Connect with us

Actualitate

Câte milioane de tone de porumb pierdem anul din cauza lipsei irigațiilor. Până în 2027 România vrea să irige 2,2 milioane de hectare de teren

Publicat

Publicitate

România ar putea obţine într-un an 30 de milioane de tone de porumb de pe două milioane de hectare de teren, după finalizarea programului de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii în anul 2027, adică o cantitate similară cu ceea ce produce în momentul de faţă la toate culturile de pe cele nouă milioane de hectare, susţine ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, citat de agerpres.ro.

„Avem 162 de amenajări cuprinse în programul de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii, 31 le-am recepţionat pe o suprafaţă de 581.000 de hectare şi sunt funcţionale. Avem 42 de obiective care au fost începute de când am preluat mandatul la Ministerul Agriculturii şi sunt în finalizare cu încă 622.000 de hectare. De asemenea, mai avem 16 în licitaţie publică şi 49 de obiective la care este finalizată proiectarea. Cu acestea se termină cele 2,2 milioane de hectare pe care le-am prevăzut în program”, a declarat, pentru AGERPRES, Florin Barbu.

Oficialul MADR a precizat că au fost prevăzute fonduri în bugetul Ministerului Agriculturii pentru irigaţii, respectiv 100 de milioane de euro credite bugetare şi peste 200 de milioane de euro credite de angajament.

„De asemenea, am lansat şi suntem în depunere de proiecte pe infrastructura secundară de irigaţii, unde avem 400 de milioane de euro alocate, valoarea proiectelor fiind de 1,5 milioane de euro cu sprijin integral de la Comisia Europeană, fără cofinanţare şi inclusiv TVA-ul este eligibil, iar în componenta lor, pe lângă reabilitarea infrastructurii secundare de irigaţii, beneficiarii pot să-şi achiziţioneze şi echipamentele de irigat pentru suprafaţa pe care o reabilitează”, a adăugat el.

Întrebat când consideră că ar putea fi funcţional sistemul de irigaţii existent în România înainte de ’89, de aproape trei milioane de hectare, Barbu a răspuns: „Niciodată nu s-a irigat pe trei milioane de hectare, nici înainte de 1989, pentru că este rotaţia culturilor. Sunt culturi de toamnă, culturi de primăvară, dar pot să vă sigur că, până în 2027, sistemul pentru cele 2,2 milioane de hectare va fi reabilitat integral în România şi am putea creşte considerabil producţia agricolă. Vă dau un exemplu: dacă vom iriga cele 2,2 milioane de hectare pe care le reabilităm până în 2027 şi avem o cultură de porumb cu o medie de 15 tone/ha, am putea obţine 30 de milioane de tone de porumb numai într-un an, de pe două milioane milioane hectare, practic cât ar produce România în momentul de faţă pe toate culturile pe care le avem pe cele 9 milioane de hectare”, a subliniat Barbu.

În ceea ce priveşte Canalul Siret-Bărăgan, un proiect început în anul 1986 pe râul Siret, între Barajul Călimăneşti şi Lacul Dridu, care trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, ministrul Agriculturii a subliniat că lucrările vor începe în luna septembrie pe aproximativ 33 de kilometri, în prezent fiind aprobat studiul de fezabilitate cu indicatorii tehnico-economici şi lansată licitaţie pentru lucrări.

Publicitate

Construirea canalului Siret-Bărăgan urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigaţii în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiţie de 3,5 miliarde de euro, iar finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României. Acesta, însă, a intrat într-un proces de degradare continuă a lucrărilor aflate în diverse faze de execuţie, fiind necesară intervenţia de urgenţă prin lucrări de reabilitare, modernizare şi punere în valoare. În acest sens, Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF) consideră oportună demararea lucrărilor de execuţie la Canal magistral Siret – Bărăgan.

„Practic, în septembrie, încep lucrările pentru primii 33 de kilometri de canal, iar perioada de execuţie este de trei ani. Dacă vor fi asigurate resursele financiare de la bugetul de stat, eu cred că finalizarea canalului poate să fie până în 2030, adică unirea cu Dridu. Canalul Siret-Bărăgan va mai aduce un plus faţă de cele 2,2 milioane hectare prevăzute în programul de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii de aproape 380.000 de hectare, dar, mai mult de atât, la două amenajări care vor fi alimentate gravitaţional din Siret-Bărăgan nu mai trebuie să pompăm în treapta patru şi cinci de la Dunăre. Canalul Siret-Bărăgan dacă va fi finalizat în totalitate ar putea deservi în jur de 600.000 de hectare. Canalul este prevăzut în continuare pe acelaşi cote, inclusiv de transport. Costurile estimate în prezent pentru finalizarea Canalului Siret-Bărăgan sunt de aproape 800 de milioane de euro, până la unirea cu Dridu”, a adăugat şeful MADR.

Potrivit sursei citate, prin Planul Strategic (PS) pe Politica Agricolă Comună (PAC) 2023-2027 se mai pot face investiţii pentru realizarea de amenajări locale de irigaţii ceea ce ar mai aduce un plus la suprafaţa care ar putea fi irigată.

„Noi am prins în Programul Strategic o sumă de 100 de milioane de euro şi pentru realizarea de amenajări locale din toate sursele de apă care sunt atât ale Apelor Române, cât şi alte surse, pe care fermierii şi le-au constituit prin bazine de retenţie, adică de aprovizionare. Sunt proiecte de câte 500.000 euro, este lansată această sesiune. De asemenea, aproape 300.000 de hectare în România se irigă şi din canalele de desecare, unde Ministerul Agriculturii subvenţionează şi motorina şi curentul pentru irigare. Practic, dacă vom avea un sistem de irigaţii funcţional pe 2,2 milioane ha în 2027, plus Canalul Siret-Bărăgan, plus amenajările locale, plus irigarea prin desecare, întreaga suprafaţă care poate fi irigată se duce spre 3 milioane de hectare. În prezent, suprafaţa agricolă care poate fi irigată se ridică la 1,6 milioane de hectare şi avem peste 2.500 de kilometri de canale pline cu apă”, a mai spus Florin Barbu.

Potrivit datelor furnizate de ANIF, valoarea totală a lucrărilor realizate până în prezent pentru reabilitarea amenajărilor cuprinse în cadrul Programului Naţional de Reabilitare şi de Înfiinţare a Infrastructurii Principale de Irigaţii şi Infrastructurii de Desecare şi Drenaj se ridică la aproape 422 de milioane de euro.

În anul 2024, ANIF asigură aducţiunea apei pentru irigarea unei suprafeţe de 1,6 milioane hectare (ha), reprezentând 20% din suprafaţa arabilă a ţării. Targetul ANIF este de a asigura prin lucrări de investiţii şi de întreţinere şi reparaţii, până la finalul anului 2024, aducţiunea apei pentru irigarea unei suprafeţe de 1,8 milioane hectare.

Până la data de 10 mai 2024 a fost irigată o suprafaţă de 66.000 ha cu Udarea I, iar suprafaţa irigată cumulat a depăşit 84.000 de ha. Culturile irigate sunt cele de grâu, orz, legume, rapiţă, culturi furajere, vii/livezi, sfeclă de zahăr, soia, floarea soarelui, porumb şi orez. În regiunea Munteniei s-au irigat culturile în judeţele Brăila, Buzău, Călăraşi, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman, în regiunea Moldovei, în Bacău, Botoşani, Galaţi, Iaşi, Vaslui şi Vrancea, în Dobrogea (Constanţa şi Tulcea), în Oltenia (Dolj şi Olt) şi în Banat (Arad şi Timiş).

Potrivit ANIF, costurile fermierilor pentru irigaţii au scăzut considerabil datorită măsurilor legislative din ultima perioadă, respectiv gratuitatea aducţiunii apei şi suportarea a 50% din costul energiei electrice consumate de fermieri pentru irigaţii, în condiţiile în care a a crescut şi interesul pentru irigarea culturilor agricole în contextul schimbărilor climatice ce au determinat apariţia cu o frecvenţă tot mai ridicată a fenomenului de secetă.

Până la începutul lunii mai, în urma solicitărilor fermierilor a fost asigurat un nivel optim al apei pe canalele de irigaţii pe o lungime de 1.751 km, canale ce deservesc o suprafaţă de 555.239 hectare. Aceste date se modifică de la o zi la alta în funcţie şi de condiţiilor pedoclimatice care determină necesitatea irigării suprafeţelor de teren.

Furnizorul de energie electrică al ANIF este societatea Tinmar Energy, care livrează energia către punctele de consum aflate în administrarea ANIF la un preţ propriu de furnizare de 417,77 lei/MWh.

În anul 2023, s-a irigat o suprafaţă de 541.783 ha cu Udarea I, iar suprafaţa irigată cumulat a fost de 2.330.221 hectare. ANIF a asigurat prin lucrările executate aducţiunea apei pentru o suprafaţă posibil de irigat de 1,4 milioane ha, însă suprafaţa irigată depinde de preocuparea fermierilor de a-şi pune în funcţiune infrastructura de irigaţii ce le aparţine, susţin reprezentanţii agenţiei, mai relatează sursa citată.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

De astăzi bicicletele și trotinetele electrice trebuie să plătească RCA. Amenzi de 2.000 de lei pentru cei fără asigurare

Publicat

Publicitate

Noile reguli privind asigurarea obligatorie RCA au intrat oficial în vigoare începând de sâmbătă, 13 decembrie, aducând schimbări importante în legislația din domeniul asigurărilor auto. Pentru prima dată, cadrul legal a fost extins astfel încât să vizeze și bicicletele, precum și trotinetele electrice, în contextul creșterii numărului de astfel de mijloace de transport pe drumurile publice și al riscurilor asociate traficului.

Nerespectarea acestei obligații poate atrage amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei, iar autoritățile au dreptul să rețină certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al vehiculului.

RCA pentru biciclete și trotinete electrice

Legea nr. 181/2025, care completează Legea nr. 132/2017, stabilește clar că toate vehiculele – inclusiv bicicletele și trotinetele electrice – trebuie să fie asigurate. Perioada de grație de 30 de zile s-a încheiat, iar autoritățile pot aplica sancțiuni imediat, fără avertisment prealabil.

Măsura vine pe fondul creșterii numărului de vehicule electrice în trafic și a accidentelor în care acestea sunt implicate. Scopul principal: protejarea persoanelor prejudiciate și asigurarea despăgubirilor, indiferent de tipul vehiculului care a cauzat daunele.

Suspendarea RCA și imobilizarea vehiculului

Legea clarifică și situația suspendării poliței RCA, care coincide, de obicei, cu suspendarea înmatriculării. În această perioadă, vehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat și nu poate fi lăsat pe domeniul public, inclusiv în parcări. Nerespectarea acestei reguli atrage sancțiuni suplimentare.

Amenzi de până la 2.000 de lei

Încălcarea obligațiilor legate de RCA poate duce la amenzi între 1.000 și 2.000 de lei. Poliția Rutieră poate reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, documentele fiind returnate doar după dovada încheierii unei polițe RCA valabile.

Publicitate

Cât costă RCA pentru trotinetele electrice?

Costurile pentru perioada 2025-2026 variază în funcție de puterea vehiculului:

  • Trotinete electrice uzuale: 100-300 lei/an
  • Modele 500-1.000 W (până la ~45 km/h): 135-280 lei/an
  • Modele 1.000-2.000 W: 320-580 lei/an
  • Modele foarte puternice (ex: Dualtron, Kaabo): 650-950 lei/an

Majoritatea polițelor pot fi încheiate online, iar unele companii oferă și opțiuni pe 6 luni la aproximativ 65-70% din costul anual. Pentru utilizare personală, prețul mediu anual se situează în jur de 150 de lei, însă pentru activități comerciale (livrări) costurile pot fi mai mari.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor rutieri la Tudora: Zeci de sancțiuni și permise reținute

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier Botoșani au desfășurat, la data de 13 decembrie 2025, o acțiune amplă pentru creșterea siguranței rutiere pe raza comunei Tudora, vizând prevenirea și combaterea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere grave.

În cadrul activităților derulate, oamenii legii au legitimat 60 de persoane și au oprit pentru control 45 de autoturisme care circulau în zonă.

În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 38 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind suma de 20.000 de lei.

De asemenea, ca măsură complementară, au fost reținute 11 permise de conducere, iar un certificat de înmatriculare a fost retras, în situațiile în care s-a constatat că autovehiculele sau conducătorii auto nu respectau condițiile legale de circulație.

Acțiunea a avut ca scop principal responsabilizarea participanților la trafic și reducerea riscurilor de producere a accidentelor, în special în zonele rurale cu trafic intens sau comportamente rutiere periculoase.

Polițiștii rutieri anunță că astfel de controale vor continua și în perioada următoare, pentru a menține un climat de siguranță pe drumurile publice și pentru a preveni evenimentele rutiere cu consecințe grave și recomandă șoferilor să respecte regulile de circulație, limitele de viteză și indicațiile polițiștilor, pentru siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Percheziție la Văculești: Peste 8.000 de articole pirotehnice ilegale, descoperite la un tânăr de 18 ani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi au desfășurat, la data de 13 decembrie 2025, o percheziție domiciliară în comuna Văculești, într-un dosar ce vizează fapte grave legate de regimul articolelor pirotehnice.

Mandatul de percheziție a fost pus în aplicare la domiciliul unui tânăr în vârstă de 18 ani, cercetat pentru prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea, depozitarea, distrugerea, comercializarea și folosirea de articole pirotehnice fără drept.

În urma percheziției, polițiștii au identificat peste 8.000 de articole pirotehnice din categoria P1, acestea fiind interzise la deținere de către persoane neautorizate.

Potrivit anchetatorilor, tânărul nu este autorizat să dețină, să depoziteze, să transporte sau să comercializeze astfel de materiale, faptele sale intrând sub incidența legislației privind regimul materiilor explozive.

Cantitatea totală de materiale pirotehnice ridicate se ridică la aproximativ 10 kilograme, acestea fiind confiscate în vederea continuării cercetărilor și administrării probelor necesare în dosar.

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunilor privind prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2, F3, F4, T1, T2, P1 și P2, efectuate fără drept.

Publicitate

Polițiștii atrag atenția asupra riscurilor majore pe care le presupune deținerea și manipularea neautorizată a articolelor pirotehnice, subliniind că astfel de acțiuni pot pune în pericol viața și bunurile persoanelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din Botoșani, depistat băut la volan în timpul unui control rutier. Depășise viteza legală

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 42 de ani, din municipiul Botoșani, este cercetat penal după ce a fost depistat de polițiști conducând un autoturism sub influența băuturilor alcoolice.

Incidentul a avut loc la data de 13 decembrie 2025, când polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au oprit pentru control un autoturism care se deplasa pe o stradă din municipiu.

În urma verificărilor efectuate, oamenii legii au constatat că șoferul emana halenă alcoolică, motiv pentru care acesta a fost testat cu aparatul etilotest.

Rezultatul testării a indicat o valoare de 0,59 mg/l alcool pur în aerul expirat, depășind limita legală admisă pentru conducerea unui autovehicul.

Ca urmare a rezultatului, bărbatul a fost condus la o unitate spitalicească, unde i-au fost recoltate probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei exacte.

Polițiștii continuă cercetările în acest caz sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului.

Publicitate

Oamenii legii reamintesc faptul că șofatul sub influența alcoolului reprezintă un pericol major pentru siguranța rutieră și poate avea consecințe grave atât pentru conducătorul auto, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending