Connect with us

Eveniment

Când se schimbă cauciucurile de iarnă 2024. La ce trebuie să fim atenți când le cumpărăm

Publicat

Publicitate

Se apropie sezonul rece și mulți șoferi iau cu asalt vulcanizările sau atelierele auto pentru a-și schimba cauciucurile de vară cu cele de iarnă. O parte sunt ferm convinși că anvelopele de iarnă trebuie montate până la 1 noiembrie. Alții cred că, de fapt, au timp până pe 15 noiembrie. Legislația românească în vigoare spune cu totul altceva și nu se leagă de nicio dată calendaristică, scrie Adevărul.

 Când se schimbă cauciucurile de iarnă 2024

Potrivit OUG nr.195/2002, în România, este interzisă circulația autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu gheață, polei sau zăpadă dacă nu sunt echipate cu anvelope de iarnă. Este singura prevedere legală referitoare la obligațiile șoferilor în sezonul rece privind schimbarea cauciucurilor. Cu alte cuvinte, nu există o dată de la care șoferii sunt obligați să aibă mașina echipată cu anvelope de iarnă. Fiecare pune cauciucurile de iarnă când vrea, numai să nu circule cu mașina pe zăpadă, polei sau gheață cu cele de vară.
Se recomandă ca șoferii care nu se grăbesc să facă schimbarea de anvelope să fie atenți la prognoza meteo, mai ales dacă vor să facă un drum lung, de câteva zile, timp în care vremea s-ar putea schimba. De reținut este faptul că dacă suntem surprinși de schimbările meteo, pe drum, tot sunt buni de plată dacă ne oprește Poliția și încă avem cauciucuri de vară. Tocmai de aceea, șoferii precauți schimbă cauciucurile până la 1 decembrie și după ce au consultat prognoza meteo pe următoarele trei săptămâni. Reprezentanții service-urilor auto recomandă ca schimbarea anvelopelor să se facă încă de la începutul lunii noiembrie, tocmai pentru a fi evitate cozile și aglomerație.

Ce amendă riscă șoferii dacă nu au cauciucuri de iarnă

Pedepsele pentru cei prinși cu mașina pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, polei sau gheață, dar fără cauciucuri de iarnă sunt destul de aspre. Penalizarea este cuprinsă între 9 și 20 de puncte amendă, adică între 1485 de lei și 3300 de lei. În plus, polițiștii pot reține și certificatul de înmatriculare auto, fără de care șoferii nu pot circula cu respectivul autoturisme. Certificatul este înapoiat doar atunci când se face dovada remedierii problemei pentru care a fost reținut, în speță montarea cauciucurilor de iarnă. În plus, dacă un șofer este implicat într-un accident auto și mașina pe care o conducea nu avea cauciucuri de iarnă, iar drumul era acoperit cu zăpadă sau gheață, nu va putea beneficia de acele despăgubiri garantate prin asigurarea auto.

De ce se schimbă anvelopele în sezonul rece

Publicitate

Dincolo de amenzi și reținerea certificatului de înamtriculare, lipsa cauciucurilor de iarnă pe un drum cu zăpadă sau gheață ne poate pune în pericol viața. Atât nouă cât și a celorlalți participanți la trafic sau pasagerilor din mașină. Este aproape un gest de inconștiență circulația cu cauciucuri de vară pe un drum plin de zăpadă. În primul rând, cauciucurile de vară își pierd aderența sub o temperatură exterioară de 7 grade Celsius. Chiar și dacă drumul este uscat. Ele nu sunt făcute pentru a avea aderență pe drumurile cu polei sau gheață.

Așa că riscul pierderii controlului mașinii este foarte crescut. În plus, frânarea nu este eficientă tocmai din cauza aderenței scăzute. Principala calitate a anvelopelor de iarnă este aceea de a avea o aderență sporită la sol, ceea ce implică o distanță de frânare mai mică.

La ce trebuie să avem grijă când alegem anvelopele de iarnă

Atunci când ne pregătim să echipăm mașina cu anvelope de iarnă trebuie să fim atenți la o serie de aspecte, tocmai pentru a conduce în siguranță pe timp de iarnă. În primul rând, trebuie verificată uzura anvelopelor de iarnă. Legea prevede ca adâncimea minim acceptată a profilului cauciucului de iarnă trebuie să fie de 1.6 mm, deși se recomandă ca acestea să nu scadă sub 4 mm, tocmai pentru a avea o aderență adecvată. În plus, sunt specialiști auto care recomandă șoferilor să cumpe alte cauciucuri de iarnă după cinci ani de utilizare a celor vechi, chiar dacă nu s-a atins limita de uzură.

În plus, aceiași specialiști recomandă achiziționarea de cauciucuri de iarnă marcată cu litera A, chiar dacă sunt mai costisitoare, tocmai datorită performanțelor acestora. De exemplu, conform testelor, distanța de frânare asigurată de o anvelopă de iarnă categoria A este cu 18 metri mai mică decât cea a cauciucurilor de iarnă categoria G. Cauciucurile de iarnă mai calitative pot contribui la reducerea consumului de carburant cu până la 8%

Dacă trebuie să cumpărăm cauciucuri de iarnă, prețul acestora variază în funcție de dimensiuni, calitate, dar și brand. Cauciucurile de marcă sunt mai scumpe. La fel și cele cu dimensiuni mai mari, pentru SUV-uri de exemplu. Manopera poate varia de la 120 de lei și până la 400 de lei, în funcție de ceea ce trebuie să facă mecanicii. Adică pe lângă montarea anvelopelor de iarnă, trebuie făcută o echilibrare a roților, dar și montarea de plumbi pentru jante.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 5 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 5 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 5 iunie 2025:

Loto 6 din 49: 37, 19, 6, 47, 15, 44

Loto 5 din 40: 39, 34, 8, 16, 9, 23

Joker: 26, 7, 15, 35, 40 + 11

Noroc: 3 9 1 6 4 2 9

Publicitate

Super Noroc: 9 2 4 4 1 8

Noroc Plus: 8 3 6 9 7 1

Citeste mai mult

Administratie

Proiect la Senat: Cumulul de contracte de muncă în instituțiile publice, companiile de stat și regiile autonome va fi interzis

Publicat

Publicitate

Liberalii au depus un proiect de lege în Parlament care interzice cumulul de contracte de muncă în instituțiile publice, companiile de stat și regiile autonome în măsura în care acestea depășesc împreună 12 ore lucrate pe zi. Măsura vine în contextul în care mulți bugetari lucrează, cel puțin teoretic, la mai multe instituții, depășind numărul legal de ore de muncă pe zi, care este de 12 ore, relatează alba24.ro.

Inițiativa depusă vizează reducerea risipei bugetare, prevenirea contractelor fictive sau ineficiente și încurajarea unei distribuții mai echitabile a resurselor umane în sectorul public, a transmis deputatul liberal Octavian Oprea, transmite G4Media.

Cumulul de contracte de muncă în instituțiile publice va fi interzis

Proiectul depus prevede modificarea și completarea Legii nr. 53/3003 – Codul muncii și a art. 6 din Legea nr.108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii:

Art. I – Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 35, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, (21), cu următorul cuprins:

“(21) În cazul salariaților care încheie mai multe contracte individuale de muncă cu instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz, durata maximă a timpului de muncă este de 12 ore pe zi. ”

Publicitate

2. La articolul 39, după alineatul (2) se introduce unu nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:

“(21) La încheierea contractului individual de muncă sau în cazul modificării timpului de muncă, salariatul care se află în situația prevăzută la art. 35 alin. (11), are obligația de a declara pe proprie răspundere existența celorlalte contracte individuale de muncă încheiate cu instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz,  precum și durata timpului de muncă aferentă fiecărui contract.”

3. La articolul 40, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (21) și (22), cu următorul cuprins:

“(21) Instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz, în calitate de angajatori, au obligația ca, anterior încheierii unui contract individual de muncă sau în cazul modificării timpului de muncă, să verifice situația salariatului în Registrul General de Evidență a salariaților REVISAL/REGES – ONLINE.

(22) La încheierea contractului individual de muncă sau în cazul modificării timpului de muncă, angajatorii prevăzuți la alin. (21)  au obligația să solicite salariatului o declarație pe proprie răspundere privind existența altor contracte individuale de muncă și durata timpului de muncă aferentă fiecărui contract.”

4. La alineatul (1) al articolului 260, după litera b), se introduce o nouă literă, b1), cu următorul cuprins:

“b1) nerespectarea obligației prevăzute la art. 40 alin. (21) se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei;”

5. La alineatul (1) al articolului 260, după litera f), se introduc două noi litere, f1) și f2),  cu următorul cuprins:

“f1) nerespectarea obligației prevăzute la art. 39 alin. (21) se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;

f2) nerespectarea de către angajat a duratei maxime a timpului de lucru, indiferent de numărul de contracte individuale de muncă, se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei;”

6. La articolul 264, după alineatul (1), se introduce un nou alineat, (11), cu următorul cuprins:

“ (11) Cu pedeapsa prevăzută la alin. (1) se sancționează și infracțiunea constând în încheierea unui contract individual de muncă cu nerespectarea, cu știință, de către angajator,  a duratei maxime a timpului de lucru prevăzută de art. 35 alin.  (21). ”

II. La articolul 6 din Legea nr. 108/1999 privind înființarea și organizarea Inspecției Muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2), se introduc două noi alineate, (21) și (22), cu următorul cuprins:

“(21) În cazul salariaților care încheie mai multe contracte individuale de muncă cu instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz, Inspecția Muncii controlează respectarea duratei maxime a timpului de lucru prevăzută de art. 35 alin. (21) din  Legea nr. 53/3003 – Codul muncii, indiferent de numărul de contracte individuale de muncă.

(22) În vederea respectării duratei maxime a timpului de lucru prevăzută de art. 35 alin. (21) din  Legea nr. 53/3003 – Codul muncii  de către instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz, Inspecția Muncii asigură implementarea și administrarea unui mecanism automat de alertă, în cadrul Registrul General de Evidență a salariaților REVISAL/REGES – ONLINE,  care semnalează depășirea acestei durate ca urmare a cumulului de contracte individuale de muncă. ”

III. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a articolului I, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, cu regiile autonome şi/sau societăţile din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz, vor proceda, în conformitate cu propria opțiune a salariatului, la încheierea, respectiv modificarea, după caz, a contractului/contractelor individuale de muncă în vederea respectării duratei maxime a timpului de lucru prevăzută de art. 35 alin.  (21).

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Căruță spulberată de un microbuz, la Flămânzi. Două persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Două persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs pe DJ 282 B, între localitățile Flămânzi și Prăjeni. În eveniment au fost implicate un microbuz și o căruță. În microbuz, în momentul producerii evenimentului erau șapte persoane.

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi și Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de descarcerare, una de stingere, o autospecială de transport personal și victime multiple, ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, două ambulanțe SAJ și Poliție.

Aceștia au constatat faptul că nu erau persoane încarcerate. Un bărbat, în vârstă de 32 de ani, și o femeie, de 55 de ani, care erau în atelajul hipo au fost răniți, fiind conștienți și cooperanți. Aceștia au fost preluați de echipajele medicale și transportate la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Persoanele din microbuz au fost evaluate la fața locului de echipajele medicale. Acestea nu au nevoie de ajutor medical.

Pompierii au intervenit și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriei.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Transfăgărășanul se deschide vineri

Publicat

Publicitate

Transfăgărășanul (DN7C) se deschide vineri, la ora 7:00, și se va putea circula inclusiv între Bâlea Cascadă (județul Sibiu) și Piscul Negru (județul Argeș), a anunțat directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol.

‘Mâine, 6 iunie 2025, ora 7:00, deschidem Tranfăgărășanul (DN7C)! Cei care doresc, vor putea circula pe acest frumos drum turistic inclusiv între Bâlea Cascadă (județul Sibiu) și Piscul Negru (județul Argeș). Reamintesc însă că specificul acestui drum montan aflat la mare altitudine permite circulația doar între orele 07:00 – 21:00. Este posibil inclusiv ca drumul să fie închis temporar, în cazul unor fenomene meteorologice nefavorabile’, a scris Pistol, joi, pe pagina sa de Facebook.

Acesta a lansat și un apel către cei care vor circula pe Transfăgărășan să nu încerce să interacționeze cu urșii pe care îi vor întâlni pe traseu.

‘Urșii sunt animale sălbatice care pot reacționa imprevizibil și care vă pot pune în pericol integritatea corporală sau chiar viața’, a transmis directorul CNAIR. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending