Connect with us

Actualitate

Care este termenul de depunere a Declarației Unice la ANAF în 2023. Cine trebuie să o depună și cum poate fi corectată

Publicat

Publicitate

Termenul pentru depunerea Declaraţiei Unice (DU) privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212) este 25 mai 2023, au transmis reprezentanții ANAF, relatează alba24.ro.

Instituția recomandă ca Declaraţia Unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV);

– pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.

Pentru completarea şi depunerea declarației unice contribuabilii pot solicita sprijin, astfel:

  • apelând Serviciul central de asistență telefonică a contribuabililor Call – center, la numărul de telefon 031.403.91.60;
  • prin e-mail, accesând Formularul de contact disponibil AICI.

În plus, pe pagina de Facebook a ANAF și pe canalul de Youtube vor fi publicate materiale video referitoare la descărcarea, completarea și depunerea DU.

Publicitate

De asemenea, în lunile aprilie și mai, ANAF va organiza seminarii web în cadrul cărora se vor prezenta completarea și depunerea Declarației unice (212) pentru categoriile de venituri pentru care exista obligația depunerii.

Cine trebuie să depună Declarația Unică

Declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declaraţia se depune şi de către următoarele categorii de contribuabili:

– profesionişti, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe care au beneficiat de:

– indemnizaţia prevăzută la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare;

– indemnizaţia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor măsurivde protecţie socială a angajaţilor şi a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităţilor economice, determinate de situaţia epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificările ulterioare;

– indemnizaţia prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a) sau lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 2/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecţie socială a angajaţilor şi a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităţilor economice, determinate de situaţia epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare.

Declaraţia se completează şi se depune şi de către persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

Cum se poate corecta Declarația Unică

Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular, bifându-se cu X căsuţa/căsuţele

„Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”, completându-se, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul …..” şi/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ………..”

Declaraţia rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

– declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată;

– este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale;

– declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);

– o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu excepţia contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia în condiţiile prevăzute de Legea nr.

207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Veniturile necuprinse în declaraţia iniţială se declară prin depunerea unei declaraţii rectificative.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Sindicaliștii pichetează sediul Ministerului Educației: „Demisia!”

Publicat

Publicitate

Sindicaliștii din învățământ pichetează pentru a patra zi sediul Ministerului Educației și Cercetării și cer demisia ministrului Daniel David.

Sindicaliștii scandează ‘Demisia’ și afișează mesaje precum ‘Educația nu este o cheltuială, este o investiție’.

Reprezentanții sindicatelor din învățământ au cerut la începutul săptămânii trecute demisia ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, și au anunțat că vor picheta sediul ministerului.

‘Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘Spiru Haret’ și Federația Națională ‘Alma Mater’, în numele celor peste 250.000 de salariați ale căror interese le reprezintă, își exprimă revolta împotriva prevederilor Legii nr. 141/2025 referitoare la sistemul educațional. În ciuda tuturor demersurilor făcute și a argumentelor aduse în ultima perioadă: discuții cu președintele României, precum și solicitarea adresată acestuia de a nu promulga această lege, discuții cu prim-ministrul Guvernului României și cu ministrul Educației, discuții cu conducerile partidelor politice care susțin actualul Guvern, precum și pichetarea Parlamentului României, din nefericire, această lege profund antisocială a fost publicată în Monitorul Oficial’, afirmau marți sindicaliștii, într-un comunicat remis presei.

În opinia acestora, Guvernul provoacă ‘o criză fără precedent în ultimii 35 de ani’ în învățământ.

Totodată, cele trei sindicate susțin că măsurile au fost luate ‘din condei’, fără să se facă un studiu de impact.

Publicitate

Potrivit acestora, măsurile luate ‘lovesc crunt’ Educația și Cercetarea: creșterea normei didactice de predare cu 2 ore; comasarea a sute de unități de învățământ, care ‘va conduce la concedieri’ de personal didactic auxiliar și chiar administrativ; creșterea efectivelor de elevi în clasă; scăderea tarifului pentru plata cu ora; creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori; ‘subfinanțarea’ învățământului superior, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent.

Sindicaliștii mai reclamă ‘subfinanțarea’ instituțiilor de cercetare și bibliotecilor centrale universitare prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități.

Cele trei organizații au anunțat că pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la ‘Mitingul Educației’.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de peste 600.000 de lei pentru primăriile din Botoșani care nu respectă regulile de gestionare a deșeurilor

Publicat

Publicitate

Garda de Mediu Botoșani a început în forță controalele privind salubrizarea localităților și gestionarea deșeurilor municipale. Până acum, 25 de primării (UAT-uri), Asociația de Dezvoltare Intracomunitară Ecoproces și Consiliul Județean Botoșani au fost luate la verificat, în cadrul unei acțiuni de amploare care vizează modul în care sunt aplicate măsurile obligatorii de mediu.

În urma controalelor, comisarii de mediu au constatat numeroase nereguli: puncte de colectare insuficient dotate sau inexistente, nerespectarea programelor de colectare separată, deșeuri amestecate la transport, abandonări de gunoaie în zone neautorizate, dar și probleme legate de gestionarea deșeurilor periculoase provenite din gospodării.

Rezultatul? 32 de sancțiuni aplicate, dintre care 17 avertismente și 15 amenzi, în valoare totală de 605.000 lei.

Problemele găsite de comisari

În cadrul inspecțiilor, echipele Gărzii de Mediu au verificat:

  • Existența și dotarea punctelor de colectare separată (hârtie, plastic, metal, sticlă);

    Publicitate
  • Modul în care primăriile și firmele de salubrizare respectă graficele de colectare selectivă;

  • Dacă deșeurile sunt transportate separat și nu amestecate;

  • Gradul de reciclare și reducere a deșeurilor depozitate;

  • Gestionarea corectă a deșeurilor periculoase din gospodării;

  • Trasabilitatea deșeurilor – adică dacă pot fi urmărite de la generator (cetățean) până la reciclare sau eliminare;

  • Starea fostelor gropi de gunoi rurale închise în 2009 și a terenurilor unde s-au semnalat abandonări recente de deșeuri;

  • Dacă autoritățile locale și-au depus la timp declarațiile către Fondul pentru Mediu.

Măsuri clare, termene stricte

Pentru toate neregulile descoperite, au fost dispuse măsuri concrete, cu termene de remediere. Comisarii Gărzii de Mediu avertizează că verificările vor continua, iar în cazul în care deficiențele nu vor fi corectate la timp, sancțiunile vor fi și mai aspre.

Acțiunile fac parte din Planul Național General de Activități al Gărzii Naționale de Mediu, care are ca obiectiv principal reducerea cantității de deșeuri depozitate și creșterea gradului de reciclare, în conformitate cu angajamentele României la nivel european.

Citeste mai mult

Eveniment

O nouă ediție a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret „Seri eminesciene”. Programul evenimentului

Publicat

Publicitate

Pe 8 august 2025 debutează la Memorialul Ipoteşti o nouă ediţie, în format extins, a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret Seri eminesciene – muzică, film, poezie şi arte plastice.

Festivalul-concurs, organizat cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, va avea loc în perioada 8-10 august 2025.

Concursul destinat copiilor şi tinerilor interpreţi se va desfăşura în perioada 9-10 august 2025 şi va cuprinde două sectiuni: individual şi grup, precum şi două categorii de vârstă: 7-14 ani, respectiv, 15-30 ani. Toate informaţiile referitoare la concurs, modalităţile de inscriere şi regulamentul concursului, le puteți găsiţi pe site-ul Memorialului Ipoteşti http://www.eminescuipotesti.ro/Pagini%20HTML/MENIU/anunturi.html

            Festivalul – concurs de muzică folk pentru copii și tineret Seri eminesciene are inclus, în programul celor trei zile de derulare, spectacole susținute de artiști și trupe folk reprezentative pentru acest gen muzical. Astfel, publicul este invitat să îi urmărească pe:

              8 august 2025 ‒ TVA-Trupa cu Valoare Adăugată, Storytellers Blues Duo, Tatiana & Marius Ojog și Robert Condraschi-Band;

              9 august 2025 ‒ Țapinarii, Mircea Bodolan, Cristi Dumitrașcu și Daniel Făt;

Publicitate

            10 august 2025 ‒ Ducu Bertzi, Ada Milea și Bobo Burlăcianu, Ocru și Andrei Pițu.

              Şi în anul acesta, ca şi la ediţia din 2024, Memorialul Ipotești va propune o serie de activități conexe evenimentului de bază: atelierele de spoken word, Desenele copilăriei, face painting, proiecții de filme pentru copii și tineret, galeria caricaturistului, lansări și prezentări de carte ale editurilor participante.

Pe toată perioada festivalului, Memorialul Ipotești organizează o colectă publică pentru ajutorarea sinistraților de la Broșteni.

            Intrarea la orice activitate din programul, care poate fi consultat pe pagina Memorialului Ipotești, este liberă.

Citeste mai mult

Eveniment

ITM Botoșani: Munca cu ziua, soluție legală pentru angajatorii care au nevoie de oameni pe termen scurt

Publicat

Publicitate

Firmele care au nevoie de muncitori sezonieri sau pentru activități ocazionale pot apela la zilieri, o alternativă legală și rapidă pentru a acoperi lipsa de personal, fără a fi necesară încheierea unui contract de muncă. Este o soluție practică pentru angajatori, dar și o modalitate prin care se combate munca la negru.

Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Botoșani reamintește celor interesați că zilierii pot fi folosiți în domenii precum agricultura, silvicultura, horeca (restaurante, baruri, hoteluri), organizarea de evenimente sau publicitate, conform Legii nr. 52/2011.

Ce trebuie să știe angajatorii care folosesc zilieri

Deși procedura este simplificată față de angajarea clasică, există câteva reguli clare:

  • Angajatorul trebuie să înființeze un Registru de evidență a zilierilor, care se completează electronic prin aplicația gratuită „Inspecția Muncii” (disponibilă în PlayStore și AppStore).

  • Zilierii trebuie înregistrați înainte de a începe activitatea, iar registrul trebuie transmis zilnic către ITM.

    Publicitate
  • La finalul zilei de muncă, zilierul trebuie plătit pentru cel puțin 8 ore de muncă, indiferent dacă activitatea efectivă a durat mai puțin. Plata se poate face și săptămânal, cu acordul zilierului.

  • Remunerația nu poate fi mai mică decât salariul minim brut pe țară, raportat la ora de muncă.

Ce restricții sunt pentru angajarea zilierilor

Un zilier nu poate lucra:

  • Mai mult de 90 de zile pe an pentru același angajator (cu excepții stabilite de lege).

  • Mai mult de 25 de zile consecutive la același beneficiar.

  • În total, nu poate presta activități ocazionale mai mult de 120 de zile pe an, indiferent de angajator.

În cazul minorilor, durata zilnică de muncă nu poate depăși 6 ore, iar aceștia nu au voie să lucreze noaptea.

Utilizarea legală a zilierilor ajută angajatorii să evite sancțiunile pentru muncă nedeclarată și asigură zilierilor o formă minimă de protecție socială. În plus, ITM poate verifica oricând registrul electronic, iar beneficiarii sunt obligați să păstreze o evidență clară a activității lor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending