație, la data de 7 iunie a.c., s-a produs distrugerea parțiala a construcției prin prăbușirea tavanului de rigips din spatiul central multifuncțional, din interiorul clădirii, fiind pusă, astfel, în pericol, integritatea fizică a persoanelor care se aflau în interior.

Publicitate

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J Botoșani, cercetările fiind continuate pentru stabilirea tuturor împrejurărilor în care s-au produs faptele.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending