Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cazier de mediu pentru persoanele care încalcă regulile în domeniu. Proiect legislativ

Publicat

Publicitate

Potrivit unui proiect depus la Senat, cazierul de mediu este destinat persoanelor juridice, inclusiv pentru unităţi administrativ-teritoriale, precum şi asociaţii, acţionarii şi reprezentanţii legali ai persoanelor juridice, care au săvârşit fapte sancţionate contravenţional sau penal pentru încălcarea legislaţiei de mediu, relatează alba24.ro

Propunerea legislativă privind Cazierul de mediu și Registrul național electronic de mediu a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în data de 12 ianuarie 2022.

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la USR, implementarea unui registru naţional electronic de mediu, introducerea cazierului de mediu precum şi introducerea sancţiunii complementare a punctelor de penalizare sunt menite să descurajeze un comportament contrar disciplinei privind protecţia mediului.

Propunerea vine să seteze un cadru general, menit să creeze temeiul legal în care executivul să reglementeze, prin acte normative secundare, condiţiile de punere în aplicare a acestor noi mecanisme de evidenţă.

Implementarea Registrului naţional electronic de mediu va permite:

  • crearea unui mijloc de evidenţă a actelor de reglementare de mediu şi urmărire a condiţiilor impuse prin acestea titularilor de activitate, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi persoanelor fizice şi juridice, la nivel naţional
  • evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte sancţionate de legislaţia de mediu şi împotriva cărora s-au luat măsuri cu caracter penal sau administrativ conform legislaţiei privind protecţia mediului
  • prevenirea şi combaterea faptelor prevăzute şi pedepsite de legislaţia privind protecţia mediului, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei de mediu de către persoanelor fizice, juridice, unităţile administrativ-teritoriale şi entităţile fără personalitate juridică.

Registrul naţional electronic de mediu

„Această bază de date presupune o centralizare la nivel naţional într-o platformă unică, gratuită şi deschisă publicului a tuturor actelor de reglementare care stau la baza desfăşurării unei activităţi cu impact asupra mediului, facilitând astfel atingerea principiului transparenţei în administraţia publică, prevăzut în OUG 97/2019 şi respectarea prevederilor Convenţiei de la Aarhus, ratificată de România prin Legea nr. 86/2000, care prevede: dreptul oricărei persoane de a primi informaţii deţinute de autorităţile publice cu privire la mediu, precum şi dreptul de a participa la luarea deciziilor pe probleme de mediu. Dispoziţii privitoare la implicarea publicului în luarea deciziilor legate de mediu se regăsesc şi în art. 20, alin. 3 din OUG 195/2005 privind protecţia mediului, care prevede că este obligatorie consultarea publicului în cazul procedurilor de emitere a actelor dereglementare, potrivit legislaţiei în vigoare.

Publicitate

Având în vedere caracterul actelor de reglementare ca fiind de interes public, publicarea lor gratuită într-un registru public, naţional unde să poată fi consultate de toate instituţiile, persoanele fizice / juridice, societatea civilă interesată pentru a se asigura conformitatea cu legea şi sesizarea instituţiilor interesate cu privire la o posibilă încălcare a legii, este în concordanţă cu reglementările adoptate la nivel european şi transpuse în legislaţia noastră internă”, au explicat inițiatorii, în expunerea de motive.

Potrivit parlamentarilor, implementarea acestui Registru va facilita obţinerea datelor pentru elaborarea inventarelor de emisii, obligaţia raportării acestora fiind prevăzută în Directiva (UE) 2016/2284 a Parlamentului European şi a Consiliului privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici, transpusă în legislaţia românească prin Legea nr. 293/2018 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici.

Sistemul de puncte de penalizare corespunzătoare amenzilor aplicate

„Numeroasele probleme de mediu cu care ne confruntăm, reflectate şi în procedurile de infiingement, ne arată că există încălcări constante ale legislaţiei de mediu, repetate pe parcursul unor lungi perioade de unde rezultă că normele sancţionatorii nu sunt suficient de restrictive şi nu creează o presiune pentru respectarea legislaţiei.

Publicitate

Astfel, sunt multe situaţii în practică când sunt aplicate pe parcursul anilor mai multe amenzi, însă titularii de activitate îşi continuă activitatea în acelaşi mod”, explică parlamentarii.

Sistemul de puncte va determina suspendarea unor drepturi la acumularea unui număr maxim de 25 de puncte, mecanism care va descuraja astfel faptele contravenţionale şi va determina o conduită mai responsabilă şi prudentă.

Cazierul de mediu

„Cazierul de mediu este organizat pentru juridice şi unităţi administrativ-teritoriale şi cuprinde faptele sancţionate contravenţional sau penal de legile privind protecţia mediului, gestionarea deşeurilor, calitatea aerului, emisiile industriale, substanţele chimice periculoase, zgomotul ambiant, biodiversitatea şi biosecuritatea, precum şi cele care privesc disciplina privind protecţia mediului.

Cazierul de mediu va fi instrumentul ce va permite evidenţa punctelor de penalizare corespunzătoare amenzilor şi astfel aplicarea unor sancţiuni complementare, precum suspendarea activităţii pe o perioada de 60 de zile la acumularea unui număr de 25 de puncte sau interzicerea participării la licitaţii.

Implicaţiile implementării acestui cazier se vor reflecta şi în domeniul asigurărilor de mediu. Prin punerea la dispoziţie a istoricului conduitei de mediu se vor putea calcula primele de asigurare în baza informaţiile din acest mecanism.

Existenţa unei infrastructuri integrate prin crearea unui Registru electronic naţional de mediu va oferi o imagine reală a dinamicii conduitei subiecţilor de drept în ceea ce priveşte respectarea mediului.

Propunerea legislativă a făcut obiectul unor discuţii cu reprezentanţii ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Mediului, cu Ministrul mediului şi cu reprezentanţii ai ONG-urilor: Stop Waste şi Ecopolis”, se precizează în expunerea de motive.

Impact financiar

Potrivit inițiatorilor, propunerea legislativă va fi finanţată prin Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare (PNRR) unde în Partea II. Componenta 7 – Transformarea digitală, secţiunea 15. Digitalizare în domeniul mediului sunt alocate 52 de milioane de euro.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tichete de activităţi casnice: Ce oferă platforma electronică de evidență a activităților casnice și cum se face accesul

Publicat

Publicitate

Tichete de activităţi casnice. Platforma electronică pentru gestionarea tichetelor de activități casnice este disponibilă la adresa tichete.anofm.ro. Aceasta oferă un mod eficient de a conecta beneficiarii casnici cu prestatorii de servicii, facilitând remunerarea activităților casnice ocazionale, scrie alba24.ro.

Potrivit AJOFM, prin acumularea și preschimbarea a minimum 85 de tichete/lună, prestatorii casnici beneficiază de asigurări de sănătate și pensie.

Angajatorii pot acorda propriilor angajaţi, sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, tichete de activităţi casnice, suportând valoarea nominală a acestora.

Ce oferă platforma?

Gestionare simplificată a tichetelor: Tichetele pot fi achiziționate în format fizic sau electronic și sunt utilizate exclusiv pentru plata prestatorilor de servicii casnice.

Facilitarea interacțiunii dintre beneficiar și prestatorul casnic: Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.
Ghiduri de utilizare a platformei pentru prestatori, beneficiari și angajatori:Prestator – https://tichete.anofm.ro/provider-guid
Beneficiar – https://tichete.anofm.ro/beneficiary-guid
Angajator – https://tichete.anofm.ro/company-guid
Acces la platformă
Beneficiarii, prestatorii și angajatorii sunt invitați să își creeze un cont pe platforma https://tichete.anofm.ro pentru a putea utiliza și gestiona tichetele.

Publicitate

Platforma este ușor de utilizat și accesibilă oricărui utilizator cu acces la internet.

Pentru întrebări utilizatorii pot contacta Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Alba, tel. 0258/811470.

„Platforma de tichete pentru activități casnice este o oportunitate excelentă de a organiza și de a remunera în mod eficient serviciile casnice, contribuind totodată la securitatea socială a celor implicați”, au transmis reprezentanții AJOFM Alba.

Publicitate

Tichetele de activităţi casnice pot fi utilizate sau valorificate în termen de 12 luni
Tichetele de activităţi casnice pot fi utilizate sau valorificate în termen de 12 luni de la achiziţionare, în cazul beneficiarilor, respectiv timp de 12 luni de la primire, în cazul prestatorilor casnici, potrivit unei Hotărâri adoptate recent de Guvern.

Tichetele de activităţi casnice nevalorificate în acest termen vor fi anulate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în platforma electronică, în termen de 30 de zile de la data expirării celor 12 luni, precizează Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Pentru a acorda tichete de activităţi casnice angajaţilor sub formă de bonus sau primă, angajatorii trebuie să încheie un contract cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în raza căreia îşi au sediul/sediul social sau punctul de lucru.

Poate fi prestator casnic orice persoană fizică care a împlinit 16 ani care doreşte să aibă sau să-şi suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activităţi casnice necalificate, fie că este şomer, pensionar, elev, student sau angajat.

În total, au fost stabilite 34 de activităţi care pot fi remunerate exclusiv cu tichete valorice şi care vizează îngrijirea locuinţelor sau a grădinilor, a animalelor de companie sau sprijinirea persoanelor dependente.

LISTA activităților casnice

Lista activităților eligibile, stabilite prin Legea nr.111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, modificată și completată prin OUG nr. 38/2024:

Nr.crt – Activitatea casnică

Curățenia /igienizarea locuinței
Strângerea resturilor vegetale din gradină
Întreținerea spațiilor verzi
Întreținerea și irigarea răsadurilor și a plantelor
Toaletarea pomilor
Plantarea pomilor, arborilor și arbuștilor
Plantarea răsadurilor
Călcatul rufelor
Spălarea rufelor manual sau la mașina de spălat
Spălarea covoarelor (altele decât cele înnodate manual)
Prepararea hranei
Aranjarea și servirea mesei
Debarasarea și spălarea vaselor
Hrănirea și/sau îngrijirea animalelor de companie
Plimbarea câinilor sau a altor animale de companie
Transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinar
Curățirea și întreținerea piscinei/ a acvariilor
Realizarea de cumpărături
Tăierea și despicarea lemnelor pentru foc
Căratul lemnelor și a materialelor pentru foc
Încărcatul-descărcatul de obiecte casnice
Spălarea și curățarea autovehiculelor
Recoltarea fructelor și a legumelor
Spălarea geamurilor și a tâmplăriei
Văruirea pomilor
Efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente
Îmbrăcarea şi dezbrăcarea persoanelor dependente
Hrănirea şi hidratarea persoanelor dependente
Efectuarea igienei eliminărilor persoanelor dependente
Transferul şi mobilizarea persoanelor dependente
Facilitarea comunicării persoanelor dependente cu alte persoane
Facilitarea deplasării persoanelor dependente în interior
Facilitarea deplasării și însoţirea persoanelor dependente în exterior
Acompanierea persoanele dependente la activități de socializare şi/sau socializarea cu persoanele dependente

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Copiii din Tabăra Militară de Airsoft din Agafton au fost instruiți de pompieri cum să evite situațiile critice

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni au fost și astăzi în mijlocul copiilor, oferindu-le acestora o experiență educativă și de neuitat. De această dată, salvatorii au răspuns invitației Direcției Județene pentru Sport și Tineret, participând la Tabăra Militară de Airsoft din Agafton. Evenimentul a reunit peste 50 de copii, tineri și instructori din toată țara, oferindu-le ocazia de a forma abilități esențiale pentru siguranța lor.

Pompierii le-au explicat acestora cum să evite situațiile critice și cum să reacționeze corect în diverse scenarii de urgență. Prin demonstrații practice, aceștia au învățat cum să acorde primul ajutor medical, au fost instruiți și sfătuiți cum să reacționeze în caz de incendiu.

Un alt punct important al instruirii a fost recunoașterea și gestionarea pericolelor legate de descoperirea munițiilor neexplodate. Pompierii le-au explicat participanților riscurile asociate acestor obiecte și importanța solicitării de ajutor prin apel 112.

Pe lângă aspectul educativ, activitățile desfășurate au avut și un caracter interactiv și distractiv. Copiii au avut ocazia să interacționeze cu echipamentele de intervenție ale pompierilor, dar și să învețe despre funcționarea acestora.

Componenta preventivă este tratată de salvatori cu o atenție deosebită și asta pentru că ea poate contribui la formarea unui comportament responsabil în rândul copiilor și a tinerilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: 2481 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost admiși în învățământul liceal de stat

Publicat

Publicitate

2481 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost admiși în învățământul liceal de stat (anul școlar 2024-2025) în prima etapă de repartizare computerizată în județul Botoșani.

Ministerul Educației a publicat astăzi, 24 iulie, pe site-ul admitere.edu.ro, rezultatele repartizării computerizate în învățământul liceal de stat a absolvenților clasei a VIII-a (anul școlar 2024-2025).

La nivelul județului Botoșani, au fost repartizați 2481 de elevi (99,32%) în învățământul liceal de stat din totalul elevilor cu opțiuni completate: 1693 de candidați au fost repartizați la filiera teoretică, iar 788 de candidați la filiera tehnologică.

Au fost admiși în etape anterioare repartizării computerizate:

·         268 de elevi la specializări vocaționale;

·         32 de elevi pe locurile speciale, rezervate candidaților de etnie romă;

Publicitate

·         16 elevi în învățământul special.

Alți 671 de elevi s-au înscris pe locurile alocate rutelor de școlarizare în învățământul profesional.

Conform calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, în perioada 25-30 iulie 2024, candidații repartizați în prima etapă vor transmite/depune dosarele de înscriere la secretariatele liceelor în care au fost admiși.

Publicitate

17 elevi nu au putut fi admiși în prima etapă, întrucât nu au completat suficiente opțiuni.

Aceștia vor intra în a doua etapă de admitere,  pentru care se vor depune cereri în perioada 12-14 august 2024, iar repartizarea candidaților va avea loc în perioada 19-20 august 2024.

În intervalul 31 iulie – 2 august 2024, comisia județeană de admitere va rezolva toate cazurile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.

În județul Botoșani au rămas disponibile pentru etapa a doua 221 de locuri.

„Felicitări tuturor candidaților care au fost admiși la liceu prin repartizarea computerizată de astăzi! Vă încurajez să abordați această nouă etapă cu entuziasm și dedicare. Amintiți-vă că succesul nu este doar despre note, ci și despre experiențele și lecțiile învățate! Vă doresc ani de liceu cu vise împlinite!” a transmis domnul Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultate Admitere liceu 2024. Repartizarea computerizată în clasa a IX-a a fost publicată de Ministerul Educației

Publicat

Publicitate

Rezultatele admiterii la liceu 2024 pentru absolvenții de clasa a VIII-a au fost publicate pe admitere.edu.ro și la avizierele liceelor la ora 12:00. Rezultatele repartizării în licee pot fi văzute introducând codul pe care fiecare elev l-a primit de la școală la Evaluarea Națională. 

Elevii pot verifica listele cu repartizarea pe fiecare județ în parte, precum și lista locurilor care au rămas libere.

Admiterea la liceu s-a făcut pentru a doua oară în 20 de ani doar pe baza mediei obținute de elev la Evaluarea Națională, adică fără a mai lua în calcul media claselor V-VIII, care a fost în premieră doar criteriu de departajare pentru cei cu medii egale.

De mâine, joi, 25 iulie, elevii admiși și părinții lor pot merge la liceul la care au fost repartizați pentru confirmarea locului, în funcție de programul de lucru comunicat de fiecare liceu în parte. Lista actelor necesare, mai jos în articol.

Edupedu.ro a prezentat repartizarea liceu 2024 pentru elevii romi admiși pe locurile special alocate, publicată recent de inspectoratele școlare.
Vezi aici listele cu elevii cu cerințe educaționale speciale repartizați în licee, publicate recent de inspectoratele școlare.

Rezultatele admiterii Botoșani

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending