În 2024, credincioșii ortodocși și cei catolici vor celebra Paștele în date diferite. Data sărbătorii Învierii Domnului determină și momentul Rusaliilor. Această diferență va conduce la un set distinct de zile libere pentru angajații din România în acest an al Sărbătorilor Pascal, relateazăalba24.ro.
Paștele Ortodox, numit și Duminica Învierii, este cea mai veche și mai importantă sărbătoare din tradiția creștină orientală, celebrând Învierea lui Iisus Hristos (înălțarea din mormânt) după crucificarea și moartea sa.
Sunt două calendare diferite, cu decalaj al sărbătorii la ortodocși și catolici.
Pentru calculul exact al datei sărbătorilor pascale, se iau în considerare două fenomene naturale: echinocțiul de primăvară și Luna plină.
În 2024, Paștele ortodox este sărbătorit în 5 mai.
Vinerea Mare este în 3 mai – zi liberă, iar a doua zi de Paște, 6 mai – tot zi liberă.
Publicitate
Cu o săptămână înainte, sunt Floriile ortodoxe, în 28 aprilie.
În 2024, Paștele catolic este sărbătorit în 31 martie.
Vinerea Mare este în 29 martie, iar a doua zi de Paște catolic în 1 aprilie.
Floriile catolice sunt sărbătorite în 24 martie.
Paștele în 2024. De ce se sărbătorește la date diferite
Învierea Domnului – Sfintele Paşti, este cel mai mare praznic al Bisericii lui Hristos.
Calcularea datei la care creştinii sărbătoresc Paştele ţine două fenomene naturale
unul cu dată fixă – echinocţiul de primăvară
altul cu data schimbătoare – luna plină.
Astfel, data Paştelui variază în fiecare an.
În plus, utilizarea a două calendare diferite explică decalajul acestei sărbători la catolici şi ortodocşi.
Biserica Catolică se raportează la echinocţiul de primăvară după calendarul gregorian.
Biserica Ortodoxă calculează acelaşi eveniment astronomic după calendarul iulian (pe stil vechi).
Zile libere luna Mai 2024: Minivacanță de 6 zile de Paști
Românii vor beneficia în luna mai de o minivacanță de 6 zile. Vor fi cumulate ziua liberă din 1 mai și zilele de Paști. Guvernul a aprobat pe 21 decembrie ziua de 2 mai ca ”punte” între zilele 1 și 3 mai. Astfel, rezultă o minivacanță de 6 zile între 1 mai – care pică într-o miercuri și 6 mai ( a doua zi de Paști) care pică într-o zi de luni.
1 mai – Ziua Muncii (miercuri)
2 mai – zi liberă -punte ( joi)
3 mai – Vinerea Mare (vineri)
4 mai – Sâmbăta Mare ( sâmbătă)
5 mai – Paștele ortodox (duminică)
6 mai – A doua zi de Paște ortodox (luni)
Originile sărbătorii pascale
Originile sărbătorii pascale sunt legate de sărbătorile mai vechi ale renaşterii naturii şi ale echinocţiului de primăvară.
Data Paştelui a fost stabilită de primul Conciliu de la Niceea, din anul 325. Era în „duminica imediat următoare lunii pline după echinocţiul de primăvară”.
Calculul acestei date permite stabilirea în calendar nu doar a Paştelui, ci şi a altor sărbători creştine importante.
Paștele era sărbătorit la aceeași dată
Iniţial, Biserica Răsăriteană şi cea Apuseană sărbătoreau Paştele la aceeaşi dată.
După Marea Schismă din 1054, Biserica Creştină a fost împărţită în două – cea Apuseană sub autoritatea papei şi cea Răsăriteană sub autoritatea patriarhului de la Constantinopol.
Mai târziu, în 1582, Papa Grigore al XIII-lea a reformat calendarul iulian (pe stil vechi) din cauza erorilor acestuia faţă de calendarul astronomic (o rămânere în urmă), făcând trecerea la calendarul modern, ce-i poartă numele.
Din motive de ordin confessional, bisericile ortodoxe nu au acceptat reforma gregoriană, păstrând în continuare calendarul iulian.
Cu timpul, diferenţa dintre cele două calendare, care la sfârşitul secolului al XVI-lea era de 10 zile, a continuat să crească. După 1900, ea a ajuns să fie de 13 zile.
Astfel, nevoia de armonizare a calendarului în toate domeniile vieţii publice a făcut ca şi bisericile ortodoxe să reflecteze la trecerea la calendarul gregorian.
Regatul României a adoptat reforma calendarului în anul 1919, când ziua de 1 aprilie pe stil vechi a devenit 14 aprilie pe stil nou, potrivit Agerpres.
Calendarul gregorian, și la unele biserici ortodoxe
Congresul interortodox desfăşurat la Istanbul (Constantinopol) în anul 1923 a hotărât adoptarea calendarului gregorian şi în bisericile ortodoxe, rămânând însă la latitudinea fiecărei biserici ortodoxe autocefale să aleagă momentul oportun pentru această trecere.
Tot atunci s-a hotărât ca data Paştelui pentru ortodoxie să se calculeze în continuare după calendarul iulian, până când toate bisericile ortodoxe autocefale vor adopta calendarul gregorian.
Biserica Ortodoxă Rusă şi Biserica Ortodoxă Sârbă nu au adoptat calendarul gregorian.
Biserica Ortodoxă Română sărbătoreşte Crăciunul după calendarul gregorian şi Paştele după cel iulian.
Biserica Ortodoxă Finlandeză şi cea Estoniană sunt singurele biserici ortodoxe care sărbătoresc Paştele după calendarul gregorian.
Deşi este cea mai importantă sărbătoare creştină, Paştele catolic şi cel ortodox nu cad în aceeaşi zi decât rareori (aşa cum s-a întâmplat în 2014 şi se va mai întâmpla în 2017).
Paştele catolic poate cădea în luna martie sau aprilie şi niciodată în luna mai.
Paștele ortodox poate cădea în aprilie sau mai şi niciodată în martie.
Lumina Sfântă
Lumina Sfântă este considerată un miracol al Ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte, la Ierusalim.
În timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12.30 şi 14.30, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care ”se pogoară din cer”.
Se manifestă diferit în fiecare an şi, în primele minute, nu frige.
Zile libere și minivacanțe în 2024
1 și 2 ianuarie (prima și a doua zi de Anul Nou) – luni și marți 4 zile, cu sâmbătă și duminică)
6 și 7 ianuarie (Boboteaza și Sfântul Ioan Botezătorul) – sâmbătă și duminică
24 ianuarie (Ziua Unirii Principatelor Române) – miercuri
1 Mai (Ziua Muncii) – joi
3 mai (Vinerea Mare) – vineri
5 mai și 6 mai (Paște ortodox) – duminică și luni (a doua zi de Paște) – minivacanță de 4 zile (3-6 mai); posibil minivacanță extinsă 1-6 mai, în funcție de decizia Guvernului
1 iunie (Ziua Copilului) – joi
23 și 24 iunie (prima și a doua zi de Rusalii) – duminică și luni
15 august (Adormirea Maicii Domnului) – joi (posibil minivacanță de 4 zile, joi-duminică, în funcție de decizia Guvernului)
30 noiembrie (Sfântul Andrei) – sâmbătă
1 Decembrie (Ziua Națională a României) – duminică
25 și 26 decembrie (prima și a doua zi de Crăciun) – miercuri și joi (posibil minivacanță de 5 zile, dacă va fi declarată zi punte vineri, 27 decembrie)
Calendar Paște ortodox și catolic în următorii ani
Următoarea dată în care Paștele va fi sărbătorit în aceeași zi și de ortodocși și de catolici, va fi 20 aprilie 2025.
Zilele în care pică Paștele Ortodox în anii următori
Paște ortodox 2024 – 5 mai
Paște ortodox 2025 – 20 aprilie
Paște ortodox 2026 – 12 aprilie
Paște ortodox 2027 – 2 mai
Paște ortodox 2028 – 16 aprilie
Paște ortodox 2029 – 8 aprilie
Paște ortodox 2030 – 28 aprilie
Zilele în care pică Paștele Catolic în anii următori
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Razia momentului la Botoșani: Percheziții și verificări în Cișmea, coordonate de șeful I.P.J. Sunt căutați cei care au vandalizat peste 60 de apartamente
În acest moment, polițiștii botoșăneni desfășoară o razie în zona Cișmea, din municipiul Botoșani, împreună cu reprezentanți ai S.C. LOCATIVA și jandarmi, pentru verificarea legalității persoanelor care locuiesc în zona respectivă.
Concomitent cu aceste activități sunt puse în executare patru mandate de percheziție domiciliară la persoane bănuite de comiterea infracțiunii de distrugere.
Acțiunea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și este coordonată de șeful I.P.J. BOTOȘANI.
Împăratul Iustinian a fost unul dintre cei mai de seamă împărați ai Imperiului Bizantin. S-a născut în anul 483 din părinţi binecredincioşi, în Tauresium, o localitate la sud de Uskub, lângă Scopje, capitala Macedoniei de astăzi.
Savatie şi Biglenisa, părinţii săi, creştini fiind, i-au acordat o educaţie aleasă. În anul 518, unchiul său, Iustin, a ajuns împărat, apoi, cu patru luni înainte să moară, în luna aprilie a anului 527, l-a înfiat pe Iustinian, ungându-l împărat în locul său. A primit o educaţie deosebită încă din tinereţe, devenind un excepţional cunoscător al dreptului şi istoriei Imperiului Roman, dar şi un foarte bun teolog.
Domnia lui poate fi urmărită pe patru planuri:
1. A fost mare ctitor de biserici. Împăratul Iustinian a ctitorit câteva biserici de seamă, dintre care menţionăm „Sfânta Ecaterina”, de la poalele muntelui Sinai, apoi Biserica „San Vitale”, din Ravena. În anul 532 a început şi în anul 537 a sfinţit capodopera creştinătăţii – Biserica „Sfânta Sofia” din Constantinopol.
2. A fost un mare reformator al legislaţiei bizantine. Dintre reformele sale amintim „Codex Iustinianus”, din anii 528-529, şi „Digestensto Pandectae”.
3. A fost un mare teolog, el însuşi era un teolog, dar era şi preocupat de treapta de învăţătură a Bisericii şi de pacea Bisericii. El s-a implicat direct în adaptarea formulei numite „theopasite”, adică unul din Sfânta Treime a pătimit în trup, adoptată chiar de călugării din Sciţia Mică, după cum a avut o contribuţie importantă la convocarea, apoi la desfăşurarea lucrărilor celui de-al V-lea Sinod ecumenic, care a avut loc în anul 553, în lunile mai-iunie, sinod care a condamnat erezia lui Origen. A fost şi un mare trăitor, un mare postitor şi un mare rugător, după cum şi un mare iubitor al Bisericii.
4. A avut legătură cu teritoriile noastre prin reformele sale. Sunt cunoscute mai multe lucrări pe care Iustinian le-a întreprins în ceea ce priveşte construcţiile militare şi de apărare, lucru menţionat în lucrarea „De edificiis”, inclusiv în zona sud-dunăreană. În anul 535, printr-o reformă legislativă numită novelă, a pus bazele Arhiepiscopiei „Iustiniana Prima”, care avea în jurisdicție, printre altele, şi două oraşe cetăţi din spaţiul ţării noastre de atunci, din zona Banatului.
Din acest punct de vedere, domnia binecredinciosului împărat Iustinian cel Mare, este importantă prin faptul că teritoriul romanesc, în timpul domniei sale, a reintrat sub stăpânire bizantină, iar din punct de vedere bisericesc, acest spaţiu a fost integrat în jurisdicţia Patriarhiei Ecumenice, prin „Iustiniana Prima”.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate a prezentat vineri principalele noutăți privind asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea 141/2025 care reglementează unele măsuri fiscal-bugetare, noutăți care intră în vigoare de la 1 august.
Începând cu luna august 2025, prin Legea nr. 141/2025, au fost adoptate o serie de măsuri fiscal-bugetare, inclusiv măsuri cu impact în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care, prin implementare, să conducă la sustenabilitate și asigurarea serviciilor medicale și medicamentelor necesare bolnavilor, precum și continuitate în acordarea acestora.
Astfel, de la data de 1 august 2025, se menține calitatea de asigurat fără plata contribuției pentru următoarele categorii de persoane:
* copiii până la vârsta de 18 ani, tineri de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani dacă sunt elevi, ucenici sau studenți, respectiv studenți-doctoranzi (4.491.781 persoane);
* tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului (16.236 persoane);
* femeile însărcinate și lăuzele (24.721 persoane);
* pensionarii cu venituri sub 3.000 lei (2.385.705 persoane);
* persoanele cu handicap (180.159 persoane);
* bolnavii cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane) beneficiari de programe naționale de sănătate, care nu au surse de venit;
* persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv (18.168 persoane);
* victimele traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni (17 persoane);
* voluntarii care își desfășoară activitatea în cadrul serviciilor de urgență voluntare, în baza contractului de voluntariat (5 persoane);
* donatorii de celule stem hematopoietice, pentru o perioadă de 10 ani de la donare (0 persoane în evidențele actuale).
Categoriile care au calitate de asigurat până la data de 1 septembrie 2025, potrivit legii, iar după această dată calitatea de asigurat se menține urmare a reținerii la sursă, începând cu data de 1 august 2025, de către plătitorul de venit, a contribuției de 10%, nefiind necesar niciun demers suplimentar din partea acestora:
* pensionarii cu venituri peste 3.000 lei (1.960.804 persoane) – pentru partea care depășește suma de 3.000 lei;
* beneficiarii unor legi speciale (141.376 persoane) – veterani, revoluționari etc.;
* persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj (44.090 persoane);
* persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune – ajutor social (323.542 persoane);
* persoanele care se află în concediu de acomodare sau de creștere și îngrijire copil (127.054 persoane).
CNAS a afirmat că persoanele coasigurate (650.431 persoane) au calitatea de asigurat până la data de 1 septembrie 2025. După această dată, aceștia își pot menține calitatea de asigurat în situația în care persoana asigurată care îi are în întreținere va depune declarația unică la organul fiscal (disponibilă pe site-ul ANAF) și va plăti 25% din contribuția calculată la 6 salarii minim brute pe economie (echivalentul a 607,5 lei), iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026 (1.822,5 lei), sau pot face acest demers în nume propriu.
De asemenea, până la data de 1 septembrie 2025 se menține calitatea de asigurat pentru personalul monahal (2.504 persoane), ulterior acesta având posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației unice la organele fiscale și plata a 25% la data depunerii declarației, iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026.
Publicitate
‘Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, care nu realizează venituri (58.200 persoane), alții decât cei cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane), vor beneficia în continuare de servicii medicale, servicii conexe, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale acordate în cadrul programului național de sănătate al cărui beneficiar este, precum și de serviciile medicale care stau la baza acordării acestora (consultații și spitalizări) cuprinse în pachetul de servicii medicale de bază, până la vindecarea respectivei afecțiuni’, precizează CNAS.
Referitor la concediile medicale pentru boală obișnuită (cod indemnizație 01), începând cu data de 1 august 2025, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii se determină în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:
* prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul stabilite pentru pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de cel puțin 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
* Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual, de 75% din baza de calcul.
‘Pentru concediile medicale eliberate în cadrul unui episod de boală pentru care certificatele de concediu medical inițiale au fost eliberate până la data de 1 august 2025, se aplică dispozițiile legale în vigoare la data eliberării certificatelor de concediu medical inițiale’, afirmă aceeași sursă.
VIDEO Georgescu și Simion, spectacol cu lopeți și cizme de cauciuc pe ruinele românilor: „Turism politic pe ruinele oamenilor”, președintele CJ Suceava
În timp ce localnicii din Broșteni, Suceava, își caută printre ruine bunurile luate de viituri, politicienii suveraniști Călin Georgescu și George Simion au transformat zona calamitată într-o scenă de campanie, scrie stiripesurse.ro.
În două zile diferite, dar cu același stil populist, cei doi au apărut cu lopeți, camere de filmat și echipe de susținători, blocând drumuri și oferind imagini controversate: fanfară, discursuri „mărețe”, gărzi de corp și zeci de oameni mobilizați să curețe nămolul doar în jurul casei unde s-a filmat Georgescu. Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a criticat acțiunile, numindu-le „turism politic pe ruinele oamenilor” și a cerut „sprijin real, nu like-uri și poze”.
Liderii spectrului politic suveranist, Călin Georgescu şi George Simion, care nu demult se afişau împreună la votul pentru preşedintele României, s-au aflat, vineri, la Broşteni, în judeţul Suceava, una dintre localităţile cele mai grav afectate de inundaţii. Au mers separat, nu împreună, iar acţiunea nu doar că a blocat, pe alocuri, la propriu circulaţia pe străzile şi aşa pline de nămol ale micului oraş sucevean, dar a oferit şi imagini ce pot fi catalogate ca fiind bizare: zeci de localnici s-au alăturat pompierilor, pentru a îndepărta nămolul din jurul unei singure case, acolo unde se afla Georgescu, înconjurat de gărzi de corp şi de camere de luat vederi. Acţiunile celor doi au fost catalogate drept populiste de către preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Şoldan, care a anunţat că aşteaptă „să se elibereze zona de anumiţi turişti din ţară” pentru ca acţiunea de curăţare a curţilor şi străzilor să se poată desfăşura aşa cum trebuie, potrivit news.ro.