Connect with us

Actualitate

Cazier de mediu pentru persoanele care încalcă regulile în domeniu. Proiect legislativ

Publicat

Potrivit unui proiect depus la Senat, cazierul de mediu este destinat persoanelor juridice, inclusiv pentru unităţi administrativ-teritoriale, precum şi asociaţii, acţionarii şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice, care au săvârşit fapte sancţionate contravenţional sau penal pentru încălcarea legislaţiei de mediu, relatează alba24.ro

Propunerea legislativă privind Cazierul de mediu și Registrul național electronic de mediu a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în data de 12 ianuarie 2022.

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la USR, implementarea unui registru naţional electronic de mediu, introducerea cazierului de mediu precum şi introducerea sancţiunii complementare a punctelor de penalizare sunt menite să descurajeze un comportament contrar disciplinei privind protecţia mediului.

Propunerea vine să seteze un cadru general, menit să creeze temeiul legal în care executivul să reglementeze, prin acte normative secundare, condiţiile de punere în aplicare a acestor noi mecanisme de evidenţă.

Implementarea Registrului naţional electronic de mediu va permite:

  • crearea unui mijloc de evidenţă a actelor de reglementare de mediu şi urmărire a condiţiilor impuse prin acestea titularilor de activitate, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanelor fizice şi juridice, la nivel naţional
  • evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte sancţionate de legislaţia de mediu şi împotriva cărora s-au luat măsuri cu caracter penal sau administrativ conform legislaţiei privind protecţia mediului
  • prevenirea şi combaterea faptelor prevăzute şi pedepsite de legislaţia privind protecţia mediului, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei de mediu de către persoanelor fizice, juridice, unităţile administrativ-teritoriale şi entităţile fără personalitate juridică.

Registrul naţional electronic de mediu

„Această bază de date presupune o centralizare la nivel naţional într-o platformă unică, gratuită şi deschisă publicului a tuturor actelor de reglementare care stau la baza desfăşurării unei activităţi cu impact asupra mediului, facilitând astfel atingerea principiului transparenţei în administraţia publică, prevăzut în OUG 97/2019 şi respectarea prevederilor Convenţiei de la Aarhus, ratificată de România prin Legea nr. 86/2000, care prevede: dreptul oricărei persoane de a primi informaţii deţinute de autorităţile publice cu privire la mediu, precum şi dreptul de a participa la luarea deciziilor pe probleme de mediu. Dispoziţii privitoare la implicarea publicului în luarea deciziilor legate de mediu se regăsesc şi în art. 20, alin. 3 din OUG 195/2005 privind protecţia mediului, care prevede că este obligatorie consultarea publicului în cazul procedurilor de emitere a actelor dereglementare, potrivit legislaţiei în vigoare.

Având în vedere caracterul actelor de reglementare ca fiind de interes public, publicarea lor gratuită într-un registru public, naţional unde să poată fi consultate de toate instituţiile, persoanele fizice / juridice, societatea civilă interesată pentru a se asigura conformitatea cu legea şi sesizarea instituţiilor interesate cu privire la o posibilă încălcare a legii, este în concordanţă cu reglementările adoptate la nivel european şi transpuse în legislaţia noastră internă”, au explicat inițiatorii, în expunerea de motive.

Potrivit parlamentarilor, implementarea acestui Registru va facilita obţinerea datelor pentru elaborarea inventarelor de emisii, obligaţia raportării acestora fiind prevăzută în Directiva (UE) 2016/2284 a Parlamentului European şi a Consiliului privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici, transpusă în legislaţia românească prin Legea nr. 293/2018 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici.

Sistemul de puncte de penalizare corespunzătoare amenzilor aplicate

„Numeroasele probleme de mediu cu care ne confruntăm, reflectate şi în procedurile de infiingement, ne arată că există încălcări constante ale legislaţiei de mediu, repetate pe parcursul unor lungi perioade de unde rezultă că normele sancţionatorii nu sunt suficient de restrictive şi nu creează o presiune pentru respectarea legislaţiei.

Astfel, sunt multe situaţii în practică când sunt aplicate pe parcursul anilor mai multe amenzi, însă titularii de activitate îşi continuă activitatea în acelaşi mod”, explică parlamentarii.

Sistemul de puncte va determina suspendarea unor drepturi la acumularea unui număr maxim de 25 de puncte, mecanism care va descuraja astfel faptele contravenţionale şi va determina o conduită mai responsabilă şi prudentă.

Cazierul de mediu

„Cazierul de mediu este organizat pentru juridice şi unităţi administrativ-teritoriale şi cuprinde faptele sancţionate contravenţional sau penal de legile privind protecţia mediului, gestionarea deşeurilor, calitatea aerului, emisiile industriale, substanţele chimice periculoase, zgomotul ambiant, biodiversitatea şi biosecuritatea, precum şi cele care privesc disciplina privind protecţia mediului.

Cazierul de mediu va fi instrumentul ce va permite evidenţa punctelor de penalizare corespunzătoare amenzilor şi astfel aplicarea unor sancţiuni complementare, precum suspendarea activităţii pe o perioada de 60 de zile la acumularea unui număr de 25 de puncte sau interzicerea participării la licitaţii.

Implicaţiile implementării acestui cazier se vor reflecta şi în domeniul asigurărilor de mediu. Prin punerea la dispoziţie a istoricului conduitei de mediu se vor putea calcula primele de asigurare în baza informaţiile din acest mecanism.

Existenţa unei infrastructuri integrate prin crearea unui Registru electronic naţional de mediu va oferi o imagine reală a dinamicii conduitei subiecţilor de drept în ceea ce priveşte respectarea mediului.

Propunerea legislativă a făcut obiectul unor discuţii cu reprezentanţii ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Mediului, cu Ministrul mediului şi cu reprezentanţii ai ONG-urilor: Stop Waste şi Ecopolis”, se precizează în expunerea de motive.

Impact financiar

Potrivit inițiatorilor, propunerea legislativă va fi finanţată prin Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare (PNRR) unde în Partea II. Componenta 7 – Transformarea digitală, secţiunea 15. Digitalizare în domeniul mediului sunt alocate 52 de milioane de euro.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Eveniment

Se schimbă legea în spitale: Rudele pacienților decedați vor putea avea acces la documentele medicale, fără împuternicire

Publicat

O lacună legislativă de care se lovesc rudele pacienților decedați în spitale ar putea fi remediată, după o solicitare venită din partea Avocatului Poporului.

Mai exact este vorba despre accesul familiei la documentele medicale ale pacientului decedat, în situația în care pacientul nu apucă să desemneze pe cineva din familie ca persoană care poate avea accesul la documente.

De cele mai multe ori singura variantă a rudelor pentru a avea acces la datele pacientului decedat este să dea în judecată unitatea medicală.

Proces la Tribunalul Alba pentru acces la documente
Un astfel de caz se judecă pe rolul instanțelor din Alba, unde bărbatul unei femei care a decedat după ce a luat virusul COVID-19, a dat în judecată Spitalul Municipal Blaj pentru a avea acces la toate documentele referitoare la pacient.

În linii mari, bărbatul a cerut spitalului toate documentele, însă aceștia au refuzat pe motiv că soția sa, nu l-a indicat printr-o cerere ca fiind persoana care să primească informații sau documente din partea unității medicale. Însă, în timpul procesului reprezentații spitalului au precizat că femeia nu a primit un asemenea document pe care să îl completeze.

Momentan, dosarul a ajuns pe rolul Tribunalului Alba, după ce la Judecătoria Blaj bărbatul a câștigat, dar unitatea medicală a făcut apel.

După solicitatea făcută de Avocatul Poporului, Ministerul Sănătății a inițiat deja demersuri pentru a corecta situația.

De unde a pornit inițiativa Avocatului Poporului
Avocatul Poporului a făcut acest demers după un caz similar ca cel de la Alba. Cazul care a dus la sesizare este al unei femei din Covasna,  căreia i s-a refuzat comunicarea datelor, respectiv eliberarea documentelor medicale, în lipsa consimţământului exprimat explicit de fiul său, victimă a unui accident de circulaţie în cursul anului trecut.

„Fiul petentei a fost implicat într-un accident, pe raza comunei Micfalău, judeţul Covasna, accident în urma căruia a ajuns în stare gravă la spital, ulterior, în aceeaşi zi, decedând.

Este vorba de un pacient care a fost în imposibilitate absolută de a exprima vreo opţiune cu privire la desemnarea unei persoane care să aibă acces deplin la datele sale legate de diagnostic, tratament etc. Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacientului prevede la art. 21-22 că toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale, chiar şi după decesul acestuia cu excepţia cazului în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.

(…) Prevederile Legii nr. 46/2003 nu reglementează situaţia în care, la internare sau pe parcursul furnizării serviciilor de sănătate, în timpul cărora a decedat, pacientul a fost în imposibilitatea absolută a exprimării acordului cu privire la comunicarea datelor medicale personale”, a precizat Avocatul Poporului.

În consecinţă, instituţia a solicitat ministrului Sănătăţii „să dispună luarea măsurilor legale care se impun pentru modificarea cadrului legal existent, prin inserarea unei excepţii de la dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 46/2003, excepţie care să reglementeze situaţia în care un pacient ajunge în unitatea sanitară într-o stare de imposibilitate absolută de a-şi exprima consimţământul/acordul cu privire la desemnarea unei persoane care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii sale, cât şi după deces, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie”.

Ministerul Sănătății a început demersurile pentru modificarea procedurii
Ministerul a trimis o adresă către Avocatului Poporului în care a precizat că a fost aprobată nota privind iniţierea proiectului de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului de completare a Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului şi că Direcţia Generală Asistenţă Medicală din cadrul Ministerului Sănătăţii a iniţiat şi a introdus pe circuitul intern de avizare proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului de completare a Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului.

Citeste mai mult

Eveniment

Județul Botoșani se află sub COD GALBEN de vânt

Publicat

Meteorologii spun că vântul va sufla cu viteze de 55-60 km/h.

Atenționarea meteorologică tip Cod Galben de intensificări ale vântului este valabilă până la ora 10.00.

Reprezentanții ISU Botoșani au trimis câteva recomandări:

Atenție pe unde vă deplasați!
Evitați zonele cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți!
Nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate!
Parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate!
Îndepărtați copacii sau ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale!
Nu atingeți firele căzute la pământ.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfântul şi Dreptul Simeon, primitorul de Dumnezeu

Publicat

Sfântul Simeon este unul dintre cei 70 de înţelepţi care au tradus din limba ebraică în limba greacă Vechiul Testament, la porunca regelui Ptolemeu al Egiptului.

Când au ajuns cu tâlcuirea la capitolul al VII-lea, versetul 14 din cartea Proorocului Isaia, unde scrie „Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn: Iată fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuil”, bătrânul Simeon s-a îndoit în inima sa, zicând că nu este cu putinţă ca o fecioară să nască neştiind de bărbat şi, luând cuţitul, a vrut să şteargă aceste cuvinte.

În clipa aceea a fost însă oprit de îngerul Domnului care i-a spus: „Nu fi necredincios în cele scrise, a căror împlinire tu însuţi o vei vedea, pentru că nu vei vedea moartea până ce nu vei vedea pe Cel ce Se va naşte din Curata Fecioară, Hristos Domnul”. Aceasta a fost făgăduinţa despre care scrie Sfântul Evanghelist Luca: „Şi era făgăduit lui de la Duhul Sfânt să nu vadă moartea, până ce va vedea pe Hristosul Domnului!” (Luca 2, 26). Dând crezare cuvintelor îngereşti, Simeon a aşteptat venirea lui Hristos în lume. La 40 de zile după naştere, Pruncul Iisus a fost adus la templu din Ierusalim de Fecioara Maria şi Dreptul Iosif, după obiceiul Legii vechi. Atunci Sfântul Simeon, îndemnat de Duhul Sfânt, a luat în mâini pe Domnul şi a zis: „Acum slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta“.

El a proorocit despre patima lui Hristos şi despre răstignirea Lui, spunând că va trece prin sufletul Născătoarei de Dumnezeu sabia mâhnirii şi a necazului, când va vedea pe Fiul său răstignit pe Cruce. Dreptul Simeon a fost preot la templul din Ierusalim. Dreptul Simeon a murit la vârsta de 360 de ani.

Sfintele sale moaşte au fost aduse în Constantinopol în vremea împăratului Justin cel Mic (565-578) şi aşezate în Biserica Halcopratiei.

Citeste mai mult

Eveniment

Când scăpăm de epidemia de gripă din România? Președintele Asociației Medicilor de Familie avertizează

Publicat

Epidemia de gripă e departe de a se încheia, chiar dacă cifrele legate de numărul îmbolnăvirilor și al deceselor sunt în scădere. În interviul exclusiv pentru Impact.ro, Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie din București, ne avertizează să nu lăsăm „garda jos” în fața acestei boli grave, și să ne protejăm în continuare.

Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie din București, trage un semnal de alarmă
Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie din București, menționează, exclusiv pentru Impact.ro:

„O asemenea situație are de obicei mai multe vârfuri! De regulă, sunt cel puțin două! Dacă pe cel dintâi l-am înregistrat la finele anului trecut și începutul celui nou, e de așteptat să se înregistreze curând și următorul.

Și asta în ciuda faptului că în rapoartele oficiale se poate constata o oarecare scădere a numărului de îmbolnăviri și de decese. În opinia mea, până la finele lui martie sau până la început de aprilie, suntem departe de a scăpa din ea. În niciun caz nu trebuie lăsată garda jos”.
„S-a creat acest mix de gripă, viroze și COVID-19, care a afectat atâta lume”
Aceasta mai spune că situația cu care ne confruntăm în prezent vine și pe fondul recentei pandemii de COVID-19:

„Totul vine și pe fundalul acestui an atipic, tampon, cum îi spunem noi, care s-a născut în urma faptului că din cauza pandemiei de COVID-19 a fost întreruptă circulația virusurilor. Regulile de protecție din timpul pandemiei de COVID i-au forțat pe oameni să se izoleze, după cum bine știm.

Iar asta a făcut ca virusurile să nu mai aibă aceeași circulație, ca în anii precedenți. Fără om, virusurile nu au avut aceeași transmitere! Așa s-a creat acest mix de gripă, viroze și COVID-19, care a afectat atâta lume. Să sperăm ca în această toamnă nu vom mai avea parte de același scenariu!”, sună explicația medicului de familie.

„Dacă simțim că ne încearcă boala, apelați constant la medicii de familie”
Pe de altă parte, Sandra Alexiu consideră că un rol important în evoluția situației îmbolnăvirilor de gripă îl va avea și maniera în care va evolua starea vremii, o alternanță a perioadelor de încălzire cu cele de răcire rapidă, așa cum s-a mai întâmplat, de altfel, nefiind în favoarea oamenilor:

„Ceea ce trebuie să facem e să fim în continuare foarte atenți la măsurile personale de igienă și la încercarea constantă de a ne proteja, mai ales în situația în care circulăm cu mijloace de transport aglomerate. Mă refer la utilizarea măștilor de unică folosință, cele care rămân în continuare aliați de nădejde.

Iar dacă simțim că ne încearcă boala, apelați constant la medicii de familie, având încredere în ceea ce vă recomandă. În ceea ce privește situația, vom ști cum stăm de la colegii noștri, epidemiologi, care ne anunță constant asupra evoluției situației”, conchide aceeași Sandra Alexiu.

Au fost înregistrate circa 20 de decese, în special în rândul persoanelor nevaccinate
La rândul său, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a anunțat în primele zile ale lunii ianuarie, chiar înainte de reluarea cursurilor școlare, că preferă să nu declare epidemie de gripă, mergând pe varianta unor „recomandări” în dauna restricțiilor.

Ulterior, Alexandru Rafila a revenit cu declarații publice prin care susținea că finalul lui ianuarie va aduce o scădere a numărului cazurilor de gripă. Conform datelor lui Alexandru Rafila, în actualul sezon de gripă au fost înregistrate circa 20 de decese, în special în rândul persoanelor nevaccinate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate