Connect with us

Actualitate

Casa Verde Fotovoltaice 2024: Finanțarea CREȘTE de la 20.000 la 30.000 de lei. Când încep ÎNSCRIERILE

Publicat

Publicitate

Programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 începe la data de 6 septembrie cu sesiunea de înscriere a instalatorilor. Din 27 septembrie persoanele fizice vor putea aplica pentru a primi finanţare.

Românii care vor să devină prosumatori prin programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 vor primi de la stat o finanțare de 30.000 de lei. Cu acești bani vor trebui însă să-și monteze atât panouri fotovoltaice, cât și baterii de stocare a energiei electrice, scrie alba24.ro.

„Ne pregătim de o nouă sesiune pentru Programul <Casa Verde Fotovoltaice> (…) Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie. În acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la Programul Casa Verde.

Fac menţiunea pe această cale că firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM rămân în continuare acreditate dacă doresc să participe şi în sesiunea de anul acesta. Doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului, pe data de 6 septembrie, îşi pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Lista instalatorilor se va publica undeva pe 1 noiembrie. În paralel, vom demara şi înscrierea persoanelor fizice.

Înscrierea persoanelor fizice va începe pe 27 septembrie

Aşa cum avem astăzi un calendar estimativ, vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicaţia aferentă programului <Casa Verde Fotovoltaice>.

Până pe data de 9 octombrie, după ce se vor finaliza înscrierile, persoanele fizice pot să-şi aleagă instalatorii din lista publicată de Administraţia Fondului pentru Mediu”, a transmis preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Laurenţiu-Adrian Neculaescu, potrivit Agerpres.

Publicitate

Suma pentru fiecare beneficiar crește de la 20.000 de lei la 30.000 de lei

„Anul acesta alocăm o sumă record – două miliarde de lei urmează a fi puse la dispoziţia românilor pentru ca aceştia să producă electricitate în propria locuinţă, să participe în acest fel la un mediu mai curat, dar şi să plătească facturi mai mici la energie. Noutatea programului de anul acesta este legată de cuantumul sumei finanţate.

Mărim de la 20.000 de lei la 30.000 de lei finanţarea AFM. O altă noutate este reprezentată de faptul că vom finanţa, pentru prima dată, şi acumulatori, unităţi de stocare a energiei electrice”, a declarat ministrul Mediului, Mircea Fechet.

De asemenea, potrivit șefului AFM, pentru sesiunea din acest an, se estimează apariţia a 67.000 de noi beneficiari ai programului „Casa Verde Fotovoltaice”.

„Vreau să mai precizez doar faptul că anul acesta estimăm undeva în jur de 67.000 de noi beneficiari ai programului <Casa Verde Fotovoltaice>, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un număr total de aproximativ 200.000 de de familii care au beneficiat în decursul a câtorva ani de acest program”, a mai spus şeful AFM.

„Sistemul pleacă de la minim 3 kw. Vom finanţa pe fiecare regiune în parte. La fel ca anul trecut, vom finanţa şi unităţile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinaţie – spaţiu de locuit pentru personalul clerical sau spaţii în care se celebrează slujbele religioase”, a mai completat ministrul Mediului.

Ministerul Mediului a pus în consultare publică Ghidul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională – Casa Verde Fotovoltaice.

Vezi AICI Ghidul de finanțare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în rețeaua naţională.

Programul „Casa Verde Fotovoltaice” începe în septembrie. Solicitanţi eligibili şi cuantumul finanţării

Este eligibil în cadrul programului solicitantul:

– persoană fizică;
– unitate de cult, pentru clădirea care are ca destinaţie spațiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinaţie spațiu în care se celebrează slujbele religioase şi se desfășoară activităţile religioase.

Finanţarea se acordă în cuantum de maximum 30.000 lei pentru achiziționarea și montarea unui sistem de panouri fotovoltaice și a unei instalații de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile, sub condiţia suportării unei contribuții proprii a beneficiarului de 3.000 de lei.

AFM nu acordă finanțare numai pentru achiziționarea și montarea unui sistem de panouri fotovoltaice, ori numai pentru achiziționarea și montarea unei instalații de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile.

Valoarea sumelor acordate cu titlul de finanțare de AFM se evidențiază de către instalatorul validat pe factura fiscală, diferența până la valoarea totală a facturii suportându-se de către beneficiar din surse financiare proprii.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului

Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW;
b) cheltuieli cu achiziția instalației de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile;
c) cheltuielile cu extinderea sistemelor de panouri fotovoltaice instalate, prin montarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW;
d) cheltuielile cu montajul și punerea în funcțiune a sistemelor/instalațiilor prevăzute la lit. a) – c);
e) TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

Etapele programului

Etapele programului sunt următoarele:

a) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a instalatorilor;
b) aprobarea instalatorilor;
c) încheierea contractelor de participare;
d) depunerea garanţiei de către instalatorii cu care a fost încheiat contract de participare;
e) publicarea listei instalatorilor validaţi;
f) publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor;
g) încărcarea în aplicaţie a documentelor obligatoriu a fi depuse, prevăzute la art. 19, de către solicitanţi, şi rezervarea sumelor aferente finanţării prin înscrierea în aplicaţie, etapă care poate fi derulată în paralel cu acţiunile menţionate la lit. b) – e);
h) selectarea de către solicitanţi a unui instalator validat, prin intermediul aplicaţiei;
i) analiza documentelor încărcate de solicitanţi, de către instalatorul selectat;
j) aprobarea/respingerea/refuzul solicitanţilor de către instalator, prin intermediul aplicaţiei;
k) aprobarea/respingerea de către AFM a solicitanţilor, în baza listelor generate de aplicaţie;
l) analiza și soluționarea contestațiilor transmise de solicitanţii de finanțare;
m) semnarea contractelor de finanţare de către unităţile de cult, generate prin intermediul aplicaţiei;
n) implementarea proiectului;
o) verificarea cheltuielilor eligibile și virarea contravalorii acestora, în baza cererilor de decontare depuse de instalatorii validaţi;
p) verificarea de către AFM a corectitudinii analizei eligibilităţii, efectuată de către instalatori, prin eşantion;
q) monitorizarea beneficiarilor.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

TVA mai mare de la 1 august: Guvernul schimbă normele de aplicare a Codului Fiscal. Ce produse vor avea o cotă redusă de 11%

Publicat

Publicitate

Începând cu 1 august 2025, România va avea o nouă structură a taxei pe valoarea adăugată (TVA), odată cu intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului Fiscal. Guvernul a aprobat o hotărâre care actualizează normele metodologice, pentru a reflecta schimbările adoptate recent prin Legea nr. 141/2025.

În primul rând, cota standard de TVA crește de la 19% la 21%, ceea ce va duce la scumpiri în lanț pentru majoritatea produselor și serviciilor.

Pe de altă parte, se simplifică sistemul cotelor reduse de TVA. Dacă până acum existau cote de 5% și 9% pentru diverse categorii de produse (alimente, servicii turistice, cărți, locuințe etc.), de la 1 august va exista o singură cotă redusă de 11%, care va include atât produsele anterior taxate cu 5%, cât și pe cele taxate cu 9%.

Guvernul restrânge lista produselor alimentare care vor beneficia de cota redusă. Astfel, sunt introduse definiții clare pentru „alimente destinate consumului uman” și „alimente pentru animale”, conform legislației europene (Regulamentul CE nr. 178/2002). Această măsură vine să limiteze aplicarea cotei reduse de TVA doar la produsele esențiale.

De ce sunt necesare aceste modificări?

Hotărârea are scopul de a corela normele metodologice cu noile prevederi ale Codului Fiscal, pentru ca aplicarea TVA să fie unitară și clară atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru autoritățile fiscale. Practic, se actualizează punctele 36-38 din normele de aplicare a Codului Fiscal, pentru a reflecta schimbările de cotă și de sferă de aplicare.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate vor fi monitorizați mai atent. Guvernul a aprobat noi reguli pentru protecția lor

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat o hotărâre prin care se schimbă modul în care autoritățile locale vor avea grijă de copiii rămași acasă, ai căror părinți muncesc în străinătate. Decizia vine să clarifice și să întărească procedurile prin care acești copii sunt identificați, monitorizați și sprijiniți, pentru a nu ajunge în situații de risc.

Ce se schimbă concret?

În primul rând, va exista un sistem informatic național – Observatorul Național al Copilului – unde vor fi înregistrate toate cazurile de copii aflați în pericol de a fi separați de familie. Acest Observator va permite o imagine de ansamblu, la nivel de țară, asupra acestor situații, astfel încât intervențiile să fie rapide și bine coordonate.

Termene clare pentru autorități: 72 de ore pentru verificări la domiciliu

Hotărârea stabilește termene stricte pentru autoritățile locale. Astfel, din momentul în care o sesizare ajunge la asistentul social sau când este completată o fișă de observație în teren, aceștia au maximum 72 de ore să meargă acasă la familia copilului pentru a evalua situația. Vizita nu va fi doar una formală, ci va include o analiză detaliată a nevoilor copilului și a riscurilor la care este expus.

Colaborare mai strânsă între instituții

Publicitate

Un alt aspect important este clarificarea responsabilităților dintre Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) din județe și serviciile publice de asistență socială din orașe și comune. Astfel, se pune accent pe o colaborare directă și eficientă între aceste structuri, pentru ca informațiile și intervențiile să nu se piardă între instituții.

Protecția datelor personale

În ceea ce privește datele copiilor, acestea vor fi păstrate în sistem doar cât timp este necesar. La împlinirea vârstei de 18 ani sau dacă minorul dobândește capacitate de exercițiu mai devreme (de exemplu, prin căsătorie), datele vor fi șterse automat.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO „Siguranța nu intră în vacanță”: Pompierii botoșăneni s-au întâlnit cu copiii din Coșula și Buda

Publicat

Publicitate

Să știi cum să acorzi primul ajutor sau cum să te comporți în situații de risc – fie că vorbim despre incendii, inundații, cutremure sau descoperirea muniției neexplodate – este esențial pentru siguranța fiecăruia. De aceea, indiferent de vârstă, o minimă pregătire în acest domeniu poate face diferența în momentele critice.

Astăzi, 150 de copii care participă la școlile de vară organizate de parohiile din localitățile Costești (comuna Răchiți) și Buda (comuna Copălău) au fost implicați în activități de informare și educare preventivă, derulate de pompierii din cadrul ISU Botoșani, în baza protocolului de colaborare încheiat cu Protopopiatul Botoșani și Arhiepiscopia Iașilor.

Activitățile s-au desfășurat într-un mod interactiv și au inclus atât informații teoretice, cât și exerciții practice. Pompierii le-au vorbit copiilor, pe înțelesul lor, despre pericolele la care se pot expune dacă nu respectă anumite reguli de siguranță și le-au oferit recomandări utile pentru petrecerea vacanței într-un mod cât mai sigur.

Pentru a înțelege mai bine riscurile din jurul lor, copiii au primit sfaturi clare și exemple concrete de comportamente periculoase pe care trebuie să le evite:

▪️ să nu se joace cu chibrituri, brichete sau lumânări;
▪️ să nu umble la prize sau aparate electrice;
▪️ să nu se cațere în copaci din apropierea liniilor de înaltă tensiune;
▪️ să evite zona căilor ferate electrificate și să nu urce pe vagoane, nici măcar pentru un selfie;
▪️ să anunțe un adult dacă văd cabluri electrice căzute sau panouri electrice deschise;
▪️ să meargă doar în locuri special amenajate pentru înot și să nu intre în apă singuri, dacă nu știu să înoate.

Totodată, copiii au învățat cum să reacționeze în cazul producerii unui incendiu, cutremur sau atunci când cineva are nevoie de ajutor medical. Simona Jitaru, voluntar în cadrul programului național „Salvator din Pasiune”, le-a arătat cum se execută corect manevrele de resuscitare și i-a încurajat să exerseze la rândul lor, sub supraveghere.

Publicitate

Nu au lipsit nici lecțiile despre pericolul reprezentat de muniția neexplodată. Pirotehnicienii ISU Botoșani le-au prezentat copiilor cele mai frecvente elemente de muniție rămase din timpul celor două războaie mondiale, care au fost descoperite pe raza județului, autospeciala pirotehnică și echipamentele utilizate în astfel de misiuni. De asemenea, i-au învățat ce trebuie să facă dacă descoperă muniție și cât de important este să NU o atingă, ci să anunțe imediat un adult sau autoritățile.

La final, copiii au aflat și în ce situații pompierii intervin cu autospeciala de stingere, cum funcționează fiecare accesoriu, iar cei mai curajoși dintre ei au probat echipamentele de protecție.

Prin aceste activități, pompierii botoșăneni le-au oferit celor mici nu doar informații utile, ci și încredere că pot face față situațiilor de urgență cu calm și responsabilitate.

Pentru că „Siguranța nu intră în vacanță”, astfel de întâlniri continuă să fie un pilon important în educația preventivă a tinerelor generații.

Citeste mai mult

Eveniment

În această seară: Lăsatul secului pentru Postul Adormirii Maicii Domnului

Publicat

Publicitate

Începutul lunii august aduce în viața Bisericii Ortodoxe o perioadă de intensă trăire spirituală:  Postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor sub denumirea de Postul Sfintei Mării sau al Sântămăriei.

Acest post, așezat sub ocrotirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, devine pentru credincioși o școală a răbdării, a rugăciunii stăruitoare și a înfrânării, dar mai ales o chemare de a privi înlăuntrul sufletului.

Postul nu este doar o simplă abținere de la anumite bucate, ci mai ales un act de curățire lăuntrică, o luptă conștientă cu patimile și tentațiile unei lumi care uită de Dumnezeu. Prin renunțarea la plăcerile trupești, omul își educă voința, învață să pună pe primul plan sufletul și redescoperă nevoia de comuniune autentică cu Creatorul.

În mod aparte, Postul Sfintei Mării este legat de Maica Domnului, modelul suprem de smerenie, ascultare și curăție. După tradiția Bisericii, însăși Născătoarea de Dumnezeu s-a pregătit pentru mutarea sa la cer prin post și rugăciune adâncă. De aceea, în aceste zile, Paraclisul Maicii Domnului răsună seară de seară în biserici și în casele creștinilor, ca o adiere duhovnicească ce mângâie inimile celor care o cheamă pe Maica Luminii în ajutor.

Din punct de vedere alimentar, acest post este mai blând decât Postul Mare, însă rămâne mai aspru decât cele ale Nașterii Domnului sau al Sfinților Apostoli. Totuși, binecuvântarea lui Dumnezeu face ca în această perioadă să fie belșug de fructe și legume proaspete, oferindu-le credincioșilor o hrană simplă și curată, potrivită pentru această pregătire duhovnicească.

Tipicul bisericesc îndeamnă la ajunare lunea, miercurea și vinerea, până la Ceasul al IX-lea (aproximativ ora 15:00), când se poate consuma hrană uscată. Marțea și joia sunt zile cu hrană fiartă, fără untdelemn, iar sâmbăta și duminica se adaugă untdelemnul și vinul. Schimbarea la Față a Domnului (6 august), prăznuită în plin post, aduce cu sine o dezlegare la untdelemn, pește și vin, o bucurie duhovnicească în toiul nevoinței.

Publicitate

Istoria acestui post ne amintește că nu întotdeauna el a fost respectat la fel în toate părțile lumii creștine. În Antiohia, creștinii posteau doar o zi, la Schimbarea la Față, iar în Constantinopol doar patru zile. Ierusalimul postea opt zile. Pentru a aduce rânduială, în anul 1166, Biserica a stabilit, printr-un sinod ținut la Constantinopol sub îndrumarea Patriarhului Luca Chrisoberg, ca Postul Adormirii Maicii Domnului să înceapă la 1 august și să se încheie la 15 august, când prăznuim mutarea Născătoarei de Dumnezeu la cele veșnice.

Așadar, Postul Sfintei Mării nu este doar o rânduială bisericească, ci o cale de reîntoarcere la simplitate, la rugăciune și la liniștea inimii. Este o chemare de a sta, asemenea Maicii Domnului, cu smerenie și nădejde la picioarele Fiului său, cerând ocrotire, luminare și pace sufletească.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending