Connect with us

Eveniment

Cardurile de energie au ajuns la peste un milion de locuințe din România. Cum pot fi folosite, în ce condiții și când expiră

Publicat

Publicitate

Peste un milion de locuințe, adică peste un milion de puncte de consum au primit până la data de 14 februarie cardurile de energie, prin care sunt sprijinite persoanele vulnerabile pentru plata facturilor la utilități, informează alba24.ro.

Cardurile oferite din fonduri europene nerambursabile ce erau în risc de pierdere în perioada de programare 2014-2020, sunt emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, anunță Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene

În topul județelor cu cele mai multe carduri distribuite se numără Bacău (43.200 de carduri), Argeș (47.416 de carduri), Buzău (30.835 carduri), Maramureș (33.000 de carduri), Brăila (30.060 de carduri).

Câte carduri au fost tipărite și distribuite până în prezent

În total, 1,7 milioane de carduri au fost tipărite și distribuite către oficiile poștale, aferente punctelor de consum pentru care nu este nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Restul de 700.000 de carduri urmează să ajungă la cei îndreptățiți în baza OUG 166/2022 până la 20 februarie.

Milioane de persoane ar urma să beneficieze de cardul de energie

Prin intermediul programului, aproximăm că un total de 2,8 milioane de puncte de consum, la care locuiesc peste 4 milioane de beneficiari, vor fi sprijinite cu două tranșe de 700 lei pentru achitarea facturilor la utilități, în contextul crizei energetice.

Așadar, lista de puncte de consum eligibile va continua să crească pe măsură ce se clarifică situațiile neconcludente (se va stabili în mod clar câți oameni stau la același punct de consum și care este venitul mediu pe cap de locuitor).

Publicitate

„Poșta Română s-a mobilizat exemplar și a livrat deja cardurile de energie la un milion de locuințe. Pentru că restul sunt deja în oficiile poștale, suntem siguri că până la 20 februarie vom finaliza distribuirea pentru cei care au fost declarați eligibili fără să fie nevoie de clarificări.

De la acel moment se pot efectua plăți, prin cele trei metode deja cunoscute: direct la poștaș, la oficiu sau prin intermediul aplicației pentru care zilele acestea se fac ultimele teste.

Foarte important, pentru cei care sunt într-o situație incertă și se verifică zilele acestea dacă sunt într-adevăr eligibili, le transmit să stea fără grijă pentru că nu există riscul să nu primească ajutorul dacă li se cuvine conform legii.

Cei care au primit cardul trebuie să știe că pot să facă plăți pentru tanșa I până la vară, nu este nevoie să se grăbească. Iar cei care nu sunt siguri de situația lor pot suna la 0319966 și vor primi clarificări”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

De ce nu se oferă sprijinul direct în numerar

Reamintim că a fost necesară abordarea acestui mecanism pentru a crea posibilitatea ca toate formele de energie să poată fi decontate, incluzând aici și energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor și locuințelor colective, cât și a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit și asigurarea trasabilității întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii.

La 25 ianuarie a început procesul de printare și împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plățile pentru facturile curente și restante.

Potențialii beneficiari urmează fie înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul pentru care Poșta a mobilizat peste 50 de angajați, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

Ce plăți se pot efectua

În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:

a) Pentru tranșa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;

b) Pentru tranșa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023

Cei care nu au fost eligibili pentru tranșa I, dar vor deveni la momentul întocmirii listelor pentru tranșa II, vor primi cardul de energie în cursul lunii septembrie.

Ghidul cardurilor de energie

Pentru a veni în sprijinul beneficiarilor, MIPE a întocmit și un ghid cu situații speciale ce pot fi întâmpinate în implementarea măsurii. De asemenea, vă prezentăm răspunsurile pentru cele mai frecvente întrebări adresate pe tema cardurilor de energie:

Cum se acordă ajutorul?

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.

Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Cum se utilizează?

Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.

Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.

Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:

venitul minim garantat;
alocația pentru susținerea familiei;
statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.

Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?

Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:

Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.
Se verifică veniturile acestora.

III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.

Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.
Care sunt condițiile de acordare?
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.

Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.

Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.

Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).

Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.

Când ajung cardurile la beneficiari?

În periada 1-28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.

Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.

În perioada 1-30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II-a.

Când expiră ajutorul?

1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.

Care sunt acte necesare pentru plată?

– Cardul de energie (primit prin Poșta Română)

– Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)

– Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)

Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.

Ce este certificatul de validare a datoriei?

Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.

După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.

Cum se efectuează plata?

La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.

Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).

Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.

Pot retrage numerar de pe carduri?

Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.

Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei.

Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.

Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează?
Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.

Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.

Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.

Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară?

Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.

În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani, județul cu cea mai mare sumă medie plătită pentru alocațiile copiilor în luna mai 2025: 342,56 lei pe beneficiar

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se află pe primul loc în țară la valoarea medie a alocațiilor de stat pentru copii achitate în luna mai 2025, cu o sumă de 342,56 lei pe beneficiar, potrivit datelor centralizate de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

La nivel național, valoarea totală a alocațiilor plătite în mai a fost de 1,213 miliarde de lei, suma medie pe beneficiar fiind de 334,88 lei. Au beneficiat de acest sprijin peste 3,6 milioane de copii din întreaga țară.

Cele mai mari sume medii plătite după Botoșani au fost în județele Caraș-Severin (342,26 lei) și Sălaj (339,16 lei). Pe de altă parte, cei mai mulți beneficiari s-au înregistrat în București (369.870 copii), Iași (203.429), Suceava (138.507), Constanța (127.052), Cluj (126.000) și Bacău (122.975).

Alocația de stat are caracter universal și se acordă tuturor copiilor cu vârsta de până la 18 ani, dar și tinerilor majori care continuă studiile liceale sau profesionale până la finalizarea acestora.

Oficialii ANPIS subliniază că acest sprijin financiar rămâne una dintre principalele măsuri de sprijinire a familiilor cu copii, contribuind la reducerea inegalităților și la susținerea educației în rândul tinerilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Aeroportul Suceava introduce abonamente de PARCARE la 24 de lei pe zi, pentru pasagerii care își lasă mașina între 6 și 15 zile

Publicat

Publicitate

Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava a anunțat că vine în sprijinul pasagerilor care pleacă în vacanță sau în călătorii mai lungi, introducând un nou tip de abonament de parcare. Începând din această săptămână, șoferii care își lasă mașina în parcarea aeroportului între 6 și 15 zile vor beneficia de un tarif fix de doar 24 de lei/zi.

Măsura este menită să le ofere călătorilor o alternativă accesibilă și sigură la serviciile de taxi, transport în comun sau transfer de la parcările private, eliminând stresul legat de drumurile către și de la aeroport. Abonamentul este deja disponibil la automatele pentru plata parcării, iar pasagerii pot achita suma aferentă la ieșirea din parcare.

Pentru autovehiculele parcate mai puțin de 6 zile sau mai mult de 15 zile, se aplică în continuare tarifele standard: primele 30 de minute gratuite, 5 lei/oră pentru prima și a doua oră, respectiv 2 lei/oră după a doua oră.

Parcarea Aeroportului Suceava este iluminată și monitorizată permanent cu un sistem modern de supraveghere video, pentru siguranța autovehiculelor lăsate pe termen mai lung.

Conducerea aeroportului subliniază că această inițiativă face parte din eforturile continue de a îmbunătăți serviciile oferite pasagerilor și de a le asigura o experiență de călătorie mai simplă și mai plăcută.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

„Ziua Porților Deschise” la Penitenciarul Botoșani: Vizite ghidate de Ziua Polițiștilor de Penitenciare

Publicat

Publicitate

Penitenciarul Botoșani își deschide porțile astăzi, 29 iunie, cu ocazia Zilei Polițiștilor de Penitenciare.

Sub sloganul „Dincolo de ziduri și prejudecăți”, instituția a invitat publicul să participe la tururi ghidate speciale, menite să ofere o perspectivă directă asupra vieții și activității din spatele gratiilor.

Vizitatorii sunt așteptați la orele 14:00 sau 15:00, fără nicio formalitate prealabilă: nu sunt necesare înscrieri, liste sau programări.

Organizatorii transmit însă câteva reguli clare: participanții trebuie să aibă asupra lor un act de identitate valabil și să poarte o ținută decentă. Accesul cu telefoane mobile și alte gadgeturi nu este permis, iar minorii sub 14 ani pot intra doar însoțiți și cu certificatul de naștere.

Reprezentanții Penitenciarului Botoșani descriu evenimentul drept un „moment rar, într-un loc aparte”, care oferă ocazia de a cunoaște oamenii din spatele uniformei și de a înțelege mai bine rolul sistemului penitenciar în societate.

„Te invităm să vezi dincolo de ziduri și prejudecăți”, transmit organizatorii, încurajând comunitatea să participe la această experiență inedită.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Apostoli Petru și Pavel

Publicat

Publicitate

Sfinții mari apostoli Petru şi Pavel, cei doi stâlpi ai Bisericii creştine au propovăduit, prin lucrarea lor misionară, învăţătura lui Hristos în lume. Sfântul Apostol Petru era originar din localitatea Betsaida din Galileea, fiind fiul lui Iona şi frate mai mare al lui Andrei, cel dintâi chemat de Domnul la lucrarea apostoliei. El s-a numit Simon până când Mântuitorul i-a schimbat acest nume în Chefa sau Petru.

Avea meseria de pescar și era căsătorit. Înainte de a deveni Apostol al lui Iisus și-a făcut ucenicia la Sfântul Ioan Botezătorul. După o minune înfăptuită de Iisus pe când pescuia, Petru este chemat să devină „pescar de oameni”. Sfântul Petru a propovăduit Evanghelia în Ierusalim, în Iudeea şi în Antiohia, unde membrii bisericii s-au numit pentru prima dată creştini, iar apoi în Pont, Galatia, Capadocia, Asia Mică şi Bitinia. Conform tradiţiei, Petru a ajuns la Roma, unde a format Biserica de acolo. Sfântul Apostol Petru a sfârşit muceniceşte în capitala Imperiului Roman, fiind răstignit cu capul în jos în timpul împăratului Nero, la 29 iunie, anul 67. De la Sfântul Petru s-au păstrat în cartea Faptele Apostolilor 8 cuvântări și 2 epistole care îi poartă numele. Sfântul Apostol Pavel, supranumit „apostolul neamurilor” pentru că a predicat Evanghelia mai ales păgânilor, s-a născut într-o familie de iudei bogaţi în Tarsul Ciliciei, în anul 5 după Hristos. Deşi făcea parte din seminţia lui Veniamin și era fariseu, era cetăţean roman.

Numele său evreiesc este Saul (furtună). Studiază la şcoala marelui învăţat Gamaliel, devenind zelos păzitor al legii și aprig prigonitor al creştinilor. Participă chiar la uciderea Arhidiaconului Ştefan, păzind hainele ucigaşilor. Devine creştin pe când mergea la Damasc pentru a-i prigoni pe creştini, când i se arată Iisus și îl întreabă: „Saule, Saule, de ce Mă prigoneşti?” Episcopul Damascului, Anania, îl botează în anul 35 și îi este schimbat numele în Pavel (linişte). Tot acum îşi recapătă vederea pe care și-o pierduse în urma revelaţiei. Pentru a fi salvat de la moarte, creştinii îl coboară cu un cos peste zidul cetăţii. Datorită credinţei sale și zelului arătat în răspândirea creştinismului, este închis de 3 ori: anii 59-61 în Cezareea, 61-63 în Roma și 66-67 tot în Roma.

Este decapitat (pentru că era cetăţean roman) pe muntele Vatican în aceeaşi zi cu Sfântul Petru, în timpul împăratului Nero. A scris 14 epistole iar ultima (scrisă în anul 66 la Roma), este considerată testamentul său spiritual (2 Timotei). Sf. Apostoli Petru și Pavel ne sunt exemple vii de adevărată viață creştină și de dăruire pentru răspândirea credinţei celei adevărate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending