Connect with us

Eveniment

Când se schimbă cauciucurile de iarnă 2024. La ce trebuie să fim atenți când le cumpărăm

Publicat

Publicitate

Se apropie sezonul rece și mulți șoferi iau cu asalt vulcanizările sau atelierele auto pentru a-și schimba cauciucurile de vară cu cele de iarnă. O parte sunt ferm convinși că anvelopele de iarnă trebuie montate până la 1 noiembrie. Alții cred că, de fapt, au timp până pe 15 noiembrie. Legislația românească în vigoare spune cu totul altceva și nu se leagă de nicio dată calendaristică, scrie Adevărul.

 Când se schimbă cauciucurile de iarnă 2024

Potrivit OUG nr.195/2002, în România, este interzisă circulația autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu gheață, polei sau zăpadă dacă nu sunt echipate cu anvelope de iarnă. Este singura prevedere legală referitoare la obligațiile șoferilor în sezonul rece privind schimbarea cauciucurilor. Cu alte cuvinte, nu există o dată de la care șoferii sunt obligați să aibă mașina echipată cu anvelope de iarnă. Fiecare pune cauciucurile de iarnă când vrea, numai să nu circule cu mașina pe zăpadă, polei sau gheață cu cele de vară.
Se recomandă ca șoferii care nu se grăbesc să facă schimbarea de anvelope să fie atenți la prognoza meteo, mai ales dacă vor să facă un drum lung, de câteva zile, timp în care vremea s-ar putea schimba. De reținut este faptul că dacă suntem surprinși de schimbările meteo, pe drum, tot sunt buni de plată dacă ne oprește Poliția și încă avem cauciucuri de vară. Tocmai de aceea, șoferii precauți schimbă cauciucurile până la 1 decembrie și după ce au consultat prognoza meteo pe următoarele trei săptămâni. Reprezentanții service-urilor auto recomandă ca schimbarea anvelopelor să se facă încă de la începutul lunii noiembrie, tocmai pentru a fi evitate cozile și aglomerație.

Ce amendă riscă șoferii dacă nu au cauciucuri de iarnă

Pedepsele pentru cei prinși cu mașina pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, polei sau gheață, dar fără cauciucuri de iarnă sunt destul de aspre. Penalizarea este cuprinsă între 9 și 20 de puncte amendă, adică între 1485 de lei și 3300 de lei. În plus, polițiștii pot reține și certificatul de înmatriculare auto, fără de care șoferii nu pot circula cu respectivul autoturisme. Certificatul este înapoiat doar atunci când se face dovada remedierii problemei pentru care a fost reținut, în speță montarea cauciucurilor de iarnă. În plus, dacă un șofer este implicat într-un accident auto și mașina pe care o conducea nu avea cauciucuri de iarnă, iar drumul era acoperit cu zăpadă sau gheață, nu va putea beneficia de acele despăgubiri garantate prin asigurarea auto.

De ce se schimbă anvelopele în sezonul rece

Publicitate

Dincolo de amenzi și reținerea certificatului de înamtriculare, lipsa cauciucurilor de iarnă pe un drum cu zăpadă sau gheață ne poate pune în pericol viața. Atât nouă cât și a celorlalți participanți la trafic sau pasagerilor din mașină. Este aproape un gest de inconștiență circulația cu cauciucuri de vară pe un drum plin de zăpadă. În primul rând, cauciucurile de vară își pierd aderența sub o temperatură exterioară de 7 grade Celsius. Chiar și dacă drumul este uscat. Ele nu sunt făcute pentru a avea aderență pe drumurile cu polei sau gheață.

Așa că riscul pierderii controlului mașinii este foarte crescut. În plus, frânarea nu este eficientă tocmai din cauza aderenței scăzute. Principala calitate a anvelopelor de iarnă este aceea de a avea o aderență sporită la sol, ceea ce implică o distanță de frânare mai mică.

La ce trebuie să avem grijă când alegem anvelopele de iarnă

Atunci când ne pregătim să echipăm mașina cu anvelope de iarnă trebuie să fim atenți la o serie de aspecte, tocmai pentru a conduce în siguranță pe timp de iarnă. În primul rând, trebuie verificată uzura anvelopelor de iarnă. Legea prevede ca adâncimea minim acceptată a profilului cauciucului de iarnă trebuie să fie de 1.6 mm, deși se recomandă ca acestea să nu scadă sub 4 mm, tocmai pentru a avea o aderență adecvată. În plus, sunt specialiști auto care recomandă șoferilor să cumpe alte cauciucuri de iarnă după cinci ani de utilizare a celor vechi, chiar dacă nu s-a atins limita de uzură.

În plus, aceiași specialiști recomandă achiziționarea de cauciucuri de iarnă marcată cu litera A, chiar dacă sunt mai costisitoare, tocmai datorită performanțelor acestora. De exemplu, conform testelor, distanța de frânare asigurată de o anvelopă de iarnă categoria A este cu 18 metri mai mică decât cea a cauciucurilor de iarnă categoria G. Cauciucurile de iarnă mai calitative pot contribui la reducerea consumului de carburant cu până la 8%

Dacă trebuie să cumpărăm cauciucuri de iarnă, prețul acestora variază în funcție de dimensiuni, calitate, dar și brand. Cauciucurile de marcă sunt mai scumpe. La fel și cele cu dimensiuni mai mari, pentru SUV-uri de exemplu. Manopera poate varia de la 120 de lei și până la 400 de lei, în funcție de ceea ce trebuie să facă mecanicii. Adică pe lângă montarea anvelopelor de iarnă, trebuie făcută o echilibrare a roților, dar și montarea de plumbi pentru jante.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când vor fi cele mai scurte zile ale anului 2025. Ce explicații au experții pentru acest fenomen

Publicat

Publicitate

Cea mai scurtă zi din an: Ziua de 9 iulie a fost cu 1,3 milisecunde mai scurtă decât media. Astronomii spun că alte două zile din această vară vor fi și mai scurte.

Astfel, ziua de 9 iulie a fost cu 1,3 milisecunde mai scurtă decât media zilelor. Acest lucru s-a întâmplat din cauza accelerării rotației Pământului în jurul axei sale.

Totuși, aceasta nu este cea mai rapidă zi a anului, deoarece pe 22 iulie și 5 august zilele vor fi și mai scurte, cu 1,38 și respectiv 1,52 milisecunde, scrie Mediafax.

Fenomenul se datorează poziției Lunii față de ecuator. Pe aceste trei date, Luna se află la cea mai mare distanță de ecuator, ceea ce modifică impactul gravitațional asupra rotației Pământului, potrivit Live Science.

Câte secunde are o zi în mod obișnuit

O zi pe Pământ durează în mod normal aproximativ 86.400 de secunde sau 24 de ore. Dar viteza rotației depinde de mai mulți factori, inclusiv poziția Soarelui și Lunii și câmpul gravitațional terestru.

Pentru majoritatea oamenilor, pierderea unei milisecunde trece neobservată. Însă computerele, GPS-ul, sistemele bancare, telescoapele mari și rețelele electrice se bazează pe sincronizarea precisă pentru a funcționa. Pentru aceste sisteme, fiecare milisecundă contează.

Publicitate

„Transmitem date atât de repede, iar toate trebuie să fie marcate cu ora, astfel încât computerele să știe ce date merg unde”, explică David Gozzard, cercetător la Universitatea din Australia de Vest, specializat în măsurători de precizie, citat de Mediafax.

În ultimele două miliarde de ani, rotația Pământului a încetinit din cauza îndepărtării treptate a Lunii, ceea ce a dus la prelungirea zilelor. Cercetătorii au descoperit că în urmă cu 1-2 miliarde de ani, o zi pe Pământ dura doar 19 ore.

Însă începând din 2020, oamenii de știință au observat că Pământul a început să se rotească puțin mai repede.

„Zilele sunt acum puțin mai scurte decât în ultimii 50 de ani”, confirmă Dirk Piester, șeful Grupului pentru difuzarea timpului la institutul național de meteorologie din Germania.

Citeste mai mult

Eveniment

Rochii de mireasă și accesorii de lux, dar fără acte: Captură inedită a polițiștilor de frontieră botoșăneni

Publicat

Publicitate

Polițiști de frontieră botoșăneni au descoperit într-un autoturism, în urma unui control efectuat în trafic, mai multe rochii de mireasă precum și accesorii pentru care conducătorul auto nu deținea documente legale de proveniență.

În data de 10 iulie a.c., în jurul orei 11.00, pe timpul desfăşurării unei misiuni specifice de supraveghere în zona de competenţă, un echipaj al poliţiei de frontieră din cadrul Sectorului Poliţiei de Frontieră Dorohoi–ITPF Iași, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu, pe raza localității Dersca, a oprit pentru control un autoturism înmatriculat în Ucraina, condus de către un bărbat, cetățean ucrainean, în vârstă de 46 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, în mijlocul de transport au fost descoperite 17 rochii de lux (de mireasă și de ocazie) precum și diverse accesorii pentru rochii și evenimente. Colegii noștri au solicitat prezența unui echipaj din cadrul Direcției Regionale Vamale Iași, care a constatat că cetățeanul nu deținea documente pentru produsele respective.
Conform prevederilor legale, persoana au fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de 8.000 de lei, iar bunurile, în valoare totală de aproximativ 23.000 de lei au fost ridicate în vederea confiscării.

Citeste mai mult

Eveniment

Poliția intensifică controalele pe un drum din Flămânzi unde se întâmplă frecvent accidente: 45 de permise de conducere reținute într-o singură zi

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au desfășurat o acțiune punctuală pe drumul județean DJ282 B, într-o zonă cu risc ridicat de producere a accidentelor rutiere, produse pe fondul vitezei excesive.

În cadrul acțiunii, au fost depistați 45 de conducători auto care au depășit viteza legală, fiindu-le reținute permisele de conducere.

Scopul acestor activități este creșterea siguranței rutiere și reducerea numărului de accidente grave. Viteza excesivă rămâne una dintre principalele cauze generatoare de accidente cu urmări tragice.

Acțiunile vor continua și în perioada următoare, cu accent pe sancționarea abaterilor grave și comportamentelor care pun în pericol viața participanților la trafic.

Circulați cu prudență și respectați limitele legale de viteză!

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Cinstirea Sfintei Icoane Prodromița de la Muntele Athos

Publicat

Publicitate

Icoana Maicii Domnului Prodromiţa (adică Înaintemergătoarea) este o icoană făcătoare de minuni „nefăcută de mână omenească”, din tezaurul Schitului românesc Sfântul Ioan Botezătorul – Prodromu de la Sfântul Muntele Athos, supranumit Grădina Maicii Domnului.

Este cea mai importantă icoană a comunității românești de la Muntele Athos, pentru că sunt puține icoane nefăcute de mână omenească în toată lumea ortodoxă. Istoria acestei icoane începe în anul 1863, în timpul lucrărilor de construire ale Schitului Prodromu de la Muntele Athos, când cuvioșii ctitori Nifon şi Nectarie căutau un iconar care să zugrăvească pe lemn o icoană a Maicii Domnului cu totul deosebită, aşa cum aveau toate mănăstirile de la Sfântul Munte. În plus, ei cereau condiții stricte pentru cel care se va angaja la executarea lucrării, precum curăția trupească şi sufletească, spovedania la duhovnic, post şi rugăciune către Preasfânta Născătoare de Dumnezeu pe toată durata lucrării.

Cu ajutorul lui Dumnezeu, cuvioșii Nifon şi Nectarie îl găsesc pe iconarul Iordache Nicolau din Iași, om bătrân și credincios, care se supune cu evlavie rânduielilor celor doi călugări și, în anul 1863, se apucă de lucru. Iconarul a început lucrarea la Mănăstirea Bucium din Iași, care era pe atunci metoc al Schitului Prodromu, iar în câtva timp a ter¬mi¬nat de pictat veşmin-tele şi ce¬lelalte părți ale icoanei, lăsând ca Sfin¬te¬le Feţe (cea a Maicii Domnului şi cea a Pruncului Iisus), să le picteze la sfârșit, după cum este tehnica picturii tradiționale de icoane. După ce a terminat de zugrăvit cum s-a pri¬ce¬put mai bi¬ne veșmintele şi fondul icoanei, a început a lucra la Sfintele Feţe silindu-se cu toată priceperea, însă în mod inexplicabil sfintele feţe ale Fecioarei Maria şi Pruncului Iisus din brațele ei nu puteau fi zugrăvite, iar icoana a rămas nedesăvârșită.

Deși era un pictor cu experiență, speriat și mâhnit că poate şi-a uitat meșteșugul, bătrânul iconar a acoperit icoana, a încuiat atelierul şi a amânat lucrul pentru a doua zi. În dimineața următoare însă, a descoperit icoana desăvârșit pictată, cu fețele luminoase şi pline de dumnezeiesc har, fără să înțeleagă însă cum se petrecuse această minune. Dimensiunile icoanei sunt de 100 / 70 cm. Chipul Maicii Domnului și al Pruncului Iisus au culoarea galbenă, nuanța de galben a grâului. Există mărturii că Sfintele Fețe se schimbă, uneori întunecându-se, alteori luminându-se.

O alta caracteristică este aceea că icoana, cercetată la microscop, nu prezintă urme de pensulă, acest lucru întărind credința că Sfintele Fețe au fost pictate miraculos de mână nepământească. Se spune că portretele zugrăvite pe icoană sunt identice cu portretele reale ale Fecioarei și Pruncului Iisus așa cum au fost consemnate de martorii oculari contemporani.

De-a lungul vremii au fost făcute câteva copii, dintre care unele au rămas în Sfântul Munte, iar altele au fost trimise în România, toate fiind făcătoare de minuni.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending