Connect with us

Eveniment

Cătălin Silegeanu: „Eu știu că un primar se folosește de toate pârghiile legale pentru interesul cetățenilor care l-au ales”

Publicat

Publicitate

Primăria Botoșani oscilează intre nepăsare sau necunoaștere? Eu știu că un primar devotat se folosește de toate pârghiile legale pentru interesul cetățenilor care l-au ales! După citirea Hotararii Consiliului Local Botoșani nr.255/2021 m-am convins că Primăria poate gasi multe solutii pentru a face viata mai bună si mai usoara botoșănenilor, dar nu vrea, de ce… ? nu stiu, din nepăsare, comoditate, interese sau simpla necunoasterea a legislației.

O problemă cu care ne confruntăm de o perioadă bună de timp, dar care s-a acutizat după prima ninsoare în municipiul Botoșani, sunt gropile din carosabil care se inmultesc de la o zi la alta,   si care ajung să fie adevărate capcane dacă sunt acoperite cu zăpadă. Din păcate, nimeni nu ia nicio măsură reală și concretă pentru a stopa sau macar a reduce disconfortul și pericolul la care sunt supusi participanții la trafic, deși platim taxe si impozite din ce in ce mai mari.

Până în prezent, am incercat sa le atrag atenția celor din conducerea Primăriei și Consiliului Local Botoșani  cu privire la situația infrastructurii  acolo unde sunt formate adevărate cratere in carosabil, iar viața cetățenilor este pusă astfel în pericol, dar așa cum ne-a obisnuit, Primăria  Municipiului Botoșani  pasează întreaga responsabilitate  operatorului  de apă și canalizare, respectiv S.C. Nova Apaserv S.A., care știm  cu totii că se află într-o situație  financiara precară.

Nu de puține ori cei din conducerea companiei de apă s-au aflat  in imposibilitatea de a-și onora facturile către firma contractată pentru serviciile de refacere a carosabilului după efectuarea lucrărilor in caz de avarii, iar situația gropilor din teren s-au inmulțit creandu-se o stare de impas financiar, la care Primăria a fost indiferentă, ba chiar a pus paie pe foc, aplicând tot mai multe amenzi pentru nerefacerea carosabilului, de parca asta ar fi fost soluția. Gresit! Aceste sanctiuni accelerează societatea de apă si mai tare spre faliment, ingreunându-o financiar.

Dacă societatea de apă nu poate plăti facturile firmei cu care are contract pentru lucrările de refacerea carosabilului, la randul său firma respectivă nu-și onorează obligațiile din contract pentru că nu este plătită, iar cei care au cu adevărat de suferit sunt  botoșănenii, care în anul 2020 au sperat că  vor avea un primar care să-i reprezinte și să găsească soluții chiar și în cele mai critice situații, pentru că atunci își demonstrează adevăratele capacități de conducător.

Totuși, există un  Regulament privind stabilirea conditiilor pentru eliberarea avizelor de intervenție si Acordurilor Administratorului Drumului, urmărirea și receptia lucrarilor de intervenții la rețelele edilitare de utilități publice pe raza municiului Botoșani, aprobat  prin Hotărârea Consiliului Local Botoșani nr.255/2021  care prevede la art.52”În situația în care beneficiarul sau, după caz, executantul lucrărilor …in cazul intervențiilor în regim de urgență pentru remedierea avariilor, detinătorii/administratorii rețelelor edilitare de utilități publice sau societățile autorizate cu care aceștia au încheiate contracte ferme de execuție lucrări, nu efectuează lucrările de refacere în termenele prevăzute de prezentul Regulament, după constatarea în teren a neefectuării acestor lucrări și aplicarea sanctiunilor de către Poliția Locală Botoșani, Primăria Mun. Botoșani , în calitate de administrator al drumului, POATE DISPUNE EXECUȚIA ACESTOR LUCRĂRI PRIN FIRMA CU CARE ARE ÎNCHEIAT, LA MOMENTUL RESPECTIV, CONTRACT PENTRU REPARAREA ȘI ÎNTREȚINEREA STRĂZILOR.” iar potrivit art.53:„ După finalizarea lucrărilor de refacere, Mun. Botoșani  va recupera contravaloarea lucrărilor de refacere executate de la persoana fizică/juridică care avea obligația de a efectua aceste lucrări, precum și eventualele dobânzi aferente, prin mijloacele legale prevăzute de legislația în vigoare.”

Publicitate

Cu alte cuvinte, Primăria poate gasi solutii pentru această situatie, să refacă carosabilul după efectuarea intervențiilor în caz de avarii, ulterior recuperându-și investitia de la firma care are contract incheiat cu operatorul de apă/canal. Deci, Primăria poate dar nu vrea. De fapt poate da doar amenzi cu nemiluita prin intermediul Politiei Locale, ca să o ingroape compania de apă si mai tare spre faliment.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Plicul pentru medic”, transformat în donație pentru spital. Legea prin care pacienții își pot exprima recunoștința, promulgată

Publicat

Publicitate

Schimbare importantă și interesantă în sistemul de sănătate din România. Legea promulgată de Ilie Bolojan oferă o alternativă legală și transparentă la binecunoscutul „plic pentru medic” — un obicei informal care a persistat ani de zile din cauza deficiențelor sistemului și a recunoștinței personale a pacienților. Acum, pacienții care vor să își arate aprecierea față de cadrele medicale pot face donații oficiale direct către unitatea medicală unde au fost tratați, scrie alba24.ro.

Administraţia Prezidenţială a transmis, marţi, că preşedintele interimar Ilie Bolojan a semnat decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea alineatului (2) al articolului 34 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003 (PL-x 277/02.05.2018).

”Pacientul poate face donaţii unităţii sanitare unde a fost îngrijit, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie”, spune legea.

Vezi mai jos elemente din expunerea de motive:

”Oferirea unui cadou medicului reprezintă o constantă în comportamentul pacientului român, prins la mijloc în lupta dintre dreptul la recunoştinţă şi implicaţiile penale ale unui astfel de gest.

Referitor la dreptul la recunoștință, apreciem că acesta nu poate fi considerat un argument valid în favoarea menținerii practicii “plicului pentru medic”.

Publicitate

La momentul actual, acest drept nu se transpune în plan financiar și la alte categorii profesionale, precum polițiștii, pompierii sau profesorii, unde putem vorbi, de asemenea, despre crearea unei legături interpersonale ca urmare a unor acțiuni cu rezultate deosebite.

În plus, practica judiciară a ultimilor ani a demonstrat că dreptul la recunoștință ascunde, de cele mai multe ori, o condiționare a actului medical.

Deși nu pot fi culpabilizați toți doctorii, statul român a profitat de perpetuarea acestei cutume, lăsând în grija pacienților o parte din responsabilitatea ce îi corespunde: optima și eficienta susținere financiară a sistemului românesc de sănătate.

Dincolo de aspectele menționate, nu ne dorim completa anulare a dreptului la recunoștință al pacientului.

El poate fi veridic în anumite situații, motiv pentru care susținem ca acesta să se manifeste doar prin donațiile transmise către unitatea medicală în care pacientul a fost îngrijit, nu și către medici sau alți angajați ai centrelor sanitare.

Deși, în efectuarea unui act medical, aportul adus de doctor este cel mai important, rezultatul final este reprezentat de un cumul de acțiuni, implicând întregul sistem medical, sistem ce poate obține un plus de calitate prin utilizarea adecvată a donațiilor primite.

Întrucât noțiunea de “plăți suplimentare” din art. 34 alin. (2) este neclară, fiind ambiguă transpunerea ei în practică, propunem menținerea doar a posibilității de a face donații către unitatea medicală.

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Procesul etichetelor” la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Botoșani, o activitate interactivă despre alegeri alimentare și sănătate

Publicat

Publicitate
Luni, 7 aprilie 2025, la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Botoșani, a avut loc o activitate specială dedicată  deschiderii programului național „Săptămâna Verde” și ”Zilei Mondiale a Sănătății. 
În parteneriat cu Asociația pentru Protecția Consumatorilor (APC) Botoșani, elevii au participat la o dezbatere interactivă având ca temă interpretarea etichetelor produselor alimentare și impactul acestora asupra sănătății. Activitatea, intitulată „Procesul etichetelor”, este un format educațional creat de APC Botoșani și implementat cu succes în mai multe școli din județ în anii anteriori.
Evenimentul a reunit circa 100 de elevi din trei clase, coordonați de doamna profesoară Dana Bârsan, alături de doamnele profesoare Cătălina Andriesei, Irina Ioniță și Manuela Rusu.
Elevii au adus etichete ale unor produse alimentare comercializate local, care au fost analizate în cadrul unor echipe formate din 5-6 membri. Fiecare echipă a avut roluri bine stabilite: lider, navigator online, specialist în inteligență artificială, comunicator și membri activi. Numele echipelor au fost originale și creative: „Matematicienii”, „Echipa de șoc”, „Fetele din prima bancă”, „Craii de la răsărit” sau „Gumă”…
Un juriu ad-hoc, format din alți 12 colegi, a evaluat prestațiile echipelor, calitatea etichetelor și a produselor analizate.
Fiecare echipă a extras aleatoriu o etichetă, a identificat reglementările legale privind etichetarea produselor în România și a analizat eticheta respectivă în raport cu aceste norme, cu gusturile personale și cu impactul produsului asupra sănătății. În urma unei sesiuni de lucru de 15 minute, comunicatorii au prezentat concluziile, iar reprezentantul APC Botoșani a oferit îndrumare la cerere pe parcursul activității.
Prezentările au fost primite cu interes și aplauze din partea colegilor. Juriul a întocmit un clasament al echipelor, al etichetelor și al produselor, în funcție de conformitatea cu legislația și atractivitatea pentru consumatori.
La final, doamna profesoară Dana Bârsan a declarat:
„Vă mulțumim frumos pentru activitatea interesantă. Copiii au fost încântați!”
Fiecare echipă a fost premiată cu cărți și publicații oferite de Comisia Europeană.
Concluzii din partea APC Botoșani:
Tinerii manifestă un interes crescut pentru o alimentație sănătoasă și devin mai atenți la informațiile de pe ambalajele produselor. De exemplu, o echipă a apreciat un produs local – dulceață de trandafiri cu peste 60% petale și conținut redus de zahăr, combinat cu zahăr invertit. Un alt grup a remarcat pozitiv un produs cu semințe de chia. În schimb, o echipă întreagă a refuzat o băutură carbogazoasă populară din cauza conținutului ridicat de zahăr (peste 11%) și a conservanților (benzoat). Alte rezerve au fost exprimate față de produse cu un număr excesiv de aditivi alimentari.
S-au discutat și riscurile asociate cu ingrediente controversate precum glutamatul de sodiu, uleiul de palmier sau chiar microplasticele, recent descoperite în apă îmbuteliată sau gumă de mestecat.
Întreaga activitate – de la conceperea formatului până la redactarea acestui comunicat – a fost susținută de inteligența artificială ChatGPT, în cadrul unui demers de promovare a utilizării responsabile și creative a tehnologiei în educație.

Citeste mai mult

Eveniment

Analize la domiciliu pentru a reduce aglomerația din camerele de gardă din spitale. Parlamentul pregătește o nouă lege a sănătății

Publicat

Publicitate

O nouă lege a sistemului sanitar va fi elaborată de parlamentari, a anunțat luni, președintele comisiei de specialitate, Adrian Streinu-Cercel, scrie alba24.ro.

”La nivelul Comisiei pentru sănătate din Senat, s-a luat decizia dezvoltării unei noi structuri legislative pentru sectorul sanitar, un nou design punându-se acces pe persoana sănătoasă, astfel încât metodele de prevenție să fie la locul lor, așa cum este normal să fie într-o societate sănătoasă.

Mai mult decât atât, tot în acest context, punem accent foarte mult pe digitalizare, respectiv pe formarea unor platforme, unde să se regăsească toată lumea, platforma pentru pacienți, platforma pentru medici, birouri mobile de accesibilitate în sectorul sanitar”, a explicat dr. Streinu-Cercel, potrivit Agerpres.

El a menționat că proiectul va introduce posibilitatea ca, la domiciliul pacientului, cu echipamente adecvate, să se facă analize ”în așa fel încât presiunea de pe camerele de gardă din spitale să fie ridicată”.

Citeste mai mult

Eveniment

De când vor fi eliberate buletine cu CIP pentru copiii sub 14 ani și ce documente sunt necesare

Publicat

Publicitate

Începând cu luna iunie, România face un pas important spre digitalizare: și copiii sub 14 ani vor putea obține cărți de identitate cu cip. Documentul vine cu o serie de beneficii, de la semnătură electronică la utilizarea ca pașaport în UE, scrie playtech.ro.

Noul buletin electronic, disponibil și pentru cei mici

O schimbare majoră intră în vigoare din 2 iunie 2025: și minorii cu vârste sub 14 ani, inclusiv nou-născuții, vor putea avea propria carte de identitate electronică cu cip.

Acest document modern are dublă funcționalitate — înlocuiește pașaportul pentru călătoriile în Uniunea Europeană și oferă acces la servicii digitale. Mai mult, cartea poate fi utilizată pentru generarea semnăturii electronice, ceea ce deschide calea spre un viitor complet digitalizat.

Cartea electronică de identitate devine disponibilă de pe 20 martie. Cum vor arăta noile buletine cu cipuri și ce informații vor conține

Dimensiunea noului buletin este similară cu cea a unui card bancar și include elemente de securitate avansate. Cartea de identitate electronică stochează și informații medicale utile, precum grupa sanguină și RH-ul titularului.

Publicitate

 

Cât costă și cum se eliberează buletinul cu cip

Pentru copiii sub 14 ani, eliberarea documentului presupune o taxă accesibilă, de 67 de lei — o sumă de trei ori mai mică decât costul unui pașaport standard.

Procesul de obținere implică prezența părintelui sau a tutorelui legal, care va trebui să prezinte certificatul de naștere al copilului, actul propriu de identitate și, după caz, documente justificative privind custodia.

Părinții au și opțiunea de a alege o carte de identitate simplă, fără cip, dacă nu doresc includerea tehnologiei digitale în actul de identitate al copilului.

Când și unde poate fi solicitat noul document

Programul pilot pentru noua carte de identitate electronică a fost lansat încă din 2021, la Cluj-Napoca, iar după testele reușite, inițiativa prinde amploare la nivel național.

Locuitorii Capitalei vor putea solicita buletinul cu cip începând cu 20 aprilie, urmând ca, din 20 mai, documentul să fie eliberat în toate județele țării, marcând o etapă importantă în procesul de digitalizare a administrației publice.

Această măsură face parte dintr-o reformă amplă, menită să aducă mai aproape de cetățeni serviciile esențiale ale statului, prin tehnologii moderne și sigure.

Noul act de identitate devine un instrument multifuncțional, ușor de utilizat, menit să simplifice birocrația și să ofere mai mult control asupra propriei identități.

De acum, copiii vor putea călători în Uniunea Europeană fără pașaport, iar părinții se vor bucura de un document eficient, sigur și ușor de integrat în viața digitală de zi cu zi.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending